لوایح «مدیریت تعارض منافع در خدمات عمومی» و « شفافیت» به مجلس می‌رود؛ گزارش رئیس جمهور به مردم درباره پرونده تخلف خودروهای وارداتی/ دولت فساد‌ستیزی را از خود آغاز می‌کند/درخواست از رئیس قوه قضاییه برای رسیدگی فوری و مجازات متخلفان و بازگشت سودهای نامشروع

گروه اقتصادی الف،   3970423193 ۳۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس جمهور پس از دریافت گزارش وزارتخانه‌ها درباره واردات خودورها ضمن دستورهای جدید به سه وزارتخانه و معاون حقوقی ریاست جمهوری؛ از رئیس قوه قضائیه خواست ترتیبی اتخاذ نمایند تا با دقت و سرعت و خارج از نوبت به این پرونده رسیدگی شود، مجرمان و متخلفان به مجازات قانونی برسند و اموال و سودهای کلان نامشروع به بیت‌المال بازگردد.

گزارش رئیس جمهور به مردم درباره پرونده تخلف خودروهای وارداتی/ دولت فساد‌ستیزی را از خود آغاز می‌کند/درخواست از رئیس قوه قضاییه برای رسیدگی فوری و مجازات متخلفان و بازگشت سودهای نامشروع

به گزارش الف به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در «گزارش به مردم»، تاکید کرده است: اینک با تلاش مسئولان اجرایی و بر اساس بررسی مجموع گزارش‌ها می‌توان از احتمال یک فساد هماهنگ از طریق مشارکت چند نفر از کارگزاران دولتی، یک شرکت رایانه‌ای و چند شرکت واردکننده خودرو سخن گفت.

دکتر روحانی همچنین از معاون اول رئیس‌جمهور خواسته است برای جلوگیری از تکرار تخلفات مشابه و خشکاندن ریشه ها و عوامل فساد ساختاری، رسیدگی به لوایح «مدیریت تعارض منافع در خدمات عمومی» و « شفافیت» را در اولویت قرار دهد و نسبت به ارسال سریع آنها به مجلس شورای اسلامی اقدام نماید.

متن گزارش رئیس‌جمهور به مردم به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

گزارش به مردم

بدنبال دریافت گزارش‌هایی در مورد وقوع تخلف در واردات و فروش خودروهای خارجی، به وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور دادم تا ظرف 15روز موضوع را بررسی و هرگونه تخلف را صریحاً به مردم و دستگاه قضایی اعلام نماید. در این فاصله، از وزارت اطلاعات، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بازرسی ریاست جمهوری هم خواستم تا گزارش‌های لازم را تهیه و ارسال نمایند.

بنا بر گزارش وزارت اطلاعات این تخلف از طریق ثبت سفارش های غیرقانونی و اخلال در بازار موجب تشدید واردات خودرو و خروج گسترده ارز از کشور، ایجاد تقاضای کاذب و افزایش بی‌رویه قیمت، کسب سودهای نامشروع و بروز پدیده دلالی در حوزه ثبت سفارش شده است و طبق گزارش وزارت صمت تخلفات از طریق دستکاری در تاریخ ثبت سفارش، تغییر در عنوان کالای مورد سفارش و تخلف در نحوه و زمان پرداخت وجه انجام شده است. در این گزارش گروه های اصلی درگیر در تخلفات ثبت سفارش خودرو شامل برخی کارکنان وزارت صمت، تعدادی از وارد کنندگان خودرو و چند نفر از کارشناسان شرکت رایانه ای طرف قرارداد برای پشتیبانی از سامانه ثبت سفارش معرفی شده اند.

اینک با تلاش مسئولان اجرایی و بر اساس بررسی مجموع گزارش ها می توان از احتمال یک فساد هماهنگ از طریق مشارکت چند نفر از کارگزاران دولتی، یک شرکت رایانه ای و چند شرکت وارد کننده خودرو سخن گفت.

با توجه به تعهد رئیس جمهور به اصل شفافیت و درک این ضرورت که دولت باید فساد ستیزی را از خود آغاز کند؛

1. به معاون حقوقی رئیس‌جمهور دستور می‌دهم با تجمیع و ارزیابی کلیه گزارش‌ها و تحقیقات انجام شده، ضمن اعلام جرم به مقامات قضایی، اقدام به طرح شکایت کیفری و هر اقدام حقوقی لازم دیگر برای احقاق حقوق عمومی بنماید.

2. به وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور می‌دهم:

• طبق قانون پرونده تمام افرادی را که در موضوع فوق مرتکب تخلفی شده‌اند بدون هیچ ملاحظه‌ای به هیئت رسیدگی به تخلفات اداری ارجاع دهد.

• با تشکیل کارگروه ویژه‌ای با مشارکت وزرای امور اقتصادی و دارایی، اطلاعات، ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس کل بانک مرکزی نسبت به اعمال اصلاحات رویه‌ای و نهایی کردن سامانه‌ای یکپارچه برای کنترل واردات و صادرات کشور از مبدا تا مقصد و ایجاد شفافیت لازم و جلوگیری از تکرار چنین جرائمی اقدام نمایند.

3. به وزیر دادگستری دستور می‌دهم در رسیدگی به تخلفات تعزیراتی افراد و شرکت‌هایی که از طریق تقلب، گرانفروشی، احتکار و اخلال در نظام عرضه و تقاضا به منافع نامشروع دست یافته‌اند تسریع کند و نسبت به اعمال مجازات‌های مقرر اقدام نماید.

4. به وزیر امور اقتصاد و دارایی دستور می‌دهم:

• از ترخیص باقیمانده خودروهای موضوع این پرونده جلوگیری کند و اطلاعات خودروهای ترخیص شده را جهت اقدامات قانونی در اختیار مراجع ذی‌ربط قرار دهد.

• پرونده مالیاتی افراد و شرکت های دخیل در این جریان را با دقت مورد بازبینی قرار دهد و مالیات و دیگر حقوق دولتی پرداخت نشده‌ی مربوط به فعالیتهای اقتصادی و تجاری آنان را در اسرع وقت وصول نماید.

5. از معاون اول رئیس جمهور می‌خواهم برای جلوگیری از تکرار تخلفات مشابه و خشکاندن ریشه‌ها و عوامل فساد ساختاری، رسیدگی به لوایح «مدیریت تعارض منافع در خدمات عمومی» و « شفافیت» را در اولویت قرار دهد و نسبت به ارسال سریع آن‌ها به مجلس شورای اسلامی اقدام نماید.

6. از رئیس محترم قوه قضائیه می‌خواهم با توجه به اینکه از نظر افکار عمومی تخلف در هر دستگاهی به اعتبار کل نظام و اعتماد مردم آسیب جدی می‌رساند، ترتیبی اتخاذ نمایند تا با دقت و سرعت و خارج از نوبت به این پرونده رسیدگی شود، مجرمان و متخلفان به مجازات قانونی برسند و اموال و سودهای کلان نامشروع به بیت‌المال بازگردد.

حسن روحانی

رئیس جمهور

23 تیرماه 1397

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۳۳۸۰۵۲۰:۲۵:۲۴ ۱۳۹۷/۴/۲۳
منظور رئیس جمهور از تخلف ۶۰۰۰ خودرو هست یا ۳۴۰۰۰؟؟؟؟ چون هنوز مشخص نیست این تخلف چه میزان بوده و رئیس جمهور هم چندروز پیش به ۶۰۰۰خودرو اشاره کردن نه بیشتر. اگر اسامی و سمت متخلفان رو هم بگن ممنون میشیم.
ناشناس۴۳۳۸۰۶۲۰:۲۸:۲۴ ۱۳۹۷/۴/۲۳
فساد اصلی در زمینه خودرو بستن سایت سفارش خودرو توسط ... بود که کلی بابت این موضوع ..
ناشناس۴۳۳۸۰۹۲۰:۳۲:۱۹ ۱۳۹۷/۴/۲۳
تخلف اصلی : مسدود کردن واردات خودرو و بالا بردن قیمت دلاره !! شما که مشکل در بیاری وارد کننده و اون ..هم در کنار هم مشکل سازی.. !!!!
مهدی حسنوند۴۳۳۸۱۳۲۰:۴۰:۳۷ ۱۳۹۷/۴/۲۳
حسن جان موضوع فساد را نمیتوان موردی حل کرد شما باید سیاست های اعمال شفافیت را اجرا کنید. ۱. تمام بانک های اطلاعاتی املاک، خودرو، حساب بانکی، سکه و دلار افراد و شرکت ها را براساس کد ملی ثبت کنید. ۲. پرداخت یارانه، اعطای تسهیلات، مجوز ثبت شرکت و واردات و سایر فعالیت های اقتصادی براساس اعتباری باشد که در مرحله ۱ مشخص شده است. ۳. اداره مالیات مجوز دسترسی به اطلاعات مالی افراد را داشته باشد و مالیات بر درآمد وضع کند. ۴. مجازات فرار مالیاتی را ۳ برابر کنید و فرار مالیاتی را به عنوان بزرگترین جرم جامعه معرفی کنید این چهار کار را انجام دهید فساد خود بخود حذف می شود.
ناشناس۴۳۳۸۲۷۲۰:۵۸:۲۳ ۱۳۹۷/۴/۲۳
لطفا دستور بدهید سریعا تخلفات ف... و ج... بانک ....خارج از نوبت .رسیدگی و برخورد لازم صورت بگیرد
ناشناس۴۳۳۸۳۰۲۰:۵۹:۱۵ ۱۳۹۷/۴/۲۳
دولت از وارد کنندگان که تخلف کرده اند جریمه اخذ می کند. ضرر و زیان مردم را چه کسی جبران می کند؟ چرا باید مردم در عرض چند هفته ارزش دارایی هایشان نصف شود؟؟؟ جریمه متخلفین درد مردم را تخفیف نمی دهد.
ناشناس۴۳۳۸۳۲۲۱:۰۱:۴۹ ۱۳۹۷/۴/۲۳
اگر تمام مقامات عالی کشور این چنین شفاف و قاطع برخورد می کردند فساد کم می شد با روحانی تا ریشه کنی فساد و شفافیت کامل خدایا دشمنانمان را ذلیل و نابود کن
ناشناس۴۳۳۸۴۸۲۱:۱۰:۱۴ ۱۳۹۷/۴/۲۳
..اینها مختص الان نیستند .اینها چندین ساله دارند خودروی قاچاق می آورند..از دلار مبادله ای 1226 اینها دلار دولتی گرفته اند تا الان...قبل تر از این چه میشود...پورشه و بی ام و بنز و کیا و هیوندایی و و و ..حداقل بیایید و این 5 خانواده مافیایی خودرو را محاکمه کنید..اینکه مالیات بگیرید و تمام که دردی از ملت دوا نمیشود..باز دولت سود می کند...و آنها دوباره با سیستمی جدید وارد کار میشوند و نفوذ در دولت می کنند..و البته کارگزاران دولت هم که خدمتی شاین به اینها می کنند..
ناشناس۴۳۳۸۵۰۲۱:۱۰:۴۸ ۱۳۹۷/۴/۲۳
اگر امروز جلوی داعشی‌های اقتصادی در کشور گرفته نشود چه بسا انقلاب به قربانگاه برده شده و ذبح گردد. باید نگران بود وکاری کرد. همه مردم و مسئولان وظیفه دارند به هر طریق ممکن با مفسدین اقتصادی مبارزه کنند.
املی۴۳۳۸۵۲۲۱:۱۱:۲۷ ۱۳۹۷/۴/۲۳
اقای رییس جمهوری نمیتوانستی ایت دستورات نیم بند را همان روزهای اول اشفته بازار ارزی صادر میکردید؟ فکر نمیکنید دیر دست بکار شده اید؟ اقای رییس جمهور من جای شما بودم نظارت وبازرسی ودستورات سریع را مقطعی اعلام نمیکردم اقای رییس جمهور اگر من رییس جمهور بودم ازهر وزیری قبل ارسال اسامی به مجلس جهت رای اعتماد با انها قاطع سریع ورک میخواستم چنانچه دروزارتخانه متبوعش درعرصه معیشت مردم وکالاهای اساسی مردم وپدیده دلالی و رانت وتخطی واخلال دراقتصاد و ....... کوتاهی صورت بگیرد وزیر ومعاونانش را مقصر وبرای جبران ضررهای به مردم را باید جبران نمایند اقای روحانی چندتا وزارتخانه مستقیم با ملت وزندکی ملت واقتصاد وکشور دخیل هستند 1- وزارت صنعت ومعدن من ازوزیر به جد میخواستم گران فروشی واحتکار و عدم کیفیت کالا و..... مشاهده شود باید پاسخگو جبران کننده باشد
ناشناس۴۳۳۸۷۶۲۱:۲۷:۰۷ ۱۳۹۷/۴/۲۳
حتما همه مدیران این شرکتهای خودروسازی در کانادا و اروپا در خانه هایشان نشسته و به ریش این مردم و مسئولانش میخندند .....باعث تاسف است این مدیریت.......
بیگی29۴۳۳۸۸۳۲۱:۳۵:۰۲ ۱۳۹۷/۴/۲۳
سالها ملت فریاد میزنند فساد،رانت،دزدی..آقای توکلی میگویند فساد نهادینه شده...چرا تا حالا اینها ریشه کن نشده اند؟آقایان وقتی کار از کار گذشت به فکر می افتند؟.. صدای ...مردم را ایشان چند سال دیر شنید.هنوز فرصت است سعی کنید مجبور نشوید..از کشور های منطقه عبرت بگیرید.....
ناشناس۴۳۳۸۹۰۲۱:۴۸:۲۶ ۱۳۹۷/۴/۲۳
جناب پرزیدنت اینا به کنار شما و تیمت باید با این دزدی و بی کفایتی استیضاح شی
ناشناس۴۳۳۹۰۰۲۲:۰۲:۵۳ ۱۳۹۷/۴/۲۳
باید خیلی فوری در عرض یکهفته انجام بشه و مردم نتایج ببینن و همه اسامی اعلام بشه حتی اگر ژن برتری باشه
ناشناس۴۳۳۹۱۱۲۲:۱۹:۰۳ ۱۳۹۷/۴/۲۳
همه اش فقط در حد حرفه تا حالا کجا دیدید ..برخوردبشه
ناشناس۴۳۳۹۱۳۲۲:۲۱:۵۱ ۱۳۹۷/۴/۲۳
آقای رییس جمهور دولت که ابزار رسیدگی و برخورد دارد چرا همه را به قوه قضائیه موکول می کند؟
امید از گیلان۴۳۳۹۱۹۲۲:۳۱:۰۴ ۱۳۹۷/۴/۲۳
خدا را شکر که عزمت را جدی کردی/ پس تو این مسیر شجاعانه حرکت کن و بدان که کمک خدای بزرگ و دعای مردم با توست.
ناشناس۴۳۳۹۲۸۲۲:۴۸:۵۸ ۱۳۹۷/۴/۲۳
کی فساد ستیزی به پرونده آزاد با وثیقه متهمان مالی ف ..و ج ..می‌رسد مردم منتظرند ببینند به عمل کار برآید به سخندانی نیست حرف زیاد شنیده ایم
ناشناس۴۳۳۹۴۷۲۳:۱۵:۴۵ ۱۳۹۷/۴/۲۳
بی نظمی دولت در پرداخت دلارهای ملی ، جهت واردات سرشار از رانت های بد ، مشکل جدید برای قوه ی قضائیه شده و بعد می گویند چرا تعداد پرونده های قوه ی قضائیه زیاد است .
ناشناس۴۳۳۹۵۲۲۳:۲۲:۲۷ ۱۳۹۷/۴/۲۳
پولهای نفت توی جیب ژن خوبهاست تو امریکا و کانادا. بچه های همه مسئولین تو امریکا و اروپان. چوب تحریم هم میخوره تو کمر مردم بیچاره که فقط موقع انتخابات و راهپیمایی آدم حساب میشن
علی۴۳۳۹۷۳۲۳:۳۶:۲۳ ۱۳۹۷/۴/۲۳
ممنون. واقعا مردم اگه فکر کنن مسئولین کار میکنن و پیگیر فساد هستن خیلی از بار کاستی های اقتصادیشون کم میشه
جلال۴۳۳۹۸۷۲۳:۴۹:۱۷ ۱۳۹۷/۴/۲۳
متاسفانه اعتماد عمومی به او و‌ دولتمردانش خیلی کمرنگ شده است بخاطر گستردگی و همزمانی بی سابقه گرانی و رانت
ناشناس۴۳۴۰۶۰۰۱:۳۸:۵۵ ۱۳۹۷/۴/۲۴
هیچ کاری نمی تونن بکنن چون اراده برخوردبافسادنیست
على۴۳۴۰۶۹۰۱:۵۰:۵۲ ۱۳۹۷/۴/۲۴
ببینیم و تعریف کنیم.
ناشناس۴۳۴۰۷۳۰۱:۵۷:۵۵ ۱۳۹۷/۴/۲۴
خدا کند این دروغ راست باشد
پیما۴۳۴۰۸۸۰۲:۴۴:۴۵ ۱۳۹۷/۴/۲۴
خدا رو شکر مثل اینکه رهبری ورود کرده. کاش زودتر این اتفاق می افتاد که امروز به اینجا نمی رسید ایران. ایران هم میتونست مثل عربستان پولدار باشه اگه پول ایران نفت ایران دوباره به کانادا و آمریکا بر نمی گشت.
ناشناس۴۳۴۱۵۱۰۷:۴۸:۲۵ ۱۳۹۷/۴/۲۴
صحبتها و رفتار عامه مردم حکایت از بی اعتمادی عمیق مردم نسبت به آقای روحانی دارد. از طرفی خود آقای روحانی همچنان به حرف درمانی ادامه می دهد و حرکت ملموسی از ایشان دیده نمیشود.
خان بیگی۴۳۴۱۸۶۰۸:۲۶:۵۹ ۱۳۹۷/۴/۲۴
آقای روحانی دیکه دیر شده حیثیت و سرمایه دلسوزان به انقلاب و کشور از بین رفته چرا ان موقع که میبایستی احتمال این ناهنجاری ها را میدادی به فکر نبودی؟
ناشناس۴۳۴۲۶۱۰۹:۲۶:۲۰ ۱۳۹۷/۴/۲۴
امیدوارم دروغم باشه راست بشه و فساد ستیزی شروع بشه
ناشناس۴۳۴۳۳۳۱۰:۰۸:۲۲ ۱۳۹۷/۴/۲۴
واقعا آبروی نظام در گرو اقدامات عاجل سه قوه وملموس بودن این اقدامات برای مردم وبهبود معیشت آنهاست
ناشناس۴۳۴۴۲۲۱۰:۵۴:۵۵ ۱۳۹۷/۴/۲۴
وزیران و معاون های وزیر چه خودروی داخلی سوار میشوند؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین