فرصت تاریخی مجلس برای دادن پاسخ سریع به بازگشت تحریم‌های آمریکا

گروه سیاسی الف،   3970812040 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

نمایندگان مجلس فرصت دارند با تصویب کلیات طرح راه اندازی و استفاده از پیام رسان مالی و انعقاد پیمان های پولی دو و چندجانبه در تجارت خارجی که نقش مهمی در بی اثر کردن تحریم‌های بانکی ایفا می‌کند،پاسخ مناسبی به اقدامات آمریکا بدهند.

فرصت تاریخی مجلس برای دادن پاسخ سریع به بازگشت تحریم‌های آمریکا
فارس نوشت: ساعاتی قبل و با اعلام رسمی مقامات دولت آمریکا، بخش دوم و پایانی تحریم‌های تعلیق شده این کشور علیه ایران بخاطر توافق هسته ای برجام که شامل تحریم‌های ثانویه بانکی هم بود، بازگشت. از آنجایی که بررسی طرح «راه اندازی و استفاده از پیام رسان مالی و انعقاد پیمان های پولی دو و چندجانبه در تجارت خارجی» جزو اولین دستورکارهای این هفته مجلس شورای اسلامی است، نمایندگان مجلس فرصت دارند با تصویب کلیات این طرح که نقش مهمی در بی اثر کردن تحریم های بانکی آمریکا ایفا می‌کند، پاسخ مناسبی به اقدامات خصمانه آمریکا در بازگشت مجدد این تحریم ها بدهد و اثرگذاری بخش عظیمی از آن‌ها را به شدت کاهش دهند.

طرح «راه اندازی و استفاده از پیام رسان مالی و انعقاد پیمان های پولی دو و چندجانبه در تجارت خارجی» با امضای  ۵۱ نفر از نمایندگان در جلسه ۱۳ تیرماه مجلس اعلام وصول شد. در همان جلسه مجلس، نمایندگان با یک فوریت بررسی طرح راه‌اندازی و استفاده از پیام‌رسان‌های مالی و انعقاد پیمان های پولی دو و چندجانبه در تجارت موافقت کردند و این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون اقتصادی مجلس به عنوان کمیسیون اصلی ارجاع داده شد. نهایتا در جلسه ۱۱ شهریورماه کمیسیون اقتصادی مجلس، کلیات این طرح بنابر دلایلی که در ادامه این گزارش توضیح داده خواهد شد، به تصویب نرسید.

 برای تبیین اهمیت تصویب کلیات این طرح، لازم است ابتدا نگاهی به تحریم‌های بانکی آمریکا بیاندازیم.

* تحریم های بانکی آمریکا و عوامل اثرگذاری آن چیست؟

بازگشت تحریم های ثانویه بانکی آمریکا از روز یکشنبه ۱۳ آبان ماه به معنای کاهش همکاری بانک های خارجی با بانک های ایرانی خواهد بود. استفاده گسترده ایران از نظام پرداخت و زیر ساخت های پیام‌رسان مالی غربی این امکان را به آمریکا داده است تا ایران را تحریم بانکی کند. استفاده ایران از نظام پرداخت غربی در شرایطی اتفاق می افتد که بخش زیادی از تعاملات تجاری ایران با کشورهای غربی نیست. برای توضیح بهتر موضوع لازم است بدانید با بازگشت مجدد تحریم های بانکی توسط آمریکا و مشابه دوره قبلی اعمال این تحریم ها، امکان استفاده ایران از سیستم های پرداخت بین المللی که تحت اختیار و نظارت آمریکاست، از بین خواهد رفت یا به شدت محدود می شود. به همین دلیل، معاملات تجاری بین المللی ایران از کانال رسمی بانکی خود خارج می شود و با روش هایی از قبیل صرافی ها یا کانال های ارزی سایر کشورها انجام می گیرد.

این غیر رسمی شدن تجارت بین المللی، امکان استفاده از روش های پرداختی رایج و کم هزینه ای مانند گشایش اعتبار اسنادی (LC) که از کانال رسمی بانکی انجام می شود را ناممکن می سازد. این عدم امکان استفاده از روش های متداول، باعث افزایش هزینه ها و دشواری تجارت بین المللی برای ایران شده است. کارشناسان اعتقاد دارند هرچند استفاده از تکنیک های بانکی می تواند به کاهش آثار تحریم ها در کوتاه مدت کمک کند اما اتخاذ راهبرد بلند مدت به منظور ایجاد ساختارهای جدید در نظام مبادلات خارجی، منطبق بر شرایط موجود و مبتنی بر کاهش استفاده از ارزهای تهدید کننده خارجی، اجتناب‌ناپذیر است.

* چرا ایران باید سراغ پیمان پولی و پیام رسان های مالی دیگر برود؟

به طور کلی، نگاه به ساختار و شیوه اعمال تحریم‌های بانکی آمریکا علیه کشورمان نشان می‌دهد که دو عنصر کلیدی، «تسویه معاملات با استفاده از دلار» و «استفاده از پیام‌رسان مالی سوئیفت»، عوامل اصلی ایجاد فشار بر اقتصاد ایران بوده اند. در همین راستا، می توان به اظهارات جیمز ریکاردز مشاور سازمان CIA آمریکا و از طراحان اصلی تحریم های بانکی و مالی علیه ایران که نویسنده کتاب جنگ های ارزی هم هست، اشاره کرد. اخیرا ریکاردز بیان کرده است که آمریکا از طریق دلار و سیستم های پرداختی آن به تمامی مبادلات کشورها اشراف کامل دارد و تحریم های آمریکا بدون دلار و نظاماتی مانند سوئیفت موثر نخواهد بود زیرا در حال حاضر دلار مانند اکسیژن برای تجارت جهانی است و آمریکا هر وقت که بخواهد می تواند این اکسیژن را قطع کند.

برای حل این دو مسئله که منجر به بی اثر کردن تحریم های بانکی آمریکا خواهد شد، باید سراغ انعقاد پیمان‌های پولی دو و چندجانبه و همچنین راه‌اندازی پیام‌رسان‌های مالی موازی سوئیفت برویم، موضوعاتی که در طرح مذکور به آن ها اشاره شده است. به صورت کلی، پیمان پولی دو جانبه یک کانال امن بانکی برای انجام مبادلات تجاری بین المللی است که در آن به جای استفاده از دلار یا سایر ارزهای واسط در پرداخت‌ها و دریافت‌ها از ارزهای ملی دو کشور استفاده می‌شود.

بنابراین این روش امکان ایجاد محدودیت در مسیر نقل و انتقالات بانکی ایران از بین می‌رود و ریسک و هزینه‌های تجارت کاهش می‌یابد و و گام بزرگی در راستای بهبود مسیر تجارت خارجی کشور محسوب می شود. از سوی دیگر، با خارج شدن فرآیند پیام‌رسانی مبادلات خارجی ایران از وابستگی صرف به سیستم پیام‌رسانی مالی سوئیفت، علاوه بر از بین رفتن امکان نظارت آمریکا، شرایط برای کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت مبادلات خارجی ایران فراهم می گردد.

*طرح کنگره آمریکا برای قطع همیشگی دسترسی ایران به سیستم سوئیفت

اهمیت تصویب طرح «راه اندازی و استفاده از پیام رسان مالی و انعقاد پیمان های پولی دو و چندجانبه در تجارت خارجی» وقتی مضاعف می شود که بدانیم در روزهای اخیر نمایندگان تندرو و مخالف ایران در کنگره آمریکا در تلاش هستند تا با تصویب یک طرح جدید، دولت این کشور را موظف به قطع همیشگی دسترسی ایران به سیستم سوئیفت نماید. براساس این طرح، دسترسی ایران به سوئیفت قطع خواهند شد و همچنین بر علیه بانک هایی که اعلام کرده اند که تحریم های سوئیفت علیه ایران را اجرائی نخواهند کرد نیز مجازات هایی در نظر گرفته می شود.

همچنین نمایندگان کنگره آمریکا در نظر دارد با ارائه راهکارهای گسترده در قالب این طرح، استفاده ایران از روش هایی از قبیل ارزهای دیجیتالی برای دور زدن تحریم ها را نیز دچار محدودیت کنند. اهمیت موضوع وقتی بیشتر می شود که بدانیم وزارت خزانه داری آمریکا مخالف قطع همیشگی دسترسی ایران به سوئیفت است زیرا این اقدام را زمینه ساز شکل گیری نظام های پرداخت جدید و کاهش قدرت دلار می داند.

*جزئیات طرح مجلس درباره پیمان های پولی و سامانه های جایگزین سوئیفت چیست؟

در سال های اخیر و همزمان با گسترش تحریم های مالی آمریکا علیه کشورهای مختلف که بر دو پایه دلار و سوئیفت قرار دارد، طراحی و استفاده از سامانه های جایگزین و موازی سوئیفت در حوزه نقل و انتقالات مالی بین‌المللی توسط کشورها و بانک‌های مختلف به شدت گسترش یافته است.

از طرف دیگر، بیش از یک دهه است که انعقاد پیمان های پولی دو و چندجانبه برای کاهش نقش دلار در تعاملات تجاری بین المللی در دستور کار بسیاری از کشورها قرار گرفته است به گونه ای که تعداد پیمان های پولی در جهان به بیش از ۵۰ عدد می رسد. در همین راستا و با هدف تسهیل در راستای استفاده از این روش ها برای مقابله با تحریم های بانکی آمریکا، طرح «راه اندازی و استفاده از پیام رسان مالی و انعقاد پیمان های پولی دو و چندجانبه در تجارت خارجی» توسط گروهی از نمایندگان مجلس تدوین شد که در آستانه بررسی در صحن علنی مجلس قرار دارد. در ماده ۲ طرح مجلس، راه‌اندازی و استفاده از پیام‌رسان‌های مالی اقتصادی در همکاری دو و چندجانبه با سایر کشورها یا اتحادیه‌ها، استفاده از ظرفیت‌های سامانه‌های بومی از قبیل سپام در تبادلات داخلی و بین‌المللی و ایجاد دسترسی برای بانک‌ها و موسسات مالی خارجی طرف قرارداد با بانک‌های ایرانی، انعقاد قرارداد همکاری با کشورها و موارد مشابه پیش‌بینی شده است.

براساس ماده ۳ این طرح، بانک مرکزی موظف خواهد بود پیمان‌های پولی دو یا چند جانبه به منظور استفاده از ارزهای ملی در دریافت‌ها و پرداخت‌های تجاری و اقتصادی را حداقل با 24 کشور چین، روسیه، هند، پاکستان، ترکیه، برزیل، عراق، ژاپن، کره جنوبی، آذربایجان، افغانستان، ترکمنستان، ارمنستان، قطر، عمان، قزاقستان، سنگاپور، تایلند،اندونزی، بلاروس، سریلانکا، لبنان، سوریه و مالزی منعقد و اجرایی کند.

* فرصت بزرگ مجلس برای دادن پاسخ سریع به تحریم های آمریکا

همانطور که در ابتدای این گزارش اشاره شد، متاسفانه کلیات طرح یک فوریتی راه‌اندازی و استفاده از پیام رسان های مالی و انعقاد پیمان های پولی دو و چندجانبه در تجارت خارجی که می‌تواند یکی از مهمترین تحریم های آمریکا یعنی تحریم­های بانکی را بی‌اثر کند، در جلسه مورخ ۱۱ شهریورماه کمیسیون اقتصادی مجلس رد شد.

اتفاقی که مدیران و کارشناسان بانک مرکزی که علاقه چندانی به اجرایی شدن پیمان های پولی ندارند، نقش مهمی در تحقق آن داشتند. براساس گزارش رسمی کمیسیون اقتصادی مجلس، دلایل رد شدن این طرح در این کمیسیون عبارتست از: «۱- تعدادی از مواد مطرح شده همانند ماده (۳) امکان اجرائی شدن نداشته و لذا تصویب این مواد عملی غیرمنطقی به نظر می رسد، ۲- برخی از مواد مطرح شده در قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب شده و نیازی به قانون جدید نمی باشد، ۳- به نظر می رسد اشکال اصلی در پیمان های پولی، ناشی از اجراء می باشد».

فارغ از تمامی نکات قابل طرح در نقد دلایل کمیسیون اقتصادی مجلس برای رد این طرح، این نکته مهم باید مورد توجه قرار گیرد که تمامی نکات مذکور ناظر به بخش کم اهمیت تر طرح یعنی بخش مربوط به پیمان های پولی است و این کمیسیون هیچ ایرادی به بخش مهم تر این طرح یعنی بخش مربوط به استفاده از پیمان رسان های مالی موازی سوئیفت وارد نکرده است.

بنابراین انتظار می رود نمایندگان مجلس در صحن علنی مجلس از تایید گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس در رد طرح یک فوریتی راه‌اندازی و استفاده از پیام رسان های مالی و انعقاد پیمان های پولی دو و چندجانبه در تجارت خارجی خودداری کنند و با تصویب کلیات این طرح و ارجاع مجدد آن به این کمیسیون برای بررسی جزئیات، پاسخ محکم و سریعی به اقدامات خصمانه آمریکا در بازگشت مجدد تحریم های بانکی بدهند و شرایط لازم برای کاهش شدید اثرگذاری بخش عظیمی از این تحریم ها را فراهم کنند. نمایندگان مجلس باید توجه داشته باشند که قطعا در هنگام بررسی جزئیات این طرح، امکان توجه به تمامی نکات کارشناسی برای اصلاح آن وجود خواهد داشت.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۱۸۹۴۲۰۷:۴۰:۳۰ ۱۳۹۷/۸/۱۲
به عبارت ساده تر تجارت با چمدان های حاوی اسکناس یعنی برگشتن به عهد قجر .بارک الله لنگ هم به کمر می بندیم و کشورمان را به یمن ثانی تبدیل می کنیم روزگاری آرزوی مان ژاپن شدن بود امروز مطلوبمان یمن است
ناشناس۶۱۹۰۱۶۰۸:۳۱:۴۵ ۱۳۹۷/۸/۱۲
از این مجلس بخاری بلند نمی شود...فقط هارت و پورت میکنند و مایه خزلان و خفت و ذلت ملت بزرگ ایران هستند.
ناشناس۶۱۹۱۳۱۰۹:۲۲:۲۶ ۱۳۹۷/۸/۱۲
مجلسی که به وزرایی مثل ... رای اعتماد میده ، مجلسی که نماینده هاش برای سلفی گرفتن با اروپاییها از سر و کول هم بالا میرن ، مجلسی که دعوا میشه برای مسافرتهای خارجی ، ... از همچین مجلسی نمیشه انتظار داشت که به فکر ملت و منافع ملی کشور باشه !!!
ناشناس۶۱۹۱۸۰۰۹:۴۴:۱۱ ۱۳۹۷/۸/۱۲
مجلس از افراد دولتی و حقوق بگیر وزارت نفت پر شده است، امید به این مجلس خطاست.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

    14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

    15. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

    16. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

    17. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

    18. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

    19. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

    20. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

    21. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

    22. یک سیلی برای تنبیه

    23. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

    24. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

    25. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

    آخرین عناوین