تقدیر از اقدام خوب رئیس جمهور در مبارزه با فساد/ دولت، شفاف سازی را از بانک مرکزی آغاز کند

گروه اقتصادی الف،   3970424163 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس جمهور در حالی از ضرورت شفافیت و آغاز مبارزه با فساد از دولت سخن می گوید که عملکرد بانک مرکزی در عدم انتشار کامل لیست تخصیص ارز دولتی و تلاش برای آزادی برخی از این افراد چنان سوال برانگیز بوده که نه تنها موجب انتقاد سخنگوی قوه قضائیه شد بلکه همکاران سیف در کابینه نیز به آن اعتراض دارند.

تقدیر از اقدام خوب رئیس جمهور در مبارزه با فساد/ دولت، شفاف سازی را از بانک مرکزی آغاز کند

به گزارش الف، حسن روحانی، رئیس جمهور دو روز قبل در گزارشی به مردم از احتمال یک فساد هماهنگ از طریق مشارکت چند نفر از کارگزاران دولتی، یک شرکت رایانه ای و چند شرکت واردکننده خودرو سخن گفت.

روحانی همچنین در این گزارش تاکید کرد  که به اصل شفافیت اعتقاد دارد و برای تحقق این اصل، دولت باید فسادستیزی را از خود آغاز کند.

بدون شک تاکید دولت بر اصل شفافیت و مبارزه با فساد در این مقطع زمانی که آمریکا جنگی اقتصادی علیه ایران آغاز کرده را باید به فال نیک گرفت و از آن استقبال کرد؛ اما ضرورت دارد دولت در مسیر مبارزه با فساد و گسترش شفافیت با قاطعیت و عزم جدی اقدام کند و از برخوردهای گزینشی اجتناب کند. ارزیابی مردم نیز در نهایت نه بر اساس دستور فعلی رئیس جمهور بلکه در نتیجه کار می باشد.

به همین دلیل بود که رهبر انقلاب در دیدار دیروز اعضای دولت دستور رئیس‌جمهور برای برخورد با تخلفات در واردات خودرو را خوب خواندند و افزودند: البته این دستورها باید پیگیری شود تا به نتیجه مطلوب برسد. ایشان با تاکید بر اینکه در مبارزه با مفاسد ابتدا باید با فساد و عنصر متخلف برخورد و سپس به طور شفاف اطلاع‌رسانی شود، گفتند: البته مسئله برخورد با مفاسد در وهله اول به عهده مسئولان دستگاهها است و پس از آن باید موضوع به قوه قضاییه واگذار شود.

لازم به یادآوری است چندی قبل بر اساس اظهارنظر رئیس جمهور، بانک مرکزی مبادرت به انتشار فهرست گیرندگان میزان ارز دولتی برای واردات کالا  کرد اما بعداً مشخص شد لیست منتشر شده ناقص بوده است. این در حالی است که دیروز وزیر ارتباطات در فضای مجازی عنوان کرد که بخش بزرگی از لیست دریافت کنندگان ارز منتشر نشده است.

بر این اساس ضرورت دارد تا بانک مرکزی در اولین اقدام لیستدریافت کنندگان ارز دولتی را به صورت کامل منتشر کند. بدون شک اقدامات گزینشی در مبارزه با فساد خود می تواند تاثیر معکوس داشته باشد و حتی به گسترش فساد منجر شود.

البته سیاست بانک مرکزی به گونه ای بوده که حتی موجب واکنش هایی در دیگر نهادها و دستگاه ها نیز شده است. چنانچه محسنی اژه ای، سخنگوی دستگاه قضا از واسطه گری بانک مرکزی برای آزادی افرادی که «بیش از ۳۰ مرتبه و هر بار بین ۴ تا ۷ میلیون دلار ارز دریافت می‌کردند» سخن گفت.محسنی اژه‌ای هم چنین عنوان کرد برخی از شرکت‌هایی که برای وارد کردن کالا‌هایی ارز دولتی دریافت می‌کردند، سابقه و فعالیتی در آن حوزه نداشته اند. 

همچنین دیروز رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از استنکاف بانک مرکزی از اعلام «آمار تخصیص ارز مسافرتی» به  صورت روشن و شفاف به تفکیک مقصد سخن گفت.

مونسان پنهان‌کاری بانک مرکزی را در این باره به نقد کشید و خودداری از اعلام آمار جزئی ارز مسافرتی تخصیص یافته را قابل توجیه ندانست و تاکید کرد: «در شرایطی که عزم دولت و نظام جمهوری اسلامی برای روشنگری مسائل ارزی جزم شده است، مردم و رسانه‌ها حق دارند بدانند اعطای یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو ارز مسافرتی در سه ماه نخست امسال به چه نحو و به چه تعداد مسافر و به چه مقاصدی بوده است».

این در حالی است که دو روز قبل نیز احمد توکلی گفته هایی درباره عملکرد بانک مرکزی در طول این مدت عنوان کرد که بسیار تامل برانگیز است و ضروت توجه دولت و البته ورود نهادهای نظارتی را بیش از پیش ضروری می سازد. توکلی در این باره گفته بود که «بانک مرکزی به شرکتی ۲۶ روزه ارز تخصیص داد، خیانت در امانت کرده است، جرم و مجازات دارد و باید مجازات آن را تحمل کند».

با توجه به مواردی که در بالا به آنها اشاره شد بدون شک باید گفت اولین گام دولت، شفاف سازی از تصمیم گیری های بانک مرکزی در اختصاص ارز دولتی است که برخلاف ظاهر شیشه ای آن در فضای تاریکی اتخاذ شده و موجبات ابهامات بسیاری شده است. اگر دولت در اولین قدم در راه شفاف سازی موفق بود می تواند به ادامه مسیر آن نیز امیدوار بود و گرنه از همین حالا نباید انتظار چندانی در این زمینه داشت.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۳۶۵۰۱۱۵:۵۹:۲۱ ۱۳۹۷/۴/۲۵
بانک مرکزی عامل ویرانی ایران است
ناشناس۴۳۶۷۳۸۱۸:۳۶:۳۵ ۱۳۹۷/۴/۲۵
چه کسانی در مجلس نمی گذارند طرح تحقیق و تفحص کلید بخورد
ناشناس۴۳۶۷۴۳۱۸:۳۸:۵۵ ۱۳۹۷/۴/۲۵
تا حالا چند بار طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی توسط نمایندگان محترم کلید زده شده ولی هر بار پس از چندی به فراموشی سپرده شده
مهدی حسنوند۴۳۶۵۰۸۱۶:۰۵:۲۱ ۱۳۹۷/۴/۲۵
یکی از راهکارهای توسعه شفافیت تجمیع تمام بانک های اطلاعاتی مربوط به فعالیت اقتصادی است. باید وضعیت مالی همه افراد جامعه (حقیقی و حقوقی) باشناسه کد ملی در اختیار سازمان امور مالیاتی و حسابرسی کل کشور باشد. این بانک های اطلاعاتی شامل املاک، خودرو، موجودی بانکی، طلا، ارز است. پایش روزانه این اطلاعات به سادگی افرادی را که در بازارهای مسکن، خودرو، ارز و سکه سوداگری و خرید و فروش مکرر می کنند و مالیات نمی دهند را مشخص خواهد کرد. این یک تجربه قدیمی در اکثر کشورهای با اقتصاد سالم است. هزینه ای هم ندارد. اندکی عقل، اراده و سلامت نفس نیاز دارد که نمیدانم در مسئولان جامعه وجود دارد یا نه!
ناشناس۴۳۶۵۱۸۱۶:۱۱:۲۳ ۱۳۹۷/۴/۲۵
رئیس کل بانک مرکزی باید .. گردد.
ناشناس۴۳۶۸۵۱۱۹:۵۴:۰۴ ۱۳۹۷/۴/۲۵
اگر واقعا احکام الهی افساد فی الارض و قطع انگشتان دزدان اجرا شود بشدت شاهد کاهش فساد ها خواهیم بود
حسین۴۳۶۵۲۲۱۶:۱۷:۲۵ ۱۳۹۷/۴/۲۵
واقعیت بزرگ افسادفی الارض در بانک مرکزی است اگررانت بانک مرکزی برچیده وبه اشدمجازات ...محکوم نشود این مبارزه هیچ دستاوردی نخواهد داشت
ناشناس۴۳۶۵۲۷۱۶:۲۰:۵۵ ۱۳۹۷/۴/۲۵
تمام رانت خواران در خود بانک مرکزی نفوذ دارند
ناشناس۴۳۶۵۳۳۱۶:۲۶:۴۷ ۱۳۹۷/۴/۲۵
مجلس سریعا طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی و چتد بانک دیگر را که چندین بار است کلید زده شده اجرایی کند
سهیلی۴۳۶۵۷۰۱۶:۵۲:۴۱ ۱۳۹۷/۴/۲۵
وقتی همه چیز عیان شد نامه زدن چه فایده؟ ... البته اصلا بعید نیست
رصا۴۳۶۵۸۷۱۷:۰۰:۰۶ ۱۳۹۷/۴/۲۵
تخصیص ارز توسط وزارت صمت انجام میشود و بانکها انرا پرداخت میکنند این خیانت را ان وزارت خانه یا هر وزارتخانه که ارز را تخصیص داده بانک مرکز و گروه افتصادی دولت کارهای اشتباه زیاد انجام داده اند که باید برکنار و جوابگو باشند
بورامینی۴۳۶۶۱۰۱۷:۰۷:۵۷ ۱۳۹۷/۴/۲۵
هدف نهایی از اعلام دریافت کنندگان ارز دولتی گویا اطمینان از فرایند ضابطه مند در بروسه واردات تا تولید و توزیع وبخش است بنحوی که بدست نیازمند واقعی ان برسد وبدین ترتیب به تقاضای انتظاری باسخ داده شده وتا حدودی نیازمندی های واقعی جواب داده شده و برطرف می گردد ودرنتیجه ان از افول بیشترارزش نقدینگی ملی جلوگیری وارزش ان حفظ می شود
ناشناس۴۳۶۸۹۰۲۰:۳۰:۲۲ ۱۳۹۷/۴/۲۵
چجور ممکنه وقتی دلار بیرون 7000 تا 9000 تومنه دلار با قیمت 4200 تومنی به یک عده داد و فساد گسترده رخ نده؟
ناشناس۴۳۶۹۷۸۲۲:۰۴:۰۱ ۱۳۹۷/۴/۲۵
عامل ویرانی سو مدیریت و مفسدان بستگان این و آن که آزادانه میگردند و محاکمه نشده و علی رغم اتهامات مالی راست راست میگردند و برخی بستگان هم چندین میلیون ناقابل یورو ناقابل برای کالای بسیار ضروری موز دریافت میکنند درحالیکه بسیاری بیماران نیاز به ارز برای واردات دارو دارند ...ای وای ...جالب تر اینکه همه شعار مبارزه با فساد می دهند
ناشناس۴۳۷۰۵۲۲۳:۰۷:۴۲ ۱۳۹۷/۴/۲۵
مشکل اصلی بی رونق بودن تولید در کشور وجود سوداگری و رانت در بخش بزرگی از اقتصاد به دلیل عدم شفافیت است. تا زمانی که بخش دولتی و شبه دولتی از بابت خلق نقدینگی و چاپ پول بدون پشتوانه، کسری مالی خود را جبران میکند نباید انتظار رقابت در بخش خصوصب داشت. شما یک کارخانه یا شرکت دولتی را مثال بزنید که درآمدهای آن بیس از هزینه های آن باش؟ اما با گذشت این همه سال هیچ کدام از این دولتی ها یا شبه دولتی ها ورشکسته نشده است. در مقابل بخش خصوصی واقعی با اندکی تلاطم ارزی(ناشی از چاپ پول و نقدینگی توسط دولت) قطعا از پای در می آید!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  19. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  20. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  21. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  22. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  23. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین