جمعیت ۸ میلیونی مهاجرین افغانستانی؛ موضوع نژادپرستی نیست!

سامان مهراد، گروه اجتماعی الف،   4020704107 ۱۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
 جمعیت ۸ میلیونی مهاجرین افغانستانی؛ موضوع نژادپرستی نیست!

مسئله ورود بی‌رویه مهاجرین افغانستانی به ایران، واکنش‌های مخالف و موافقی را به‌همراه داشته؛ البته که کفه ترازو به‌سمت مخالفین سنگینی می‌کند. عده‌ای از منظر مخاطرات امنیتی به این موضوع نقد کرده و خواستار ورود وزارت کشور برای ساماندهی شده‌اند و برخی هم با عینک اقتصادی، این مسئله را فرصتی برای فراهم‌شدن نیروی کار موردنیاز دانسته‌اند.

استدلال گروه دوم (موافقین) بر این پایه استوار است که چون در حال حاضر نیروی‌کار کافی برای کارفرمایان و صنعت‌گران فراهم نیست، حضور مهاجرین فرصتی را برای بهره‌گیری از آنان در مشاغل یدی فراهم می‌کند. این طیف معتقدند که در حال حاضر نیروی کار ایرانی به اندازه کافی فراهم نیست و اگر مهاجرین وارد این مشاغل شوند، چرخ تولید خواهد چرخید.

اگرچه موضوع کمبود نیروی کار موضوعی جدی است و چند وقت قبل بود که رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران به موضوع خروج کارگران از مشاغل پیشین خود اشاره و مهر تاییدی بر پدیدارشدن موضوع کمبود نیروی کار در مشاغل مختلف زد اما این مسئله علتی دارد که سعی می‌شود به‌طور عامدانه‌ای از نگاه‌ها پنهان و بدین شکل موضوع پذیرش بی‌رویه مهاجرین افغانستانی، تئوریزه شود.

مسئله اصلی این است که نیروی کار ایرانی به‌دلیل عدم همخوانی دستمزدهای مصوب فعلی که هیچ‌گونه تناسبی با هزینه‌های سرسام‌آور زندگی ندارد، آرام‌آرام در حال خالی‌کردن صحنه و ورود به فعالیت‌های دیگری است. بنابراین موضوع اصلی، تن‌ندادن کارگران ایرانی به کار نیست بلکه ناهمخوانی دریافتی‌‌ها با کاری است که انجام می‌دهند. 

حال اگر قرار باشد که به بهانه کمبود نیروی‌کار و با دستاویزهای اقتصادی، مرزها را به‌روی مهاجرین افغانستانی باز و از ورود آنان استقبال کنیم، پس باید مخاطرات امنیتی و تغییر بافت‌ جمعیتی کشور در سال‌های آینده را هم پذیرا شویم. ایران از دهه‌ها قبل و با رویکردی انسانی میلیون‌ها مهاجر افغانستانی را در کشور پذیرا شده و حتی بسیاری هم توانسته‌اند اقامت دائم کشورمان را هم دریافت کنند اما هیچ توجیهی ندارد که جمعیت این مهاجرین به‌شکل چشمگیری سیر تصاعدی پیدا کند و باید نسبت به توقف روند کنونی اهتمام ورزید.

آمار غیررسمی حضور ۸ میلیونی و رسمی ۵ میلیونی مهاجرین افغانستانی در ایران، از روال معیوبی حکایت می‌کند که در گذشته چندان به آن توجه نشده و حالا مصائب آن در حال نمایان‌شدن است. در بازه‌ زمانی سال‌های اخیر مشاهده شد که چگونه برخی از این مهاجرین غیرقانونی، به‌واسطه هویت‌نامشخصشان در عملیات‌های تروریستی به‌کار گرفته شدند. رقم‌زدن بزهکاری‌هایی نظیر سرقت که به‌وفور در حاشیه‌ شهرها توسط همین مهاجرین غیرقانونی صورت گرفته یا استفاده آنان از منابع‌طبیعی محدود کشور و دیگر مشکلات و مصائبی که پرداختن به آن نوشتاری مجزا را می‌طلبد، از لزوم ساماندهی و تغییر وضعیت کنونی حکایت می‌کند.

با توجه به نرخ بالای زاد و ولد جمعیت مهاجرین و در صورت ساماندهی نکردن وضعیت مهاجرپذیری، در بازه‌ای کوتاه این جمعیت میلیونی فعلی رو به ازدیاد خواهد رفت و آن زمان دست سیاست‌گذار برای کنترل آنان تنگ و ابزارهایش هم محدود خواهد شد. ساماندهی مهاجرین موضوعی نژادپرستانه نیست و اساسا به موهومات خونی و نژادی  مربوط نمی‌شود بلکه ناظر به وضعیت پیچیده‌ای است که ایران از لحاظ امنیتی، اقتصادی، اجتماعی و محیط‌زیستی با آن مواجه بوده و در این شرایط راهی جز تغییر ریل‌گذاری‌ها وجود ندارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۳۷۱۳۳۰۹:۳۴:۱۷ ۱۴۰۲/۷/۵
مساله اصلی تفاوت فرهنگی است. در دیگر کشورها برای مهاجران برنامه تطابق فرهنگی میگذارند. ما چنین برنامه هایی نداریم. حضور برادران افغان برای ما نعمت است اگر برنامه صحیح داشته باشیم ولی واقعیت این است که ما چنین ظرفیتی نداریم و هیچ برنامه ای هم برای ایجاد چنین ظرفیتی نداریم. دیر یا زود موافقان هم به صف مخالفان خواهند پیوست چون این تفاوت فرهنگی وقتی با افزایش تعداد مهاجران همراه شود مشکلات عدیده ای بوجود میآورد.
ناشناس۳۲۳۷۲۴۹۱۰:۵۷:۳۷ ۱۴۰۲/۷/۵
مشکل نگاه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی حاکمیته که باعث شده جوانان تحصیکرده ما مهاجرت کنند و بجای اونها ما وارد کننده مهاجران افغانستانی بخاطر همین نگاه اشتباه حاکمیت هستیم.
ناشناس۳۲۳۷۵۵۸۱۴:۴۳:۱۰ ۱۴۰۲/۷/۵
طی یک برنامه زمان بندی افاغنه را به کشور خودشان بفرستید
ناشناس۳۲۳۷۸۸۶۱۹:۴۴:۵۱ ۱۴۰۲/۷/۵
در صورت بروز جنگی با طالبان ایران در دو جبهه داخلی و مرزی باید بجنگد
ناشناس۳۲۳۷۹۸۸۲۲:۲۳:۴۲ ۱۴۰۲/۷/۵
متاسفانه در شبکه های اجتماعی می بینم مردم افغانستان بدهکار ۴۰ساله اما همیشه طلبکار هستند
ناشناس۳۲۳۷۷۱۰۱۶:۴۹:۵۳ ۱۴۰۲/۷/۵
حکومت فعلی افغانستان باید آب و گندم و مواد غذایی برای این هشت میلیون نفر بدهد آنها هن خودشان تولید کشاورزی دارند و هم تحریم نیستند
ناشناس۳۲۳۷۹۰۰۲۰:۱۷:۵۲ ۱۴۰۲/۷/۵
متاسفانه حاکمیت چشم بر روی این مصیبت پوشیده بالاخره مردم را مجبور می کنید خودشان دست بکار شوند
ناشناس۳۲۳۸۷۳۴۱۵:۲۳:۲۴ ۱۴۰۲/۷/۶
آره مردم باید دست به کار شوند. افغان های بدون مجوز را بیرون کنید.
مونت۳۲۳۹۰۸۲۱۷:۵۲:۴۹ ۱۴۰۲/۷/۶
مردم قهرمان ایران باید افغانی ها را از کشور عزیزمان بیرون کنند
ناشناس۳۲۳۷۴۵۰۱۲:۵۸:۰۶ ۱۴۰۲/۷/۵
نحوه برخورد دولت با این مسئله مردم را نگران کرده است. انگار کسی به فکر نیست و یا حتی این باور ایجاد شده است که تعمدا اجازه ورود بی رویه مهاجرین داده شده است. حداقل حکومت باید موضع و برنامه مشخصی داشته باشد.
ناشناس۳۲۳۷۵۰۴۱۳:۵۴:۱۷ ۱۴۰۲/۷/۵
برخورد دولت با خطر زلزله تورم بیکاری بی آبی آلودگی آب آلودگی هوا و... همین است چرا تعجب میکنید؟
ناشناس۳۲۳۷۷۹۷۱۸:۳۶:۰۱ ۱۴۰۲/۷/۵
در کلانتری ها اگر آمارگیری شود عمده درگیریها به نوعی مرتبط با اتباع افغانستان بود
رضا۳۲۳۸۰۳۲۲۳:۱۲:۵۱ ۱۴۰۲/۷/۵
کدام نعمت آدم عاقل فقط به پول سوبسیت نان اینها فکر کن
ناشناس۳۲۳۷۱۳۵۰۹:۳۵:۵۷ ۱۴۰۲/۷/۵
زاد و واد بسیار بالا مهاجرین در چند سال آینده بعلت درآمد پایین این قشر تمام یارانه دولت را خواهد بلعید مثل نان و مدارس دولتی و .....
ناشناس۳۲۳۷۲۵۲۱۱:۰۰:۱۳ ۱۴۰۲/۷/۵
این افغانی ها جز هزینه یارانه نان و برق و بنزین برای کشور چیزی ندارند . مملکت مگه صاحب نداره که هشت میلیون مهاجر بی سواد و کم سواد گرفته؟
ناشناس۳۲۳۷۱۳۹۰۹:۴۳:۲۲ ۱۴۰۲/۷/۵
از جمعیت 8 میلیونی مهاجرین و برادران افغانستانی اگر حدود 2 تا 3 میلیون نفر شاغل باشند یعنی یک دهم بازار کار ایران را به دست گرفته اند. که اگر نبودند جوانان کمتری بیکار می شدند. مضافا بر اینکه به نظر من باید سوبسیدهایی که به این همسایه ها داده می شود باید برداشته شود فراموش نکنیم که انها در همین یکی دو ماهه به جای تشکر از ایران میخواهند مرز ایران را جابجا کنند و آب را هم برروی زمین های ایران بستند و کسان دولتی آنها برای ایران تهدید بوده اند. باید آموزش و پرورش رایگان و استفاده از اقلام سوبسیدی برای آنها برداشته شود. برای آموزش فرزندانشان باید وجه پرداخت شود برای خرید نان باید مبلغ جهانی نان از آنها گرفته شود و باید هزینه های مربوط به زندگی در ایران را پرداخت کنند
ناشناس۳۲۳۷۲۷۵۱۱:۱۴:۰۵ ۱۴۰۲/۷/۵
موقع نوشتن مقاله شاید 8 ملیون نفر بودن. الان احتمالا شدن 8ملیون و 100 هزار نفر. هر لحظه داره به تعدادشون اضافه میشه
ناشناس۳۲۳۷۷۰۷۱۶:۴۷:۱۶ ۱۴۰۲/۷/۵
آنوقت طالبان حاضر نیست آب برای این هشت میلیون مهاجر خودش جاری کند
ناشناس۳۲۳۷۸۲۵۱۹:۰۴:۴۷ ۱۴۰۲/۷/۵
بعید نیست از 8 میلیون 5 میلیون شاغل باشه.
ناشناس۳۲۳۷۱۵۹۰۹:۵۷:۱۲ ۱۴۰۲/۷/۵
افرین - میتوان گفت الف واقع گرایانه و بدون هیچ گونه جهت گیری سیاسی به کالبد شکافی موضوعی پرداخته است که مدتهاست سیاست مداران .... ایرانی به دلائل گوناگون از کنار موضوعی با این سطح اهمیت کوتاهی کرده اند .
ناشناس۳۲۳۷۲۲۳۱۰:۴۶:۳۹ ۱۴۰۲/۷/۵
حکومت جای ایرانی های تحصیل کرده مهاجر از کشور افغانی وارد کرده !
ناشناس۳۲۳۷۶۴۶۱۵:۳۷:۳۸ ۱۴۰۲/۷/۵
تحصیل کرده ایرانی می رود استرالیا و آمریکا و کانادا، به جایش افغانی می آورند.
ناشناس۳۲۳۷۱۶۲۰۹:۵۸:۲۸ ۱۴۰۲/۷/۵
هزینه های مهاجرین افغانستانی را اشرار طالبان که حق ابه ایران را اصلا رعایت نمیکنند و مرزبانان و دیپلماتهای ایران را شهید کردند باید متحمل شوند نه ملت ایران ! باید بعد از چهل سال اقامت و استقرار امنیت در افغانستان کلیه مهاجرین به کشورشان برگشته و میهن خودشان را بسازند ومشکلات شان را مرتفع نمایند
ناشناس۳۲۳۷۱۶۵۰۹:۵۹:۵۴ ۱۴۰۲/۷/۵
بر همه فرهیختگان ونخبگان و.....واجب است با با استفاده ازهرگونه امکانی که دارند خطر افغانی ها را گوشزد کنه ......
ناشناس۳۲۳۷۱۷۱۱۰:۰۵:۱۹ ۱۴۰۲/۷/۵
جالبه.... این رقم 8 ملیون تقریبا معادل آمار ایرانیانیست که مجبور به مهاجرت شده اند....
ناشناس۳۲۳۷۱۷۲۱۰:۰۵:۵۶ ۱۴۰۲/۷/۵
چرا اینقدر محتاطانه . عزیزم اوضاع اصلا خوب نیست و باید مقتدرانه و با تمام توان این موضوع سر و سامان پیدا کند . مراقب نفوذیها که پیوسته ما را دچار اشتباه محاسباتی می کنند ، باشید . فردا دیره .
ناشناس۳۲۳۷۱۹۱۱۰:۲۳:۲۳ ۱۴۰۲/۷/۵
وقتی به شکل افراطی دانشگاه درست می کنید و پشت میز نشینی می شود اولویت نیروی کار و وقتی هم برای تمام آنان بازار نیست سرخورده می شوند و برای آنها افت دارد کارگری کنند وگرنه کارمند هم درآمد خیلی بالاتری نسبت به کارگران ندارند و این بیشتر توجیه هست که درآمد کم هست و به سمت کارگری نمی روند
ناشناس۳۲۳۷۲۶۲۱۱:۰۵:۰۶ ۱۴۰۲/۷/۵
واردات افغانی اوج هنر دولت رییسی !
ناشناس۳۲۳۷۳۱۸۱۱:۴۲:۱۶ ۱۴۰۲/۷/۵
نژادپرستی شاخ ودم نداره متاسفم برای شما
ناشناس۳۲۳۷۳۹۲۱۲:۲۴:۵۴ ۱۴۰۲/۷/۵
چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است حرف ما اینه ! ربطی هم به نژاد پرستی نداره کشورهای اروپایی و کانادا و آمریکا دارن مغزهای تحصیل کرده و مردم پولدار ما را جذب می کنند و ما در عوض .... مردم حق دارند اعتراض کنند و این ربطی به نژاد پرستی نداره
ناشناس۳۲۳۷۵۳۹۱۴:۲۱:۳۳ ۱۴۰۲/۷/۵
عمو برو تحقیق کن ببین کجای دنیا اینجوری مهاجر قبول میکنه ؟ چه ربطی به نژاد پرستی داره کسی که میاد تو کشور یا باید تحصیلات داشته باشه یا پول ... شما فقط یک مشت نون خور به کشور اضافه میکنید که باعث بیکاری هستند
ناشناس۳۲۳۷۹۶۹۲۱:۵۹:۵۵ ۱۴۰۲/۷/۵
افغان همه جا هستند جای فرار با طالبان می جنگیدید
ناشناس۳۲۳۷۳۵۱۱۲:۰۳:۱۰ ۱۴۰۲/۷/۵
انگار تا قبل رییسی حتی یک افغان هم در ایران زندگی نمی کرد و این ۸میلیون نفر تو این دوسال وارد ایران شدن!
ناشناس۳۲۳۷۵۲۹۱۴:۱۳:۲۷ ۱۴۰۲/۷/۵
دوران رییسی به اوج رسیده !
ناشناس۳۲۳۸۲۴۶۰۹:۲۱:۱۲ ۱۴۰۲/۷/۶
اوج رسیده؟ یعنی از چند به چند؟!!!!! آمارها می‌گویند فرقی نکرده!
ناشناس۳۲۳۷۱۹۲۱۰:۲۳:۳۵ ۱۴۰۲/۷/۵
بابا تو رو به هرکس دوست دارید قسمتون میدیم. شما که برای مردم هیچ کاری نکردید. حداقل تو این یک مورد کاری کنید
ناشناس۳۲۳۷۱۹۵۱۰:۲۵:۳۶ ۱۴۰۲/۷/۵
مملکت وقتی بی صاحب میشه اینجوری میشه با وجود بیکاری بالای ایرانیان و نا امن کردن کشور توسط افاغنه برای سود عده ای و هیچ کسی هم جوابگو نیست.
ناشناس۳۲۳۷۱۹۸۱۰:۲۷:۱۹ ۱۴۰۲/۷/۵
نه باید به شکل افراطی اخراج کرد و فقط آنهایی که غیر قانونی هستند اخراج شوند و کم هم نیستند و نه به شکل افراطی اجازه ورود داد
ناشناس۳۲۳۷۱۹۹۱۰:۲۷:۲۳ ۱۴۰۲/۷/۵
سلام افغانی هایی که تو ایران کار می‌کنند حدود 6 میلیون نفر هستند اونها که کار نمی کنند و علاف می چرخند که فقط هزینه دارند و امنیت را مختل می کنند را اصلا به حساب نیاوریم ماهیانه هر نفر حداقل 20000000 تومان پول این مملکت رو به افغانستان می‌فرستند این عدد ضربدر 6000000 بفرمایید معلوم میشه چرا ارزش پول شان آنقدر بالا میره و اقتصاد ما چرا اینطور می شه از بالا رفتن اجاره خانه و استفاده از یارانه دولتی بدون پرداخت مالیات که بگذریم مصرف آب و برق و بنزین و شلوغی مترو اتوبوس و مراکز تفریحی و زایمان های متعدد ورگباری زنانشان و استفاده از خدمات زایمان دولتی و... هم هزینه های پنهان دیگر است آیا کانادا اینطور مهاجر می پذیره ؟ آیا کانادا بدون دریافت مالیات اجازه کار و اسکان می ده ؟ در عوض تعداد ایرانی هایی که تو خارج زندگی می‌کنند به ایران دلار نمی فرستند که هیچ - تمام امول شان دارند می فروشند می فرستند خارج اونوقت می گن چرا ارزش پول ملی ما در مقایسه با اففانستان این شکلیه ! این دو تا عدد حساب کنید اگه سرمایه ما آب دریا بود باید تا حالا تمام میشد چرا این همه توضیح میدید این دوتامشکل حل کنید
اصغر آقا !۳۲۳۷۲۰۵۱۰:۳۳:۰۷ ۱۴۰۲/۷/۵
تا آنجا كه بنده ديده ام ، افغاني هاي محترم قائل به فرزند آوري زياد هستند ، اگر چنين روندي ادامه داشته باشد در آينده مواجه با جمعيت زيادي از افاغنه در كشور خواهيم بود ، بدين ترتيب ، مي توان انتظار داشت كه موازنه ها در كشور به هم بخورد.
ناشناس۳۲۳۷۲۱۱۱۰:۳۶:۵۸ ۱۴۰۲/۷/۵
هر چی رود و دریاچه بود که خشکوندین. این از وضعیت اقتصاد و اینم از وضهیت مهاجرین
ناشناس۳۲۳۷۲۱۲۱۰:۳۷:۰۴ ۱۴۰۲/۷/۵
این آمار تقریبا یعنی از هر 8 نفر یک نفر افغانی است.اولا به من جواب بدهید این همه پولی که برای نیروهای مسلح پرداخت می شود کجا صرف میشه یعنی نیروی مسلح ما کارکرد خودشو که حفاظت مرزهاست از دست داده.دوما دولت اگر تصمیم گرفته این همه مهاجر را جا بده اجازه افزایش هیچ قیمتی رو نداره چون با تصمیم خودش مصرف کننده اقلام رو زیاد گرده یعنی اجازه فریاد وامصیتا مردم زیاد مصرف می کنند .
ناشناس۳۲۳۷۲۱۵۱۰:۴۰:۳۰ ۱۴۰۲/۷/۵
آخه من متوجه نمیشم مملکتی که نه آب داره نه برق کافی داره نه اقتصاد درستی مهاجر گرفتن میلیونیش چیه دیگه؟؟؟؟
ناشناس۳۲۳۷۲۱۶۱۰:۴۱:۰۳ ۱۴۰۲/۷/۵
حداقلش اینه که بنزین و برق و آب و گاز یارانه ای مصرف میکنن.
ناشناس۳۲۳۷۲۲۴۱۰:۴۶:۴۰ ۱۴۰۲/۷/۵
کلا باید مثل ترکیه که با مرز ایران دیوار کشیده یک دیوار مرزی بین ایران و افغانستان و پاکستان کشید که امکان کنترل مرزها راحت تر شود
ناشناس۳۲۳۷۲۳۰۱۰:۴۸:۴۰ ۱۴۰۲/۷/۵
روش دولت اینه : واردات افغانی بی سواد به جای ایرانی های تحصیل کرده مهاجر !
حمید۳۲۳۷۲۳۷۱۰:۵۳:۵۶ ۱۴۰۲/۷/۵
کو گوش شنوا
ناشناس۳۲۳۷۲۵۱۱۰:۵۸:۴۳ ۱۴۰۲/۷/۵
این هشت میلیون نفر دارن از یارانه نان و بنزین و برق استفاده میکنن قیمت واقعی بنزین الان 40 هزار تومن در کشورهای همسایه حالا حساب کنید این افغانی ها چقدر برای کشور هزینه دارند !!
ناشناس۳۲۳۷۲۵۵۱۱:۰۲:۰۳ ۱۴۰۲/۷/۵
همه کشورها دنبال گرفتن افراد با سواد و مدرک دانشگاهی معتبر و جذب سرمایه گذار خارجی هستن ما اینجا افغانی های کم سواد پذیرش میکنیم !
ناشناس۳۲۳۷۲۵۸۱۱:۰۳:۱۳ ۱۴۰۲/۷/۵
جمعیت ایران الان 80 میلیون ! با اینها میشه 88 میلیون ! درامد سرانه هر روز کمتر و کمتر میشه بعد میگن چرا اوضاع اقتصادی بد هست !
ناشناس۳۲۳۷۲۶۸۱۱:۰۷:۰۹ ۱۴۰۲/۷/۵
با دست خودمان به تحکیم طالبان کمک می‌‌کنیم. پول‌های این لشکر عظیم خرج طالبان را می‌دهد چون ارسال می‌شود به افغانستان. بودجه مدارس ما، آب و برق و گاز و سوخت و منابع دیگر و هزار یارانه پنهان دیگر تقدیم این‌ها می‌شود. هیچوقت هم به وطن‌شان بر نمی‌گردند چون کودکانشان با فرهنگ و زبان ایران خو می‌گیرند و در افغانستان قابل پذیرش نیستند و خودشان هم به برگشت رضایت نخواهند داد.
ناشناس۳۲۳۷۲۷۴۱۱:۱۲:۰۸ ۱۴۰۲/۷/۵
به هم خوردن ترکیب جمعیتی خیلی از شهرها و بخصوص حاشیه شهرها و تقابل فرهنگ ها ، افزایش جرم و جنایت که اخیرا یک باند 13 نفره اتباع در باغات و ویلاها در کرج شبانه به منازل حمله می کردند و طلاها و گوشی های مردم را بزوز می گرفتند از عوامل ان است. چرا هیچ کنترلی روی ورود آنها صورت نمی گیرد و وقتی وارد کشور می شوند کنترل نمی شوند. مردم ایران دیگر امنیت ندارند. شبها در پارکها نمی توانند راحت باشند. هر طرف سر می چرخانی اتباع می بینی. دولت سالانه 11 هزار میلیارد تومان فقط یارانه نان و آرد فقط برای این اتباع هزینه می کند. نزدیک 600 هزار نفر از فرزندان آنان بطور رایگان در ایران تحصیل می کنند در حالی که از بچه های خودمان به عناوین مختلف شهریه می گیرند. مگر یارانه متعلق به ایرانی نیست . چرا بایستی خرج بیگانه شود. این هزینه ها حق ان زن و مرد بلوچ است که آب و نان ندارد و آب هیرمند را افغانها بر روی آنها بسته اند و دولت بایستی این هزینه ها را برای حفر چاه و خرید تانکر آب و راه و جاده اش هزینه کند. چرا نان یارانه ای به غیر ایرانی داده می شود . مگر قرار نبود کارتی شود و یا آزاد شود و پول ان در کارت ریخته شود . چرا دولت ما دایه مهربان تر از مادر شده است. اگر همه یارانه های پنهان مانند نان برداشته شود سیل جمعیت گرسنه اتباع به کشور هجوم نمی اورند. افزایش زاد و ولد و ... معضلی شده که دولت بایستی تا دیر نشده کاری انجام دهد و نسبت به عودت این مهاجرین به کشورشان اقدام کند.
ناشناس۳۲۳۷۳۰۵۱۱:۳۴:۱۳ ۱۴۰۲/۷/۵
به افغانی ها نان یارانه ای ندهید تا به کشور خودش بر گردن
ناشناس۳۲۳۷۲۸۵۱۱:۲۴:۰۱ ۱۴۰۲/۷/۵
ایرانی ها هر جای دنیا برن باید کلی آزمون و مصاحبه بدن و وضعیت مالی و امنیتی و همه چی شون چک بشه. اینجا درو باز کردن گفتن بفرمایید داخل. نه سرمایه نیاز هست داشته باشید نه تخصص نه سواد نه حتی سلامت امنیتی اخلاقی
ناشناس۳۲۳۷۲۸۷۱۱:۲۵:۲۰ ۱۴۰۲/۷/۵
شرایط اقامت در دیگر کشورها : 250 - 500 هزار دلار سرمایه گذاری خرید ملک 500 هزار دلاری تحصیل دانشگاهی و کار به مدت 5 سال در اون کشور و... شرایط اقامت در ایران : افغانی باش !
ناشناس۳۲۳۷۲۹۰۱۱:۲۷:۲۳ ۱۴۰۲/۷/۵
مجلس و دولت چرا به این تهدید امنیتی رسیدگی نمیکنند...
ناشناس۳۲۳۷۲۹۴۱۱:۲۹:۰۳ ۱۴۰۲/۷/۵
چند سال اینده با این نرخ زاد و ولد و مهاجرت جمعیت افغان ها در خارج از افغانستان دارد بیشتر می شود. یا باید با تربیت این جمعیت افغانستان را دوباره پس بگیرید یا اینها را کشور خودشان برگردانید.
ناشناس۳۲۳۷۲۹۷۱۱:۳۰:۵۶ ۱۴۰۲/۷/۵
چقدر جالب بود این مقاله دکتر و مهندس صادر میکنیم خارج از کشور و میرویم دنبال واردات افغانی به داخل کشور...؟؟؟
ناشناس۳۲۳۷۳۲۰۱۱:۴۳:۳۹ ۱۴۰۲/۷/۵
با تشکر از سایت وزین الف برای پرداختن به موضوع بسیار با اهمیت، ذکر چند نکته ضروری است: 1- پرداختن به موضوع حضور پر تعداد افاغنه در کشور نژاد پرستانه نیست، بلکه با توجه به منافع ملی است. 2- در هیچ کجای دنیا، این تعداد مهاجر بدون هویت در کشور رها نیستند. 3- اگر فقط درصد کمی از این جوانان بی هویت، عامل طالبان باشند، با توجه به اشنایی آنها به امور نظامی و انتحاری و ...تهدید بسیار بزرگی برای کشور خواهند بود. 4- کشور در بدترین وضعیت اقتصادی چند دهه اخیر است. موضوع سهمیه بندی آرد و ...خاطرتان هست؟ حالا همین آرد یارانه ای به جای مردم خودمان صرف اتباع بیگانه ای می شوند که قاچاقی وارد کشور شدند. در مورد آب، برق، مسکن، بهداشت، مدارس، دارو و....نیز دقیقا همین موارد صادق است. 5- پرسش اساسی دیگر، نحوه حفاظت از مرزهاست. آیا نیروهای مرزبانی حضور این همه مهاجر قاچاق را نمی بینند؟ چرا جلوگیری نمی شود؟ آیا حاکمان ایران قصد تغییر ترکیب جمعیت ایران بنا به مسائل ایدئولوژیک و ... را دارند؟ 6- اگر دولت ایران میخواهد کمک کند باید با کمک سازمان ملل، کمپ های استقرار آوارگان در مرز را تشکیل دهد.
امین۳۲۴۰۷۳۱۱۵:۰۷:۰۶ ۱۴۰۲/۷/۷
به خدا دولت هنوز پول گندمی که همین آرد ازش تولید میشه رو بعد از 4 ماه بهم پرداخت نکرده. من اصلا بعنوان یک کشاورز راضی نیستم این آرد که حاصل زحمات خودم هست و دولت پولش رو بهم نداده کسی بجز هموطن خودم ازش بخوره حتی اگه پولش رو هم داده بود راضی نبودم .
ناشناس۳۲۳۷۳۲۳۱۱:۴۵:۲۷ ۱۴۰۲/۷/۵
لطفا به افرادی که میگن هرکی نمی تونه شرایط ایران رابپذیرد بره؛بفرمایید بیان پاسخ بدندنیروی کارآمدهموطن بایداواره غربت بشه بجاش نیروی افغانی مملکت راقرق کنه بعدهم توصیه کنیم چون زادوولدکم است شما افغانها جورمردم رابکشیدهزینه اش راهم مردم میدهند.
بانو۳۲۳۷۳۲۷۱۱:۵۰:۳۸ ۱۴۰۲/۷/۵
موافقین می گویند اینها نیروی کار هستند ،این همه زن و بچه، به خصوص کودکان رها شده در چهار راه‌ها و خیابان‌ها نیروی کار هستند ؟!
حمید۳۲۳۷۳۸۲۱۲:۲۰:۳۷ ۱۴۰۲/۷/۵
قطعا دولت مردان ما در این زمینه کاری نمی کنند اگر مردم ایران واقعا از حضور اتباع خارجی ناراحتند اولا به آنها کار ندهند منزل ندهند از هر مغازه ای که کارگر خارجی دارد خریدنکنند رستورانی که کارگر خارجی دارد نروند اگر حقیقتا به این حرفهایی که می زنید باور دارید این کارها را بکنید بسیاری از اینها می روند اگر به امید دولت هستید سخت در اشتباهید
امیرداداش۳۲۳۸۰۴۷۲۳:۵۲:۰۲ ۱۴۰۲/۷/۵
از مغازه ای که کارگر اتباع دارد،کالا و خدمات نمیخرم
ناشناس۳۲۳۷۳۸۶۱۲:۲۲:۱۴ ۱۴۰۲/۷/۵
در پاسخ به آنهایی که می گویند ایرانی ها کاری و زحمتکش نیستند : ما قبل از هجوم افغانها این همه آثار بی نظیر و فرهنگ و تمدن را بدون حضور کارگران افغان چطور ساختیم ؟ نکنه تخت جمشیدو مساجد و پل ها و قلعه ها و دژها و شگفت انگیز اصفهان و یزد و کرمان و شیراز و زنجان و قزوین و... قناتهای بی بدیل و تونل ها و جاده ها و ... کار افغانها بوده یه سر به قلعه سر یزد و روستای خرانق و سازهای آبی شوشتر و قناتهای یرد و مهریز و و روستای صخره ای کندوان و میمند بازارهای باشکوه شیراز و یزد و اصفهان و تبریز و اراک و .... ...بزنید تا ببینید هوش و هنر و پشتکار و زحمتکشی و سخت کوشی واقعی کجاست ؟ افغانها اگر اینقدر زحمتکش و هنرمند و کاری هستند چرا از این آثار در مملکت خود ندارند ؟ غیر این است که زیر دست استاد کارهای ما کار یاد گرفته اند و به دلیل اخذ حقوق کم و بیمه نبودن جذب بازار کار ما شده اند ؟ این مشکل را دولتها بوجود آورده اند یا نیروی کار ایرانی ؟
ناشناس۳۲۳۷۳۹۷۱۲:۲۶:۵۵ ۱۴۰۲/۷/۵
اگر اروپایی ها از کشور ما پناهنده و مهاجر می پذیرند اغلب دارای تحصیلات بالا هستند و بدنبال زندگی بهتر. الان در افغانستان جنگی وجود ندارد. خود مردم افغان به جای استفاده از فرصت حضور امریکاییها و داشتن انواع سلاح کشورشان را تقدیم تروریست های طالبان کردند حالا چرا در کشور خود نمی مانند عدم توجه دولت به این مسئله در بین مردم شائبه بوجود آورده است.
ناشناس۳۲۳۷۳۹۸۱۲:۲۶:۵۹ ۱۴۰۲/۷/۵
مشکل این هست که متاسفانه مسئولین هیچ کاری نمی کنند به همین خاطر کشور پر شده از عرب و افغانی و....
ناشناس۳۲۳۷۴۰۸۱۲:۲۹:۵۸ ۱۴۰۲/۷/۵
ایران برای جوون های افغانی شده سکوی پرتاب میان که به کشور بهتری برن از طریق درس دانشگاه و....
ناشناس۳۲۳۷۴۴۶۱۲:۵۶:۱۳ ۱۴۰۲/۷/۵
در دام این جریان افغان ستیزی نیفتید
ناشناس۳۲۳۷۵۰۹۱۴:۰۰:۴۹ ۱۴۰۲/۷/۵
که بعد چند سال دیگه چشم باز کنیم ببینم کلا هویت کشور عوض شده؟! یا ببینیم کشور دیگری داخل ایران تشکیل شده؟ یا ببینیم با حمایت برخی کشورهای دیگر بیگانه ها دائم برای کشور هزینه های جدید تولید می کنند؟
ناشناس۳۲۳۷۵۸۳۱۴:۵۳:۵۱ ۱۴۰۲/۷/۵
کجایی دنیا اینجوری مرزهاش بی در و پیکره ؟
علیجانی۳۲۳۷۴۶۳۱۳:۰۳:۵۵ ۱۴۰۲/۷/۵
ورود برادران افغانی از دو منظر قابل بررسی است 1- تامین نیروی کار ارزان و با راندمان بالا و نتیجتا افزایش تولید و کاهش تورم و البته تشویق کارگر ایرانی به کار بهتر و کارامد تر . 2- مسایل امنیتی که مسولان باید به سرعت حضور انها قانونمند کنند و تحت کنترل داشته باشند . 3- باید با تنظیم قانون انها را آموزش داد و در جامعه جذب کرد در غیر اینصورت تبدیل به یک مسله اساسی خواهند شد . فی نقسه اگر این اقدامات انجام گیرد ورود انها یک مزیت خوب است
ناشناس۳۲۳۷۵۹۲۱۴:۵۶:۳۵ ۱۴۰۲/۷/۵
حدود یک سوم جمعیت افغانستان اومدن ایران بدون هیچ مجوزی. کدوم مزیت اکثرا بی سواد و خطرناک هستند . امنیت خانواده های ما به خطر افتاده اکثرشون خیلی هم گستاخ هستند و جالب اینجاست به صورت گروهی هوای هم رو ندارند . ما خودمون دچار بحران بی آبی و بی غذایی و کمبود اشتغال هستیم بعد شما میگی مزیت ؟ هرچه قدر هم ورودشون رو ضابطه مند کنند اینقدر جمعیتشون زیاد شده که باید دنبال بیرون کردنشون باشن .
ناشناس۳۲۳۷۶۲۱۱۵:۲۰:۱۲ ۱۴۰۲/۷/۵
نیروی کار ارزان؟؟ پس چرا در قیمت مصرف کننده فرقی نمیکند نفعش کجا میره؟
ناشناس۳۲۳۷۴۷۲۱۳:۱۵:۵۹ ۱۴۰۲/۷/۵
صبح ها تشریف ببرید دم نانوایی ها ببینید هر کدوم از این افاغنه حداقل ده نان (از نوع بربری) دستش هست !! یه سر برید میدان هفت حوض ببینید اکثر فروشنده های مغازه ها افغانی هستند.
ناشناس۳۲۳۷۴۷۴۱۳:۱۸:۴۹ ۱۴۰۲/۷/۵
به نظر من دو کار دولت بی معنی و در حقیقت کمک به غرب است. یکی همین مهاجر پذیری از افغانستان که وضع مردمانش بواسطه دخالت های غرب به این وضعیت دچار شده و دیگری جلوگیری از ترانزیت مواد مخدر به اروپا و سایر نقاط جهان. برای هردو مورد هم ما هزینه های هنگفتی را می پردازیم.
سعید۳۲۳۷۴۸۴۱۳:۳۶:۴۹ ۱۴۰۲/۷/۵
این درست نیست که من ایرانی دو سال برم سربازی و امنیت رو برای افراد خارجی که هیچ خدماتی به کشور ارائه ندادن و همچنین سرمایه دارانی که از این خارجی ها با قیمت ناچیز استفاده می کنه و سود هنگفت می بره، تامین کنم. نیروهای خارجی کسب درآمد ناچیز می کنن و سرمایه دارها از کارکرد اونا سود زیاد میبرند و فقط سر افراد عادی جامعه کلاه میره که یا کار پیدا نمی کنن و یا کار پیدا می کنن و باید با حقوق ناچیز کار کنند.
ناشناس۳۲۳۷۴۹۷۱۳:۴۹:۴۲ ۱۴۰۲/۷/۵
به نظر من ما ایرانی ها هرجا دیدیم در ان محل افغانی کار میکند از ان محل خریداری نکنیم
ناشناس۳۲۳۷۶۰۷۱۵:۰۷:۴۴ ۱۴۰۲/۷/۵
هر مغازه ای یک کارگر افغانی استخدام کرده که حقوق کمتری بده !
ناشناس۳۲۳۷۶۲۷۱۵:۲۴:۳۶ ۱۴۰۲/۷/۵
حرفهای نژاد پرستانه نزنید
ناشناس۳۲۳۷۵۳۵۱۴:۱۵:۵۶ ۱۴۰۲/۷/۵
به جرات می توان گفت 90درصدافاغنه نگرش طالبانی دارند این نوشته من بر اساس صحبت با آنها است زمانی که تیم عربستانی بازی با پرسپولیس را می برد و یا طالبان بر افغانستان حاکم می شود این افراد شیرینی پخش می کنند گویای صحت مطلب فوق می باشد چند واقعیت را که دولت مردان ما باید به آن توجه داشته باشند متذکر می شوم . 1-تهدید امنیتی طالبان از طریق مرز مشترک ما با افغانستان که این مهاجران ظرفیت بالقوه ای هستند در زمان درگیری و اشرافیتی که به داخل کشور دارند . 2-اکثر کسب ‌کار های تولیدی توسط افغانی های مهاجر انجام می شود که روز به روز به سرمایه آنها انباشته می شود ‌واین افراد جزء٥٠٠ثروتمند ايران مي باشند ٣-در كل دنيا از مهاجران ماليات اخذ مي گردد ولي مهاجران افغاني هيچ گونه پرداختي در اين خصوص ندارند ولي يك زير پله كفاشي هم ماليات مي دهد هم بيمه تامين اجتماعي ٤-به علت تورم بالا ميزان ازدواج در ايران كاهش پيدا كرده و دختران ايراني به عقد مردافغاني در امد و بعد از چند سال مرد افغاني از ايران خارج شده و يك زن ايراني با چند بچه افغاني مي مامد بدونه هيچ درامدي ٥-استفاده از يارانه هاي پرداختي چند برابر ايراني ها افغان ها در صف نانوايي هميشه بين ٥نا٢٠عدد بربري مي گيرند در صورتيكه هر ايراني نهايتا بين ٢الي ٣نان ٦-در گذشته حضور افاغنه در بعضي استانها مثل گيلان ،مازندران و غيره ممنوع بود ولي اكنون شاهد حضور انها در اين استانها هستيم با توجه به جنگلي بودن استان امنيت گردشگران به خطر مي افتد ٧-پارك چيتگر ،ميدان ازادي وبسياري از پارك ها كاملا به انحصار مهاجران افغاني در امده و هيچ امنيتي در انجا ديده نمي شود ٨-تمام ويلا هاي لواسان و كردان توسط افاغنه نگهداري مي گردد كه محلي براي پارتي شبانه انها شده أست
ناشناس۳۲۳۷۵۴۴۱۴:۲۶:۳۵ ۱۴۰۲/۷/۵
یک نکته که در مقاله و در بین مردم مغفول مانده اینست که این جمعیت درست مثل ایرانیها از یارانه ها استفاده میکنند . این در حالیست که هیچ کشوری به خارجی ها یارانه نمی دهد . همین موضوع کشور ما را به یک کشور فوق ارزان با امکانات کافی و بدون نیاز به یادگیری زبان برای افغانستانیها کرده است . بهترین راه برای کنترل ورود این افراد اینست که سازو کاری فراهم شود تا این مهاجرین غیر قانونی دستگیر و در مرحله اول با شناسایی کامل به کشورشان عودت و در صورت بازگشت در اردوگاههای کار اجباری زندانی شوند تا دیگر هوس ورود غیر قانونی به سر کسی نزند .
ناشناس۳۲۳۷۵۷۴۱۴:۵۱:۰۴ ۱۴۰۲/۷/۵
موضوع اصلی اینه که الان بیشتر از یک سوم جمعیت افغانستان اومدن ایران . بدون هیچ نظارتی و همینطور هم داره با سرعت صوت تعداشون میره بالا. جالب اینجاست این جمعیت زیاد نود درصدشون فاقد کارت اقامت هستند و دولت هیچگونه منبع اطلاعات هویتی ازشون نداره . حالا تصور کنید این حجم جمعیت بدون مجوز اومده باشه ایران ، گذشته ازاینکه امنیت مردم به تمام کمال به خطر افتاده ،تو این شرایط اقتصادی بد کشور ما ، افغانهاخیلی راحت از محل سکونت و کار و آب و غذا و یارانه های کشور بهره مند میشوند درحالیکه خودمون به شدت در تنگنا هستیم از طرفی بافت جمعیتی کشور هم به لحاظ نژاد دارن عوض می کنن .
جارچی۳۲۳۷۶۰۴۱۵:۰۵:۳۹ ۱۴۰۲/۷/۵
عزیز دل نیروی کار کم نیست الف شما دیگه چرا حقوق ناچیزی که به کارگر ایرانی داده میشه با سبک زندگی یک ایرانی اصلا سازگاری نداره مثلا 7 میلیون یا هشت میلیون مهاجرین افغانستانی که مجرد مهاجرت کردند خوب با این حقوق در همان ساختمانی که کارگر هستند یا باغی که کار میکنند ساکن میشوند انتظار و توقع ناچیزی بالفعل از زندگی دارند یا خانواده ها بعضا بصورت چند خانوار در کنار هم در یک ساختمان زندگی میکنند شما انتظار دارید مردم کشور همانند مهاجرین زندگی کنند؟؟؟ کارگز ایرانی حتما باید بیمه داشته باشد کارگران مهاجر چی حتی در افغانستان ما بیمه تامین اجتماعی نداریم .
ناشناس۳۲۳۷۶۱۶۱۵:۱۵:۴۰ ۱۴۰۲/۷/۵
درخیابانها به مغازه های مختلف(قصابی،سوپری،عطاری،نمایندگیهای فروش شیرآلات ،فروشگاههای ابزارآلات ،بنگاه های ملکی وماشین ،فروشگاههای وسایل پلاستیکی و....اینهایی که یادم مانده و به عینه دیده ومطمئن هستم یا متعلق به افعانی هاست یا شریک هستند یا ظاهرا آنجا شاغلند،خداوکیلی کدام یک از این مشاغل سخت وبدون داوطلب هستند؟؟
کبری زینلی۳۲۳۷۶۲۸۱۵:۲۴:۳۷ ۱۴۰۲/۷/۵
تا چند سال آینده تعداد افغان به چندین میرسه لطفا مهاجرت اینها را کنترل کنید.واقعا نگران کننده است. تمام زایشگاههای شهرها در خدمت تولید مثل اتباع هست
ناشناس۳۲۳۷۶۴۱۱۵:۳۲:۳۶ ۱۴۰۲/۷/۵
کار فرمایان ایرانی دنبال نیروی کاری نیستند که ماهر و دارای حق و حقوق قانونی باشد. جذب نیروی کار به اندازه نیاز در کشوری معنی دارد که روند رشد بیکاری ندارد. بعلاوه این تعداد اتباع بیگانه که حتی مجوز تاسیس واحد تولیدی گرفته اند با هیچ منطقی سازگار نیست. حتی توان اخراجشان هم ندارند چه رسد به جذب اتباع بیگانه ماهر و توانمند بر اساس برنامه.
رضا۳۲۳۷۶۵۲۱۵:۴۴:۵۴ ۱۴۰۲/۷/۵
افغان ها سخت کوش و کم توقع هستند ادعای کلاس شخصیتی هم ندارند 18 ساعت در روز کار می کنند توقعات زیادی هم ندارند. بازار کار ما چنین نیروی کاری نیاز دارد نه جوانان مدرک به دست بی سوادی که دنبال میز اداری با حقوق اروپایی می گردند.پولدارها و تحصل کردگان با سواد و واقعی ما هم به هیچ وجه چه فرهنگی ،چه اقتصادی و چه شخصیتی تشابهی با توده 90 درصدی عوام متوهم دچار فقر مالی،فرهنگی و رفتاری کشور ندارند پس جلای وطن می کنند.مملکت ما تداعی کننده کشوری خیالی است که از 10 میلیون سوئیسی نروژی و سوئدی در کنار 90 میلیون اتباع نیجریه ، اتیوپی و سومالی تشکیل شود به نظر شما دسته اقلیت چه کار باید بکنند؟
مثبت نگر۳۲۴۰۹۷۲۱۸:۰۱:۳۱ ۱۴۰۲/۷/۷
اصلا اینطور نیست اتفاقا بسیار پرافاده وزیاده طلب هستند جنابعالی حتما کیسشون بهتون نخورده ما یه بازسازی داشتیم بنامون بعضی وقتها کارگر افغان با خودش میاورد نه کار بلد بودن نه خلاق بودن وبه شدت از زیر کار درو بودن تازه انگار اومده بودن مهمونی صبحانه وناهار می خواستن واینکه ساعت5بعداز ظهر که میشد حتی یک دقیقه بیشتر نمیموندن حتی اگه یک ساعت قبل اومده بودن باز حقوق یک روز کامل رو می خواستن منم دیگه اجازه ندادم کارگر افغان بیاد تو خونم واقعا ازشون بدم اومد یه نفر دو نفر هم نبودن این اتفاق چند روز افتاد با ادمهای مختلف
ناشناس۳۲۳۷۶۶۶۱۶:۰۰:۴۹ ۱۴۰۲/۷/۵
با این موح مهاجرت ایرانیان به خارج از کشور و ورود افعانها به ایران احتمالا بیست سال دیگه رییس جمهوز یکی از مهاجرین افغانی هستش
ناشناس۳۲۳۷۷۱۳۱۶:۵۴:۱۲ ۱۴۰۲/۷/۵
افغانها علاقه زیادی به تولید مثل و زاد و ولد دارند اگر ما به انها شناسنامه ایرانی بدهیم دیگر نباید نگران بحران جمعیت کشور باشیم و براحتی جمعیت کشور جوان میشود و از صد میلیون نفر هم رد میشود
ناشناس۳۲۳۹۹۴۷۰۸:۴۵:۱۹ ۱۴۰۲/۷/۷
که چه بشود؟!
ناشناس۳۲۳۷۷۷۶۱۸:۰۷:۲۷ ۱۴۰۲/۷/۵
طرف از مرز رد شده صدها کیلومتر وارد ایران شده بعد فرماندار شهر ... در استان فارس میگه مردم به اینها خانه اجاره ندهند تا مجبور بشند از این شهر بروند
ناشناس۳۲۳۷۷۷۸۱۸:۰۸:۳۶ ۱۴۰۲/۷/۵
با توجه به زاد و ولد بالای هموطنان افغانی ما باید از 10 الی 20 سال آینده ترسید که حداقل 60 میلیون افغانی در ایران سکونت خواهند داشت واین یعنی آب .برق.گاز.بنزین.مسکن.دارو و و و و .که برای همین جمعیت فعلی هم مانده ایم..
ناشناس۳۲۴۱۳۸۳۲۲:۵۲:۰۷ ۱۴۰۲/۷/۷
افغانی هموطن‌ و حتی هم زبان ما نیست که نوشتید هموطن افغانی
ناشناس۳۲۳۷۸۱۰۱۸:۴۴:۴۲ ۱۴۰۲/۷/۵
کامنت ها رو اکثرا حذف و سانسور میکنند....
ناشناس۳۲۳۷۸۳۵۱۹:۱۸:۳۶ ۱۴۰۲/۷/۵
موضوع این هست که شما جواز ورود به کشور به آنها می دهید و آنها خبر ندارند چرا! کشورهای ا وپایی نخبه های مارو می برن که از مغز و نبوغ اون ها استفاده کنند و یا پولدارهامون رو برای این که از سرمایه آنها استفاده کنند. شما هم صرفا به اون ها مجوز ورود می دهید
ناشناس۳۲۳۷۸۳۷۱۹:۱۹:۰۶ ۱۴۰۲/۷/۵
۹۵ درصد ملت ایران خواستار اخراج هر چه سریعتر افغانی ها هستند.
ناشناس۳۲۳۷۹۱۲۲۰:۳۸:۲۱ ۱۴۰۲/۷/۵
چرا یارانه تحصیل و نان به آنها میدهید
ایرانی۳۲۳۷۹۱۶۲۰:۴۱:۵۰ ۱۴۰۲/۷/۵
نخبه ها از ایران میروند و افغانی ها جایگزین میشوند..
کاوه۳۲۳۷۹۴۹۲۱:۲۱:۳۸ ۱۴۰۲/۷/۵
جمعیت افغانی مقیم ایران اکثرا" بعد از ظهور طالبان و بعلت نبودن امنیت در افغانستان به ایران می آیند اما باید توجه داشت که ایرانیان خودشان با مشکل آب و برق و بنزین و خوراک و پوشاک و مسکن روبرو هستند و بهتر است بجای پذیرش افغانی ها ابتدا برای ایرانیان که بیکار و فاقد هرگونه سرپناهی هستند فکری شود بقول معروف چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است .
ناشناس۳۲۳۷۹۵۹۲۱:۴۱:۰۵ ۱۴۰۲/۷/۵
بی تردید این خیل عظیم مهاجران بدون مدارک شناسایی و در آینده نزدیک یک بحران امنیتی بزرگ برای ایران خواهد بود
علی۳۲۳۷۹۹۶۲۲:۳۳:۴۶ ۱۴۰۲/۷/۵
دولت خودش نمیخواد وگرنه به راحتی بیرونشون میکرد چرا دیوار مرزی نمی کشه
خردمند۳۲۳۸۰۵۴۰۰:۰۰:۳۸ ۱۴۰۲/۷/۶
کارفرمایان عزیز شما را به خدا ،برای امنیت خودتان و فرزندانتان کارگر اتباع استخدام نکنید مبلغ پول بیمه ای که شما برای فرار از آن کارگر ایرانی استخدام نمیکنید را در فردای ناامنی کشور ده ها برابر تاوان خواهید داد
ناشناس۳۲۳۸۰۹۴۰۰:۵۳:۰۰ ۱۴۰۲/۷/۶
جای تاسف دارد که به عنوان وزیر کشور از امار وهجوم بی رویه افعانیها به کشور بی اطلاع هستی امار خیلی بیشتر از ابن ها می باشد ضمنا رسانی ملی ورسانه های دیگر نیز کوتاهی کردن لطفا با اخراج افراد غیر قانونی وجلوگیری از مشکلات بیشتر با توجه به نظرات داده شده به دادمردم برسید .
ناشناس۳۲۳۸۱۳۴۰۶:۰۶:۲۶ ۱۴۰۲/۷/۶
اینها یک موقع میرسد که ایرانیها را از شهر ها بیرون خواهند کرد
ناشناس۳۲۳۸۱۷۶۰۷:۴۷:۵۵ ۱۴۰۲/۷/۶
قطعا پذیرش اینهمه مهاجر و بدون برنامه مدون و بررسی آسیبهای این حرکت . بزرگترین کمک به گروهک طالبان است
ناشناس۳۲۳۸۲۶۵۰۹:۵۶:۳۴ ۱۴۰۲/۷/۶
همه نابغه های کشور دارند مهاجرت میکنند.
ناشناس۳۲۳۸۳۳۰۱۱:۲۰:۰۳ ۱۴۰۲/۷/۶
خدایا ملت ما را از شر افغان ها حفظ فرما
ناشناس۳۲۳۸۳۸۱۱۲:۱۲:۱۰ ۱۴۰۲/۷/۶
برای مهاجر افغانستانی هم با توجه به کاهش ارزش ریال ،تورم موجود،کار در ایران به صرفه نیست،مگر اینکه قصد دولت استفاده از نیروی کار ارزان بدون بیمه و شرایط انسانی باشد که حتی این هدف هم در نهایت دودش به چشم ایران خواهد رفت،انتظار دارید کسی که مورد تبعیض قرار گرفته چه واکنشی در جامعه ایرانی داشته باشد؟ نویسنده به درستی اشاره کرده که نیروی کار ایرانی نداریم، جستجو کنید علت کاهش نیروی کار ایرانی چیست.
نقد علی۳۲۳۸۷۴۰۱۵:۲۴:۳۵ ۱۴۰۲/۷/۶
مردم ایران دارند وارد مرحله ای از درک و فهم و تجربه میشوند که دیگر کمتر میشود بهشان دروغ گفت کمتر میشود حقوقشان را پایمال کرد کمتر میشود سرشان سالها شیره مالید .
یعقوب۳۲۳۸۹۱۵۱۶:۲۹:۴۰ ۱۴۰۲/۷/۶
از چهل سال پیش همینجوری به ایران میومدن فقط قبلا فضای مجازی نبود آمار جرم و جنایت هاشون در قسمت حوادث آرشیو تمام روزنامه ها هست البته اونموقع مثل الان اینقدر وطن فروش و خائن وجود نداشت که ازشون دفاع کنند اگرم بود جرات نداشتند ولی الان وضعیت فرق کرده جوری به مرگ گرفتن تا مردم به تب راضی بشن یک عده با افغانی ها ازدواج کردن به جای اینکه مجازات و لغو تابعیت و اخراج بشن مجلس سال پیش تصویب کردن به بچه هاشون شناسنامه بدن جدای از بحران بیکاری و گرانی و کمبود منابع و تراکم کلاس های مدارس که نتیجه حضور افغانی هاست ذخیره ژنتیکی و بافت جمعیتی ایران هم در خطر است
ناشناس۳۲۳۹۰۲۴۱۷:۱۴:۳۲ ۱۴۰۲/۷/۶
عربستان و بسیاری کشورهای عربی شهروندانش معاف از مالیاتن و در رفاه کامل با حقوق و مسکن و امکانات رفاهی پس وقتی نیروی کار برای کارگری میارن قرار نیست مشاغل شهروندانشون رو تصرف کنن پس مشکلی ایجاد نمیشه اما در کشور ما مهاجرها چه قانونی و چه غیرقانونی قراره شغل ، مسکن و جایگاه شهروندان دیگر رو تصرف کنن، علت بیشتر نارضایتیها عدم رفاه مردمه و ما کشور مهاجر پذیر نیستیم
f۳۲۴۰۰۸۶۱۰:۰۸:۰۹ ۱۴۰۲/۷/۷
هشت میلیون ایرانی پولدار و با کلاس از ایران مهاجرت کردند به آمریکا و اروپا و به جای آن هشت میلیون افغانی دزد و جنایتکار مهاجرت کردند به ایران !
ناشناس۳۲۴۲۷۲۲۲۰:۴۹:۱۰ ۱۴۰۲/۷/۸
مرتب تیتر میزنن افغان هراسی و ... مردم بهتر از شما اقایون متوجه شدن چه خبره هنوز خودتوتو به خواب زدین از قدیم گفتن دوری و دوستی صدور اینهمه مجوز برای ورود به ایران بی سابقه ست مترو و پارک و نونوایی و ... خیلی شغلها رو گرفتن... فردا اب و خاکتون هم میگیرن خیلی هم پر توقع و ناسپاس هستن از بالا به پایین به هم وطنامون نگاه میکنن انگار اونا صابخونن ما غریبه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  2. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  3. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  4. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  5. شنبه‌ای که تکلیف تعطیلی شنبه‌ها را روشن کند هنوز نرسیده است!

  6. کنایه مجری شبکه ۴ رادیو بی‌بی‌سی به رضا پهلوی: هیچگاه نماد آینده ایران نیستی!

  7. سفیدشویی جنایت!

  8. جهان غرب و یک بازی عجیب با کشورهای در حال توسعه

  9. ترکیه ای که من دیدم! 

  10. تعطیلات آخر هفته و کاهش ساعت کاری ادارات همچنان بلاتکلیف ماند

  11. درخواست نمایندگان از رئیس جمهور برای حذف ارز ترجیحی واردات برنج

  12. این حق مسلم را پایمال نکنید!

  13. رادان: پلیس در امنیت ملی اثرگذار است

  14. بانکی‌پور، نماینده مجلس: در قانون عفاف و حجاب پلیس اجازه بازداشت ۵ گروه را دارد

  15. کارگاه بزرگ تولید سلاح جنگی و شکاری در اندیمشک منهدم شد

  16. اهانت به جامعه جهاني!

  17. ماجرای اقدام شهرداری منطقهٔ ۳ تهران مقابل یک داروخانه چه بود

  18. بانک سینا بابت طلب ارزی توسط صندوق توسعه ملی تملیک شد

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  3. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  4. چرا این همه بد اخلاقی؟

  5. فردا دیر است...

  6. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  7. درباره توبه تتلو

  8. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  9. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  10. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  11. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  12. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  13. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  15. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  16. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  17. امیر تتلو در مدح امام علی (ع) شعر سرود

  18. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  19. تنوری که هنوز سرد است...

  20. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  21. ایثارگران را بدنام نکنید !

  22. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  23. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  24. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  25. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

پربحث‌های هفته

  1. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  2. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  3. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  4. امیر تتلو در مدح امام علی (ع) شعر سرود

  5. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  6. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

  7. درخواست ابطال افزایش ۳۵ درصدی دستمزد کارگران به دیوان عدالت اداری

  8. دستورالعمل دادستانی کل کشور درباره طرح نور به زودی ابلاغ می‌شود

  9. واکنش چمران به ودیعه میلیاردی به برخی مدیران شهرداری تهران

  10. تعطیلات آخر هفته و کاهش ساعت کاری ادارات همچنان بلاتکلیف ماند

  11. ورود بانوان به ورزشگاه تصمیم نظام بوده است

  12. انتشار پیام مهم و معنادار نسرین به نیکا شاکرمی/ آتش چرا در شب مرگ نیکا او را از خانه بیرون کرده بود؟!

  13. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  14. رادان: پلیس در امنیت ملی اثرگذار است

  15. یاسین رامین به ۳ سال حبس محکوم شد

  16. امیر تتلو آزاد می‌شود؟/ وکیل مدافع تتلو : موکلم توبه کرده/ نوجوانان برای آزادی اش دعا می کنند

  17. کارگاه بزرگ تولید سلاح جنگی و شکاری در اندیمشک منهدم شد

  18. وجود حدود ۱۸ میلیون « دختر» زیر۳۰ سال در کشور/ وضعیت «تجرد» زنان دهه ۵۰ و ۶۰

  19. ماجرای روغن‌های خام آفتابگردان/ خط قرمز سازمان غذا و دارو سلامت مردم است

  20. اینکه می‌گویند بچه نیاورید اشتباه است/ فرزند نمی‌آورند چون نگهداری سگ و گربه راحت‌تر است

  21. توقف آهنگ رشد مصرف موادمخدر بین دانش‌آموزان

  22. با حکم رئیس‌جمهور سرپرست سازمان ملّی سنجش منصوب شد

  23. سردار رادان: دشمن به دنبال کارزارهای خیابانی است

آخرین عناوین