معاون شهردار شدن زنان، تنها میراث افشانی/ FATF، باز هم برخورد سیاسی به‌جای برخورد کارشناسی/ واکنش عجیب آرمان به حضور روحانی در دانشگاه تهران

گروه سیاسی الف،   3970723118 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

معاون شهردار شدن زنان، تنها میراث افشانی/ FATF، باز هم برخورد سیاسی به‌جای برخورد کارشناسی/ واکنش عجیب آرمان به حضور روحانی در دانشگاه تهران

معاون شهردار شدن زنان، تنها میراث شهردار اخراجی

دیشب نشست مشترک نمایندگان تهران در مجلس و اعضای شورای شهر تهران برگزار شد. در این نشست مشخص شد استعلام از معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری هم نتوانسته مانع از رفتن افشانی شود و افشانی تا پایان مهلت دوماهه باید از شهرداری خداحافظی کند. 

قطعی شدن خداحافظی افشانی با شهرداری تهران

دیروز از انتصابات جدید افشانی در شهرداری نوشتیم و آن را در شرایط قطعی نبودن ادامه کار افشانی  نامعقول دانستیم. اما جای تعجب بسیار دارد که روزنامه‌های اعتماد و آفتاب یزد از این انتصابات بسیار استقبال کرده‌اند. علت استقبال ایشان هم به انتصاب یک زن به معاونت شهردار برمی‌گردد. در اینجا دو نکته مطرح است: اول اینکه چنانکه گفته شد اگر اندکی تدبیر در کار شهرداری می‌بود از عزل و نصب در شرایطی که افشانی داشت خودداری می‌شد و نکته دوم به نگاه جنسیت‌زده این دوستان برمی‌گردد. اگر به زنان پست‌های اجرایی رده بالا سپرده شود آیا اتفاق خاصی رخ می‌دهد؟ مدیریت درستی در آن مجموعه اعمال می‌شود؟ متاسفانه این افراد دچار نگاهی جنسیت‌زده در این زمینه هستند. در حالی که دیدگاه درست معطوف به صلاحیت احراز پست، فارغ از جنسیت است. یعنی باید مدیر کارآمد انتخاب شود چه زن باشد و چه مرد.

متاسفانه نگاهی که ذکر آن رفت در رئیس جمهور و معاون زنان و خانواده ایشان هم وجود دارد. خانم ابتکار در مصاحبه با روزنامه خراسان  به انتصاب خانم فرشچی به عنوان سفیر ایران در فنلاند اشاره می‌کنند و درباره استاندارری زنان می‌گویند: «...ما خانم های موفقی در پست های معاونت استانداری، فرمانداری و بخشداری ها داریم و سعی می کنیم بانوان موفق را به عنوان گزینه های استانداری ها معرفی کنیم البته به شرطی که خود این خانم ها حضور در این پست را قبول کنند.
یعنی خود خانم ها قبول نمی کنند؟
بله، کار استانداری به لحاظ جنس اجرایی، سنگین و سخت است و مشکلات خاص خودش را دارد اما امیدواریم که سدهای مقابل را برداریم. در مجموع کارنامه عملکرد دستگاه ما در حوزه انتصاب مدیران زن بر مبنای دستورالعمل رئیس جمهور که گفتند 30 درصد مناصب دولتی تا پایان این دولت باید در اختیار بانوان باشد، کارنامه بدی نیست. طبق آمار انتصابات استانی طی سال گذشته حدود 174زن در مدیریت میانی و پایه منصوب شده اند، این موضوع در 31 استان بد نیست و یک تحول است یعنی در هر استان 65 نفر مدیر زن منصوب شده اند اگرچه هنوز در سطوح عالی، تعداد انتصابات بسیار کم است اما بخشدار و مدیرکل در استانداری ها زیاد داریم.»

ملاحظه می‌کنیم خانم ابتکار دچار این نگاه جنسیت‌زده هستند. در حالی که صرفا شایستگی باید ملاک باشد. مثلا از نظر ایشان انتصاب خانم فرشچی به سفارت ایران در فنلاند موفقیت محسوب می‌شود. در حالی که متاسفانه باید گفت خانم فرشچی هیچ سابقه دیپلماتیک برای احراز سفارت نداشته‌اند و در حقیقت شایسته این سِمَت نبوده‌اند و فقط به دلیل زن‌بودن به سفارت رسیده‌اند.

***

سندی برای 50 سال آینده

حجت الاسلام مصباحی مقدم طی یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشته‌اند: «روز گذشته مقام معظم رهبری طی فراخوانی خواستار مشارکت نخبگان برای ارتقا و پختگی هرچه بیشتر الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت شدند. مخاطب پیام و فراخوان مقام معظم رهبری نخبگان هستند نه مسوولان زیرا این موضوع برای تدوین یک سند اساسی برای 50 سال آینده جمهوری اسلامی ایران است...

7سال پیش رهبر معظم انقلاب با تشکیل جلسه‌ای که به مدت 4 ساعت به طول انجامید، با دعوت تعدادی از استادان و نخبگان حوزه و دانشگاه طراحی الگوی پایه پیشرفت اسلامی‌-ایرانی را کلید زدند. به دنبال این جلسه مرکزی به نام مرکز الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت شکل گرفت. این مرکز با تعریف کمیته‌های مختلف که هر یک مسوول پیگیری بخشی از امور بودند، سند الگوی پایه تدوین شد. در این کمیته‌ها نخبگان و صاحب‌نظران یک الگوی ایرانی متناسب با مقتضیات زندگی، شرایط اقلیمی و فرهنگی جامعه ایرانی در فضای نقد و نظر و هم‌اندیشی تهیه کرده و سرانجام در اردیبهشت امسال تقدیم رهبری کردند اما این الگو نیازمند آن است که بیش از این بسط و عمق پیدا کرده و نظرات تخصصی روی آن اعمال شود زیرا این الگوی پایه مانند جوانی است که همه اعضای لازم بدن را دارد اما هنوز به پختگی فکری نرسیده است بنابراین به زمان و نقد و تکامل نیاز دارد تا به الگوی اصلی نایل شویم.»

***

FATF، باز هم برخورد سیاسی به‌جای برخورد کارشناسی

روزنامه ایران در شماره امروز خود مصاحبه‌ای با غلامرضا ظریفیان داشته است. مخاطب شاید با نگاهی به سابقه ظریفیان در وزارت علوم و تحصیلات او در رشته تاریخ، گمان کند این مصاحبه درباره وضعیت دانشگاه‌ها و یا شرایط تاریخی ما یا مسائلی از این دست باشد. اما در کمال تعجب، مصاحبه روزنامه ایران درباره CFT است و قابل حدس است که ظریفیان در مدح CFT و مذمت مخالفان آن، حرف‌های زیادی زده است. باید از روزنامه ایران پرسید مگر ظریفیان متخصص مدیریت مالی یا اقتصاد یا روابط بین‌الملل است که از او درباره CFT پرسیده‌اند. این اتفاق ثمره نگاهی سیاسی به مسئله است و این نگاه سییاسی عرصه را بر نگاه کارشناسی تنگ می‌کند.

در مقابل این رویکرد، رویکرد روزنامه خراسان به این مسئله است. این روزنامه در چند صفحه ابتدا نظر مسول پرونده FATF در وزارت خارجه را جویا شده است.

پاسخ مسئول پرونده FATF به شبهات

در ادامه نظرات کارشناسان مخالف را جویا شده و منتشر کرده است.

مجید شاکری: آیا ایران از لیست سیاه خارج می‌شود؟

این رویکرد، رویکرد درستی به این مسئله است. نباید همه چیز را با عینک سیاست نگاه کرد و باید به کارشناسان احترام گذاشت.

***

سرمقاله مشترک روزنامه‌ها در «دفاع از آزادی»

امروز چند روزنامه کشور در اقدامی هماهنگ یک مقاله دوزبانه منتظر کردند. این مقاله با عنوان «دفاع از آزادی» به فارسی و انگلیسی در روزنامه‌های سازندگی، اطلاعات، ایران، شهروند، ابتکار، فرصت امروز و ... منتشر شده است. در این مقاله آمده است: «ما روزنامه‌نگاران ایرانی، مستقل از همه دولت‌ها و به‌عنوان یک صنف روشنگر که با روزنامه‌نگاران جهان هویتی واحد و دغدغه‌هایی مشترک داریم، اینک در قرن بیست‌ویکم و در هنگامه‌ای که تمدن بشری به برداشت واحدی از کرامت انسانی در مفهوم «آزادی» رسیده است، شاهدیم که دولت ایالات متحده، درست برخلاف دیدگاه بنیانگذاران و اندیشه‌ورزان مفهوم دموکراسی و لیبرالیسم، از توماس جفرسون گرفته تا فرانسیسکو فوکویاما، آزادی انسان‌هایی را در سوی دیگر عالم تهدید و تحدید کرده است...

دولت ایالات متحده مدعی است تحریم‌ها، حاکمیت ایران را نشانه رفته است نه مردم را و دولت ایران معتقد است ما از تحریم‌ها آسیبی نمی‌بینیم اما ما به‌عنوان روزنامه‌نگاران مستقل و آزاداندیش دیدگاهی مستقل از دولت‌ها داریم و معتقدیم برخلاف نظر دولت‌های امریکا و ایران، تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده، بر زندگی و زیست میلیون‌ها شهروند ایرانی که از آزادی حق زیستن در شرایط مطلوب برخوردارند، آثار مخربی گذاشته است. دولت ایالات متحده آشکارا دروغ می‌گوید وقتی مدعی می‌شود تحریم‌های این کشور، علیه مجموعه حاکمیت ایران اعمال می‌شود، حال آنکه فشار و محاصره اقتصادی علیه ایران، بر زندگی آحاد مردم و بویژه اقشار فرودست آثار زیانبار و بعضاً هولناکی برجا گذاشته که با هیچ خوانشی از حقوق بشر همسو و همخوان نیست. وقتی دسترسی به دارو، درمان و تجهیزات پزشکی دشوار می‌شود، نشانه آن است که تحریم‌های کور، کودکان، زنان و مردان کشور را نشانه گرفته‌اند...

ما به‌عنوان روزنامه‌نگارانی مستقل، از همه همکاران آزاداندیش خود درسراسر جهان- علی‌الخصوص روزنامه‌نگاران آزاد‌اندیش جهان غرب- می‌خواهیم با شجاعت و جسارت و بدون تاثیرپذیری علی‌الاطلاق از دولت‌ها، در برابر خدشه‌دار کردن اصول آزادی انسانی، که حاصل مرارت‌های نوع بشر در طول هزاران سال است، سکوت نکنند و حقیقت را همچون جان لاک که فریاد زد: «‌زندگی، آزادی و حق مالکیت، ارزش‌های اساسی و مافوق قانون است» با صدای بلند فریاد بزنند و نگذارند محصول اندیشه آزادی‌خواهانه اندیشمندانی چون توماس جفرسون، جان دیویی، والتر لیپمن، آبراهام لینکلن، ماهاتما گاندی، مارتین لوترکینگ، نلسون ماندلا، جان استوارت میل، فردریش هایک، کارل پوپر، آیزایا برلین، هانا آرنت، فرانسیسکو فوکویاما و دیگر کنشگران و اندیشمندان راه آزادی، به طرز رعب‌آوری به باد سپرده شود.»

به نظر می‌رسد چنین ایده‌هایی برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی کشور آمریکا طراحی شده اما مشخص نیست تا چه اندازه موفق به تاثیرگذاری می‌شود. چه اینکه در زمان مذاکرات برجام هم کمپینی متشکل از کارگردانان سینمای ایران با عنوان «هیچ توافقی بدتر از عدم توافق نیست» به راه افتاد و البته به هیچ نتیجه‌ای نرسید.

***

چرا برخی به سیاسی شدن مطالبه شفافیت دامن می‌زنند؟

در روزهای گذشته نوشتیم که نباید مطالبه شفافیت را سیاسی کرد و گفتیم همه گروه‌های سیاسی که دل در گرو ایران دارند باید با همدلی با یکدیگر به مطالبه شفافیت و مبارزه با فساد کمک کنند. اما متاسفانه شاهد سیاسی کردن این مسئله هستیم. امروز روزنامه اعتماد گزارشی مفصل درباره موضوع شفافیت آرای نمایندگان نوشته و تلاش کرده در نیت طراحان آن تردید وارد کند. مشابه همین حرف را چند روز پیش پروانه سلحشوری نماینده تهران گفته بود.

این دوستان اصلاح‌طلب از طرفی مدعی پیشگامی در طرح شفافیت پارلمانی هستند و خود را مدافع شفافیت می‌دانند و از طرف دیگر به طراحان طرح شفافیت آرای نمایندگان به جرم اصولگرا بودن حمله می‌کنند. واقعا جای تعجب دارد. باز هم می‌گوییم همه کسانی که دلشان برای این کشور می‌سوزد باید دست در دست همدیگر در جهت شفافیت و مبارزه با فساد حرکت کنند و از سیاسی کردن این دو موضوع ملی بپرهیزند.

