نامه سرگشاده ۱۸۵ چهره سرشناس ایرانی و خارجی به موگرینی درباره برجام

گروه جهان الف،   3970301238 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

بیش از ۱۸۰ چهره سرشناس و برجسته ایرانی و خارجی در نامه‌ای سرگشاده به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از وی خواستند تا توافق هسته‌ای را حفظ کند.

نامه سرگشاده ۱۸۵ چهره سرشناس ایرانی و خارجی به موگرینی درباره برجام

به گزارش ایسنا، در این نامه سرگشاده که به امضای ۱۸۵ چهره سرشناس ایرانی و خارجی رسیده خطاب به فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آمده است: ما به عنوان امضاکنندگان این نامه از شما به دلیل سخنرانی‌تان در روز هشتم ماه مه ۲۰۱۸ که در آن بر ادامه تعهد اتحادیه اروپا به توافق هسته‌ای تاریخی میان ایران و گروه ۳+۳ موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تاکید شده است، قدردانی می‌کنیم، اما علیرغم این اظهارات سودمند پس از اعلام دولت ترامپ برای خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، ادامه حیات این توافق دیگر تضمین شده نیست.

در ادامه این نامه با تاکید بر اینکه اغلب مردم ایران نشان داده‌اند که از این توافق دیپلماتیک که به سختی حاصل شد حمایت می‌کنند، آمده است: شما در سخنرانی خود تاکید کردید که اتحادیه اروپا به ادامه اجرای کامل و موثر توافق هسته‌ای پایبند خواهد ماند، ما از این تعهد استقبال می‌کنیم، اما همانطور که خود مطلعید ضروری است که اتحادیه اروپا بتواند الزامات بین‌المللی‌اش را اجرا و تضمین کند که علیرغم تحریم‌های آمریکا، ایران و مردمش قادر خواهند بود به طور کامل از منافع اقتصادی و سیاسی مورد انتظار از برجام بهره‌مند شوند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بار‌ها پایبندی ایران به تعهداتش را راستی‌آزمایی و تایید کرده است که ایران به توافق عمل می‌کند.

این امضاکنندگان همچنین خطاب به موگرینی آورده‌اند: همانطور که خود ارزیابی کرده‌اید حصول توافق هسته‌ای نزدیک به ۱۲ سال زمان برد. اگر اروپا به همراه همتایان روس و چینی خود نتواند برجام را حفظ کنند، احتمال بی‌ثباتی بیشتر در منطقه و حتی وقوع جنگ افزایش می‌یابد.

برجام نشان داد که دیپلماسی ممکن است، اما با توجه به تحولات اخیر و کنار گذاشتن توافق از سوی رییس‌جمهور ترامپ پیامی که به جهان ارسال می‌شود، نباید چنین باشد که صلح به طور اجتناب‌ناپذیری ناپایدار و زودگذر خواهد بود. برای هر یک از ما که متعهد به ارتقای صلح از طریق گفت‌وگوی معقول و درک مشترک هستیم، حفظ اعتبار و تمامیت برجام از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اعتماد به اتحادیه اروپا، شورای امنیت سازمان ملل و فراتر از آن جامعه بین‌الملل و به علاوه اعتبار آن‌ها برای مواجهه با چالش‌های بی‌شماری که در سال‌های آینده به وجود خواهد آمد، در معرض خطر قرار دارد.

همچنین در بخش پایانی این نامه آمده است: مردم ایران از دیپلماسی و صلح حمایت کرده‌اند. اکنون مسئولیت جامعه بین‌الملل است که نشان دهد تصمیم درست را اتخاذ می‌کند و وعده‌هایی که پیش از این داده شده به طور موثر اجرا خواهد شد. شکست یک گزینه نیست، مسیر جایگزین نه فقط برای نسل کنونی بلکه برای آیندگان نیز بسیار پرهزینه خواهد بود.

به گزارش ایسنا، در میان امضاکنندگان این نامه سرگشاده می‌توان به نوام چامسکی زبان‌شناس و محقق برجسته آمریکایی، مانی حقیقی کارگردان و بازیگر، ترانه علیدوستی بازیگر، تریتا پارسی، رییس شورای ملی ایران آمریکا، عدنان طباطبایی، مدیر اجرایی مرکز تحقیقات کاربردی در همکاری با شرق، نیره توحیدیف استاد دانشگاه کالیفرنیا، حسین خسروجردی، طراح و هنرمند، توماکو یاماگیشی، استاد دانشگاه می‌جی در توکیو، پرویز تناولی، پژوهشگر، هنرمند مجسمه‌ساز اشاره کرد.

دیدگاه کاربران

مسعود تراز۳۵۵۶۱۵۱۸:۰۷:۱۱ ۱۳۹۷/۳/۱
بگذارید اول نظر خودمو درباره سخنرانی اخیر وزیرک مایک پمپو عرض کنم دوستی دراروپا گفته تا ترامپ ودار ودسته اش داریم نیاز به دشمن نداریم با استناد باین گفته پمپو همان نقش دوست نادان رابازی میکند که ماایرانیان درادبیات فارسی بسی بآن بصورت ایماوکنایه باکاربرد عمیقی بکار میبریم درسته دراین زمان مافقط روی توانایی های خودمان حساب کنیم ولی دراین شرایط تاریخی ماهم متحدان خودمان راداریم تنها نیستیم
ناشناس۳۵۵۶۴۷۱۸:۵۳:۱۸ ۱۳۹۷/۳/۱
نگران نباشید. انها خوب می دانند که اروپا روی کاغذ به برجام متعهد باید بماند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  24. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  25. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

آخرین عناوین