شروط تداوم روند سقوط دلار و ارز

مهدی حسن زاده،   3970711034 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
شروط تداوم روند سقوط دلار و ارز

طی دو روز گذشته بازار ارز و طلا با روند نزولی چشمگیری مواجه شد. این روند نزولی همراه با هجوم ارزها و سکه های خانگی، کاهش قابل توجه قیمت را رقم زد. هرچند قیمت دلار در بازار آزاد همچنان نرخی به مراتب بالاتر از چند ماه اخیر دارد اما چشم انداز کاهش قیمت در بازار ایجاد شده است و می توان امید داشت که قیمت دلار به نرخ هایی حتی کمتر از 10 هزار تومان هم برسد. برآوردهای کارشناسان از نرخ واقعی دلار نیز نشان می دهد که این نرخ با توجه به تفاوت تورم داخلی و خارجی، قدرت خرید مردم و توان تولید براساس نرخ ارز، قطعا کمتر از 10 هزار تومان است. با این حال درباره روند کاهش قیمت، تداوم آن و آینده قیمت ارز بحث های زیادی وجود دارد اما به اختصار توجه به چند نکته ضروری است.

مسیر آینده دلار ارتباط زیادی به مسیر طی شده آن تاکنون دارد. کارشناسان معتقدند بار اصلی افزایش نرخ ارز در روزها و هفته های اخیر بر دوش هیجانات کاذب روانی و نیز غیبت بانک مرکزی از بازار اسکناس ارز بوده است. با این حال، مداخله جدی بانک مرکزی در بازار، زمینه را برای ایجاد محرک روانی قوی جهت افت قیمت ها ایجاد می کند. به این ترتیب شرط کافی برای ترکیدن کامل حباب نرخ ارز، به فضای روانی به وجود آمده در تحولات اخیر بستگی دارد.

به نظر می رسد در صورت بروز عزم جدی و موثر بانک مرکزی برای سامان دهی بازار ارز، پذیرفتن و دخیل کردن بازیگران حقیقی و رسمی این بازار از جمله صرافی ها و به خصوص اطلاع رسانی شفاف برای زدودن شیطنت های قیمت سازی در بازار، روند قیمت ها را از همان راهی که رفته است، به نقطه تعادل حقیقی باز می گرداند. بازار ارز در شرایط فعلی نیاز به یک راهبر قوی دارد. بانک مرکزی باید با بازگرداندن اعتبار و اقتدار خود، با قدرت هر چه تمام تر، صادرکنندگان خصولتی را که نقش کمرنگی در عرضه ارز به بازار داشته اند، به عرضه ارز ترغیب کند و با ابزارهای نظارتی و حتی قضایی، مدیران این شرکت ها را ملزم به تزریق درآمدهای ارزی خود به بازار ارز کند. در چنین شرایطی مجوز ورود ارز صادراتی به بازار، با نرخ هایی بیشتر از سامانه نیما و کمتر از نرخ فعلی بازار (حدود 12 هزار تومان) می تواند، روند نزولی نرخ ها را ادامه دهد.

علاوه بر این بانک مرکزی باید عوامل بنیادین وموثر بر بازار ارز را شناسایی و درخصوص تاثیر آن تدبیر کند. این تدبیر در دو بخش باید صورت گیرد. بخش نخست، درباره نقدینگی موجود در بازار است. بورس در شرایط فعلی، چشم انداز خوبی در جذب سرمایه از خود نشان داده است. ترغیب ورود سهامداران جدید به بورس، تنظیم سازوکارهای جدید و تشویقی برای ورود سرمایه های جدید به بورس و آشنایی توده مردم با سازوکارها و مبانی سرمایه گذاری در این بازار ضروری است. همزمان توجه به رصد نقدینگی موجود و ورود و خروج سرمایه های مخرب در بازارهای سفته بازی و وضع هر چه سریع تر مالیات بر این سفته بازی ها باید در دستور کار قرار گیرد.

بخش دوم، به تدابیر خارجی باز می گردد که بتواند جریان انتقال ارز و روابط اقتصادی خارجی را همزمان با فرارسیدن دور جدید تحریم ها هموار سازد. این روزها خبرهای مثبتی از توافق ایران و اروپا بر سر سازوکار مالی به گوش می رسد. این توافق می تواند بخش قابل توجهی از آسیب های تحریمی را کم کند. همزمان به نظر می رسد تعاملات دیپلماسی اقتصادی در شرق نیز باید بیشتر شود.

تدوین مناسباتی که بتواند روابط تجاری ما را با چین و هند به عنوان دو مشتری بزرگ نفتی کشورمان و سایر شرکای منطقه ای از روسیه تا ترکیه و از عراق تا پاکستان و افغانستان ارتقا بخشد، کلیدی است. در این میان باید تمرکز بر تداوم فروش نفت، تداوم روند صادرات سایر کالاها و تسهیل روابط بانکی و به خصوص انتقال ارز باشد. انتقال ارز به داخل کشور در این شرایط به ویژه از مسیر همسایگان شدنی است و با روش های مختلف باید پیگیری شود.

در هر صورت امید مردم به کاهش قیمت ارز  زنده شده و شرایط برای قیام همه جانبه علیه غول التهاب ارزی فراهم شده است. اکنون دولت و سایر قوا نیز باید با درک شرایط سخت مردم  و با ادبیاتی وحدت آفرین  این روند امیدآفرین را تداوم بخشند و از مسیر هولناک ارزی که پیش رو بود، پلی برای موفقیت در مصاف با جنگ اقتصادی دشمن بزنند.

منبع:فرهیختگان

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۷۷۲۶۲۰۹:۲۵:۰۰ ۱۳۹۷/۷/۱۱
دلار 15000 تومان خیلی چشمگیره به نظر شما..
ناشناس۵۷۷۷۵۹۱۳:۳۷:۰۱ ۱۳۹۷/۷/۱۱
به مدیای تروریستها -بی بی سی فارسی- گوش ندهید تا تداوم کاهش قیمت داشته باشیم.
ناشناس۵۷۸۱۱۴۱۶:۲۷:۴۷ ۱۳۹۷/۷/۱۱
منظورت به خود مقامات هستند که دلار را مصنوعی می برند بالا و جای دشمن را گرفته اند ؟!
ناشناس۵۷۷۲۹۷۰۹:۴۳:۲۸ ۱۳۹۷/۷/۱۱
۱۲هزار تومان ؟؟؟مگر دولت توسط معاون رییس جمهور نفرمودن که دلار بیشتر از ۴۲۰۰ غیر قانونی مگر قوه قضاییه گروه محاکمه و محکوم به اعدام نکرد بابت ورود به حوزه خرید و فروش دلار و سکه کدام حرفتون درست هر روز بخشنامه هر روز دستور العمل هر روز فی جدید
ناشناس۵۷۷۳۶۵۱۰:۲۱:۴۰ ۱۳۹۷/۷/۱۱
با ره گفتم و باز هم میگوییم نرخ واقعی دلار بین 1500 تا 1600 تومان است . و بیش از این کار دولت ناکارامد.
ناشناس۵۷۷۵۴۰۱۱:۴۹:۴۹ ۱۳۹۷/۷/۱۱
روحانی و سیف خودشان اعتراف کردند نگذاشتیم زیر 3000بیاید
mehran۵۷۷۳۷۳۱۰:۲۴:۴۵ ۱۳۹۷/۷/۱۱
با سلام و احترام از شرکت سایپا خرید کردم . رنگ ماشین رو سفید انتخاب کردم ، پس از پرداخت شده سیاه ...!؟ دوستمم سایپا 131 ثبت نام کرده با ضبط دکستاپ اما پس از پرداخت شده سایپا 151 هر چقدر هم با امور مشتریان و واحد های دیگه تماس گرفتیم کسی پاسخگو نبود هیچ کمکی نکردن حتی گفتیم گزینه ویرایش از طریق نمایندگی رو فعال کنید تا اونجا این کار را انجام بدیم و اصلاح کنیم باز گفتن ممکن نیست . ما هم گفتیم پولمون رو میخوایم اما هیچ کمکی نمیکنند برای رفع مشکل و جلب رضایت مشتری حالا بیش از 40 روز گذشته یک ریال هم سود نمیدن . اصل پولمون رو هم بر نمی گردونن . چقدر هر روز تهران زنگ بزنم صحبت های تکراری از صفر توضیح بدم بگن منتظر باشین نمیدونم چرا کسی پیگیری نمی کنه واقعا از نظر اخلاقی این درسته چه باید پرسه برگردوندن پول مردم اینقدر طولانی باشه حلال هست . تقاضا دارم از همکاران محترمتان این موضوع را پیگیری کنند . قطعا هموطنان عزیز زیادی همین مشکل را دارند و نتیجه هم کسب نکردند . #رسیدگی_کنید #سایپا #انصراف #ندادن سود #تاخیر زیاد #اصل_پولو_نمیدن
ناشناس۵۷۷۴۱۲۱۰:۴۱:۱۷ ۱۳۹۷/۷/۱۱
دلار بیش از هزار تومن ضرر است برای مردم و اقتصاد اگر بشود این رانت ارزی را قانونمند کرد توسط مجلس که هر روز دولتها با چاپ اسکناس و شرکت های خصولتی با دپو کردن ان موجب بی ثباتی بازار نشوند و وقتی بازار بی ثبات شد دیگر سرمایه گذاری نمیشود برای این منظور باید سیستم مالی دولت ها و چاپ اسکناس جلوگیری شود در غیر ان بازهم مثل گذشته این داستان تکرار خواهد شد و ثروت و پس انداز مردم نابود مثل اکنون
ناشناس۵۷۷۴۴۳۱۰:۵۹:۳۸ ۱۳۹۷/۷/۱۱
اجناس کی ارزون میشه؟ فعلا کاهش قیمت ارز هیچ اثری تو زندگی اکثر مردم نداشته.
علی۵۷۷۵۹۱۱۲:۱۴:۵۹ ۱۳۹۷/۷/۱۱
یعنی واقعاَ به حرفی که می زنید فکر کردید؟انتظار داشتید از دیروز تا حالا یکباره همه قیمتها پایین بیاید؟
ناشناس۵۷۷۷۹۳۱۳:۵۵:۰۹ ۱۳۹۷/۷/۱۱
پس چرا موقع بالا رفتن لحظه ای است؟
ناشناس۵۷۷۸۸۵۱۴:۳۲:۳۷ ۱۳۹۷/۷/۱۱
بالا رفتن چه اسان. پایین امدن چه مشکل
بیگی29۵۷۷۵۵۰۱۱:۵۴:۵۱ ۱۳۹۷/۷/۱۱
باعث خجالت است در کشوری که روی گنج است حقوق یک فرد باز نشته استخدام کشوری ، متوسط ،صد تا دویست دلار است.این افراد کسر باز نشستگی را با حقوقهای پانصد تا هزار دلاری به صندوق پرداخته اند.
ناشناس۵۷۷۵۵۴۱۱:۵۶:۰۳ ۱۳۹۷/۷/۱۱
فیلم حدید دولت
ناشناس۵۷۷۶۹۴۱۳:۱۱:۵۹ ۱۳۹۷/۷/۱۱
سلام دنبال دلارم که بخرم گیر نمیاد فکر کنم دوربین مخفیه
ناشناس۵۷۷۷۹۵۱۳:۵۶:۱۲ ۱۳۹۷/۷/۱۱
آنجایی که دلار 12000 تومانی باعث شادی میشود فقط ایران است .
پیمان۵۷۷۸۰۶۱۴:۰۰:۳۰ ۱۳۹۷/۷/۱۱
من میگم حقوق هارو به دلار کنید تا مشخص بشه ارزش واقعی دلار حتی 3000 تومان هم نیست!
ناشناس۵۷۷۸۰۹۱۴:۰۲:۵۹ ۱۳۹۷/۷/۱۱
شرط تداوم کاهش قیمت دلار فقط و فقط اینه که دولت بخواهد بیاد پایین تا دولت و دولتیهای سود جو نخواهند تغییری در قیمت ارز نخواهیم داشت
ناشناس۵۷۸۰۶۹۱۶:۰۰:۲۸ ۱۳۹۷/۷/۱۱
دلار کی میاد زیر 4 هزار؟
آزاده۵۷۸۱۹۹۱۷:۳۲:۵۱ ۱۳۹۷/۷/۱۱
سیستم و سیاست های دولت و مجلس باعث این نابسامانی ها شده امروز هم با تصویب این موضوع که خرید و فروش ارز فقط از طریق صرافی ها نشان داد که تمایل و اراده ایی برای کاهش ارز وجود نداره همه ملت رو کردن دلال ارز
ناشناس۵۷۸۴۶۷۲۱:۳۲:۰۷ ۱۳۹۷/۷/۱۱
دولت مثل ورزشکاری است که فقط یک عضله دست چپ را تقویت می کند و حالا می خواهد وزنه 200 کیلوئی بزند. دلار اصلا 1000 تومان. آیا اقلام را هم می توانید ارزان کنید؟ مسکن را چطور؟ ماشین را ؟ موبایل و هزار جور کالای دیگر را چطور؟ شیر و ماست و لبنیات و گوشت را؟ تولید چه می شود؟ یکبار فارغ از سیاست بازی و عوامفریبی بنشینید یک طرح درست برای کل اقتصاد بریزید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  4. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  5. چرا این همه بد اخلاقی؟

  6. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  7. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  8. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  9. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  10. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  11. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  12. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  13. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  14. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  15. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  16. درباره توبه تتلو

  17. برای این عکس شما تیتر بزنید

  18. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  19. تضادی عجیب و پر ابهام!

  20. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  21. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  22. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  23. دو چالش بزرگ در حکمرانی ها

  24. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

  25. امیر تتلو در مدح امام علی (ع) شعر سرود

آخرین عناوین