نگاهی به سیاست‌های ترامپ در قبال ایران و پیشنهاد مذاکره/ موضوع گفتگو چیست؟!

جواد منصوری، گروه سیاسی الف،   3970511158 ۶۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
نگاهی به سیاست‌های ترامپ در قبال ایران و پیشنهاد مذاکره/ موضوع گفتگو چیست؟!

یکم: دولت آمریکا طی یک سال و نیم گذشته، سیاست جدیدی در روابط خارجی خود در پیش‌گرفته که بر اساس آن، تمامی ساختارهای قبلی به‌گونه‌ای دستخوش تغییر و تحول شده‌اند که هیچ‌یک از کشورهای دنیا نسبت به ثبات و قانونمندی روابط دو یا چندجانبه و پیمان‌های بین‌المللی که یک‌طرف آن آمریکا باشد، اعتمادی ندارند.

راهبردهای کاخ سفید موجب شده تا بسیاری از دولت‌ها، حتی آن دسته که عقد اخوت با آمریکا بسته‌اند و در سلک متحدین درجه‌یک این کشور به شمار می‌آیند نیز به‌نوعی سیاست صبر و انتظار و نگاه آمیخته با شک و تردید به واشنگتن را در پیش بگیرند اما درعین‌حال، به دلیل قرار گرفتن در شرایط پیش‌بینی‌نشده، از آمادگی قبلی کمتری برای مواجهه با وضعیت بی‌ثبات کنونی برخوردارند.بهترین گزینه برای لغو آبرومندانه تحریم‌های غیرقانونی و یک‌جانبه، پیش کشیدن گزاره گفتگو با تک‌مضراب افزایش فشار و تهدید است؛ آرزویی که هیچ‌گاه محقق نمی‌شود و با مقاومت جمهوری اسلامی به سندی برای رسوایی سردمدار نظام سلطه تبدیل خواهد شد. 

بر همین مبنا، انتظار می‌رود که دولت‌ها طی یک تا دو سال آینده، به‌تدریج به سمت مرزبندی شفاف‌تر با سیاست‌های کاملاً غیرقابل‌اعتماد و تنش‌زای آمریکا پیش روند. به تعبیر نشریه «دیلی صباح» ترکیه، «ترامپ با بیشتر بازیگران مهم جهانی، مسیر برخورد و تنش را در پیش‌گرفته و بیشتر سیاست‌های وی با استانداردها، اصول و قوانین بین‌المللی در تضاد است. همزمان با انتقاد ترامپ از وضعیت فعلی و سیستم حاکم بر جهان، کشورهای دیگر نیز در حال از دست دادن اعتمادشان به آن هستند.» 

دوم: در طول هفت دهه گذشته و پس از جنگ جهانی دوم، روابط برخی دولت‌ها با آمریکا به‌گونه‌ای تنظیم‌شده بود که تغییر این وضعیت به‌سادگی مقدور نبود، ولی کاخ سفید در شرایط حاضر، سیاست‌های لمپنی و تخریبی را با چاشنی فریب و لبخند بکار گرفته که در تضاد کامل با منافع بسیاری از کشورهای دنیا است.

این موضوع، جدای از بحث پیمان‌شکنی و زیاده‌خواهی آمریکاست که بالاتفاق در استراتژی همه رؤسای جمهور آمریکا دیده می‌شود و آنچه دستمایه این نوشتار است، به رویکردهای تهدیدی و تطمیعی کلیددار فعلی کاخ سفید بازمی‌گردد که البته از جهاتی تازگی ندارد.

سوم: رئیس‌جمهور آمریکا از دوره مبارزات انتخاباتی نسبت به ایران اسلامی دیدگاه، رفتار و بینش ویژه‌ای از خود نشان داده است که حتی در میان رهبران افراطی آمریکا به‌ندرت دیده می‌شود و هیچ اصلی از اصول رایج بین‌المللی و حتی قوانین مطروحه آمریکا در آن جای ندارد؛ به‌عبارت‌دیگر، سیاست‌های ترامپ در قبال ایران، نه قانون دارد، نه منطق‌پذیر است و نه قابل توجیه و دفاع. از یک‌سو، از توافق هسته‌ای گروه 1+5 با ایران خارج می‌شود، آن را بدترین توافق خطاب می‌کند و از سوی دیگر، در کمال وقاحت و بدون کمترین اشاره به نقض عهدهای فاحش خود و دولتش در برجام، پیشنهاد مذاکره بدون پیش‌شرط با جمهوری اسلامی را مطرح می‌کند. 

از یک‌سو، از توافق هسته‌ای گروه 1+5 با ایران خارج می‌شود، آن را بدترین توافق خطاب می‌کند و از سوی دیگر، در کمال وقاحت و بدون کمترین اشاره به نقض عهدهای فاحش خود و دولتش در برجام، پیشنهاد مذاکره بدون پیش‌شرط با جمهوری اسلامی را مطرح می‌کند. 

جالب اینجاست که عقلا و صاحب‌نظران آمریکایی هر دو اقدام ترامپ را از این منظر محکوم کرده‌اند که اعتبار نیم‌بند و نداشته آمریکا را در جهان بر باد داده و پیشنهاد مذاکره بدون شرط با ایران را به دلیل کپی‌برداری ناقص از ماجرای کره شمالی به باد انتقاد گرفته‌اند.

افزون بر این، اندکی پس‌ازاین نمایش تبلیغاتی، مقامات کاخ سفید با دستپاچگی سعی در رفو کردن اظهارات مافوقشان برآمدند و به‌عنوان‌مثال، «هوگان گیدلی»، معاون سخنگوی کاخ سفید گفت: «سیاست دولت آمریکا در قبال ایران تغییری نکرده و واشنگتن قصد دارد به اعمال تحریم و فشار به ایران، ادامه دهد. ترامپ آنچه از ایران می‌خواهد را به‌صراحت اعلام کرده است... ما تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کردیم و برخی از شراکت‌هایمان را تقویت کردیم تا فشار بیشتری به ایران تحمیل کنیم»!

چهارم: جمهوری اسلامی این اصل را بنابر تجارب تاریخی خود در دستور کار قرار داده است که آمریکا به‌طور کل و آمریکای پساترامپ به‌صورت ویژه، به‌هیچ‌عنوان حتی در تعهدات رسمی و بین‌المللی، قابل‌اعتماد و اتکا نیست، چه رسد به اینکه در روابط دوجانبه مثل برجام، سندی را امضاء و الزامی را به شکل صوری بپذیرد.

اگر تا پیش از روی کار آمدن ترامپ، برخی در ماهیت پلید و حقه‌باز سیاستمداران آمریکایی شک داشتند، امروز ده‌ها و صدها نمونه در مرئی و منظر جهانیان وجود دارد که ثابت می‌کند ظاهر و باطن مستأجران کاخ سفید، یکی نیست، دستکش مخملی می‌پوشند ولی دستشان چدنی است، لبخند می‌زنند و وعده می‌کنند، درحالی‌که منظوری جز فریفتن باهدف امتیازگیری ندارند. از باب نمونه، آنچه درباره کره شمالی اتفاق افتاد، شعار صلح‌طلبی دولت آمریکا را به یک طنز سیاسی تبدیل و کره‌ای‌ها را ترغیب کرد که به حفظ توان هسته‌ای خود اصرار ورزند و کاخ سفید نیز به تحریم‌های خود علیه پیونگ‌یانگ ادامه دهد. 

پنجم: رئیس‌جمهور آمریکا از یک‌سو اعلام می‌کند که حاضر است بدون پیش‌شرط با ایران مذاکره کند و از سوی دیگر به این سؤال پاسخ نمی‌دهد که موضوع گفتگو چیست ؟! اگر در مورد توان هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی است که قبلاً در این مورد، توافقی با گروه 1+5 به‌دست‌آمده و چنانچه بحث بر سر موضوعات منطقه‌ای و موشکی است که کشورمان به‌صراحت تأکید و تصریح کرده است که این مباحث، در زمره خطوط قرمز نظام به شمار می‌آیند و هیچ گفتگویی را در این خصوص آغاز نمی‌کند. اگر تا پیش از روی کار آمدن ترامپ، برخی در ماهیت پلید و حقه‌باز سیاستمداران آمریکایی شک داشتند، امروز ده‌ها و صدها نمونه در مرئی و منظر جهانیان وجود دارد که ثابت می‌کند ظاهر و باطن مستأجران کاخ سفید، یکی نیست، دستکش مخملی می‌پوشند ولی دستشان چدنی است، لبخند می‌زنند و وعده می‌کنند، درحالی‌که منظوری جز فریفتن باهدف امتیازگیری ندارند

بنابراین، جمهوری اسلامی با استناد به طغیان و عهدشکنی و استراتژی یکی به نعل، یکی به میخ کاخ سفید، در حال حاضر هیچ‌وجه مشترک و زمینه برابری برای گفتگو با آمریکا ندارد. برخلاف چیزی که معاون سخنگوی وزیر خارجه آمریکا عنوان کرده، این ایران است که آنچه از واشنگتن می‌خواهد را به‌صراحت اعلام کرده و تا زمانی که شروط کشورمان محقق نشود، طرح موضوعاتی ازاین‌دست را جز فریبکاری و بازی با افکار عمومی نمی‌توان ارزیابی کرد. 

ششم: ترامپ به‌گونه‌ای از فتح باب مذاکره با ایران سخن می‌گوید که گویی این ایران است که پشت درهای کاخ سفید نشسته و منتظر ورود به سالن گفتگو با ترامپ است! خیر، این‌گونه نیست. ماجرا این است که آمریکای به‌اصطلاح ابرقدرت، از فروش صدها میلیارد دلار سلاح به کشورهای منطقه، تأسیس ده‌ها پایگاه نظامی در همسایگی ایران و حضور ناوگان نیروی دریایی خود در خلیج‌فارس در کنار تشدید تحریم‌ها و تهدید به حمله نظامی طرفی نبسته و حالا که همه برگ‌های برنده‌اش در برابر جمهوری اسلامی را سوخته می‌بیند، چاره‌ای جز دریوزگی برای مذاکره ندارد.

عده‌ای هم این ژست عوام‌فریبانه را صادقانه می‌پندارند و از خود نمی‌پرسند که چرا کشوری با سودای سردمداری و رهبری جهان، این‌همه از رؤیای خیالی مذاکره با ایران دم می‌زند؟ 

ترامپ و تیم مکارش به‌خوبی آگاهند که مثل تحریم‌های دولت قبل پیش از آغاز مذاکرات هسته‌ای، تحریم‌های ایران نیز دیر یا زود شکست خواهند خورد، چراکه کشورها از همین حالا در مقابل قوانین تحریمی وزارت خزانه‌داری آمریکا گارد گرفته‌اند.

پس بهترین گزینه برای لغو آبرومندانه تحریم‌های غیرقانونی و یک‌جانبه، پیش کشیدن گزاره گفتگو با تک‌مضراب افزایش فشار و تهدید است؛ آرزویی که هیچ‌گاه محقق نمی‌شود و با مقاومت جمهوری اسلامی به سندی برای رسوایی سردمدار نظام سلطه تبدیل خواهد شد.

منبع:

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۷۰۴۰۰۱۸:۴۶:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۱۱
جریان اشرافی که ۳۲ سال سکان اقتصاد دستش بوده و عامل بسیاری از مشکلات و فاصله طبقانی هست ، حالا برای حل همون مشکلات ، راهکار مذاکره میده!! شما اگه نگران معیشت مردمی ، حقوق نجومی نگیر !! اینها اهداف سیاسی از مذاکره دارند ، دلسوزی برای معیشت با هدف همراه کردن افکار عمومی با پروژه های سیاسی شون است..
ناشناس۴۷۰۸۰۹۰۰:۱۱:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۱۲
کوبیدن رغیب سیاسی با کلمات اشرافی و .... قدیمی شده !!!
ناشناس۴۷۰۸۷۹۰۱:۱۳:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۱۲
در تمام دنیا اشرافی ها حضور دارند / ترامپ خودش اشرافی . پس مردم اونها مشکل ندارند ؟؟
فرهاد۴۷۰۹۵۵۰۳:۰۴:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۱۲
نشریه آمریکایی امریکن کانزروتیو: ترامپ در حالی پیشنهاد مذاکره با ایران را مطرح کرده که خودش با خروج از توافق هسته‌ای با ایران، تنها کانال گفت‌وگو با ایران را نابود کرده است.
ناشناس۴۷۲۴۰۰۲۳:۲۲:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۱۲
فرقی ندارد اصلاح طلب و اصول گرا ضربه سختی به انقلاب زدند و انحراف را از راه اصلی خود که رفاه مردم بود منحرف کردند
ناشناس۴۷۰۴۰۴۱۸:۴۹:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۱۱
شما ازدرون مردم خبرنداريد اصلا شما تصورنمي كنيد كه وقتي مردم مي شنود فرضا بنزين گران خواهد شدچه حالي به انها دست مي دهد دليلش اين هستكه فاصله شما با مردم انقدر زيادشده است كه ديگر شرايط مردم براي شما قابل درك نيست
ناشناس۴۷۰۴۱۵۱۸:۵۴:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۱۱
مذاكره به معنى تسليم نيست،نبايد دنباله رو سياست چاوز بود !
ناشناس۴۷۰۴۱۷۱۸:۵۴:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۱۱
مذاکره بهترین راه است.. تحریم زندگی همه را داره نابود میکند و چاره ای نیست
ناشناس۴۷۰۴۳۰۱۹:۰۵:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۱۱
مذاکره رو خود دلواپسها باید انجام بدن توصیه می کنم دولت خودش رو درگیر نکنه چون اینا باز میان توافق رو بر هم میزنن
ناشناس۴۷۰۷۸۸۲۳:۵۰:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۱۱
این حنای دلواپسا دلواپسا دیگر رنگی ندارد نزد توده مردم و اصلا نتیجه مثبت و منفی دادن اینجا هم نماینده مردم کف بازار و خیابان نیست
ناشناس۴۷۱۶۶۸۱۳:۵۷:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۱۲
باشه قبول، پس یک رفراندوم بزارن تا معلوم بشه نظر مردم چیه
ناشناس۴۷۱۸۴۸۱۵:۵۱:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۱۲
شما چه اطلاع از اوضاع مردم داری؟! هم کار داری و هم پول و هم خانه و آسایش ..
ناشناس۴۷۰۴۱۸۱۸:۵۵:۳۹ ۱۳۹۷/۵/۱۱
دنیا دنیای تعامل است. دشمنی با آمریکا برای ما نون و آب نمیشه. مثل روسیه و چین و ... باید با آمریکا تعامل داشته باشیم.
ناشناس۴۷۳۱۲۳۱۱:۰۶:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۱۳
ما که با برجام نشون دایدم آماده و اهل تعاملیم. اشکال در اینه که اونطرف دنبال تعامل نیست بلکه دنبال قلدر بازیه
ناشناس۴۷۰۴۲۰۱۸:۵۶:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۱۱
فایده مذاکره نکردن چیه؟؟؟؟؟ لطفا پاسخ
ناشناس۴۷۰۴۶۰۱۹:۲۴:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۱۱
کشور دست همون انگلیس و روسیه باقی میماند به جای آمریکا
ناشناس۴۷۳۱۳۴۱۱:۰۹:۳۹ ۱۳۹۷/۵/۱۳
دوست من درسته که مطالعه تاریخ خوبه ولی نمیشه توی تاریخ گذشته زندگی کرد!!!! روس و انگلیس مال یک قرن قبل بود الان مساله آمریکاست که میخواد جای هر دو تای اونها رو بگیره....
ناشناس۴۷۰۹۷۲۰۴:۴۰:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۱۲
وقتی تجربه شکست مذاکره با آمریکا هست روشنه که باید جای مذاکره دست روی زانوی خودمان بگذاریم و برای حل مشکلات مردم همه با هم بگوییم یا علی و تلاش کنیم
ناشناس۴۷۲۳۶۸۲۲:۳۸:۲۶ ۱۳۹۷/۵/۱۲
فایده مذاکره کردن رو هم فهمیدیم . دلار11 هزار تومانی !!!! به نظر من دولت باید به فکر تولید ملی باشه؛ در این راه باید از نابغه های ایرانی که بعد از فارغ التحصیلی واقعا مهجور میمونند کمک بگیره
ناشناس۴۷۳۱۲۷۱۱:۰۸:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۱۳
سوال درست اینه که فایده مذاکره کردن چیه؟!!!! توی بهترین حالت برجامی بدست بیاد که دوباره اونطرف بگه قبولش نداره؟!!!! آدم عاقل از یک سوراخ دو بار گزیده نمیشه...
ناشناس۴۷۰۴۲۲۱۸:۵۷:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۱۱
حالا نقش برجام روشن میشه که چه تأثیراتی رو در همون مدت کوتاه برای کشورمون داشت. الان دلواپسها به جای اینکه جواب بدن چرا امریکا از برجامی خارج شد که شما می گفتید فقط به نفع امریکا بوده و سر ما کلاه رفته و ..
ناشناس۴۷۰۴۲۴۱۹:۰۰:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۱۱
مردم خوبمان؟؟؟،؟؟ باز احتیاج شد به مردم حالا میگید مردم خوبمان وقتی ثروت مردم رو تو موسسات بالا کشیدن ایا اینها جزو مردم نبودند وقتیکه از دیوار بالا میرفتند برای بردن ماهواره ایا اینها مردم نبودند ایا وقتی زن و دختر مردم رو تو خیابون بعلت بدحجابی میزدند اینها مردم خوبمون نبودند.هزاران هزار ظلم به مردم کردند و اصلا برای نظر مردم احترامی قائل نبودند باز تا کار گیر میکنه میشن مردم خوب مردم فداکار مردم .... دقیقا مثل زمان انتخابات
ناشناس۴۷۰۴۲۷۱۹:۰۳:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۱۱
آمریکا قرار نیست کاری بکنه ما باید با مذاکره راه حل پیدا کنیم
ناشناس۴۷۳۱۴۸۱۱:۱۲:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۱۳
راه حل مذاکره چیزی بهتر از برجام نخواهد بود که آمریکا زیر پا گذاشت. الان وقتشه که عاقل باشیم...
ناشناس۴۷۰۴۲۸۱۹:۰۳:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۱۱
مذاکره با ترامپ راحت تر از اوباما هست. بخدا مذاکره کنیم بهتره. ترامپ فقط توجه میخواد و از اوباما راحتتره بر خلاف ظاهرش.
ناشناس۴۷۰۶۶۷۲۲:۰۶:۱۳ ۱۳۹۷/۵/۱۱
بله مذاکره با ترامپ راحت تر از اوباماست . اما ترامپ خیلی راحت تر از اوبا ما زیر پیمانش می زنه !
ناشناس۴۷۳۳۲۳۱۱:۵۶:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۱۳
ترامپ مذاکره رو فقط برای مذاکره و پرستیژ بین المللی می خواد اما لااقل اوباما دنبال یک نتیجه عملیاتی بود...
ناشناس۴۷۰۴۲۹۱۹:۰۴:۱۶ ۱۳۹۷/۵/۱۱
ما هم میدانیم گفتگو با اینها خیلی دشوار است اما این را هم میدانیم هر روز که به فشارها و تحریم ها نزدیکتر میشویم وضعیت مردم از نظر روحی و روانی و اقتصاد بدتر میشود. اگر وارد مذاکره نشویم قطعا باید ضررهای بیشتری متحمل شویم و امتیازات بیشتری بدهیم. بنظرم ما نباید از مذاکره و گفتگو ترس و واهمه ای داشته باشیم.
ناشناس۴۷۰۶۹۶۲۲:۴۵:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۱۱
ما میدانیم که اوضاع سخت تر خواهد شد اما این را هم میدانیم با مذاکره فقط دو سال وضعمون از این بدتر نمیشه. بعد از دو سال دوباره همین آش و همین کاسه کسی از مذاکره نمیترسه اما لطفا جواب بدین موضوع مذاکره چیه؟
ناشناس۴۷۳۳۳۹۱۲:۰۲:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۱۳
هیچ آدم عاقلی از ترس مرگ خودش رو دار نمیزنه. کی میگه تنها راه حل وضع اقتصادی فعلی ما مذاکره با آمریکاست؟!!! چرا نگاه به درون از ادبیات سیاستگذاران مملکت ما خارج شده و در حد شعار مورد توجه قرار میگیره؟!!!
ناشناس۴۷۰۴۳۱۱۹:۰۶:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۱۱
بخدا ملت دارند دیوونه میشند. مردیم از بدبختی و بیکاری . ترامپ رفت انگلیس مردم دمارشو درآوردند! اما با دولتش روابط اقتصادی را مستحکم تر کرد
ناشناس۴۷۳۳۴۴۱۲:۰۳:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۱۳
مساله اینه که آمریکاییها دنبال رابطه یکطرفه به نفع خودشون هستن وگرنه برجام که بود. چرا بهش عمل نکردن؟!!!....
ناشناس۴۷۰۴۳۴۱۹:۰۸:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۱۱
فعلا که قیمت دلار گردن ما را شکسته
ناشناس۴۷۰۴۳۷۱۹:۰۸:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۱۱
این حرف ها تو فیلم و سریال قشنگه. دنیای واقعی دنیای گفتگو و تعامله.
ناشناس۴۷۰۴۴۰۱۹:۰۹:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۱۱
شما ظاهرا نفست از جای خیلی گرمی درمیاد بنده و امثالهم با افزایش ده دوازده درصدی حقوق امسال را شروع کردیم و قدرت خریدمون به نسبت پارسال نصف کمتر شده که واقعا از قشر متوسط رو به ضعیف الان دقیقا به قشر ضعیف رو به موت تبدیل شدیم
ناشناس۴۷۰۴۴۴۱۹:۱۳:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۱۱
لطفا مذاکره کنید البته با بصیرت.
ناشناس۴۷۰۷۹۰۲۳:۵۱:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۱۱
بصیرت یعنی اول ترامپ به برجام برگردد تحریمها را بردارد بعد مذاکره با بصیرت میکنیم
ناشناس۴۷۰۴۴۹۱۹:۱۵:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۱۱
چرا برخی بخاطر برجام شکر نعمت نکرده‌اند و بهتر است شرایط امروز را با دو سال قبل مقایسه کنند
ناشناس۴۷۰۷۶۲۲۳:۳۴:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۱۱
اگر خوب بود چرا تحریمی را برنداشت؟ چرا تضمین نداشت؟
ناشناس۴۷۳۳۴۶۱۲:۰۵:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۱۳
مگه برجام چه گلی به گوشه جمال ملت زد که شما نعمت میدونیش؟!!!!
ناشناس۴۷۰۴۵۲۱۹:۱۸:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۱۱
ترامپ حتی با مذاکره هم تحریمها را بر نمی دارد و فقط بدنبال قانونی کردن خروجش از فرجام است.
ناشناس۴۷۰۴۵۴۱۹:۱۹:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۱۱
تحریم نعمت است. البته نه برای مردم
ناشناس۴۷۳۳۴۸۱۲:۰۵:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۱۳
البته از نظر آقای ظریف، برجام نعمت بود!!!!
ناشناس۴۷۳۳۴۹۱۲:۰۶:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۱۳
کاسب، کاسبه چه با تحریم و چه با برجام
ناشناس۴۷۰۴۵۶۱۹:۲۲:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۱۱
حاحي شما يادتون نمياد اواخر دوران آقاي احمدي نژاد هم اتفاقا اوضاع همين قدر ناجور بود اتفاقا بخاطر همين تحريمها... دلارِ ١١٠٠ تومن شد ٤٧٠٠ بعد كه مذاكرات برجام جدي شد اومد رو ٣٦٠٠-٣٧٠٠ وايستاد يعني بيش از سه برابر. دليل توقف ش هم همين برجام بود كه از نظر شما هيچ خاصيتي نداشت... حالا كه برجام داره ميره دوباره اوضاع مون وخيم شده و دلار تقريبا باز شده ٣ برابر! اگر مذاكرات و خود برجام نبود تو اين ٥ سال الان مملكت پوكيده بود... (نه اينكه الان بهشته ها ولي ديگه سوريه و سومالي شده بوديم)
ناشناس۴۷۰۴۶۴۱۹:۲۶:۴۲ ۱۳۹۷/۵/۱۱
اقاي ترامپ بسيار پيشنهاد خوبي داده ما از مذاكره نبايد بترسيم و تا ديرتر نشده به نرمش قهرمانانه متوسل بشيم
ناشناس۴۷۰۴۶۶۱۹:۲۷:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۱۱
.قدر این فرصت ها را بدانید وگرنه دلار به 50 هزار تومان هم خواهد رسید. دنیا دنیای تعامل است
ناشناس۴۷۳۳۵۶۱۲:۰۸:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۱۳
کسی که به دنبال تعامل با یک دیوانه باشه، دیوانه ای بیش نیست...
ناشناس۴۷۰۴۶۷۱۹:۲۸:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۱۱
بازگشت آمریکا به برجام و عذرخواهی بعد مذاکره.
ناشناس۴۷۰۵۲۵۲۰:۰۲:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۱۱
این گفتمان می تواند سرآغاز چند دیالوگ میان روسای جمهور دو کشور باشد که حتی زمینه را برای بازگشت امریکا به توافق برجام ایجاد کند تا مذاکرات کلی میان دو کشور آغاز شود. با وجود ترامپ این هدف خیلی دور از دسترس نیست.
ناشناس۴۷۰۷۹۴۲۳:۵۳:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۱۱
منفی ها غیرت برجامی داشتند یک زمانی! الان کجاست آن غیرت؟؟؟ خخخخ
ناشناس۴۷۰۴۶۹۱۹:۲۹:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۱۱
مسئولین محترم تحریم روی زندگی مردم تاثیر بدی گذاشته به خاطر منافع ملی و با اقتدار بروید و این زنجیرها را از پای کشور باز کنید
نا شناس۴۷۲۳۲۴۲۱:۵۲:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۱۲
متاسفانه مسئولین مصلحت و حفظ موقعیت خودشان را به مصلحت ملت و کشور ترجیح می دهند
ناشناس۴۷۰۴۷۵۱۹:۳۳:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۱۱
فقط دیپلماسیه ایران که دیپلماسیه قهر برادر من باید برای پیشبرد اهداف مذاکره کرد هر چند به نتیجه نرسه با قهر کردن چیزی درست نمیشه
محسن۴۷۰۴۸۹۱۹:۴۲:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۱۱
بنظر من مسئولیت اصلی مسئولین ما مردم کشور خود ما هستند نه مردم آمریکا حالا که آنها با حیله عمل می کنند و صادق نیستند ، ماهم باید جهت حفظ منافع کشورمان به حیله متوسل بشویم ، با پاسخ مثبت به مذاکره زمان بخریم و از تحریم دوری کنیم تا بتوانیم با مبارزه جدی با مفاسد وضعیت اقتصادی را بهبود بدهیم لازم به ذکر است مذاکره به معنی قبول شرایط آمریکا نیست بلکه به معنی گفتگو و چانه زنی و گاها" وقت کشی است تا دوره ترامپ سپری شود ؛ به راحتی میشود از این بحران عبور کرد به شرطی که زیرکانه عمل کنیم و احساسی برخورد نکنیم
یک بیننده۴۷۰۴۹۲۱۹:۴۵:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۱۱
آمریکایعنی شخص ترامپ با شگردهای تجارتی مرسوم درپی بدست آوردن سود است ودراین راه هرگزبه ضرر درمعامله تن نمی دهد ؛ وازآنجاکه او تاجراست ویک کاسب وهیچگاه یک فرزانه ی سیاسی نیست، دلیلی نمی بیند سود طرف مقابل خودرا نیز مد نظر قراردهد ویعنی ، آدمی نیست که به برد- برد درمعامله بیاندیشد؛بنابراین انتظار رأفت یا ملاحظه ی طرف مقابل، انتظاری عبث است.پس نمی شود با او مثل فرزانگان رفتار کرد وباید بااو مانند تجارخبره درآویخت.او تاجرمأب نه بلکه یک تاجر است که درکارنامه ی خود، کسب سودهای کلان ازمعاملات را نیز داردوچون کاخ ریاست جمهوری خودرا نیز مانند یک دفتر بازرگانی فرض می کند وفقط به سود می اندیشد، نمی توان براو نگاه معلومی داشت؛ او وقتی می گوید بیایید بدون شرط مذاکره کنیم ، شانتاژ تاجرانه بکار می برد و چون دوباره هم تکرار می کند، می خواهد شگرد خودر ا تا نهایت سودمندی پیش ببرد و دنیا اینطور فرض کند که ترامپ دعوت به صلح می کند ولی جمهوری اسلامی نمی پذیرد وبقیه ی ماجرا.... حالا دیگر روشن شده است که ترامپ حیله بکار می برد وجز این هم نیست ؛بناراین مسئولین ما بهتر است به جای تکمیل شگردهای او ، با یک ادبیات بازاری که که طرف مقابل را در مسیر دوراهی انتخاب یکی از دوچیز قرار می دهد، به میدان بیایند و مثل او کنند ؛ اگر مذاکره مقدورنیست، حرفی بزنند که دنیا بتواند قضاوت درست بکند؛ درست مانند او شانتاژ بکار ببرند و پیشنهاد مذاره ی بی قید وشرط ترامپ را به چالش بکشند. این بهترازآن است که او فریبکارانه ازمذاکره وصلح واهی دم بزند وما صادقانه ازجنگ و... حرف بزنیم . در سوی دیگرهم ، مسئولین ما با یک جبهه ی داخلی سروکار دارند؛ بهتراست قبل از مبارزه با ترامپ ، جاده صاف کن های دزد وغارتگر داخلی ترامپ را سرجایشان بنشانند! اگر مسئولین ما همت به خرج دهند وداخل را سروسامان دهند، مردم خیال نخواهند کرد این وضعیت داخلی از شگردهای ترامپ است که اگر چنین باشد، کاسبی مانند ترامپ از همین حالا به سودکلان رسیده است .....
ناشناس۴۷۰۵۱۷۱۹:۵۹:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۱۱
واقعا اقتصاد ایران ومردم ایران در این روزها احتباح به ضلخ وارامش دارند
ناشناس۴۷۰۷۹۵۲۳:۵۴:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۱۱
درود بر صلح البته با عقل و با عاقل نه با ترامپی که تا الان بهش فحش میدادیم دیوانه است الان قدیس شده برای بعضیا نمیبینید تعادل روحی ‌و عقلی ندارد؟
ناشناس۴۷۰۵۲۰۲۰:۰۰:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۱۱
ترامپ به حزب جمهوریخواه قول داده حد اکثر تلاش خود را به کار بگیرد تا در انتخابات میان دوره ای کنگره از شکست توسط دمکرات ها جلوگیری و نگذارد کنگره به دست دمکرات ها بیافتد. به نظر من ترامپ حاضر است امتیاز بالاپی به اقای روحانی بدهد تا در نوامبر بازنده نباشد. ما باید حد اکثر استفاده را ازاین موضوع بکنیم. مروری بر مواضع روسای جمهوری امریکا با ایران در قبل و بعد از انقلاب نشان میدهد که جمهوریخواهان با حکومت ایران بهتر عمل کرده اند. ما از قبل دوستی با هند و چین و روسیه چیزی عایدمان نمیشود. صنعت نفت و گاز و پتروشیمی در گرو لایسنس ها و تکنولوژی امریکا است.
امید۴۷۰۵۴۶۲۰:۱۳:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۱۱
دوستانی که همش خواهان مذاکره کردن هستند مذاکره بابت چه چیزی باید انجام بشه مگر برجام نتیجه همین مذاکرات نبود که من شخصا همیشه از برجام دفاع کردم ولی وقتی طرف مقابل اصلا متعهد نیست چرا باید مذاکره صورت بگیره اگر ایران را دو دستی هم به آمریکا بدهید راضی نمیشه منم مثل همه هم وطنام شرایط سختی دارم واقعا گرونی و بیکاری بیداد میکنه ولی دوستان همه مشکلات ما داخلیه افرادی که مثل زالو خون مردم رو میمکند.فساد بیداد میکنه این مشکل ماست.
ناشناس۴۷۰۵۹۹۲۱:۲۵:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۱۱
این سطح از ساده لوحی واقعا که نوبره! این قدر ساده اید که فکر میکنید همه دارو ندارمون رو بدیم تحریما برداشته میشه؟ این قدر ساده که فکر کردید خروج از برجام باعث افزایش قیمت دلاره؟ الحق که هر چی سر این مردم بیاد حقشونه
ناشناس۴۷۰۶۰۲۲۱:۲۸:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۱۱
به نظرم تمام مسئولان کشور به جای استفاده از اسم ترامپ ؛ باید از کلمه ی «آقای پیمان شکن» استفاده کنند و این کلمه رو در جهان جا بندازند
توحید۴۷۰۶۴۷۲۱:۵۶:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۱۱
بهتره انسان به تمام مسایل ریشه ای نگاه کنیم و ریشه مشکلاتو پیدا کنیم مشکل کشور فقدان شفافیت است شفافیت بدین معنا که درامد ناشی از فروش نفت گاز و سایر محصولاتی که صادر می شود و اینکه این درامد در چه زمینه ای هزینه می شود به مردم اعلام شود وتمام مسولین کشور از یک مسول در روستاتامسولین در سطوح بالاکشوری از نظر نوع تخصص (داشتن رشته مرتبط و شایستگی اخلاقی و علمی مرتبط با ان شغل تصاحب شده)؛و میزان حقوق دریافتی زیر ذره بین باشد این ذره بینی و شفافیت راه فساد اختلاس را از بین خواهد برد هر وقت مشکلات درون کشور حل شد مرحله بعدی حل کردن مشکلات بیرون کشور(روابط با سایر کشورهاخارجی) ؛اگر قابل حل باشد خودبخود حل خواهد شد
فرح۴۷۰۹۲۲۰۲:۱۲:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۱۲
مشکلات اقتصادی از پیری کابینه بی برنامگی وبی عرضگی دولت ووزرای هزارمیلیاردی منتخب شماهاست.۴ سال اول مگه گل وبلبل بود که ازترس موهوم جنگ به اینادوباره رای دادین .۳ سال تو ژنو و.....با کری وامریکا مذاکره شد دریغ از یک امتیاز .فقط قلب راکتور با سیمان پر شد..نرمش قهرمانانه یا جام زهر یا ثابت کردن نامردی امریکا وبدعهدی اون به دولتمردان هرچی اسمشو بذارین به هرحال اتفاق افتاد چی گیرتون اومد که باز برن حرف بزنن وحرف بزنن ومذاکره کنن برای نشست بعدی .این ۵ سالی که دولت خلاصه شد به وزارت خارجه اونهم خلاصه شد درظریف وظریف هم هی رفت مذاکره کردبرای هیچ. بخدا اگه رو هر موضوع اقتصادی کار کرده بودند الان وضع اسفناکو نداشتیم .
مهدی۴۷۰۹۵۸۰۳:۱۱:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۱۲
بنظر من مذاکره با امریکا ی ترامپ که نماینده حزب جمهوری خواه هست و بودن بولتن جنگ طلب در دولتش همانند دوره بوش بی فایده است ضمن اینکه ترامپ ثابت کرده به قوانین و قطعنامه سازمان ملل و توافقات بین المللی پایبند نیست .پیشنهاد مذاکره بدون شروط ۱۲ گانه هم صرفا شوی تبلیغاتی برای پیروزی در دور دومش داره ایران باید تا انتخابات امریکا صبر کنه ببینه ترامپ رییس جمهور میشه یا یه دمکرات .و هم چنین رییس جمهور بعدی ایران ببینیم کیه
ناشناس۴۷۱۱۶۲۱۰:۲۶:۱۶ ۱۳۹۷/۵/۱۲
دلار هر چند سال یکبار افزایش پیدا می کنه، بخاطر اینکه تورم داخلی از تورم جهانی بیشتره سال 81، 91، و حالا. هیچ ربطی هم به خروج آمریکا از برجام نداره چرا شما احساسی حرف می زنید دولت هم از کم اطلاعی مردم سواستفاده می کنه
ناشناس۴۷۲۲۷۶۲۰:۵۶:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۱۲
هر چند سال الکی گرون میشه نه ؟/؟
ناشناس۴۷۱۴۴۲۱۲:۲۵:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۱۲
لعنت به مسولینی که منافع حزبی رو به منافع ملی تر جیح میدن، الان هم دارن القا می کنن این نابسامانیها بخاطر خروج آمریکا از برجامه
ناشناس۴۷۲۲۷۵۲۰:۵۶:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۱۲
بدون سرمایه خارجی و تکنولوژی روز دنیا برای تولید کشور تا 100 سال دیگر هم به جای نمیرسه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  7. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  9. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. دبی؛ چند روز پس از سیل

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  16. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  17. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  18. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  3. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  4. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  5. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  6. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  7. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  8. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  9. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  15. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  16. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  17. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. واکنش احمدی‌نژاد به عملیات موشکی سپاه/ وعده زارع‌پور درباره افزایش سرعت اینترنت

  20. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  21. یک سیلی برای تنبیه

  22. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  23. بایدن: ایران به‌دنبال محو اسرائیل است

  24. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  25. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

آخرین عناوین