وسط این دعوا ایران باید چه کند؟!

گروه تعاملی الف،   4020616002 ۴۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

تاکنون بایدن و حزب دمکرات و البته احزاب چپ و لیبرال اروپا از سیاست محدود کردن تولید نفت روسیه و عربستان و البته ایران و ونزوئلا بسیار بهره بردند و در واقع سیاست اصلی آنها بوده. چون شالوده فکری آنها بر پایه خارج کردن انرژی‌های فسیلی به نفع انرژی‌های نوین مانند باد و خورشید بوده و برای این منظور و اقتصادی کردن این انرژی‌ها نیاز به افزایش قیمت نفت و انرژی در دنیا داشتند.

وسط این دعوا ایران باید چه کند؟!

گروه تعاملی الف - علی امیری فراهانی:

در هفته‌های گذشته خبرها از توافق احتمالی بین ایران و امریکا برای ازادی زندانیان دو تابعیتی در قبال تسهیل دسترسی ایران برای خرید و واردات نهاده‌های اساسی به ده میلیارد از ذخایر بلوکه شده ایران در کره جنوبی و عراق حکایت دارد و برخی تصور می‌کنند که این توافق و تلاش دولت بایدن فقط برای ازادی چند زندانی دو تابعیتی است. ولی اگر عمیقتر به اخبار نگاه کنیم این توافق و تلاش بایدن لایه‌های بسیار عمیق تری دارد که خیلی از کارشناسان و تحلیلگران و تصمیم‌سازان داخلی شاید متوجه آن نباشند و در اینجا بصورت خلاصه و فهرست وار سعی می‌کنیم به برخی از آنها اشاره کنیم چون عمیقا اعتقاد داریم که برای آینده ایران و ملت ایران چگونگی عملکرد سیاست خارجی ایران در این هفته‌ها و انتخاب‌های آن می‌تواند بسیار سرنوشت ساز باشد.

ابتدا برخی دوستان تعجب می‌کنند چرا بایدن با وجود فشار زیاد داخلی حاضر شده با ایران بیشتر همکاری کند و حاضر شده میلیاردها دلار را اسانتر در دسترس ایران قرار بدهد. جواب را باید در سیاست بایدن پشت پرده این روزهای بایدن و حزب دمکرات که تا حدودی با اروپا هم هماهنگ شده جستجو کرد.

هم اکنون در پشت صحنه در هفته‌های اخیر یک مگا معامله عظیم تاریخی بین بایدن و چین و بن سلمان با هماهنگی اروپا برای فشار بیشتر بر پوتین و روسیه در عرصه قدرت دنیا در حال چانه زنی است. از انطرف بایدن و دمکرات‌ها برای پیروزی در انتخابات سال اینده با این وضع اقتصاد و تورم و بخصوص قیمت بنزین شانسی ندارد و اروپا هم می‌داند که با این روند احتمال بر گشتن ترامپ یا فردی جمهوریخواه که موضعی متفاوت از بایدن در قبال روسیه دارد بسیار بالا است.

  بایدن  و اروپا هرگز نمی‌توانند در برابر پوتین کوتاه بیایند چون کوتاه امدن بایدن در برابر پوتین باز هم به معنی سند شکست بایدن و در نتیجه هماهنگی اروپا با امریکا در انتخابات است. پس تنها راه بایدن و اروپا برای پیروزی در انتخابات هم اکنون به این بستگی پیدا کرده که چگونه بتوانند تا قبل از انتخابات هم وضع اقتصاد اروپا و امریکا و تورم را سر و سامان دهند و هم بتوانند پوتین و روسیه را با فشار اقتصادی سر موضع صلح و پایان جنگ بیاورند و کلید هر دو هم اکنون در دستان اوپک و در واقع بن سلمان است.  

بصورت خلاصه اگر بن سلمان به سیاست همکاری خود در نفت با پوتین خاتمه دهد هم قیمت نفت برای سال انتخابات تا 50 دلار پایین می‌اید و اقتصاد دنیا اروپا و امریکا کمی از فشار خارج می‌شود و هم اقتصاد جنگ زده روسیه دیگر رمقی برای ادامه سیاست پوتین در اکراین ندارد و پوتین مجبور است که مذاکرات ترک مخاصمه را برای نجات اقتصاد روسیه بپذیرد. از انطرف چین هم بخاطر رکود و تورم در اروپا و امریکا و بحران‌های داخلی بانکی و ساختمان بشدت تحت فشار قرار گرفته و در ماه گذشته صادرات چین 22 درصد کاهش یافته که برای چین یعنی بحران کامل. اساس اقتصاد چین بر سه پایه بانک‌های دولتی، بخش ساختمان و مسکن و صادرات به دنیا شکل گرفته. حالا که چین در دو بخش بانکی و ساختمان خود با بحران بزرگ روبرو است اگر بخش صادرات خود را هم در بحران ببیند یعنی رکود بزرگ و افزایش شدید بیکاری و از کنترل خارج شدن کامل بخش‌های بانکی و ساختمان چین و در نهایت تهدید حیاتی و امنیتی برای نظام و حزب کمونیست چین. پس برای چین هم احیا و کاهش تورم در بازارهای اصلی صادرات چین که منجر به رونق مجدد بخش صادرات چین و کاهش نرخ بیکاری می شود حیاتی است.  

 از سوی دیگر پوتین هم بعید است که اینها را نداند. همین است که در تمام 18 ماهه گذشته  یمن و دوستانش را مانند شمشیر دو سر بر فراز عربستان و امارات قرار داده. بن سلمان می‌داند به محضی که بطرف بایدن بچرخد پوتین تلاش خواهد کرد اهرم و شمشیر یمن را دوباره فعال کند. اما پوتین برای فعال کردن این اهرم بشدت نیاز به همکاری ایران دارد. همین است که بایدن در یک سیاست دو وجهی هم سیاست تمام قد حمایت دوباره و جدی از عربستان و اعراب و دادن تضمین امنیتی با فرستادن هزاران نیروی نظامی تهاجمی به خلیج فارس را در پیش گرفته و وجهه دیگر آن دادن امتیازاتی به ایران است که در حمایت از یمن یا استفاده پوتین از یمن موضع متفاوتی از گذشته بگیرد.  

عربستان و امارات به عنوان بزرگترین کشورهای صادر کننده نفت اوپک تاکنون در ازای اعمال نفوذ پوتین و حفظ اتش بس یمن و جلوگیری از مورد حمله قرار گرفتن ریاض و ابوظبی و سایر تاسیسات نفتی و شهرهای ان دو کشور توسط یمنی‌ها، در سیاست کاهش تولید و صادرات نفت خود و اوپک بصورت کامل با روسیه و پوتین همکاری کردند. تنها تولید نفت عربستان از 11 میلیون بشکه در روز به حدود 8 میلیون بشکه رسیده. این در حالی است که تولید نفت امریکا و کانادا و کشورهای غربی بشدت افزایش یافته و عملا تا حدود زیادی سهم بازارهای نفتی عربستان و امارات و اوپک را از ان خود کردند. الان تولید اوپک از 33 میلیون بشکه در روز در سال گذشته به حتی زیر 27 میلیون بشکه رسیده. خود روسیه هم تا حدود دو میلیون بشکه صادراتش کاهش یافته. این هشت میلیون بشکه عملا به جیب شرکت‌های نفتی و انرژی‌های نوین امریکا و اروپا و اخیرا حتی چین رفته. عربستان هم بشدت تحت فشار است که اگر به این سیاست ادامه دهد درست است که قیمت نفت افزایش می‌یابد ولی در میان مدت و بلند مدت قسمت اعظم بازار نفت که تنها ثروت اصلی کشورهای عربی و البته ایران و اوپک است را از دست می‌دهد. بنابراین کاهش قیمت نفت برای عربستان هم یعنی تضمین حفظ سهم بازار انرژی دنیا برای مدت طولانی تر. اما همان‌طور که امد عربستان برای تغییر سیاست خود در حمایت از سیاست نفتی پوتین نگرانی امنیتی دارد و حالا بایدن و حتی چین در صدد رفع نگرانی امنیتی اعراب هستند.

پس همانطور که می‌بینید هم برای ایران و هم عربستان زمان تصمیم تاریخی بسیار مهمی رسیده. بایدن یا جمهورخواهان و اروپا در هر صورت سیاست تضعیف پوتین و متوقف کردن او در اکراین و تضعیف اقتصاد روسیه را ادامه خواهند داد و بنظر می‌رسد چین هم در چند هفته اخیر با فاصله گرفتن بیش از پیش از روسیه در اکراین و گفتگوهای سطح بالا با مقامات امریکایی و بخصوص میزبانی بسیار گرم شخص شی از هنری کیسینجر کاملا درگیر این چانه زنی ها بین اروپا و امریکا و عربستان برای به حاشیه بردن نهایی پوتین و روسیه تا قبل از انتخابات 2024 شده است.

پس براحتی می‌توانیم دلیل نزدیکی و اعلام حمایت چین از اعراب حتی در مورد ادعای امارات در مورد جزایر سه گانه ایرانی خلیج فارس متوجه شویم و از انطرف می‌توانیم متوجه شویم که چرا پوتین و روسیه هم در ماه گذشته علیرغم دوستی با ایران اما برای اینکه عربستان و اعراب به طرف بایدن نچرخند حاضر شد علاوه بر اعمال نفوذ بر یمن برای ادامه اتش بس حتی از ادعای اعراب و تقاضای انها برای حل مسله خود ساخته اعراب یعنی سرنوشت جزایر سه گانه و همیشه ایرانی خلیج فارس حمایت کند.

حالا فقط باید به دلسوزان و کارشناسان و تصمیم گیران و تصمیم سازان ایران توجه داد که چگونگی تصمیم‌گیری ایران در قبال این تحولات احتمالی اینده نقش بسیار مهمی در اینده کشور و مواضع ان در دنیا و البته در نهایت اقتصاد و معیشت ملت ایران که همین الان هم تحت فشار قرار گرفته خواهد داشت.

انچه مسلم است بسیار بعید است که عربستان بتواند در برابر خواست مشترک امریکا و اروپا و حتی چین و البته مصلحت‌های ملی خود یعنی از دست ندادن بازار انرژی دنیا مقاومت کند و بزودی حداقل بصورت نسبی از سیاست کاهش تولید نفت خود به نفع گران ماندن قیمت نفت که نیاز کنونی پوتین است عقب نشینی خواهد کرد. این عقب نشینی( مثلا مانند عدم تمدید کاهش تولید به میزان یک میلیون بشکه برای ماه اکتبر یا مهر) می‌تواند براحتی قیمت نفت را رنج 60 تا 70 دلار برگرداند و اگر جنگ قیمت واقعی در بگیرد قیمت نفت حتی می‌تواند به 35 دلار برسد اما در کوتاه مدت و بعد از چند ماه تا حدود 50 دلار تثبیت شود. در انصورت پوتین و روسیه هیچ شانسی برای ادامه بر سیاست کنونی خود در اکراین ندارند. از انطرف هم نباید کشور از اهرم‌های پوتین و روسیه برای همراه کردن ایران در جریان این تصمیم گیری‌ها غفلت کند. به هر حال پوتین و روسیه سالها برای چنین روزهایی برنامه داشتند. از وابسته کردن نفت و گاز اروپا به روسیه که البته نتیجه نگرفتند تا اهرم‌های پیدا و پنهان در دیگر نقاط دنیا.

همین جا اشاره کنیم که برای خیلی از مسئولان با سابقه کشور باید دور از ذهن نباشد که دقیقا عربستان در سال 1365 همین سیاست را تکرار کرد. عربستان در انزمان با عنوان باز پس گرفتن سهم انرژی دنیا تولید نفت خود را بشدت افزایش داد که خود باعث جنگ قیمت در دنیا شد که نتیجه ان کاهش قیمت نفت از حدود 25 دلار در بشه به زیر 8 دلار شد. همان کاهش شدید قیمت نفت در سال 1365 بود که بودجه کشور برای ادامه جنگ در سال 1366 و 1367 جوابگو نبود. البته عربستان فقط منظورش ایران نبود ولی ایران یا روسیه به عنوان کشورهای نفتخیز بیشترین ضربه را می‌گیرند.

البته این را هم اضافه کنیم که تاکنون بایدن و حزب دمکرات و البته احزاب چپ و لیبرال اروپا از سیاست محدود کردن تولید نفت روسیه و عربستان و البته ایران و ونزویلا بسیار بهره بردند و در واقع سیاست اصلی انها بوده. چون شالوده فکری حزب دمکرات و چپ‌های اروپا بر پایه خارج کردن انرژی های فسیلی به نفع انرژی های نوین مانند باد و خورشید بوده و برای این منظور و اقتصادی کردن این انرژی‌ها نیاز به افزایش قیمت نفت و انرژی در دنیا داشتند.  ولی در 18 ماه اینده اولویت اصلی تر حفظ ماندن در قدرت و پیروزی در انتخابات 2024 هست و بدین منظور می‌توانند برای مدتی سیاست اصلی گران نگه داشتن قیمت نفت را به نفع بالا بردن رای خود در انتخابات کنار بگذارند. همین سیاست است که می‌بینید که تمام رسانه‌های امریکای شمالی و اروپا و در نتیجه دنیا پر شده از اخبار گرم شدن اقلیم و هوا و اتش گرفتن جنگل‌ها و.... که همگی را هم در نهایت ارتباط مستقیم می‌دهند با لزوم کاهش مصرف نفت و گاز. یعنی ثروت اصلی کشورهای مسلمان خاورمیانه یا روسیه و البته ایالت‌های جمهوریخواه امریکا مانند تکزاس!

به هر حال وقتی می‌گوییم در چند ده ساله گذشته به مولفه‌های قدرت اقتصادی توجه کافی نشده برخی دوستان می‌گویند منظور چیست. قطعا و تحقیقا همه کشورها بخصوص ما نیاز به تسلیحات و نیروهای نظامی با کیفیت و اماده داریم. اما این نباید ما را از سایر مولفه‌های بسیار کارامد و مهم در بازی موازنه قدرت در دنیای امروز که بیشتر اقتصادی است غافل کند. نمونه کامل ان همین عدم سرمایه‌گذاری کافی در صنعت نفت کشور مثلا با توجیه باقی گذاشتن ان برای نسل اینده! چرا هم چین و هم پوتین و هم بایدن بدنبال کسب نظر عربستان هستند؟ تنها به این دلیل است که عربستان اهرم و مولفه قدرت تولید نفت 11 میلیون بشکه‌ای در روز دارد و عدم استفاده کامل از ان به نفع پوتین است ولی همین استفاده نکردن از ان اما داشتن قدرت تولید سه میلیون بشکه بیشتر یعنی یک سلاح بزرگ و مولفه قدرت که بایدن و اروپا و حتی چین در حال حاضر بدنبال ان هستند و حاضرند به بن سلمان انواع حمایت و همراهی را برای ان پیشنهاد دهند. ولی ما عملا شش میلیون بشکه ظرفیت تولید خود را به سه تا سه و نیم میلیون بشکه کاهش دادیم که بیشتر هم مصرف داخلی است و بقیه هم با تحریم عملا از بازار نفت دنیا شده و طبیعی است که دیگر نه در دنیا و نه حتی در اوپک بتوانیم با برگ ظرفیت تولید یا عدم تولید سیاست‌های راهبردی حامی منافع ملی خود را پیش ببریم.

در پایان امیدوارم که این یادداشت برای دوستان و علاقمندان مفید بوده باشد و اجازه می خواهم بصورت خلاصه و به منظور به روز رسانی به دو مقوله دیگر یعنی قیمت دلار در اقتصاد ایران و همچنین توسعه و رشد عجیب و غریب که این قلم در اسفند  و اردیبهشت در دو یادداشت به انها اشاره کرد بپردازم.

در مورد قیمت دلار همانطور که در یادداشت "آیا اتفاق تازه‌ای در بازار ارز رخ داده؟!" منتشر شده در اسفند امد و پیش بینی شد که قیمت دلار بر اساس امار ثبت شده شصت سال بانک مرکزی ایران و نسبت نقدینگی ریالی به درامد ارزی وارد شده به اقتصاد در یکسال برای سال جدید همین حدود 50 هزار تومن است و هیچ دولت خارجی یا شایعه و جو روانی یا دلالی نمی‌تواند ان را مثلا به 70 هزار تومن برساند و از انطرف هم هیچ ریاست بانک مرکزی و ... نمی‌تواند ان را به سی و حتی چهل هزار تومن برساند. می‌بینیم که دقیقا با وجود همه این اخبار مذاکرات و بهبود صادرات نفت و... قیمت همان حول و حوش 50 هزار تومن است و حتی بعد از این و حتی اگر همه ان 10 میلیارد دلار در عرض چند ماه در اختیار واردات ایران قرار گیرد باز قیمت دلار همین حدود خواهد بود و بتدریج با افزایش نقدینگی ریالی اگر درامد ارزی افزایش نیابد دوباره شاهد تعدیل قیمت دلار خواهیم بود.

در مورد همین ده میلیارد دلار هم به غیر از هزینه‌های عجیب و غریبی که از ناحیه انتقال این پول از وون کره جنوبی به سویس و تبدیل ان به یورو و انتقال ان به بانک کشور ثالث و حتی رابع یا چهارم بر کشور و اقتصاد تحمیل می‌شود باید هشدار داد که این پول‌ها هم در پیچ و خم عجیب و غریب اقتصاد و بانک‌های خصولتی و ....بسرعت تمام خواهد شد و انوفت می‌خواهیم چه کنیم؟  

در مورد یادداشت اردیبهشت تحت عنوان "هشدار از نمایشگاه خودرو شانگهای به اقتصاد ایران" و وضعیت رشد انفجاری و انقلابی اتومبیل‌های برقی باید به عنوان کسی که از نزدیک این روندها را دنبال می‌کنم عرض کنم که همین الان بحران برای کشورهای نفت خیز و کاهش تولید نفت بخاطر گسترش عجیب و غریب ماهانه! استفاده از موتورهای برقی چه در خودرو یا اتوبوس یا موتورسیکلت و حتی کامیون بخصوص در چین و اسیا و اروپا شدت گرفته که مقدار رشد سرگیجه اور است. در حالیکه پیش بینی شده بود که تا سال 2030 میزان برقی شدن خودروها جدید در دنیا به رقم 15 درصد برسد ولی الان که در سال 2023 هستیم نرخ نفوذ خودرو برقی شخصی جدید در چین به رقم اعجاب انگیز 50 درصد و در اروپا به 20 درصد رسیده و در امریکا با وجود تورم در این چند سال اما بدلیل جنگ قیمت بین تسلا و سایر خودرو سازان برقی قیمت خودروهای برقی از متوسط 65 هزار دلار در اسفند ماه به زیر 45 هزار دلار در حال حاضر یعنی حتی ارزانتر از خودرو بنزینی رسیده. حالا اینکه چین توانسته به هدف انرژی‌های نوین خود که برای سال 2030 تعریف کرده در سال 2024 برسد و دولت چین همانطور که گفته شد بدلیل رکود در بخش ساختمان و مسکن و صادرات تصمیم گرفته چند تریلیون دلار در انرژی های نوین هم برای کاهش مصرف نفت و گاز و هم برای رونق اقتصاد تزریق کند بماند. 

همه اینها هشدارهای زنده به مسئولان و دلسوزان و مدیران کشور ما و همه کشورهای نفت خیر است که اگر به خود نیاییم حتی دیگر از دست دادن ماه و هفته برای ما  هزینه بسیار سنگینی برای کشور و ملت خواهد داشت. امیدوارم متوجه باشیم دنیا بعد از کرونا و با توجه به حذف عملی روسیه از صحنه سیاسی روز دنیا بعد از اشتباه محاسبه استراتژیک در اکراین و همکاری چین و امریکا و اروپا  بسرعت در حال حرکت به سوی انرژی‌های نوین است که بدترین خبر ممکن برای ما و کشورهای نفت خیز مسلمان و البته روسیه است. تاخیر و تعلل هزینه بس سنگین‌تری از گذشته به فرزندان ایران تحمیل خواهد کرد. باشد که چنین نشود و در سطح کلان شاهد تغییر سیاست‌های اصلی اقتصادی و راهبردهای توسعه و سیاست خارجی خود باشیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۲۱۸۳۲۸۰۹:۲۵:۲۹ ۱۴۰۲/۶/۱۸
فعلا دعوای اصوالگرا و اصلاح طلب را بچسب.
ناشناس۳۲۱۸۴۷۵۱۱:۲۷:۳۳ ۱۴۰۲/۶/۱۸
اتفاقا این ایده که انرژیهای نو و تجدید پذیر جای انرژیهای فسیلی رو بگیرین دقیقا مسئولیت پذیری ما رو نسبت به جهانی که توش زندگی میکنیم رو میرسونه باید از کسانی که این ایده رو دنبال میکنن ممنون باشیم و براشون آرزوی موفقیت بکنیم نه اینکه ناراحت این باشیم که چرا نمی تونیم نفت بفروشیم اگر خیلی هنرمندید مثل ژاپن ، هلند ، کره و... بدون پول نفت سطح رفاه مردم رو ببرین بالا
ناشناس۳۲۱۸۶۳۹۱۳:۵۲:۲۵ ۱۴۰۲/۶/۱۸
ایا شما در زندگی شخصی و کاری خود همین استدلال را دارید؟ مثلا اگر کارگاه فرش دستباف داشته باشید تبلیغ فرش ماشینی میکنید؟ قطعا خیر مگر اینکه خواسته باشید تیشه به ریشه کارگاه خود بزنید
ناشناس۳۲۱۸۷۵۷۱۶:۰۵:۱۸ ۱۴۰۲/۶/۱۸
مسئله اینه که قرار نیست مملکتو مثل یه کارگاه کوچیک اداره کنیم. برنامه‌ریزی های کلان کشوری باید افق‌های بلند مدت رو ببینم و بر اساس اونها برای کوتاه مدت هم برنامه‌ریزی کنن
ناشناس۳۲۱۸۷۵۹۱۶:۰۶:۱۵ ۱۴۰۲/۶/۱۸
منظور این هست که دنبال حمایت از سرمایه گذاری و پژوهش و صنعت باشیم و فقط به پول مفت نفت و امنیتی کردن جامعه و در یک کلام تندروی نپردازیم
ناشناس۳۲۱۸۸۳۱۱۷:۴۴:۰۱ ۱۴۰۲/۶/۱۸
درسته اما دیدگاه شما در دراز مدت حاصل میشه فعلا باید فکری به حال وضعیت نابسامان اقتصادی کرد و در کنار تغییر نگاه به انرژی تا می توانیم از نفت سود ببریم .
ناشناس۳۲۱۹۰۰۱۲۰:۵۹:۰۷ ۱۴۰۲/۶/۱۸
یه مدت همین کشورا با غارت منابع طبیعی سایر کشورها من جمله ما تکنولوژی خودشون رو توسعه دادن، الان هم اونو به انحصار گرفتن حالا ماشدیم بدهکار!
ناشناس۳۲۱۹۱۵۵۰۰:۴۹:۲۵ ۱۴۰۲/۶/۱۹
قدم اول مسئولیت پذیری اهمیت دادن به خواست عامه مردم است من کامنتهای متنی را اینجا خواندم تقریبا تمامی مردم با سیل ورود بیگانه ی بچه تولید کن مخالفند و حق دارند ایا حاکمیت پشیزی برای این خواست ارزش قائل است؟؟؟؟؟
ناشناس۳۲۱۸۴۸۳۱۱:۳۴:۲۲ ۱۴۰۲/۶/۱۸
نویسنده عزیز نفت اونی نیست که میسوزونن چقدر ساده انگارانه مسائل رو نگاه می کنید یه دوره ای از نفت سفید فقط برای چراغ نفتی و روشنایی استفاده میشد یه دوره ای برای سوخت ماشین ولی الان از قوطی آب معدنی که میخورین تا لباسی که می پوشین و همین موبایلی که دستتونه از مشتقات نفتی درست شده اگر تمام وسائل نقلیه جهان هم برقی بشه باز ربطی نداره چون داشبورد و خیلی از قطعات اون خودرو از نفت ساخته میشه و با این افزایش جمعیت جهانی همیشه نیاز به نفت افزایشی خواهد بود
ناشناس۳۲۱۸۵۷۵۱۲:۵۵:۴۶ ۱۴۰۲/۶/۱۸
پلاستیک های تجدید پذیر مثل pla می تواند جایگزین پلیمر های نفتی شود و به علاوه تلاش کشور ها برای کاهش کربن تولیدی را باید جدی گرفت. به علاوه در آینده به کنترل در آوردن انرژی همجوشی هسته ای پایان کار نفت است
ناشناس۳۲۱۸۶۴۳۱۳:۵۸:۳۶ ۱۴۰۲/۶/۱۸
عزیز. ۶۵ درصد نفت دنیا در حمل و نقل و ۲۵ درصد در گرمایش و صنعت و خانگی و فقط ده درصد در صنایع پتروشیمی مصرف میشود. یعنی ۹۰ درصد همان برای گرما و موتور ماشینها و... مصرف میشود. فقط در مرداد امسال فروش خودرو برقی در چین و المان و انگلیس نسبت به مرداد سال گذشته ۷۰ درصد رشد داشته. همین هست که هر چه عربستان و روسیه و اوپک صادرات نفت خود را کم میکنند باز بحران انرژی در دنیا بوجود نمی اید
ناشناس۳۲۱۸۶۶۹۱۴:۲۸:۲۷ ۱۴۰۲/۶/۱۸
آمار جهانی مصرف نفت و مشتقاتش در انواع صنایع جهانی با یک جستجوی ساده به شرح زیر است: 48.6 درصد حمل و نقل جاده ای 1.8 درصد حمل و نقل ریلی و دریایی 3 درصد تولید برق 3.6 درصد مصارف نظامی (Marine Bunkers) 4.4 درصد صنایع هوایی 16.2 درصد پتروشیمی (یکی از مشتقات همان انواع پلاستیک است که شما اشاره کردید) 9.8 درصد کشاورزی و مسکونی و تجاری 12.6 درصد هم سایر صنایع بنابراین اگر برنامه ریزی فعلی را که شمال حمل و نقل جاده ای، تولید برق، و مصرف کشاورزی و مسکونی و تجاری است به مقصد برسد، میزان مصرف نفت و مشتقاتش 61.5 درصد کاهش خواهد یافت. و برای کشورهایی که به درآمد نفت تکیه دارند، این یعنی از دست دادن 61.5 درصد تکیه گاهشان!
ناشناس۳۲۱۸۹۶۰۱۹:۵۶:۱۱ ۱۴۰۲/۶/۱۸
عزیزم اگر 61.5 درصد تقاضا برای نفت کم شود قیمت آن ۹۰ درصد ریزش می کند
اصغر آقا !۳۲۱۸۳۴۳۰۹:۳۷:۰۰ ۱۴۰۲/۶/۱۸
وسط اين دعوا ايران بايد چه كند ؟ ------------------- سياست ! .. . سياست ! .... سياست ست كه معادله چند مجهولي را به آساني حل مي كند ! . هر گره كوري را به راحتي با انگشتان دست و بدون مداخله دادن دندان باز مي كند ! سخني است از يكي از سياستمداران قديمي كه در قيد حيات است و در آستانه ١٠٠ سالگي ، « هنري كسينجر » را عرض مي كنم ، -- حالا كاري نداريم كه آدم خوبيه يا آدم بديه --ميگه : « ًسياست و سياست خارجي هنر تعيين و رعايت اولويت هاست » !! .... خب ! اين هم حرفي است ! ... در روايت آمده است كه بنگر به « سخن » نه گوينده سخن !!
ناشناس۳۲۱۸۸۴۲۱۷:۵۸:۴۷ ۱۴۰۲/۶/۱۸
بله سیاست حرف اول رو میزنه به شرطی که سیاست دان باشیم !! که ظاهرا با وصفی که در متن آمده آنقدر در سباست ناشی هستیم که به یک توپ سرگردان بین بازی سیاسی کشورها در آمده ایم !!
ناشناس۳۲۱۸۳۷۱۱۰:۰۲:۴۴ ۱۴۰۲/۶/۱۸
در مورد نفت یک چیزی گفتید که نمی شود با قطعیت گفت درست هست یا نه ولی در مورد قیمت دلار در ایران وقتی در دهه جنگ قیمت آن ارزها بیشتر از نرخ واقعی بالا رفته واز سال های بعد آن بر مبنای نرخ جدید آن و از نرخ واقعی بالاتر رفته تبعیت کرده و یا در سال 97 وقتی نرخ ارز دوبرابر نرخ واقعی بالا برود و تا الان از آن نرخ جدید تبعیت کرده دیگر آن قیمت شما که بیش‌تر هم ارائه دادید و باید بگویید 20 الی 30 هزار تومان قیمت دلار هست از سال 59 تا الان معنا ندارد یا از آخر سال 97 تا الان محاسبه شود باز این 50 هزار تومان شما معنا ندارد و 6 ماه از سال گذشته چند هزار تومانی با توجه به تورم آمریکا و ایران باید بیشتر باشد از 50 هزار تومان باشد( بر خلاف سرکوب ارزی که می توان چند سال پایین نگه داشت و بعد مجبور به بالا بردن آن هستید) (وقتی چند سال بالا برده شود و تورم هم بالا باشد دیگر قیمت دلار پایین نمی آید مگر با دستکاری) در ضمن ربطی به افزایش نقدینگی هم ندارد که اگر مثلا 10 برابر شود قیمت دلار هم باید 10 برابر شود و فرمول دارد (تورم کشور شما و تورم کشور آن ارز اختلافش می شود قیمت آن ارز) ولی در ایران با دلالی و ارزهای رانتی ده برابر افزایش نقدینگی داده شود ارزی مانند دلار هم 10 برابر می شود!
محمد۳۲۱۸۳۸۶۱۰:۱۸:۵۳ ۱۴۰۲/۶/۱۸
با سلام، مطالب ارایه شده در سطح سیاستمداران ارشد می باشد؛ لکن در مورد خودروهای برقی/ الکتریکی خاطر نشان می گردد که انرژی الکتریکی مورد نیاز خودروهای برقی از چه طریقی تامین خواهد شد؟ ممکن است نیاز به بنزین یا گازوییل نباشد، ولی نیاز به تبدیل سوخت فسیلی با انرژی الکتریکی کماکان وجود خواهد داشت. طبق گزارش شرکت های بزرگ مثل شل و توتال حداقل تا ۲۵ سال آینده همچنان سوخت های فسیلی جایگزینی نخواهند داشت.
ناشناس۳۲۱۸۵۳۷۱۲:۲۲:۰۷ ۱۴۰۲/۶/۱۸
برو آمار تولید انرژی خورشیدی و بادی رو ببین .
ناشناس۳۲۱۸۵۶۱۱۲:۴۴:۰۲ ۱۴۰۲/۶/۱۸
انرژی الکتریکی را میتوان علاوه بر سوخت های فسیلی از خورشید، آب و باد تامین کرد ولذا در آینده نیاز به سوخت های فسیلی رو به کاهش است و سهم بنزین با شدت بیشتری کاهش خواهد یافت
ناشناس۳۲۱۸۶۵۰۱۴:۰۳:۲۲ ۱۴۰۲/۶/۱۸
فقط یک توربین برق بادی در چین در طوفان هفته گذشته توانسته در یک روز ۳۸۴ میلیون کیلووات معادل مصرف ۱۷۰ هزار خانه را تولید کند یا میزان نصب نیروگاههای خورشیدی به روزی ده میلیارد کیلووات رسیده
ناشناس۳۲۱۸۷۸۶۱۶:۳۲:۵۷ ۱۴۰۲/۶/۱۸
این سوپر توربین های جدید متفاوت از ان چیزی است که دوستان در ذهن دارند. قطر پره های انها ۲۵۰ متر و ارتفاع انها معادل برج میلاد هست و باز هم دارد بزرگتر میشوند . توربین های بادی هر اندازه مرتفع تر و قطر پره های ان بزرگتر باشد بهره وری انها بدلیل جریان شدیدتر باد در ارتفاع بالاتر بیشتر هست و از همه مهمتر این توربینهای بادی در عمق دریا و دور از ساحل ساخته میشوند که جریان شدید باد در ان ۲۴ ساعته هست. هر گردش این توربین میتواند انرژی مورد نیاز برق ۸ خانه در روز را فراهم کند. حالا حساب کنید در طوفان تایفون هفته پیش با چه سرعتی در ساعت پره های عظیم این توربینها در ابهای دریای چین شرقی به حرکت در امده
ناشناس۳۲۱۸۷۹۵۱۶:۵۰:۱۷ ۱۴۰۲/۶/۱۸
۳۸۴ مگاوات یا ۳۸۴ هزار کیلووات صحیح هست.
ناشناس۳۲۱۸۶۷۶۱۴:۳۳:۴۷ ۱۴۰۲/۶/۱۸
طبق آمار جهانی، تنها 3 درصد تولید نفت جهان، صرف تولید برق می شود! مشکل اینجاست که شما فقط ایران را نگاه می کنی، کشوری که زیر ساخت هایش به 50 سال پیش تعلق دارد و حتی آن بخش که جدید ساخته شده با همان تکنولوژی 50 سال پیش است. بنا به دلائلی که کارشناسان مستقل هرگز متوجه نمی شوند چرا و خیلی هم قابل توضیح توسط مبانی علمی دانشگاهی نیست، ظاهرا این تعریف استقلال و پیشرفت و تولید داخل است!
علی۳۲۱۸۳۹۰۱۰:۲۱:۴۵ ۱۴۰۲/۶/۱۸
درود بر نگارنده، چرخش در جهت گیری سیاسی به معنای نبوغ و بلوغ است ، سیاستمدارن آرزو های سیاسی دارند ولی باید بدانند مردم آرزوی های دیگری دارند و مردم قسم نخورده اند تا غول چراغ جادوی سیاستمداران باشند
ناشناس۳۲۱۸۳۹۹۱۰:۲۶:۴۰ ۱۴۰۲/۶/۱۸
هر کسی منافع خودش را بچسبد برده در عالم سیاست دوستی و مرام بی معنی است فقط منافع ملی مهم است.
ناشناس۳۲۱۸۴۰۳۱۰:۲۷:۳۹ ۱۴۰۲/۶/۱۸
نویسنده اطلاعات متقنی را کنار هم گذاشته و یک نتیجه ی منطقی گرفته اما دریغ از گوش شنوایی!
ناشناس۳۲۱۸۴۱۷۱۰:۳۵:۱۶ ۱۴۰۲/۶/۱۸
اولا غربی ها با حذف نفت ایران در بازار نشان دادند که براحتی می توانند برای مشتریان نفت ما جایگزین پیدا کنند. الان هم یک کشور را نام ببرین که نفت ما را می خرد؟ البته جز چین که با تخفیف زیاد می فروشیم و به جای دادن پولش جنس بنجل تحویلمان می دهد. در ضمن مگر قیمت نفت 85 دلاری زیاداست؟ و اما عربستان با علم به دائمی نبودن نفت شروع به اصلاحات بنیادین کرده است. علاوه بر میزبانی گردشگری مذهبی در حال توسعه گردشگری و جذب توریست است. بدانید دنیا بخاطر ما متوقف نخواهد شد. ما امکانات بلقوه زیادی را از دست داده ایم . ببینید علی رغم توافقات جدید با اعراب هر روز در مورد جزایر سه گانه و میدان مشترک یاوه گویی می کنند ایا اگر ما تحریم امریکا نبودیم و در مجامع بین المللی قوی ظاهر می شدیم اینها توان این جسارت را داشتند ؟ چرا باید ما دست به دامن قطر و عمان شویم تا حق مان را از امریکاییها بگیریم ؟
ناشناس۳۲۱۸۴۵۰۱۰:۵۸:۴۳ ۱۴۰۲/۶/۱۸
نتیجه این متن که واقعیت هم هست نشان میدهند با همین دست فرمان، منافع ملی ما تامین نمی شود.
ناشناس۳۲۱۸۸۰۴۱۷:۰۷:۲۷ ۱۴۰۲/۶/۱۸
منافع ملی تعریف ساده ای دارد. همانطور گه منفعت اصلی یک خانواده حفظ و تقویت مهمترین ممر درامد ان خانواده هست منافع ملی یک کشور هم حفظ و تقویت ممر اصلی درامد ان کشور هست. بقیه داستان حفظ منافع شخصی هست
ناشناس۳۲۱۸۴۵۹۱۱:۱۶:۵۶ ۱۴۰۲/۶/۱۸
بخدا که سالهاست ما هم همینها را به تصمیم گیران کشور توصیه میکنیم اما تنها پاسخ تا بحال انگهایی مثل غربگدا، نفوذی و ... بوده. مسئولان گرامی باور کنید ایران در خطره این دیگه بحث منافع من یا رقیب من نیست بحث موجودیت و هویت همه ماست
1۳۲۱۸۴۹۰۱۱:۴۵:۵۶ ۱۴۰۲/۶/۱۸
انرژی های پاک در مقابل انرژی های فسیلی و هسته ای بهینه شده حرفی برای گفتن ندارد . همین الآن هم اروپا با توسل به تهدید گرم شدن کره ی زمین تکنولوژی های نوین را به دنیا غالب می کنند و الا انرژی های نوین هنوز گران و کم بازده هستند(ترامپ اولین نفری بود که این قضیه را فهمید و از توافق پاریس خارج شد). ما باید انرژی ارزان و با کیفیت با تکیه بر منابع خدادادی برای صنعت و حتی صادرات فراهم کنیم .
سعید۳۲۱۸۵۲۲۱۲:۱۴:۴۱ ۱۴۰۲/۶/۱۸
پیش فرض متن این هست که یک مگا معامله در پس پرده در حال انجام هست. اگر در پس پرده هست و سیاستمداران و استراتژیست ها و اندیشکده های ایران ازش غافل هستند و خبر ندارند، نگارنده از کجا به این موضوع پی برده و باقی استدلالات خودش رو بر این مبنا استوار کرده؟به هیچ وجه به نظر نمیاد که چین بخواد علیه روسیه کاری بکنه یا معامله ای بکنه. چرا؟ چون علی رغم مشکلات ذکر شده داخل چین، اگر این کشور بخواد برای تثبیت صادرات خودش، روسیه رو کنار بگذاره و تضعیف کنه، غرب، بعد از مدتی که از شر روسیه راحت شد، قطعا با بهانه هایی مثل تایوان، به سراغ چین میاد و چین در واقع با کنار گذاشتن روسیه، خودش رو در معرض مستقیم با غرب قرارداده و فقط سقوط خودش رو به تعویق انداخته و لاغیر.
ناشناس۳۲۱۸۷۱۶۱۵:۲۸:۱۷ ۱۴۰۲/۶/۱۸
این نوع نگاه یک نقص اساسی داره. چین اساسا قدرتش رو از همکاری با غرب به خصوص آمریکا جمع آوری کرده. چینیها بخوبی میدونن که در بزنگاه ها به هیچ وجه نباید با غرب شاخ به شاخ بشن. هر چقدر هم منتظر بمونید شاهد تقابل شدید بین چین و غرب نخواهید بود. اساسا دقت در المانهای قدرت چین، بیانگر این هست که چین برای یک کشور قدرتمند بودن به شدت به غرب وابسته است. روسیه اساسا چنین جایگاه و اهمیتی برای چین نداره. چین فقط در روز قبل از مرگش ممکنه با روسیه متحد بشه ولی زودتر از اون هرگز.
ناشناس۳۲۱۸۵۴۵۱۲:۲۸:۳۹ ۱۴۰۲/۶/۱۸
شعار زدگی باعث ایجاد کوری و دشمنی کورکورانه با غرب شده، غافل از اینکه قدرتهای شرقی و نزدیک در حال اجرای برنامه بلعیدن ایران هستند. تنها راه مذاکرات مستقیم و پایان خصومت با آمریکا است.
ناشناس۳۲۱۹۲۷۷۰۷:۴۶:۰۹ ۱۴۰۲/۶/۱۹
دوست عزیز این غربه که مدام سنگ جلوی پای ما میندازه ما فقط میخوایم استقلال سیاسی واجتماعی وفرهنگی داشته باشیم، اما رفتار دوگانه غرب به ما فهموند بدون قدرت خربزه آبه لذا تلاش کردیم مولفه های قدرت خودمون رو قوی تر وگسترده تر کنیم پس جای قاتل ومقتول رو عوض نکنید
ناشناس۳۲۱۸۵۶۴۱۲:۴۶:۴۳ ۱۴۰۲/۶/۱۸
من امیدی به وجود گوش شنوا به این توصیه های خیر در مقامات ارشد ندارم، زیرا از این نوع هشدار ها از اوایل دهه ۸۰ به کرات داده شد ولی عکس آن رفتار شد
بانو۳۲۱۸۵۸۲۱۳:۰۳:۳۱ ۱۴۰۲/۶/۱۸
فقط مذاکره مستقیم با آمریکا ،دادن و گرفتن امتیاز ،آمریکا ثابت کرده اهل معامله است ،دولت‌ های اصلاح طلب تلاش کردند اما سنگ اندازی عده‌ای که منافعشان به خطر افتاده بود نگذاشت به نتیجه برسند .
ناشناس۳۲۱۸۶۰۵۱۳:۲۵:۲۸ ۱۴۰۲/۶/۱۸
چین روسیه رو ‌کنار بگذاره بعد نوبت خودش هست، حتا ایران رو. چین به راحتی میتونه میزان نفتی که از ایران میگیره رو جایگزین کنه و با تخفیف بگیره ولی چرا نمیگذاره راه تنفس ایران بسته بشه؟ روسیه برای چین خیلی مهمتر هست تا ایران.
ناشناس۳۲۱۸۶۷۸۱۴:۳۹:۰۶ ۱۴۰۲/۶/۱۸
نه دیگه! می تونه کنار بگذاره ولی نمی تونه تخفیف بگیره! در واقع اومده یک سالن حراج راه انداخته و میگه هر که چوب حراجش بالاتر، من از او می خرم، جمع پیروز های تحریم شده هم، دائم در حال چوب حراج زدن به بیت المال ملتشان هستند، چوب ما هم چون بلند تر است، حجم فروشمان بیشتر است!
ناشناس۳۲۱۸۶۶۶۱۴:۲۴:۲۵ ۱۴۰۲/۶/۱۸
البته اینجوریم نیست که امروز بگین همه چی برقی بشه (اونم از نوع سبزش) ، فردا صبح اینجوری بشه. ما توی دنیایی زندگی میکنیم که کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته هم هستن.
ناشناس۳۲۱۸۷۹۸۱۷:۰۱:۵۸ ۱۴۰۲/۶/۱۸
البته در اقتصاد یک روزه نمیشه کار کرد. ولی همین اندازه بدانیم که ۲۰۲۱ تنها ۳ درصد خودرو های جدید فروخته شده در دنیا برقی بود و امسال یعنی بعد از دو سال این میزان رسیده به ۲۱ درصد و تا ۲۰۲۵ در بازارهای چین به ۷۰ درصد و در اروپا به بالای ۵۰ درصد خواهد رسید
ناشناس۳۲۱۸۷۷۸۱۶:۲۵:۲۷ ۱۴۰۲/۶/۱۸
خوب است مسئولين محترم از خواب غفلت بيدار شده و بيش ازاين ملت رو گرفتار نكرده و به آينده اين ملت و فرزندانمان فكر كنن تا بيش از اين بخاطر هيچ و پوچ از غافله عقب نمانيم
ناشناس۳۲۱۸۸۸۶۱۸:۳۸:۳۳ ۱۴۰۲/۶/۱۸
آفرین
ناشناس۳۲۱۸۸۵۲۱۸:۰۷:۱۴ ۱۴۰۲/۶/۱۸
واقعا از دنیا عقبیم خیلی هم عقبیم و سالهای سال باید بدویم تا شاید کمی از خسارتها را جبران کنیم و مملکت را از ورطه نابودی برهانیم!!
ناشناس۳۲۱۸۸۷۲۱۸:۲۴:۵۴ ۱۴۰۲/۶/۱۸
با این مدیرن و مسوولان به جایی نمیرسیم .
ناشناس۳۲۱۹۰۰۴۲۱:۰۱:۱۴ ۱۴۰۲/۶/۱۸
مقاله بسیار عالی و تشکر از نويسنده ولی کو گوش شنوا؟ تازه اگرم باشه خیلی دیر شده.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. من عجله ندارم!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  10. دور باطلی که تمامی ندارد!

  11. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  12. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  13. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  14. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  19. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  20. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  21. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

آخرین عناوین