چرا کاهش ارزش پول ملی منجر به افزایش صادرات و کاهش واردات نشد؟

*جعفر قادری،   3970716030 ۳۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا کاهش ارزش پول ملی منجر به افزایش صادرات و کاهش واردات نشد؟

در مباحث تئوریک یک موضوع پذیرفته شده‌ای وجود دارد و آن این است که کاهش ارزش پول ملی یک کشور و افزایش نرخ‌ ارزهای خارجی منجر به ارزانی نسبی کالاهای داخلی در بازارهای بین المللی و گرانی نسبی کالاهای خارجی در بازارهای داخلی و در نتیجه افزایش صادرات و کاهش واردات می‌شود.

در این گونه موارد هر کشوری سعی می‌کند تا با جلوگیری از افزایش بی دلیل پول ملی، حجم صادرات خود را بالا نگه داشته و وارداتکمتری داشته باشد.

در همین راستا کاهش منظم ارزش پول ملی هند برای تقویت تراز تجاری و فشار آمریکا بر چین برای جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی این کشور جهت تغییر موازنه تراز تجاری با این کشور بنفع آمریکا است. در راستای عمل به همین حقیقت نظری در کشور ما هم بسیار برای اقتصاددان‌ها و فعالان اقتصادی نه تنها از کاهش ارزش پول ملی نگران نمی‌شوند بلکه همیشه به عنوان یک خواسته از مسوولین ملی، جلوگیری از حفظ ارزش پول ملی را نا هماهنگ با منافع کشور می‌دانند.

این نگاه بگونه‌ای طرفدار پیدا کرده است که قبل از آغاز بحران ارزی، دستیار اقتصادی و یکی از مشاوران اقتصادی رئیس جمهور نیز با اعلام اینکه نرخ واقعی ارز در کشور بالاتر از اعداد و ارقام موجود است به این موضوع چراغ سبز نشان دادند.

برخلاف ذهنیت و تصور این آقایان، این آموزهای اقتصادی در کشور ما با واقعیت‌های کشور همخوانی ندارد و با افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی، واردات کاهش نیافته و رشد قابل توجهی را در صادرات کشور شاهد نیستیم.

تجربیات سال‌های گذشته نشان داده است که با افزایش نرخ ارز هم کالاهای قابل تجارت (قابل صدور و ورود) و هم کالاهای غیرقابل تجارت در کشور ما افزایش قیمت داشته و راه آورد افزایش نرخ ارز، تورم داخلی و کاهش قدرت رقابتی تولیدات داخلی در مقایسه با کالاهای خارجی است.

در اینگونه موارد بعضا تقاضا برای برحی کالاهای وارداتی از جمله کالاهای دارای کاربرد مصرفی و سرمایه‌ای نه تنها کاهش نمی‌یابد بلکه افزایش هم پیدا می‌کند که به خودرو وارداتی به عنوان نمونه می‌توان اشاره کرد.

تجربیات گذشته نشان داده است که در زمان‌های افزایش قیمت ارز، هجوم مردم برای انبار کردن کالاهای مصرفی افزایش یافته و حجم تولید برای پاسخگویی به نیاز داخلی و یا صادرات نه تنها افزایش نیافته بلکه ثابت مانده و یا کاهش یافته است.

این یافته‌ها حاکی از آن است که افزایش نرخ ارز به جای اینکه مشوقی برای رونق اقتصادی و افزایش تولید باشد به عاملی در جهت تشدید رکود و کاهش تولید تبدیل شده است. برای اینکه به علل این مغایرت‌های اقتصادی واقعیت های اقتصادی کشورمان با واقعیت‌های اقتصادی کشور‌های پیشرفته پی‌ببریم به برخی از اختلاف‌های اقتصادی ایران با کشورهای پیشرفته بصورت تیتر وار اشاره می‌کنیم:

۱-بخش عمده‌ای از کالاهای وارداتی در کشور ما کالاهای واسطه‌ای و کالاهای سرمایه‌ای است و حساسیت تقاضا برای این کالاها زیاد نیست، لذا افزایش نرخ ارز منجر به کاهش تقاضا برای آن کالاها نمی‌شود، در حالی‌که در کشورهای پیشرفته بیشتر واردات آن‌ها کالاهای مصرفی است و تقاضا برای آن کالاها بالااست.

۲- چون سهم کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای در کالاهای وارداتی بالا است، افزایش نرخ ارز منجر به افزایش هزینه تولید در کشور شده و تورم و رکود پیامد حتمی افزایش یک باره نرخ ارز در کشور است. این افزایش نرخ تورم قدرت رقابتی تولیدات داخلی در مقایسه با کالاهای خارجی را شدیدا کاهش می‌دهد.

۳- افزایش تورم ناشی از افزایش نرخ ارز باعث می‌شود تا مردم برای حفظ قدرت خرید نقدینگی خود، اقدام به افزایش تقاضا برای ارز کنند. این افزایش تقاضای سفته بازی برای ارز در بازار باعث می‌شود تا منجر به افزایش بیشتر قیمت ارز در بازار شده و عملا این انتظارات، تولید و فعالیت‌های اقتصادی در کشور را مختل نماید.

۴- انتظار بر این است که با افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی تقاضا برای سفر به ایران را شدیدا افزیاش دهد ولی این افزایش سفر کمتر از میزان انتظار است و دلیل آن هم این است که تقاضا برای سفر به ایران بیشتر متاثر از فضای سازی‌های سیاسی و محدویت‌های دیپلماسی است.

۵- اگر افزایش نرخ ارز منجر به افزایش رشد تولید نمی‌شود مشکل به سختی فضای کسب و کار در کشور برمی‌گردد. روان نبودن فضای کسب و کار اجازه رشد تولید و در نتیجه رشد صادرات را نخواهد داد.

۶- افزایش نرخ ارز نه تنها تقاضا برای خودروهای وارداتی را کاهش نمی‌دهد بلکه این کالاها چون ماهیت سرمایه‌ای نیز دارند تقاضا برای آن به عنوان یک شیوه حفظ قدرت خرید افزایش پیدا می‌کند.

۷- در شرایط افزایش تورم ناشی از افزایش نرخ ارز به جای اینکه نقدینگی در جهت افزایش تولید به کار گرفته شود در جهت خرید سکه و ارز و کنز آن به کارگرفته می‌شود. عدم اعتماد مردم نسبت به سپرده گذاری ارزی باعث می‌شود تا اندوخته‌های ارزی بجای سپرده گذاری در بانک‌ها و برگشت ارز به چرخه فعالیت‌های اقتصادی در خانه‌‌ها کنز شده و مورد استفاده قرار نگیرد.

۸- با افزایش نرخ ارز عمده سرمایه‌گذاری‌هایی که منجر به تولید کالاها و یا خدمات غیرقابل تجارت شده و یا خریدار آنها دولت است توجیه اقتصادی خود را از دست داده و متوقف می‌شود.

۹- عدم وجود پیمان سپاری ارزی باعث می‌شود تا درامد حاصل از صادرات برای تقویت تولید داخلی و واردات کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای مورد نیاز استفاده نشده و هزینه‌های تولید داخلی به شدت افزایش یابد.

۱۰- با افزایش نرخ ارز که خود در نتیجه حجم بالای نقدینگی است، بخش‌‌های تولیدی نیاز به نقدینگی بیشتری داشته و عملا دولت ناچار به تولید نقدینگی بیشتری شود.

برای برون رفت از این وضعیت و استفاده بهتر از افزایش نرخ ارز، اقدامات زیر باید به صورت جدی پیگیری و اجرایی شود:

۱-تلاش برای بهبود فضای کسب و کار.

۲- تلاش در جهت کاهش وابستگی تولید داخلی به مواد اولیه و تجهیزات خارجی.

۳- وضع مالیات بر کالاهای سرمایه‌ای که هم دارای جنبه سرمایه‌ای و هم مصرفی است.

۴- کنترل بازار ارز و جلوگیری از افزایش تقاضا برای ارز.

۵- محدودیت در رشد نقدینگی و تلاش برای کنترل آن.

۶- جدی گرفتن پیمان سپاری ارزی برای بازگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی.

۷- جدی گرفتن سامانه گزارش گیری از انبارها برای جلوگیری از احتکار.


*دانشیار اقتصاد دانشگاه شیراز

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۸۴۲۹۶۰۸:۴۷:۱۴ ۱۳۹۷/۷/۱۶
دولت باید جمع اوری کند نقدینگی را با خرید ان و سوزاندن ان و جلوگیری از چاپ اسکناس ولا غیر این روند ما را ونزوئلایی خواهد کرد و انتهای خط است
ناشناس۵۸۴۳۱۷۰۹:۰۰:۳۲ ۱۳۹۷/۷/۱۶
چه فکری کردین شما همین الان دولت کسری داره حالا باید پول آتش بزنه
ناشناس۵۸۴۴۱۵۰۹:۴۷:۴۵ ۱۳۹۷/۷/۱۶
دولتها فقط چند درصد کاهش ارزش پول برای افزایش صادرات می دهند نه 200 - 300 درصد! که نابود کننده قدرت خرید مردم خواهد بود و یا اصلا چرخه صادرات و واردات بکل به هم بخورد! چون تورم وحشتناک حاصل از آن تولید آنکشور را نابود می کند نه کمک به تولید برای صادرات!
میلاد حمیدی۵۸۴۳۷۶۰۹:۳۰:۰۴ ۱۳۹۷/۷/۱۶
منجر به افزایش صادرات شد منتها افزایش صادرات پوشک و رب و مایحتاج مردم و سبب گرانی بیشتر و نایاب شدن خیلی از اقلام شد. مشکل اساسی ما نبود قانون صادرات واردات و قوانین درست و همه گیر پولی است.
ناشناس۵۸۴۳۰۰۰۸:۴۹:۵۲ ۱۳۹۷/۷/۱۶
میشد اگر دولت پیمان سپاری ارزی از صادر کنندگان نمی گرفت و آنها را مجبور به ارائه ارز با نرخ نیما به سیستم بانکی نمی کرد
ناشناس۵۸۴۳۱۹۰۹:۰۱:۲۰ ۱۳۹۷/۷/۱۶
چون این تفکر برای کشورهایی که تولیداتشان محتاج واردات مواد اولیه از خارج کشور نیست جواب میدهد نه برای ما که توانایی تولید پوشک را هم نداریم ومواد اولیه آن هم از بیرون تامین میشود. نتیجه این میشود که کاهش ارزش پول ملی قیمت تامین مواد اولیه را بالا برده ودر نهایت قیمت محصول را نیز افزایش وقدرت رقابت را از تولید کننده میگیرد. دقیقا همین اتفاقی که الان افتاده است وهمان زمان هم که نیت بر کاهش ارزش پول ملی بود و دلار برای افزایش از 1000 تومان خیز برداشت برخی نسبت به عواقب آن هشدار دادند ولی تفکری ناقص معتقد بود کاهش ارزش پول ملی باعث افزایش صادرات ودرنتیجه شکوفایی صنعت میشود!!!
ناشناس۵۸۴۷۳۴۱۱:۴۷:۱۱ ۱۳۹۷/۷/۱۶
اتفاقا مقاله خوبی است و این سوال را دکتراهای اقتصاد ما که اصرار عجیب به بی ارزش شدن پول ملی برای افزایش صادرات داشتند جواب دهند چرا پس صادرات زیاد نشد دکتر؟ وقتی که اقتصاد خونده باشی دکترا گرفته باشی ولی مفهوم را درک نکرده باشی نتیجه همین میشه
ناشناس۵۸۴۳۶۶۰۹:۲۶:۰۴ ۱۳۹۷/۷/۱۶
با افزایش و کاهش قیمت دلار نقدینگی در دست مردم نابود می شود.
amin۵۸۵۱۲۶۱۴:۳۷:۱۲ ۱۳۹۷/۷/۱۶
صادرات و تولید زمانی شدنی ست که مواد اولیه هم برای خودمان باشد نه وابسته به دنیا درضمن ...کاهش نرخ ما همزمان با جدایی دنیا بوده است و در نتیجه مواد اولیه برای داخل کم داریم یا نداریم چه برسد صادرات غیر از این است فقط خام فروشی میکنیم ؟
ناشناس۵۸۴۳۷۲۰۹:۲۸:۳۵ ۱۳۹۷/۷/۱۶
علت اینکه دولت نمیتونه نقدینگی رو جمع اوری کنه، تجمع ثروت در دست ده درصد مردم هست. ولی برنامه های اجرایی برای تورم و غیره برای کل جامعه انجام میشه و همیشه ناله طبقه پایین سپر بلای طبقه ثروتمند کشور میشه. دولت چاره ای جز مالیات بر درامد به صورت طبقاتی و مالیات بر ثروت نداره. هر چند، در مجموع ثروت ارزی ایران در داخل ایران نیست.
حمید طاهری۵۸۴۳۹۱۰۹:۳۵:۴۲ ۱۳۹۷/۷/۱۶
بنده به عنوان یک تولید کننده با 25 سال تجربه با یکی دوتا پیشنهاد ساده میتوان تولید را در این مملکت نزدیک دوبرابر کرد.... اول اینکه حق بیمه و مالیات را در کارهای تولیدی به 20 درصد کاهش دهد / دوم اینکه به اندازه 20 درصد از ارزش سرمایه گزاری در یک کارگاه یا کارخانه تولیدی را وام بدون بهره با بازپرداخت سه ساله... البته با تضمین کافی ولی با بهره 3 الی 5 درصد بدهد. همین دو مورد را اجرا کند... بسیاری از مشکلات مملکت از جمله.. بیکاری... ازدواج ...کاهش اعتیاد.. سرقت ...طلاق.... و خیلی از موارد دیگر در جامعه به سمت بهبود آمار میرود....ولی افسوس که دولتمردان و مجلسیان ما دنبال منافع.....
جمشيد۵۸۵۸۲۵۲۲:۱۳:۰۶ ۱۳۹۷/۷/۱۶
نیت شما درست ،من تولید کننده ای ماشین آلات که محصولم به دلیل ناتوانی خریدار فروشش متوقف شده وام بگیرم چکار کنم ؟منهم وام بگیرم اولین فرصت به سراغ خرید ارز می روم.
ناشناس۵۸۴۴۰۶۰۹:۴۴:۱۷ ۱۳۹۷/۷/۱۶
برخی آدم بی سواد مدیریت اقتصاد مملکت را در دست گرفته اند و با آزمون و خطا می خواهند تئوریهای مسخره خود را بر روی مردم بیچاره ایران آزمایش کنند !!!
ناشناس۵۸۴۴۲۹۰۹:۵۲:۰۷ ۱۳۹۷/۷/۱۶
چون تولید مواد اولیه واستراتژیک و زیر ساختی را نداریم ،ما مواد اولیه رو از معادن صادر میکنیم و پس از فرآوری دوباره با چند برابر قیمت اونها را وارد میکنیم در حقیقت حلقه مفقوده فرآوری مواد خام که با تحقیق و پژوهش و غالبا توسط دانشگاهها در دیگر کشور ها صورت میگیرد میتواند هم اشتغال ایجاد کرد هم از خام فروشی جلوگیری نمود هم شعار اقتصاد مقاومتی به ثمر مینشیند ولی عامدانه یا ناشیانه این مهم سالهاست نادیده گرفته میشود
ناشناس۵۸۴۴۸۶۱۰:۱۰:۱۵ ۱۳۹۷/۷/۱۶
... خدا کنه هیچ چیزی صادر نشه پول مردم دربانک ها ارزشش کم شده که نفعش را صادر کننده و تولید کننده ببره.
ناشناس۵۸۴۵۸۹۱۰:۵۰:۳۳ ۱۳۹۷/۷/۱۶
برای اینکه طی سالهای گذشته چند میلیون نفر تحصیل کرده از کشور مهاجرت کرده اند ، برای اینکه شرکت های دولتی بی کیفیت ترین محصولات را تولید می کنن
ناشناس۵۸۴۸۱۴۱۲:۳۰:۵۷ ۱۳۹۷/۷/۱۶
دقیقا، نیرویی که باید مدیریت پروژه رو در ایران به عهده بگیره، شده نیروی کارگری مفت برای مدیران کشورهای دیگه
علی۵۸۴۵۹۹۱۰:۵۳:۱۳ ۱۳۹۷/۷/۱۶
خب منجر به افزایش 100 درصدی واردات از روسیه شد.
ناشناس۵۸۴۷۲۲۱۱:۴۰:۴۷ ۱۳۹۷/۷/۱۶
مشکل اصلی این است که در ایران دانش لازم برای تولید وجود ندارد! یعنی هم دانش تولید و هم دانش روز که برای تولید محصولات های تک لازم است در ایران نیست! مثلا شما نگاه کنید به شرکت اپل که در زمینه تولید محصولات الکترونیکی فعالیت میکند یا مشابه آن شرکت سامسونگ. اینها صاحب دانش تولید و دانش فنی هستند و محصولاتشان در سراسر دنیا فروخته میشود بدون آنکه لازم باشد ارزش پول کشورهایشان سقوط کند!
ناشناس۵۸۴۷۵۹۱۲:۰۰:۵۷ ۱۳۹۷/۷/۱۶
چون اقتصادما ازهیچ قانونی تبعیت نمی کند
ناشناس۵۸۴۸۵۷۱۲:۵۱:۳۸ ۱۳۹۷/۷/۱۶
برای نجات اقتصاد کشور : 1-دولت باید دست از اقتصاد بکشد 2- انحصارات باید از بین برود3- کار وتولید باید اسان شود4- دولت نباید در تولید وواردات وصادرات دخالت کند.5- دولت فقط باید قانون ومقررات واردات وصادرات را تعیین کند
ناشناس۵۸۵۸۶۷۲۳:۱۹:۳۲ ۱۳۹۷/۷/۱۶
چنین چیزهایی غیرممکنه تا وقتی مردم تقسیم به خودی و غیرخودی شدند چون اینجوری غیرخودیها ممکنه قدرت بگیرند!
ناشناس۵۸۴۸۹۸۱۳:۰۶:۴۱ ۱۳۹۷/۷/۱۶
لطفا به سایت های اعلام نرخ ارز در این روزها توجه کنید خیلی عجیبند! زمانی که نرخ طلاوسکه و ...نزولی است غیر فعال میشوند و به محض افزایشی شدن بلافاصله منتشر میکنند این سیاست ضد ملی را چه کسی مدیریت میکند؟!!!
ناشناس۵۸۵۰۹۱۱۴:۲۳:۱۷ ۱۳۹۷/۷/۱۶
بهتر بود نویسنده آمار صادرات و واردات شش ماهه اول 97 را اعلام و با پارسال مقایسه میکرد بعد مطلب مینوشت. چه کسی گفته صادرات افزایش نیافته؟
ناشناس۵۸۵۱۴۴۱۴:۴۶:۰۵ ۱۳۹۷/۷/۱۶
پرسیدی چرا ؟ جواب : چون دزد زیاد داریم در سیستم مدیریت کشور
ناشناس۵۸۵۲۱۴۱۵:۱۶:۴۱ ۱۳۹۷/۷/۱۶
یه جوری می گید جنس داخلی که هر کی ندونه فکر می کنه تولید داخلی تو ایران بی داد می کنه !!! الان که تحریما مجددا برگشته ودلار رفته بالا کاملا معلومه که تولید داخلی طی این 40 سال فقط یه شعار تو خالی بوده !!
ناشناس۵۸۵۵۵۲۱۸:۳۴:۱۵ ۱۳۹۷/۷/۱۶
هزینه ای که جهل مدیران برای مردم کشور بوجود می آورند بیش از اختلاس توسط اختلاس گران است
ناشناس۵۸۵۶۳۰۱۹:۴۲:۴۵ ۱۳۹۷/۷/۱۶
چون یک عده نمیخوان غیرخودیها قدرت بگیرن.
کاسبزاده۵۸۵۶۳۸۱۹:۴۹:۵۵ ۱۳۹۷/۷/۱۶
این نوع مدیریت کلاشی توسط دولت است که فقط با کاهش ارزش پول ملی و خالی کردن جیب مردم صادرات را برای مقطعی افزایش میدهد. ولی نمیتواند ادامه دهد چون بالانس مجدد برقرار و مواد اولیه تولیدات جدید الزاما با ارز نرخ جدید تولید میشود.
ناشناس۵۸۵۶۷۱۲۰:۱۳:۱۶ ۱۳۹۷/۷/۱۶
باعث بدبختی وفلاکت ونا امیدی مردم که مسولان متاسفانه فکر میکنند مردم راضی هستند که ساکتند نمی دانند مردم به انقلاب وشهدا بدهکارند نه به مسولین
محمد۵۸۵۶۷۳۲۰:۱۳:۳۷ ۱۳۹۷/۷/۱۶
قوانین دست و‌پا گیر گمرکی
ناشناس۵۸۵۸۸۷۲۳:۴۱:۵۲ ۱۳۹۷/۷/۱۶
زدین کل این ساختار و بافت اقتصاد را داغون کردین صنعت و کشاورزی را ورشکسته کردین روابط با کشورها را خراب کردین مردم را مصرف زده کردین مغزهای کشور را فراری دادین ، حالا میپرسین چرا کاهش ارزش پول ملی باعث صادرات نمیشه؟
محمد۵۸۶۹۰۷۱۷:۲۱:۴۵ ۱۳۹۷/۷/۱۷
در نوشته مشکلات بخوبی بیان شده است و راه حل ها بیشتر کلی گویی است و عملا راه چاره ای بیان نشده است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های هفته

  1. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  2. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  3. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  4. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  5. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  6. پزشک مشهدی ۱۷ میلیارد تومان جریمه شد

  7. فروش گوشت کیلویی۷۰۰ هزار تومان سودجویی است

  8. حسین شریعتمداری: این دو پیشنهاد را جدی بگیرید

  9. دستمزد ۱۴۰۳ تعیین نشد/ بررسی ها به فردا موکول شد

  10. حجم واردات گوشت بی‌سابقه است/ کمبود مراکز عرضه گوشت گرم وارداتی علت صف‌های طولانی

  11. کدام کشور بالاترین رشد اقتصادی ۲۰۲۳ را ثبت کرد؟

  12. تخصیص ارز مسافرتی قابل توجیه نیست

  13. اتمام نشست شورای عالی کار بدون نتیجه/رقم سبد معیشت همچنان محل اختلاف

  14. وزیر کار: کسی حق پرداخت دستمزد به کارگر را کمتر از مصوبه شورای عالی کار ندارد

  15. ایرانی‌ها کارت اعتباری بین‌المللی می‌گیرند

  16. وزیر نفت: بازارهای جدیدی برای نفت ایران پیدا کردیم/ ۵ طرح پتروشیمی آماده بهره‌برداری است

آخرین عناوین