***

واکنش عجیب آرمان به حضور روحانی در دانشگاه تهران

عکس صفحه اول روزنامه آرمان را ملاحظه می‌کنید:

برای کسی که از جزئیات حضور روحانی در دانشگاه تهران باخبر باشد، تیتر یک این روزنامه اندکی خنده‌دار است. همگان می‌دانند اعتراض دیروز دانشجویان در بیرون از سالن سخنرانی روحانی بود و دانشجویان معترض هیچ برخوردی با روحانی نداشتند تا روحانی بخواهد تحمل کند.

توییت: از کدام تحمل روحانی حرف میزنیم؟

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۹۵۳۲۸۲۰:۴۱:۵۷ ۱۳۹۷/۷/۲۳
اصلاح طلبان نشان دادید کشور داری بلد نیستید..
محمود۵۹۵۳۴۲۲۰:۵۸:۳۷ ۱۳۹۷/۷/۲۳
بله دوران محمود اوج اقتدار و شکوفایی ایران بود
ناشناس۵۹۵۴۲۷۲۲:۱۹:۳۴ ۱۳۹۷/۷/۲۳
دم انتخابات ما رو جادو میکنن رای میگیرن فکر کنم بازم همین کارو بکنن مراقب باشیم
ناشناس۵۹۵۴۴۱۲۲:۳۵:۳۷ ۱۳۹۷/۷/۲۳
اصلاح طلبان نه اسلاح طلبان بهتره
ناشناس۵۹۵۴۸۲۲۳:۳۰:۲۹ ۱۳۹۷/۷/۲۳
ما به راستگویی راستگویان دروغین عادت داریم!! این جماعت در هر موضوعی که حاضرند ، منشاء واژگان جدید و بدعت های خطیرند و معجزات وارونه اند!
ناشناس۵۹۵۴۸۸۲۳:۳۴:۳۰ ۱۳۹۷/۷/۲۳
6 سال قبل جزو 8 کشور فضایی و 8 قدرت هسته‌ای جهان بودیم. فراموش نمی‌کنیم که آن سال‌ها موجود زنده به فضا فرستادیم. ولی در این دولت باید دنبال یک قوطی رب باشیم!
ناشناس۵۹۵۳۶۳۲۱:۲۳:۰۱ ۱۳۹۷/۷/۲۳
به امید وعده‌های پوچ از آب درآمده دولت 4 سال است جویای کار هستم و شرمنده خانواده‌ام شده‌ام. شاید در این دنیا اگر معترض شوم بگویند اقدام من سیاسی است و برخورد کنند. اما در آن دنیا باید در برابر عدالت الهی پاسخگو باشند.
ناشناس۵۹۵۳۶۹۲۱:۲۶:۵۴ ۱۳۹۷/۷/۲۳
عمر دو دولت یازدهم و دوازدهم در سرازیری قرار گرفته است ولی هنوز برنامه مدون عملیاتی برای مهار تورم، گرانی، نقدینگی و بیکاری و... ندارد؟ فقط شعار شعار شعار!
ناشناس۵۹۵۴۰۰۲۱:۵۲:۲۸ ۱۳۹۷/۷/۲۳
حالا شما که نگاهت جنسیتی نیست !!! مطمئنی این خانمها که پست بالا گرفته اند لیاقت وتوان ندارند ؟!!
ناشناس۵۹۵۴۱۲۲۲:۰۲:۴۵ ۱۳۹۷/۷/۲۳
این ایده اولویت استخدام زنان که آقایان جهانگیری و روحانی و ... مرتبا آن را تبلیغ می کنند بهترین ایده برای از بین بردن بنیان خانواده است.
ناشناس۵۹۵۴۸۳۲۳:۳۰:۳۱ ۱۳۹۷/۷/۲۳
پنج سال است دولت در برابر زیاده‌خواهی‌های غرب شعار می‌دهد که اقدام متناسب و متقابل می‌کنیم. اما در عمل جز وادادگی و عقب‌نشینی و جری کردن دشمن چیزی ندیدیم. دشمنان هم از این ضعف دولت با دمش گردو می‌شکند!
ناشناس۵۹۵۴۸۶۲۳:۳۳:۰۵ ۱۳۹۷/۷/۲۳
روحانی در سخنرانی اخیر خود در دانشگاه تهران عنوان کرده پیامبر اسلام هم نسبت به آینده علم غیب نداشت و با این بیان درصدد توجیه خطاهای دولت خود برآمده است!
نورا۵۹۵۶۰۷۰۷:۵۶:۳۳ ۱۳۹۷/۷/۲۴
حقیقتا افتضاح کردند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

    14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

    15. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

    16. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

    17. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

    18. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

    19. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

    20. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

    21. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

    22. یک سیلی برای تنبیه

    23. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

    24. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

    25. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

    آخرین عناوین