لزوم اجرای کامل ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم/ شفافیت باعث درآمد 5هزار میلیارد تومانی مالیات از ترکنش‌های بانکی شد

گروه اقتصادی الف،   3960813091 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

احمد توکلی در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد در خصوص اجرای ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم تأکید کرد؛ پورابراهیمی در این مورد گفت: افشای تراکنش‌های بانکی باعث شناسایی فرار مالیاتی و اخذ 5 هزار میلیارد تومان مالیات شد.

لزوم اجرای کامل ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم/ شفافیت باعث درآمد 5هزار میلیارد تومانی مالیات از ترکنش‌های بانکی شد

به گزارش الف؛ شفافیت مانند آب، مایه حیات اقتصاد ایران است و امروز همه بر این موضوع واقف هستند، اما هنوز اقتصاد ایران در تاریکی به سر می‌برد؛ در همین رابطه هفته گذشته احمد توکلی رئیس هیئت‌مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد خواستار اجرای کامل ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم شد و عنوان کرد: اگر ماده 169مکرر به‌طور کامل اجرا نشود، قوانین بسیار مهمی مانند قانون مبارزه با پول‌شویی و قانون مالیات‌های مستقیم اساساً قابل‌اجرا نیست و راه نجات از چنبره اقتصاد مخرب نفتی بسته و فساد در این عرصه تشدید خواهد شد.

لایحه قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در سال 1394 به تصویب رسید که در ماده ۱۶۹ مکرر  به‌منظور شفافیت فعالیت‌های اقتصادی و استقرار نظام یکپارچه اطلاعات مالیاتی، پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مؤدیان مالیاتی شامل مواردی نظیر اطلاعات مالی، پولی و اعتباری، معاملاتی، سرمایه‌ای و ملکی اشخاص حقیقی و حقوقی در سازمان امور مالیاتی کشور ایجاد می‌شود. اجرای این بند قانون می‌تواند باعث جلوگیری از فرار مالیاتی شده و به اقتصاد ایران کمک کند.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دهم در این خصوص و ارائه اطلاعات مالی و پولی به سازمان امور مالیاتی به خبرنگار اقتصادی الف؛ گفت: بانک مرکزی بر اساس قانون مکلف است اطلاعات پولی را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد و این تکلیف قانونی را باید اجرا کند؛ تکالیف قانونی بانک مرکزی کاملا مشخص است.

وی افزود: سازمان مالیاتی در خصوص رسیدگی به پروند موعدیان مالیاتی خود و برای اینکه بتواند مواردی را احراز کند نیازمند اطلاعات است که بانک مرکزی باید امکان دسترسی به اطلاعات را فراهم کند؛ البته این اطلاعات، محرمانه بوده و فقط برای حاکمیت است و قابل افشا نیست و اگر فردی آن افشا کند، جرائم سنگینی برای آن در نظر گرفته‌شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دهم تصریح کرد: حاکمیت برای اینکه بتواند امور خود را انجام دهد و برای حوزه‌های مختلف مانند مالیات‌ها برنامه‌ریزی کند (که در اینجا بحث مالیاتی است)، همه دستگاه‌ها مکلفند براساس قانون، سامانه اطلاعاتی خود را به نحوی تعریف کنند تا امکان دسترسی به مواردی که سازمان مالیاتی برای تکمیل اطلاعات خود نیاز دارد، وجود داشته باشد؛ این موضوع یک ضرورت است و در همه‌جای دنیا انجام می‌شود.

پور ابراهیمی در خصوص اجرایی شدن ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، گفت: بخش‌هایی انجام‌شده و بخش‌های دیگر هم در حال انجام است که بر اساس قانون باید اجرایی شود، اما ممکن است، بخش سخت‌افزار و یا نرم‌افزاری محدودیتی را ایجاد کند، اما اینکه اراده و عدم انجام قانون نباشد، قطعاً به‌هیچ‌عنوان قابل‌قبول نیست و حتماً باید اجرایی شود.

وی ادامه داد: در این مورد جلساتی را با مسوولان وزارت اقتصاد برگزار کردیم و خواستیم لیست مجموعه‌هایی که باید افشای اطلاعات را انجام دهند و از انجام این اقدام سر باز می زنند را به مجلس و کمیسیون اقتصادی ارائه دهند که گفتند همه دستگاه‌ها همکاری می‌کنند و اگر موردی بود به مجلس اطلاع می‌دهند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: به نظر می‌رسد، بخشی از عدم اجرا، این باشد که دستگاه بین خود رود بایستی دارند، مثلاً مواردی وجود دارد که نیازمند برخورد و پیگیری با قاطعیت بیشتری است؛ در مجلس اعلام آمادگی کردیم که هر دستگاهی که مکلف بوده و تکالیف خود را انجام نداده، با توجه به وظیفه نظارتی خود، موضوع را پیگیری و برخورد خواهیم کرد.

پور ابراهیمی با اشاره اینکه بخشی از عدم اجرای دقیق قانون، مشکل سخت افرازی و نبود تجهیزات است، گفت: بخشی هم به دلیل عدم همکاری دستگاه‌ها مربوط می‌شود، ولی درهرصورت نظر مجلس این است که باید مُر قانون اجرایی شود.

وی در مورد اجرای این قانون و جلوگیری از فرار مالیاتی، با اشاره به اینکه به این موضوع صد درصد کمک می‌کند و بحث تراکنش‌های بانکی که اخیراً مطرح شد، گفت: 70 درصد تارکنش ها برای افرادی بود که حتی برای یک‌بار تاکنون مالیات پرداخت نکرده بودند، یعنی اطلاعات تراکنش‌های بانکی باعث سازمان مالیاتی، افرادی که حتی یکبار حق‌وحقوق دولت را نپرداخت، شناسایی کرده و تعیین تکلیف شوند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دهم تأکید کرد: افرادی که فعال اقتصادی هستند و در کشور کار می‌کنند، متضرر اصلی هستند، زیرا افرادی که شناسه و هویت اقتصادی ندارند، فرار مالیاتی سنگین دارند، اما فعالان اقتصادی، دارای پروند بوده و باید اظهارنامه دهند، حالا امکان دارد، جایی اطلاعات دیر و یا ناقص دهند، اما درهرصورت یک هویت اقتصادی دارند.

پور ابراهیمی گفت: تراکنش‌های بانکی در یک سال گذشته باعث شد، 5 هزار میلیارد تومان مالیات حقی دولت از افرادی که حتی یک‌بار مالیات نداده بودند و اصلاً هویت اقتصادی ندارند، اخذ شد؛ حتماً اجرای این قانون به جلوگیری از فرار مالیاتی کمک می‌کند و یکی از راهکارهای ما این است که بتوانیم اطلاعات را رصد کرده و افرادی که در کشور انتفاع اقتصادی سنگین می‌برند، اما مالیاتی نمی‌پردازند را شناسایی کرد که  یک از راه‌کارها اجرای ماده 169 است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۶۷۴۷۱۱:۳۲:۰۱ ۱۳۹۶/۸/۱۳
مالیات فقط از کارمندان بیچاره قبل از حقوق گرفته می شود
ناشناس۱۳۷۴۵۲۰۹:۲۳:۲۱ ۱۳۹۶/۸/۱۴
مالیات فقط از مردم عادی اخذ می شود از ارگانها اخذ نمی شود از آقایان و آقازاده ها اخذ نمی شود...
ناشناس۱۳۶۷۴۸۱۱:۳۳:۰۶ ۱۳۹۶/۸/۱۳
یعنی چه بخور بخوریه ها که فقط ۵ هزار میلیارد تومان فقط مالیات گرفتن
ناشناس۱۳۶۷۸۴۱۲:۱۲:۴۰ ۱۳۹۶/۸/۱۳
اصلا چند نفر سود بانکی بالایی میگیرند از اینها چرا مالیات دریافت نمی کنند
حسین زاده۱۳۶۸۲۶۱۲:۵۹:۳۷ ۱۳۹۶/۸/۱۳
عملکرد فعلی سازمان امور مالیاتی مصداق کار خوب در زمان و به روش غلط میباشد که با روش فعلی حداقل در برخی از صنوف موجب تعمیق رکود گردیده وبا ادامه آن موجب نعطیلی بسیاری از کسب وکارها و فرار سرمایه از کشورخواهد شد سازمان امور مالیاتی بدون فراهم نمودن زیر ساختهای لازم کاری را شروع کرده مثل اینکه شما بخواهید یک ساختمان چند طبقه را از طبقه سوم شروع به ساخت کنید یکی از مهمترین زیر ساختهای لازم دستگاههای فروش است که پیش نیاز یک سیستم مالیاتی صحیح میباشد بدون آنها در بسیاری از صنوف اساسا امکان مالیات گیری صحیح وجود نداردودر این صنوف تا کنون هر مبلغی گرفته شده کاملا بی حساب کتاب بوده(برای اینکه در این صنوف زنجیره ارایه فاکتور کامل نیست و به همین خاطر اکثریت فاکتورهای ارایه شده به دارایی صوری میباشد واساسا نمیتواند واقعی باشد)بنابر این دارایی عملا تغریبا به هر کسی که فعالیت اقتصادی دارد علی الخصوص در این صنوف مراجعه کرده و حسابهایش را بررسی کند بحث فرار مالیاتی را میتواند مطرح کرده وجرایم سنگین از آنها اخذ نماید در حالی که در بسیاری از موارد شخص متحمل زیان سنگینی نیز گردیده ولی باید مالیات هم بدهد...توجه داشته باشید ایران از لحاظ فضای کسب و کار جزو بدترین کشورهای دنیا میباشد و عملا کسی جرات سرمایه گذاری و کار در آن را ندارد بیشترین انباشت ثروت در ایران از محل کارهای نا مشروع (ارتشاء -قاچاق -زد وبند-زمین خواری و...)میباشد که شاغلین در این حرفه ها با این روشها گیر نمیافتند ویا ناشی از تورم ( افزایش قیمت ملک و...)میباشدبنظر در خود سازمان مالیاتی عده ای تمایل دارند با اجرای غلط وبی موقع قانون مالاتهای مستقیم موجب شکست آن را فراهم نمایند زیرا در روش قبلی به واسطه عدم امکان شفافیت بعضی ها خوب موج سواری میکردند
مهدی۱۳۶۸۴۲۱۳:۱۰:۳۷ ۱۳۹۶/۸/۱۳
ستون فقرات مقاومت یک اقتصاد به شفافیت و تعیین دقیق مالیات است. قانون ذکر شده تها راه علاج اقتصاد و مبارزه با چاپ بی ضابطه پول در کشور است.
ناشناس۱۳۶۸۶۳۱۳:۳۵:۳۹ ۱۳۹۶/۸/۱۳
شفافیت بسیار خوب است ولی همیشه از طرفی که فعالیت اقتصادی دارد و پرداخت کننده مالیات است میخواهند شفافیت نشان دهد و حقیقت را بگویید که حتی اگر حقیقت را هم گفت میگویند از کجا بدانیم راست میگویی ثابت کن. اگر شفافیت لازم است ابتدا کسی که پول را میگیرد باید شفافیت نشان دهد که این پولها را که تحت عنوان مالیات، عوارض و جرایم از مردم میگیرد آیا به جا و درست هزینه میکند و آیا میشود کشور را با هزینه های کمتری اداره کرد تا نیاز به این همه افزایش در مالیاتها و عوارض و غیره نباشد یا نه؟
محمد ایرانی۱۳۶۸۸۸۱۴:۰۸:۳۴ ۱۳۹۶/۸/۱۳
کاش پیام بنده را به آقای توکلی برسانید که : اجرای ماده 169 نیازمند زیرساختهای اقتصادی مناسب است و بدون این زیرساختها مطمئنا باز هم دانه درشتها و آقازاده ها مالیات نخواهند داد و مردم عادی مالیات خواهند داد! عملیاتی کردن این قانون یعنی یکنفر ممیز مالیاتی که پشت میز نشسته و صورتحساب تراکنشهای بانکی مردم هم زیردستش است و مودی مالیاتی عادی و بدبخت باید برای تراکنشهای بانکی خود مدرک ارائه کند وگرنه مالیات آن اخذ خواهد شد یعنی حتی اگر از یک نفر قرض هم گرفته باشد چون به حسابش پول واریز شده بعنوان درآمد باید مالیات بدهد! چرا حکومت برای بالابردن درآمد مالیاتی کلی طرح و برنامه دارد ولی برای درست کردن زیرساختها و ارائه خدمات برنامه ای ندارد؟
ناشناس۱۳۶۹۷۸۱۵:۱۸:۵۱ ۱۳۹۶/۸/۱۳
سلام دوستان این کار تبعات زیادی دارد باید مسایل را پله پله حل کرد تا مثل بیمه سلامت نشه اول اوضاع اقتصادی خراب و رانت ها و دزدیها حل بشه و مردم خودشون مالیات را پرداخت می کنند
ناشناس۱۳۷۰۲۲۱۶:۰۱:۰۱ ۱۳۹۶/۸/۱۳
اگر آقایان توانمند هستند، اول یارانه افراد ثروتمند را حذف کنند. گرفتن مالیات پیشکش!
حمید طاهری۱۳۷۱۱۱۱۷:۵۶:۴۷ ۱۳۹۶/۸/۱۳
الف جان / ترا بخدا این کامنت را بگذار تا مردم ببینند /.....اول از همه..بروند سراغ مسئولین و فرزندان و نزدیکان آنها ...که دارای چند صد تا چند ده هزار میلیارد سرمایه هستند.... یقه سفیدها ...آقا زاده ها... و کسانی که از رانت و خلا قانونی به ثروت های چند هزار میلیاردی رسیده اند.... تا پوسته این افراد... شکسته شود و مغز کارهای آنها نمایان شود.... هر کاری جز این بیهوده است....ایکاش یک سازمانی بود که فقط کارش پیگیری و گزارش این افراد بود...و امید را در دل توده مردم زنده میکرد
علی۱۳۷۱۵۲۱۹:۰۱:۵۸ ۱۳۹۶/۸/۱۳
درست است باید از هر شناسنامەدار ایرانی مالیات گرفت ..
ناشناس۱۳۷۱۹۸۱۹:۵۷:۲۰ ۱۳۹۶/۸/۱۳
مالیات پزشکان باید مثل کشورهای اروپایی و آمریکایی بالای 50 درصد باشد. در ضمن باید استفاده از دستگاه کارت خوان در مطب پزشکان اجباری شود تا مالیات متناسب با درامدهای میلیاردیشان گرفته شود.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین