"عفاف و کرامت" زن شرقی، یا "بردگی جنسی" زن غربی؟

عبدالرضا طالقانی*، گروه فرهنگی الف،   3961223019 ۶۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

عکس خبر، برده‌های جنسی هستند که در اسرائیل، در یک بازار مخصوص این امر به فروش گذاشته شده‌اند. منتقدان عفاف و حجاب چه پارادایمی را دنبال می‌کنند؟

"عفاف و کرامت" زن شرقی، یا "بردگی جنسی" زن غربی؟

به گزارش جامعه خبری تحلیلی "الف" بیانات صریح پنجشنبه گذشته رهبری، مانند همیشه صراط هدایت را برای عده‌ای و کژراهه گمراهی را برای عده‌ای دیگر باز کرد. گویا سخنان این پیر فرزانه هم شعبه‌ای از آیات نور است که «یضل به کثیراً و یهدی به کثیراً» و البته از نظر دور نمی‌داریم که «ما یضل به الا الفاسقین». حجت را تمام کرد و نسخه کسانی را پیچید که با مماشات و این همانی و یک در میان به نعل و میخ زدن، داشتند پایه‌های یک «اصل فرهنگی» دیگر را لق می‌کردند. درمورد «روشهای برخورد حکومت با حجاب» مدتهاست فکر می‌کنم. مواردی چند به نظرم رسید که حائز اهمیت می‌نماید؛ این نکات «خود مهم پنداشته» را در چهار بخش کوتاه تقدیم می‌کنم.

بخش اول؛ اصلاً چرا زن باید حجاب داشته باشد؟

تهِ قصه را بگویم و سرتان را درد نیاورم: خوب به خاطر دارم در دهه 70 و 80 شمسی، مدام مدل غربی روابط زن و مرد را بر سر ما می‌کوفتند و می‌گفتند «بالاخره غرب، خوب یا بد مسئله جنسی‌اش را حل کرده»؛ حل کرده؟! حالا که چند سالی گذشته، می‌شود بخوبی قضاوت کرد؛ اوج توحش، اوج خشونت، اوج جهالت، اوج سیری‌ناپذیری و انحطاط غرب در مسائل جنسی در این زمان متبلور شده است؛ تاریخ غرب حتی در عصر منحط گلادیاتورها چنین فجایعی را سراغ ندارد.

یک روزی به این اکتفا می‌کردند که با شعارهای فمینیستی و برابری زن و مرد، زن را - بجای تکریم و حرمت به اساس انسانیتش - به‌عنوان تالی و ابزار تلذذ مرد جا بیندازند. این سطح از کار البته هنوز هم ادامه دارد - رجوع کنید به انتشار افتضاح دونالد ترامپ در انتخابات اخیر آمریکا (تصدیق می‌فرمایید که چه مضحک است که چنین آدم‌ نژادپرست بی‌آبرویی مسئول امورات یک مملکت است) - اما اخیراً مسئله بسیار فراتر از این رفته است. علاوه بر بهره‌برداریهای تجاری از زنان، فراگیر شدن (و رسمی شدن!) روابط غیررسمی، همجنسگرایی، سکس گروهی، سکس با حیوانات، سکس با محارم، تشکیل خانواده‌های رسمی با روابط ضربدری زیر یک سقف و ... گذشته از اینکه «خانواده» را از حیّز انتفاع انداخته، حرمت زن را کاملاً پایمال کرده است. (بابت شفافیت سخنم می‌بخشید)

در برابر مدل جمهوری اسلامی در چهار دهه گذشته «در بزرگداشت و تکریم و حرمت انسانی نسبت به مقام زن» مدل کاملاً شکست خورده‌ی به بیراهه رفته‌ی غرب پیش روی ماست؛ خوب است منتقدان حجاب پاسخ بدهند در کدام کشور غربی شاخصهای کرامت و بزرگداشت و رشد اجتماعی زن – اگر استادیوم رفتن و برهنگی و موسیقی و ... را کرامت ننامیم – با کشوری مثل ایران برابری می‌کند؟ آیا در جامعه ما هم – مثل ترامپ ابله - به زنان به‌عنوان برده‌ جنسی می‌نگرند یا دخترانه و همسرانه و مادرانه؟ آیا زنان جامعه ما مطابق آنچه غرب تبلیغات می‌کند، با برخورداری از این سطح از تحصیلات و کمالات و حضور موثر در اجتماع «پرده‌نشینند»؟ آیا عدم حضور در استادیوم – که فضای مسمومش را همه ما می‌شناسیم - پرده‌نشینی است؟! من که وقتی خوب در اطرافم می‌نگرم هرگز جایگاه زنان اطرافم را کمتر از مردان نمی‌بینم و احترام وافر اجتماع به آنها برایم روشن است.

باید کوتاه کنم؛ اما اجمالاً این وجه ایجابی دستورات اسلام درباره حرمت زن، همان است که ما – بجای تاکید سرسختانه بر خود مسئله حجاب – باید بر آن تاکید کنیم و پای بفشریم. اما مع‌الاسف ساختارهای رسمی فرهنگی ما در بزرگداشت این مقام و الزامات حرکت اجتماعی جنس زن یا تقریباً تعطیلند، یا ضد فرهنگی عمل می‌کنند؛ هر چه هم داریم از داشته‌های مکتبی و سنتهای فرهنگی خود مردم است.

در مورد برخوردهای نامناسبِ سلبی و قهری هم، معتقدم انفعال ناشی از دامهایی که در دو دهه اخیر برای ما پهن شد، کار را به اینجا رسانده که نهایتاً حتی برخی خودیها را مجاب کند «سکوت و گذر از برخورد با بدحجابی، بهتر از برخوردهایی است که در رزومه ما ثبت شده است.»

بخش دوم؛ جریانهای فعال در حجاب

من پنج گروه، در حوزه حجاب – و اصلاً در عرصه شاخصهای هویتی جامعه ایران – می‌شناسم، که بر اساس مخالف به موافق به ترتیب زیرند:

  1. مخالفان باهوش و با برنامه غربی

این گروهها را خیلی حس نمی‌کنیم. اینها سالهای متمادی است با تعریف ابَرگزاره‌ها و متامدلهای جهانی، و با تکیه بر ساختارهای چند ملیتی - و عموماً خیریه و غیرانتفاعی - گارد تهاجمی‌شان را در پس نقابهای چند لایه می‌پوشانند و سیستمهای گوناگون کشاورزی، مالی، تجاری، فرهنگی و غیره را با قید زدن و با تکیه بر قانونهای جهانی، جهت می‌دهند.

بنیادها و خانواده‌های راکفلر، کارنگی، فورد، روتشیلد و گیتس از جمله این گروهها هستند. سطح کار در این بخش آنچنان بالاست که با ارائه چند تعریف و تعیین چند شاخص، هر سه تا پنج سال یک بار، تمام ساختارهای بین‌المللی، مانند بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول و انبوه نهادهای فراملی دیگر، با تغییر رویه پشت برنامه‌های اینان می‌ایستند. برنامه تحدید نسل، برهم زدن اقلیمهای بومی با برنامه‌هایی مانند سدسازیهای گسترده، حاکمیت نهاده‌های کشاورزی خاص (مثل داستان UPOV)، الکترونیکی کردن ابزارهای حاکمیتی، شفاف‌سازیهای فراملی (مانند FATF)، جهت‌دهی برنامه‌های اجتماعی مانند معضلات اجتماعی (برای مثال ساماندهی روسپی‌های شهری) و برنامه‌های فرهنگی و آموزشی (مثل 2030) و ... زیرشاخه‌های ابَرمدلهایی هستند که در این سطح تعریف می‌شوند. از جمله این ابرمدلها، می‌توان به «مدیریت دولتی نوین»، «حکمرانی خوب» و «حکمروایی الکترونیک» اشاره کرد.

کنشهای این سطح از مخالفان فرهنگهای بومی بر «علوم شناختی» استوار است؛ یعنی رفتارهای جوامع را در شرایط گوناگون و با بهره‌گیری از ابزارهای گوناگون (مثلاً با استفاده از ابزارهای مجازی) با پایشهای دقیق مورد بررسی قرار می‌دهند، و سپس بر این شناخت، برنامه‌های متنوع‌شان را بار می‌کنند.

خب، در مورد حجاب، به‌عنوان یکی از پایه‌های مهم و نمادهای ویژه فرهنگی در جامعه ایران، تلاش این سطح از کنشگران از مدتها پیش از انقلاب آغاز شده؛ که بحث سنگینی می‌طلبد و مجالی جداگانه می‌خواهد؛ که می‌گذارم و می‌گذرم.

  1. «اپو»ی قشری

بخش دوم، اپوزوسیون سطحی‌نگر و بازیچه قرار گرفته است. اینها هر یک بخش کوچکی از پازل سطح بالاتر را اجرایی و عملیاتی می‌کنند؛ عموماً آرائشان دقیق نیست و معمولاً در ازای مبالغی پول یا مزایای دیگر، مهره سوخته شدن یا بازیهای فرسایشی و بی‌ثمر را قبول می‌کنند؛ البته رسانه و تبلیغات را نسبتاً خوب می‌فهمند. نقش این گروه از آنجا مهم است که «بخشی از پازل سطح بالایی‌ها» را پیگیرند؛ و گرنه به خودی خود، نقش آنها کم‌اهمیت و کم‌رنگ است.

  1. منتظران جهت باد

گروهی در جامعه هستند که در خیلی از موارد، از جمله حجاب، سختگیر نیستند؛ کلاه شاپو و پهلوی را همانقدر پذیرا هستند که عمامه و کلاه نمدی و روسری را؛ بستگی دارد... نه برای آژانهای رضاخان در مقطع کشف حجاب «گور به گوری» می‌فرستادند، نه برای امام راحل در مقطع قانونی شدن حجاب، «صلوات محمدی». اینها هم خیلی در این جریان موثر نیستند.

  1. مذهبی‌های قشری

جاهل متنسک؛ اینها تقریباً همان قشر بالایی هستند بعلاوه تعصب و تحجر؛ این تحجرشان برای عاقبت به خیری خودشان و دینداری بقیه مضر است. تاریخ از پشت کردن اینها به ائمه هدی، قصه‌ها دارد. یکی از همین هاست که به امام مجتبی می‌گوید «یا مذل المومنین» و چند سال بعد همو بخاطر مسلمان بودن طرفین، حسین را تنها می‌گذارد! این قشر الآن بدون شناخت و بواسطه باورهای سنتی، سفت و سخت از حجاب دفاع می‌کنند، راستش را بخواهید به بهشت و جهنمش هم کاری ندارند؛ اگر صلح لاجرمی هم اتفاق بیفتد به سید علی خامنه‌ای همان را می‌گویند که به حسن بن علی گفتند. بسیاری از شئون زندگی اجتماعی ما دست همین انسانهای «احتمالاً عملیاتی بی‌مطالعه» است. اگر احیاناً بیم نداشتم که "الف" توقیف شود، مصادیق این رفتار در زمانه فعلی را برایتان می‌شمردم.

اینها کنش‌گرانی تندمزاج و متعصب هستند؛ البته خب به بحث و فحص درباره فلسفه حجاب کاری ندارند، چون در محاجه، گیر می‌افتند! اگر این طیف کمتر گسترده بود، شاید الگوهایی مانند اقتصاد مقاومتی بیش از این پیش رفته بود.

  1. عقلانیت‌گراها

 عده‌ای هستند که ملاکهای قوی و رفتارهای منطقی و دلایل محکم برای سبک زندگی عقلانی دارند. اینها بسیار دقیق هستند، مثلاً برای این گروه حتی شان «رهبری» سیدعلی خامنه‌ای، مانع درک شانِ «فرزانگی»، «تدبیر»، «عقلانیت»، «معنویت» و «امامت» او نیست. اینها اهل تفرّس و دقت‌اند و خوب در پیامهای امام جامعه می‌اندیشند و با معیارهای صحیح آنها را دریافت می‌کنند. بخشی از ساختارهای تحول‌یافته حوزه‌های علمیه، سپاه، و جز آن، در زمره این گروه قرار می‌گیرند. (اگر برچسب نمی‌خوردم چند تایی از این گروهها را برایتان معرفی می‌کردم) شاید بتوان گفت حکومت اسلامی با تکیه بر این گروه، استوار و پیش‌رونده است. در مورد حجاب، کنش این گروهها بسیار کارساز و موثر هست و خواهد بود. هرچند، بعید است شمار زیادی از این افراد بشناسید.

بخش سوم؛ جاهایی که گیر می‌کنیم، متفکران‌مان همت نکرده‌اند

طرح این پرسشها بعد از 4 دهه جای بسی شرمندگی‌ است. ولی لااقل من هنوز پاسخی روشن برای آن ندارم: در کل؛ متولی پاسخ به پرسشهای مردم کیست؟ ورای آن، متولی ارائه الگوهای زیستِ فردی و اجتماعی - همان "لایف استایل" - در کشور ما کیست؟ متولی اقامه و اجرای آن کیست؟

برای روشن‌تر شدن مطلب مصداق بیاورم؟ مسئله مدل پول اعتباری و الکترونیک (که دنیا را به قبضه صهیونیستها در آورده) مسئله بانکداری تجاری (ِتمام‌ربوی)، مسئله برنامه‌های توسعه اقتصادی فشل و غیرعملیاتی (با رکورد 30 درصد عملیاتی شدن طی 70 سال)، مسئله موسیقی، مسئله فساد اقتصادی، مسئله خودروسازی، مسئله فضای مجازی، مسئله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (که شده اداره بررسی مجوز و اساسنامه کتاب و فیلم و محصولات فرهنگی)، مسئله وزارت خارجه، مسئله محرومیت‌زدایی، مسئله آداب مشروع و موجه ازدواج، مسئله مسکن، مسئله تورم، مسئله معیشت و اشتغال، مسئله ترافیک، مسئله آب، مسئله ریزگرد و ... مسئله حجاب.

این هم مصداق؛ چه کسی اینها را حل کند؟ شاید در مغالطه‌ای بگویند - و می‌گویند - خب، ما متفکریم؛ متفکر، فکر می‌کند و «اجرایی»ها باید مسائل را حل کنند. راستش را بخواهید بعد از 4 دهه به این راحتی نمی‌شود از پاسخ طفره رفت؛ ببخشیدها، آن «اجرایی»ها را چه کسی تربیت کند تا این مشکلات را حل کنند؟ (دیدید؟!)

حال بیایید جواب بدهیم؛ اگر بگوییم متولی پاسخ به این امور دانشگاه است ممکن است تکفیر شویم، که چرا متولی امر دینی را علوم با مبنای غربی گرفته‌ایم؛ اگر هم بگوییم حوزه است باز ممکن است تکفیر شویم، که چرا حوزه را به کم‌کاری محکوم کرده‌ایم. خب، شما بفرمایید: نهاد دیگری برای حل و فصل این مسائل می‌شناسید؟!

اما بحث حجاب

بیایید مصداقی(تر) بحث کنیم. آیا حجاب در اسلام واجب است؟ بله، البته؛ آیا الزام حکومتی به حجاب هم واجب است؟ اگر نیست که هیچ؛ اگر هست چرا این همه قوانین و نظام اجراییِ یک بام و دو هوا داریم؟ مثلاً چرا در تلویزیون «فیلم هندی» پخش می‌کنیم؟ چرا قانون مبارزه با بی‌حجابی و بدحجابی اینقدر شُل و غیرالزام‌آور - بیشتر شبیه تعارف - است؟ (در مورد مالیات و جریمه بانکی هم همینطور است؟!) بدتر از اینها چرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (همان اداره مجوزهای فرهنگی غربیها) در شبکه خانگی به فیلم‌هایی مجوز می‌دهد که برای تماشای دور همی و خانوادگی آنها باید تن مردم بلرزد که فلان؟ چرا جمهوری اسلامی طوری پیش رفته که قوانینِ روابطِ نظام‌مند و مترقی «محرم و نامحرم»ِ اسلام، زمین مانده، و جایگزین آن طی سه دهه «یلگی» را داشتیم و الآن گرفتار مدلهای روزآمد مثل «هم‌باشی سیاه» شده‌ایم؟ چرا آمار فزاینده طلاق به یک به چهار در کشور و یک به سه در تهران رسیده است؟ دیگر پیشتر نمی‌روم، اصل موضوع این است که سرگشته‌ایم، چون کار تئوریک و علمی قوی نکرده‌ایم.

سالها فحص و بحث کرده‌ام که بیابم متولی رفع این حیرانی و سرگشتگی کدام فرد یا نهاد است؟ راستش اگر فکر کنیم از این دانشگاه، مدل تعالی در می‌آید که سادگی کرده‌ایم؛ آفتاب آمد دلیل آفتاب: کار همین حالا دست دانشگاه است، که این شده. ماموریت دانشگاه ما با این مدل فعلی، تبعیت ساختاری از یافته‌های غربی، یا دست‌بالا حل مسائل آنان است.

می‌ماند حوزه که آن هم تا حالا بیشتر شعار داده و در عرصه عمل خیلی ورود نکرده است. گرچه با توجه به ایجاد جزیره‌های کم‌تعداد اما موثر کار علمی در 4 دهه پس از انقلاب، هنوز امیدها به حوزه است؛ اما به عقل ناقص من، در این عرصه به حوزه‌های علمیه سه اشکال جدی وارد است:

1. روش تحقیق غربیها، به مراتب دقیقتر و عمیقتر از روش درس و بحث ماست. شاید در یک انقلاب‌واره نیاز باشد روش فکر کردن را از آنها بیاموزیم. در این مورد بحث زیاد دارم که می‌گذرم، «کلاسه‌بندی علوم» و «تعمق مبناگرا» دو اشکال اساسی ما در این زمینه است. (لابد توجه دارید که روش صغری کبری و فکر، غیر از محصول آن فکر با مبانی معیوب است.)

2. ما اصلاً درس نمی‌خوانیم؛ و اظهار فضل‌مان از مطالعه‌مان به مراتب بیشتر است. اساساً مطهری و بهشتی و خامنه‌ای و چمران و خمینی و هر کسی از این شجره طیبه سراغ بگیرید، اشتغالش مطالعه بوده نه اجرا. برخلاف بسیاری از ما که قبل از مطالعه و کسب فضل، می‌خواهیم قهرمان باشیم. آقا در دیدار با طلاب در مهرماه سال جاری به این موضوع پرداختند، و به طلاب فرمودند «بی‌مایه فطیر است»:

«اوّلاً درس خواندن را دستِ کم نگیرید. این حرفهایی که شما زدید، این عبارات خوب، این مطالب خوب، معنایش این نیست که شما خوب درس خوانده‌اید؛ معنایش این است که شما خوش‌فکرید، خوش‌بیانید؛ امّا آیا درس هم خوب خوانده‌اید؟ از این حرفها نمیشود فهمید که شما خوب درس خوانده‌اید. باید خوب درس بخوانید.

 من مشهد درس رسائل و مکاسب میگفتم، هر چند وقت یک‌بار هم ما را میگرفتند، زندان میبردند، شاگردهای ما متفرّق میشدند؛ بعد که از زندان می‌آمدیم، درس را شروع میکردیم، باز جمع میشدند می‌آمدند؛ شوق مبارزه و ملاحظه‌ی حال بنده -آن کتک‌خوریِ ویژه‌ای که ما آن روز از دستگاه داشتیم- گاهی آنها را نسبت به این درسی که ما به آنها میدادیم، دچار تردید میکرد؛ حالا جزئیّات فرمایش شیخ در مکاسب یا مثلاً کفایه که مراد از عبارت این است [را وقتی میگفتم]، من میدیدم دچار تردیدند؛ همیشه من به اینها میگفتم: بچّه‌های عزیز من! بدانید اگر درس نخوانید نمیتوانید تاثیرگذار خوبی باشید؛ به اینها میگفتم بی‌مایه فطیر است، باید درس بخوانید.

 اگر میخواهید افکارتان، پیشنهادهایتان، خصوصیّات برجسته‌ای که روحیّه‌ی شما بحمدالله از آن برخوردار است، در جامعه تاثیر بگذارد، باید باسواد باشید، باید درس بخوانید، باید ملّا باشید. درس را جدّی بگیرید؛ نگویید حالا دنیا دارد براساس پیشرفتهای فنّی و فنّاوری و مانند اینها اداره میشود، ما نشسته‌ایم داریم مثلاً فرض کنید حاشیه‌ی ملّاعبدالله میخوانیم یا فرض کنید منطق مظفّر میخوانیم! نه، این منطق مظفّر را باید بخوانید؛ این کتاب نحو را یا کتاب صرف را به‌عنوان مقدّمه باید بخوانید؛ این کتاب فقه را و کتاب اصول را باید بخوانید تا بتوانید به‌عنوان یک روحانی -که حالا عرض خواهم کرد روحانی یعنی چه- اثرگذار باشید. باید درس خواند. ما در بین روحانیّون کسانی را داشتیم که ازلحاظ مبارزه چیزی کم نداشتند، امّا ازلحاظ علمی، نصاب لازم را نداشتند؛ اینها نتوانستند تاثیر قابل توجّهی در پیشرفت این مبارزه یا در ایجاد این حرکت عظیم بگذارند. آن کسی توانست که -مثل امام- در حدّ نصاب کامل بود. درس بخوانید! این توصیه‌ی اوّل من است؛ درس را جدّی بگیرید.»

3. ساختار حوزه بسوی حل مسائل جامعه جهت‌گیری نکرده است. اصولاً داب حوزه بر این است که منتظر بنشیند که سوالی از جانب کارشناسان مطرح شود و متخصصان حوزه با غور در منابع، پاسخی درخور و مناسب برای آن بیابند.

حواسمان نیست که این روش مناسب هزاره‌ای است که حکومت در اختیار ائمه و علمای دین نبوده است. وقتی حکومت در اختیار نهاد دین قرار می‌گیرد، بر اساس حجتهای گوناگون، دین باید مسائل جاری مردم را حل و فصل کند. اساساً می‌شود چنین سطحی از عدم توازنهای فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی کشور را به عهده دیگرانی دانست که حکومت را در اختیار ندارند؟!

خب، با این شرایط و ذیل این ساختاری که متفکرانش - فردی و ساختاری - به حل مسائل اهتمام جدی ندارند، طبیعی است مردم در سرگشتگی بمانند، به تعبیر قرآن «لا الی هولاء و لا الی هولاء». متعاقب این حیرانی، خیلی طبیعی است که نظریه‌پردازان، کمپانیها و بنیادهای بین‌المللی به پشتوانه تجربه چند صد ساله استعماری‌شان، بر شناخت و ادراک‌سازی برای جامعه ایران متمرکز شوند و با لق کردن شاخصهای‌ هویتی، از این شرایط بهره اتمّ و اکمل ببرند؛ و یکی از این شاخصهای هویتی، «حجاب» است.

بخش چهارم؛ در حملات غرب، اصلاً حجاب موضوعیت ندارد

مبارزه با حجاب، و ادراک‌سازی واژه‌هایی مانند «اجبار» برای این ارزش متعالی، تنها وجه فرهنگی ندارد. این مسیری است که جمهوری اسلامی را از درون تهی خواهد کرد. برای اینکه مسئله روشنتر شود توجه‌ شما را به این فراز که در کانال یکی از ضد انقلابهای فعال و شاخص در مسئله حجاب درج شده، جلب می‌کنم:

«مطلب ارسالی از یکی از همراهان در باره برنامه صفحه دو بی‌بی‌سی فارسی "دختران خیابان انقلاب": سعید برزین در بی.بی.سی می‌گوید حجاب می‌تواند در جمهوری اسلامی لغو شود (آنهم با تلاش اصلاح طلبها!) و بعد لغو اعدام برای قاچاقچی‌های مواد مخدر را مثال می‌زند! 

آزادی حجاب، فقط آزادی برداشتن روسری نیست. وقتی پوشش زن آزاد شود، حتما او به استادیوم هم رفته، حتما حق ورزش با لباس باز را هم گرفته، و حتما خوانندگی‌اش هم آزاد می‌شود(آزاد شدن صدای زن به مراتب محتمل‌تر از آزاد شدن پوشش است).

در چنین شرایط فرضی، حتما روابطِ زن هم آزاد شده است(تصور کنید گشت ارشاد جمع شده ولی پلیس اخلاق در خیابان گیر بدهد که شما با هم چه نسبتی دارید!). در جامعه‌ای که پوشش، صدا، ورزش و روابط زن و مرد آزاد شده، آیا می‌شود برای الکل مجازات شلاق اجرا کرد؟ پس حتما آنهم آزاد شده. با آزادی الکل و پوشش و هنرِ زن، عملا و رسما تمام مجازات‌های اسلامی لغو شده است.

فرض که چنین رخدادی زیر نامِ جمهوری اسلامی (چنانکه اصلاح‌طلبان خارج از کشور می‌گویند) رخ دهد، اگر تا آن لحظه حکومت سقوط نکرده باشد، پس از آن سقوط می‌کند...

دختران خیابان انقلاب، دنبال رئیس جمهور شدن یک زن نیستند. دنبال آزادی‌های فردی خودشان هستند. می‌خواهند مثل یک انسان متمدن قرن بیست و یکمی زندگی کنند. هیچ چیز دیگری هم برایشان "مسائل مهمتر" نیست. ولی چنانکه مسیح علی‌نژاد تاکید می‌کند چون حکومت بر پایه سلب این آزادی‌های فردی شکل گرفته، رفع حجاب اجباری، امروز یکی از سیاسی‌ترین و انقلابی‌ترین و رادیکال‌ترین شعارهاست.»

به این ترتیب فروکاستن مسئله حجاب به یک کنش اجتماعی ساده یا یک مسئله فرهنگی اختلافی، چرخ آسیاب دشمن را می‌گرداند. ببخشید، کمی طولانی شد.

*عبدالرضا طالقانی، پژوهشگر موسسه احیاگران تمدن فاخر | مطالب دیگر نگارنده را اینجا پی بگیرید

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۷۵۲۱۳۰۸:۳۲:۰۰ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
ژاپنیها اصلا متوجه نمی شوند شما چه می گویید ولی از نظر اخلاقی قویترین خانواده ها را دارند و از نظر اقتصاده بر ترین هستند و البته از نظر فرهنکی کمترین خشونت و جرم و جنایت و... مشکل ما جای دیگر است. تا زمانیکه ما برای دیگران نسخه می پیچیم و برخی از ما خود رت با صلاحیت تر از دیکران برای تصمیم گیری در مورد صلاح و غیر صلاح ما می دانند و امر بر انها مشتبه شده که سلقیه انها قانون است و قیم دیکران هستند مشکلات ما هم بیشتر خواهد شد و همه توجه ما به این پوسته ها ظاهری.
majid r۲۷۵۳۴۴۱۰:۰۸:۵۴ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
متاسفانه معتقدان به آزادی پوشش خوستگاهشان غرب است نه ژاپن. و رسانه های تشویق کننده آنها هم پایگاهشان در غرب است نه ژاپن. جمهوری اسلامی ایران تنها کشوریست در جهان که صد ها رسانه ماهواره ای و اجتماعی علیه آن فعال است من نمی دونم تامین هزینه های سنگین این شبکه ها و رسانه ها توسط غرب و کشورهای غربی و آمریکا چه فایده ای برای آنها دارد؟!!!! شما میدانید؟
ناشناس۲۷۵۴۲۸۱۱:۱۱:۲۵ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
شما مطلب رو نگرفتی! رابطه غرب با ژاپن بیشتره یا ما؟ اما ژاپنی ها با اتکا به فرهنگشون از آسیبهای فرهنگ غرب محفوظ موندن نه با گشت ارشاد و حجاب. با مخیر گذاشتن مردم در انتخاب، ژاپنیها فرهنگ خودشون رو ترجیح میدهند نه با زور!
ناشناس۲۷۵۴۵۳۱۱:۳۷:۴۵ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
بله بنده می دانم. جمهوری اسلامی می توانست نه اینکه الان هست، تنها الگوی مذهبی فعال در مقابل ارزشهای جهان لیبرال باشد. منتها الان ما خود درگیر مفاسد اقتصادی در بزرگان، مفاسد اجتماعی در بدنه مردم، مفاسد فرهنگی از جنس ابتذال در هنرمندانمون هستیم و مذهبی های ما بین انتخاب بین حکومت و دین مردد هستند. مشکلات اقتصادی نظیر بی پولی و بیکاری و البته میزان زیاد افسردگی و خمودگی در جامعه هم مزید بر علت هست. ما امروز هیچ نداریم که صادر کنیم. حضور فعلی این برنامه های ماهواره ای بر علیه ما فقط به خیال خودشون برای سقوط نظام هست تا در این حین با شکل دهی افکار مردم، ارزش ها و آدمهای مورد نظر اونها قدرت بگیرند. توصیه ما مردم به مسئولین باید این باشه که دست از اختلاف بردارید. اشتباهات گذشته را اصلاح کنید. دست در دست مردمتون بزارید. موشک شما رو حفظ نمیکنه، خدا شما رو به واسطه مردم حفظ میکنه
ناشناس۲۷۵۵۱۴۱۲:۲۷:۴۶ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
مردم از این اسلام ظاهری که فقط تو حجاب خلاصه شده خسته شدن . آیا اسلام سفارش به برخورد با فساد نکرده ؟؟؟ آیا اسلام در برخورد با ربا و نزول کم گذاشته ؟؟ آیا اسلام در برخورد با مفاسد اقتصادی و دستبرد به بیت المال کوتاهی کرده ؟؟؟ ایا اسلام در برخورد با مقامات و قاضی های فاسد و دولتمردان فاسد کوتاهی کرده ؟؟؟ وضعیت الان درست مثل اینکه قران کرده باشین سر نیزه و شعار حجاب سر بدین و بگین ما مسلمان هستیم ولی در عمل هیچی از اسلام نیست .
ناشناس۲۷۶۲۶۳۰۶:۵۴:۱۱ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
اینکه همه بر علیه یک جریان باشن امتییازی هست برای ان جریان ؟یا اثبات درستی ان جریان هست ؟
معلم ژاپنی۲۷۵۷۵۱۱۴:۵۳:۱۲ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
معلومه شما درباره ژاپن هیچی نمی دونی! یکی از کشورهایی هست که فروپاشی خانواده و ارزشهای خانوادگی و مسائل و مشکلات جنسی به طور خیلی جدیدی دامن گیرشون شده. دلیلش هم به نظر بنده تسلیم شدنشون دربرابر هجمه فرهنگ آمریکایی بعد از جنگ دوم جهانی و آزادی های رسانه ایشونه. توی فروشگاه ها و سوپرمارکتاشون مجلات مستهجن روی ویترین جلوی چشم همه هست.
ناشناس۲۷۶۰۳۹۲۰:۴۲:۳۴ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
چیزی که ثابت شده است این است که در ایران متاسفانه حجاب اجباری نتوانسته مانع فساد و فحشا شود!!! باید دید اشکال از کجا بوده... به جای فرهنگ سازی فقط زوری خواستیم این موضوع رو تحمیل کنیم و این هم نتیجه اش
ناشناس۲۷۵۲۱۶۰۸:۳۸:۱۷ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
اسلام سوپرمارکت نیست که ما بریم داخلش و هرچی دلمون خواست رو برداریم.
ناشناس۲۷۵۴۵۰۱۱:۳۲:۱۵ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
مهم اینه که خودت بری تو سوپر مارکت و حق انتخاب داشته باشی نه این که بزنن تو سرت بندازنت اون تو بگن هر چی ما می خوایم تو بخر
سید جواد۲۷۶۴۹۶۱۱:۵۷:۳۵ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
مشکل همینجاست شما فکر می کنی دستورات خداوند، میل شخصی افرادی در حکومت است، شما اگر می خواهید دستورات خداوند را زیر پا بگذارید بهانه نیاورید.
مرتضی۲۷۵۲۳۵۰۸:۵۴:۱۰ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
حجاب محدودیت نیست.ولی وقتی دختر جوان ما را به ورزشگاه فوتبال راه نمی دهند و یا نمیگذارند فلان ورزش را انجام دهد او همه این محدودیتها را از حجابش می بیند و با آن با کشف حجاف می خواهد مبارزه کند.مشکل عده ای کاسب حجاب است که با کج خلقی و بدرفتاری و کج فهمی جوانان را به سمت بدیهای غرب روانه می کنند.با حجاب می شود ورزشگاه رفت.با حجاب می شود ورزش کرد.با حجاب می شود رنگ های شاد پوشید.با حجاب می شود.......
ناشناس۲۷۵۲۳۶۰۸:۵۴:۱۲ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
خیلی طولانی بود بی محتوی وتکراری...
ناشناس۲۷۵۲۳۷۰۸:۵۵:۱۰ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
من موافق بی حجابی نیستم هم قبل از انقلاب را دیده ام هم وصعیت فعلی را درک میکنم حجاب مانع فحشا نیست
ناشناس۲۷۵۲۴۴۰۹:۰۴:۴۷ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
علت اصلیش اینه که گاهی همه دین میشه حجاب. تا جایی که سواد دارم دین اصول و فروع و شاخ و برگ داره. وقتی از این همه گناه کبیره غفلت میشه و فقط بر حجاب زوم میشه نتیجش همین میشه. خیلی از بدحجابا هم منکر حجاب نیستن، فقط به خاطر اجرای سلیقه ای احکام لج میکنن. همین.
ناشناس۲۷۵۲۴۹۰۹:۰۸:۲۴ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
سایت محترم الف مثل اینکه شما متوجه نیستی یا تمیخواهی برو بیاوری مسئله اصلا حجاب تیست الان فقط لجبازی است همین
ناشناس۲۷۵۲۹۰۰۹:۳۷:۲۳ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
حجاب اسلامی شاید در کشور اسلامی معنی داشته باشه
ناشناس۲۷۵۲۹۵۰۹:۳۸:۲۵ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
اول که اون بالا نوشتید ترامپ ابله، همین ابله توی یک سال اخیر در اقتصاد آمریکا تاثیر شگرفی داشته و سیاست خارجی ما رو هم آچمز کرده.
مرتضی۲۷۵۳۱۰۰۹:۵۲:۲۲ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
دقیقا چرا فکر میکنید که فحشا در داخل کشور ما کمتر از بقیه جاهاست؟
ناشناس۲۷۵۵۸۶۱۳:۰۳:۵۷ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
برو امار تعداد فرزندان نامشروع در دیگر کشورها را که از طرف سازمان ملل منتشر شده ببین تا بفهمی کارکرد حجاب در ایران چی بوده
ناشناس۲۷۵۳۱۷۰۹:۵۳:۳۴ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
اقا واسه بار هزارم خدمت نویسنده مطلع و دانشمندتون که زحمت یه سرچ به خودش نداده باید بگم اون عکس مربوط به اعتراض نمادین به خشونت علیه زنان هست که رفتن تو یه ویترین مغازه وایسادن.چاپ کن.
ناشناس۲۷۵۳۹۹۱۰:۵۳:۳۶ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
این رسانه های داخلی فکر میکنند همه منابع خبری مردم اینها هستند(دقیقا مثل صدا و سیما)
رضا۲۷۶۰۰۸۱۹:۴۵:۰۰ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
خوب همین هم اگه باشه یعنی توی غرب خشونت هست و زنان با همه آزادی کرامت هاشون حفظ نمیشه سرمون رو مثل کبک زیر برف نکنیم....
ناشناس۲۷۵۳۲۳۰۹:۵۸:۳۴ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
اول به پرونده های فساد و دزدی اقایان و اقازاده ها رسیدگی کنید بعد ... بیکاری ، فساد ، قاچاق ، اعتیادو ...بعد شما ها فقط زوم کردین رو حجاب .
ناشناس۲۷۵۳۴۵۱۰:۰۹:۰۷ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
این دید زن را بعنوان یک انسان مستقل نمی بیند واورا جزو مایملک مردان میبینند
ناشناس۲۷۵۳۴۶۱۰:۱۲:۱۸ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
بودجه احیا گران مفاخر چقدر هست؟..
ناشناس۲۷۵۳۴۹۱۰:۱۳:۵۵ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
سایت محترم الف شما که به نظرتون حجاب یک فرضیه اسلامیه واجبه-که هست- آیا بهتر نیست در مورد ربا هم مقاله بنویسید که وجودش ده ها برابر بدتر از بد حجابی است .ایا در قرآن نداشتن حجاب را -مانند ربا- دشمنی با خدا فرض شده؟
ناشناس۲۷۵۶۰۷۱۳:۱۱:۳۱ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
وجود حجاب و نبود ربا در یک جامعه باعث جلوگیری از پدیده ی حرام خواری و حرام زادگی میشود در کشور ما به دلیل سهل انگاری و تقلید کورکورانه از جان غرب ربا فرا گیر شده و جامعه دچار پدیده ی حرام خواری شده است حالا نتیجه ی تقلید کورکورانه ی یه عده از غرب در مورد حجاب باعث میشود تا حرام زادگی هم در جامعه مثل حرام خواری رواج پیدا کند
ناشناس۲۷۵۳۵۰۱۰:۱۴:۴۳ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
این عکس خیلی وقت پیش با یک همچین توضیحی پخش شد و همون موقع هم مشخص شد که این یک پرفورمنس اعتراضی بوده
فروغ۲۷۵۳۵۵۱۰:۱۸:۰۱ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
کدوم دشمن؟چرا هی دشمن دشمن می کنید؟
ناشناس۲۷۵۵۰۷۱۲:۲۴:۳۵ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
همون کسانی که ما صبح تا شب علیه شون حرف میزنیم و شعار مرگ بر ... میدیم و توقع داریم اونا با ما دشمنی نکنند!
رضا۲۷۵۳۵۸۱۰:۱۹:۴۵ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
لطفاً کمی تحقیق کنید بعد اطلاع رسانی کنید مثلاً وظیفه شما آگاهی دادن و افشای حقایق است ...
ناشناس۲۷۵۳۷۱۱۰:۲۹:۴۰ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
یک زن میتونه حجاب کامل داشته باشه ولی برده جنسی باشه ، این موارد به اختیار خود زن است .
ناشناس۲۷۵۳۸۷۱۰:۴۶:۱۶ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
من نمیفهمم در این دیدگاه شما نقش مردان چیست. شما تصور کنید یک پسر نوجوان را که دارد در ایران بزرگ میشود و هی می شنود که اگر دختران و زنان خودشان را نپوشانند مردان به گناه می افتند. در این شرایط واقعا چرا آن پسر باید تلاش کند تا نگاهش را کنترل کند، وقتی همه مسوولیت‌ها بر عهده زنان گذاشته میشود؟ این همه فشار و تبلیغات روی زنان گذاشته شد، از بخشی فعالیت‌ها محروم شدند، نتیجه در نیامد. فکر نمی کنید دلیل ان این است که مردان هیچ فشاری برای کنترل رفتار و گفتار و نگاهشان حس نمی کنند؟ لطفا نگویید که نگاه کردن و خیالپردازی‌های بعدش! یک ویژگی طبیعی مردانه است چون ان وقت من هم خواهم گفت خودارایی و نمایش زیبایی هم یک ویژگی زنانه است
ناشناس۲۷۵۳۹۱۱۰:۴۹:۲۲ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
مشکل شمایید که بی حجابی را با بردگی جنسی یکی میدونید تا هزینه این کار بالا برود. الان 54 کشور اسلامی حجاب ازاد دارند یعنی زنان بی حجابشون برده جنسی هستند ؟ در ضمن تیتر این مقاله نشان دهنده عمق کینه شما نسبت به غرب است. اتفاقا اوج فحشا در کشورهای اروپای شرقی , روسیه , اوکراین و صد البته کشور تایلند است که ازادی بردگان جنسی تایلندی در اونجا با هیچ کشور دیگری قابل مقایسه نیست. نکنه تایلند شرقی نیست و غربیه !!!
ناشناس۲۷۵۴۱۲۱۱:۰۰:۱۶ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
خب اکه حجاب نباشه امثال آقای عبدالرضا طالقانی از کجا و برای چه کاری بودجه ی مفت بگیرن و مفت مفت پول در بیارن؟؟؟ کاش اقای طالقانی شماره ملی و حسابهای بانکی خودش و موسسه ش رو علنا اعلام کنه
ناشناس۲۷۵۴۲۶۱۱:۰۹:۳۵ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
"آزادی حجاب، فقط آزادی برداشتن روسری نیست. وقتی پوشش زن آزاد شود، حتما او به استادیوم هم رفته، حتما حق ورزش با لباس باز را هم گرفته، و حتما خوانندگی‌اش هم آزاد می‌شود(آزاد شدن صدای زن به مراتب محتمل‌تر از آزاد شدن پوشش است)."جالبه اصلا برای زنها محدودیت نداریم ؟تازه این اولشه بعدش زنها چه کارها که میکنند تازه آخرش هم نظام سرنگون میشود !!!!!!!!!!!
ناشناس۲۷۵۸۴۸۱۶:۳۷:۲۳ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
حالا مثلا این اتفاقات بیوفتد مگه واسه کشور های چون افغانستان پاکستان تاجیکستان ترکیه و .... این اتفاقات افتاده چه شده؟
محسن۲۷۵۴۳۱۱۱:۱۳:۴۹ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
تمام گناهان را فراموش کرده ایم و فقط حجاب را گناه میدانیم بنظر من بزرگترین تبلیغات برعلیه دین و نظام توسط مفسدان اقتصادی انجام میشود که با ریا و تظاهر به دین به فکر برداشت از امکانات مادی و پرکردن جیب خود هستند وقتی از تمام گناهان ، فقط با بدحجابی مبارزه شود و فقط حجاب نماد کشور اسلامی میشود ، نتیجه این میشود ایکاش با مفاسد اقتصادی و ریاکاران ، مبارزه موثر انجام شود که نتیجه آن برگشت مردم به دین و حل شدن مشکل بی حجابی و بدحجابی است
ناشناس۲۷۵۴۳۲۱۱:۱۴:۰۲ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
اساسا با واقعیت مشکل دارید واقعیت این است و علم ثابت کرده است که ما انسانهایی با مشکلات جنسی داریم که تقریبا همه موارد ان نامگذاری علمی شده و قابل مطالعه هست انسان دارای غریزه جنسی هست چه بخواهید چه نخواهید ادمهایی که به قول شما برده جنسی هستند کسانی هستند که یا از لحاظ روان مشکل دارند یا از لحاظ معیشت که هردو نوع را در کشور داریم
تنتن۲۷۵۴۳۳۱۱:۱۴:۵۰ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
ننن
علیرضا۲۷۵۴۳۴۱۱:۱۷:۰۴ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
کلا نگاهتون به غرب درست نیست
ناشناس۲۷۵۶۶۱۱۳:۵۴:۵۰ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
اره عشق غرب بعضی ها را کور و کر کرده
ناشناس۲۷۵۴۴۱۱۱:۲۲:۱۸ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
والله ما آقایون که اینجا تو مملکت خودمون احساس ذره ای کرامت و احترام نمی کنیم، بیشتر شبیه شهروندان درجه سه با ما رفتار میشه و انگار کشور مال یه سری از ما بهترین هست. حالا بانوان رو نمیدونم، این طور که شما نوشتید ظاهرا خیلی تکریم میشن تو کشور عزیزمون
ناشناس۲۷۵۴۴۵۱۱:۳۰:۲۱ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
بنده مدتی در خارج از ایران زندگی کردم. اونجا هم با تذکرات و هم با بررسی خودم متوجه ایرادی شدم. متاسفانه ما ایرانیها همیشه حکم کلی میدیم و برای هر موضوعی نه به صورت جزیی بلکه بصورت فله ای نظر میدیم. تیتر مقاله شما هم همینه. کدام زن غربی و کدام زن شرقی؟ کدام شرق؟ حتی در ایران هم حکم کلی شما غلطه. بسیار محاسن در غرب هست و بسیار مفاسد در شرق هم هست.
ناشناس۲۷۵۴۴۹۱۱:۳۱:۴۴ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
یا حجاب و عفاف یا برده جنسی؟!! یعنی حالت دومی وجود نداره؟؟؟ مثلا بی حجاب و عفیف. یا بی حجاب و متعهد به اصول اخلاقی
ناشناس۲۷۵۴۶۹۱۱:۵۶:۰۸ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
الان تمام دنیای غرب فقط نشستن برای ما توطئه میچینن ؟؟ دست بردارید از این تعریف بازی موش و گربه تون . کمی به خودتون بیاید . بیدار شید . مشکل مردم ایران اینه که میخوان ایرانی باشن .
ناشناس۲۷۵۶۲۵۱۳:۲۳:۴۴ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
همون ایران هم اگه اسلام نبود تا حالا هزار بار امثال شما به فنا داده بودید. خون کدوم قشر بیشتر در راه حفظ ایران ریخته شده است؟ در مورد ایرانی بودن شما بیشتر میخواهید غربی باشید تا ایرانی والا برو خرافات ایرانی ها را در دوران باستان در مورد زنان بخوان بعد دم از ایرانی ایرانی بزن
ناشناس۲۷۶۲۶۶۰۶:۵۶:۵۶ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
نه بابا!!! توکه خودت قطعا ایرانی نیستی با این حرف ها
ناشناس۲۷۵۴۸۰۱۲:۰۷:۵۰ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
کدوم کرامت؟؟؟؟حالتون خوشه؟؟؟؟؟
ناشناس۲۷۵۴۸۶۱۲:۱۲:۱۲ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
چرا از زن غربی فقط چند تا مانکن میبینید.خشونت علیه زنان بیشتر از غرب نباشه کمتر نیست
ناشناس۲۷۵۶۱۷۱۳:۱۷:۰۳ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
عجب
ناشناس۲۷۶۲۶۵۰۶:۵۶:۰۹ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
مشت رجب
محمد۲۷۵۵۲۶۱۲:۳۴:۳۹ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
در کشور ما خیلی از زن های بی حجاب عفیف و پاکدامن هستند و بر عکس در زنان باحجاب کامل هم افرادی هستند که مشکل اخلاقی دارند و برده جنسی هستند و فقط پوشش خود را حفظ می کنند ، پس حجاب ظاهری تاثیری بر حجاب درونی نداره .
ناشناس۲۷۵۶۰۹۱۳:۱۴:۲۷ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
با دو تا استثنا نتیجه ی کلی نگیر نتیجه ی کلی را از امار کلی بگیر
ناشناس۲۷۵۵۲۷۱۲:۳۵:۱۸ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
من نمی دانم برادر عزیز کدام جامعه را بررسی کرده است اما شخص در اروپا دیدم که هیچ مردی به هیچ زنی نگاه نمی کرد و هرکس به کار خود مشغول بود آنهم با همان وضع پوشش اما در ایران زنان و دختران با پوشش چادر هم از نگاه چشم چرانها در امان نیستند و این نیست مگر بخاطر فشار محدودیتهای ایجاد شده، هر گاه در مورد انسان را در فشار قراردهند، انسان به طرقی راه حل مبارزه را پیدا می کند، مثلا در زمان شاه حجاب اجباری نبود ولی درصد قشر متدین و محجبه به مراتب از امروز بیشتر بود و امروز که حجاب اجباری است برعکس شده است
ناشناس۲۷۵۶۱۵۱۳:۱۶:۱۳ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
چون اون مرد غربی جای دیگه ارضا شده ولی اینم بدون جای دیگه ارضا شدنش یعنی تولد ملیونها کودک نامشروع طبق آمار خودشون
جعفر۲۷۶۱۰۱۲۲:۲۶:۰۴ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
هر گونه اجبار مردم را به عکس العمل وا میدارد و بدبین میکند. به خاطر همین است که بسیاری از مردم حتی نسبت به مذهب بدبین شده اند.
یک دوست۲۷۵۶۴۵۱۳:۴۱:۳۲ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
حجاب کوچکترین ارتباطی با عفاف نداره
ناشناس۲۷۶۱۹۹۰۱:۱۵:۴۹ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
عقاید مزخرفت رو با خودت یک جا می فرستیم به جهنم عقب مونده ی ذهنی!
ناشناس۲۷۶۲۶۴۰۶:۵۵:۲۴ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
الف جان تمام شد آن دورانی که هرچی به خورد مخاطب می دادند قبول می کرد! بابا الان دوران اینترنت و شبکه های جهانی است! برده جنسی کجا بود برادر!
ناشناس۲۷۶۶۵۸۱۵:۵۳:۰۵ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
شما زیادی بچه مثبتی.
ناشناس۲۷۶۴۴۳۱۰:۵۴:۰۰ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
متاسفانه دیدگاه منو چاپ نکردین !!! این کار اسمش چی می تونه باشه ؟؟
ناشناس۲۷۶۶۴۵۱۵:۳۳:۳۱ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
سانسور دیدگاه.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین