کاهش قیمت دلار، علت سیاسی دارد؟/ گام بلند شورای شهر تهران در مسیر شفافیت/ بودجه «ایران اینترنشنال» از کجا می‌آید؟

گروه سیاسی الف،   3970711088 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

کاهش قیمت دلار، علت سیاسی دارد؟/ گام بلند شورای شهر تهران در مسیر شفافیت/ بودجه «ایران اینترنشنال» از کجا می‌آید؟

کاهش قیمت دلار، علت سیاسی دارد؟

با سقوط آزاد قیمت دلار در بازار آزاد، جریانات و گروه‌های سیاسی هرکدام به‌نوبه خود تلاش کردند دلایلی سیاسی برای کاهش قیمت دلار ذکر کنند. اصلاح‌طلبان و جریان سیاسی نزدیک به دولت، آغاز بررسی آخرین لایحه مرتبط با FATF در مجلس را یکی از دلایل این اتفاق برشمردند.

بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در انگلستان و یکی از اعضای تیم مذاکره برجام در توییتی نوشت: «شروع ریزش قیمت ارز و سکه در بازار امروز عصر ایران، حالا نوبت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی است که با تکمیل فرآیند FATF و تصویب  استانداردهای بین المللی نظام بانکی در جلسه‌ فردا، روند تثبیت واقعی نرخ ارز و از میان رفتن حباب ساختگی در بازار را تداوم بخشند.» 

روزنامه آرمان، در یادداشتی هم‌صدا با بعیدی‌نژاد کاهش قیمت دلار را به بررسی FATF در مجلس مرتبط دانسته است. این روزنامه در یادداشت دیگری، این اتفاق را معلول سه اتفاق دانسته است. این روزنامه می‌نویسد: «کاهش نرخ دلار ناگهانی نبود. در این هفته شاهد حضور رئیس‌جمهور در سازمان ملل بودیم که منجر به اتفاقات بزرگی شد. اتفاق اول بیانیه 1+4 بود که در قالب 12 ماده همچنان از برجام حمایت کردند. اتفاق دوم در نیویورک و اجلاس شورای امنیت به ریاست ترامپ بود که همه اعضای شورای امنیت از برجام حمایت و از 1+4 تشکر کردند که در برجام ماندند، ضمن اینکه آمریکا را به دلیل خارج شدن از برجام تقبیح کردند. این حرکت سیاسی باید در شاخص‌های اقتصاد خود را نشان می‌داد که با چند روز تاخیر آثار آن را در شاخص‌های اقتصاد و به طور مشخص بازار ارز دیدیم... اتفاق سوم، حرکت بانک مرکزی بود که در این هفته در بازار مداخله و بخشنامه صادر کرد.»

در طرف مقابل، برخی از اصولگرایان عملیات موشکی سپاه را عامل کاهش قیمت دلار معرفی کردند. اما آنچه به‌نظر می‌رسد این است که همه این عوامل صرفا تاثیر روانی بر کاهش قیمت دلار داشته‌اند و مداخله بانک مرکزی در بازار علت اصلی این مسئله است و مشکلات امروز اقتصاد ما را‌ه‌حل سیاسی ندارد و از سوی دیگر اقدام قضایی در بستن سایت‌هایی که شبانه قیمت ارز را بدون هیچ شاخصی تعیین می‌کردند. به اعتقاد کارشناسان بانک مرکزی تا همین چند روز گذشته در قبال بازار ارز منفعل بود و باعث ایجاد بازار سیاه شده بود، اما این بانک تصمیم خود را تغییر داد و در بازار حاضر شد و برای نیازهای ارزی که روانه بازار کرده بود برنامه ریزی و این نیازها را تامین کرد.

بیشتر بخوانید:

شروط تداوم روند سقوط دلار و ارز

رئیس‌جمهور هم امروز در جلسه هیئت دولت درباره قیمت ارز صحبت کرد. روحانی گفت: «براساس تصمیمی که اتخاذ شده، بانک مرکزی، اختیارات لازم را دارد که ارز صادراتی را فوراً خریداری کند. یعنی به محض آنکه یک صادرکننده اعلام کند که ارزی را به دست آورده، اگر بتواند در سامانه نیما آن را می‌فروشد اما اگر نتوانست باید بانک مرکزی ارز او را خریداری کند و این تصمیم مهمی بود که اتخاذ شد... این یک تهمت و دروغ است که بگویند دولت می‌خواهد از بالا رفتن ارز ریال به دست بیاورد، چرا که دولت راه‌های سالمی را برای تامین ارز مورد نیاز خود، دارد و نیازی به این کار ندارد و این اقدامات به ضرر دولت است؛ دولت هیچ‌وقت نمی‌خواهد که نرخ ارز در بازار نامتعادل باشد و همواره توصیه من به بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و سایر مسئولین این بوده که باید قیمت ارز را متعادل نگه داریم.»

روحانی: اینکه بگویند دولت می‌خواهد از بالا رفتن ارز، ریال به دست بیاورد، دروغ و تهمت است

واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور نیز گفت: «قیمت ارز اصلا این ارقام نیست؛ قیمت ارز از آنچه در سامانه نیما با نرخ ۷ هزار و ۵۰۰ تومان ارائه می‌شود هم کمتر است. مردم باید در کارهایی سرمایه گذاری کنند که ماندگار و خطر کمی داشته باشد.»

واعظی: قیمت ارز از ۷ هزار و ۵۰۰ تومان هم کمتر است

***

دولت بی‌سخنگو

روزنامه اعتماد به خای بودن جایگاه سخنگویی دولت پرداخته است. ۶۵ روز پیش محمدباقر نوبخت برای تمرکز بیشتر برسازمان برنامه و بودجه از سخنگویی دولت استعفا داد و هنوز جایگزین او توسط دولت معرفی نشده است. این روزنامه نوشته است: «فقدان سخنگو در دولت سبب شکل‌گیری پرسش‌های بی‌شماری در افکار عمومی شد. یکی از این سوالات آن است که آیا واقعا دولت حرفی برای گفتن ندارد؟ پاسخ این سوال در دولت دوازدهم منفی است. دولت دوازدهم به دلیل بداقبالی شرایط ویژه‌ای را تجربه کرده است که فرضیه «حرفی برای گفتن نداشتن» از ریشه غلط است اما اینکه چرا دولت روزه سکوت گرفته برای هیچ‌کس مشخص نیست جز رییس‌جمهور و اعضای کابینه.»

در شرایط کنونی کشور، گفت‌وگوی هر چه بیشتر تمام قوا به‌خصوص دولت با مردم، بسیار حیاتی است. دولت باید بیشتر با مردم گفت‌وگو کند و افکار عمومی را اقناع کند. این مطلب در این مدت از سوی سیاستمدارانی خیرخواه از گروه‌های مختلف سیاسی بیان شده است؛ اما تاکنون دولت اقدامی در این زمینه انجام نداده است. ای کاش دولت محترم به نصایح خیرخواهان بیشتر توجه کند.

***

رای دادگاه لاهه به نفع ایران

قضات دیوان لاهه روز چهارشنبه به اتفاق با اعلام اینکه صلاحیت رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا به سبب نقض عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی سال ۱۹۵۵ بین دو کشور را دارند، رای به لغو تحریم های دارویی، غذایی، بشردوستانه و هوایی آمریکا علیه ایران دادند.

دیوان لاهه رای به لغو تحریم‌های دارویی، غذایی، بشردوستانه و هوایی آمریکا علیه ایران داد

اینکه آمریکا این رای را می‌پذیرد یا نه؛ سوالی است که تا چند ماه آینده پاسخش مشخص خواهد شد اما صدور این رای، بیش از پیش حقانیت ایران را در افکار عمومی جهان اثبات خواهد کرد.

محمدجواد ظریف و وزارت خارجه و نیز دولت آمریکا به صدور این رای واکنش نشان دادند:

واکنش ظریف به رای دادگاه لاهه

واکنش وزارت خارجه به حکم موقت دادگاه لاهه علیه آمریکا

آمریکا حکم دادگاه لاهه را «بی‌ارزش» خواند

***

گام بلند شورای شهر تهران در مسیر شفافیت

دیروز شورای شهر تهران، طرح مدیریت تعارض منافع در شهرداری را تصویب کرد. براساس این طرح شرکت هایی که مدیران ارشد شهرداری تهران و واحدهای تابعه به میزان بیش از یک چهارم سرمایه شرکت در آنها سهام دار هستند و یا مسئولیت مدیرعاملی، عضویت در هیات مدیره و یا هیات نظارت بازرسی، حسابرسی، مشاوره و نمایندگی شرکت را بر عهده دارند نمی توانند طرف معامله شهرداری و واحد تابعه باشند. بر اساس ماده سه این طرح شرکت هایی که بستگان مدیران ارشد شهرداری تهران و واحدهای تابعه به میزان بیش از یک چهارم سرمایه شرکت در آن سهامدار هستند یا مسئولیت مدیرعاملی دارند نمی توانند طرف معامله شهرداری و واحدهای تابعه در حوزه مسئولیت آن مدیران ارشد قرار گیرند.

انصافا باید به شورای شهر تهران بابت تصویب این طرح دست مریزاد گفت. با اجرای درست این طرح می‌توان از وقوع مفاسدی بزرگ در شهرداری جلوگیری کرد. تعارض منافع یکی از زمینه‌های جدی بروز فساد است و می‌توان با مدیریت آن جلوی مفاسد بسیاری را گرفت. انشاءالله طرح مشابهی باید برای سایر دستگاه‌ها به‌خصوص دولت تهیه شود تا شاهد این پدیده زشت نباشیم.

***

توسعه سیاسی حلال همه مشکلات؟

علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادداشتی در روزنامه آرمان منتشر کرده است. او در این یادداشت به بهانه نامه ۳۵ تشکل دانشجویی به سیدمحمد خاتمی، از نقد درونی جریان اصلاحات استقبال کرده است. اما آنچه مدنظر ماست قسمت‌هایی از این نامه است که مانند عموم اصلاح‌طلبان به‌گونه‌ای از دوران اصلاحات سخن می‌گوید که گویی بهشت زمینی را وصف می‌کند. اینکه ثبات اقتصادی در دولت اصلاحات بیش از دولت‌های قبل و بعدش بود حرف درستی است؛ اما آیا این دلیلی بر تقدم «توسعه سیاسی» بر مسائل دیگر است؟

دولت اصلاحات شعار خود را توسعه سیاسی قرار داد اما از دل توسعه سیاسی شورای شهر اول زاییده شد و مجلس ششم. این هر دو، نه‌تنها به توسعه سیاسی کمکی نکردند بلکه شاید بتوان گفت آن را چند گام به عقب هل دادند. مضاف بر اینها اگر گفتمان توسعه سیاسی همچنان اولویت عموم مردم ایران بود چرا در سال ۸۴ فردی با گفتمانی دیگر توانست پیروز انتخابات شود؟ دوستان اصلاح‌طلب چشم خود را بر این سوالات و پاسخشان می‌بندند و علاقه دارند با نوستالژی دوم خرداد همچنان خوش باشند. درحالی‌که با درس گرفتن از واقعیات گذشته می‌توان به آینده امید داشت. اصلاح‌طلبان تا به‌درستی گذشته را مرور نکنند آینده خوبی در انتظارشان نخواهد بود؛ البته این مسئله گریبانگیر اصولگرایان هم هست.

***

بودجه «ایران اینترنشنال» از عربستان سعودی می‌آید؟

از زمان آغاز به‌کار شبکه تلویزیونی «ایران اینترنشنال» پرسش‌هایی از منابع مالی این شبکه مطرح شد. روزنامه گاردین در مطلبی افشا کرده است عربستان سعودی بودجه هنگفت ۲۵۰ میلیون دلاری شبکه «ایران اینترنشنال» را تامین می‌کند.

ولیعهد عربستان ۲۵۰ میلیون دلار به ایران اینترنشنال تزریق کرد

یکی از افراد نزدیک به محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به گاردین گفته است که بودجه این شبکه یعنی چیزی حدود ۲۵۰ میلیون دلار از عربستان سعودی تامین می‌شود.  از نکات جالب گزارش گاردین افشاگری درباره پرداخت‌های هنگفت این شبکه برای جذب نیرو است. بر اساس این گزارش به نقل از یکی از کارمندان شبکه، آن‌ها دو برابر دستمزد دیگر شبکه‌ها پیشنهاد می‌دهند و بیش از ۱۰۰ کارمند آن در مکان‌های مجهز به دستگاه‌های بسیار پیشرفته مشغول به کار هستند.

***

انتخاب رئیس‌جمهور عراق و پایان بحران چندماهه

سرانجام پس از چند ماه رایزنی میان گروه‌های مختلف سیاسی عراق، دیروز «برهم صالح» به‌عنوان رئیس‌جمهور این کشور انتخاب شد و او «عادل عبدالمهدی» را مامور تشکیل کابینه کرد. با ریاست‌جمهوری برهم صالح و نخست‌وزیری عادل عبدالمهدی بحران چندماهه سیاسی عراق به‌پایان رسید.

رئیس جمهور جدید عراق کیست؟

عادل عبدالمهدی مامور تشکیل کابینه جدید عراق شد

دیدگاه کاربران

حیف نون بی غم۵۷۸۳۹۰۲۰:۱۹:۳۷ ۱۳۹۷/۷/۱۱
کسری بودجه تامین شد . دلار به قیمت قبل بر میگردد علی برکت الله
ناشناس۵۷۸۴۵۰۲۱:۱۴:۵۱ ۱۳۹۷/۷/۱۱
اشتباه تصویب برجام نباید با تصویب کامل همه اجزای FATF تکرار شود زیرا مردم هزینه این غفلت مجلس را خواهند پرداخت. همان‌طور که امروز هزینه باور کردن وعده‌های پوچ برجامی را پرداخت کردند.
ناشناس۵۷۸۵۰۰۲۲:۱۲:۳۲ ۱۳۹۷/۷/۱۱
واقعا ساده‌اندیشی است که کسی کاهش نرخ ارز از 20 هزار تومان به 12 هزار تومان را ارزان شدن دلار بداند. ولی دولت با ملت کاری کرده که مردم از اینکه قیمت دلار 12 هزار تومان می‌باشد خدا را شکر می‌کنند.
ناشناس۵۷۸۵۰۳۲۲:۱۳:۵۵ ۱۳۹۷/۷/۱۱
با این گرانی 4 برابری بسیاری از اجناس دولت با افزایش 10-15 درصدی به حقوق‌ها در ابتدای سال، نمی‌خواهد به تامین مایحتاج حقوق‌بگیران یا افزایش حقوق آنها اقدام کند؟ مجلس چرا ساکت است؟ آقایان آیا می‌توانند با مستمری‌های 400 هزار تومانی، حقوق بازنشستگان یک میلیون و دو میلیونی با این وضعیت زندگی خود را اداره کنند؟ متاسفانه هیچ نظارتی هم نیست و هر کس هر طور که دلش بخواهد به عرضه مواد با هر قیمت اقدام می‌کند.
ناشناس۵۷۸۵۲۷۲۲:۴۳:۵۲ ۱۳۹۷/۷/۱۱
کجا ارزون شده.وقتی میری بخری زیر چهارده یا پونزده تومن میفروشن.ولی از ملت ارزون میخرن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین