اتحادیه اروپا: حفظ کانال‌های بانکی و ادامه فروش نفت ایران، در اولویت است

گروه جهان الف،   3970417148 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

اتحادیه اروپا ضمن انتشار بیانیه‌ای با اشاره به نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرای خارجه کشورهای باقیمانده، تاکید کرد، حفظ کانال‌های بانکی، ادامه صادرات نفت‌وگاز ایران و ایجاد جو سرمایه‌گذاری مطلوب در ایران اولویت است.

اتحادیه اروپا: حفظ کانال‌های بانکی و ادامه فروش نفت ایران، در اولویت است

به گزارش فارس، کمیسیون مشترک برجام روز جمعه برای بحث درباره راه‌های حفظ این توافق، در سطح وزیران خارجه ایران و ۵ کشور باقی‌مانده دیگر در توافق هسته‌ای، به ریاست «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تشکیل جلسه داد.

اتحادیه اروپا امروز (یکشنبه) با اشاره به برگزاری این نشست، بیانیه‌ای را در این خصوص منتشر کرده است. در این بیانیه تاکید شده که حفظ کانال‌های بانکی، ادامه فروش نفت و گاز ایران و ایجاد محیط مناسب برای سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور با وجود خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، در اولویت ایران و گروه ۱+۴ است.

متن این بیانیه در ادامه آمده است:

«وزرای خارجه فرانسه، آلمان، انگلیس، چین و روسیه و نیز ایران برای نخستین بار در قالب نشست کمیسیون مشترک برجام در وین به نشانه اهمیتی که شرکت‌کنندگان در این نشست به توافق هسته‌ای ایران اختصاص دادند و به منظور نشان دادن تعهد کامل به ادامه اجرای این توافق بعد از خروج اخیر آمریکا از آن گرد هم آمده بودند.

وزرای خارجه چهار کشور به علاوه یک با تاکید بر اینکه ایران به تعهدات خود ذیل برجام پایبند بوده، در خصوص اقدام آمریکا برای خروج از این توافق چندجانبه که مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل نیز بود، ابراز تاسف کردند.

وزرای خارجه کشورهای باقیمانده در برجام در خصوص ادامه همکاری درباره اقدامات ملموس برای کم کردن اثرات تغییر مسیر ایجاد شده توسط دولت آمریکا و تضمین ادامه اجرای موثر و کامل این توافق تاکید کردند.

بر اساس توافقات حاصل شده در این نشست، انگلیس ریاست مشترک کارگروه نظارت بر مدرن‌سازی راکتور تحقیقات هسته‌ای ایران در اراک را که بخش مهمی از توافق هسته‌ای بود و شامل همکاری برای حمایت از توسعه برنامه هسته‌ای غیرنظامی ایران می‌شود، از آمریکا تحویل می‌گیرد.

 

 

طرفین همچنین درباره راه‌حل های عملی با هدف حفظ روابط اقتصادی و تجاری با ایران، به عنوان بخشی از توافق، به بحث و تبادل نظر پرداختند و موافقت کردند که این روابط می‌تواند با وجود بازگشت تحریم‌های آمریکا از ماه آگوست همچنان ادامه داشته باشد. اولویت‌های مورد توافق شامل حفظ کانال‌های بانکی، ادامه صادرات نفت و گاز ایران و ایجاد جو تجاری و سرمایه‌گذاری مطلوب در ایران است.

وزرای خارجه گروه ۱+۴ و ایران علاوه بر این توافق کردند تا همکاری در تمام سطوح به منظور تضمین نتایج مثبت از جمله از طریق تعامل با شرکا در سطوح ملی و بین‌المللی در سراسر جهان بیشتر شود.»

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفت. او در اقدامی که نقض صریح بندهای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، بارها تهدید کرد کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشورهای اروپایی هشدار داد.

ترامپ سرانجام روز سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

دیدگاه کاربران

پیما۴۲۴۱۶۶۱۷:۴۵:۰۶ ۱۳۹۷/۴/۱۷
به ما مستر کارت و ویزا کارت میدید یا نه؟ اگه نه پس تنگه خودمون میخواهیم ببندیم. چه معنی میده هر کشوری وارد تنگه ایران بشه. غیرتم خوب چیزیه.
ناشناس۴۲۴۱۷۴۱۷:۴۸:۳۹ ۱۳۹۷/۴/۱۷
میدونید اروپائیها چکار دارند با ما می کنند ؟ دقیقا همان کاری که طی 40 سال گذشته روسای جمهور و وزیران آنها با مردم کردند و فقط وعده ووعید درست شدن اوضاع را دادند تا وقت بخرند و دوره ریاستشان به پایان برسد.
ناشناس۴۲۴۲۵۷۱۸:۴۰:۵۷ ۱۳۹۷/۴/۱۷
این وعده ها قرار بود عملی شود.حالا میگید باید در اولویت باشد. بی حیایان بی شرم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین