نامه احمد توکلی به جهانگیری درباره اجرای ماده ۱۶۹ قانون‌مالیات مستقیم: سهم کودکانی که دست در سطل‌های زباله می‌کنند در شکم‌ و حلقوم‌ فراریان مالیاتی است

گروه اقتصادی الف،   3960808173 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت در نامه ای به معاون اول رئیس جمهور و وزیر اقتصاد خواستار اجرای کامل ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم شد و آمده است: اگر این ماده قانونی به‌طور کامل اجرا نشود قوانین بسیار اساساً قابل‌اجرا نیست.

نامه احمد توکلی به جهانگیری درباره اجرای ماده ۱۶۹ قانون‌مالیات مستقیم: سهم کودکانی که دست در سطل‌های زباله می‌کنند در شکم‌ و حلقوم‌ فراریان مالیاتی است

 به گزارش خبرنگار اقتصادی الف؛ احمد توکلی رئیس هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت در نامه ای به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور و مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی خواستار اجرای کامل ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم شد.

در بخشی از این نامه آمده است: اگر ماده 169 مکرر به‌طور کامل اجرا نشود، قوانین بسیار مهمی مانند قانون مبارزه با پول‌شویی و قانون مالیات‌های مستقیم اساساً قابل‌اجرا نیست. در آن صورت تعهدات بین‌المللی دولت در امر مبارزه با پول‌شویی و مبارزه با تروریسم چه می‌شود؟ و راه نجات از چنبره اقتصاد مخرب نفتی بسته خواهد شد و فساد در این عرصه تشدید خواهد گردید.

به گزارش الف؛ متن کامل این نامه به شرح ذیل است:

 برادر ارجمند جناب آقای اسحاق جهانگیری

معاون اول محترم رئیس‌جمهور

برادر ارجمند جناب آقای مسعود کرباسیان

وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی

 سلام علیکم

به دنبال کوشش رئیس محترم سازمان امور مالیاتی برای اجرای ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، توقعات نابجا، غیرقانونی و ناحقی مطرح می‌گردد تا یکی از سیاست‌های اسلامی، علمی و تجربی در مالیه عمومی را در بدو اجرای قانون متوقف سازند. به دلایل زیر دیده‌بان شفافیت و عدالت از ایستادگی برحق شما در این زمینه سپاسگزار است. اگر در این عرصه خدای ناخواسته تعللی صورت گیرد، دولت فعلی و دولت‌های آینده در نجات کشور از چنبره فساد و پول‌شویی و آزاد ساختن کشور از شر اقتصاد نفتی، شکست خواهند خورد.

  1. امام علی علیه‌السلام می‌فرماید حق در این جهان امری دوطرفه است. هیچ حقی به سود فردی بر عهده دیگران نیست مگر آن‌که حق متناسبی برای دیگران بر عهده آن فرد وجود دارد[1].

شفافیت که این ایام سیاست دولت و خواست مردم بر تحقق آن قرارگرفته است، حق دوسویه است. از یک‌سو مردم، به‌ویژه فعالان اقتصادی، صاحبان سرمایه، بازرگانان، صنعتگران صاحبان کسب‌وکار، صاحبان نیروی کار و مصرف‌کنندگان، یعنی همه آحاد ملت محتاج محیط کاملاً شفاف برای فعالیت هستند تا اتخاذ تصمیمات کارا و بهینه روزانه و امکان پیش‌بینی آینده برایشان فراهم گردد. بنا بر فروضی، هرچه بازار شفاف‌تر و اطلاعات برای همه، همگن‌تر، کارایی بیشتر و اشتغال کامل‌تر. این اطلاعات به دست یا خواست دولت تولید و به‌موقع باید عرضه شود. این حق مردم بر گردن دولت است. از سوی دیگر، دولت نیز بر مردم این حق را دارد که اطلاعاتی را که در انجام صحیح وظایفش مؤثر است، مردم در ارائه آن اطلاعات دریغ نورزند. دولت‌های موفق‌تر در اداره کشور دولت‌هایی هستند که با مالیات کشور را اداره می‌کنند. مالیات ستانی اوجب واجبات هر حاکمیتی است. در اسلام نیز فرمان خدا چنین رسیده است که «خذ من اموالهم صدقه از اموال مردم مالیات بستان» اگر رفتار اقتصادی آحاد ملت برای دولت شفاف نباشد، حق متقابل دولت را مردم ادا نکرده‌اند. در این صورت چگونه دولت می‌تواند بدون دانستن اموال یعنی درآمد، دارایی و فعالیت‌های مردم برای اقتصاد برنامه‌ریزی کند و مالیات را از مردم بگیرد و خدمت‌رسانی‌اش را تداوم بخشد؟

  1. لایحه قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم را در سال 1391 دولت دهم تقدیم مجلس کرده است و با تلاش مجلس نهم عمده کارهای آن صورت گرفته بود و در سال 1394 به همت مجلس دهم و با حمایت دولت یازدهم به تصویب رسیده است. این قانون احکام شفاف ساز کم ندارد ولی ماده ۱۶۹ مکرر آن، یکی از مواد مترقی و بسیار مهم این قانون است که مرکز پژوهش‌های مجلس در کمال آن بسیار کوشید[2]. این ماده چنین آغاز می‌شود:

«ماده ۱۶۹ مکررـ به‌منظور شفافیت فعالیت‌های اقتصادی و استقرار نظام یکپارچه اطلاعات مالیاتی، پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مؤدیان مالیاتی شامل مواردی نظیر اطلاعات مالی، پولی و اعتباری، معاملاتی، سرمایه‌ای و ملکی اشخاص حقیقی و حقوقی در سازمان امور مالیاتی کشور ایجاد می‌شود.»

در ادامه ماده مذکور به نحوی مترقی و پیشرفته، شفافیت لازم را در عرصه مالیه عمومی برای مردم و دولت فراهم می‌کند. اطلاعات قراردادها، معاملات، خریدوفروش ارز سکه، مانده انواع سپرده‌ها و سود آن‌ها، انواع تسهیلات بانکی پرداختی، دارایی­ها و املاک و نقل‌وانتقال آن‌ها،... همه باید برای سازمان مالیاتی شفاف باشد سازمان‌های دولتی مربوط و تمام مردم باید همه اطلاعات لازم را عرضه کنند. کوتاهی و تخلف از احکام این ماده نیز جرم شناخته‌شده برای او مجازات و جریمه مقررشده است.

  1. مسلماً حساب بانکی افراد بخشی از اطلاعات محرمانه در زندگی و کسب‌وکارشان است که افشای آن برای اشخاص عادی بلاشک جایز نیست. محرمانه ماندن حساب افراد، چه از نظر اعتماد به‌نظام بانکی و چه از حیث محافظت مشتریان در برابر رقابت‌های احتمالاً مخرب رقبا، ضرورت تام دارد؛ اما نامحرم بودن اشخاص عادی در این امر، با نامحرم دانستن مراجع قانونی کاملاً متفاوت است. مراجعی که برای اعمال قانون یا حفظ منافع عمومی یا منافع افراد ذی‌حق، محتاج اطلاعات هستند؛ مانند مراجع قضایی و مراجع مالیاتی باید به‌طور کاملاً شفاف تمام اطلاعات را در دسترس داشته باشند. این حقیقت در احکام اسلام عزیز و قوانین و تجارب بشری، هر دو، به‌روشنی وجود دارد. شفاف نبودن موجب پنهان ماندن بخشی از ظرفیت مالیات ستانی در هر کشور است و فرار مالیاتی ممکن می‌سازد. در ایران براساس تحقیقات انجام شده در مراکز متعدد تحقیقاتی داخلی و خارجی اعم از صندوق بین‌المللی پول، مرکز پژوهش‌های مجلس و تحقیقات دانشگاهی، حدود ۵۰ درصد از ظرفیت مالیاتی ایران بلااستفاده مانده است. به عبارت‌ دیگر، تقریباً نیمی از درآمد مالیاتی برحق، به دلیل ناشفافی اطلاعات ستانده نمی‌شود.
  2. تجربه بشري دراین‌باره، درخور توجه بسيار است. با توجه به نقشي كه بانک‌ها در پول‌شویی و پنهان ساختن درآمد واقعي افراد براي فرار مالياتي می‌توانند بازي كنند، نزديك به سي سال از تلاش كشورهاي عضو OECD با 34 عضو (كشورهاي غربی به‌اضافه ژاپن، شيلي، مكزيك، تركيه و اسرایيل) براي ترويج شفاف‌سازی اطلاعات بانكي مشتريان بين كشورهاي مختلف می‌گذرد. اين كشورها به‌رغم اهميت بالايي كه براي محرمانه ماندن اطلاعات بانكي افراد قائل هستند، دهه‌های طولاني است که دسترسی به اين اطلاعات را (به‌طور مستقيم يا غیرمستقیم) براي مراجع مالياتي مجاز دانسته‌اند و از سال 1985 يعني سي سال پيش براي شفاف‌سازی و تبادل اطلاعات بانكي بين دولت‌ها تلاش کرده‌اند.[3]

 اين تلاش‌ها به تشكيل «اجلاس جهاني براي شفافيت و مبادله اطلاعات برای مقاصد مالياتي Global Forum on Transparency and Exchange of Information for Tax Purposes» در سال 2000 منجر شد. هدف اين اجلاس تلاش براي انعقاد قرارداد دو و چندجانبه بين شرکت‌کنندگان و شکل‌گیری قواعدي در داخل هر كشور است كه امكان مبادله اطلاعات بانکی را براي مقاصد مالياتي بين كشورها فراهم سازد. اين اجلاس براي شفافيت مالياتي استانداردهاي جهاني نيز پيشنهاد مي­کند. بر اساس قواعد حاكم بر اين اجلاس تمامي اطلاعات مؤديان مالياتي تبعه کشور الف که در کشور ب ساکن هستند، ازجمله اطلاعات حساب بانكي، در صورت درخواست دولت کشور الف بايد به دولت کشور ب که با الف قرارداد بسته‌اند داده شود؛ و بالعکس. اين اجلاس علاوه بر كشورهاي اروپايي تا اكتبر 2012، 110 عضو ديگر نيز داشته است. همچنين 9 سازمان مالي و اقتصادي مهم به‌عنوان ناظر در اين اجلاس شركت می‌کنند.[4] به‌عنوان‌مثال، بلژيك با 113 عضو اين اجلاس براي مبادله اطلاعات بانكي و غير بانكي در مقاصد مالياتي پيمان بسته است.[5] از 2006 به بعد، کشورهای OECD با کشورهای دیگر 360 قرارداد دو یا چندجانبه امضاء کرده‌اند.

  1. اگر ماده 169 مکرر به‌طور کامل اجرا نشود قوانین بسیار مهمی مانند قانون مبارزه با پول‌شویی و قانون مالیات‌های مستقیم اساساً قابل‌اجرا نیست. در آن صورت تعهدات بین‌المللی دولت در امر مبارزه با پول‌شویی و مبارزه با تروریسم چه می‌شود؟ و راه نجات از چنبره اقتصاد مخرب نفتی بسته خواهد شد و فساد در این عرصه تشدید خواهد گردید. از معترضان به دولت باید پرسید بالاخره شما اقتصاد مقاومتی می‌خواهید یا نه اگر خواستار اقتصاد مقاومتی هستید، راهش کاستن سهم نفت است. نمی‌شود هم شعار مقاومت اقتصادی سر داد و هم به سود فراریان مالیاتی عمل کرد. به خاطر داشته باشیم که سهم کودکانی که دست در سطل‌های زباله می‌کنند در شکم‌ها و حلقوم‌های فراریان مالیاتی است. بهترین راه کمک به فقرزدایی مالیات ستانی درست است و بدترین ظلم در حق آنها اجازه به عدم شفافیت و فرار مالیاتی. به دلایل مذکور مردم و دولت باید در برابر زیاده‌خواهی فراریان از مالیات و غفلت یا تمایلات ناحق بازار و معدودی از نمایندگان مجلس ایستادگی کنند و بدون تبعیض قانون را اجرا نمایند.
  2. فرصت را غنیمت می‌شمریم و از نمایندگان محترم مجلس درخواست می‌کنیم از لایحه الزام به استفاده از صندوق فروش حمایت کنند و در شفاف‌تر شدن کسب‌وکار مددکار دولت باشند. این دفاع از اجرای قانون مالیاتی به معنای تنزیه همه روش‌ها در تشخیص و وصول و سایر مراحل مالیاتی نیست و اصلاح مفاسد موجود در این عرصه در جای خویش باید دنبال شود.

با احترام

احمد توکلی

رئیس هیئت مدیره سازمان مردم نهاد

دیده‌بان شفافیت و عدالت

08/08/1396

[1]. خطبه 207 نهج‌البلاغه

[2]. کوشش معاونت اقتصادی مرکز و به‌ویژه کارشناس فاضل و خبره مأمور این کار آقای سعید توتونچی، درخور تقدیر است.

[3] - OECD(2000), “Improving Access to Bank Information for Tax Purposes”

[4] - Wikipedia, “Global Forum on Transparency and Exchange of information for Tax Purposes”

[5] - OECD(2011), “Supplementary Peer Review Report, Phase 1, Legal and Regulatory Framework, Belgium

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۳۴۸۸۱۶:۱۶:۱۰ ۱۳۹۶/۸/۸
سلام اقای توکلی حرف شما درست است ولی این کار صدمه به اصناف کوچک است اول جلوی اختلاس های کلان گرفته شود و اقتصاد را ارام کنید بعد دنبال این کاره که هزینه الان بالا رفته و همه دچار سردر گمی هستند یک بررسی در اصناف بکنید منظور مرا متوجه می شوید با شرایط فعلی همه دارند ضرر می دهند
ناشناس۱۳۳۵۵۵۱۷:۳۱:۲۱ ۱۳۹۶/۸/۸
تنها راه نجات اقتصاد کشور ، گسترش عدالت و رهائی از اقتصاد دولتی وابسته به نفت شفافیت مالیاتی و مبنا قرار گرفتن اطلاعات حساب بانکی افراد و سرمایه های آنها می باشد امری که در اکثر کشورهای پیشرفته در حال اجرا می باشد
زلفی۱۳۳۵۷۳۱۸:۰۸:۳۴ ۱۳۹۶/۸/۸
آقای توکلی لطفا این راهکار ساده اما عملی و اجرائی را پیگیری نمایید : راه اندازی یک سایت برای نمایش میزان پرداختهای مالیاتی تمام افراد حقیقی و حقوقی ... این سایت باید در معرض دید ، قضاوت و پیگیری و ... عموم افراد قرار گیرد .....
مهدی حسنوند۱۳۳۷۰۸۲۱:۳۶:۵۸ ۱۳۹۶/۸/۸
مکرر گفته ام تنها را نجات اقتصاد کشور شفافیت اقتصادی است. اگر درآمد افراد و شرکتها مشخص باشد امکان کسب مال از طریق پولشویی, قاچاق و رانت وجود نخواهد داشت.
بازاری۱۳۳۷۲۱۲۱:۵۵:۳۸ ۱۳۹۶/۸/۸
سلام مالیات زمانی خوب هست که واقعا برای همین مردم هزینه بشه در جهت رفاه ملت . ولی من که با پول و سرمایه خودم شغل ایجاد کرده ام وحتی برای سه نفر اشتغال درست کرده ام و کمترین بهره را از امکانات دولت برده ام چرا باید مالیات بدهم .متاسفانه تصمیم گیرندگان این حوزه مثل شما آقای توکلی همه حقوق بگیر هستید و بیشترین استفاده را از امکانات کشور را می برید .وبعد مدام این موضوع را که فقط کارمندان مالیات می دهند چماق بر سر بازار و بازاریان می کنید ولی یک عدالت خواه در بین شما نیست که بگوید آخر مگر حقوق کار مندان از همین مالیات هایی که از مردم گرفته میشود نیست .یعنی چی کارمند مالیات می دهد اینکه از این جیب به آن جیب هستش .ضمنا این به اصطلاح مالیات که از کارمندان گرفته میشه بین 4تا 5درصد هست ولی مالیاتی که از دیگر مشاغل گرفته میشه حداقل 15درصد هست وتا بیش از 30درصد هم می رود .خودتان مقایسه کنید . من نمی دونم اگر کارمندی اینقدر بد هست چرا مردم به هر دری می زنند تا کارمند شوند .بله کارمند می تونه راحت وام بگیره .عیدی بگیره از تعطیلات رسمی و غیر رسمی لذت ببره .چه کار بکند چه کار نکند حقوق دریافت کنه .آمار ساعت مفید کار کارمندان محترم رو هم که همه می دانندو کارمند نه تنها نیازی نیست سرمایه ای از خودش وارد کار کنه بلکه از سرمایه ملت (نفت و مالیات ) حقوق دریافت می کنه .و.... .بدبخت بازاریان خودش باید سرمایه بیاورد و روزانه چند برابر کارمند کار کند و اکثرا یک تا چند نفر رو هم مشغول کند یعنی زحمت دولت را هم کم کند .وبعد مدام تو سری خور هم باشد . هیچ عقل سلیمی مخالف مالیات نیست اما بشرط اینکه عادلانه باشد . توجا لطفا اندک تجار و بازرگانان رو با بازاریان یکی نکنید . حتما با شفافیت این مطلب درج خواهد شد چون از رئیس هیات مدیره دیده بان شفافیت و عدالت جز این انتظاری نیست .
ناشناس۱۳۳۸۳۹۰۶:۴۳:۳۶ ۱۳۹۶/۸/۹
دیدگاهها و نقطه نظرات جناب توکلی در باب اقتصاد، ترکیبی از دستورات دینی برگرفته از سخنان ائمه و قرآن و نیز دستورات نهادهای بین المللی و آموزه های اقتصادی غرب است یعنی برای تبیین نقطه نظرات شخصی خودشان از هر دو طرف کدهایی می آورند که در بسیاری موارد این دو ممکن است انطباق کامل نداشته باشند و اهداف و نتایج حاصل از آن بسیار متفاوت باشد زیرا بیانات ائمه و قران بر سعادت و رستگاری نزد آفریدگار و با ساختار آفرینش انسان هماهنگی کامل دارد ولی ساختارها و روش های ساخت بشر عمدتا بر بهره برداری مادی و افزایش کیفیت زندگی دنیوی استوار است و این ترکیب به سرانجام دلخواه و ایده ال نخواهد رسید. لذا با توجه به اینکه بنابر ایجاد جامعه اسلامی است و رسیدن به عدالت از طریق اجرای احکام الهی در جمهوری اسلامی ایران هدف گذاری شده است ایشان و سایر دست اندر کاران اقتصادی و نظریه پردازی به اصول اقتصادی اسلامی که هدف کسب رضای الهی است بپردازند و اینقدر اصول و روش های اقتصادی مادی را در آن داخل نفرمایند.
ناشناس۱۳۳۸۹۸۰۸:۲۵:۰۳ ۱۳۹۶/۸/۹
حلقوم کدوم فراری مالیاتی آقای توکلی؟ شرکتهای کوچکی که به زور سر پا هستند و بیمه و مالیات و غیره هر روز گیر بیخود بهشون میدن و از فعالیت اقتصادی توبه کارشون میکنن؟ یا آقازاده ها و رانت خوارهایی که دستتون بهشون نمیرسه؟
ناشناس۱۳۳۹۰۰۰۸:۲۵:۳۰ ۱۳۹۶/۸/۹
آقای توکلی من میدونم نیت شما خیر هست. ولی مطمئن باشید اگر حتی یک ریال فرار مالیاتی نداشتیم باز آن کوکانی که فرمودید سهمی از این مبلغ نداشتن.شاید اختلاس ها پر بار تر میشد
ناشناس۱۳۴۴۲۲۱۶:۳۷:۰۳ ۱۳۹۶/۸/۹
کاملا درسته . احسنت
الف ر۱۳۳۹۰۶۰۸:۳۱:۰۹ ۱۳۹۶/۸/۹
آقاي توكلي اجراي ماده 169مكرر با توجه به رانت و فعاليتهاي زير زميتي جز موجب اخلال در توليد (توليد كننده هاي با نام ونشان را هدف گيري ميكند )و متاسفانه فساد موجود در سازمان كه سالهاي اخير بيدادميكنه هرچندهم موجب افزايش ماليات و براي دست و دلبازي دولت در هزينه ها هيچ عايدي براي ملت ندارد من اين را با توجه 30سال خدمتم در سازمان مالياتي و همچنين در حال حاظر هم بعنوان مشاور مالياتي عرض ميكنم
ناشناس۱۳۳۹۵۱۰۹:۱۶:۴۳ ۱۳۹۶/۸/۹
احسنت بر توگلی عزیز مرد پاک دستی که از آرمانهای انقلاب و رهبری ه خوبی دفاع می کند،آقای توکلی لانه رانت خواران و فراریان مالیاتی در اتاق های بازرگانی است برخی افراد برای سواستفاده و رانت و فرار از مالیات در اتاق ها لباس میش پوشیده اند،کارت های بازرگانی یک بار مصرف را همین اعضا اتاق ها استفاده می کنند و از مالیات فرار می کنند برای رد گم کنی حتی با یک واسطه اقدام به خرید و اجاره کارت بازرگانی افراد بد بخت را اجیر می کنند
احمد۱۳۳۹۸۳۰۹:۴۳:۴۶ ۱۳۹۶/۸/۹
جناب اقای توکلی من با تمام نظرات شما کاملا موافقم ولی متاسفانه دولت و در راس ان اداره امور مالیاتی همچنان که در وصول مالیات واقعی از سرمایه داران کلان و افراد معلوم الحال کوتاهی میکند متقابلا در وصول مالیات از قشر معمول و اصناف مختلف جامعه ظلم روا میدارد. خداوند متعال در بحث خمس انسان را مکلف کرده اگر پس از یکسال چنانچه از درآمد حلال سال چیزی مازاد ماند یک پنجم ان را به عنوان خمس ان هم به همنوع مستحق خودش طبق دستور الهی بپردازد در غیراینصورت هیچ تکلیفی ندارد. ولی متاسفانه دولت محترم چه فعال اقتصادی و کاسب درامدی داشته باشد و چه نداشته باشد و در بسیاری از موارد حتی اگر هم ورشکست شده باشد مکلف به پرداخت مالیات میباشد و هر سال هم درصد گزافی افزایش میابد. پس جناب توکلی لطفا مثل مورد فوق به این مقوله ظلم سازمان مالیاتی به اصناف هم بپردازید . با تشکر فراوان لطفا منتشر بفرمائید.
ناشناس۱۳۴۰۰۱۰۹:۵۴:۴۷ ۱۳۹۶/۸/۹
از کجا معلوم آن مالیاتی که از حلقوم ها بیرون کشیده میشود به دست آن دست در زباله ها برسد؟ اگر مالیات دهندگان بدانند واقعا مالیات آنها صرف عمران و آبادانی کشور و رفع مشکل مستمندان میشود کمتر شاهد فرار مالیاتی خواهیم بود.
علی۱۳۴۲۹۰۱۳:۵۶:۴۵ ۱۳۹۶/۸/۹
تبعیض مالیاتی در کشور بیداد می کند، کارمند و کارگر حقوق بگیر قبل از دریافت حقوق اش باید مالیات اش را بپردازد، اما کاسب محترم چون حبیب خداست حتی حاضر نیست کارمزد خدمات بانکی که دریافت می کند را بپردازد، آیا میدانید هزینه کارمزد تراکنشهای خرید که از طریق کارتخوان است بیش از 6000 میلیارد تومان است. دلیل واهی شلوغ کاری اصناف هم برای ندادن کارمزد این است که پول ما در بانک است!!!!! انگار پول این آقایان دوقلو زایش می کند و برای بقیه یک قلو!!!!!!! کسی که حاضر نیست کارمزد خدمات مستقیمی را که می گیرد بپردازد و صدا و قدرت شان هم بلند است خب مالیات هم نمی دهند و....
ناشناس۱۳۴۳۳۵۱۴:۳۷:۳۱ ۱۳۹۶/۸/۹
اشتباه میفرماییداگرمطالعه بیشتری بفرماییدبرادرانی چون بابک خان وخاوری عزیزوزید وامری ازاین قماش باعث این مصیبت میشوندقدیمها درکشورخودمان اینقدرمالیات گرفته نمیشد درامدنفت وغیره بمراتب کمتربودولی کودک زباله گردوگورخواب وغیره نبودجمعیت کمترولی درامدهم بهمان نسبت کمتر بودوولی دوستان مذکورنبودندبهتراست سوراخ دعارااشتباه نگیریم.والصلات والسلام توخواه ازسخنم پندگیرو.....مطالعه ومطالعه.باعث فراربیشترسرمایه هاازبازارتولیداندک هم نشویم.
حسین زاده۱۳۴۷۰۳۲۲:۲۵:۵۹ ۱۳۹۶/۸/۹
در حال حاضر به واسطه عدم وجود زیر ساختهای لازم از جمله صندوق های فروش و... امکان مالیات گیری صحیح در بسیاری از صنوف اساسا وجود ندارد باید سوال کرد چرا سازمان امور مالیاتی در سالیان گذشته این زیر ساختها را تامین نکرده بنظر من عده ای در خود سازمان منافعشان درعدم شفافیت است با روش فعلی و فشارهای مالیاتی رکود عمیق تر شده و نهایتا منجر به تعطیلی صنایع شده و باعث عقب نشینی سازمان میگردد انجام یک کار صحیح از روشی غلط مثل پرداخت یارانه...
ناشناس۱۳۴۷۲۰۲۲:۵۱:۲۸ ۱۳۹۶/۸/۹
اگر مسئولین نظام واقعا راست میگویند یکبار برای همیشه قانون از کجا اوردید را دقیقا وبدو از جناح بازی و فامیل بازی اجرا کنندانوقت مشخص خواهد شد که این همه دارایی از کجا امده است .به نظر بنده باید به عنوان یک مطالبه عمومی در دهه چهار نظام مطرح وبه صورت جدی پی گیری شود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین