علت قطعی اینترنت TD-LTE چیست؟

گروه اقتصادی الف،   3970621187 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

در 48 ساعت گذشته قطع شدن سرویس اینترنت TD-LTE، دو اپراتور اصلی این فناوری، موج فزاینده‌ای از نارضایتی را در میان کاربران اینترنت بی‌سیم ثابت به وجود آورد.

علت قطعی اینترنت TD-LTE چیست؟

ماجرا از این قرار بوده است که از ساعات پایانی 19 شهریورماه، دسترسی کاربران مبین‌نت و تا حدی ایرانسل، به اینترنت TD-LTE قطع شد. این اتفاق درحالی رخ داد که کاربران اینترنت FD-LTE (4G موبایل) و ADSL کم‌ترین اختلالی را تجربه نکردند.

در مشاهده تنظیمات مودم، قطع و وصل شدن مداوم از آنتن و ظاهر شدن پارامترها به‌صورت لحظه‌ای اولین نکته‌ای بود که به چشم می‌خورد. گویی مودم تمام توان خود را برای اتصال به آنتن به کار می‌گیرد اما در یک لحظه پارامترهای ظاهرشده مجدداً قطع می‌شوند. به‌تدریج با افزایش موج نارضایتی مبین‌نت اولین اپراتوری بود که به این جریان واکنش نشان داد و با انتشار متنی در شبکه‌های اجتماعی و ارسال پیامکی از قطع اینترنت مشترکین خود ابراز نارضایتی کرد و با خارجی دانستن منشاء این قطعی از اضافه شدن 2 گیگابایت حجم به مشترکین خود خبر داد.

ظاهرا جریان نشان می‌داد که مسئله درحال رفع شدن باشد تا اینکه در اواخر روز 20 شهریور مجدداً اینترنت مشترکین این بار با وسعت بیشتری در شهر تهران و برخی از شهرهای حومه قطع شد. این بار مبین‌نت با صدور بیانیه‌ای و انتشار آن در تمام شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها صراحتاً اعلام کرد این اشکال درون شبکه‌ی اپراتوری نیست و اتفاقات خارج از آن باعث این اتفاق شده، استفاده از واژه‌ی رایزنی در پیام‌های ارسالی این اپراتور، ارتباط این اتفاق را با ملاحظات خارج از صنعت ارتباطات و فناوری بیشتر به ذهن متبادر می‌کند.

قطعی اینترنت تعداد زیادی از مشترکین تهرانی در ساعات اخیر منجر به بروز نارضایتی وسیعی در بین مشترکین اینترنت ثابت بی‌سیم ایران (TD-LTE) شده است. ایرانسل تا این لحظه درخصوص تحت تاثیر قرار گرفتن مشترکین خود سکوت اختیار کرده است این نشان می‌دهد که یا مشترکین این اپراتور کم‌تر تحت تاثیر قرار گرفته‌اند و یا تعداد کم‌تر مشترکین TD-LTE ایرانسل نسبت به مبین‌نت باعث انتشار کم‌تر نارضایتی از این اپراتور شده است. موضوعی که حداقل در پیام‌های مشترکین ایرانسل در شبکه‌های اجتماعی نشان از قطع شدن سرویس آن‌ها دارد.

شاید این اپراتور آنقدر که نگران مشترکین FD-LTE موبایلی خود است نگران مشترکین اینترنت ثابت خود نباشد. هم اینکه یکی از سوالات کاربران در فضای مجازی علت تحت تاثیر قرار نگرفتن اینترنت موبایلی و ADSL بوده است. کارشناسان فنی دلیل این اتفاق را به ماهیت فناوری TD-LTE می‌دانند. علت تحت تاثیر قرار نگرفتن ADSL به استفاده‌ی این نوع از اینترنت از فیبر برمی‌گردد. این اتفاق منحصراً برای ارتباط بین آنتن‌های رادیویی و مودم‌های بی‌سیم افتاده است. علت کارکردن اینترنت موبایل برروی فناوری FD-LTE نیز به تفاوت ماهیت این فناوری با TD-LTE باز می‌گردد. به عبارت ساده TD-LTE فناوری است که فضای فرکانسی در اختیار اپراتور را براساس زمان به آپلود و دانلود تقسیم می‌کند تا اپراتور در زمان‌های موردنیاز منابع شبکه‌ی خود را به دانلود یا آپلود بیشتر اختصاص دهد.

بنابراین برای اپراتور TD-LTE زمان واحد برای ارسال یا دریافت دیتا اهمیت ویژه‌ای دارد. اپراتورهای TD-LTE برای بالابردن دقت زمان در شبکه‌ی خود آنتن‌های رادیویی را با سیستم ماهواره‌ای GPS با یکدیگر همگام‌سازی (Synchronization) می‌کنند تا زمان آپلود و دانلود در تمام شبکه با یکدیگر هم‌زمان شود. وقتی به هر دلیلی اتصال آنتن با ساعت زمانی-مکانی ماهواره‌های GPS به هم بریزد. به سرعت تمام سکتورهای مجاور در منطقه‌ی بزرگی دچار تداخل می‌شود. شناسایی منبع تداخل اگرچه برعهده‌ی اپراتور نیست اما کمک بسیاری می‌کند تا با رفع آن شبکه به‌سرعت به حالت نرمال بازگردد.

در این میان یک نکته بسیار پر اهمیت وجود دارد و آن‌هم تعداد بسیار زیادی از بانک‌ها، سازمان‌های تجاری و به‌طورکل بدنه‌ی Enterprise کشور است که از شبکه‌ی مبین‌نت برای ارتباط بین دفاتر خود استفاده می‌کنند. مبین‌نت همواره خود را در کنار بدنه‌ی سازمانی کشور تعریف کرده است و این قطعی مستمر می‌تواند باعث اختلال در عملکرد چندین شعبه‌ی بانکی و دفاتر مختلف سازمانی شود.

بدون شک اگر این قطعی ادامه پیدا کرده و یا در بقیه‌ی شهرها نیز گسترش یابد رسماً بازار اینترنت ثابت بی‌سیم ایران در معرض نابودی قرار خواهد گرفت.

نکته‌ای که قطعاً نه خوشایند وزارت ارتباطات و نهادهای مسئول است و نه خوشایند تعداد زیادی از مشترکین این فناوری اینترنتی که از آن استفاده می‌کنند. مضافاً بر اینکه منبع این تداخل خارج از صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و مسئولیت پاسخگویی به ضرر مشترکین و اپراتورها نیز مشخص نیست. TD-LTE در بازار ICT ایران به‌خوبی توانست جای خود را در بین کاربران علاقمند به اینترنت پرسرعت، با حجم‌ های منعطف و شبکه‌ی پایدار باز کند. اتفاقی که به‌طور قطع اپراتور (به‌طور محسوسی) را برای حفظ موجودیت خود هم که شده به‌عنوان وکیل مدافع خیل عظیمی از مشترکین در مقابل نهادهای مسئول قرار داده است. شاید بهتر باشد تا فرصت برای نجات اپراتورهای FWA و بازار فناوری TD-LTE باقی است وزارت ارتباطات و در راس آن وزیر جوان این نهاد اقدام تاثیرگذاری انجام دهند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۴۵۹۰۰۲۲:۲۹:۴۳ ۱۳۹۷/۶/۲۱
منم کاربر این سرویس ایرانسل هستم و الان چند روزه این مشکل هست وقتی هم زنگ میزنیم به پشتیبانی نزدیگ 100 نفر تو صف تماس هستن و زمان تقریبی ارتباط با اپراتور رو 12 دقیقه اعلام میکنه و اخرشم قطع میشه
ناشناس۵۴۶۰۱۶۰۰:۰۹:۲۴ ۱۳۹۷/۶/۲۲
من مشترک ایرانسل هستم و سه روز هست که اینترنتم قطع شده. البته حدود یک هفته بود که دائم قطع و وصل میشد و سرعت هم پایین آمده بود. ولی الان دیگه کلا قطع شده و پشتیبانی ایرانسل هم جز اینکه بگن ما اطلاعی نداریم و در حال پیگیری هستیم پاسخی نمیدن، (در بعضی موارد اپراتورها مودب هستن گاهی اوقات هم برخورد طلبکارانه دارن که ما هم اطلاعاتمون در همین حد هست) ابتدا گفتن سرویسهامون تو کل شهر تهران قطع شده. وقتی گفتم از دوستان ما که مشترک ایرانسل هستن در غرب تهران هیچ مشکلی ندارن، گفتن موردی هست و اصلا مشخص نیست. شما هم می تونید مودم رو ببرید اونجا استفاده کنید!!!! خلاصه هیچ جواب درستی ندادن. یک بار هم گفتن از سه روز قبل از سه شنبه اختلال ها شروع شده بوده. خلاصه این همه تناقض گویی خبر از عدم اطلاع دقیق خودشون هم داره. اینکه میگن مشکل خارج از شبکست و در عین حال ما داریم پیگیری میکنیم بنظرم در تعارض با همه.
مهدی۵۴۶۱۱۰۰۲:۱۲:۰۳ ۱۳۹۷/۶/۲۲
سلام . اینطور که من از متن موجود متوجه شدم قطع شدن ارتباط ساعت زمانی مکانی gps باعث این مشکله و احتمالا ارتباط ماهواره ای gpsدچار اختلال شده . احتمالا ماهواره های شیطان بزرگ دکلهای اپراتورها را تحریم کردند و دیگه اطلاعات مکانی نمیفرستند . حالا چجوری ماهوارهها تونستن تشخیص بدن که کجا اطلاعات بفرستند و کجا نفرستند دیگه بماند . اصلا فرکانسهای مزاحم و‌ ایجاد نویز از منابع زمینی باعث پدید آمدن این مشکل نشده .
م۵۴۶۱۴۳۰۶:۵۶:۲۱ ۱۳۹۷/۶/۲۲
تی دی ال تی ایرانسل هم قطع هستش ایرانسل احترام به حقوق مشتری رو رعایت نمی کنه حق هم دارند خب
ناشناس۵۴۶۶۵۳۱۴:۰۳:۲۹ ۱۳۹۷/۶/۲۲
اللان ا ز دوشنبه قطعه مبین نت واقعاا نمیشه کاری کرد
امین۵۴۶۸۳۶۱۷:۰۵:۲۹ ۱۳۹۷/۶/۲۲
از تهران هستم، مبین‌نت یک هفته اختلال داشت، الان 3 روزه قطعه، واقعا 2 گیگ جبران خسارت میشه؟ بنده 3 دفعه زنگ زدم پشتیبانی، یکی میگه از GPS، یکی میگه از خارج مشکل داره، یکی میگه دکل مخابراتیه منطقه ایراد داره! این یک افتضاحه بزرگه که متاسفانه در هیچ سایت خبری دیگری بازتاب نداشته!
محمد۵۴۷۵۹۰۱۲:۳۲:۴۷ ۱۳۹۷/۶/۲۳
حالم بهم میخوره از ایرانسل
ناشناس۵۴۸۸۹۴۱۲:۲۴:۴۴ ۱۳۹۷/۶/۲۴
هنوز هم وصل نشده. ایرانسل از 2 شنبه هفته پیش قطع شده؛ تو کل این مدت شاید 3 ساعت هم وصل نبوده.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین