دخالت های آمریکا، داد عراقی ها را درآورد

گروه جهان الف،   3970608092

دخالت های آشکار آمریکا از طریق 'برت مک گورک' نماینده رییس جمهوری آمریکا در ائتلاف نظامی تحت امر واشنگتن موسوم به ائتلاف بین المللی مبارزه با تروریسم و 'داگلاس سیلیمان' سفیر آمریکا در بغداد در تشکیل دولت جدید عراق، بالاخره داد عراقی ها را درآورد.

به گزارش ایرنا، اعتراض ها به دخالت های بی رویه و آشکار آمریکا در امور داخلی عراق طی دو روز گذشته در قالب اظهارات و بیانیه های محکومیت از سوی برخی شخصیت های سیاسی و یا تهدید به بیرون راندن سفیر آمریکا در بغداد و همچنین نماینده ویژه رییس جمهوری آمریکا از اراضی عراق و نیز برگزاری تجمع اعتراض آمیز در برابر منطقه امنیتی سبز نزدیک مقر سفارتخانه آمریکا در بغداد بروز و ظهور یافته است.

دخالت های واشنگتن در قضیه تشکیل دولت جدید عراق وقتی آشکار شد که برت مک گورک حاضر شد یک هواپیمای اختصاصی در اختیار اعضای محور عرب سنی موسوم به 'محور الوطنی' و دو حزب عمد کردستان عراق قرار دهد تا در نشستی در حمایت از نخست وزیری مجدد 'حیدر العبادی' در بغداد در 18 مرداد ماه گذشته حضور پیدا کنند.

اعضای محور الوطنی و دو حزب عمده کردستان در آن موقع برای رایزنی در خصوص تشکیل فراکسیون بزرگ پارلمانی در اربیل گردهم آمده بودند اما مک گورک که بالغ بر یک ماه است برای تشکیل دولت جدید عراق متناسب با نظر واشنگتن تلاش می کند، از آنها خواست که در نشست بغداد حضور یابند و یک هواپیمای اختصاصی برای آنها درنظر گرفت.

مخالفت محور عرب سنی و دو حزب عمده کردستان عراق با این امر، باعث افزایش فشارها بر اعضای این محور شد و همزمان گزارش دیگری حاکیست که سفارتخانه آمریکا در بغداد برخی از اعضای ائتلاف النصر به رهبری العبادی را فراخوانده و از آنها خواسته است تا از جدایی از النصر خودداری کنند.

هنوز صحت و سقم این ادعاها با توجه به سکوت طرف آمریکایی و عدم رد یا تایید آن از طرف طیف سیاسی حیدر العبادی نخست وزیر کنونی، قابل استناد نیست اما آنچه مسلم شده، دخالت واشنگتن در تغییر معادله سیاسی در راستای منافع آمریکا کاملا آشکار شده است. 'قیس الخزعلی' دبیرکل عصائب اهل الحق در نشستی خبری به صراحت به دخالت های آشکار آمریکا اعتراض کرد و گفت که نباید در برابر این دخالت های آشکار واشنگتن در تشکیل دولت جدید عراق سکوت کرد.'عالیه النصیف' از نمایندگان سابق و فعلی پارلمان جدید عراق در بیانیه ای روز چهارشنبه خواستار برخورد وزارت خارجه عراق با سفیر آمریکا و همچنین برت مک گورک شده و گفته است که باید آنها را به خاطر دخالت در امور داخلی از عراق اخراج کرد.

وی گفته است که دولت و وزارت خارجه عراق برای حفظ حاکمیت ملی، اعتبار کشور و احترام اراده ملت باید جلوی دخالت های خارجی را در امور داخلی عراق که برخلاف پروتکل ها و عرف دیپلماسی انجام می شود، بگیرند. النصیف با اشاره به دخالت های مسوولان آمریکایی در بحث تشکیل دولت جدید عراق خاطرنشان ساخته است که براساس توافقنامه 'چارچوب همکاری های راهبردی بین عراق و امریکا'، هرگونه دخالت واشنگتن در امور داخلی یا تعرض به حاکمیت ملی عراق منع شده است.

وی اضافه کرده است که وزارت خارجه عراق باید به وظایف خود عمل کرده و هر سفیر یا مسوول خارجی و یا فرستاده دیپلماتیک که در امور داخلی عراق دخالت می کند را از کشور بیرون براند. این نماینده زن تاکید کرده است که هر شهروند عراقی که با دستگاه های خارجی تماس می گیرد و این اتهام و تبادل اطلاعات با طرف خارجی علیه او به ثبت می رسد باید سازمان اطلاعات عراق علیه او تدابیر قانونی را به اجرا بگذارد.

در همین راستا 'حنان الفتلای' رییس جنبش اراده که خود در این دوره از پارلمان غایب است اما حزبش دارای سه کرسی در پارلمان جدید عراق است نیز گفته است: 'هر فردی که قرار است سفارت آمریکا او را به عنوان نخست وزیر بر عراق منصوب کند، باید از خود خجالت بکشد.' الفتلاوی که در صفحه شخصی خود در تویتر این سخنان را منتشر کرده ادامه داده است: فردی که نمی تواند با اراده مردمی و حمایت جریان های سیاسی به پست نخست وزیری در عراق بازگردد و می خواهد با حمایت آمریکا به این پست برسد، او نیز باید از خود خجالت بکشد.

شبکه خبری 'الغدیر' نیز در گزارشی اعلام کرده است که برخی منابع مطلع از گفت وگوهای داگلاس سیلیمان با برخی از اعضای ائتلاف انتخاباتی النصر در داخل سفارتخانه آمریکا در بغداد درباره فراکسیون بزرگ پارلمانی خبر دادند. این شبکه خبری اضافه کرده است که مطالبات عراقی ها برای بیرون راندن سفیر آمریکا از خاک عراق به خاطر دخالت های آشکارش در امور داخلی عراق و تحت فشار گذاشتن برخی از نمایندگان و احزاب عراقی بیشتر شده است.

برخی از منابع مطلع در خبری تایید نشده از ورود سه میهمان جدید آمریکایی به بغداد در روز چهارشنبه خبر داده و گفته اند که این سه نفر یکی برت مک گورک و دیگری یک مسوول بلندپایه در سازمان سیا و فرد سوم یک نماینده از وزارت خزانه داری آمریکا هستند. براساس این گزارش تایید نشده، تیم سه نفره به منظور بسترسازی برای تشکیل دولت جدید عراق، در بدو ورود با حیدر العبادی و محور عرب سنی وکردها تشکیل جلسه داده اند تا زمینه تشکیل این دولت را با مشارکت گروه سیاسی عمار حکیم و مقتدا صدر فراهم کنند.

شبکه خبری 'العهد' ارگان خبری عصائب اهل الحق نیز متعاقب این خبر، در گزارشی اعلام کرد که محور عرب سنی به برت مک گورک اطلاع داده است که آنها براساس منافع خود با هر طرف سیاسی در داخل عراق که صلاح بدانند، ائتلاف می کنند و به فشارهای واشنگتن پاسخ منفی داده اند. همزمان با این واکنش های سیاسی، گروههای از مردم بغداد که دهها حقوقدانان و پزشک و نخبگان علمی و دانشگاهی عراق در میان آنها بودند با حضور در یکی از ورودی های منطقه امنیتی سبز که سفارتخانه آمریکا در آنجا واقع است، خواستار جلوگیری از دخالت های آمریکا در امور داخلی عراق شدند.

تجمع کنندگان در این اقدام اعتراضی خود، با حمل پلاکاردهایی، دخالت های امریکا را در امور داخلی عراق محکوم کرده و شعارهایی علیه آمریکا سردادند. هنوز وزارت خارجه عراق موضع خود را در قبال این دخالت ها در صورت اثبات آن اعلام نکرده است.

یادآور می شود که وزارت خارجه عراق در 2016 در پی چند مورد دخالت 'ثامر السبهان' سفیر سابق عربستان سعودی در بغداد در امور داخلی عراق، او را از این کشور اخراج کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین