توکلی مطرح کرد؛ ظلمی که بانک مرکزی در حق سپرده‌گذاران کرد

گروه اقتصادی الف،   3970506027 ۶۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

مؤسسات مالی از بزرگ‌ترین مشکلات چند دهه اخیر اقتصاد کشور محسوب می‌شوند، مشکلاتی که هم وزیر سابق بر آن اذعان کرد و هم رییس‌جمهوری و هم مسوولان بانک مرکزی اما اتفاقی که در مدت فعالیت و جمع‌آوری خیلی از آن‌ها افتاد نشان داد که برخی مسوولان در برابر افرادی قرار گرفته‌اند که دیگر تنها یک آقازاده نیستند بلکه مافیایی در این عرصه به شمار می‌روند که کسی نمی‌تواند آن‌ها را وادار به پاسخگویی در برابر مطالبات مردم کند.

توکلی مطرح کرد؛ ظلمی که بانک مرکزی در حق سپرده‌گذاران کرد

قصورات بانک مرکزی در صدور مجوز فعالیت برای این مؤسسات و بعد کنار کشیدن از این موضوع و اعلام اینکه بانک مرکزی به آن‌ها مجور نداده است بیشتر باعث خشم و نارضایتی مردم از فرار آ‌ن‌ها از بار مسوولیت شد.

با رشد و ظهور مؤسسات مالی عده‌ای خود را با دارایی‌های مردم به ثروت رساندند و در‌حالی‌که عده‌ای برای بدست آوردن اموال‌شان پر پر می‌زنند حاضر نیستند تا مطالبات آنها را پرداخت کنند و به هر بهانه‌ای از آن فرار می‌کنند. تمام دارایی‌های مؤسسات مالی تبدیل به ملک و زمین شد و میزان قابل توجهی هم با اختلاس به ارز تبدیل و از کشور خارج شده است. در این بین موسسه مالی ثامن‌الحجج نسبت به بقیه سر و صدای زیادی به‌ویژه در دو هفته گذشته به پا کرده است.

تعلل در انحلال

دکتر احمد توکلی، رییس سازمان ديده‌بان شفافيت با بیان اینکه این موسسه به‌قدری ثروت اندوخته‌ که توان پرداخت مطالبات مردم و سپرده گذاران را داشته باشند، گفته است: «در تیر ماه سال 93 با رأی‌گیری‌ای که در شورای پول و اعتبار انجام‌ شد و آن زمان بنده نیز عضو آن بودم با تعداد بالای رأی، تصمیم بر انحلال موسسه ثامن‌الحجج گرفته شد، اما با تعلل بانک مرکزی و گروهی که مسوول رسیدگی به این پرونده بودند و تأخیر در کار این فرصت فراهم شد تا اینکه انحلال در دی ماه 94 انجام شود یعنی با تأخیر 18ماهه این اتفاق افتاد. ظاهراً این بهترین فرصت برای آقای میرعلی بود تا اموال به‌دست‌آمده را جابه‌جا کند و حتی ثبت سند بزند.» براساس مواردی که توکلی مطرح کرده است می‌توان بانک مرکزی را که در سکان‌داری آقای ولی‌الله سیف بود، مجموعه‌ای خیانتکار به مردم و اموال آن‌ها دانست که به جای حمایت و دفاع از بیت‌المال و اموال مردم ترجیح داد تا فرصتی را برای فرار متهمان این رسوایی مالی از مهلکه فراهم کند. براساس اخبار متناقضی که از دارایی‌های موسسه ثامن منتشر شده است این موسسه نزدیک به 12‌هزار میلیارد تومان دارایی‌ دارد که از طریق 500 شعبه خود در سراسر کشور جمع آوری کرده و حالا که زمان تسویه‌حساب رسیده ادعا می‌کند که پولی برای پرداخت بدهی خود ندارد.

بازی در زمین اموال عمومی

بازی مؤسسات مالی با نظارت بانک مرکزی و ریاست آن و سکوت نهادهای نظارتی اتفاق افتاد، اتفاقی که جبران خسارت‌های آن زمان زیادی می‌برد. شاید نکته جالب در این بین بی‌تفاوتی معنادار رییس برکنار شده بانک مرکزی بود. خسارت‌های ناشی از سیاست‌های پولی و بانکی وضعیت نابسامان امروز را رقم زده و این مدیر برکنار شده بدون دادن حتی جوابی به مردم به سراغ پست بعدی خود خواهد رفت.

روایت ماجرای تأخیر 18 ماهه 

آقای احمد توکلی، رییس سازمان ديده بان شفافيت درباره دلیل تأخیر در اعلام انحلال موسسه ثامن به روزنامه صبح نو می‌گوید: «روزی که تصمیم انحلال موسسه ثامن در تیرماه 93 گرفته شد من نماینده مجلس در شورای پول و اعتبار بودم، این تصمیم به رأی گذاشته شد و رأی آورد، در این جلسه و در اوراقی که نوشته شده بود مقرر شد تا بانک مرکزی مقدمات انحلال موسسه را فراهم کند.» او ادامه می‌دهد: «شورا تصمیم داشت تا این موضوع سریعاً اعلام شود اما من به اعلام فوری این موضوع اعتراض کردم و خواستار این بودم که بانک مرکزی براساس پروتکل‌های استانداردی که تعریف شده بود، فراهم‌سازی مقدمات را انجام دهد حتی اگر چهار ماه هم طول بکشد اما بانک مرکزی این زمان را به 18 ماه رساند و اعلام انحلال موسسه بعد از این مدت صورت گرفت.» توکلی اضافه می‌کند: «بانک مرکزی بعد از این مدت همان کاری را که در تیرماه‌93 می‌توانست انجام دهد، یعنی هیچ اتفاقی با اعلام این مطلب نیفتاد. زمانی که سخنگوی مدیرکل بانک مرکزی این موضوع را علنی کرد عملاً اقدامی برای فراهم‌سازی مقدمات صورت نگرفته بود.»

مدیر موسسه ثامن‌الحجج خبر داشت

رییس سازمان ديده‌بان شفافيت به نکته مهم و البته قابل تاملی اشاره کرد و به این شکل توضیح داد: «رأی انحلال موسسه در عصر روز یکی از سه‌شنبه‌های تیرماه به تصویب رسید، روز بعد از جلسه یکی از اشخاصی که با آقای میرعلی، مدیرعامل موسسه کار می‌کرد با من تماس گرفت و درخواست ملاقات و صحبت درباره این موسسه را به همراه میرعلی داشت که من قبول نکردم، وقتی پرسید چرا، گفتم این شخص (میرعلی) و موسسه وضعیت مناسبی ندارد و بهتر است شما هم از این موسسه خارج شوید. این شخص اصرار داشت که حتماً جلسه‌ای داشته باشیم.» او اضافه می‌کند: «این اتفاق دقیقاً یک روز بعد از تصویب انحلال موسسه یعنی اینکه میرعلی از موضوع انحلال خبر داشت و این در حالی‌است که از تصمیمات شورای پول و اعتبار تنها باید مدیرکل بانک مرکزی اطلاع می‌داشت و کس دیگری تا زمان اعلام رسمی نباید از این تصمیم مطلع می‌شد، اما این اتفاق رخ داد و مشخص است که شخصی در بانک مرکزی این موضوع را بدون درنظر گرفتن مراحل قانونی و خارج از چارچوب به موسسه ثامن اطلاع داده است.»

تایم اوت بانک مرکزی به موسسه

توکلی توضیح می‌دهد: «اینکه مسوولان بانک مرکزی و موسسه ثامن به چه طریقی با هم کنار آمدند، نمی‌دانم اما حرف من این است که در این 18‌ماه اگر میرعلی از موضوع انحلال اطلاع نداشت که داشت، به ادعای بانک مرکزی توانست اموالی را که خریده بود به‌نام دیگران ثبت کند.»
او با اظهار بی اطلاعی از میزان دقیق دارایی‌های این موسسه با اشاره به مقصران اصلی وضعیت امروز موسسه، می‌گوید: «مقصر اصلی طمع ورزی مسوولان این موسسه و قصور مسلم بانک مرکزی و وزارت تعاون است، چراکه بانک مرکزی از سال 1351 با وضع قانون پولی و بانکی مسوول هر موسسه، تعاونی و بانکی است که کار پولی می‌کند. در این مورد بانک مرکزی نظارتی نداشت و این سؤال بی جوابی است که چرا این‌کار را نکرده است.»

برای پیگیری موضوع اقدام شده است

رییس سازمان ديده‌بان شفافيت می‌افزاید: «این سازمان اقدام قانونی برای رسیدگی به قصورات بانک مرکزی و موسسه ثامن را شروع کرده است و خیلی روشن و محکم در شعبه سوم بازپرسی کارکنان دولت به قصورات بانک مرکزی و در شعبه دیگری به پرونده میرعلی رسیدگی می‌شود. مسوولان سابق بانک مرکزی از آقای محمود بهمنی گرفته تا سیف همه متهم هستند و علیه آنها اعلام جرم شده و باید درباره اتفاقی که افتاده پاسخگو باشند.» توکلی در پاسخ به این سؤال که با توجه به نفوذ افراد ذی‌نفع در پروند ثامن و قضایایی که پیش آمده آیا امکان نفوذ در رسیدگی به شکایت‌های مطروحه می‌تواند یحتمل باشد، تاکید می‌کند: «اینکه در این پرونده اعمال نفوذی صورت بگیرد امکان دارد اما قضاتی که به این پرونده رسیدگی می‌کنند افرادی نیستند که در مقابل اعمال نفوذ سستی نشان دهند.» این‌گونه از شواهد برمی‌آید که بانک مرکزی در مورد همه موسسه ثامن اهمال‌کاری کرده است، استفاده از نزدیکان در اعطای تسهیلات و دادن اختیارات خارج از چارچوب به افراد دارای رانت باعث به‌وجود آمدن منافع مشترک می‌شود. این منافع مشترک برخی از مدیران را به عبور از حدود قانونی‌ای وامی‌دارد که در نتیجه آن منافع و اموال عمومی به جیب عده‌ای خاص سرازیر می‌شود. دستگاه قضایی و انتظامی تنها امید مردم برای مقابله با رویه فساد مالی است و نیازمند دستاوردی قابل لمس در اوضاع امروز است.

*صبح نو

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۵۶۱۹۱۰۸:۰۴:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۶
چند نفر باید درملا عام اعدام بشن
mostafa.kamali95@yahoo.com۴۵۶۲۴۶۰۸:۵۷:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۶
علاوه بر اینکه بانک مرکزی باید از ادامه کار موسسات جلوگیری می کرده نه تنها اینکار را نکرده حتی جلوی بانک های تحت پوشش خودش را هم نگرفته که به موسسات غیر مجاز سرویس ندهند اگر بانک ها به موسسات سرویس نمی دادند انها حتی یکروز هم قادر به ادامه فعالیت نبودند
تبریزی۴۵۶۸۵۳۱۳:۵۵:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۶
چرا نظر من رو منتشر نکردین مگه چه حرف بدی زدم؟ گفتم دولت باید محاسبه کنه معادل کاهش ارزش سپرده های ما در طول همه این سال ها رو به ما بده وگرنه اون دنیا باید پاسخگوی ما سپرده گذاران باشه. شما هم برای اجرای عدالت علاوه بر این موضوع بایستی پیگیر افزایش شدید سود بانکی باشید تا سرمایه های ما بیش از این دیگه آب نرن. تورم 300 درصدی (دلار سه برابر شده) و سود 15 درصدی با هم نمی خونه. 110 میلیونم توی بانک شد ارزشش 30 میلیون هنوز دارین با سود 15 درصد سود می دین! این کل پولی بود که با 12 سال کار کردن جمع کرده بودم. همه حقوق ها به همراهه سود بانکیش. مسئولی که که این پول حقوق یکی دو ماهشه چه می فهمه الان من تو چه حالیم؟! دکتر توکلی یه کاری کن بیشتر از این بدبخت نشیم.
قمی۴۵۶۹۴۷۱۴:۲۹:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۶
رییس محترم قوه قضاییه سلام علیکم لطفا با مسئولان فاسد و رانت ساز که بزرگترین جرم و افساد فی الارض یعنی "ناامیدکردن مردم از امام و انقلاب" را انجام میدهند برخورد کنید. همه ملت منتظریم
ناشناس۴۵۷۲۳۸۱۶:۳۷:۱۷ ۱۳۹۷/۵/۶
طبق محاسبات برای جبران سقوط ریال طی سال 91 و 97 باید به ازای هر یک میلیون تومان، 9 میلیون بپردازند تا جبران شود و اگر فقط سال 97 منظور است باید به ازای یک میلیون، یک ونیم میلیون بپردازند به سپرده گذاران
ناشناس۴۵۷۲۴۶۱۶:۴۰:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۶
گرفتار عجب د.... شدیم
ناشناس۴۵۷۳۲۳۱۷:۱۷:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۶
دل به چي بستي؟ ريال با خاك يكسان شد. باقيمانده سرمايت رو نجات بده
علیمحد مقدم کهنه دهی۴۵۶۲۵۶۰۹:۰۳:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۶
چرا بانک مرکزی جلوی مدیران بانک زیان ده را نگرفته که با وجود زیان بسیار سنگین پاداش های معادل 6 ماه حقوق هر مدیر در هر سال در کنار تنها در یک قلم وام هایشان که بالای 400 میلیون تومان با سود 2 درصد در کنار حقوق های کلان و انواع دریافتی ها و حیف و میل ها را نگرفته است
ناشناس۴۵۶۲۵۹۰۹:۰۵:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۶
مدیران بانکی چو بگرفتند پاداش ز زیان خویش&بسی اتش زدند به دیده و دل جوانان بیکار کشور خویش
آریابان۴۵۷۱۶۵۱۵:۵۸:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۶
واقعا افسردگی و ناامیدی را زدند به دیده و دل همه مردم ایران و بویژه جوانان کشور !!!! ؛ هرچند تأسیس نخستین بانک را در جهان به ایران باستان و یونان نسبت میدهند اما آنچه که کاملا مشخصه نام بانک از واژه ;بانکو گرفته شده که در ایتالیائی بمعنای نیمکت میباشد زیرا دلالان و صرافان بر روی آن می نشستند. ولی در هر حال صد ها سال طول کشید تا بانکها توانستند حس اعتماد !!!!! را بقدری در مردم جلب کنند که آنها بدون هرگونه ترس و واهمه ای و فقط در ازای یک امضاء بر روی یک کاغذ ، همه ی دارائی های خود را به بانکها بسپارند. اما شوربختانه در یک کلام ، وضعیت فعلی اقتصاد در کشور ما و بی اعتمادی به بانک و به ارزش تومان تا آنجا به اعماق ورطه بی اعتمادی سقوط کرده که تک تک ما ها پشیمانیم که چرا بجای نگاهداشت پولها نزد بانکها ، آنرا تبدیل به جنس نکرده بودیم !!!!! ؛ زیرا در همین شرایطی که قیمت پول ما نسبت به دلار (که البته نسبت به آن قبلا برائت جسته بودیم !!!!!) یک سوم شد ، در عوض و بطور طبیعی قیمت هر کالائی طبیعتا یک سوم افزایش یافت و .... !!!!! ؛
مصطفوی۴۵۶۲۶۷۰۹:۰۸:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۶
چرا وقتی برای ایجاد یک کله پاچه فروشی باید ده ها مجوز گرفت بانک مرکزی به قوه قضاییه اعلام نکرده از فعالیت موسسات جلو گیری کنند
ناشناس۴۵۸۳۶۷۱۰:۳۹:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۷
خیلی واضحه فعالیت موسسات مالی یه حرکت حساب شده بود که از سالها قبل اغاز شد برای بدبخت کردن مردم!! یعنی دقیقا با این هدف! و چون برنامه ریزی شده بود نیازی به مجوز و تضمین و غیره نداشت!!
ناشناس۴۵۶۳۰۰۰۹:۳۲:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۶
امام جمعه اصفهان درست گفت بانک مرکزی به دلیل مشکوک و رانتی سقف خرید سکه و ارز اعلام نکرد یک تصمیم فسادساز که فروشنده یعنی بانک مرکزی باید اول محاکمه شود
سلام۴۵۶۳۱۲۰۹:۴۲:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۶
آقای توکلی مشکل اصلی جای دیگر است روحانی از اول این کاره نبود من پشیمونم اما اگر احمدی نژاد کاندیدا بشه بهش رای میدم چون چابک تره و از طرفی اگه خطا و ناکارامدی نشون بده میشه استیضاحش کرد اما امثال حسن را نمیشود به مجلس احضارکرد .
ناشناس۴۵۶۳۳۱۰۹:۵۶:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۶
حالت چه کسی باید پاسخگو کل مردمی باشد که در تمام بانکها سپرده گذاشته اند و مقامات ارز را مصنوعی از 3700 تومان به 9500 تومان کاهش داده اند و ارزش پول ملت را بیش از دو برابر کاهش داده اند و خود مقامات بخاطر رانت اطلاعاتی جلوتر. پولهای خود را به ارز و طلا تبدیل کرده اند یا از ایران خارج کرده اند
ناشناس۴۵۶۵۴۰۱۱:۳۳:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۶
توجه کنید اکثر این موسسات در فاصله زمانی 87 تا 90 تشکیل شدن اونم غیر قانونی
ناشناس۴۵۶۱۹۳۰۸:۱۲:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۶
بانک ها با پول مردم هزاران خانه و صدها هزار سکه و میلیاردها دلار خریدند تا گران شود و حالا می فروشند کدام قانون؟ کدام عدالت علی ع؟
ناشناس۴۵۶۲۷۲۰۹:۱۲:۱۳ ۱۳۹۷/۵/۶
الان بیش از 20 ماه است که نماد بانک پاسارگاد در بورس به علت عدم شفافیت بسته است در حالی که موسسات بنکر و یورو مانی این بانک را بهترین بانک ایران اعلام کرده اند این تناقض چگونه قابل توجیه است بانک مرکزی جواب بدهد
ناشناس۴۵۶۳۴۱۱۰:۰۴:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۶
مدیران اقتصادی باید توسط مدعی العموم مورد محاکمه قرار بگیرند و از ادامع کار انها در مناصب دیگر جلوگیری کرد
جواد۴۵۶۳۷۱۱۰:۲۱:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۶
بنظر میرسد توزیع سکه رانتی بوده وبا توجه به سخنان رییس بانک مرکزی ورییس جمهور که اطمینان میدادند قیمت ارز وسکه بزودی کم حواهد شد مردم به حرف ان ها اعتماد کرده وسپرده هایشان را در بانک با سود 15 یا 20 در صد نگه داشتند حالا با افزایش قیمت ارز وسکه خیانتی در حق این مردم شده پیشنها می نماید که بانک مرکزی بجای سود معادل ان سکه بنرخ پیش فروش یک ساله تحویل دهد.
ناشناس۴۵۷۶۸۴۲۰:۴۹:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۶
توضیح این که بخش عمده تسهیلات میلیاردی نیز صرف همین کارها شده، این را گفتم که نگن ما این قدر تسهیلات دادیم
ناشناس۴۵۶۱۹۴۰۸:۱۳:۱۳ ۱۳۹۷/۵/۶
خدا خیرتان بدهد پیگیری کنید تا مفسدان بیشتر از این احساس امنیت در تکرار اعمال مفسد خود نداشته باشند.
ناشناس۴۵۶۲۰۵۰۸:۱۸:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۶
مگر موسسات بودند همين امروز سپرده هاى مردم در بانكها عملا ارزشش به نصف تغيير يافته برنده همين بانكها هستند كه پولهاى ملت را گرفتند به جاى توليد خانه و جنس انبار كرده اند مردم از همه طرف ضربه مى خورند و نمى دانند در اىن كشور چه كنند
آزاده۴۵۶۲۱۰۰۸:۲۱:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۶
متاسفانه مدیران دولتی نتنها بابت سوء مدیریت و سوء استفاده و ... پاسخگو نبودند بلکه بعداز آن به مناصبی دیگر که درواقع یک نوع پاداش بود رسیدند
علی۴۵۶۲۱۷۰۸:۲۹:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۶
بازگو کردن این حقایق نشان از عمق فاجعه دارد. قربانی این بی کفایتی ها و به عبارتی خیانت ها فقط مردم بی گناه هستند که به نظام بانکی اعتماد کرده اند. ایا نباید بمردم حق داد که ارز و سکه اشان را در جای مطمن تری مثل بالش زیر سرشان نگهداری کنن؟
ناشناس۴۵۶۲۷۴۰۹:۱۳:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۶
شما چرا مهلت چهارماهه خواسته بودید؟ یعنی قرار بود توی این مدت چه اتفاقی بیفنه؟ پول بیشتری از مردم بگیرند؟ قرار بود پول مردم رو برگردونند؟ اصلا اعلام کردن بلافاصله اش چه اشکالی داشت ؟!
ناشناس۴۵۶۲۸۸۰۹:۲۱:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۶
با افزایش نرخ دلار از ۳۵۰۰ تومان به ۱۰۰۰۰تومان ارزش سپرده مردم در بانک های رسمی عملا یک سوم شده. پس انداز ۳۰ سال کار من بازنشسته یک سوم شده بعنی ۷۰ درصد ارزش و قدرت خرید ان از بین رفته جواب مرا چه کسی باید بدهد؟ آیا با این وضعیت می توان به مدیریت این کشور اعتماد کرد؟ ما نیازی به دشمن خارجی نداریم سیستم کشور خودمان دارد ما را نابود می کند.
ناشناس۴۵۶۲۹۳۰۹:۲۶:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۶
جناب آقای توکلی بنده چند سال قبل از مرجع تقلید حضرت آیت الله مکارم استفتا نمودم بنده پولی که در بانک گذاشته ام اما بر اثر سیاست های دولت ارزش آن به نصف و یا خیلی کمتر کاهش پیدا کرده است آیا مسئولین دولت باید باشند یا خیر ؟ حق ما را چه کسی میخواهد بدهد ؟
ناشناس۴۵۶۵۱۹۱۱:۲۴:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۶
اگه سکه-دلار میخریدیم الان وضعمون خیلی بهتر بود. چندین سال مبلغی پس انداز کرده بودم که با این سیاست کاهش ارزش پول ملی، ارزشش رو از دست داد. حاصل چهار سال پس انداز به یک سوم ارزش خودش رسیده. انگار دو سه سال پس انداز رو ریختم دور. اینم نتیجه اعتمادم به مسئولین. بعضی ها حق داشتند ریختند سکه و دلار خریدند؛
ناشناس۴۵۶۳۱۷۰۹:۴۶:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۶
آقای توکلی عزیز برای راهی کشور از این وضعیت اسفناک چند راه وجود دارد : اولین راهکار این است طبق قانون اساسی کلیه رئیس جمهور ها و وزرا و مسئولین ارشد نظام دارایی های خود قبل و بعد از مسئولیت هایشان اعلام کنند از اولین تا آخرینش دومین راه حل انتخابات زود هنگام است زیر ریزش نخبه ار اول انقلاب نداشتیم تمامی افراد که مسولیت دارند و گرفتند همگی داخل یک دایره هستند و باهم در ارتباطند وهیچ کاری نمیشه کرد راحل سوم انتخاب فردی دلسوز و لایق و امانتدار و درستکار باهر گرایش دینی و اعتقادی و سیاسی خارج از این دایره
ناشناس۴۵۶۳۲۳۰۹:۵۳:۲۷ ۱۳۹۷/۵/۶
بانک ها برای پس اندازهای مردم باید حداقل 30 درصد بهره بدهند.
حميد۴۵۶۳۳۳۰۹:۵۷:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۶
چه ظلمي ؟ طمع سرمايه گذاران علت از دست دادن سرمايه انها شد . افرادي كه مي دانستند چنين سودهاي نجومي منطقي نيست ولي باز در حاليكه بانك مركزي انها را غير قانوني اعلام كرده بود در انها سرمايه گذاري مي كردند.
ناشناس۴۵۶۸۷۰۱۴:۰۴:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۶
به پیر و به پیغمبر ما در موسسه وحدت سود نجومی نگرفتیم. سود ما 21 درصد بود که همین الآن هم بانک می دهند. لطفا مثل برخی مسئولین که به دروغ ادعای پرداخت سود نجومی می کنند تا اصل موضوع مکتوم بماند حرف نزنید.
ناشناس۴۵۷۱۳۵۱۵:۴۵:۱۳ ۱۳۹۷/۵/۶
خب اول اینکه چرا تو همون بانکهای معروف نذاشتید؟ دوم اینکه گناه بانک مرکزی سرجای خودش، اما اونوقتی که علما داد می زنن که 80 درصد سیستم بانکی ربوی هست، قرادادها شفاف نیست و ... چرا هیچکس اعتنا نکرد؟ واقعا شما فکر می کردید بانکا با پولتون کار تولیدی می کنن و سود طیب و طاهر تقدیمتون میشه؟
ناشناس۴۵۷۱۵۰۱۵:۵۱:۳۶ ۱۳۹۷/۵/۶
اين همه بانك معتبر در كشور وجود داره ودر هر خيابوني ده ها بانك هست شما بين انها مؤسسه وحدت را انتخاب كردي ؟ ازبين اين همه پيغمبر جرجسس را انتخاب كردي؟
ناشناس۴۵۷۱۵۶۱۵:۵۴:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۶
عزيزم منظور من چرا أمثال من و مردم ايران بايد توان كلاهبردارى و دزدى بشما بديم بيت المال همان اندازه كه تو حق دارى من هم دارم مگر من شريك شما بودم در سود ٢١ در صدكمتر يا بيشتر منظورم است شما به يك موسسه مالى سپرده كردى مسؤول پس دادن مديران ان نه بيت المال و بودجه عمومى است كجا حرفم. توهين يا اشتباه است
ناشناس۴۵۶۹۴۶۱۴:۲۸:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۶
با فرافکنی نمک به زخم ما نزنید. آیا کسی که سپرده خود را در بانک ملی با سود ده درصد گذاشته الان ارزش سپرده اس حفظ شده؟ خیر ارزش سپرده او هم یک سوم شده است. این نتیجه اعتماد به مدیریت کشور است. اگر سپرده به ارز یا طلا تبدیل شده بود الان عملا سود سیصد در صدی داشت. به شعور مردم توهین نکنید
ناشناس۴۵۶۳۵۲۱۰:۱۰:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۶
اقای توکلی عزیز ما هر روز اخبار و حوادث و مسایل مختلف ایران را میخوانیم و سالهاست که بحث فساد و دردی علنی درج میگردد و برخوردی هم با این قضیه صورت تمیگیرد
ناشناس۴۵۶۳۵۹۱۰:۱۴:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۶
ای بشر! مظهر ظرافت شو نه ز سر تا به پا،قباحت باش مرضی،مانع شرافت توست در پی رفع این نقاهت باش وین تعدی است بر حقوق بشر از پی دفع این جراحت باش عید خون گیر،پنج روز از سال سیصد و شصت روز، راحت باش شاعر : میرزاده عشقی تا زمانی که ریا کاران ارجحند و ارزش مدیران به چاکری آنهاست نه به حرفه ای بودن و عملکرد آنها، وضع همین است.
ناشناس۴۵۶۳۶۰۱۰:۱۵:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۶
بانک مرکزی به هیچ عنوان قدرت و در عین حال تمایل و جرات برخورد با این موسسات را ندارد و نداشت .
ناشناس۴۵۶۳۶۷۱۰:۱۸:۵۹ ۱۳۹۷/۵/۶
اين ظلم مورد ادعا شما چرا توان طمع و كلاهبردارى نزول خوران موسسه و كسانى كه طمع كردن و سپرده با سود بالا كردن ملت و بيت المال بايد بدهد ايا من نوعى اگر كسى پولم خورد بايد از دولت مطالب كنم
ناشناس۴۵۶۴۷۰۱۱:۰۳:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۶
ظلم بانك مركزي ؟!! خدا خيرت بده برادر !! اي كاش همه ظلم بانك ها فقط و فقط به ظلم بانك مركزي محدود مي شد كه در اين صورت جاي شكرش باقي بود !! ... اما افسوس ! ...صد افسوس وبلكه هزار افسوس !! ... برادر جان ! چنان كه افتاده است و داني همه بانك ها ظلم مي كنند ، با اين بهره و نزول !! ...حالا درسته كه بانك مركزي مقصر اصليه ، اما خب !! حالا پيش خودمون باشه و خدا خودش عالمه ، شايديكي از علل كم شدن نزولات آسماني ، زياد شدن نزولات بانكي باشه !! باور كن برادر !! ...خدا رحمت كنه همه اموات شما ، خدا رحمت كنه بي بي جان ما ، هميشه مي گفت : ننه جون ! الهي هيچ وقت محتاج خلق و ما خلق نشوي !! اما من براي شما و تمامي كاربران اين سايت و حتي كاربران سايت هاي ديگر دعا مي كنم كه انشاءالله هيچ وقت محتاج هيچ بانكي و هيچ وامي نشويد ! آمين يا رب العالمين !! ...محتاج بانك شدن خيلي سخت است برادر ! كمر شكن است ، آدم خانه خراب ميشه ! ... من نمي دانم سودي كه مي خوان بدن ، چه فرمولي داره كه چيزي دست طرف نمي گيره ، اما وقتي مي خوان سود را بگيرن ، اين فرمول ، بر اساس فرمول ديگري عمل ميكنه ، عرض كردم كه طرف را خانه خراب ... تا حدي كه گاهي پرداخت برخي اقساط به وراث ميرسه ، به نوه ، نتيجه ، نبيره و نديده !! مگه نه ؟!! ....باز هم دعا مي كنم كه انشاءالله مجبور نباشيد حتي از نزديك هيچ بانكي رد شويد ، --- ولو براي برداشت يارانه ---چه برسه به رفتن داخل بانك !! ... بله ؟!!
امیر حامد۴۵۶۴۹۸۱۱:۱۸:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۶
ظلم نیست بلکه خالی کردن ناجوانمردانه جیب مردم توسط بانک مرکزی و دولت است. به همین دلیل است که آنچه را که روزی پول ملی نامش بود، با هر "چیزی" عوض میکنند تا از زیان بیشتر جلوگیری کنند. اینحا پر است از دهان های گشاد پر از وعده و لاف های گزاف.
ناشناس۴۵۶۵۲۸۱۱:۲۹:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۶
یک سئوال وقتی کسی ارز میخره و یا سکه و بعد گران میشه ما مردم به همه چیز مشکوک میشویم و خواستار بررسی ان هستیم ولی وقتی بانک مرکزی که ضامن ارزش پول ما هست از 8 سال قبل ارزش پول و سرمایه های مردم که نزدشان بوده به یک دهم کاهش یافته یعنی دلار 1000 تومنی میشه ده هزار تومان وتمام سرمایه مردم که یک عمر زحمت کشیدند نابود میشه ایا مجلس و یا رئیس بانک مرکزی و یا وزیر اقتصاد و لاغیر خیانت در امانت نکردند و نباید بازخواست شوند و دادگاهی این چه کشوری است که هیچ کس مسئولیت کار خود را قبول نمیکند و فقط همه چیزمان شده شعار مرگ بر امریکا و اشتباهات و دزدی ها و فساد هم میخواهیم بگذاریم گردن امریکا اقایان فاسد دست بردارید مردم بیدار شده اند دوران بچاپ و در رو دیگر تمام شد و هزینه سنگینی شما فاسدان برای نظام ایجاد کردید که فقط با برخورد انقلابی و بدون رحم و در هر لباسی باید برخورد شود در غیر ان کل نظام زیر سئوال خواهد رفت و اینده ای نخواهد داشت این گوی و این میدان خود دانید.
ناشناس۴۵۶۶۰۰۱۱:۵۴:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۶
روحانی با این وجود از خدمات!! سیف نامرد تشکر کرد و ... در پست بعدی مشغول خیانت خواهد بود... ما رای دادیم. ولی روحانی نه به وعده به کارگیری جوانان عمل کرد و نه به وعده به کار گیری کارآمدان و نه به وعده مبارزه با فساد و ..... من دادستان بودم علیه تمام این افراد از جمله سیف اعلام جرم کرده و بازداشتش می کردم و با هیچ قرار وثیقه ای هم آزادش نمی کردم .
ناشناس۴۵۷۱۰۷۱۵:۳۶:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۶
شما فکر میکنید فقط سیف مقصر است این یکی یا دیگری هم نمیتواند کاری انجام دهد. سیستم اشکال دارد. روزی بقول شیرازیها و اصفهانی ها خواهد ...
ناشناس۴۵۶۸۶۸۱۴:۰۳:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۶
بانکها تو ایران بلایی به سر ملت, تولید و کشور آروده اند که در هیچ کجای دنیا دیده نمی شود. هر نهادی هم برای کسب منافع برای خودش یک بانک زده!
ناشناس۴۵۶۸۷۲۱۴:۰۴:۳۹ ۱۳۹۷/۵/۶
نتیجه اعتماد مردم به بانک ها برای دریافت 15 درصد سود، 50 درصد ارزش پولشان با تورم و گرانی دلار وسکه جنس ها به سرقت می رود این یعنی خیانت در امانت و کلاه برداری .آیا مکانی هست که مردم بروند وپولشان را پس بگیرند یا باید در دادگاه عدل الهی شکایت کنند.
ناشناس۴۵۶۹۴۴۱۴:۲۸:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۶
خانواده سیف چند ماهی است اقامت استرالیا را گرفتند و رفتند استرالیا !!!!
ناشناس۴۵۷۰۹۷۱۵:۳۴:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۶
شما چه راهی راپیشنهاد می کردید به جای فروش سکه وارزوبدست اوردن پول
ناشناس۴۵۷۱۶۸۱۵:۵۹:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۶
پیشنهاد می شود طرح شکایت مردمی و عمومی از مدیران بی کفایت و مفسدین راه اندازی شود تا مردم با دستهای خود این زالو صفتان را مجازات کنند. اینها نیاز به اقدام انقلابی دارند.
ناشناس۴۵۷۴۱۱۱۸:۰۷:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۶
سیف تحت پیگرد قرارداده شود.بایدپاسخ بده. اگر تعلل شود ممکن است بشود خاوری دوم.
ناشناس۴۵۷۵۲۸۱۹:۰۶:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۶
20سال کار کردم کمتر خوردیم وپوشیدیم اصلا نگشیتیم به امید خانه دار شدن تا در پیری لااقل مستاجر نباشیم مبلغی فراهم کردم تا بتوانم اپارتمان کوچیک تهیه کنیم بعد از این هرج و مرج اقتصادی اخیر و یک سوم شدن پولم حتی یک لونه هم نیشود خرید.لعنت بر بانک ... و تمام مسببین این شرایط برای مستاجرین و کارگران کارمندان............
ناشناس۴۵۷۵۳۸۱۹:۱۶:۳۶ ۱۳۹۷/۵/۶
نکته جالب اینجاست که امروز درصورت تقسیط عوارض شهرداری ودارایی روی آن سود میکشند ولی اینک که باهزار منت برای پرداخت سپرده های مالباختگان این موسسات آنهم بدون سود فراخوان زده اند،بین آنها گزینش میکنند ودرخصوص برخی عنوان میکنند که منشا پول نامشخص است وقابل پرداخت نیست وجالبتر آنکه همان ابتدای کار از آنها رسید وتسویه حساب میگیرند وکل مدارک حساب را نیز از دست آنها خارج میکنند.
ناشناس۴۵۷۵۹۳۱۹:۴۴:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۶
طرح شکایت عمومی علیه مسولین بی کفایت و مدیران مفسد و اشد مجازات آنها.
ناشناس۴۵۷۸۳۱۲۲:۵۴:۱۷ ۱۳۹۷/۵/۶
فساد انقدر فراگیر است که امکان مبارزه و حتی کم کردنش نیست و اوضاع بدتر خواهد شد
ناشناس۴۵۷۹۲۹۰۰:۱۴:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۷
شما باید یه فراخان بدید نردم مسالمت آمیز و با سکوت و آرامش تجمع کنن این مسئولین فاسد تا پستشون به خطر نیفته کاری نمیکنن
رضا حکمتی۴۵۸۰۴۳۰۵:۴۵:۱۷ ۱۳۹۷/۵/۷
جا دارد که توسط استاد دکتر توکلی عزیز به نمایندگی عموم ضمن دادخواستی تهیه شود و از دیوان عدالت تقاضا شود که بانک مرکزی و بانکهای عامل را که در دفاع از ارزش پول ملی قصور که چه عرض کنم تقصیر نموده اند و با عدم پایبندی به ودلول صریح قانون پولی و بانکی مبادرت به انجام عملیات غیر قانونی در بازار شده اند. به محاسبه و پرداخت مابه تفاوت بهای ارز دولتی و قیمت بازار سیاه آن ملزم کرده واز محل سود های کلانی که با سفته بازی در بازار ارز و طلا بدست آورده اند ضرر وزیان سپرده گذاران را جبران نمایند. دیوان عدالت اداری میتواند با یک چنان حکمی و با استناد به اصل " لا ضرر و لا ضرار " شرکت ها و ادارات دولتی را نیز که علاوه بر تخلفات ارزی، با اخلال و رانت جوئی و تقلب در معاملات و مجوز های وارداتی موجب ضرر وزیان عامه شده اند، به جبران خسارات مردم ملزم نماید. فرامش نکنیم همچنانکه دکتر توکلی هم تاکید کرده اند ، اعاده اعتماد عمومی و تضمین بقای نظام از طریق مبارزه با فساد و احقاق حقوق مردم میتواند قابل تحقق باشد. انشالله
رضایی۴۵۸۰۵۸۰۶:۵۷:۵۵ ۱۳۹۷/۵/۷
مشکل کشور با تغیر این وزیر و آن وزیر و حتی رئیس جمهور حل نخواهد شد چرا که مشکل ریشه ای است هروقت ما همگی آستین بالا زدیم و از کوچک و بزرگ , آخوند و عام , زن و مرد کار کردیم و دست از یارانه و کارانه برداشتیم مشکل حل خواهد شد
ناشناس۴۵۸۰۷۰۰۷:۲۵:۲۶ ۱۳۹۷/۵/۷
ناصرالدین شاه یه جمله قشنگ داره میگه همه چیزمان به همه چیزمان می آید. بانکداریمون اسلامی مسئولینمون پاکدست اقتصادمون شکوفا وضعیت تورم که نگو سیاست خارجیمون بیست وضع مردم که دیگه عینهو سوییس خدایا اینهمه خوشی رو نگیر از ما
شیوا۴۵۸۰۹۱۰۷:۴۵:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۷
آقای توکلی کلمه ظلم را برای بانک مرکزی بکار نگیرید که از این بابت ظلم خجالت میکشد بایستی از واژگان خیانت مفسد پلید ...........استفاده کرد.
فرهاد۴۵۸۰۹۳۰۷:۴۸:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۷
فقط اعدام
ناشناس۴۵۸۳۵۳۱۰:۳۴:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۷
با روحاني تا ١٤٠٠
محمد۴۵۸۷۵۷۱۳:۰۷:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۷
من 30سال قبل با حقوق یک ماهم در بانک سپه برای چهار فرزندم حساب قرض الحسنه باز کردم نفری پانصد تومان حالا ارزش پانصد تومان یک بطری آب هم نمی شود یاد آوری می کنم آب شده هزار
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین