فساد در همه جای فوتبال این مملکت وجود دارد پروین: چرا کریمی و کی‌روش را مقابل هم گذاشتند؟/ روحانی اقتصاد را بهتر کند

گروه ورزشی الف،   3961216003

پیشکسوت تیم فوتبال پرسپولیس بر این باور است فساد در بخش‌های مختلف فوتبال ایران وجود دارد اما می‌گوید یک فرد به تنهایی نمی‌تواند با این مساله مبارزه کند. او همچنین معتقد است که نباید علی کریمی و کارلوس‌ کی‌روش را مقابل هم قرار می دادند.

پروین: چرا کریمی و کی‌روش را مقابل هم گذاشتند؟/ روحانی اقتصاد را بهتر کند
علی پروین در گفت‌وگوی با ایسنا، درباره مباحث مختلفی از جمله زندگی شخصی‌اش و همین طور مشکلات اقتصادی موجود در جامعه به صحبت پرداخت. بازیکن سابق تیم ملی و باشگاه پرسپولیس با بیان اینکه فردی سیاسی نیست از حسن روحانی خواست در جهت حل مشکلات اقتصادی جامعه قدم بردارد. البته پروین در این گفت‌وگو گریزی هم به مساله فساد در فوتبال زد و عنوان کرد فساد در بخش های مختلف فوتبال ایران وجود دارد و یک نفر به تنهایی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد. او به انتقادات علی کریمی از کارلوس کی‌روش پرداخت اما معتقد است سرمربی تیم ملی حق دارد دستیارانش را خودش انتخاب کند.

او همچنین در این گفت‌وگو پاسخ های جالبی درباره کارایی توییتر، اینستاگرام و فضای مجازی داد. پروین همچنین درباره فعالیت‌های اقتصادی خودش و محمد، فرزندش به صحبت پرداخت.

در ادامه گفت‌گوی علی پروین را می‌خوانید.

*علی آقا! در ابتدا می‌خواهم درباره فساد در فوتبال صحبت کنیم. شما یکی از بزرگان فوتبال ایران هستید و می‌خواهم با صراحت درباره این موضوع صحبت کنید. به نظر شما در فوتبال ایران واقعا فساد وجود دارد؟

در دوره‌ای که من مربیگری می‌کردم، اصلا این مباحث را قبول نداشتم که این حرف ها وجود دارد. یا می‌گفتند نتایج استقلال و پرسپولیس با تبانی رقم می‌خورد. می‌گفتم مگر میَ‌شود یک مربی به بازیکنش بگوید در شش قدم توپ را به بالای دروازه بزن. اما کم کم که آمدیم کنار دیدم این مباحث وجود دارد. اما با یک نفر مثل فردوسی‌پور نمی‌شود جلوی این گونه مباحث را گرفت. همه باید دست به دست هم بدهند. علی کریمی هم آمد صحبت‌هایش را مطرح کرد و من هم با صحبت‌هایش درباره فدراسیون موافق هستم. واقعا از فدراسیون باید سالم بیرون بیایند که این کارها را ادامه ندهند. به نظر من فساد هست اما با یک نفر مثل آقای فردوسی‌پور که دوشنبه به دوشنبه بیاید شما فکر می‌کنید بتواند جلوی فساد را بگیرد؟ همه باید دست به دست هم بدهند تا جلوی فساد را بگیرند. الان من بگویم فساد وجود دارد، چه کسی گوش می‌دهد؟

*معمولا هیچ کسی گوش نمی‌دهد و علی کریمی هم گفته بود هیچ کسی حمایت نمی‌کند.

گوش نمی‌دهند. الان علی کریمی آمد و حرف‌های دلش را زد، کی گوش می‌دهد؟ الان به آقای تاج خیلی برخورد؟ به آقای ساکت خیلی برخورد؟ به کفاشیان برخورد؟ این افراد چهار سال هستند حالا شما باز هم مصاحبه کنید. اگر می‌خواهید جلوی فساد را بگیرید باید یک مجموعه دست به دست هم بدهند تا جلوی آن را بگیرند. فردوسی‌پور که به تنهایی نمی‌تواند کاری کند. این حرف‌ها هم در می‌آید و جادوها مطرح می‌شود و مسائل دیگری هم می‌گویند. البته من اعتقادی به این مسائل ندارم.

 *شما می‌گویید جادوگری وجود ندارد؟

اصلا من اعتقاد به جادوگری و این‌ها ندارم.

*مربی‌ای می‌شناسید چنین کاری کند؟

چنین چیزی که شما می‌گویید نمی‌شود. من بروم و جادو کنم بعد تیمم که ضعیف است برابر تیم آقای ریاضتی (یکی از دوستان علی پروین) که قوی تر است پیروز شود؟ این مسائل نیست اما فساد وجود دارد.

*درباره این مسائل که علی کریمی می‌گفت تعداد معدودی در فدراسیون فوتبال مدیریت می‌کنند و اجازه نمی‌دهند افراد دیگر وارد شوند، چه نظری دارید؟

شما ببینید اگر من هم رئیس شوم، ۱۰ نفر را با خودم می‌آورم. غیر از این است مگر؟ من الان بیایم رئیس فدراسیون بوکس شوم ۱۰ نفر از دوستان و فامیل‌هایم را می‌آورم. همه جا همین است و نمی‌شود ایراد گرفت اما فسادی که می‌گویند در فوتبال این مملکت وجود دارد در همه جای این فوتبال هم وجود دارد. حالا که ما ۱۰ سالی می‌شود کنار آمده‌ایم می‌گویند آن فرد از این یکی پول گرفته است.

*در دوره‌ای که خود شما مربیگری یا بازی می‌کردید هم فساد وجود داشت؟

اصلا چنین مسائلی در مغز من نمی‌رفت. چرا که ما تیمی داشتیم که وقتی داور سوت بازی را می‌زد، دو بر صفر و یا سه بر صفر پیش بودیم و نیازی به این حرف‌ها نداشتیم. اما الان می‌شنویم که این فرد فلان کار را کرده است و یا دیگری این کار را کرده است! در هر صورت با یک نفر و یا دو نفر جلوی این کار (فساد در فوتبال) گرفته نمی‌شود.

*یعنی حتی وزارت ورزش باید ورود کند؟

باشگاه‌ها همه باید ورود کنند و افراد (فاسد) را معرفی کنند. اگر من تخلف کردم معرفی کنید. من می‌گویم وحید شمسایی مگر خلاف کار است که اجازه نمی‌دهید در بازی‌های تدارکاتی به میدان برود و ما یک آقای گل داشته باشیم؟ اگر خلاف‌کار است چرا مربیگری و بازی می‌کند؟ یکی از ایرادات فدارسیون فوتبال همین است. حالا موضوع چیست من نمی‌دانم. اما بچه به این خوبی این همه افتخار برای فوتسال ایران به دست آورده است، بعد الان یک برزیلی بیایید و بازی کند و گل‌هایش بیشتر شود! ما نمی‌توانیم این کار را انجام بدهیم؟  آیا نمی‌توانیم ۵ بازی تدارکاتی بگذاریم تا وحید شمسایی بازی کند و گل‌ بزند و گل‌هایش از او ( فالکائو) بیشتر شود؟ به راستی چرا چنین کاری را نمی‌کنند؟ بازی رسمی انجام ندهد اما تدارکاتی که می تواند بازی کند. می‌تواند بازی کند و آقای گل شود. مگر برزیلی‌ها این کار را نکردند؟

*از بزرگان فوتبال ایران آیا کسی هست که از اینکه از فوتبال دور است دلتان برایش بسوزد؟

یکی مثل من دیگر دوست ندارد در فوتبال باشد. شاید به قولی اشباع شده باشم. هیچ چیز فوتبال را دیگر دوست ندارم و فقط از بردن‌ها لذت می‌برم. اما افراد زیادی هستند که الان در خانه نشسته‌اند. الان مهدی مهدوی‌کیا چرا نباید بیاید کنار تیم ملی باشد و یا هدایت تیم ملی امید را در اختیار بگیرد؟ کسی که اینقدر افتخار برای این مملکت دارد باید در آلمان با کودکان کار کند. الان افراد زیادی هستند که بیرون نشسته‌اند.

*یکی دیگر از مباحثی که علی کریمی مطرح کرد انتقاداتش از تیم ملی و کارلوس کی‌روش بود.

تیم کی‌روش الان راحت به جام جهانی صعود کرده و دستیارانش هم در اختیار خودش است و ما نمی‌توانیم حرفی بزنیم. کریمی هم خودش کی‌روش را دوست داشت و من نمی‌دانم حالا چه شد؟ فردوسی‌پور هم به نظر من آن پیامک را نباید می‌خواند. چرا باید این دو را مقابل هم می‌گذاشتند؟ در حال حاضر که نزدیک جام جهانی هستیم ما باید حمایت کنیم و این تنها کاری است که از دست ما بر می‌آید تا ان‌شاءالله تیم در آنجا نتیجه بگیرد. اگر قرار باشد دلمان خوش باشد که به جام‌جهانی رفتیم و بعد تیم از گروهش صعود نکند چه فایده‌ای دارد؟

*در مورد داستان سباستین خیلی‌ها می‌گویند مربی‌ای مثل برانکو هم برادرش را آورده است و شاید این موضوع به کسی ارتباط نداشته باشد چرا که تیمش نتیجه می گیرد.

من به شما می‌گویم دیگر. الان هرکسی هرجایی مربی شود حق انتخاب دارد و من هم اگر مربی شوم همین است.

*در مورد اینکه کریمی به موضوع قرارداد کی‌روش ورود کرده بود چه نظری دارید؟

این گونه مسائل به ما مربوط نمی‌شود. من اگر الان مربی بشوم ناصر ابراهیمی را می‌آورم چرا که با او راحتم. علی کریمی الان با امامی فر راحت است و کار می‌کنند و تیمش هم نتیجه می‌گیرد. هر کس مربی می‌شود دستیارانش را خودش می‌آورد.

*در مورد کی روش چه نظری دارید؟ در این ۷ الی ۸ سالی که در فوتبال ایران بوده است موفق بوده است؟

به نظر من خیلی خوب کار کرده است.

*شما که بازی‌های تیم ملی را تماشا می کنید غرور ملی را حس می‌کنید؟

هم تیم را جوان کرده است و الان دو تیم دارد و راحت بازیکنان را کنار می‌گذارد. یک بازیکن جدید می‌آورد و در هر بازی سه یا چهار تغییر ایجاد می‌کند و باز نتیجه می‌گیرد. تیمش به جام‌جهانی صعود کرده و فقط دو گل خورده است. کار دفاعی‌اش خیلی عالی است و ما لذت میبریم. به نظرم بد کار نکرده است.

*در حال حاضر که چهار ماه تا جام جهانی فاصله داریم انتقاد کردن را درست می‌دانید؟

به صلاح نیست.

*تیم ملی در جام جهانی از گروهش صعود می‌کند؟

ما هم همین را می‌گوییم که همه دست به دست هم بدهیم تا تیم از گروهش صعود کند. برای جام جهانی ۱۹۷۸ که یک تیم صعود می‌کرد ما صعود کردیم. از آن به بعد هم هر وقت تیم ملی به جام جهانی رفته چهارم شده‌ایم. در آنجا باید سعی کنیم یک پله بالا بیاییم.

*می‌خواهیم مصاحبه را کمی به خارج از فضای فوتبال ببریم. می‌خواهیم درباره زندگی شخصی شما صحبت کنیم. یکی از سوالاتی که شاید در ذهن خیلی از دوست‌داران شما باشد این است که شما صبح که از خواب بیدار می‌شوید تا شب چه می‌کنید؟

حدود ساعت ۹:۳۰ تا ۱۰ بیدار می‌شوم و کارهایم را در خانه انجام می‌دهم و به دفتر کارم می‌آیم. اینجا تا ساعت ۵ الی ۶ مشغولیم و بعد به خانه می‌روم.

*کار اقتصادی انجام می‌دهید؟

بالاخره مگر می‌شود کاری نکنیم؟

*کار اقتصادی درآمدش از فوتبال بهتر است؟

خیلی بهتر است اما الان اوضاع اقتصادی مملکت خوب نیست و نظام باید کاری کند اوضاع اقتصادی بهتر شود و وضع اقتصادی مملکت چرخش داشته باشد.

*محمد پروین هم در دوره مربیگری شما فوتبال بازی می‌کرد اما الان فوتبال را کنار گذاشت و پسر سلطان نتوانست راه پدرش را طی کند.

محمد کمی اذیت شد و هر مربی‌ای آمد کمی اذیتش کردند بعد تصمیم گرفت دیگر فوتبال را ادامه ندهد.

*الان درآمد محمد پروین از کارهای اقتصادی نسبت به فوتبال بیشتر است؟

بد نیست. خوب است.

*خودتان دوست نداشتید راه شما را ادامه بدهد؟

نکرد دیگر. هرچه ما گفتیم هم نشد. کمی هم اذیت شد.

* شما از مربیانی هستید که خیلی از بازیکنان سابق پرسپولیس از شما خاطره دارند و وقتی در برنامه‌های تلویزیونی حاضر می‌شوند خاطراتی را از شما تعریف می‌کنند. پژمان جمشیدی هم خاطره جالبی از شما تعریف کرد و گفت علی‌آقا از من و کاویانپور انتقاد می‌کرد.

زمانی هم معدنچی می‌گفت چرا اینقدر از من انتقاد می‌کنند؟ من کسانی را که دوست داشتم بیشتر به آن‌ها گیر می‌دادم. پژمان جمشیدی که از رختکن تعریف می‌کند اما چه کسی می‌تواند در رختکن به بازیکنان حرف نامربوط بزند؟ حرفی که به این‌ها می‌زدیم می‌گفتیم این مردم چشمشان به ساق پای شماست. وقتی تیم مساوی می‌کرد و به رختکن می‌آمد همه به دنبال شیرینی و نوشابه بودند. یک بار بین دو نیمه گفتم بساط شیرینی را جمع کنید. خیلی خوب بازی کرده‌اند شیرینی هم بخورند؟ دو سه کلمه دیگر هم گفتم! به نظر من هر که در کنار زمین دست تکان می‌دهد هیچکس گوش نمی‌دهد. من خودم چهل ‌سال فوتبال بازی کردم. هر مربی کنار خط می‌آمد اصلا گوش نمی کردیم مربی چه می‌گوید؟ شما ۷۰ الی ۸۰ دقیقه دوندگی داشتید و بعد مربی در کنار زمین با دستش حرکاتی انجام می دهد. مربی باید قبل از بازی نقطه ضعف تیمتان را بگویید و بین دو نیمه هم نقاط ضعف حریف را بگویید. یک روز ما با استقلال بازی داشتیم. من بهروز رهبری‌فرد را آوردم و به عنوان دفاع راست به زمین مسابقه فرستادم. نیکبخت آن سال واقعا خوب بود. من به رهبری‌فرد گفتم به نیکبخت بچسب و اجازه نده کاری کند. همین اتفاق رخ داد و مربیان استقلال دقیقه ۶۰ نیکبخت را تعویض کردند. من خودم که بازی می‌کردم وقتی داور سوت را می‌زد یک بازیکن می‌آمد و به من می‌چسبید. من باید زرنگی می‌کردم و می‌رفتم بین ۴ دفاع حریف و آن بازیکن را به آنجا می‌بردم. آن زمان نیمکت پشت دروازه‌ها بود. مربی حریف فریاد می‌زد وقتی بین ۴ دفاع رفت رهایش کن و تا من را رها می‌کرد، دوباره به وسط زمین می‌رفتم. من همیشه یک مامور داشتم و با این وضعیت اگر خوب بازی کنید هنر است. آقای چراغپور مامور من بود و من به او گفتم رهایم کن دیگر که به من گفت به من گفته‌اند علی پروین حتی اگر به دستشویی هم رفت کنارش برو و بنشین. فوتبال یعنی اینکه شما در بین دو نیمه ایرادات را بگویید. وقتی که در کنار زمین دقیقه ۸۰ بخواهید حرفی بزنید کسی گوش نمی‌دهد.

* شما مدیریتی داشتید که بازیکنان کمی هم ترس داشتند.

بازیکنان ترس نداشتند. غیر از مسائل ورزشی، بازیکن وقتی پیش من می‌آمد، هر مشکلی داشتند حلش می‌کردم. وقتی این کار را می‌کردم، آن‌ها هم در زمین جانشان را می‌گذاشتند. با آن‌ها رفاقت می‌کردم و در مواقع لزوم هم سخت‌گیری می‌کردم. بدون رودربایستی هر بازیکنی خلاف می‌کرد مثل آب خوردن می‌گفتم بفرمایید و بروید.

* می‌خواهیم کمی هم از فوتبال دوباره فاصله بگیریم و به فضای مجازی و اینترنت بپردازیم. شما اصلا با اینترنت کار می‌کنید؟

موبایل من ساعت ۸ شب روی سایلنت است تا فردا ساعت ۱۱ صبح که به بیرون بروم.

* به اینترنت متصل است؟

نه به هیچ چیز مثل اینترنت هم متصل نیست.

* قبض موبایل چقدر برایتان می‌آید؟

۳۲ هزار تومان و همین حدودها می‌آید.

* در فضای توئیتر، اینستاگرام و این گونه فضاهای مجازی فعالیت دارید؟

(به یکی از دوستانش نگاه می‌کند) این چیزهایی که می‌گویند چیست؟ یک صفحه اینستاگرام است که مدیریتش در اختیار فرد دیگری است و هر کاری بخواهند می‌کنند.

* یعنی کامنت‌های آن را چک نمی‌کنید و نمی‌پرسید چه کامنت‌هایی برایتان گذاشته‌اند؟

نمی‌پرسم البته این هماهنگ شده است و مدیر صفحه من هر پیامی بخواهد بگذارد با من تماس می‌گیرد و اجازه می‌گیرد و اگر خوب باشد می‌گویم بگذار.

* علی پروین فیلم سینمایی هم نگاه می‌کند؟

فقط سریال ایرانی می‌بینم. در شبکه ۳ سریال به نام آنام پخش می‌شود و یک فیلم هم در شبکه دو به نام هست و نیست پخش می‌شود که آن را هم می‌بینم. من راس ساعت ۹:۳۰ شب باید این دو فیلم را ببینم. دیگر فیلم‌های ترکیه‌ای و این‌ها را نمی‌بینم. البته ۱۰ بار گفته‌ام و باز هم می‌گویم که برنامه‌های حمید شب‌خیز را هم می‌بینم.

* علی پروین اهل کتاب خواندن هم هست؟

نه کتاب نمی‌خوانم.

* به سینما می‌روید؟

سینما سالی یک بار می‌روم و آن هم به اصرار دخترم می‌روم که امسال هم رفتیم و در جشنواره فیلم مصادره را دیدیم.

* به موسیقی گوش می‌دهید؟

خیلی کم. گاهی در خودروام دو روز ضبط اصلا روشن نمی‌شود و وقتی هم روشن می‌شود روی رادیو است.

* یعنی موسیقی‌های قدیمی گوش نمی‌دهید؟

چرا آهنگ‌های عباس قادری را گوش می‌کنم.

* در مورد مباحث اقتصادی کارتان صحبت کردید. آیا به راستی اوضاع مالی خوب است؟

آن‌هایی که کاسبند و عقل‌شان می‌رسد شاید گاهی از جیب بخورند اما اگر درآمد نباشد که می‌میریم. اما اوضاع واقعا خوب نیست. نظام ما باید کاری کند که پول دست مردم باشد و بچرخد. مردم ما واقعا در مضیقه‌اند.

* در موضوع مهدی طارمی و باشگاه پرسپولیس هم در خاطرمان هست که شما وارد شدید و سعی کردید به طارمی کمک کنید. درباره این مسائل هم صحبت می‌کنید.

خیلی قدیمی است اما من یادم است یک بار طارمی با من تماس گرفت و گفت می‌خواهم به آلمان بروم. جایی که کریم باقری و مهدوی‌کیا رفتند. من به او گفتم اگر به آلمان بروی خیلی خوب است. در آن مقطع فقط یک سال با باشگاه پرسپولیس قرارداد داشت. من به آقای طاهری گفتم شنیده‌ام ۴ میلیارد می‌دهند اگر این پول را می‌دهند اجازه بدهید برود. من یک بار گفته‌ام باز هم می‌گویم بازیکنی که دلش با تیم نیست را چگونه می‌خواهند نگه دارند اما اجازه ندادند که در آن مقطع طارمی برود. اگر می‌رفت این گونه مسائل هم دیگر رخ نمی‌داد.

* الان مقصر را چه کسی می‌دانید چرا که محرومیت پرسپولیس به این تیم خیلی لطمه می‌زند؟

شما هم مثل فردوسی‌پور سوال می‌کنید. حالا چنین اتفاقی رخ داده اما اینکه چه کسی این کار را کرده است مهم نیست. از طرفی حسین هدایتی می‌گوید من پول داده‌ام و آن طرف می‌گویند نداده است. من از این مسائل اطلاعی ندارم.

* آیا تا به حال هدایتی با شما مشورتی کرده که به طور مثال بابت کمک‌هایش به باشگاه پرسپولیس تجدید نظر کند؟

الان که کمی از باشگاه جداست و دیگر پولی نمی‌دهد. سال‌های قبل هم که علاقه داشت هزینه می‌کرد. الان دیگر فکر نمی‌کنم این کارها را بکند.

* شما یکی از بزرگان فوتبال ایران هستید که سال‌ها در این فوتبال بازی و مربی‌گری کرده‌اید. مدتی است مبحثی در مورد حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها مطرح شده است. آیا شما با این موضوع موافقید؟

ما ۱۰۰ بار در این مورد حرف زدیم. من می‌گویم یک جایگاه درست کنند مخصوص خانم‌ها باشد. متاسفانه این کار را نمی‌کنند.

* البته مسئولان می‌گویند الان کمی جو ورزشگاه خوب نیست و به همین خاطر مخالفت می‌کنند.

خب مسئولان هم از این گونه مسائل می‌ترسند. اما من می‌گویم اگر خانم‌ها به ورزشگاه بیایند کسی جرات نمی‌کند حرف نامربوط بزند. به نظر من مشکل فقط روز اول است بعد از آن دیگر عادی می‌شود. من که از خدا می‌خواهم تصمیم بگیرند و خانم‌ها را به ورزشگاه راه بدهند. اما ما تصمیم‌گیرنده نیستیم.

* ما می‌خواهیم چند سوال هم درباره سیاست و این گونه مسائل بپرسیم. شما رابطه‌ای با سیاست دارید؟

اصلا صحبت سیاسی با من نکنید. من سیاسی نیستم.

* یعنی اصلا پیگیری نمی‌کنید ببینید مثلا آقای ترامپ چه گفته است؟

اصلا گوش نمی‌کنم. من کاری به این مسائل ندارم.

* فوتبال خارجی را دنبال می‌کنید؟

فوتبال خارجی فقط بارسلونا و مسی است و هیچ کس دیگر را دوست ندارم.

* بعد از شما خیلی از فوتبالیست‌های ایرانی آمدند که برخی می‌گفتند شاید علی پروین شماره ۲ باشد اما هیچ وقت علی پروین شماره ۲ متولد نشد و از نظر سطح بازی کسی به شما نزدیک نشد.

من یک بازیکن معمولی بودم.

* فکر می‌کنید کدام بازیکن توانست به سطح بازی شما نزدیک شود؟

علی کریمی بد نبود. علی دایی هم خیلی خوب بود که در جاگیری‌ها و گلزنی واقعا عملکرد خوبی داشت. مهدی مهدوی‌کیا هم واقعا خوب بود. کریم باقری هم از بازیکنان خوب بود که این افراد فوتبال مملکت را کمی تکان دادند.

* علی پروین اهل مسافرت خارجی برای تفریح هم است؟

الان که یک هواپیما جدیدا سقوط کرده دیگر نمی‌روم. من از هواپیما می‌ترسم اما هیچ کس شهامت ندارد بگوید من می‌گویم. امسال می‌خواستیم به رامسر برویم. گفتم این همه رانندگی نکنیم و با هواپیما برویم اما الان که یک هواپیما سقوط کرده دیگر سوار نمی‌شوم.

* آخرین بار کی سوار هواپیما شدید؟

با همین آقای ریاضتی (از دوستان نزدیک علی پروین) به کرمانشاه رفتیم.

* آخرین بار کی به سفر خارجی برای تفریح رفتید؟

به دوبی رفتم و قصد دارم به آلمان هم بروم.

* یعنی برای سفر به آلمان از پرواز شرکت‌های خارجی استفاده می‌کنید؟

هواپیماهای ایرانی که... (می‌خندد).

* هر چند وقت یک بار یک کری بین استقلال و پرسپولیس ایجاد می‌شود و یک نفر می‌آید و می‌گوید فلان بازیکن استقلالی بوده و یا پرسپولیسی بوده است. از این گونه مسائل برایمان بگویید.

در خاطرم هست در بحبوحه‌ای که تیم در حال قهرمان شدن بود ناصر محمدخانی و حمید درخشان آمدند و گفتند می‌خواهیم به قطر برویم. گفتم چقدر به شما می‌دهند؟ گفتند ۴ میلیون که من گفتم معطل نکنید و سریع بروید. ما همان سال هم قهرمان شدیم. در مورد همین طارمی اگر من مدیر باشگاه بودم و ۴ میلیارد می‌دادند همان لحظه رضایت‌نامه‌اش را صادر می‌کردم که برود تا هم خودش ترقی کند و هم پولی در اختیار باشگاه قرار می‌گرفت. الان هم که علیپور آمده و چیزی از او (طارمی) کم ندارد. آقای گرشاسبی هم از وقتی آمده کمی خوب رفتار کرده و حدود ۲ میلیارد از کنار طارمی درآمد داشته‌اند. من می‌گویم بازیکنی که دلش با تیم نیست بهتر است برود. در برنامه ۹۰ دیدم هاشمی نسب چه صحبت‌هایی مطرح کرد. او از جوانانی بود که من واقعا دوستش داشتم. در دوره او واقعا تعصب وجود داشت. یعنی وقتی می‌باختیم دو روز از خانه بیرون نمی‌آمدیم. او می‌گفت که وقتی تیم داربی بازی داشت شبش نمی‌خوابیدیم. این گونه بازیکنان خوب بودند. مردم با این دو تیم (استقلال و پرسپولیس) زندگی می‌کنند. در هر خانه‌ای بروید سه پرسپولیسی و چهار استقلالی هستند و در خانه دیگر بروید ۵ پرسپولیس و ۲ استقلالی هستند. در همه شهرها و روستاها هم همین گونه است. نظام ما باید از این ظرفیت استفاده کند که نمی‌کند. ما چند بار به روسای ورزش گفتیم که یک جایگاه در ورزشگاه برای پیشکسوتان تعبیه کنید که وقتی پیشکسوتی به ورزشگاه می‌رود به جایگاه خودش برود و بنشیند. من را می‌شناسند و راه می‌دهند تازه من هم وقتی می‌خواهم به ورزشگاه بروم یک بلیت VIP در جیبم می‌گذارم که خیالم راحت باشد. یک سری پیشکسوتان دیگر را که نمی‌شناسند و راه نمی‌دهند. یک نفر را جلوی در بگذارید که پیشکسوتان را بشناسد و این‌ها بیایند و بروند. چنین کار آسانی را انجام نمی‌دهند.

* یکی از نکاتی که در مورد شما وجود داشت این بود که علی پروین هم از نظر فنی حواسش به بازیکنان بود و هم از نظر مسائل غیر فنی بازیکنان را زیر نظر داشت. به طور مثال بهروز رهبری فرد کاری می‌کرد بعد با شیرینی و دسته گل پیش شما می‌آمد.

بهروز رهبری فرد یکی از بازیکنان خوب ما بود. یک بار قرار بود رهبری فرد پنالتی را بزند دیدم علی انصاریان رفته که بزند. رهبری فرد هم به خاطر این موضوع ناراحت شد. در اتوبوس خبرنگار با او تماس گرفته و با آن حالت عصبانی از او سوال کرده است. رهبری فرد هم دو کلمه پاسخ خبرنگار را داده است. خبرنگار اگر اجازه می‌داد رهبری فرد به خانه می‌رفت و کمی آرام می‌شد قطعا آن حرف‌ها را نمی‌زد. کمی هم خودتان (رسانه‌ها) ایراد دارید. چرا الان من خیلی مصاحبه نمی‌کنم؟ به خاطر اینکه می‌خواهید من را مقابل یک فرد دیگر قرار بدهید. الان من یک صحبتی درباره فلانی انجام بدهم و بعد شما می‌روید پیش آن شخص و می‌گویید دیدید علی پروین درباره‌ات چه گفت؟

* خاطرمان هست شما فرشاد پیوس را پس از هر بازی با خود می‌بردید که مصاحبه نکند.

از این کارها خیلی انجام داده‌ام. گاهی برخی بازیکنان را می‌گفتم حواس‌تان به بازیکنانی که شاید حرفی بزنند باشد تا حاشیه‌ای ایجاد نکنند. من با این بازیکنان رفیق بودم. اگر با بازیکن رفیق باشید جانش را هم برایتان می‌دهد. در آن زمان که اصلا پولی در کار نبود. آیا مثل الان بود که بازیکن دست چپ و راستش را نمی‌داند بعد درخواست یک میلیارد می‌کند؟ حمید استیلی و محمد خاکپور آمدند و گفتند می‌خواهیم به پرسپولیس بیاییم. در آن مقطع من مربی تیم ملی هم بودم. به آن‌ها گفتم اگر به هوای تیم ملی می‌آیید نامتان را خط می‌زنم که گفتند ما به خاطر پرسپولیس می‌خواهیم بیاییم که من به آن‌ها گفتم بروید فدراسیون فوتبال قرارداد سفید امضا کنید و برای من بیاورید. این‌ها پرسپولیسی هستند. رضا شاهرودی که آمد به او گفتم باید ۲۰۰ هزار تومان بدهی تا پیراهن پرسپولیس را به تن کنی که شاهرودی در پاسخ گفت می‌خواهید بروم سفته بخرم و بیاورم که من گفتم حالا فهمیدم تو پرسپولیسی هستی و می‌توانی به تیم ما اضافه بشوی.

* می‌خواهیم در آخر مصاحبه چند نام را بیاوریم و شما نظرتان را درباره این نام‌ها بگویید.

* پرسپولیس

خوب نتیجه می‌گیرد و طی دو سه سال اخیر واقعا خوب بوده است.

* علی جباری

چند جا رفته‌ام که او آمد در کنار من نشسته است. سلطان آقای علی جباری.

* ناصر ملک‌مطیعی

عشق قدیم‌های من. همین الان هم که وقتی ماهواره نشان می‌دهد واقعا کیف می‌کنم.

* همایون شجریان

صدایش را فقط گوش می‌کنم.

* ناصر حجازی

خدا رحمتش کند. خوش‌اخلاق‌ترین بازیکن تیم ملی بود.

* حسن روحانی

همان طور که گفتم کاری کنند که وضع اقتصاد خوب شود. از آقای روحانی می‌خواهم که مردمی که رای دادند به آقای روحانی که من هم یکی از آن‌ها بودم و الان هم دوستش داریم فقط کاری کنند که وضع اقتصاد خوب شود و رونق بگیرد. شما اگر در همین خیابان نلسون ماندلا بیایید مغازه‌ها تا ۷۰ درصد تخفیف گذاشته‌اند به طوری که کت و شلوار ۳ میلیون تومانی را یک میلیون تومان می‌فروشند و باز هم هیچ کس برای خرید نمی‌رود. من اهل سیاست نیستم فقط از آقای روحانی می‌خواهم وضع اقتصاد را بهبود ببخشد. خودش هم می‌آید و در تلویزیون می‌گوید. ان‌شاءالله سال آینده طوری شود که چرخش اقتصاد وجود داشته باشد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین