سکوبندی و میزبندی آزمایشگاهی

گزارش بازرگانی، 257852،   4021116029 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

شرکت مهندسی پترونیک صنعت (سهامی خاص) با هدف ایجاد توانایی در تجهیز کامل آزمایشگاه ها و سایت های آزمایشگاهی مبتنی بر اصول فنی و ایمنی بگونه ای که موجبات عملکرد صحیح آزمایشگاه ها را فراهم آورده و به تبع آن دقت در خروجی های آنها را تضمین نماید تاسیس گردید. این شرکت در مرداد ماه سال ۱۳۸۴ در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت های صنعتی تهران به ثبت رسیده و فعالیت خود را رسما آغاز نمود.

سکوبندی آزمایشگاه

منظور از سکوبندی آزمایشگاه استفاده از چندین کابینت است که جهت قرارگیری تجهیزات و ابزارهای آزمایشگاهی طراحی و ساخته می‌شوند که برای این کار باید اصول خاصی را در نظر گرفت.

در هنگام تجهیز یک آزمایشگاه باید برای کاربردی‌کردن محیط و همچنین بهره‌گیری مناسب از هر قسمت، طراحی میز و کابینت‌های مورد نیاز را به شکلی مناسب انجام داد تا کارکنان در حین فعالیت، فضای راحتی در اختیار داشته باشند.

شناخت اجزای اصلی میزبندی آزمایشگاه

برای طراحی سکوبندی یا میزبندی آزمایشگاه باید ابزار و تجهیزات مختلفی را مورد استفاده قرار داد تا در نهایت کاربردهای مناسبی را برای کارکنان فراهم کند، بر همین اساس در اختیار داشتن اجزای گوناگون اهمیت زیادی دارد.

اجزایی که برای سکوبندی آزمایشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد شامل موارد زیر است که با توجه به نیاز و اولویت‌های متقاضی و همچنین نوع کاربری آزمایشگاه، همه یا تعدادی از این تجهیزات به‌کار می‌رود:

  • سکو و میز آزمایشگاه
  • کابینت‌های دیواری
  • تعبیه میز توزین در آزمایشگاه
  • شیرآلات مختلفی مانند هوا، گاز، آب و وکیوم
  • سینک آزمایشگاهی
  • شلف‌بندی

آشنایی با کاربردهای سکوبندی آزمایشگاهی

با توجه به اینکه در این مکان باید تاسیسات مختلفی نصب شود، اجرای سکوبندی و میزبندی در آزمایشگاه باعث می‌شود تا ازطریق تعبیه کانال‌ها و دریچه‌های مناسب امکان دسترسی آسان کاربران را فراهم کند.

میزهایی که در این مکان قرار می‌گیرد به پرسنل اجازه می‌دهد تا یک ایستگاه کاری مناسب داشته باشند. ازطرفی مواد و وسایل آزمایشگاهی باید در محل مناسبی نگهداری شوند که سکوبندی برای ایجاد یک فضای ذخیره، گزینه مناسبی است.

انواع سیستم های میزبندی آزمایشگاه را بشناسید

با درنظرگرفتن این موضوع که ساختار و نوع کاربرد آزمایشگاه به چه صورت است باید کارفرمایان نسبت به انتخاب یکی از انواع روش‌هایی که برای میزبندی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اقدام کنند که به شرح زیر هستند.

میزبندی یک طرفه آزمایشگاهی

زمانی که تنها در یک سمت از آزمایشگاه، سکوبندی در کنار دیوار انجام شود در دسته یک طرفه قرار می‌گیرد که یکی از پرکاربردترین مدل‌ها برای فضاهای کوچک و بزرگ است.

ارتفاع استانداردی که برای سکوبندی آزمایشگاه یک طرفه مد نظر قرار می‌گیرد بین 85 تا 90 سانتی‌متر متغیر است و ازسوی‌دیگر این میزها را با عرضی در حدود 60 تا 80 سانتی‌متر می‌سازند که متناسب با نوع کاربرد مشخص می‌شود.

به‌منظور ساخت رویه سکوبندی یک طرفه امکان استفاده از صفحه‌هایی با جنس مختلف مانند استیل، سنگ گرانیت، فرمیکا و اپوکسی رزین وجود دارد که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های مختص به خود را دارند.

سکوبندی 2 طرفه در آزمایشگاه

یکی دیگر از انواع میزبندی آزمایشگاه، 2 طرفه نام دارد که گاهی با عنوان میز جزیره نیز شناخته می‌شود و در بخش میانی محیط قرار می‌گیرد تا با توجه به نیاز کاربران، سینک، میز شست‌وشو و دیگر موارد در اطراف سکو قرار بگیرد.

ازآنجایی‌که سکوبندی آزمایشگاه به‌صورت 2 طرفه در وسط محیط قرار می‌گیرد و از هر سمت، کاربری خاصی را فراهم می‌کند به‌طور معمول عرض آن را بین 120 تا 160 سانتی‌متر در نظر می‌گیرند و ارتفاع نیز برای تسلط مناسب کارکنان بین 85 تا 90 سانتی‌متر است.

 

میزبندی آزمایشگاه

انواع کابینت های آزمایشگاه

کابینت‌ها پایه و اساس سکوبندی به‌شمار می‌روند که به ظاهر آزمایشگاه نظم خاصی می‌دهند و جایگاه مناسبی برای عبور زیرساخت‌های مورد نیاز را ایجاد می‌کنند که با توجه به طراحی‌های متنوع دارای چند مدل مختلف هستند.

درواقع باید گفت معمولا با توجه به اینکه ساختار کابینت‌ها به چه صورتی است و چگونه در محیط قرار می‌گیرند، این تجهیزات را می‌توان در گروه‌های گوناگونی دسته‌بندی کرد که به شرح زیر هستند.

کابینت متحرک در آزمایشگاه

سکوبندی با استفاده از کابینت‌های متحرک، با توجه به اینکه چرخ‌های گردانی دارد امکان جابه‌جایی را برای کاربران فراهم می‌کند و درصورتی‌که نیاز به ایجاد فضای کاری بیشتری داشته باشید استفاده از این مدل گزینه مناسب‌تری است.

کابینت ثابت آزمایشگاه

برای طراحی و ساخت سکوبندی آزمایشگاه که شامل کابینت‌های ثابت یا زمینی است باید در ابتدا محل دقیق جهت نصب این تجهیزات مشخص شود، سپس اسکلت بدنه را با کمک پیچ‌ومهره به دیوار وصل می‌کنند تا بدون حرکت باقی بماند.

برای ساخت این نوع از کابینت‌ها امکان به‌کارگیری مواد اولیه چوبی، فولادی و پلاستیکی وجود دارد که باید قبل‌از اجرای آن‌ها به‌طور دقیق جایگاه تاسیسات مختلف را مشخص کرد.

کابینت معلق برای آزمایشگاه

سیستم‌هایی که از نوع معلق هستند با استفاده از قاب‌های فولادی به دیوار متصل می‌شوند و معمولا پایه‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود تا فضای زیرین خالی باشد و امکان نظافت راحت‌تر را فراهم کند.

کابینت های دیواری در آزمایشگاه

جدا از سکوبندی که برای ایجاد ایستگاه کاربری ساخته می‌شود، باید در آزمایشگاه‌ها فضای کافی جهت ذخیره‌سازی مواد و ابزارها به‌وجود آید که برای این کار معمولا کابینت‌هایی را بالاتر از سکوبندی آزمایشگاه نصب می‌کنند.

قرارگیری این کابینت‌ها در ارتفاع بالا باعث می‌شود تا بیشتر برای نگهداری اسناد، مدارک و لوازم سبک مورد استفاده قرار گیرند. درضمن می‌توان درهای شیشه‌ای برای آن‌ها نصب کرد تا بدون نیاز به بازکردن، فضای داخلی قابل مشاهده باشد.

ویژگی های اصلی سکوبندی آزمایشگاه

در آزمایشگاه‌ها از مواد متنوعی برای انجام فرایندهای مختلف در طول روز استفاده می‌شود که می‌تواند آلاینده‌های زیادی را ایجاد کند که احتمال استهلاک تجهیزات را افزایش می‌دهد.

ازاین‌رو زمانی که می‌خواهید از ابزارهای خاصی برای سکوبندی و میزبندی آزمایشگاه استفاده کنید، باید چندین ویژگی مهم را در نظر بگیرید که در بالابردن کارایی آن‌ها تاثیر زیادی داشته باشد. برخی از این مشخصات عبارت‌اند از:

  • مقاومت در برابر مواد شیمیایی: با توجه به اینکه مواد شیمایی مورد استفاده در آزمایشگاه فعل‌و‌انفعال‌های زیادی را ایجاد می‌کنند و تاثیرات منفی بر ابزارها دارند، برای سکوبندی باید مواد اولیه مناسبی را به‌کار برد که در برابر این مواد مقاومت خوبی نشان دهد.
  • ایجاد فضای بهینه: نحوه اجرای سکوبندی باید به‌صورتی انجام شود که بهترین کارایی را برای محیط آزمایشگاه به‌وجود آورد.
  • ظاهر زیبا: به همان اندازه که توجه به مقاومت و استحکام سکوبندی آزمایشگاه اهمیت دارد باید از ساختار مناسب و زیبایی برای این تجهیزات استفاده شود.
  • بهره‌گیری از استانداردها: برای انجام این کار معمولا مقررات و استانداردهای خاصی مد نظر قرار می‌گیرد و بر همین اساس باید گفت پیروی از آن‌ها به‌عنوان یکی از ویژگی‌های مهم سکوبندی به‌شمار می‌رود.
  • تطبیق‌پذیری: مخازن، کندانسورها و پورت‌ها بخشی از تجهیزاتی هستند که در آزمایشگاه به‌کار می‌روند و یک سکوبندی کاربردی باید قادر به پشتیبانی از تمامی این موارد باشد.
  • استحکام: ابزارها و مواد اولیه مورد استفاده برای ساخت سکوبندی باید به‌گونه‌ای باشد که در برابر ضربه‌ها و آسیب‌های فیزیکی از استحکام کافی برخودار باشد و ازطرفی تحمل بار زیاد نیز برای این وسایل اهمیت زیادی دارد.

علاوه‌بر مواردی که به آن‌ها اشاره شد یک سکوبندی مناسب در محیط آزمایشگاهی در مقابل آلودگی‌های محیطی مقاوم است، امکان چیدمان مطابق با خواست کاربر را فراهم می‌کند و به‌راحتی در محل مورد نظر نصب می‌شود.

سکوبندی و میزبندی آزمایشگاه

برای اجرای بهترین سکوبندی آزمایشگاه به کجا مراجعه کنیم؟

ازآنجایی‌که نصب سکوبندی در آزمایشگاه به ایمنی هرچه بیشتر کارکنان و راحتی آن‌ها در حین انجام کار کمک می‌کند باید شرکتی را جهت اجرای این تجهیزات انتخاب کنید که تمام اصول و استانداردها را رعایت کند.

در همین راستا برای کسانی که به‌دنبال طراحی زیبا، استاندارد و ایمن هستند مراجعه به شرکت مهندسی پترونیک صنعت گزینه بسیار خوبی است. این مجموعه با تکیه بر تجربه و توان علمی خود می‌تواند درزمینه مشاوره، طراحی و اجرای سایت‌های آزمایشگاهی به شما کمک کند.

جمع‌بندی

سکوبندی آزمایشگاه شامل کابینت، فریم و دیگر اجزایی است که برای ایجاد یک ایستگاه کاری مناسب برای پرسنل مورد استفاده قرار می‌گیرد که شامل چندین مدل مختلف می‌شود.

نحوه قرارگیری میزهای آزمایشگاهی به‌صورت یک و 2 طرفه است که البته کابینت‌های مورد استفاده نیز در حالت‌های زمینی، متحرک، معلق و دیواری قرار می‌گیرند. شما می‌توانید برای اجرای بهترین سکوبندی از شرکت پترونیک صنعت کمک بگیرید.



دیدگاه کاربران

سلیمی۳۳۷۹۷۹۲۱۵:۲۸:۴۱ ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
عالی سپاس
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  16. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  17. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  18. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین