سکته قلبی را چطور ناکام کنیم؟

  4020808006

فوق تخصص غدد درون ریزدانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان اینکه سن حوادث قلبی و عروقی و مرگ و میر ناشی از آن بسیار پایین آمده است، گفت: مهمترین روش پیشگیری، عدم ابتلا و کاهش مرگ و میر، اصلاح سبک زندگی و عدم استعمال دخانیات است.

سکته قلبی را چطور ناکام کنیم؟

به گزارش فارس، مهمترین علت پیدایش بیماری‌های قلبی- عروقی، تصلب شرایین است. تصلب شرایین سبب می‌شود که سرخرگ‌های گوناگونی که به سمت‌های مختلف بدن خون می‏رسانند، به تدریج سخت و تنگ شوند و توانایی آنها برای انتقال اکسیژن و مواد غذایی به سلول‌های بدن کاهش یابد. عواملی هستند که موجب سریعتر شدن تصلب شرایین می‌شوند و در صورت وجود آنها احتمال پیدایش بیماری قلبی- عروقی افزایش پیدا می‌کند. 

عوامل خطر برای بیماری‌های قلب و عروق عبارتنداز: سن بالا، جنس مذکر، سابقه خانوادگی بیماری قلبی زودرس، فشار خون بالا، افزایش چربی خون به ویژه کلسترول)، دیابت قندی، سیگار کشیدن، چاقی، کم تحرکی (انجام ندادن فعالیت‌های بدنی) و اختلال در انعقاد خون.

با توجه به اینکه دیابت از عوامل خطر بیماری‌های قلبی-عروقی است و معمولاٌ با عوامل خطر دیگر همراهی دارد (و گاهی شاید ایجاد کننده آنها باشد)، مبتلایان به دیابت باید بیش از دیگران مراقب سلامت قلب و عروق خود باشند. پژوهش‌های فراوان پزشکی نیز نشان داده‌اند که عوامل خطر قلبی- عروقی در مبتلایان به دیابت نوع ۲ شایعتر هستند.

قلب یک پمپ عضلانی به اندازه مشت گره کرده انسان است که در هر دقیقه به طور متوسط ۶۰ تا ۱۰۰ بار می تپد و خون را در بدن به گردش در می آورد. گردش خون سبب می‏شود که اکسیژن و مواد غذایی به اندام های بدن برسد و مواد زائد ناشی از فعالیت سلول ها نیز دفع گردد. عضله قلب هم از این قاعده مستثنی نیست و باید خونرسانی مناسب داشته باشد تا این کار حیاتی خود را به درستی انجام دهد. 

 فرزاد حدائق،فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به اینکه بیماری‌های  قلبی عروقی، نخستین علت مرگ و میر در ایران و جهان به شمار می‌رود، اظهار کرد: بیش از 60 درصد خطر حوادث قلبی و عروقی مربوط به ریسک فاکتورهای قابل اصلاح ابتلا به این بیماری‌هاست.

وی با اشاره به اینکه فشار خون بالا، سیگارکشیدن، بیماری‌های قندی، چربی بالا و اضافه وزن، احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی را به مراتب بالا می‌بر،د خاطرنشان کرد: اصلاح سبک زندگی بیش از 60 درصد حوادث قلبی و عروقی را کم می‌کند، پیشگیری اولیه بسیار مقرون به صرفه تر از مداخلات ثانویه یا اعمال جراحی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توضیح داد: شاخص توده بدن (BMI) بالا، پرفشاری خون، دیابت، کشیدن سیگار و کلسترول بالا عوامل خطری هستند که اگر سه مورد از آن‌ها در فردی اعم از زن و مرد وجود داشته باشد، او را در معرض خطر مادام العمر بروز بیماریهای قلبی و عروقی قرار می‌دهد.

به گفته حدائق پژوهش‌هایی که بر اساس بررسی اطلاعات حاصل شده از مطالعه قند و لیپید تهران انجام شده بیانگر این موضوع است که بروز بیماری‌های اولیه ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی، حتی در سنین جوانی می‌تواند با خطرمادام‌العمر ابتلا به این بیماریها همراه باشد.

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری از بیماری‌های متابولیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عنوان کرد: با توجه به بار عظیمی که چنین خطر بزرگی بر اقتصاد و سلامت جامعه وارد می‌کند، ضرورت اخذ استراتژی‌های موثر برای پیشگیری اولیه و ثانویه از بیماری‌های قلبی عروقی  و نیز اجرای برنامه‌های غربالگری برای این گروه بیماریها مورد توجه است.

بیماری‌های قلبی و عروقی کماکان رتبه اول علل مرگ و میر در ایران

وی با اشاره به اینکه مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی کماکان رتبه اول علل مرگ و میر در ایران و جهان را به خود اختصاص داده، گفت: حمله‌های قلبی مسئول نیمی از بیماری‌های غیرواگیر و اولین عامل مرگ و میر در دنیاست و سالانه میلیونها نفربه علت این بیماری فوت می‌کنند.

اصلاح سبک زندگی و عادات غذایی باید قبل از 20 سالگی انجام شود

حدائق با اشاره به اینکه اصلاح سبک زندگی و عادات غذایی باید قبل از 20 سالگی یا حتی در نوجوانی انجام شود، هشدار داد: اگر اصلاح سبک زندگی، تغذیه و ورزش کردن دیرتر از حد معمول انجام شود می‌تواند منجر به ابتلای مادام‌العمر به بیماری قلبی و عروقی شود.

 

وی با بیان اینکه متاسفانه سن حوادث قلبی و عروقی و مرگ و میر ناشی از آن بسیار پایین آمده است، اضافه کرد: مهمترین روش پیشگیری، عدم ابتلا و کاهش مرگ و میر، اصلاح سبک زندگی مثل کنترل فشار خون، دیابت، تحرک و عدم استعمال دخانیات است.

فشارخون بالا، سلامت قلب شما را نشانه می‌گیرد

حدائق فشارخون بالا را یکی از عوامل خطر اصلی بیماری قلبی عروقی  دانست و افزود: این عامل به عنوان قاتل خاموش نامیده می شود، چون معمولا هیچ علائم هشدار دهنده ای ندارد و بسیاری از افراد متوجه ابتلا به این بیماری نمی‌شوند.

ایجاد امکانات برای استفاده عموم از تسهیلات ورزشی، محدودیت استفاده و عرضه مواد دخانی، تغییر رفتار در سبک زندگی از جمله مواردی بود که این متخصص برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی مورد تاکید قرار داد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین