نمایندگان مردم در مجلس در گفتگو با الف مطرح کردند: چه جریانی در دولت تصمیم می‌گیرد؟/ مجلس به افرادی که کارنامه منفی دارند، رای نمی‌دهد/ اسامی مطرح شده می‌توانند مشکلات را حل می‌کنند؟

گروه سیاسی الف،   3970721089 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقد هستند که سهم‌خواهی و جریان سیاسی حاکم در دولت وجود دارد که بر اساس آن قدرت توزیع می‌شود، لذا دولت باید تغییرات اساسی را در کابینه ایجاد کند نه اینکه فردی را از سازمانی به سازمان دیگر منتقل کند، چراکه در این صورت مجلس به وزرای جدید رای منفی خواهد داد.

چه جریانی در دولت تصمیم می‌گیرد؟/ مجلس به افرادی که کارنامه منفی دارند، رای نمی‌دهد/ اسامی مطرح شده می‌توانند مشکلات را حل می‌کنند؟

به گزارش الف، مطابق تقویم کاری مجلس شورای اسلامی، نخستین جلسه علنی مجلس پس از تعطیلات روز یکشنبه هفته آینده ۲۹ مهرماه تشکیل می‌شود و این مصادف با زمانی است که حسن روحانی رییس جهور قرار است وزرای جدید خود را برای دو وزارتخانه بی تکلیف به مجلس معرفی کند، و همچنین تغییراتی در دو وزارتخانه دیگر ایجاد نماید.

تغییرات دولت (که گفته می‌شود در وزارت صمت و راه شهرسازی قرار است رخ دهد)  براساس گمانه‌زنی‌ها، شنیده‌ها و اخباری که از دولت به بیرون درز پیدا کرده، قرار است رئیس‌جمهور با برکناری وزیر صنعت، معدن و تجارت و قبول استعفای وزیر راه و شهرسازی، وزرای جایگزین را به مجلس معرفی کند، البته برای تغییر وزرای ناکارآمد، هنوز تصمیم جدی و رسمی اتخاد نشده است.

براساس اخبار  مقرر شده است که «فرهاد دژپسند» به عنوان وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی و «محمد شریعتمداری» (وزیر کنونی صنعت، معدن و تجارت) به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رضا ویسه برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت و علی اکبر حاج‌محمدی برای به عنوان وزیر راه و شهرسازی معرفی شوند.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور نیز هفته گذشته در جمع خبرنگاران درباره معرفی وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اقتصاد به مجلس برای اخذ رای اعتماد، گفت: روز یکشنبه ۲۹ مهر ماه پس از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه خود، وزرای پیشنهادی به پارلمان معرفی می‌شوند.

وی همچنین در مورد انصراف دژپسند از تصدی وزارت اقتصاد و استعفای عباس آخوندی از وزارت راه بیان کرد: کمی صبر کنید ۱۰ روز دیگر اسامی وزرای جدید اعلام می‌شود.

واعظی درباره اینکه احتمالاً دولت ۴ گزینه برای وزارت صمت، راه، کار و اقتصاد را به مجلس معرفی می‌کند، پاسخ داد: بنده در مصاحبه‌هایی که داشتم هرگز نگفتم ۴ گزینه به مجلس معرفی می‌کنیم، بلکه گفتم چند گزینه را معرفی می‌کنیم.

براساس این گزارش امروز وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم با مشکلات فراوانی روبرو است و دولت تدبیر و امید باید دست از تعلل برداشته و اقدام جدی و عاجلی انجام دهد؛ امروز دشمن جنگ اقتصادی را در تمام جبهه‌ها آغاز کرده است و هدفش همانطور که رهبر انقلاب فرمودند این است تا با ایجاد تحریم و فشار اقتصادی، ملت ایران از نظر اقتصادی و معیشتی با مشکل مواجه کنند و باعث نارضایتی مردم شوند؛ این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان و حتی دولتمردان کلید حل مشکلات اقتصادی در داخل است و می‌توان بر آن فائق آمد، اما دولت در این موضوع تعلل و کاهلی می‌کند که پذیرفتی نیست.

حسن روحانی، رئیس جمهوری و اسحاق جهانگیری معاون اول ایشان باره‌‌ها از ابتدای سال‌جاری بر عملکرد وزرا دولت که خودشان انتخاب کردن و مجلس رای داد، انتقاد کرده به طوری که یک بار آقای رئیس جهمور آن‌ها را به دو دسته امید و ناامید تبدیل کرد و یا اینکه آقای جهانگیری در این اواخر خطاب به مدیران دولت، گفت: پول باشد ننه جان من هم می‌تواند کار انجام دهد.

بنابر این گزارش انتقادات روحانی و جهانگیری از کابینه در حالی است که هیچ اقدامی برای ترمیم کابینه انجام ندادند و فقط از مدیران در رسانه‌ها انتقاد کردند، اما مجلس دو وزیر اقتصاد و تعاون کار و رفاه اجتماعی را استیضاح کرد و چند استیضاح هم در راهروهای مجلس در جریان است؛ حالا دولت قصد دارد با معرفی دو وزیر تغییرات کوچکی در وزیران انجام دهد اما آیا این تغییرات که در رسانه‌ها مطرح شده می‌تواند مشکل را جل کند.

*اینکه وزیری از یک وزارتخانه‌ای به سازمان دیگری منتقل ‌می‌شود، اقدام مدبرانه‌ای نیست

فریدون احمدی، نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و نماینده مردم زنجان در گفتگو با خبرنگار الف، در مورد تغییرات وزرای دولت و گزینه‌های مطرح شده در رسانه‌ها، اظهار کرد: نمایندگان همین گزینه‌هایی که در رسانه‌ها مطرح شده را شنیده‌ایم و طبق رایزنی‌هایی که صورت گرفته است، به نظر می رسد آقای رضا ویسه و یا آقای رضا رحمانی وزارت صنعت و معدن را بر عهده گیرند. آقای دژپسند نیز به احتمال زیاد گزینه وزارت اقتصاد است که طبق سوابق ایشان معتقد هستم که می‌تواند گزینه خوبی باشد، البته دولت باید فردی مسئول و مدیر را به سمت وزیر برای وزارتخانه‌های خود انتخاب کند.

وی تصریح کرد: معتقد هستم که باید تغییرات اساسی در بدنه دولت شکل گیرد و باتوجه به شرایط‌ بین المللی و فشارهایی که به ایران وارد می‌شود و اوضاع اقتصادی و داخلی که در حال حاضر کشور  با آن مواجه است، انتظار از دولت این است که ترمیم جدی در کابینه خود داشته باشد، چراکه کابینه دولت دوازدهم نیاز به این تغییرات دارد.

نماینده مردم زنجان در مورد معرفی محمد شریعتمداری وزیر صنعت فعلی برای تصدی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، تاکید کرد: اینکه وزیری از یک وزارتخانه‌ای به سازمان دیگری منتقل ‌می‌شود، اقدام مدبرانه‌ای نیست و از رییس‌جمهور چنین انتظاری نمی‌رود. متاسفانه به نظر می‌رسد تصمیماتی که گرفته می‌شود از دست رییس‌جمهور خارج است و جریانی در دولت چنین تصمیماتی را می‌گیرند. روحانی باید خود این مسئله را ارزیابی کرده و با مشورت گرفتن از مسئولان و کارشناسان، اعضای بدنه دولت را تعیین کند.

احمدی در پایان خاطرنشان کرد: روحانی باید حداقل تغییرات اساسی نیز در وزارت اقتصاد به وجود بیاورد و به طور کلی تیم اقتصادی خود را مورد بازنگری قرار دهد، بنده اقدامات آقای شریعتمداری را در وزارت صنعت زیر سوال نمی‌برم، اما ایشان باید اقدامات و اصلاحات اساسی را در این وزارتخانه انجام می‌داد و تیم جدیدی را در این وزارتخانه منصوب می‌کرد؛ لذا دولت نیازمند افرادی مدبر و کاردان است تا بتواند اوضاع اقتصادی کشور را سامان دهد و مجلس هم قطعا به این جور افراد رای اعتماد خواهد داد.

*مجلس به افراد مطرح شده رای نخواهد داد/ روحانی باید جوابگوی مردم باشد

علی ساری نماینده مردم اهواز و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دهم نیز در گفتگو با خبرنگار الف، در مورد تغییرات احتمالی کابینه دولت بیان کرد: گمانه‌زنی‌هایی مطرح شده که قرار است تنها جا به جایی در میان اعضای دولت صورت بگیرد و تغییرات اساسی رخ نمی‌دهد؛ دولتی‌ها باید بدانند که مجلس به فردی که مجلس نسبت به او نظر منفی دارد و دنبال پست دیگری است، رای نخواهد داد.

وی تصریح کرد: آقای روحانی باید تغییرات اساسی در کابینه خود ایجاد کند و افراد جدید و کارآمدی را برای وزارتخانه‌هایی که وزیر ندارند، انتخاب کند نه اینکه افراد را در پست‌های دیگر جا به جا کند. این موضوع مشکل اساسی را برای کشور و وضعیت اقتصادی ایجاد خواهد کرد.

ساری با اشاره به معرفی محمد شریعتمداری برای وزارت کار، با بیان اینکه وقتی فردی یکبار نتوانسته امتحان خود را پس دهد، نمی‌تواند در جای دیگر مشغول شود، گفت: مجلس نسبت به برخی افراد نظر منفی دارد که آنها را استیضاح کرده و یا اینکه مخالف وزیر بودن‌شان است، لذا اگر دوباره در سمت دیگری پیشنهاد شوند، قطعا مجلس به آن فرد رای نخواهد داد. آقای روحانی باید جوابگوی مردم و مشکلات پیش آمده در این شرایط باشد و بر روی افرادی سرمایه‌گذاری کند که بتوانند برای کشور کار انجام دهند.

* جریان سیاسی حاکم در دولت و سهم‌خواهی‌ها انتخاب‌ها صورت می‌دهد

سید حسن حسینی شاهرودی، عضو هیات رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم در گفتگو با خبرنگار الف، در مورد معرفی وزرای جدید به مجلس و گزینه‌های احتمالی مطرح شده گفت: تا زمانی‌که افراد به مجلس معرفی نشوند، نمی‌توان در مورد آن با قطعیت سخن گفت و این موراد هنوز گمانه‌زنی‌ است.

وی افزود: مهم‌ترین تصمیمی که آقای روحانی باید بگیرد، این است که باید تیمی مدیر معرفی کند و نمی‌توان در مورد اقدامات یک شخص تنها نظر داد. در تیم آقای روحانی افراد تحصیلکرده و کاردانی وجود دارد، اما مهم‌ترین موضوع اختلافات فی‌مابین و عدم همگرایی است که در دولت وجود دارد که موجب این مشکلات شده است. معتقد هستم که مشکلات عمده‌ای که در عرصه اقتصادی وجود دارد، به نوعی مغایر با گفتار، عمل و رفتار دولتمردان است که موجب التهابات در بازار، عدم حمایت تولید و مشکلات صادرات و واردات در کشور شده است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: دولت باید تیم همگرا، همصدا و با استراتژی مشخص داشته باشد و افراد مهم نیستند، بلکه این تیم است که مهم بوده چراکه یک تیم می‌تواند به کمک همدیگر مشکلات را رفع و نقشه گروهی را ترسیم کند، متاسفانه در دولت دوازدهم شاهد چنین موضوعی نیستیم و آقایان خود را هم‌صدا و همگرا معرفی می‌کنند، اما در عمل چنین موضوعی نیست.

شاهرودی با بیان اینکه سهم‌خواهی در دولت وجود دارد، تاکید کرد: به نظر می‌رسد سهم‌خواهی و جریان سیاسی حاکم در دولت وجود دارد که بر اساس آن قدرت توزیع می‌شود، ما نمی‌خواهیم شایستگی افراد را زیرسوال ببریم اما در دولت هیچ همگرایی وجود ندارد و بر اساس سهم‌خواهی انتخاب‌ها صورت می‌گیرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۹۱۸۰۸۱۶:۱۹:۴۲ ۱۳۹۷/۷/۲۱
نهاوندیان، نوبخت و نیلی!
ناشناس۵۹۲۲۸۳۲۳:۲۰:۲۱ ۱۳۹۷/۷/۲۱
این مجلسیکه ما میشناسیم هرگز از فرمان روحانی تخطی نخواهد کرد. ________________ این تنها بخش کوچکی از نتیجه ی انتخاب غلط است. ایکاش فقط همون عده که کارناوال جهل و رقص راه انداخته بودن ، ضرر میکردن. متاسفانه دودش به چشم همه ی ملت میره.
ناشناس۵۹۲۷۳۲۱۰:۴۳:۳۳ ۱۳۹۷/۷/۲۲
به علاوه رییس دفتر که عملا خیلی رییس است.
ناشناس۵۹۱۸۱۰۱۶:۲۱:۰۶ ۱۳۹۷/۷/۲۱
دولت و مجلس با همکاری هم مردم رو نابود کردند !!!
ناشناس۵۹۲۰۰۱۱۹:۰۵:۱۲ ۱۳۹۷/۷/۲۱
کسانی باید پاسخگو باشن که باعث تحریم ها هستند
ناشناس۵۹۲۰۸۹۲۰:۱۲:۱۰ ۱۳۹۷/۷/۲۱
دیگه داری روی سنگ پای قزوین رو سفید میکنی
ناشناس۵۹۱۸۷۳۱۷:۱۶:۴۸ ۱۳۹۷/۷/۲۱
واقعا چرا این افراد کلا کنار گذاشته نمیشن
ناشناس۵۹۲۰۱۱۱۹:۱۳:۰۶ ۱۳۹۷/۷/۲۱
فقط موقع انتخابات دم از جوانگرایی زده میشه؟
نا شناس۵۹۲۰۵۵۱۹:۴۱:۵۳ ۱۳۹۷/۷/۲۱
این چرخه جابجایی در مدیریت کشور پایانی ندارد
ناشناس۵۹۲۰۷۱۱۹:۵۷:۳۸ ۱۳۹۷/۷/۲۱
مملکت ول ول است تصمیم گیری کجا بود
ناشناس۵۹۲۳۱۸۲۳:۴۴:۱۵ ۱۳۹۷/۷/۲۱
دقیقا همین نهاوندیان ونیلی و نوبخت تصمیم میگیرد ومشکلات را این 3 نفر دارد ایجاد می کنند این 3 تا برکنار بشه مساله حله مجلس دولت را تحت فشار بذاره ای 3 نفر را بردارن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  14. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  15. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  17. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  18. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  19. وحدت ملی با وعده صادق

  20. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  21. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  24. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  25. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

پربحث‌های هفته

  1. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  3. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  7. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  8. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  9. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  10. وحدت ملی با وعده صادق

  11. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  12. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  17. اولین واکنش قوه قضائیه به ماجرای صدیقی و باغ ازگل/ انتقاد روزنامه اصولگرا از فرزین/ ارزیابی وزیر ارشاد از فضای گفت‌وگو در کشور

  18. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  19. اسراییل چه باید بکند؟ 

  20. تورم نقطه‌به‌نقطه به ۳۵ درصد کاهش پیدا کرد

  21. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  22. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  23. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  24. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  25. احتمال تشکیل استان تهران غربی

آخرین عناوین