خوش‌بینی به آمریکا دولت مصدق را ساقط کرد

گروه سیاسی الف،   3970527193 ۵۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

28 مرداد سالروز کودتای ننگین آمریکا علیه دولت مصدق است برای روشن شدن ابعاد پنهان و آشکار آنچه زمینه‌ساز دخالت آمریکا و انگلیس در ایران و سقوط دولت و قدرت‌گیری استعمار شد، صبح نو گفت‌وگویی دارد با مسعود رضایی، پژوهشگر تاریخ معاصر که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید. 

خوش‌بینی به آمریکا دولت مصدق را ساقط کرد

تراژدی اعتماد به آمریکا

اعتماد و عدم اعتماد به آمریکا از مهمترین اختلاف‌های مصدق و آیت‌الله کاشانی بود که در نهایت منجر به جدایی مصدق از آیت‌الله کاشانی و زمینه‌ساز کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ شد. کودتایی که یکی از ننگین‌ترین وقایع در تاریخ معاصر ایران محسوب می‌شود؛ واقعه‌ای که پای آمریکا را به ایران باز کرد.

از آن پس آمریکا با کنار زدن متحد همیشگی‌اش انگلیس و تبدیل شاه به یک مهره دست‌نشانده علاوه بر سیاست، اقتصاد ایران را نیز به خود وابسته کرد و با قرارداد کنسرسیوم، نفتی که به ظاهر ملی شده بود را غارت کرد. اما باید توجه کرد، آنچه که زمینه‌ساز دخالت آمریکا و انگلیس در ایران شد، در ابتدا اشتباهات فاحش برخی سیاستمداران ایرانی بود که با میدان دادن به حریف و اعتماد نابجا به آمریکا، زمینه سقوط دولت خود و قدرت‌گیری استعمار آمریکا در ایران را فراهم ساختند.
به یقین عوامل متعددی در مرداد ۳۲ دست به دست هم دادند تا فرایند کودتا به نتیجه برسد، اما نخستین و مهم‌ترین عوامل شکل‌گیری این کودتا به روایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی از داخل خود دولت آغاز شد. به عبارت دیگر، مصدق و جبهه ملی به دلیل اشتباهات تأثیرگذار، پیروزی کودتاچیان را تضمین کردند که اعتماد به آمریکا و انحلال مجلس در صدر این اشتباهات قرار دارد. 

یکی دیگر از اشتباهات مصدق که زمینه‌ساز کودتای ۲۸ مرداد شد، جدا شدن از بازوی مذهبی جنبش و دشمنی با آیت‌الله کاشانی بود. در حالی که بارها آیت‌الله کاشانی در مورد احتمال سقوط مصدق هشدار داده بود، مصدق با لحنی آمیخته به غرور اعلام کرده بود که «اینجانب مستظهر به پشتیبانی مردم ایران هستم.» اشتباه مصدق این بود که آگاه نبود آنچه که در ۳۰ تیر مردم را به حمایت از او به خیابان‌ها کشاند فتوای روحانی بانفوذی چون آیت‌الله کاشانی بود و نه چیز دیگر. از اواسط سال ۱۳۳۲ حتی آمریکا و انگلیس به خوبی دریافتند که مصدق با فاصله گرفتن از آیت‌الله کاشانی پایگاه مردمی خود را از دست داده است اما خود مصدق هرگز به این امر توجه نکرد یا نخواست که توجه کند.
اشتباه مصدق در کنار گذاشتن آیت‌الله کاشانی عامل مهمی در بی‌توجهی مردم نسبت به دولت وی بود. شکی نیست که درصد مهمی از مردم تابع پیشوایان مذهبی خود بودند و آیت‌الله کاشانی مظهر روحانیت سیاسی در آن دوران بود. لذا مصدق با جدا شدن از آیت‌الله کاشانی و با از دست دادن حمایت مذهبی و مردمی، دولت خود را به کام سقوط کشانده و موجبات بسط قدرت آمریکا در ایران را فراهم ساخت.
  

اشتباهات دکتر مصدق در مسیر ملی کردن صنعت نفت چه بود که در نهایت منجر به کودتا شد؟


یکی از اشتباهات دکتر مصدق که بارها هم عنوان شده است، اعتمادش به آمریکایی‌ها بود. آمریکا در آن زمان همانند انگلیس دارای چهره سیاه و منفور نزد ایران نبود و مثل انگلیسی‌ها اقدامات منفی و ضد منافع ملی ایران نداشت. اما در عین حال دکتر مصدق باید به پیوند استراتژیک آمریکا و انگلیس توجه می‌کرد. 

زمانی‌که برای شرکت در شورای امنیت به آمریکا رفت و درخواست وام از آمریکایی‌ها کرد، آنها در ابتدا روی خوشی به مصدق نشان دادند و از اعطای وام به ایران سخن گفتند ولی اقدام عملی برای پرداخت وام به ایران انجام ندادند . مصدق باید به این پیوند استراتژیک لندن و واشنگتن واقف می‌شد که آمریکایی‌ها نسبت به تعهدات و قول‌هایشان باقی نمی‌مانند و این یکی از اشتباهات مصدق بود که لطمه آن را هم دید.
نباید فراموش کرد هدف از ملی شدن صنعت نفت نیز کوتاه کردن دست انگلستان از جهات سیاسی و اقتصادی بود. در واقع مردم ایران تنها به حوزه اقتصاد نگاه نمی‌کردند، بلکه خاطره بسیار بدی از استعمار انگلستان داشتند و می‌خواستند دست این کشور را از هر جهت کوتاه کنند و نهضت، بستر لازم برای این کار را ایجاد کرد.

دکتر مصدق تصور می‌کرد، آمریکا دوست ملت ایران است. وی تصور می‌کرد که می‌تواند به کمک‌های اقتصادی آمریکا تکیه کند و همین موضوع موجب نوعی خوش‌بینی بدون مبنا به آمریکا شده بود. بنابراین، دکتر مصدق بیش از آنکه نگاه خود را به توان داخلی معطوف کند، با خوش‌بینی نسبت به آمریکا، تصور می‌کرد که می‌تواند از بحران عبور کند.

 به همین علت، در سفری که چند ماه پس از ملی شدن نفت برای شرکت در شورای امنیت داشت، پس از اتمام جلسات، به پیشنهاد ترومن به واشنگتن رفت و مذاکرات 0‌1 روزه‌ای انجام داد. طراح اصلی این مذاکرات فردی به نام جرج مک گی بود. قرار بر آن بود که مصدق وام ۱۲۰ میلیون دلاری از آمریکا دریافت کند تا بتواند از تحریم‌های انگلستان عبور کند. آمریکایی‌ها دائماً با وعده و لبخند، چهره‌ای مناسب از خود نشان می‌دادند. نهایتاً اما پس از ۲۵ روز مذاکره، با دخالت انگلستان و هشدار به آمریکایی‌ها، پس از مدت‌ها لبخند زدن، وام به مصدق داده نشد. حتی دکتر مصدق تقاضا می‌کند که از محل اصل چهار ترومن، حدود ۲۳ میلیون دلار به ایران کمک کنند، اما آمریکایی‌ها با همین هم در نهایت مخالفت کردند. با وجود همه این موارد، دکتر مصدق همچنان به اعتماد خود ادامه می‌دهد.

از دیگراشتباهات دکتر مصدق این بود که خودرأی بود. مصدق نسبت به پیشنهادات و حتی توصیه‌های دوستان خودش بی‌تفاوت بود. حتی دوستانی مثل دکتر سنجابی که تا آخرین لحظه با وی بودند به توصیه‌های ایشان هم توجهی نداشت. مثلاً در مورد اجازه تظاهرات به توده‌ای در 30 تیرماه 1332 که می‌توانست موجب نگرانی و وحشت نیروهای مذهبی شود و سنجانی نیز به این موضوع به دکتر مصدق هشدار داده بود ؛ اما مصدق بی‌توجه به این هشدارها آزادی عمل به توده‌ای‌ها  داده بود که نگرانی گروه‌های مذهبی را در پی داشت. 

یا اینکه  در تصمیمی که مصدق برای برگزاری رفراندوم و منحل کردن مجلس هفدهم گرفته بود دوستان دکتر مصدق هر چه اصرار می‌کنند که این‌کار کاملاً به ضرر شما منتهی می‌شود و دست شاه را در امضای حکم عزل شما باز می‌کند حتی به این توصیه هم توجهی نکرد و رفراندوم را برگزار کرد و به نوعی راه باز شد تا شاه حکم عزل را امضا کند. در صورتی که اگر مجلس می‌بود شاه نمی‌توانست عزل مصدق را امضا کند و در نبود مجلس شاه این فرصت را پیدا کرد که عزل مصدق را امضا نماید.

دلیل کوتاه شدن عمر ملی شدن صنعت نفت چه بود و چرا مصدق متوجه بازی دوگانه آمریکا درباره ایران نشد؟

انگلیسی‌ها نسبت به ملی شدن صنعت نفت در ایران خرید نفت ایران را تحریم کردند و حتی موضع نظامی در خلیج فارس علیه ایران  گرفته بودند. در آمدهای ایران خیلی کم شد و همانطور که قبلاً اشاره کردم مصدق زمانی  که به آمریکا سفر کرد برای جبران کسری بودجه با آنها وارد مذاکره شد.

پرداخت این پول به ایران زحمت چندانی برای آمریکایی‌ها نداشت و زمانی که انگلیس از این ماجرا مطلع می‌شود این اخطار را به آمریکا می‌دهد که این وام به ایران پرداخت نشود. در عین حال آمریکایی‌ها می‌خواستند که مصدق از این بحران عبور نکند تا ملی شدن صنعت نفت تحقق پیدا نکند.

آنها از این موضوع هم می‌ترسیدند که اگر ملی شدن صنعت نفت ایران تحقق یابد کشورهای دیگری مثل عربستان یا ونزوئلا دست به این گونه اقدامات بزنند که در این صورت منافع آنها در خطر قرار می‌گرفت.
آمریکایی‌ها با لبخندی که در گفت وگوی با مصدق داشتند، رفتاری با نیرنگ و  دودوزه‌بازی در پیش گرفته بودند از یک طرف روی خوش نشان می‌دادند و از طرفی دیگر وام را به ایران نمی‌دادند تا اختلافات و فشارها در داخل ایران بیشتر شود.

مردم ایران برای رسیدن به حقوق خود یک حرکتی را در داخل شروع کرده بودند  و انگلیس هم با توپ و ناو جنگی در خلیج فارس مستقر بود و آمریکا هم با تزویر و دروغگویی در برابر این خواسته ایرانی‌ها ایستاده بودند. 
آنجا که باید پرداخت وام را برای جبران کسری بودجه به مصدق می‌دادند از قولشان سرباز زدند و فروش دوباره نفت ایران را برای تأمین بودجه ایران بهانه می‌کردند. طراح اصلی این ماجراها خود آمریکایی‌ها بودند که رفتاری دوگانه در برابر مصدق داشتند.

از سویی دیگر دکتر مصدق ادعاهایی را هم  نسبت به فدائیان داشت و عنوان می‌کرد که  اینها قصد جان من را دارند در صورتی که این گونه نبود.

اختلافات کاشانی و مصدق پس از تصویب قانون ملی شدن نفت بیشتر شد. مصدق این احساس را کرد که دوره کاشانی به  پایان رسیده و به توصیه‌های ایشان هم عمل نمی‌کرد. این اختلافات بیشتر پس از 30 تیرماه سال 1331 صورت گرفت. زمانی که مصدق استعفا می‌دهد و آیت‌الله کاشانی مردم را به حمایت از ایشان فرا می‌خواند و دکتر مصدق مجدداً سر کار می‌آید.

وقتی این اتفاق می‌افتد مصدق کسانی را وارد دولت می‌کند که آیت‌الله کاشانی نسبت به آنها انتقاد داشته و می‌گوید که برخی از این اعضا در سرکوب مردم دخیل بودند و اینها نباید در دولت باشند که دکتر مصدق به این توصیه‌ها توجهی نمی‌کند.  این یکی از اختلافات این دو نفر است که مصدق هم جواب سربالایی به کاشانی که رییس مجلس آن زمان هم بوده، می‌دهد که در این امور دخالت نکن و یک سردی میان روابط دوجانبه به وجود می‌آید.

از سویی دیگر نیروهای توده هم دامنه فعالیت شان بیشتر شده بود و تظاهرات زیادی برگزار می‌کردند  و مصدق هم به این مسأله توجهی نمی‌کرد و این موضوع هم شعله اختلاف دو طرف را بیشتر ساخت.یکی دیگر از عوامل اختلاف دو طرف اطرافیانی بودند که این دو بزرگوار داشتند. مثلاً برخی روزنامه‌ها به شدت علیه کاشانی مطلب می‌نوشتند و برخی روزنامه‌ها هم بودند که به مصدق می‌تاختند و در آتش این اختلافات می‌دمیدند.

چرا محمدرضا پهلوی با کودتا همراهی کرد؟ همین موضوع خیانت این رژیم را ثابت نمی‌کند که برخلاف خاستگاه و مطالبه مردم حرکت کرد؟

حمایت نکردن از ملی شدن صنعت نفت یکی از خیانت‌های دوران پهلوی است. در این خیانت همین بس که محمدرضا پهلوی در واقع با امضای حکم عزل دکتر مصدق همکاری تام و تمامی با کودتا کرد و 
باعث شد که نهضت ملی شدن نفت شکست بخورد و مجدداً شرکت‌های غربی کنسرسیوم بر نفت ایران مسلط شوند اگر پهلوی با این کودتا همراهی نمی‌کرد این امکان وجود داشت که نفت ایران در اختیار خود مردم باشد.

وقتی که محمدرضا با کودتا  همراهی کرد و با فرستادگان جاسوسی آمریکا و انگلیس دیدارهایی داشت، موجب شکست نهضت ملی نفت شد و قراردادهایی میان  ایران و شرکت‌های غربی تحت کنسرسیوم منعقد شد که وضعیت نفت ما را به دوره قبل از ملی شدن بازگرداند و این یک خطای بزرگ برای پهلوی بود.

به‌طور طبیعی، این مسائل، مشکلات فراوانی را برای اجرای قانون ملی شدن صنعت نفت به وجود آورده بود، اما به نظر من مهم‌تر از این، اختلافی بود که در میان نیروهای سیاسی در داخل ایران به وجود آمده بود و به تبع آن، جامعه نیز دچار چنددستگی فراوان شده بود. در نتیجه، قوای داخلی نیز در مقابل موانع ایجادشده از سوی انگلستان، رو به ضعف نهاد و به‌جای آنکه متمرکز بر برون‌رفت از آن اوضاع شود، در حل منازعات داخلی هدر رفت.

عامل اصلی عدم همراهی آیت‌الله کاشانی با مصدق چه بود؟

دکتر مصدق پس از روی کار آمدن به نخست وزیری احساس کرد که نیازی به ادامه همکاری با آیت‌الله کاشانی و یا گروه فدائیان اسلام ندارد. برخی از فدائیان مثل نواب صفوی را به بهانه‌های واهی از گردونه سیاسی خارج کرد و حتی مدتی را در زندان سپری کرد. این اختلافات بیشتر به دلیل عمق مسائل مذهبی و دستورات اسلامی بود که میان مصدق و آیت‌الله کاشانی و یا فدائیان به وجود آمده بود. برخی از پیشنهادات فدائیان مورد موافقت دکتر مصدق نبود. مانند بسته شدن کل مشروب‌فروشی‌ها  و مصدق همیشه  عنوان می‌کرد که موضوع اول ما نفت است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۰۰۸۹۲۰۲:۳۳:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۲۸
اسناد تاریخی نشون میده آمریکا مشکلی با ملی شدن نداشت و سعی میکرد به مصدق کمک هم بکنه. ولی اصرار داشت ایران به قرارداد امتیاز که امضا کرده بود احترام بزاره و خسارت عادلانه بر اساس رای داوری بین المللی پرداخت کنه. اگر اصرار مصدق بر عدم مراجعه به داوری و عدم پرداخت خسارت نبود، آمریکا طرف مصدق بود. مشکل آمریکا ملی کردن بدون پرداخت خسارت بود نه ملی کردن. مصدق حقوقدان بود و میدانست باید به قرارداد احترام بگذاره. دلیل اصرار مصدق به عدم پرداخت خسارت یک بازی سیاسی بود. مصدق یک مسئله کاملا فنی و قراردادی رو به یک نهضت سیاسی تبدیل کرد تا از این طریق سلطنت رو برانداخته و ایران را جمهوری کنه و خودش رو رئیس جمهور. نظر همگان در آن زمان بر این بود که وی توان نگهداری حکومت رو نداشت و ایران یا دست شوروی می افتاد یا هرج و مرج میشد.
ناشناس۵۰۰۹۰۹۰۳:۳۰:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۲۸
جوک سال بود ؟ مصدق به شرق نزدیک بود نه امریکا
ناشناس۵۰۱۵۰۵۱۲:۱۴:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۲۸
در قرن بیستم میلادی نفت خاورمیانه نقشی تعیین‌کننده در تصمیمات سیاسی غرب در این منطقه داشت و شرکت‌های آمریکایی و بریتانیایی کنترل منابع نفت را برای چند دهه در اختیار داشتند.[۱] از میانه قرن بیستم و پایان جنگ جهانی دوم جنبش‌های استقلال طلب در دنیا رو به گسترش بود و در ایران نیز طیف سیاسیون ملی‌گرا جایگاه ویژه‌ای می‌یافتند، جبهه ملی نیز در چنین فضایی تشکیل شد و با پیروزی چشم‌گیری که در انتخابات دوره شانزدهم مجلس شورای ملی به دست آورد راه برای تبدیل طرح ملی شدن صنعت نفت ایران به رهبری مصدق در ۲۹ اسفند ۱۳۲۹ هموار شد، سال بعد مصدق نخست وزیر ایران می‌شود و نخستین هدفش اجرای قانون ملی شدن صنعت نفت بود و مذاکرات با شرکت نفت ایران و انگلیس را آغاز کرد. بریتانیا ملی شدن صنعت نفت ایران را نپذیرفت و حتی به شورای امنیت و دیوان بین‌المللی لاهه شکایت برد، که نتیجه‌ای در پی نداشت، به این ترتیب پیگیری حقوقی این پرونده از مجاری بین‌المللی به بن‌بست رسید، این امر و از دست رفتن منافع بریتانیا از یک سو و روابط دولت وقت با اتحاد جماهیر شوروی و تهدید کمونیسم از سوی دیگر باعث شد که آمریکا و بریتانیا برای طراحی و اجرای طرح یک کودتا برای سرنگونی دولت مصدق با هم متحد شوند و در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ دولت محمد مصدق سرنگون و دوران نخست وزیری فضل‌الله زاهدی آغاز شد.
ناشناس۵۰۲۲۷۵۱۷:۳۲:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۲۸
مصدق مشخصا لیبرال بود نه کمونیست و یار شوروی اما آمریکا بخاطر سلطنت و دیکتاتوری به او هم رحم نکرد
الف ر۵۰۳۰۷۶۰۷:۴۳:۳۶ ۱۳۹۷/۵/۲۹
عزیز جان مدارک تازه منتشره نشان میدهد کی ها از امریکا دلار گرفتند مردم ترس از اینکه دامن روس ها نرند خود را توجیه میکردند تازه شعبان بی مخ ها از اول هم معلوم بود نوچه کی بود
سینا۵۰۱۷۴۹۱۳:۵۱:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۲۸
مطلب بسیار خوبی بود, جوک نبود
ناشناس۵۰۲۲۳۲۱۷:۰۵:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۲۸
تااونجاییکه ما میدونیم ومطالعه کردیم خیانت انگلیسها باعت سقوط حکومت ملی دکتر مصدق شد حالا شما میخایدخودتونو بزنید به کوچه علی چپ الله واعلم .
ناشناس۵۰۱۰۰۶۰۷:۳۳:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۲۸
بعضی ها را در ایران ترساندندکه اگر مصدق بماند بعدش کمونیستها روی کار می آیندو دین اسلام و مذهب شیعه نابود میشود .آنها هم یا ساکت نشستند یا از پشت خنجر زدند
ناشناس۵۰۱۵۹۹۱۲:۴۶:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۲۸
اونی که از پشت خنجر زد ، امریکا بود ؛ و نوکران داخلیش مثل شعبون بی مخ و ...
ناشناس۵۰۵۴۶۲۰۸:۱۷:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۳۰
خنجر را خودی ها زدند برادر نه خارجی ها. البته از پشت.
ناشناس۵۰۱۹۷۷۱۵:۱۴:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۲۸
کسی که دستورات خداوند را زیر پا بگذارد، شایسته حمایت نیست خواه مصدق باشد، خواه شاه.
علی۵۰۱۰۷۵۰۸:۱۷:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۲۸
کاش همه مصدق بودند
ناشناس۵۰۴۴۸۴۱۶:۴۸:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۲۹
به شهادت تاریخ اگر مصدق بود والله برجام را امضانمیکرد
ناشناس۵۰۱۰۹۴۰۸:۲۴:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۲۸
اسناد جدید را هم ضمیمه کنید
ناشناس۵۰۱۱۳۵۰۸:۴۹:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۲۸
ما که سابقه اعتماد به ابرقدرت رو داریم، بهتره انقدر به روسیه هم اعتماد نکنیم.
ناشناس۵۰۲۵۳۳۱۹:۵۶:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۲۸
شما ناراحت نباش.
ناشناس۵۰۱۱۷۷۰۹:۱۲:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۲۸
تنها علت سقوط مصدق زیاده خواهی شوروی بود شوروی چنان از خروج انگلیس از ایران سرمست بود که خواست با تقویت حزب توده ایران را یکسره مال خود کند ولی غافل از عکس العمل مردم و علما بود خود مصدق هم وقتی قدرت گرفتن حزب توده را دید از مقاومت دست کشید وگرنه نه امریکا نه هیچ قدرت دیگری توان این را نداشت که مصدق را سرنگون کند.
ناشناس۵۰۱۲۰۵۰۹:۲۶:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۲۸
زنده باد مصدق ...
ناشناس۵۰۱۴۷۵۱۲:۰۰:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۲۸
مصدق خیلی وقت هست که مرده و اون دنیا داره جواب پس میده بخاطر عدم اتحاد با روحانیون آن زمان به پرچمداری آقای کاشانی. و همین تکروی باعث شد ایران 26 سال دیکتاتوری محض همراه با فساد و تباهی پهلوی کوچک را تجربه کند.
ناشناس۵۰۱۲۱۸۰۹:۳۲:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۲۸
مصدق یک لیبرال دموکرات اصل بود
ناشناس۵۰۱۶۰۳۱۲:۴۷:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۲۸
ولی امریکاییها نوکری پهلوی رو بیشتر میپسندیدن .
سینا۵۰۱۷۵۳۱۳:۵۲:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۲۸
اصل جنس بود اورجینال بود
ناشناس۵۰۱۲۶۴۰۹:۵۹:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۲۸
متاسفانه مردم ما خیانتهارو خیلی زود فراموش می کنند و با چهار تا لبخند دروغین خام دشمن می شوند و البته همینطور بعضی از سیاستمداران ما.تجربه رو برا همچین مواقعی گذاشته اند
ناشناس۵۰۱۲۸۵۱۰:۱۹:۵۵ ۱۳۹۷/۵/۲۸
هرگز تاریخ بیان واقعیت نیست چون در زمان نگاشتن باید در چهارچوب سیستم حاکم نوشته شود همه تقصیر را به گردن یکی انداختن شیوه تاریخ نویسی است کسی که نه خودش هست و نه یاران او حق بیان واقعه را از دیدگاه خود دارند نتیجه گیری و رای صادر کردن بسیار ساده است هرگز به تنهایی یک نفر یا جریان نمی تواند مسیر تاریخ را تعیین کند مجموعه عوامل و جریان‌ها هر بخش به نوعی تاثیر دارند البته به تناسب جایگاه اجتماعی شان
ناشناس۵۰۱۳۰۴۱۰:۳۳:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۲۸
تا جایی که ما میدونیم مصدق بواسطه نفوذ حزب توده بیشتر نزدیک به شوروی بود تا آمریکا، در غیر اینصورت چه دلیلی برای کودتا بود؟!
ناشناس۵۰۱۶۰۸۱۲:۴۸:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۲۸
مصدق در داخل کشور از حزب توده برای ایستادن در مقابل مذهبیها استفاده میکرد . ولی در روابط خارجی ، به شدت متمایل به امریکا بود .
نا شناس۵۰۲۵۷۹۲۰:۱۹:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۲۸
مصدق حتی اگر به اشتباه به کسی اعتماد کرد هدفش سربلندی مردم و کشورش بود. هیچوقت برای حفظ قدرت و حکومت حاضر نشد وطن فروشی کنه
ناشناس۵۰۴۴۸۸۱۶:۵۰:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۲۹
مصدق یکی از کسانی هست که الان بهشون میگن دو تابعیتی. او علاوه بر ایران تبعه سوئیس هم بود!
ناشناس۵۰۱۶۹۳۱۳:۲۲:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۲۸
دلیلش این بود که امریکا حتی یک ملی گرای نه چندان مذهبی رو نمیتونست تحمل کنه و ترجیح میداد که یک نوکر بی اراده و دست بسته مثل محمدرضا پهلوی رو سر کار بیاره . حتی اگر اون ملی گرا به خود امریکا هم متمایل باشه ، مثل مصدق . ببینید بحث امریکا اصولا خواستن حداکثر منافعه . مصدق برای امریکا خوب بود ولی پهلوی بهتر بود . مثل برجام . برجام برای امریکا خوب بود اما خارج شدن از برجام و اعمال تحریمها ، وقتی ایران باز در اسارت برجام باقی می مونه برای امریکا بهتره .
ناشناس۵۰۳۲۶۳۱۰:۰۰:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۲۹
خود سیاست مداران آمریکایی معترفند که کودتا کردند اونوقت شما شدی وکیل مدافع آمریکاییها؟؟
سیدعلی حجازی۵۰۱۳۰۸۱۰:۳۵:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۲۸
بررسی حوادث خارج از بستر سیاسی زمانه واثر بخشی عکس العملی ناشی ازروابط پیچیده مختص به همان زمان , آدمی را در نتیجه گیری درست ناتوان ساخته و اورا از رسیدن به مقصد و مقصودی که بشود از آن حوادث درس گرفت محروم می سازد در کشورها و جوامع نوین و مردم سالار گذشته را برای راهکار جدید نقد می کنند در صورتی که در کشورهای اگر نگوییم عقب افتاده و فقط به واژه ی جهان سومی اکتفا کنیم گذشته را برای تکرار عقاید رفتار و کردار گذشته و وام گیری از آن برای به قدرت رسیدن استفاده می کنند مصدقی ها از مصدق دفاع می کنند بدون در نظر گرفتن نقاط مثبت و نقاط منفی عملکرد ایشان و طرفداران آقای کاشانی از ایشان دفاع کرده بدون اینکه به خوب و بد تصمیماتش بیندیشند غافل از اینکه کسی که ضرر کرد ملت و مملکت ایران و مردمش بودند و این مهم تر از شخص مصدق و شخص کاشانی است و دیگر اینکه ما جدا از تعصب یا اغواهای سیاسی به آسیب شناسی عمکرد مصدق و کاشانی پردازیم و این آسیب شناسی ابعاد مختلف دارد - بررسی شخصیتی - بررسی تفکر یا ایدئولوژی شخص با توجه به شرایط زمانه و پیشته تاریخی و دینی در آن مقطع داشته و مدافع و مبلغ آن بوده -زیاده خواهی توده ای های طرفدار روسیه و تبلیغات آنان -ترس و تردید مذهبی های سنتی از تحولات نوین و مقاومت ناخودآگاه در برابر دموکراسی و انتخابات - شخصیت ناب دکتر مصدق در رابطه با جذب حداکثری و عدم علاقه به برخورد قهرآمیز و واز همه اینها مهم نقش و نفوذ پیدا و ناپیدای انگلیس در صف انقلابیون هر دو جناح و داشتن زمینه های اجتماعی مناسب با ایجاد تفرقه همه و همه از پارامترهایی است که می بایست در نقد این دو بزرگوار در نظر گرفته شود البته با مناسب بودن شرایط که قطعا الان وقت آن نیست
ناشناس۵۰۱۳۲۳۱۰:۴۱:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۲۸
دکتر مصدق شریفترین سیاستمدار معاصر
ناشناس۵۰۱۵۴۱۱۲:۲۵:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۲۸
دلتو با این حرفا خوش کن تا بعد
ناشناس۵۰۱۳۸۸۱۱:۰۸:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۲۸
«برخی از پیشنهادات فدائیان مورد موافقت دکتر مصدق نبود. مانند بسته شدن کل مشروب‌فروشی‌ها و مصدق همیشه عنوان می‌کرد که موضوع اول ما نفت است.» درایت مصدق را می‌شود در همین جملاتی انتهایی دید. این مصداق عقل است که مصدق می‌فهمیده که باید اهم و مهم کند. متاسفانه گروه‌هایی مثل فدائیان که خود را اسلامی و پیرو پیامبر می‌دانستند حتی تاریخ هم نخوانده بودند که بدانند که خود پیامبر هم در ابتدا شراب را حرام نکرد و این کار مرحله به مرحله رخ داد.
ناشناس۵۰۱۳۹۸۱۱:۱۵:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۲۸
كاشاني چون با مصدق ضد بود و نميتونست پيشرفت اونو ببينه پشتش رو خالي كرد و در واقع كاشاني باعث سقوط دولت مصدق شد
مرتضي۵۰۱۴۲۷۱۱:۳۴:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۲۸
مصدق كسي بود كه ابر قدرت هاي غربي وشر قي نتوانستند دولتش را حتي به تعداد انگشت هاي يك دست هم تحمل كنند، چرچيل گفت تا دولت مصدق را سرنگون نكردم خواب راحت نداشتم .
ناشناس۵۰۱۴۵۸۱۱:۵۲:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۲۸
داداش ریشه مشکلات خارجی نیست داخلی است عوام گرایی نکنید امریک نمی گوید که اختلاس کنید ارزش پول ملی را از بین ببرید
ناشناس۵۰۱۵۲۰۱۲:۲۰:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۲۸
اینکه مصدق باشهامت و درایت و آگاهانه وارد شطرنج سیاسی مهمی شد که از اهرم آمریکا برای بیرون راندن انگلیس استفاده کنه فداکاری بزرگی بود و درواقع اعتمادش به چپگراها و سایرین اشتباه بود ومنجر به تضعیفش جلوی آمریکا شد
حرف حق۵۰۱۵۶۶۱۲:۳۳:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۲۸
در شگفتم كه مصدق يكباره عزيز شد عزيز شد !!!
ناشناس۵۰۴۰۹۴۱۴:۴۶:۲۳ ۱۳۹۷/۵/۲۹
مصدق هیچوقت یکدفعه عزیز نشد خیلی ها سعی کردن تخریبش کنند ولی هیچوقت موفق نبودند خائنین به مصدق هم هیچوقت عزیز نشدند و نخواهند شد
ناشناس۵۰۱۵۹۲۱۲:۴۱:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۲۸
یعنی آقای کاشانی هیچ اشتباهی نداشت ؟منصفانه بنویسید
محمد مهدی۵۰۱۶۸۸۱۳:۱۸:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۲۸
مصدق یک مرد پاک و وطن پرست بود با این حرفها خودتون را زیر سوال میبرید
ناشناس۵۰۱۷۰۰۱۳:۲۵:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۲۸
به تدریج اسناد بیشتری در مورد آن کودتا منتشر خواهد شد و واقعیت مشخص خواهد شد
احد۵۰۱۷۰۴۱۳:۲۶:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۲۸
تاریخ ایران هیچوقت ابر مردی همچون مصدق و ملی شدن نفت را فراموش نخواهد کرد حتی اگر در رسانه ها از او یادی نشود !
پیرمرد۵۰۱۷۲۶۱۳:۳۹:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۲۸
دکتر یک انسان ازاده بود روحش شاد.
سینا۵۰۱۸۳۰۱۴:۲۸:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۲۸
طوری نوشته شده مثل اینکه مصدق بچه کلاس اولی بود و گول آمریکا رو خورد!
علی داداشیان۵۰۲۱۳۷۱۶:۳۱:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۲۸
مقاله از دایره انصاف خارج بود.
نا شناس۵۰۲۵۶۷۲۰:۱۳:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۲۸
مصدق مثل هر انسان دیگری ممکن بود دچار اشتباهاتی شود اما آنچه مصدق را محبوب ایرانیان کرد وطن پرستی و عشق او به ملت بود
ناشناس۵۰۲۶۳۷۲۰:۵۵:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۲۸
امروز بحث آقازاده ها مطرح است. ولی آقازاده هم آقازاده های قدیم مصدق از آن آقازاده های قدیم بود. پدرش هدایت الله آشتیانی ملقب به وزیر دفتر و مادرش نجم السلطنه نوه عباس میرزا خوشنامترین شاهزاده قاجار بود. عموها و پسر عموهایش مثل قوام السلطنه و مستوفی الممالک بودند. حالا مقایسه کنید آقازاده یعنی چه
ناشناس۵۰۳۱۷۲۰۹:۱۰:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۲۹
طبق اسناد منتشر شده مخالفان مصدق از سیا پول دریافت کرده اند تا کودتاگران موفق شوند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  11. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  16. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  17. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  18. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  22. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  23. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  24. یک سیلی برای تنبیه

  25. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

آخرین عناوین