برنامه‌نویسان و کاربران با ممنوعیت "ویز" چه می‌کنند؟

گروه فناوری الف،   3960830151 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

هرچند بهترین راه برای تشویق کاربران به استفاده از تولیدات داخلی، روش‌های سلبی نیست اما بار دیگر با ممنوعیت استفاده از نرم‌افزار «ویز»، فضا برای تولیدکنندگان داخلی فراهم شده که تولیدات خود را با حل نقایص به کاربران ایرانی عرضه کنند.

برنامه‌نویسان و کاربران با ممنوعیت "ویز" چه می‌کنند؟

به گزارش ایسنا، در اطلاعیه تاکسی‌یاب‌های اینترنتی آمده است که بنا بر دستور مقامات قضایی، از امروز ۳۰ آبان، استفاده از اپلیکیشن ویز (Waze) غیرقانونی به شمار می‌رود. به همین دلیل از رانندگان تاکسی‌های اینترنتی خواسته شده که این اپلیکیشن مسیریاب را از روی گوشی‌های هوشمندی که همزمان اپلیکیشن تاکسی‌های اینترنتی روی آنها نصب شده، پاک کنند.

اپلیکیشن ویز یک برنامه مسیریاب بر مبنای GPS با قابلیت راهنمایی لحظه‌به‌لحظه برای گوشی‌های هوشمند است. در شرایطی که تاکسی‌های اینترنتی از آن به عنوان برنامه‌ای با قابلیت نمایش ترافیک استفاده می‌کردند، سال گذشته از کافه‌بازار حذف شده و در نهایت به دستور مقامات قضایی با این توضیح که حوزه سرویس‌های‌ مکان‌محور به دلیل ارتباط نزدیک با داده‌های باارزشی همچون داده‌های مکانی کاربران از اهمیت بالایی برخوردار است و ویز یک ابزار جاسوسی متعلق به رژیم صهیونیستی است، فیلتر شد.

محمود واعظی - وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات - آن زمان درباره تصمیم برای فیلترینگ ویز اظهار کرده بود: این تصمیم در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه رایانه‌ای گرفته نشده، بلکه یک قاضی در این باره حکمی را صادر کرده بود. ما با توجه به اینکه این نرم‌افزار جایگزین‌های متعدد داشته این دستور را اجرا کردیم. اگر زمانی این نرم‌افزار به کسب‌وکارها مربوط می‌شد یا جایگزینی برای آن وجود نداشت ممکن بود ما مذاکراتی در این خصوص داشته باشیم اما زمانی که این نرم‌افزار دارای جایگزین است چرا بخواهیم حتما از آن استفاده کنیم.

اگرچه جای خالی نرم‌افزارهای مسیریاب صوتی بدون دردسر فیلترشکن، موجب شد برنامه‌نویسان ایرانی به تولید یک نرم‌افزار مشابه بومی اقدام کنند، اما ظاهرا در عمل و در مدت‌زمانی که اپلیکیشن دال به عنوان اپلیکیشن جایگزین معرفی شده، استفاده از این نمونه بومی کاملا جا نیفتاده است. اینکه پس از رفع فیلتر اپلیکیشن ویز، ممنوعیت استفاده از آن در جهت تشویق کاربران به استفاده از اپلیکیشن‌های مشابه داخلی بوده و یا دلیل دیگری دارد، اعلام نشده است.

نبود نمونه ایرانی باکیفیت در این حوزه مشکلات بسیار زیادی برای هموطنان فارسی‌زبان ایجاد کرده است؛ اما به دلیل حل نشدن نیاز کاربران همچنان رانندگان با استفاده از روش‌های مختلف مثل استفاده از فیلترشکن‌های مختلف اقدام به استفاده از مسیریاب ویز می‌کردند که مجبور به قبول سختی‌های استفاده از این روش و پرداخت هزینه‌های اضافه پهنای باند و تهیه ابزارهای فیلترشکن بودند. البته در حال حاضر هم استفاده از ویز به کلی ممنوع شده و بار دیگر رانندگان تاکسی‌های اینترنتی را با این چالش مواجه کرده است.

در پایان اطلاعیه مذکور تاکسی‌یاب های اینترنتی آمده که جهت سهولت در مسیریابی می‌توان از سایر اپلیکیشن‌های مسیریاب نظیر گوگل‌مپس (Google Maps) یا مپس‌می (Maps.Me) استفاده کرد. درواقع اگرچه استفاده از ویز پس از رفع فیلترینگ ممنوع شده، اما ضرورت ۱۰۰ درصدی برای استفاده از اپلیکیشن‌های بومی اعلام نشده است.

مزیت استفاده از اپلیکیشن بومی، علاوه بر فارسی بودن آن، این است که دیگر نیازی به استفاده از فیلترشکن نیست و ممنوعیت استفاده از ویز حتی در شرایطی که این اپلیکیشن رفع فیلتر شده نشان می‌دهد، همچنان استفاده از اپلیکیشن‌های بومی به نمونه‌های مشابه خارجی رجحان دارد.

صرف‌نظر از کیفیت نرم‌افزارهای ایرانی و اینکه بتوانند جایگزین مناسبی برای ویز که اکنون استفاده از آن غیرقانونی اعلام شده، باشند و از عهده رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی قدرتمند خود بربیایند، اقناع نیاز کاربران نیز از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چنانچه اگر نرم‌افزارهای ایرانی از کیفیت مناسبی برخوردار نباشند، در میدان رقابتی با نمونه‌های خارجی عرصه را خواهند باخت.

دیدگاه کاربران

SMAH1۱۴۸۶۷۰۱۳:۴۵:۰۸ ۱۳۹۶/۸/۳۰
آنقدر که در این چند روز برای گوگل‌مپس (Google Maps) یا مپس‌می (Maps.Me) و ویز رپرتاژ رفتید (البته در ظاهر با خبر منفی ولی در واقع فقط برای معرفی اینها)،حتی یک نمونه داخلی را هم معرفی نکرده اید. کاش کمی حامی تولید ملی بودید!
ناشناس۱۴۸۷۵۰۱۴:۵۴:۰۱ ۱۳۹۶/۸/۳۰
بنده که به استفاده از ویز ادامه می دهم! گوگل مپ خوب است ولی وقتی در صندلی کنار راننده ای، وگرنه بسیار کار خطرناکی است که هنگام رانندگی چشمت به صفحه موبایل باشد (خیلی عجیب است که چنین امر بدیهی حتی چند ثانیه هم ذهن مسئولین دلسوز ما را در گیر نکرد)! ضمنا تولید داخلی باید نیاز را برطرف کند، آنهم بدون عذاب دادن مصرف کننده! اینکه نمونه موفق فروش پراید را بخواهید در هر جا پیاده کنید قطعا شدنی نیست! خودرو وسیله ای سنگین و بزرگ است و مردم دست شان از همه جا کوتاه و دستور های عزیزان جاری! ولی موبایل و نرم افزار و برنامه تلویزیونی و لباس و غیره مانند پفک هستند! اگر با کیفیت و قیمت رقابتی تولید شد، خریدار دارد وگرنه همانقدر که دستور و قانون و برخورد سلبی و حتی نظامی، منجر به جمع آوری دیش های ماهواره یا حتی توقف تولید داخل یا قاچاق آن شد، در زمینه موارد ذکر شده و امثالهم موفق خواهید بود! اگر پشت سر دستور و قانون مطالبه عمومی نباشد، در نهایت جایگاه عمومی هم نخواهد یافت، باور ندارید،40 سال امتحان کردید، 40 سال دیگر هم امتحان کنید!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. لحظۀ پیداشدن لاشه بالگرد توسط تیم پهپادی

  2. شهادت رییس جمهور در حادثه بالگرد/ پیام‌های تسلیت شخصیت‌ها در پی شهادت رئیسی

  3. خوشحالی مجری شبکه ۱۴ اسرائیل از خبر شهادت رئیس جمهور ایران

  4. عملکرد سیاه آمریکا در تحریم ها از نگاه ظریف/ توضیحاتی درباره انتخابات ریاست جمهوری/ آرامش در بازار ارز

  5. سخت، اما گذرا...

  6. محل تدفین شهید آیت‌الله رئیسی مشخص شد/ اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر رئیس‌جمهور و همراهانش

  7. شناسایی هویت شهدای سانحه بالگرد رئیس‌جمهور/ تایید سوختگی پیکرها/ آیت‌الله آل‌هاشم یک‌ساعت پس از حادثه زنده بوده است

  8. رهبر انقلاب: ایران خدمتگذار صمیمی، مخلص و باارزشی را از دست داد/ اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم

  9. شهدای خلبان حادثه بالگرد رئیس‌جمهور

  10. انتخابات ریاست‌جمهوری ۸ تیر برگزار می‌شود

  11. زندگی‌نامه رئیس‌جمهور شهید سید ابراهیم رئیسی

  12. جزئیات درگیری خونین پلیس با اشرار و اراذل در نارمک

  13. بازتاب های گسترده بین المللی در پی شهادت رئیس جمهور کشورمان

  14. صفحه تلخی در کتاب انقلاب اسلامی ورق خورد

  15. کارنامه خدمات شهیدان حسین امیرعبداللهیان و سید محمدعلی آل‌هاشم

  16. جلسه فوق العاده هیأت دولت به ریاست مخبر آغاز شد

  17. واکنش ظریف به شهادت رئیس جمهور

  18. سیدالشهدای خدمت!

  19. پیام تسلیت دکتر احمد توکلی در پی شهادت آیت الله رئیسی

پربحث‌های هفته

  1. دفاع از جمهوریت یا دفاع از الیگارشی؟

  2. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  3. حالا زمان مذاکره است

  4. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  5. لحظۀ پیداشدن لاشه بالگرد توسط تیم پهپادی

  6. محل بالگرد رئیس جمهور پیدا شد/ شهادت رئیس جمهور به همراه همراهانشان

  7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: نقش شورای نگهبان در کاهش مشارکت مردم چیست؟/ زندانی‌شدن زیباکلام به ضرر نظام تمام شد

  8. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  9. حمله رسانه اصولگرا به رائفی‌پور/ انتقاد شریعتمداری از نمایندگان موافق تعطیلی شنبه‌ها

  10. فرش‌های سعدآباد کجاست؟

  11. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  12. شهادت رییس جمهور در حادثه بالگرد/ پیام‌های تسلیت شخصیت‌ها در پی شهادت رئیسی

  13. ماجرای سفر عبدالحمید به ترکیه چیست؟

  14. حاج‌علی‌اکبری: گلایه‌ای از مجلس برای تصویب تعطیلی «شنبه‌ها» داریم

  15. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

  16. مأمور خاطی بازداشت شد

  17. تعطیل کردن شنبه از یک مجلس انقلابی بعید بود/ اکثر مردم ارتباط اقتصادی با خارج ندارند

  18. آیا واقعاً آزادسازی قیمت‌ها تنها راه است؟

  19. چراغ سبز دولت به ارز آزاد؟!

  20. خوشحالی مجری شبکه ۱۴ اسرائیل از خبر شهادت رئیس جمهور ایران

  21. پاسخ حماس به توهم صهیونیست ها

  22. پلیس این ۵ گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند

  23. تعطیلی روز شنبه مانعی ندارد

  24. اژه‌ای: توطئه دشمن در حوزه حجاب به جایی نمی‌رسد

  25. رئیس جمهور: باید گره های ذهنی در رابطه با تشکیل خانواده و افزایش جمعیت باز شود

آخرین عناوین