«رساله در تعریف تبیین و طبقه‌بندی قصه‌های عرفانی»، قاسم هاشمی‌نژاد، هرمس مقامات مشایخ!

زهیر توکلی،   3970215173

تلاش نویسنده در این رساله، معطوف به استخراج حدود و ثغور قصه عرفانی بر اساس منطق درونی خود همین قصه‌­هاست نه بر اساس داده‌­های نقد جدید

مقامات مشایخ!

«رساله در تعریف تبیین و طبقه‌بندی قصه‌های عرفانی»

نویسنده: قاسم هاشمی‌نژاد

ناشر: هرمس، چاپ اول 1394

202 صفحه، 14500 تومان

 

****

در آخرین سالهای زندگی مرحوم قاسم هاشمی­‌نژاد خوشبختانه این فرصت مهیا شد که پاره ای از آثار ارزشمند اما مهجور مانده او در قالب کتاب به علاقمندان آثارش عرضه شوند. «رساله در تعریف، تبیین و طبقه­‌بندی قصه‌­های عرفانی» یکی از همین کتابهاست که انتشارات هرمس نخستین بار در سال 1394 آن را منتشر کرد. کتابی که نگاهی تازه به ادب صوفیه و حکایت‌های عرفانی دارد. این رساله هاشمی‌نژاد حکایت از آن دارد که علاوه بر آشنایی  با ادبیات و داستان غربی، احاطه و آگاهی قابل اعتنایی نیز در میراث عرفانی فرهنگ خود داشته است.

 تلاش نویسنده در این رساله، معطوف به استخراج حدود و ثغور قصه عرفانی بر اساس منطق درونی خود همین قصه‌­هاست نه بر اساس داده‌­های نقد جدید. اصرار نویسنده بر این که تمایز و تفکیک ساختار و محتوا (آن­گونه که در نقد جدید هست)، در تحلیل قصه عرفانی، راه به جایی نمی‌­برد، یکی از نقاط عطف اثر حاضر است.

هاشمی‌­نژاد با تحویل عرفان به تجربه وجودی از توحید، قصه عرفانی را قصه‌­ای می­‌داند که چنین تجربه‌­ای را انتقال دهد و نمود عینی تجربه شخصی راوی را در قصه، یکپارچگی قصه می­‌شمارد و از آن به وحدانیت تعبیر می­‌کند: «شمس تبریز [مقالات،249] قصه را به دو حصه مغز و پوست تقسیم می­‌کند و معتقد است که قصه را جهت مغز آن آورده­‌اند نه از بهر ملالت «به صورت حکایت برای آن آورده‌­اند تا آن غرض در آن بنمایند»...تقسیم قصه به مغز و پوست ممکن است برای کسانی که چیزکی درباره تقسیم نارسای محتوی و محتوا شنیده‌­اند این تصور را پیش آورد که چه بسا این تقسیم نیز به برداشت­‌های ساده‌­گیرانه امروزی ناظر است. البته چنین نیست...قصه عرفانی یک کل یکپارچه و غیر قابل انتزاع تلقی می‌­شود یعنی عناصر قصه تفکیک ناپذیرند و ساختار قصه در حقیقت مغز آن است» (57-58)

 از نکته‌­های شایان توجه دیگر این جستار، مساله بداهت و سادگی قصه عرفانی است. مولف، قصه‌­های رمزی و تمثیلی از قبیل سلامان و ابسال یا رساله الطیور (هر دو از بوعلی سینا) را خارج از شمول تعریف خود می­‌داند و چنین قصه­‌هایی را نه شکلی برآمده از تجربه اصیل وحدانی و حاصل از تجربه شخصی کامل بلکه حاصل تلاقی فلسفه و تقریب فلسفه به عرفان قلمداد می­‌کند و تاکیدش بر این است که قصه عرفانی «عین واقعیت» را بیان می‌­کند بلکه خود یک واقعیت سلوکی است نه بازنمایی واقع. در حالی که استفاده از نماد، فاصله­‌گذاری بین مخاطب (و حتی راوی) و تجربه عرفانی است. همچنین خصوصیت دیگری از قبیل فرح­‌بخشی، تراکم نیرو و بالتبع تراکم زبانی و گریز از تکرار و تزاحم، استعلای روحی (ترانساندانس) از طریق همذات­‌پنداری با قهرمانان در نوع فرعی «مقامات مشایخ» از دیگر ویژگی‌­هایی است که هاشمی‌­نژاد برای قصه عرفانی برشمرده است. او با بسط دادن اشارت شمس تبریزی در نقل بالا، یعنی «غرض» قصه، قصه عرفانی را قصه‌­ای می­‌داند که غرض قصه در تار و پود ساختار مضمونی قصه مندرج و منطوی است: «نه پیام، نه مفهوم افزودنی، نه تمثیل» (57 و 65)  به این سیاق، او کلیه حکایت‌­هایی را که امثال عطار و مولوی با تاویل، داخل در غرض خود کرده‌­اند، خارج از شمول تعریف می­‌داند چون «غرض» نه در داخل ساختار و نه برآمده از مضمون خود قصه است بلکه با تاویل و ابزار تاویل یعنی شگردهای بیانی و صناعی بر قصه حمل شده است.

تفکیک میان فرهنگ غرب و نقد جدید و تلقی قدمای ما از قصه  نیز از همین منظر صورت می­‌گیرد: «در فرهنگ غربی این نکته جا افتاده است که بین داستان (به عنوان یک پدیده جعلی) و واقعیت (به عنوان حقیقت غیرمجعول) تمایز قایل شوند. در همین حال در فرهنگ غرب، شیوه­‌های مختلفی توسط مولفین (روایتگران) برای قابل پذیرش کردن داستان (مجعول) توسط خواننده (مخاطب) به کار گرفته می‌­شود...در فرهنگ داستان­پردازی حوزه شرق خاصه در ایران، داستان نه تنها از واقعات و رویدادهای واقعی مایه می­گرفت، بلکه بر آن بود که واقعی بودن آن را نیز ضمانت کند...» هاشمی‌­نژاد این ساز و کار را چنین توصیف می­‌کند: «رخدادهای داستان­ساز به سبب نقش روایتگر یا مولف، کیفیت روایی پیدا می­‌کرد. منظور ما از «کیفیت روایی» تالیف رویدادها به روال ساده در یک ساختار علّی است. لازمه این کار، توالی بخشیدن به رویدادها در یک بستر زمانی و مکانی است که علیت سامان­بخش آن باشد» (139-140). مولف؛ واریته‌­های مختلف از یک قصه را که خود «گردانه» نام داده و دغدغه دایمی متن­‌پژوهان در یافتن ماخذ اصلی حکایات مشابه را به گونه‌­ای دیگر پاسخ داده است. او این اقتباس‌­های پی در پی از یک پیرنگ اولیه را نه به تفنن یا تقلید یا سنت قصه‌­گویی یا حکایت­‌پردازی بلکه به واقعی دانسته شدن قصه مادر ارجاع می‌­دهد: «نتیجه آن شد که برخی از حکایت­های راست پنداشته که تاثیر خود را طی زمان نشان داده بودند و ذهن­های مخاطبان گرایش داشت آنها را به عنوان واقعیت مقبول بپذیرد، تبدیل به قصه‌­های مادر شدند. ناخودآگاه جمعی ملتی که از آبشخور فرهنگ مشترک سیراب می‌­شد و این «واقعه» را پذیرفتنی می­‌یافت، مهر تایید بر آن می­‌نهاد». در کنار این مباحث نظری، تحلیل­‌های نقادانه و خلاق هاشمی‌­نژاد بر مثال­هایی که از متون استخراج کرده است، التذاذ مشبع و بی­شایبه‌­ای تقدیم می‌­کند به خواننده­ای که به تحلیل شهودی و در عین حال، مجهز به تکنیک متون سنتی علاقمند است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین