احمد توکلی: تاسیس سامانه ثبت حقوق برای دولت مشقتی جز رسوایی مدیران فاسد ندارد

گروه اقتصادی الف،   3970131025 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس دیده بان شفافیت و عدالت با انتقاد از تعلل قوه مجریه در راه اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا گفت: اجرای ماده ۲۹ برنامه ششم مشقتی برای دولت جز رسوایی مدیران فاسد ندارد.

احمد توکلی: تاسیس سامانه ثبت حقوق برای دولت مشقتی جز رسوایی مدیران فاسد ندارد

طبق ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف است طی سال اول اجرای قانون برنامه ششم نسبت به راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا اقدام کند و امکان تجمیع کلیه پرداخت‌ها به مقامات، روسا، مدیران کلیه دستگاههای اجرائی شامل قوای سه‌گانه را فراهم نماید، به نحوی که میزان ناخالص پرداختی به هر یک از افراد مشخص شود و امکان دسترسی برای نهادهای نظارتی و عموم مردم فراهم شود.

مسئول اجرای برنامه ششم توسعه کشور، سازمان برنامه ‌و بودجه است.  برای اجرایی شدن برنامه توسعه، باید برش‌های یک‌ساله که در قالب بودجه سنواتی کشور نوشته می‌شود، تدوین و اجرایی شود.در حالی که سال اول اجرایی شدن برنامه تمام شد، سامانه ثبت حقوق راه اندازی نشد. در این رابطه  تسنیم با احمد توکلی،‌ رئیس دیده‌بان عدالت و شفافیت گفت‌و‌گو کرد.

وی با اشاره به تعلل دولت در راه اندازی درست این سامانه گفت: با سپری شدن  سال 96 و عدم اجرای ماده 29 قانون برنامه ششم درباره انتشار دریافتی های همه مسئولان از بیت المال مسئولان دولتی وعده آخر فروردین را دادند که این وعده نیز هنوز به صورت کامل و دقیق عملیاتی نشده است.

رئیس دیده بان شفافیت و عدالت با انتقاد به شیوه اجرایی کردن ماده 29 قانون برنامه ششم گفت: اکنون دولت برای اجرایی کردن این قانون قیدهای اضافی مطرح می کند که در ماده 29 برنامه ششم نبوده است.

احمد توکلی با بیان اینکه قوه مجریه، مجری قانون است و باید آن را اجرایی کند گفت: برای دولت شایسته نیست که قانون را بر اساس شیوه ه­ایی که خود طرح می کند اجرا کند بلکه باید تابع قانون باشد و در مورد سامانه ثبت حقوق و مزایا همه مردم بر اساس قانون حق دارند که از حقوق و مزایای مدیران اطلاع پیدا کنند.

وی با انتقاد از اینکه اکنون گفته می ­شود برای دسترسی به سامانه باید صلاحیت افراد احراز شود گفت: این قید در ماده 29 مطرح نشده است که اکنون دولتمردان آن را طرح کردند.

* ملامت مردم بازدارنده فساد مدیران

* اجرای ماده 29 برنامه ششم مشقتی برای دولت جز رسوایی مدیران فاسد ندارد

رئیس دیده بان شفافیت و عدالت با اشاره به فواید اجرایی شدن این ماده و شفافیت اطلاعات گفت: اگر عموم مردم به همراه دستگاه­های نظارتی بتوانند از میزان حقوق و مزایای مدیران مطلع شوند زیاده خواهی­ ها، حرام خواری­ ها و ویژه خواری ها مشخص می­ شود و این ملامت مردم را برای آنها به دنبال دارد که این بازدارنده است.

احمد توکلی با ابراز تعجب از عدم اجرای کامل این قانون گفت: اجرای این قانون مشقتی برای دولت ندارد مگر اینکه باعث رسوایی یک سری مدیران فاسد می شود که آن هم اشکال ندارد و حق مردم است تا بدانند که حقوقشان به وسیله چه کسانی پایمال می شود.

* فساد بدترین عامل مخرب عدالت اقتصادی

وی با اشاره به فساد به عنوان یکی از عوامل مهمی که کشور را در دستیابی به شرایط مطلوب برابری ناکام گذاشت گفت: فساد بدترین صدمه را در تحقق عدالت اقتصادی وارد کرده است چرا که فساد ذاتا بی عدالتی است و در نتیجه هر چه بیشتر رشد کند باعث توزیع نابرابرتر و مخربتر می شود

* مفسدان مخالف شفافیت و تحقق عدالت

رئیس دیده‌بان عدالت و شفافیت با بیان اینکه اگر برای تحقق عدالت بخواهیم کاری را صورت دهیم ابتدا باید دست مفسدان را کوتاه کنیم گفت: چرا که آنها اجازه هرگونه اقدامی را در راستای تحقق عدالت در جامعه به جهت زیاده خواهی خواهند گرفت و اجازه نخواهند داد جامعه سیر طبیعی خود را دنبال کند و مخالف هرگونه شفافیت در سیستم هستند و هرگز زیر بار آن نخواهند رفت.

توکلی با بیان اینکه مهترین رکن رسیدن به عدالت مبارزه با فساد است گفت: اگر دغدغه ایجاد عدالت اقتصادی در جامعه داریم باید کار را از مبارزه با فساد شروع کنیم.

* تعلل در  اجرای ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه نشاندهنده خواهان بودن ادامه فساد سیستماتیک

وی با بیان اینکه برای مبارزه با فساد باید از شفافیت آغاز شود گفت: وقتی روز می‌شود گناه و معصیت کمتر می‌شود چرا که دزدی ها و خلاف کاری‌ها در شب و تاریکی رخ می دهد.

رئیس دیده‌بان عدالت و شفافیت با بیان اینکه وقتی همه چیز شفاف و روشن باشد مسئولین خود را جمع و جور می‌کنند گفت: اما وقتی شرایط غبار و آلود و نامشخص باشد هرکس هر آنچه بخواهد انجام می‌دهد فساد سیستماتیک می شود و فساد سیستماتیک همه چیز را خراب می‌کند و مسئولانی که در  اجرای ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه تعلل می‌کنند گویی دوستدار عدم شفافیت و ادامه فساد سیستماتیک هستند.

وی در رابطه با اینکه در رابطه با عدم اجرای شفاف سازی خلا قانونی وجود دارد یا مشکل عدم اجرا است گفت: قانون وجود دارد اما برخی نمی‌خواهند آن را اجرا کنند به دنبال بهانه‌های مختلف هستند و یکی از آنها این است که قانونها باید اصلاح شوند در حالی که فساد سیستماتیک شده است؛ یعنی شرایطی که مسئولان خودشان دچار فساد شده‌اند و به این شکل آلودگی رشد می‌کند.

* نقش مردم در مبارزه با فساد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه وقتی فساد سیستماتیک شد تنها راهکار راهی است که اسلام گفته است گفت:‌ اگر چه در مبانی اسلامی برای مبارزه با فساد در حکومت به کنترل و نظارت اشاره شده است اما آنها را کافی ندانسته است و اصلی‌ترین مسئله را بر عهده مردم گذاشته است و مردم همه مسئول نظارت عمومی هستند.

توکلی  با بیان اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در مبارزه با فساد گفت: امیرالمومنین می‌فرماید فضیلت امر به معروف و نهی از منکر در برابر سایر واجبات همچون فضیلت دریای مواج است در برابر نمی از بازدم یک موجود زنده ای خارج می‌شود.

وی با بیان اینکه نظام اسلامی باید راه انجام دادن تکالیف را برای مردم سهل کند گفت: مثلا برای اقامه نماز که یک امر واجب است در مسیر راه‌ها باید نمازخانه ایجاد شود تا این فریضه به پا داشته شود و برای اقامه چنین فریضه‌ای باید وضو گرفته شود بنابراین وضو گرفتن نیز چون برای اقامه نماز است واجب است.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی افزود:‌ مهمترین فریضه امر به معروف و نهی از منکر است  حال برای اقامه فریضه امر به معروف و نهی از منکر نیز مقدمه‌ای لازم است و آن داشتن اطلاعات کافی و شفافیت است و مردم بدانند که چه کسی چه کار می‌کند رفتار حکومت باید شفاف باشد تا بتوان امر به معروف و نهی از منکر کرد وقتی اینگونه است به عنوان مقدمه امر واجب واجب می‌شود.

رئیس دیده بان عدالت و شفافیت با بیان اینکه فلسفه تاسیس دیده‌بان شفافیت و عدالت نیز همین امر است گفت: وقتی امر به معروف فردی اثر نکرد باید به سراغ امر به معروف و نهی از منکر جمعی رفت؛ چرا که وقتی امر به معروف فردی اثر گذار نبود یارگیری طبق احکام فقهی واجب است و در این راستا باید به فکر بنیان‌گذاری سازمانهای مردم نهادی رفت که بدون چشم داشتی برای مبارزه با فساد سیستماتیک به پا خواسته اند.

وی با بیان اینکه بر همین اساس اگر دولت به رویه خود برای عدم اجرای دقیق ماده 29 مصر باشد درخواست برگزاری تجمع اعتراض آمیز از وزارت کشور خواهیم کرد گفت: این قانون یک قانون مترقی در کشور است که تصویب شده است و بهترین راه برای پیشگیری از فساد است.

توکلی با بیان اینکه تصویب ماده 29 به وسیله مجلس شورای اسلامی اقدام بزرگی برای مبارزه با فساد بود گفت: منظور از مقامات نیز رئیس جمهور، وزراء، نمایندگان مجلس و مدیران ارشد  است که در قانون خدمات کشوری تعریف شده است. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۹۲۷۸۰۸:۲۷:۲۰ ۱۳۹۷/۱/۳۱
دیدن این امار و ارقام حفوف های نجومی برای مردم رنج دیده شاید یک رنج مضاعف باشد ؟ وقتی به سئوالات کاملا درست مردم پاسخ داده نمی شود !
ناشناس۳۰۹۲۸۲۰۸:۳۶:۴۰ ۱۳۹۷/۱/۳۱
استیضاح
ناشناس۳۰۹۳۱۱۰۹:۰۱:۴۰ ۱۳۹۷/۱/۳۱
مسولان با دست خودشان اوضاع اقتصادی و اجتماعی این مملکت را به این حال و روز رسانده اند. اصلا نیازی به ایجاد دانشگاه آزاد و پیام نور و غیر انتفاعی و علمی کاربردی و... نبود. فارغ التحصیلان این دانشگاهها بواسطه پارتی و آشنا بازی در ادارات دولتی مشغول کارند و بواسطه دانش اندک خود, جوابگوی نیازهای مردم نیستند. و این در حالیست که فارغ التحصیلان دانشگاههای دولتی که اغلب روستایی با غیرت و با تعهد و تخصص هستند, بیکارند. و اینچنین تیشه به ریشه مملکت توسط خود مسولان نظام, زده شد.
ناشناس۳۰۹۷۳۰۱۵:۱۳:۵۴ ۱۳۹۷/۱/۳۱
احسنت. در زمان گذشته یه قانون بود که اگر دانش آموز هنرستانی بعد از دیپلم گرفتن, در مقطع کاردانی قبول می شد تا ۴ سال حق رفتن به لیسانس را نداشت. و این باعث میشد که طرف به سمت بازار کار با توجه به حرفه ای که آموخته بود میرفت. اما نمایندگان مجلس این قانون رو برداشتند و الان مشاهده میشود کسی که کاردانش درس خوانده, با توجه به حرفه ای که یاد گرفته, عوض اینکه وارد بازار کار شود بدنبال گرفتن مدرک بالاتر و حتی تا دکتری میباشد. اصلا دیگر کارگر و تکنسین در مملکت نیست. این همه فارغ التحصیل لیسانس از انشگاههای ناکجا آباد اشتباه بود. اگر بحث های انتقال آب نبود, الان این درد سرها را نداشتیم.
ناشناس۳۰۹۸۸۶۱۶:۴۱:۲۷ ۱۳۹۷/۱/۳۱
واقعا درسته
صابر صبور و پیگیر تا نتیجه۳۰۹۳۲۳۰۹:۱۵:۰۰ ۱۳۹۷/۱/۳۱
جناب دکتر توکلی الان وضع در کشور به گونه ای است که مدیران بر این تصورند که اگر ما نبریم دیگران می برن پس می بریم تا دیگران نبرندبرای نمونه خدمت شما عرض کنم در شرایطی که بانک ت در زیان سنگینی بسر می برد و جوانان کشور بیکارند اقایان در کنار پاداش های سنگین و حقوق های کلان اقدام به دریافت وام های بالای 400 میلیون تومان با سود 2 درصد برای خود کرده اند مستندات این تخلفات در پروفایل وام های مدیران بانک ت موجود است لطفا به دیده بان شفافیت برای رسیدگی ماموریت بدهید
پیر دیر۳۰۹۳۲۹۰۹:۱۹:۰۱ ۱۳۹۷/۱/۳۱
ریس محترم سمن دیده بان شفافیت و عدالت که صنمی با هیچ گروه و دسته ای ندارید لطفا بررسی بفرمایید مدیران بانکی چگونه و از چه راهی هر کدام برای خود راکی فالری گشته اند
ناشناس۳۰۹۳۳۳۰۹:۲۴:۰۴ ۱۳۹۷/۱/۳۱
برای اثر گذار بودن مبارزه با فساد نیاز به دیکتاتوری دانا و با سواد که وام دار هیچ گروه و شخصی نباشد نیاز است قوانین و مجازات های فعلی نشان داده که هیچکدام کارایی ندارد راهش این است که در میدان های هر شهر و در مقابل ساختمان هر اداره ای چوبه های دار و چاله هایی کنده شده که بتوانن در ان دوغاب گچ تهیه کرد و هر گاه مشخص شد فسادی صورت گرفته مفسدین را دار زد و یا زنده از سر وارد دوغاب گچ نمود این دسته از مبارزات اثر دارد
ناشناس۳۰۹۳۳۵۰۹:۲۵:۲۹ ۱۳۹۷/۱/۳۱
سامانه باید پارسال راه اندازی میشد. منتظرم کارانه های مدیران وزارت بهداشت رو ببینم.
ناشناس۳۰۹۳۳۶۰۹:۲۷:۲۵ ۱۳۹۷/۱/۳۱
آیا کارانه های پزشکان هم در اون ثبت میشه چون تو فیش حقوقیشون نمیاد و یه حالت سکرت داره و مبلغش هم چندین برابر حقوقشونه.
علی۳۰۹۵۹۷۱۳:۰۶:۵۱ ۱۳۹۷/۱/۳۱
پزشکان اینقدر قدرتمند شدن که هیچکی توان مقابله باهاشون رو نداره. چنان انحصاری ایجاد کردن که اگه همه مشاغل ورشکست بشن بازم پزشکان پول پارو میکنن.
ناشناس۳۰۹۳۴۹۰۹:۴۱:۰۵ ۱۳۹۷/۱/۳۱
اقای توکلی.سامانه ثبت حقوق بایستی همگانی باشد و برای همه. قوا و هن چنین کسب درآمد سایرین از جمله شما تا عدالت و شفافیت رعایت شود هر چند که وجود این سامانه موجب اختلال در نظم مملکت است که لابد پیشنهاد شما یه هم ریختگی جهت تضعیف دولت نیست !!؟؟
ناشناس۳۰۹۴۱۶۱۰:۴۸:۴۳ ۱۳۹۷/۱/۳۱
معلوم است که دولت و وزیران و مدیران ده ها ملیاردی نمی خواهند حقوق و مزایاشان و کل دریافتی شان از بیت المال افشاء شود. هر چه می گویند دروغ است و دم خروس مانع باور به قسم حضرت عباس می شود.
ناشناس۳۰۹۴۹۲۱۱:۴۷:۵۱ ۱۳۹۷/۱/۳۱
دروزارت بهداشت به پزشکان ر قمهای کلان پرداخت میشود درحالی که این عزیزان درمقابل این دریافتیهااصلاوقت نمی زارن باراه اندازی وشفافیت این سامانه حداقل مردم اگاه میشن البته درتمام سیستم پرداختی دولت ازاین پولهاهست بایدروزی جلوی اونهاگرفته بشه اگه اراده ای باشه !
ناشناس۳۰۹۴۹۹۱۱:۵۳:۱۰ ۱۳۹۷/۱/۳۱
کسی با حقوق ادم لایق و توانا مشکلی ندارد . انچه به بی راهه میزنند حقوق افراد بی سواد نالایق با مدرک کیلویی است . بهتر است از این به بعد مانند دانشگاه های ممالک پیش رفته مدیران کارشناسان و ...دولتی قبل از هر حرفی خود را معرفی کنند . از کدام دبیرستان فارغ التحصیل شده . رتبه او در کنکور . دانشگاهی که رفته و استاد راهنمایی که با او کار کرده . نحوه استخدام او در سیستم دولتی و.... ارزیابی صحیح توانایی علمی و تخصصی مدیران دولتی است که مردم با ان مشکل دارند و نه حقوق ادم لایق .
ناشناس۳۰۹۵۲۱۱۲:۱۱:۴۹ ۱۳۹۷/۱/۳۱
آقای دکتر توکلی بزرگوار: به نظر من دانستن تنها که کمکی نمیکند. مثلا ما فهمیدیم این همه اختلاس شده و... فکری به حال حقوق های کم کارمندان و کارگران و این قشرها کنید حقوق یک میلیونی را ده درصد زیاد کردند از طرفی بلیط مترو و تاکسی و.. 25 درصد زیاد شده.هزینه های گرانی دلار هم بماند که ریالی کم نشد و الان همه چیز با دلار 6000 تومانی از طرف بازاریان محترم محاسبه میشود. همه وضع جامعه رو میدانند ولی کسی اقدام عملی برای بهبود انجام نمیدهد.
سید حسین موسوی زاده۳۰۹۵۲۴۱۲:۱۴:۵۵ ۱۳۹۷/۱/۳۱
ظاهرا فساد آنقدر ریشه دوانده است که برای برکندن آن، تعدادی از جان گذشته و حتی شهید می خواهد. باید عموم مردم در این راه مبارزه با فساد ترغیب شوند همچنان که برای رفتن به جبهه ترغیب می شدند.
ناشناس۳۰۹۶۱۱۱۳:۲۰:۲۰ ۱۳۹۷/۱/۳۱
چرا شهید, باید فاسدان را اعدام کرد
ناشناس۳۰۹۵۴۴۱۲:۳۱:۰۶ ۱۳۹۷/۱/۳۱
. 1. شفافیت حقوق باید برای تمام قوا باشد و بجز حقوق ثابت سایر موارد از حمله سود سهام شرکت هایی که با رانت درست شده را باید در بر بگیرد 2. کلیه بورسهای تحصیلی ناشی از رانت و کلیه وامها و مجوزهای مختلف بر اساس رابطه را مشخص کند 4. ماهیت شرکت هایی که قوای مختلف و نیروهای مسلح جز یا کل سهامش را دارند مشخص شود .غیر از این شفافیتی که شما میگویید شعار های تکراری بیش نخواهد بود
ناشناس۳۰۹۷۲۰۱۵:۰۲:۴۲ ۱۳۹۷/۱/۳۱
تو این سامانه میزان درآمد آقازاده ها هم منتشر میشه؟ طرف باباش سفیر بوده تو یه کشور توی آمریکای جنوبی الان شغل باباش سفیر سابق بودنه اون وقت خودش رولزرویس سوار میشه تو پول غرق شده اونم دلار واقعا جناب توکلی با شجاعت و شهامت الهام گرفته از مولی علی (ع) وارد مقوله ی ژن برتر و آقازاده ها بشین
مهدی۳۰۹۸۰۷۱۶:۰۷:۲۳ ۱۳۹۷/۱/۳۱
گوش دولت به این سحنان مشغول نمی شود زیرا این دغده انها نیست زیرا تا انتخابات می شود حقوق وزارت کشور اضا فه میشود سپس حقوق سازمانهای مالیا تی وپس از ان وزارت کشاورزی وبعد از ان اموزش وپرورش تقا ضا می کنند زیرا مسئو لین دستگا ههای دولتی می دانند در دولت ارا ده شفاف سازی حقوق وجود ندارد خودشان دست به کار و از معاون ریس جمهور تقاضای افزایش حقوق و دستمزد را منمایند
ناشناس۳۰۹۸۴۵۱۶:۲۰:۲۱ ۱۳۹۷/۱/۳۱
فقط دولت آقای توکلی؟
ناشناس۳۱۰۰۱۷۱۸:۱۳:۰۸ ۱۳۹۷/۱/۳۱
آقای توکلی اگر قصد خدمت دارید نه مطرح بودن در خط اول اخبار اگر فسادی را افشا میکنید پیگیر آن باشید اینکه هر روز مسئله جدیدی بمیان آورید هیچ نتیجه ای عاید نمیشود .
ناشناس۳۱۰۱۰۱۱۹:۴۷:۴۲ ۱۳۹۷/۱/۳۱
باید حقوق قوه قضاییه هم شفاف شود. کل دریافتی های نمایندگان مجلس هم شفاف شود. کل دریافتی دیوان محاسبات روشن شود (هر چه بگندد نمکش می زنند...) حق ماموریت های دلاری و پاداش های محرمانه همه قوا و شرکت ها شفاف شود. تا زمانیکه دیوان محاسبات و قوه قضاییه و نهادها و بنیاد ها مشمول نباشند این سامانه بی خاصیت خواهد بود.
رضا۳۱۰۱۰۲۱۹:۴۷:۵۴ ۱۳۹۷/۱/۳۱
تشکر از دکتر توکلی برای پیگیری مفاسد اقتصادی دستگاهها. فقط چرا برکت این اتاق شیشه ای شامال دولت بشه و بقیه نهادها و ارگانها رها باشن. فقط از دولت انتقاد میکنید چون هزینه ای نداره؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  24. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین