دولتی که به فکر بازار مسکن نیست/ آقای وزیر کجاست؟

گروه اقتصادی الف،   3970308070 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

با نگاهی به آمار معاملات مسکن که از ابتدای سال ۹۷ تا هفته نخست خرداد ماه انجام شده است، به‌خوبی می‌توان افزایش بی‌حد و اندازه قیمت مسکن را مشاهده کرد. این افزایش قیمت، مختص منطقه یا محله‌ خاصی در تهران نیست، بلکه نمودار رشد قیمت مسکن در تهران با شیب بسیار تندی افزایش یافته است.

دولتی که به فکر بازار مسکن نیست/ آقای وزیر کجاست؟

متقاضیان مسکن، این روزها شرایط مبهم و گیج‌کننده‌ای را می‌گذرانند. آنان که سرمایه‌ای اندوخته بودند تا امسال بتوانند برای خرید خانه اقدام کنند، حالا در بهت و حیرت افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن، نه‌تنها توان خرید مسکن را ندارند، بلکه قادر به نگه داشتن سرمایه خود نیز نیستند. چراکه به‌خوبی می‌دانند ارزش پول‌شان روزبه‌روز کاهش می‌یابد. تا پیش از نوسانات قیمت ارز و افزایش قیمت طلا، کسانی که توانایی خرید مسکن را نداشتند، تلاش می‌کردند با خرید ارز یا طلا، پول خود را به دلار یا سکه تبدیل و در نتیجه ارزش پول خود را حفظ کنند. این در حالی است که با نوسانات یکباره قیمت ارز در کشور و گران شدن قیمت طلا، مردم برای حفظ ارزش پول خود تصمیم گرفتند با ورود به بازار مسکن، علاوه‌بر تحقق رویای خانه‌دار شدن، سرمایه خود را به بازار مسکن بکشانند. در این میان کاهش سود سپرده‌های بانکی نیز مزید بر علت شد و زمینه‌ای را فراهم کرد تا مردم نقدینگی خود را از بانک خارج و در مسیر دیگری سرمایه‌گذاری کنند. اما آنچه به واقع و از اواخر سال 96 اتفاق افتاد، ورود بازار مسکن به دوران رکود تورمی بود.  بازار مسکن چند سالی است که در رکود به سر می‌برد و با وجود سیاست‌های مختلفی که به قول دولت برای خارج شدن بازار مسکن از رکود اعمال شده است، اما توفیقی حاصل نشد. رکود مسکن در حالی تا پایان سال گذشته ادامه داشت که با افزایش نرخ تورم، دوران جدیدی از رکود تورمی پا به بازار مسکن گذاشت. حال و در چنین شرایطی، نه‌تنها بازار ارز و طلا، بلکه بازار مسکن هم، دیگر قابل خرید و فروش نیست.

با نگاهی به آمار معاملات مسکن که از ابتدای سال 97 تا هفته نخست خرداد ماه انجام شده است، به‌خوبی می‌توان افزایش بی‌حد و اندازه قیمت مسکن را مشاهده کرد. این افزایش قیمت، مختص منطقه یا محله‌ خاصی در تهران نیست، بلکه نمودار رشد قیمت مسکن در تهران با شیب بسیار تندی افزایش یافته است. برای مثال اگر در فروردین سال 97، یک متر مربع از زمین مسکونی در منطقه 9 به قیمت چهار میلیون و 700 هزار تومان معامله می‌شد، در هفته نخست خرداد، با افزایش 31 درصدی، به قیمت 6 میلیون و 200 هزار تومان رسیده است. این درصد افزایش با تفاوت‌های قابل توجهی، در تهران، قدرت خرید متقاضیان مسکن را به‌شدت کاهش داده است. این در حالی است که کارشناسان اقتصاد مسکن، بر این باورند که سایه رکود تورمی بر بازار مسکن، همچنان ادامه‌دار خواهد بود.

 مسکن در بهار امسال

براساس آمار بانک مرکزی، مسکن در تهران 34.8 درصد گران شده است. طبق این گزارش متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در اردیبهشت 59.8 میلیون ریال بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل 34.8 درصد افزایش نشان می‌دهد. علاوه‌بر این تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در اردیبهشت سال 1397 به 19.1 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 278.7 و 16.7 درصد افزایش نشان می‌دهد. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که رشد قابل توجه حجم معاملات در اردیبهشت سال 1397 نسبت به ماه قبل، عمدتا ناشی از تعداد کم معاملات ثبت‌شده در فروردین بوده که متاثر از تعطیلات نوروز هرسال در سطحی بسیار پایین‌تر از سایر ماه‌های سال رقم می‌خورد. با این وجود و براساس گزارش تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در اردیبهشت سال 1397، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله‌شده در میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران معادل 125.5 میلیون ریال به منطقه یک و کمترین آن با 27.1 میلیون ریال به منطقه 18 تعلق داشته است. همچنین در این ماه، واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از 80 متر مربع، 55.6 درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند که از این میان، بیشترین سهم از معاملات انجام شده نیز به واحدهای مسکونی با زیربنای 60 تا 70 متر مربع اختصاص داشته است.

اما گزارش آماری دفتر اقتصاد و برنامه‌ریزی مسکن وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد که بازار مسکن پایتخت در ماه‌های فروردین و اردیبهشت امسال شاهد تغییرات عمده هم در تعداد مبایعه‌نامه‌ها و هم قیمت مسکن بوده است، بر این اساس بیشترین تعداد مبایعه‌نامه اردیبهشت با 2296 فقره مربوط به منطقه 5 و کمترین آن برای منطقه 19 با 112 فقره است. در فروردین امسال قیمت متوسط هر مترمربع واحد مسکونی در منطقه یک 11 میلیون و 773 هزار تومان بوده که این قیمت در ماه بعدی یعنی اردیبهشت با رشد بیش از هفت درصدی به 12 میلیون و 600 هزار تومان افزایش یافته است. در این منطقه طی 31 روز فروردین 191 مبایعه‌نامه ثبت‌شده که در اردیبهشت به 720 فقره افزایش یافته است.

 بی‌تفاوتی دولت به وضعیت مسکن

افزایش مستمر قیمت مسکن، به‌ویژه در تهران و کلانشهرهای کشور این نگرانی را ایجاد کرده است که با ادامه روند کنونی و کاهش ارزش پول، سرنوشت نقدینگی و سرمایه‌ متقاضیان مسکن چه خواهد شد. به نظر می‌رسد دولت نیز تمایل چندانی به حل معضل مسکن و کنترل قیمت این بازار ندارد و همچنان با پافشاری به سیاست‌های بی‌نتیجه قبلی، گام موثری در این حوزه برنداشته است. گفته می‌شود در حالی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از برنامه مجلس برای راه‌اندازی سامانه تعیین قیمت مسکن با هدف کنترل بازار خبر داده، مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی ضمن مخالفت با این طرح آن را عاملی برای افزایش قیمت‌ها ارزیابی کرده است.

هفته گذشته رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه افزایش قیمت مسکن شرایط را بر مردم به‌ویژه تهرانی‌ها سخت کرده، گفته بود از وزارت راه و شهرسازی و دستگاه‌های نظارتی درخواست می‌کنیم نظارت بر بازار مسکن را بیشتر کنند. محمدرضا رضایی از ارائه پیشنهاد ایجاد سامانه تعیین قیمت مسکن خبر داده و گفته است که پیشنهاد داده‌ایم سامانه‌ای تعریف شود تا براساس آن مشخص شود در محله‌های مختلف تهران واحدهای مسکونی متناسب با کیفیت و سن بنا قیمت‌گذاری شوند. این در حالی است که مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه ضمن مخالفت با این اقدام آن را عاملی برای افزایش غیرقابل کنترل قیمت مسکن ارزیابی کرده است. استدلال علی چگنی مبنی‌بر این است که تعیین قیمت برای مسکن به‌عنوان کالایی ناهمگن خاصیتی ندارد. اگر قیمت تعیین شده و تولیدکننده از آن ناراضی باشد وارد بازار نمی‌شود و با کمبود عرضه مسکن مواجه می‌شویم و این مساله قیمت‌ها را به‌شدت افزایش می‌دهد. وی راهکار کنترل قیمت‌ها را سیاستگذاری صحیح در بخش زمین عنوان کرده که تعادل در بازار مسکن یکی از تبعات مثبت آن است.

 دیدگاه‌ کارشناسان

محمد عدالتخواه، کارشناس اقتصاد مسکن، گرانی دلار را عامل افزایش معاملات مسکن در ماه‌های اخیر می‌داند و می‌گوید: «مردم احساس کردند، در صورتی که سرمایه‌‌‌هایشان را به ریال نگه دارند دچار ضرر مالی می‌شوند، به همین علت سعی در خرید و فروش کالاهایی داشتند که ارزش دارایی‌هایشان را حفظ کند. یکی از این کالاها ملک است، چراکه با ایجاد رکود طولانی مردم برای حفظ ارزش پول خود به خرید چنین کالاهایی در کشور روی می‌آورند و این موضوع دلیل اصلی رونق خرید و فروش در بازار مسکن است.»

افشین پروین‌پور، کارشناس اقتصاد مسکن نیز با تاکید بر اینکه دولت اراده‌ای برای حل مشکل مسکن در کشور ندارد، معتقد است که خروجی عملکرد مسئولان بخش مسکن طی سال‌های اخیر فقط حرف زدن بوده است. به گفته وی یکی از معضلات 6 سال اخیر این است که تیم مسئول مسکن در ایران اراده‌ای برای حل مشکلات این بخش ندارند.  وی معتقد است که مسکن، زیرمجموعه‌ای از کلیات اقتصاد است. به‌رغم وعده‌‌های داده‌شده از سوی دولت درخصوص رونق بخش مسکن یا تکمیل مسکن مهر، تا امروز هیچ‌کدام از وعده‌ها عملی نشده است. نه مسکن مهر تمام شده و نه اینکه رونقی در ساخت‌وساز دیده می‌شود.

پروین‌پور با اشاره به اینکه سوداگری در بازار مسکن در حد اعلا مشهود است، می‌افزاید:‌ «عملکرد مسئولان مربوطه نشان می‌دهد اراده‌ای برای حل مشکل مسکن وجود خارجی ندارد و خروجی کار آنها فقط حرف زدن بوده است.»

*فرهیختگان

دیدگاه کاربران

کوروش۳۶۴۱۷۸۱۰:۳۳:۱۵ ۱۳۹۷/۳/۸
شما فکرشو بکن دولت فکر کار کردن باشه
حسین۳۶۴۵۲۱۱۳:۰۸:۳۲ ۱۳۹۷/۳/۸
قیمت غذا و دارو تا خودرو و مسکن همه پرواز کردند کجاست قضاییه؟ کجاست بازرسی؟ کسی به داد مردم نمیرسد؟؟؟؟؟؟
ناشناس۳۶۴۹۹۵۱۷:۱۹:۰۰ ۱۳۹۷/۳/۸
وقتی دلار و یورو گران شد و در واقع ارزش پول ملی نصف شد طبیعی است که هرکسی برای جبران قیمت اموالش را بالا می برد و در کل دولت مقصر است
ناشناس۳۶۴۱۸۶۱۰:۳۷:۲۴ ۱۳۹۷/۳/۸
مسکن در 5 سال منتهی به سال 96در رکود بوده و در همین سال ها بانک ها به سپرده های مردم سود بالای 20 درصد روز شمار داده اند که متوسط 24 درصد در سال می شود .لذا نمی توان چنین معادله اشتباهی را پیوسته تداوم داد .چرا که در همین سال ها سرمایه ها از بخش مسکن به بانک ها رفتند و سرمایه شان طی 5 سال 160 درصد رشد کرد طبیعی بود آن ها که در بخش مسکن سرمایه گذاری کرده بودند ضرر کردند و آنها نیز انتظار دارند قیمت ها نسبت به 5 سال گذشته 160 درصد(معادل سود بانکی داده شده به سپرده ها در 5 سال ذکر شده ) رشد کند .لذا نمی توان گفت انتظار انها بی جا است .مشکل آفرین اصلی بانک ها بودند که با دادن سود های بالای 20 درصد روز شمار مردم را به چنین قیاس ها و درخواست های مشابه سوق دادند. بانکها مقصر اصلی این وضع هستند.
امین۳۶۴۹۷۸۱۷:۰۶:۰۶ ۱۳۹۷/۳/۸
دادا وقتی میگی بانک20 درصد سود میده...پایان سال 24 درصد داده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ 20درصد درساااااااااااااال ...20 درصده
ناشناس۳۶۴۱۹۶۱۰:۴۱:۲۰ ۱۳۹۷/۳/۸
ماشین فروش های دست دوم که گنجشگ را رنگ میکنند و بجای بلبل میفروشند در دفاع از کار خود میگویند وقتی ما حساب بانک مان را میبینیم از شما خوشحال تریم . وزیر مسکنی که در طول 5 سال فقط حرف زده و عده داده و کاری نکرده وقتی حساب های بانکی اش را در خارج میبیند بدیهی است که میبایستی از کار کرد خود خوشحال باشد .
ناشناس۳۶۴۲۴۰۱۱:۰۴:۴۵ ۱۳۹۷/۳/۸
چی ارزان شده وقتی مصالح ساختمانی و اهن و کارگر نجومی میخوان بخاطر ارزش ریال انهم به مقدار زیاد حدود نصف شما انتظار دارید ارزان شود بله دارند قدرت خرید مردم را نابود میکنند
ناشناس۳۶۴۳۰۸۱۱:۳۵:۲۳ ۱۳۹۷/۳/۸
دولت فکر هیچی نیست
ناشناس۳۶۴۳۵۱۱۱:۵۳:۳۰ ۱۳۹۷/۳/۸
جالب اینجاست که ملت ایران برای نابود کردن یکدیگر عزمی جدی دارند و ارز اینکه همدیگر را له میکنند خوشحالند مثلا اونیکه مال و اموال داره و گرون میشه خوشحاله ولی نمیدونه که بالا رفتن قیمت اموالش مصادف با فقیر شدن افراد زیادی میشود و همین مسئله روز به روز کشور را به سیر بدی سوق میدهد.
ناشناس۳۶۴۷۵۹۱۵:۰۸:۱۴ ۱۳۹۷/۳/۸
هیچ چیز بالا نمیره فقط پول در حال بی ارزش شدن است
ناشناس۳۶۴۳۶۲۱۱:۵۹:۵۰ ۱۳۹۷/۳/۸
دلالی و دگر هیچ. وقتی ما خودمون به خودمون رحم نمی‌کنیم چه انتظاری از دولت دارید؟ متاسفانه آدم های سودجویی شدیم که حاضریم به هر قیمت پول در بیاریم. حالا حقمون هست یا نه خدا داند
عدالت۳۶۴۳۹۲۱۲:۰۷:۱۹ ۱۳۹۷/۳/۸
آخوندی میخواسته مسکن اینطور شود، بعد شما میگویی وزیر کجاست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تاسف برای مجلسی که چهار بار به این وزیر رای داد.
بچه فلاح۳۶۴۴۱۱۱۲:۱۷:۰۶ ۱۳۹۷/۳/۸
متاسفانه دولت تمام هم وغم خود را برای نگهداشت برجام گذاشته ،من بدبخت تمام پول خودم رو با برنامه ریزی و کلی وام گذاشته بودم شهریور ماه خونه بخرم گند خورد تو کل برنامه ریزیم . واقعا دمتون گرم ... گل کاشتید .......آخه یعنی چی تو یه سال به گفته شما 33 درصد و به دیده ی ما که پیگیر خرید خونه ایم 50درصد افزایش قیمت داشته باشیم . یه اقدام انقلابی لازمه اونا که افزایش ناهنجار داشتند رو ممنوع المعامله کنند . ضمنا یکی از عوامل دامن زدن به افزایش قیمت همین اپلیکیشن دیواره که هرکس هر جور میخواد قیمت میزاره و به بازاز هیجان بی مورد میده .لطفا به جای بستن تلگرام این برنامه رو فیلتر کنین
ناشناس۳۶۵۷۳۴۰۷:۵۳:۰۶ ۱۳۹۷/۳/۹
من نمیدونم شما دوستان به چه چیزی اعتراض کردید ؟ اگه مصرف کننده باشید و دلال نباشید ، دلیلی برای مخافت وجود ندارد.
متخصص املاک و سرمایه گذاری۳۶۴۴۷۷۱۲:۴۸:۴۲ ۱۳۹۷/۳/۸
با این گرانی که موجش هنوز به مردم نرسیده و در راه هست و دلار 6500 تومانی و رفتن ارزش ریال به قهقرا انتظار داری ارزان بشهما اگر دستی در ساخت ساختمان داشتی و اگر میدانستی برای خرید و ساختمان چقدر اضافه از سال گذشته باید بدهید و قیمت ها هنوز هم ثابت نیست و هروز گرانتر از روز قبل و این موج گرانی هنوز به شما نرسیده حدش من این است که قیمت یک متر اپارتمان تا سال اینده به نسبت منطقه بین 12 تا 25 میلیون خواهد شد شاید هم بیشتر شما بگویید چه ارزان شده تا باور کنیم قیمت ها بالا نخواهد شد البته فقط در امد مردم ناچیز بالا رفته که کفاف این گرانی ها را نخواهد و فقر بیشتر نتیجه ان خواهد شد
محمد۳۶۴۶۲۵۱۳:۵۸:۴۵ ۱۳۹۷/۳/۸
عجب توقعات بی جایی داریم از دولت!!!؟ مگه وزیرای دیگه تو حوزه های خودشان پاسخگو بودند که ایشان حالا پاسخ بدهند. مگه دلار از 3600 تومان به 7000 تومان رسید وزیر محترم اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی کاری کردند. البته اگر ریا نباشه ایشان فرمودند بدقت نظاره گر بازار ارز هستیم. فکر کنم با دوربین نگاه می کردند که جزئیات رو هم از دست ندهند. مگر وزیر راه به فکر رانندگان بین شهری است که مدتی می شود اعتصاب کرده اند. دوستان آخر عمری یک پست وزارت گرفته اند که نون حلالی برای زن بچه شان ببرند.
ناشناس۳۶۴۶۷۳۱۴:۲۳:۰۵ ۱۳۹۷/۳/۸
سلام گلی به جمال حاج محمود . از منتقدین مسکن مهر بودم تا به کسی که در این زمینه فعال بود برخوردم انتقاد کردم گفت بدان انکه میرود و انجا مینشیند به چه شرائطی رسیده که میرود و زندگی میکند اشتباه خود را پذیرفتم اقای اخوندی در پنج سال گذشته چه کرد و برای باقی مانده چه بنامه ای دارد . مردم با این اجاره و این قیمت چه کنند
شاپور۳۶۵۶۲۱۰۳:۱۳:۴۳ ۱۳۹۷/۳/۹
سقوط وحشتناک ارزش پول ملی طی 2000 سال گذشته
ناشناس۳۶۵۷۴۵۰۸:۰۱:۰۴ ۱۳۹۷/۳/۹
سلام. بنده متقاضی وام مسکن اولی هستم و سال گذشته افتتاح حساب کردم. با برنامه ریزی سال گذشته می تونستم یه خونه ی دو خوابه تا 70 -75 متری بخرم اما الان به 50 متری هم نمی تونم فکر کنم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین