هشدار از نمایشگاه خودرو شانگهای به اقتصاد ایران

گروه تعاملی الف،   4020218012 ۷۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
هشدار از نمایشگاه خودرو شانگهای به اقتصاد ایران

گروه تعاملی الف - علی امیری:
در سال‌ها و بخصوص ماه‌ها و هفته‌های اخیر و همزمان با تشدید تورم و سقوط ارزش پول و مشکلات اقتصادی و معیشتی در گفتار دست اندرکاران و مسئولین و مدیران اقتصادی و سیاسی و... اصطلاحی تحت عنوان ابر چالش- از ابر چالش بانک‌های ناتراز تا ابر چالش صندوق های بازنشستگی و تورم و...- زیاد به گوش شنوندگان و مخاظبان و خود این کارشناسان می‌خورد و هر کارشناس یا تحلیلگر اقتصادی تلاش دارد راه حلی برای یکی از آنها یا مجموعه‌ای از آنها ارایه دهد.  ولی از آنجا که در این دنیا هیچ چیزی بی علت نیست حتی تمام این ابر چالش ها و مشکلات اقتصاد و معیشت ایران یا هر کشوری یک یا چند علت و دلیل بزرگتری دارد که اغلب  در کشور ما مورد توجه هم واقع نمی‌شود.

ولی ما در این یادداشت می‌خواهیم یک علت یا  فوق ابر چالش اقتصاد و آینده اقتصاد ایران را معرفی کنیم که سایر ابر چالش‌ها در برابر آن مانند موج کوچکی در برابر سونامی می‌مانند که متاسفانه اصلا هم ارزیابی مناسبی از آن در هیچ سطحی از کارشناسان تا رده‌های دولت و تصمیم گیری و تصمیم‌سازی بصورت اساسی و کلان به ان و اهمیت و خطر آن برای اقتصاد و معیشت و آینده ملت ایران پراخته نمی‌شود و اتفاقا همین هفته پیش بصورت بسیار پر صدا تری ناقوس و پیام آن از شانگهای چین با صدای بس بلندی نواخته شد.

بعد از چند سال که نمایشگاه اتومبیل شانگهای که حالا بزرگترین و مهمترین نمایشگاه خودرو دنیا است بخاطر کرونا کامل برگزار نمی‌شد بالاخره ماه گذشته این نمایشگاه با معرفی 1500 مدل خودرو به عنوان یک رویداد جهانی برگزار شد. اما چرا این نمایشگاه بزرگترین هشدار برای اقتصاد ملت ایران و بسیاری از ملل دیگر دنیا از روسیه تا عربستان و قطر و امارات و... بود؟  در این نمایشگاه تصویر بسیار بروز و کاملی از انقلاب بسیار عظیم و بسیار سریعی که هر ماه در صنعت خودرو دنیا و در واقع در اقتصاد دنیا سرعت بیشتری می‌گیرد ارایه شد که چیزی جز قطعی شدن تغییر شیفت تاریخی صنعت خودرو و حتی هواپیمایی و ترابری دریایی بر محور موتورهای برقی نیست. اگر تا سه سال پیش ایده همه‌گیری خودرو برقی هنوز خام و خوشبینانه و حتی سرگرمی کودکانه به نظر می‌رسید ولی این نمایشگاه نشان داد که دیگر خودرو برقی نه تنها یک ایده فانتزی و ثابت نشده نیست بلکه کل صنعت خودرو سازی دنیا و در تصویر بزرگتر کل مختصات اقتصادی و صنعتی و حتی ژئوپولتیک دنیا را که کمابیش در صد سال اخیر دست نخورده بود وارد دوران تاریخی و متفاوت جدیدی کرده است.

برای روشن شدن بیشتر بحث و اینکه کمی با ابعاد انقلاب جدید بخصوص در یکسال اخیر آشنا شویم باید چند رقم ارایه دهیم. کل خودروهای برقی فروخته شده در دنیا در سال 2020 فقط 3 درصد از 80 میلیون خودرو جدید تولیدی و فروخته شده در آن سال بود.   ولی امسال این میزان براحتی از رقم 18 درصد عبور می‌کند. یعنی شش برابر! خود چین به عنوان بزرگترین بازار خودرو دنیا با تولید 27 میلیون خودرو در سال در همین امسال میزان تولید و فروش خودرو برقی سواری آن به بالای 50 درصد خواهد رسید و حالا دیگر براحتی پیش‌بینی می‌شود که این درصد ظرف چهار تا پنج سال اینده در دنیا به بالای 50 درصد و حتی بیشتر برسد. 

اما چرا این ارقام برای کارشناسان و مدیران و مسئولان و تصمیم سازان کشور و خود ملت ایران باید بسیار هشدار دهنده و در واقع تکان‌دهنده و نگران‌کننده باشد؟ تنها به یک دلیل ساده: در یکصد سال گذشته و بخصوص در پنجاه سال اخیر کل اقتصاد و معیشت و روش زمام‌داری دولت‌های مختلف ایرانی از هویدا تا آقای ریسی بر یک محور شکل گرفته بود و هنوز همان الگو باقی است و آن فروش نفت به خارج و ایجاد درامد ارزی و واردات از کالای مصرفی تا نهاده‌های تولید مرغ و تخم مرغ و گوشت و دارو و... تا تامین بودجه و پرداخت حقوق کارکنان و در ده سال اخیر بازنشستگان از بودجه دولت است. حتی آنچه به عنوان صادرات غیر نفتی در مصاحبه‌ها و کارکرد وزرا اعلام می‌شود چیزی نیست جز ادامه صادرات نفت. به عنوان مثال دان مرغ یا گندم با دلار نفتی وارد و با رانت بسیار (دلار 4200 تومنی) به متولیان صنعت مرغداری و تولید ماکارونی داده می‌شد و آنها هم با پرت بسیار اما سود حداکثری و قیمت جهانی (دلار 30 هزار تومنی)آن مثلا صادر می کردند. ولی حالا که حتی دلار 28500 تومنی در اختیار انها گذاشته می‌شود که هنوز هم نصف قیمت بازار دلار است می‌بینید که شاهد چه قیمت‌هایی هستیم و نرخ مرغ صادراتی ایران به عراق بالاتر از نرخ مرغ صادراتی ترکیه یا برزیل است که هیچ‌کدام از این رانت‌های انرژی و مواد اولیه را ندارند است.

 حقیقت این است که در تمام این 50 سال چه بخواهیم دوست داشته باشیم چه نخواهیم تنها کالای قابل رقابت ایران در دنیا فقط نفت و گاز بوده است و با توجه به کم کاری‌ها و روزمرگی دولت‌ها و عدم موفقیت سیاست‌های کلان در حداقل بیست سال اینده هم غیر از نفت و گاز نخواهد بود و همین جا است که متوجه می‌شویم مثلا  چرا ارایه صد مدل جدید خودرو در نمایشگاه امسال شانگهای که تقریبا 90 درصد آنها برقی یا هیبریدی است بزرگترین هشدار برای اقتصاد ایران باید باشد. چون حالا و با این تحولات سریع یکی دو سال گذشته در صنعت خودرو برقی، سازمان‌های بین المللی انرژی در دنیا پیش بینی می‌کنند که این حرکت دنیا و بخصوص بازارهای رو به رشد آن مانند چین و هند و آسیا می‌تواند تا 5 سال آینده 7 میلیون بشکه در روز از مصرف پیش‌بینی شده قبلی نفت دنیا توسط آنها بکاهد! این یعنی تنها محصول صادراتی ایران که ارزش افزوده واقعی برای ملت ایران و خیلی از ملت‌های دیگر نفت خیز دنیا مانند روسیه و عربستان و عراق و امارات و قطر و.... بوجود می‌آورد هر سال با سرعت اعجاب انگیزی اهمیت خود را از دست خواهد داد و در نتیجه درامد کشور ما و این کشورها یا از طریق کاهش قیمت نفت یا از طریق کاهش بیشتر صادرات آنها بدلیل مصرف کمتر دنیا بشدت کاهش خواهد یافت.

این فقط تنها سوغات چین برای اقتصاد ایران و سایر کشورهای نفت خیز نیست. در حال حاضر چین با سرمایه گذاری بسیار پرحجم چند صد میلیارد دلاری و تمرکز دانش متخصصان جدید خود در چهار زمینه خودرو برقی، نسل جدید باطری ها، انرژی باد و خورشید و تولید لوازم برقی بشدت کم مصرف و انقلابی مانند پمپ‌های گرمایی یا لامپ‌های بسیار کم مصرف و باطری‌های بسیار ارزان قیمت ذخیره برق از مقیاس خانه‌های کوچک تا انبارهای چند هزار مگاواتی، خود و دنیای توسعه یافته یعنی اروپا و ژاپن و امریکا را بدنبال خود می‌کشد که هدف همه این تحولات تنها یک چیز است و آن کاهش مصرف نفت و گاز که تنها ثروت و صادرات اصلی ایران و روسیه و کشورهای خاورمیانه است.

برای پرداختن به هر یک از این زمینه‌ها که با سرعت غیر قابل تصوری و در واقع تحول هر دو تا سه  ماه در حال جریان است و تا دو سال پیش خیال و آرزو بود ولی الان عملا اتفاق می‌افتد نیاز به یک مقاله مفصل دیگر است ولی فقط به چند نمونه اشاره می‌کنیم. 

مثلا در مورد باطری شرکت‌های چینی در همین نمایشگاه شانگهای چند نوع باطری جدید ارایه دادند که  شروع به تولید انبوه شده. مهمترین ان استفاده از نمک یا اهن ارزان قیمت به جای لیتیوم گرانقیمت برای نسل جدید باطری‌ها است. یک تن لیتیوم در حال حاضر قیمتی برابر با 80 هزار دلار دارد ولی قیمت یک تن نمک یا اهن کمتر از 800 دلار است.  تحول دیگر افزایش بهره وری باطری‌ها در واحد کیلوگرم از 250 وات کنونی به 800 وات در کیلوگرم در نسل‌های جدید باطری است.  این یعنی حالا خودرو های برقی می‌توانند با همان میزان باطری اما با نصف قیمت تا 1000 کیلومتر و بیشتر با یک بار شارژ حرکت کنند که تا قبل از این بزرگترین مانع برای رشد و فروش بیشتر خودروهای برقی همین برد کم بود که حالا حل شده و در چین خودروهای کوچک برقی با قیمت 6 هزار دلار در دسترس مصرف کننده قرار گرفته! ( به یاد داشته باشیم خودرو برقی بدلیل عدم نیاز به سیستم گیربکس یا جعبه دنده بسیار ارزانتر از خودرو بنزینی است ولی بدلیل قیمت بالای باطری تا قبل از این گران بود ولی این مشکل هم با باطری های سدیم یا اهن حل شده) و از ان مهمتر با افزایش این میزان بهره وری در واحد کیلوگرم حالا حتی استفاده از برق در صنعت ترابری سنگین و هواپیمایی  و دریایی هم که تا دو سال پیش غیر ممکن و ارزو بود حالا کاملا عملی خواهد بود و این یعنی حتی صنعت هوایی که بعد از خودرو بیشترین نفت دنیا را مصرف می‌کند نیز نمی‌تواند از برقی شدن در بلند مدت مستثنی شود. 

در مورد انرژی باد و خورشید هم تحولی که شرکت‌های چینی و اروپایی و امریکایی در این دو سال و بخصوص بعد از خدمت ناخواسته پوتین به صنعت انرژی‌های نوین به ضرر نفت گاز بوجود اوردند اعجاب انگیز است. تا کنون بهترین و کارا ترین توربین‌های بادی تولید برق در ساحل یا آب‌های ساحلی با عمق حداکثر شصت متر با ظرفیت حدود سه مگاوات ساخته و امکان بهره برداری داشتند.  ولی در یکسال اخیر شرکت‌های چینی و آلمانی و دانمارکی در رقابت با یکدیگر موفق به طراحی توربین‌های بادی با سکوهای شناور ( مانند سکوهای شناور نفتی) برای آبهای عمیق شدند که 18 مگاوات یا 6 برابر ظرفیت دارند و اصولا در دور از ساحل که شدت باد بسیار بیشتر و تقریبا 24 ساعته است امکان استفاده از انرژی تقریبا بی پایان باد را بوجود می‌اورند که تنها با یک چرخش کامل یک توربین امکان تامین برق چندین خانه برای چند روز را فراهم می کنند.  حالا دیگر هزینه ساخت یک نیروگاه انرژی بادی هزار مگاواتی از هزینه سوخت یک نیروگاه گازی یا بخاری یا ذغالسنگی ارزانتر و با صرفه تر و ایمن تر است چه برسد به هزینه نیروگاه‌ها بسیار گران اتمی! همچنین  تولید صفحات خورشیدی بدلیل تولید انبوه آن در چین و تحولات تکنولوژی الان 95 درصد ارزانتر از 5 سال پیش با بهره وری بسیار بیشتر هست.همین دو قلم یعنی افرایش تصاعدی تولید خودرو برقی و نیروگاه بادی به معنای کاهش نیاز به نفت پیش بینی شده قبلی  در دنیا  حداقل به میزان 12 میلیون بشکه در روز تا 5 تا 7 سال دیگر است.

البته شاید دوستان تصور کنند که این نشانه پیشرفت تکنولوژی و برتری چین در دنیا است یا برخی دوستان تصور کنند که چین شمشیر را برای کشورهای نفت خیز دنیا از رو بسته. ولی واقعیت هیچکدام از اینها است.

چین هنوز چند ده سال از اروپا و ژاپن و امریکا در تکنولوژی و سرمایه به معنی عموم و کلی ان عقب است ولی در سال‌های گذشته این فاصله را با صبوری و افتادگی و تلاش بسیار دارد کاهش می‌دهد. از ان مهمتر چین بسیار عاقلانه متوجه شده است که اگر بخواهد در تکنولوژی هایی که امریکا و اروپا و ژاپن ده‌ها سال است که در ان پیشرو هستند مانند موتورهای بنزینی یا نیروگاه‌های اتمی یا صنعت هوایی و.... رقابت کند هیچ شانسی ندارد. از همین رو از بیست سال پیش منابع محدود اقتصادی و مهندسی خود را بر تکنولوژی های جدیدی که در  اروپا و امریکا هم جدید است مانند همین انرژی های نوین یا باطری های بزرگ و تجاری و خودرو های برقی یا بزرگترین شبکه قطارهای سریع السیر 350 کیلومتر در ساعت ( به عنوان رقیب صنعت هوایی امریکا و اروپا) متمرکز کرده تا حداقل نه تنها در این زمینه ها از غرب عقب نماند بلکه تاکنون از انها پیش است. 

از آن طرف هم غرب حالا که می‌بیند که چین در این عرصه‌های جدید بسرعت پیشرفت کرده برای اینکه از چین عقب نماند بسرعت بطرف سرمایه گذاری مادی و معنوی در این عرصه ها روی اورده که فقط یک قلم ان تصویب بودجه 450 میلیارد دلاری در امریکا توسط دولت بایدن برای تشویق و ارایه یارانه برای تولید انبوه و اقتصادی خودرو برقی و باطری و انرژی های نوین است. همین الگو در اروپا و المان و ژاپن برقرار است. در همین سه ماهه اول امسال برای اولین بار یک خودرو ساز برقی چینی بعد از پشت سر گذاشتن رقبای اروپایی و امریکایی خود در چین به اولین برند فروشنده خودرو در چین تبدیل شد و میزان فروش خودرو های بنزینی ژاپنی و المانی در چین تا سی درصد کاهش یافته و از ان مهمتر خودرو برقی چینی نصف قیمت خودرو برقی تسلا یا بنز اما با مشخصات برتر هست و نتیجه این شده که در سال 2022 میزان صادرات خودرو برقی چین به اسیا و اروپا  و حتی امریکای شمالی از تقریبا صفر در 2020 به 50 میلیارد دلار کنونی برسد و بصورت انقجاری صادرات خودرو برقی چینی به اروپا در حال افزایش هست و این باعث شده تمام خودرو سازهای برتر امریکا و اروپا و ژاپن از تویوتا  و بنز و نیسان تا فورد و جنرال موتورز  و بی ام و و... هر یک بین 30 تا 50 میلیارد دلار برای توسعه و تولید انبوه خودرو برقی و باطری ان سرمایه گذاری جدید کنند. 

همین رقابت شدیدی که بین غول‌های صنعت خودرو و انرژی در گرفته باعث شده هر روز بر سرعت افزایش تولید و کاهش قیمت موتورها برقی و نیروگاه‌های بادی و کاهش اهمیت نفت و گاز در دنیا افزوده شود و همین است که  باید به همه مسولان در هر سطح و لایه ای هشدار داده شود که سونامی و جریان اصلی تهدید کننده منافع و امنیت و رفاه ملی که بازتاب ان را در ابر چالش های کنونی در داخل کشور و حتی تنش های اخیر ناشی از عقب ماندن از این شیفت تاریخی شاهد باشیم . منافع ملی تعریف ساده ای دارد.  همانطور که منافع یک خانواده حفاظت از منبع اصلی درامد یک خانواده است منافع ملی یک کشور هم حفاظت و حمایت از منبع اصلی درامد ان کشور(نفت و گاز در مورد ایران) یا تلاش برای کاهش نیافتن ان ولو با جایگزینی ان با سایر درامدهای جدید ( انرژی های نوین و دنیای اطلاعات و باطری های جدید و...) است.

 پس تعجب نکنید که الان مثلا در امریکا ایالت پیشرو در انرژی‌های نوین باد و خورشید تکزاس است. دقیقا همان ایالتی که مرکز اصلی شرکت‎های نفت و گاز امریکاست. در کانادا هم ایالت البرتا که مرکز تولید نفت و گاز کانادا است الان پیشرو انرژی های جدید و ساخت باطری است و نروژ هم به همین صورت، چون مسئولان این ایالت و این شرکت‌ها و کشورها بدرستی تشخیص دادند که اگر بخواهند منافع اصلی مردم ایالت و شرکتها ی خود را حفظ کنند هیچ چاره ای ندارند که هر چه زودتر با این شیفت تاریخی دنیا از نفت و گاز به انرژی های نوین هماهنگ شوند و  سرمایه خود را بجای شروع پروژه های جدید نفت وگاز بطرف پروژه های انرژی های نوین و ساخت باطری به عنوان منبع جدید انرژی دنیا تغییر بدهند.

حتی کشورهای بسیار نفت و گاز خیز و ثروتمندی مانند عربستان و نروژ و کانادا و قطر و امارات و کویت و.... در زمانی که ما ده‌ها سال مشغول جدل بی پایان بر سر تولید انرژی اتمی بودیم از همین منابع خود یا (پارس جنوبی در مورد قطر) صندوق‌های پس انداز و  سرمایه گذاری یک تریلیون دلاری ایجاد کردند که حالا فقط دارند در انرژی های نوین یا خرید سهام برندهای خودرو برقی سرمایه گذاری می‌کنند. مانند افتتاح بزرگترین نیروگاه خورشیدی اروپا در ترکیه در هفته گذشته که با سرمایه صندوق توسعه قطر تاسیس شده یا بزرگترین نیروگاه خورشیدی دنیا در امارات.   ولی ما همچنان حتی یک خودرو برقی یا واحد تولید باطری یا انرژی باد و خورشیدی (نه بصورت نمایشی بلکه بصورت واقعی و کاربردی مانند واحدهای جدید در همین ترکیه و حتی پاکستان ) نداریم و حتی دولتیها وقت فکر کردن به ان را ندارند چون درگیر موضوعاتی بس مهمتری ! مانند نوع و رنگ پوشش یا برجام یا دور زدن تحریم نفت  با تخفیف و وارد کردن دان مرغ و خوراک دام با پول ان به ارزهای محلی مانند یوان یا روپیه هستند یا خیلی از دوستان می گویند که اگر برجام اجرا شود از فردا سیل سرمایه خارجی به کشور وارد می شود. 

 اما این دوستان در نظر نمی گیرند که مگر مزیت اصلی ایران برای سرمایه گذار خارجی چیست؟ مگر غیر از نفت و گاز است؟ خوب.  این دوستان الان باید بدانند که همانطور که در مورد شرکت‌های نفت و گاز امریکا و کانادا و نروژ در تکزاس و البرتا و نروژ گفته شد خود کمپانی‌های غول اسای نفت و گاز شروع به شیف به انرٰژی های نوین کردند. اگر مثلا یک شرکت اروپایی بخواهد در نفت یا گاز ایران سرمایه گذاری کند افق سرمایه گذاری  حداقل بین 25 تا سی سال را باید در نظر بگیرد.  5 تا ده سال ساخت واحد مثلا مایع کردن گاز یا تجهیز میدان نفتی و 20 تا 25 سال صادرات ان.   ولی الان با این تغییرات همین شرکت غربی تقریبا مطمین هست که روی بازار نفت دنیا و سوددهی قطعی ان نمی تواند دیگر بیشتر از 5 تا ده سال اینده حساب باز کند. پس ترجیح می دهد ان سرمایه خود را در خود ان کشور یا مناطق بسیار امن تر برای تولید کارخانه باطری یا نیروگاه بادی و خورشیدی که ریسک ان بسیار کمتر و بازگشت سرمایه ان بسیار تضمین شده تر هست سرمایه گذاری کند.

البته دوستانی هم خواهند گفت که ما بدبین هستیم و حالا خیلی مانده تا نفت و گاز دنیا بی ارزش یا بلا استفاده بشود.  اصولا هرگز این یادداشت به دنبال این نیست که بگوید نفت و گاز در دنیا بی ارزش و بی مصرف خواهد شد.  قطعی بدانید که نفت و گاز قطعا تا 50 سال اینده و حتی تا صد سال اینده هم تولید و مصرف خواهد داشت ولی دیگر درامد آن مانند 50 سال اخیر مکفی نخواهد بود.  دقیقا مانند اتفاقی که برای صنعت ذغالسنگ دنیا افتاد که صد سال پیش ارزوی کشورها داشتن معادن ذغالسنگ بود ولی الان هر چند هنوز هم تولید و مصرف می شود ولی هرگز اهمیت و ارزش سابق خود را ندارد.

امیدواریم تا اینجا توانسته باشیم بخوبی پیام بحث و هشدار امیز بودن شرایط کلان ان برای اقتصاد و اینده ایران و در سطح جهانی برای کشورهای دارای ذخایر نفت و گاز را تحت عنوان این فوق ابر چالش تبیین و توضیح داده باشیم اما شخصا اعتقاد دارم که مهمتر از همه این ابر چالش‌ها و فوق ابر چالش‌ها ما با یک اسیب بزرگ ملی حتی بزرگتر در کشور روبرو هستیم و ان چیزی نیست جز اینکه هیچ‌کدام از دستگاه‌ها  و نهادهای عریض و طویل دولتی و حتی دانشگاهی که کارکرد و وظیفه اصلی انها باید این باشد که برای توسعه کشور و اداره اقتصاد بصورت سیستماتیک و نهادینه شده گزارشات و مقالات و پژوهش‌های کامل را برای پایش تغییرات دنیا و تاثیرات ان برای کشور ارایه دهند تا در سیاستگذاری های کلان کشور و تصمیم سازان اصلی مورد استفاده قرار گیرند نه تنها حتی یک کار علمی و برنامه عملی یا حتی اگاهی از اهمیت این موضوعات به مقامات تصمیم ساز  ارایه نمی‌نمایند بلکه حتی درک و اطلاعات دقیقی در مورد این روندهای جهانی ندارند و بالاترین و نقطه اوج برون ده انها دادن نظریاتی همچون پایان نفت و گاز امریکا تا 2020 و یا زمستان سخت برای اروپا و ناگزیر بودن دادن انواع امتیاز از سوی اروپا و غرب به ما یا نیاز چین و دنیا به نفت ما است که متاسفانه عنوان مشاورین ارشد را هم دارند.

همین است که حالا خیلی از مردم و اخیرا خود مسولان سطح بالای دولت و کشور از وضعیت اقتصاد و معیشت گله و انتقاد دارند. ولی در واقع متوجه نیستیم که در کنار دلایلی مانند عدم مدیریت درست یا سیاستگذاری و برنامه ریزی در دولت‌های گذشته و کنونی، همین غافل شدن از این شیفت تاریخی و عظیم دنیا از نفت و گاز به سایر انرژی ها است که همانطور که در یادداشت‌های سال‌های قبل این قلم به انها پرداخته شده از حداقل 2010 با افزایش قیمت نفت و افزایش نفت شیل امریکا شروع شد و در این دو سال اخیر با منابع انرژی حتی بسیار گسترده تر باد و خورشید نسبت به شیل نفتی بشدت تشدید و تسریع شده. واقعا کارشناسی هست که تصور کند که اگر مانند دهه هفتاد یا هشتاد امریکا و اروپا و دنیا به نفت و گاز نیاز داشتند و هیچ جایگزین معتبری برای ان نداشتند باز هم اوباما و اخیرا بایدن  بطرف سیاست مهار و تحریم نفت و گاز ایران و اخیرا روسیه می‌رفتند؟ ولی حالا نه تنها با توجه به این شیفت تاریخی از نفت و گاز به انرژی نوین باز هم بیشتر تحریم می‌کنند بلکه به این تحریم‌ها نیاز دارند تا بیشتر و بیشتر بتوانند صنایع انرژی نوین و خوردو برقی را گسترش دهند.

ختم کلام اینکه ما در کشورمان نیاز داریم به این فوق ابر چالش‌ها یا مادر همه ابر چالش‌ها حداقل برای اقتصاد ایران بصورت علمی و سازمان یافته از احاد مردم تا بالاترین رده های دولت و مسولین اگاهی سازی کنیم و چاره کنیم. اما الان درگیر بی‌پایان جدل‌های موافقان و مخالفان امور دیگری مانند پوشش یا برجام یا لزوم انرژی اتمی و... هستیم که هر چند در جای خود مهم هستند ولی هرگز و هرگز قابل قیاس با این غفلت تاریخی و جاری کشور در مورد این شیفت تاریخی دنیا به ضرر منبع اصلی درامد و ثروت ملی ما نیست و اگر جسته و گریخته برخی مسئولان و مدیران کشور هم به این ابر چالش‌ها می‌پردازند انقدر بد موضوع را طرح می‌کنند ( مانند مورد هشدار فلان مدیر تامین اجتماعی در مورد کمبود سرمایه صندوق‌های بازنشستگی و جبران ان با فروش فرضی جزایر...) که حتی به ضرر اصل مطلب تمام می‌شود و همه اصل موضوع را فراموش می‌کنند و به محکومیت نحوه تبیین موضوع می‌پردازند.

 کاش مسئولان و کارکنان سفارت و نمایندگی ایران در پکن و شانگهای عوض پر رنگ کردن این ژست‌های سیاسی چین در حمایت از ایران و فرستادن گزارش آن به وظیفه و ماموریت اصلی یک نمایندگی سیاسی و تجاری و فرهنگی در کشور میزبان توجه می‌کردند و  به عنوان دیده بان هایی که باید خبره و حرفه ای باشند، دولت و تصمیم سازان کشور  را با  گزارشات تخصصی و علمی از تغییرات تکنولوژی چین و نحوه تاثیر آن بر اقتصاد جهانی و در نتیجه ایران اگاه می‌ساختند تا تصمیمات دقیق و کارشناسی گرفته شود. کاش مسئولان سفارت ایران در یونان در مورد همین رها شدن یونان از بحران بزرگ اقتصادی خود در این چند سال گزارش واقعی و تخصصی از مجموعه عملکرد و سیاست‌های دولت یونان در تعامل با آلمان و اروپا برای عبور از بحران اقتصادی عظیم خود به داخل ارسال می کردند تا متوجه می شدیم جذب سرمایه گذاری خارجی در جزایر یونان فروش جزایر نیست و کاش ما عمیق تر و واقعی تر با تغییرات سریع دنیا برخورد می‌کردیم و می‌دانستیم که دنیا برای همیشه همانطور که در عصر ذغال‌سنگ نماند در عصر نفت و گاز و حتی شیل نفتی نمی‌ماند و حالا وارد عصر انرژی های نوین و خودرو های برقی و هوش مصنوعی و.... شده است که اصولا مانند شیل نفتی ذخایر و پتانسیل آن تقریبا بی انتها است و قرار نیست هیچ تمام شدنی در کار باشد یا هیچ زمستان سختی در قرن 21 و با این همه انتخاب برای کشور توسعه یافته امکان تحقق داشته باشد. کاش...

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۳۴۰۸۳۱۴:۳۵:۳۸ ۱۴۰۲/۲/۱۸
اقتصاد ایران باید از وابستگی به خام فروشی نفت جدا شود و به سمت ساخت پتروپالایشگاه ها و افزایش محصولات پتروشیمی حرکت کند تا با کاهش تقاضای بازار جهانی برای نفت و گاز در سالهای اینده دچار مشکل کمبود منابع مالی نشویم.
ناشناس۳۰۳۴۲۲۲۱۶:۰۰:۵۲ ۱۴۰۲/۲/۱۸
عربستان 3-4 ماه پیش خودرو برقی تولید کرد. ترکیه پارسال خودرو برقی در مقیاس انبوه تولید کرد.
ناشناس۳۰۳۴۳۵۸۱۷:۳۴:۵۹ ۱۴۰۲/۲/۱۸
فقط دو رقم. در دهسال اخیر ترکیه میزان ظرفیت انرژی باد خود را از هزار مگاوت به 12 هزار مگاوات رسانده و امسال به 15 هزار مگاوات میرساند. یا بی پی که دومین شرکت بزرگ نفت دنیا هست اعلام کرده که تولید نفت خود را تا هفت سال اینده چهل درصد کمتر خواهد کرد و سرمایه خود را روی انرژی های نوین سرمایه گذاری خواهد کرد. ایران ما هم دهسال پیش یکصد مگاوات ظرفیت انرژی نصب شده باد داشته که الان رسیده به سیصد مگاوات. ولی ترکیه 15 هزار مگاوات. اگر بگویید خوب ایران نفت و گاز دارد ولی اگر کشور با تحولات تکنولوژی و علمی دنیا حرکت نکند به حاشیه خواهد رفت. وقتی همه از انرژی باد استفاده می کنند ما نمی توانیم همچنان در نفت و گاز باقی بمانیم و اگر بمانیم عقب خواهیم ماند اساسی.
ناشناس۳۰۳۴۵۷۳۲۰:۳۷:۲۹ ۱۴۰۲/۲/۱۸
در حال حاضر هیچ ماده ای در جهان در اشل تولید صنعتی و انبوه ساخته نشده که جای عنصر لیتیوم در ساخت باتری را بگیرد. آنانی که چنین ادعایی دارند، رفرانس آن را هم ذکر کنند.
ناشناس۳۰۳۵۱۱۴۰۸:۵۰:۲۲ ۱۴۰۲/۲/۱۹
سال 92 یک مبتکر ایرانی طرح تولید خودروی برقی را به دولت ارائه کرد اما مسئولان دولت بی تدبیر این طرح را رد کردند.
ناشناس۳۰۳۴۲۲۷۱۶:۰۴:۲۳ ۱۴۰۲/۲/۱۸
عنصر اصلی بکار رفته در باتری خودروهای برقی لیتیوم است. منابع لیتیوم در جهان محدود بوده و از این لحاظ ساخت خودروهای برقی در جهان درآینده نزدیک با چالش روبرو خواهد شد.
ناشناس۳۰۳۴۲۹۸۱۶:۴۷:۱۱ ۱۴۰۲/۲/۱۸
در مقاله اشاره شده هست که تولید باطری های سدیم که همان نمک معمولی است و اهن حالا شروع شده. این یعنی قیمت لیتیوم هم بشدت کاهش خواهد یافت
ناشناس۳۰۳۵۹۱۵۱۸:۱۱:۵۲ ۱۴۰۲/۲/۱۹
تولید باتری بر اساس سدیم یا عنصر دیگری غیر از لیتیوم تا به حال در اشل صنعتی تولید نشده است. آنانی که ادعای باتری غیر لیتیومی مناسب برای اتوموبیل در حجم انبوه صنعتی دارند، رفرانس ارائه کنند.
ناشناس۳۰۳۴۳۲۳۱۷:۰۶:۱۰ ۱۴۰۲/۲/۱۸
اگر مقاله را خوانده بودی باطری جدید مبتنی بر اهن و سدیم و نه لیتیوم
ناشناس۳۰۳۵۹۱۸۱۸:۱۲:۳۶ ۱۴۰۲/۲/۱۹
نویسنده مقاله رفرانس معتبری ارائه کرده؟!
ناشناس۳۰۳۴۴۸۶۱۹:۲۵:۳۵ ۱۴۰۲/۲/۱۸
اگر مقاله را می خواندی نوشته شرکتهای چینی از نمک و اهن برای ساخت باطری استفاده می کنند.
ناشناس۳۰۳۴۸۵۸۲۳:۵۵:۰۵ ۱۴۰۲/۲/۱۸
به نظر میاد که مقاله رو نخوندین چون نوشته چینی ها با استفاده از نمک یا آهن باطریهای بسیار ارزان قیمت تولید کرده اند.
ناشناس۳۰۳۴۲۳۶۱۶:۰۸:۳۹ ۱۴۰۲/۲/۱۸
چینی ها بر روی استخراج منابع لیتیوم افغانستان برنامه ریزی کرده اند. اخیراً نمایندگان شرکت چینی «گوچین» در دیدار با سرپرست وزارت معادن و نفت حکومت طالبان از سرمایه‌گذاری 10 میلیارد دلاری در ذخایر لیتیوم افغانستان خبر دادند.
ناشناس۳۰۳۴۳۱۰۱۶:۵۴:۲۳ ۱۴۰۲/۲/۱۸
الان بزرگترین شرکت خودرو سازی چین شرکت byd هست که مخفف build your dream رویا ات را محقق کن هست. همین شرکت شروع به تولید انبوده باطری های سدیمی (نمک) کرده و به همین دلیل توانسته قیمت خودرو برقی را حتی به زیر 8 هزار دلار برساند. الان شرکت دیگر چینی خودرو کوچک برقی را با استفاده از باطری سدیمی تولید انبوه کرده که قیمت ان 6 هزار دلار هست. الان شرکتهای المانی بنز و تسلا و بی ام و تویوتا و... همگی غافلگیر شدند. چون مدلهای بسیار لوکس byd که از خودرو برقی بنز و تسلا هم لوکس تر و با کیفیت بهتر هست فقط 40 هزار دلار یا نصف خودرو لوکس برقی بنز و تسلا قیمت دارد و دارد بازار خود المان در المان را از دست خودرو سازهای المانی خارج می کند.
ناشناس۳۰۳۴۹۷۸۰۵:۳۰:۵۰ ۱۴۰۲/۲/۱۹
در دی ماه قیمت لیتیوم به 85 هزار دلار در تن رسید. ولی با شروع تولید باطری های سدیمی یا نمک امروز قیمت لیتیوم به 22 هزار دلار در تن کاهش یافته و با افزایش باطری های سدیمی و افزایش تولید لیتیوم در دنیا قیمت به زیر 5 هزار دلار در تن کاهش خواهد یافت. و دیگر قیمت خودرو های سوپر لوکس برقی جتی لیتیومی از خودرو های متوسط بنزینی مانند کامری ارزانتر خواهد شد.
ناشناس۳۰۳۴۲۴۹۱۶:۱۶:۰۸ ۱۴۰۲/۲/۱۸
شیلی با ۸ میلیون تن ذخایر لیتیوم، بیشترین میزان ذخایر این عنصر معدنی را در جهان در اختیار دارد. پس از آن استرالیا و آرژانتین در رتبه‌های دوم و سوم جهان قرار دارند. ایران هم 2-3 ماه پیش از کشف دو معدن عظیم لیتیوم در اطراف همدان خبر داد.
ناشناس۳۰۳۴۳۲۹۱۷:۱۱:۰۹ ۱۴۰۲/۲/۱۸
پبش بینی می شود تا دو سال اینده تقریبا 90 درصد سواری های فروخته شده در تنها چین که حدود 18 میلیون خواهند بود تمام برقی شود. از انجا که هر خودرو در طول سال بطور متوسط 1600 لیتر بنزین یا ده بشکه بنزین مصرف می کند فقط در چین ما هر سال کاهش مصرفی برابر با 160 میلیون بشکه نفت یا روزی 500 هزار بشکه فقط در بخش خودرو سواری چین خواهیم داشت. این میزان در کل دنیا با توجه به میزان فروش خودرو برقی تا 1.5 میلیون بشکه کاهش در سال مصرف نفت دنیا هست. حالا اتوبوس ها و کامیون ها هم دارند سریع برقی می شوند بماند.خودتان محاسبه کنید وضعیت درامد ارزی کشور را.
ناشناس۳۰۳۴۳۴۵۱۷:۲۲:۴۷ ۱۴۰۲/۲/۱۸
اگر به جدول عناصر شیمیایی نگاه کنید متوجه می شوید که بعد از لیتیوم بلافاصله سدیم یا همان نمک قرار دارد چون نزدیکترین ساختار اتمی و خصوصیات شیمیایی با لیتیوم را دارد. پس عجیب نیست که دانشمندان توانستند از همین خصوصیات شیمایی نزدیک سدیم با لیتیوم استفاده کنند و باطری های جدید را به جای لیتیومی از سدیمی استفاده کنند.
ناشناس۳۰۳۸۴۵۲۰۹:۲۵:۲۶ ۱۴۰۲/۲/۲۱
سدیم نمک نیست .
ناشناس۳۰۳۴۴۶۶۱۹:۰۲:۳۳ ۱۴۰۲/۲/۱۸
در حال حاضر استرالیا با تامین 40% لیتیوم دنیا، بزرگترین صادر کننده این عنصر در جهان است.
ناشناس۳۰۳۴۳۹۵۱۷:۵۹:۳۲ ۱۴۰۲/۲/۱۸
شما متوجه نشدید که عربستان و امارات و قطر دیگر به نفت به عنوان منبع اصلی درآمد نگاه نمی کنند؟!.بلکه نفت را موتور اقتصاد کردند و الان بی نیاز از فروش نفت هستند.انها سرمایه‌گذاری عظیمی در توریسم و تجارت بین المللی کردند.بزرگترین شرکتهای هواپیمایی را دارند، در اروپا و شرق و غرب باشگاه ورزشی و بندر تجاری خریده اند و در هوش مصنوعی سرمایه گذاری کرده اند.اصلا تلاش عربستان برای کاهش تنش هم بخشیش به دلیل همین آینده نگری است.
ناشناس۳۰۳۴۵۰۱۱۹:۴۰:۰۳ ۱۴۰۲/۲/۱۸
یادمه یک کارشناس خودرو در روزنامه دنیای اقتصاد از حرکت بسمت خودوهای برقی بعنوان سوسول بازی و یک هیجان موقت یاد کرده بود
محمد قاسمی۳۰۳۴۵۲۳۲۰:۰۲:۱۰ ۱۴۰۲/۲/۱۸
سلام چه مقاله ای دست نویسنده رو میبوسم البته وزیر نفت عربستان سی سال پیش گفت قبل از اتمام نفت ، زمان استفاده از ان به اتمام میرسه جالبه که ما تمام کشورهای منطقه رو عقب مونده میشماریم و خودمون رو برتر چقدر فریاد زدیم اقا فرصت ها دارن میرن خدا کنه این مقاله به دست بزرگان مملکت بیافته و تجدید نظر اساسی در تمام شئون اتفاق بیافته
علی۳۰۳۴۶۹۸۲۲:۱۰:۳۸ ۱۴۰۲/۲/۱۸
گره کور اقتصاد ایران در بازنگری در سیاست‌های داخلی یعنی احترام به افکار و عقاید متنوع داخلی و بازنگری در سیاست‌های خارجی و تعامل سازنده با همه کشورها است
ناشناس۳۰۳۴۰۸۶۱۴:۳۶:۰۰ ۱۴۰۲/۲/۱۸
تا زمانی که خودروسازان کشور و در کل اقتصاد کشور دولتی باشد هرگز اقتصاد بروز و شکوفا نخواهد شد. مدیر دولتی یعنی رانت یعنی برای یک کار تولیدی به جای استفاده از نیروی انسانی متخصص گرفتن تعداد زیادی نیرو بی کیفیت و با سفارش . مدیر دولتی با توانمندی کار نمی آید و برای ماندن حاضر است هر کاری که بخواهند انجام دهد. بماند ولی شرکت زیان بدهد بماند ولی منافع ملی از بین برود. الان خودرویی که ما تولید می کنیم 3 برابر استاندارد جهانی بنزین مصرف می کند یعنی سه برابر آلودگی بیشتر و مصرف بیشتر بعد سر مردم منت می گذارند بنزین را ارزان می فروشند.
ناشناس۳۰۳۴۲۲۶۱۶:۰۴:۱۵ ۱۴۰۲/۲/۱۸
عزیز. شما درست می گویید . ولی امار دقیقی ندارید. در روز صد میلیون بشکه نفت مصرف میشود. از این صد میلیون بشکه 47 درصد مربوط به مصرف صنعت حمل و نقل هست. خلاصه فقط 10 درصد ان صرف مصرف در صنایع پتروشیمی می شود. الان دنیا روی کاهش ان 90 درصد نفتی متمرکز شده که مصرف حمل و نقل و صنعت به غیر از پتروشیمی و گرمایش خانه ها و اماکن عمومی است و روشنایی است.
امید۳۰۳۴۱۰۸۱۴:۵۲:۲۰ ۱۴۰۲/۲/۱۸
بسم الله الرحمن الرحیم مقاله بسیار خوبی است که هشدار می دهد ما نباید برای فروش نفت به عنوان سوخت در دیگر کشورها سرمایه گذاری کنیم و بودجه دولت را به سمت مالیاتی شدن به پیش ببریم . عزیز دل برادر شما یک مسئله مهم را فراموش کردید که همه این اتومبیل ها و لباس ها و تمام وسایل در اطراف ما از مشتقات نفتی ساخته شده است که هنوز هیچ جایگزینی ندارد و ماباید فقط نفت را برای استفاده خودمان در تمام صنایع پالایش کنیم و به سمتی برویم که مصرف انرژی را به سمت انرژهای غیر فسیلی ببریم و برای آیندگان هم ذخیره کنیم که بنده حقیر سالهاست که دارم این موضوع را در همه جا و حتی در دانشگاه هم بیان می کنم .
حسین زاده۳۰۳۵۳۳۲۱۱:۲۹:۱۲ ۱۴۰۲/۲/۱۹
مالیات از چی؟ درآمد... کدام درآمد واقعی... در کشور نفتی فروخته میشود و بصورت کاملا ناعادلانه توزیع میشود اگر ورودی حاصل از فروش نفت را حذف کنیم چیزی برای مالیات گرفتن وجود نخواهد داشت ما صنعت قابل رقابتی نداریم کشاورزیمان هم باید همین الان بخاطر نبود آب تعطیل گردد توریست هم که هیچ.... در مورد محصولات پتروشیمی (پلاستیک -لباس و...)هم باید عرض کنم پتروشیمیها گاز محور هستند
مسعود۳۰۳۴۱۱۶۱۴:۵۹:۰۸ ۱۴۰۲/۲/۱۸
سلام، من سال ۲۰۱۱ که روی موضوع تز ارشد خودم کار می کردم، به واسطه تحقیقات زیادی که داشتم، متوجه شدم بیشتر دانشگاه‌های اروپا و آمریکا متمرکز بر ساخت باطری های قوی تر و با مدت ذخیره بالاتر هستند و همین مطلب رو من از تنها راه ارتباطی که داشتم، یعنی کانال تلگرام به مسئولان اطلاع دادم که دنیا در حال عبور از انرژی اتمی و ورود جدی به صنعت سلول های فتوولتاییک و باطری ست اما هیچ پاسخی به پیام من داده نشد و هیچ وقت نیز تغییری در سیاست های کشور دیده نشد.
ناشناس۳۰۳۴۵۳۷۲۰:۱۱:۱۰ ۱۴۰۲/۲/۱۸
چون دنیا به شدت در حال سرمایه گذاری روی انرژی هسته ای هست. مخصوصا با این بحران انرژی حاصل از تحریم روسیه. دنیا در حال گذار از نفت به عنوان سوخت هست. وگرنه گاز و صنعت هیدروژن و پیل سوختی هم رو به رشد هست
ناشناس۳۰۳۴۱۲۰۱۵:۰۱:۲۶ ۱۴۰۲/۲/۱۸
جالبش این هست که نروژ که بزرگترین کشور تولید کننده و صادر کننده نفت وگاز در اروپا هست در حال حاضر اولین کشور استفاده کننده از خودرو برقی در دنیا هست.97 درصد خودرو های سواری فروخته شده در نروژ در 2022 خودرو برقی بوده است.
ناشناس۳۰۳۴۱۳۹۱۵:۱۱:۳۳ ۱۴۰۲/۲/۱۸
عامل بدبختی ایرانیان نفت است همان عاملی که مافیای جهانی دست از سر ایران برنمی‌دارند و مزدوران خود را در داخل ایران به کار گذاشته اند تا به روش نوین مستعمره آنها باشیم. ممنون بابت این خبر الف امیدوارم هر چه زودتر نفت هم به سرنوشت زغال سنگ دچار بشه. نور امید رو در وجودم روشن کردی.
ناشناس۳۰۳۴۲۳۵۱۶:۰۷:۴۲ ۱۴۰۲/۲/۱۸
خوب. در مقاله هم اشاره شده که ایران به غیر از نفت و گاز هیچ کالایی که به معنی روز دنیا کالای ارزش افزوده واقعی باشد برای عرضه ندارد. حالا وضع اقتصاد و معیشت این هست. فقط تصور کنید که مانند ده سال گذشته در ده سال اینده هم ارزش ثروت اصلی ملت ایران یعنی نفت و گاز هر روز با سرعت بیشتری کاهش یابد! ایا راه و نقشه بهتری داریم؟
علیرضا۳۰۳۴۱۴۶۱۵:۱۵:۰۴ ۱۴۰۲/۲/۱۸
الحمدلله رب العالمین کشور عزیز ما ایران یکی از با استعداد ترین کشورها برای تولید انرژی برق از خورشید و آب دریا و نمک و باد... و یکی از نقاط قوت ۱۵ همسایه در مبادله انرژی در زمان پیک مصرف و تولید بصورت متقابل هست. باندازه یک دهم مساحت ایران در کویر از استان های یزد . سمنان . کرمان . سیستان و فارس می تواند کل برق خورشیدی مورد نیاز کشور را تامین کند. نیازی به سلول های خورشیدی تنها نیست از روش های دودکش و .. انرژی خورشیدی تامین میشود و حتی از ترکیب حرارت خورشیدی و نمک و ... . در دریا که الی ماشا ءالله روش هست. هیرو کربن اینقدر با ارزش هست که مصارف دیگه بشری را تامین نماید و این نعمت نباید سوزانده شود. ایران غنی ترین کشور دنیا برای تو لید انرژی های نوین است.
ناشناس۳۰۳۴۱۵۱۱۵:۱۷:۱۷ ۱۴۰۲/۲/۱۸
مطلب جالبی بود اما توجه به مشتقات نفتی و پتروشیمی نشده، مصرف نفت فقط برای تولید برق یا بنزین ماشین نیست. از این جهت خیلی با ذغال سنگ تفاوت دارن.
ناشناس۳۰۳۴۲۳۸۱۶:۰۹:۴۴ ۱۴۰۲/۲/۱۸
تنها ده درصد نفت مصرفی دنیا در صنایع پتروشیمی استفاده می شود. 90 درصد ان در صنعت حمل ونقل و روشنایی و گرمایش و صنعت استفاده می شود که دقیقا گسترش انرژی باد و خورشید برای جایگزینی همین 90 درصد هست
ناشناس۳۰۳۴۱۵۶۱۵:۲۳:۱۵ ۱۴۰۲/۲/۱۸
با این دیدگاه موافقم.
ناشناس۳۰۳۴۱۵۸۱۵:۲۴:۱۳ ۱۴۰۲/۲/۱۸
خودرو های بنزینی به دلیل استفاده از سیستم موتور احتراقی حدود 30 درصد بهره وری انرژی دارد. در حالیکه موتورهای برقی تا 90 درصد افیشنسی یا بهره وری انرژی دارد.
1۳۰۳۴۱۶۳۱۵:۲۶:۵۹ ۱۴۰۲/۲/۱۸
مسیری که تا به امروز طی کرده ایم با همه ی پستی ها و بلندی ها در مجموع صحیح و منطقی بوده . کافی است نگاهی به چپ و نگاهی به راست بیاندازیم : عراق و افغانستان . کاری که غرب با خاورمیانه کرد هزاران بار قدرتمندتر از بمب اتمی بود که در هیروشیما و ناکازاکی بر سر مردم ریخت . فقط در یک قلم چندین سال طول کشید تا شر لیبرال ها و غرب زده های بی مصرف از سر مردم ما کم شد لکن هنوز هم شرشان دامن گیر است ، آنها که یک روز فتنه به پا می کنند و روز دیگر با روزنامه و سایت های زردشان ترویج بی دینی و بی حجابی می کنند ....
ناشناس۳۰۳۴۱۸۱۱۵:۳۵:۳۸ ۱۴۰۲/۲/۱۸
جالب هست که بدانید هزینه برق مصرف شده در امریکا که قیمت برق در ان بین 12 تا 15 سنت برای هر کیلوات هست برای صاحبان اتومبیل برقی تسلا 3 نسبت به بنزین مصرف شده اتومبیل کم مصرف کامری بنزینی یک پنجم تا یک ششم هست. به عنوان نمونه یک خودرو تسلا3 در 5 سال اخیر 200 هزار کیلومتر را با هزینه 2900 دلار برق طی کرده ولی برای طی همین 200 هزار کیلومتر با بنزین در امریکا تویوتا کامری 16000 دلار بنزین بوده. تازه قیمت بنزین در چهار سال ابتدایی ان خیلی پایین تر از یکسال اخیر بوده.
ناشناس۳۰۳۴۱۹۶۱۵:۴۴:۰۰ ۱۴۰۲/۲/۱۸
عربستان حواسش هست به سرمایه گذاریهایی که میکنه توجه کنید متوجه میشین خیلی هم حواسشون جمعه و از درآمد نفی برای ساخت زیرساخت استفاده میکنه
ناشناس۳۰۳۴۲۴۲۱۶:۱۳:۳۱ ۱۴۰۲/۲/۱۸
چين قراردادهاي بلند مدت چند ده ميليارد دلاري براي معادن ليتيوم با كشورهاي با معادن غني مي بنده ( مانند قرارداد سرمايه گذاري 10 ميليارد دلاري با افغانستان) و به نوعي با شناخت بازار و انرژي موثر پاك آينده (و حال كه طبق معمول ما از آن غافليم) در حال شكل دادن يك شتاب دهنده اقتصادي قوي براي تسخير صدر اقتصاد جهاني است
ناشناس۳۰۳۴۲۴۸۱۶:۱۵:۴۸ ۱۴۰۲/۲/۱۸
شاید باورتان نشود ولی یادم می اید که در سال 2001 وقتی همین تلویزیون تخت کنونی برای اولین بار به فروشگاهها رسید یک تلویزیون تخت 40 اینچی حدود 18 هزار دلار قیمت داشت! ولی همین پیشرفت تکنولوژی و رقابت تولید کنندگان بزرگ کار را به جایی رسانده که الان یک تلویزیون 40 اینچی با کیفیت تصویری به مراتب بهتر کمتر از 400 دلار هست. در مورد خودرو برقی و انرژی باد هم همین روند با این همه رقابت دارد شکل می گیرد. انوقت ما کجای این دنیا خواهیم بود؟! هنوز هم 90 درصد قطعات همین تلویزیون های تخت تولید! داخل وارداتی است.
ناشناس۳۰۳۴۳۱۳۱۶:۵۶:۳۰ ۱۴۰۲/۲/۱۸
بزرگترین سرمایه ایران و اصولا هر کشوری منبع انسانی اون کشوره. این صنایع بدون وجود نیروی انسانی که بوجود نیامده اند. متاسفانه ما با ارزشترین سرمایه کشور را که همان جوانان نخبه بودن با به قول شما بحث های بی نتیجه ای مانند پوشش فراری دادیم. و حالا نه تنها نفت نداریم بلکه ژن متفکرمون و کاربلد را هم صادر کردیم. اگر می‌خواهیم از این سرنوشت تلخ فرار کنیم بهتره اول از لحاظ سیاسی بازنگری کنیم.
ناشناس۳۰۳۴۳۲۵۱۷:۰۸:۴۴ ۱۴۰۲/۲/۱۸
نتیجه انقطاع کشور از تکنولوژیهای روز دنیا عقب ماندگیست. امروزه همه ما درگیر مشکلات اقتصادی و امرار معاش شده ایم که بسیار حائز اهمیت است اما بنظرم انقطاع از تکنولوژیهای روز و عقب ماندگی اثرات بسیار مخربتری نسبت به نابسامانیهای اقتصادی در پی خواهد داشت.
بهرنگ۳۰۳۴۳۳۶۱۷:۱۵:۵۵ ۱۴۰۲/۲/۱۸
آفرین چه عجب بالاخره سایت الف یه خبر درست و حسابی زد درود به نویسندگان این تحلیل
ناشناس۳۰۳۴۳۴۰۱۷:۱۹:۱۰ ۱۴۰۲/۲/۱۸
مطلبی جالبی بود. از این سایت متشکرم!!
حمید۳۰۳۴۳۹۳۱۷:۵۸:۳۷ ۱۴۰۲/۲/۱۸
ایکاش مسئولان ارشد کشور این مقاله را با دقت و چندین بار مطالعه کنند.
ناشناس۳۰۳۴۴۳۰۱۸:۲۴:۵۸ ۱۴۰۲/۲/۱۸
چاره ایران برای تحقق درآمد پایدار توجه به گردشگری و صنعت توریزم و همچنین ترانزیت کالا و توجه به صنایع تبدیلی برای جلوگیری از خام فروشی میباشد. تعامل و دوستی با دنیا تنها داروی موثر برای درمان این اقتصاد بیمار میباشد.دولت رییسی مسیر درستی را برای تنش زدایی آغاز کرده است که باید این مسیر ادامه یابد.
علی امیری فراهانی۳۰۳۴۴۵۹۱۸:۵۷:۱۶ ۱۴۰۲/۲/۱۸
با تشکر از الف. وقتی بدنبال منابع برای تهیه این یادداشت بودم به پروژه توربین بادی شرکت معظم المانی برخوردم که اشاره میکرد قدیمترین نیروگاه بادی دنیا با هزار سال قدمت که هنوز با طراحی ویژه خود فعال در ایران قرار دارد. در روستای نشتیفان از توابع سنگان و خواف خراسان‌ و جالبتر اینکه حالا چند شرکت بزرک اروپا و امریکا دارند مشابه دقیق این نیروگاه بادی را برای تولید انبوه در سقف حانه ها و اداره جات استفاده میکنند. شخصا با این روستا اشنایی ندلشتم و اطمینان دارم خیلی از دوستان مانند من اولین بار هست که می شنویم. ولی شرکتهای بزرگ فناوری دنیا از دانش مهندسی ان دارند بیشترین بهره را میبرند
ناشناس۳۰۳۴۴۶۷۱۹:۰۲:۴۲ ۱۴۰۲/۲/۱۸
جالب هست بدانید الان شرکت صنایع دریایی چین با همکاری شرکتهای انرژی نوین چین در حال ساخت بزرگترین سازه های دریایی برای نصب مرتفع ترین توربین دریایی با ارتفاعی تقریبا برابر با برج میلاد در وسط دریاها هستند که فقط قطر پره های ان ۲۸۰ متر هست و می تواند تا ۲۸ مگاوات انرژی تولید کند. توربین ها هر چه مرتفع تر ساخته شوند بازدهی انها تصاعدی افزایش می یابد بخصوص در میان دریا. ۲۸ مگاوات بیشتر از ۷ برابر توربیتهای کنونی است
ناشناس۳۰۳۴۴۶۹۱۹:۰۶:۵۰ ۱۴۰۲/۲/۱۸
زمینه ساز و خواستگاه تحول سرمایه انسانی هست. باور کنین اگه نخبه هامون را حفظ کنیم ما هم میتوانیم. حقوق های نجومی را بدیم به این بچه ها. ببینین چی کار میکنن. تو رو خدا ای مسئولین یه کم فکر ایران باشین.
ناشناس۳۰۳۴۴۷۷۱۹:۱۹:۱۲ ۱۴۰۲/۲/۱۸
کاملا بحث درستی است که کسی به آن اهمیت نمیدهد. سالها پیش در جلسه ای با حضور نمایندگان صنعت نفت و خودرو همین بحث برقی کردن خودروها را مطرح کردم و حتی نمایندگان نفت تاکید کردند که چاههای ما در چند سال آینده به دلیل کیفت نفتش ارزش استخراج نخواهد داشت، اما خودرو سازان باز بر ادامه تولیدشان با همین تکنولوژی اصرار داشتند.
ناشناس۳۰۳۴۴۸۴۱۹:۲۴:۱۳ ۱۴۰۲/۲/۱۸
جای هیچ نگرانی نیست ، چون در کشور ما با تکنولوژی ساخت پراید و.... بنزین کم هم داریم .
ناشناس۳۰۳۴۶۵۷۲۱:۳۶:۰۳ ۱۴۰۲/۲/۱۸
نگاه و بینش برخی مسئولان یا تحلیلگران کشور واقعا غیر اکادمیک هست. مثلا تولید فولاد ترکیه چهل میلیون تن یا چین یک میلیارد تن و ایران سی میلیون تن هست. فوری نتیجه میگیرند که پس المان که فقط ۳۰ میلیون تن تولید فولاد سالانه دارد حسابی عقب افتاده. این کارشناسان اصلا نمی دانند تولید سی میلیون تنی فولاد المان اغلب از پیشرفته ترین انواع الیاژهای فولادی است که حتی شرکتهای امریکایی و ژاپنی هم هنوز به دانش فنی ان نرسیدند و به واردات از المان نیاز دارند. از ان مهمتر این فولاد را المان در ساخت دستگاههای فوق پبشرفته مانند ام ار ای و... استفاده میکند. مثل اینکه بگویید فلان روستا صد متر فرش خرسک می بافد و نتیجه بگیرید از فلان روستا که ده متر فرق نفیش ابریشمی میبافد جلوتر هست!
ناشناس۳۰۳۴۷۰۶۲۲:۱۵:۱۱ ۱۴۰۲/۲/۱۸
به این میگن مقاله مرحبا بر نویسنده اش. بله درسته ما هنوز در مسائل پیش پا افتاده و عصر زغال سنگی گیر کردیم و چه استعدادهای بسیاری که ما در دانشگاهها داشتیم و به خاطر عدم توجه و اولویت ندادن به تکنولوژی های نوین از سوی مسئولان از کشور رفتند
ناشناس۳۰۳۴۷۲۹۲۲:۳۱:۱۵ ۱۴۰۲/۲/۱۸
خیلی وقته کشور فقط به روز اداره می‌شود و برنامه ای برای آینده ندارد
ناشناس۳۰۳۴۷۳۸۲۲:۴۱:۳۲ ۱۴۰۲/۲/۱۸
واقعا چنین مقاله واقع گرایانه ای از سایت الف بعید بود
ناشناس۳۰۳۴۸۷۲۰۰:۰۲:۴۱ ۱۴۰۲/۲/۱۹
فعلا کارمسئولین کشور شده قیمت گذاری روی خودروهای وازده ی چینی ، و ملت هم حرص آنها را میزند و هل من مزید می گوید برای همین بنجولها. معلوم است بهترازاین نمی شویم. مقطع فعلی شده مثل قبل از مشروطیت . حالا حساب کنید بادرنظرگرفتن شرایط فعلی ، ماتحریمهارابه فرصت تبدیل کرده ایم یا آنها. بایستی از تک تک افراد شروع کرد ودیدگاهمان را اصلاح کنیم . تک تک افراد ملت از دولتیها تا مردم عادی .
ناشناس۳۰۳۴۸۸۳۰۰:۱۷:۳۱ ۱۴۰۲/۲/۱۹
سلام نگران نباشيد هنوز خواب سنگین و گران ایرانی‌ها تمام نشده تا مشکلات فرهنگی واخلاقی ملت‌ و دولت ایران حل نشه اقتصاد هم درست نمیشه بزرگترین سرمایه برای یک ملت وجود نسلی با سواد و با فرهنگ می باشد.
کاوه۳۰۳۴۹۰۴۰۰:۴۵:۲۱ ۱۴۰۲/۲/۱۹
دوست عزیز ساخت اتومبیل برقی نیاز به داشتن فن آوری و زیر ساختهای عظیم مثل ایستگاههای شارژ باتری یا باطریهایی که بتوانند برای مسافتهای طولانی انرژی را ذخیره کند دارد الان خوددمن یک وسیله نقلیه برقی دارم که فقط بیست کیلومتر می تواند بدون شارژ مجدد حرکت کند حالا فکر کن اگر بخواهیم وسیله نقلیه ای که پنج نفر را حمل می کند و می خواهد از تهران یا ساری به بندرعباس برود چقدر انرژی الکتریکی ذخیره شده باید داشته باشد بعد بگو ما باید اتومبیلهای بزقی استفاده کنیم .
ناشناس۳۰۳۴۹۷۴۰۵:۲۳:۳۸ ۱۴۰۲/۲/۱۹
درود بر نويسنده اين مطلب واقعا هشداري است براي اينده مبهم ايران كه هنوز مسوولان كشور بدنبال تعيين قيمت مرغ وتخم مرغ وتعيين نوع پوشش مردم وموضوعات غير حاكميتي هستند كه اينها بايد توسط مردم پيكيري شود امارات به عنوان الگوي كشور هاي منطقه كه نفت وگاز هم دارد ولي توانسته قيمت كالاهاي خودرا بدون دادن يارانه واقعي كند وحقوق ودستمزد را هم واقعي نمايد وامروز امارات گران ترين زندگي را براي مردم ديگر كشورها رادر حالي دارد كه بيشترين حقوق ودستمزد را به مردمش پرداخت مَي كند ورفاه مناسبي براي شهروندانش ايجاد كرده است.
امیر۳۰۳۵۰۴۱۰۷:۱۲:۵۵ ۱۴۰۲/۲/۱۹
کار سیاستمداران، دوراندیشی است که البته با وجود احزاب و چرخش شایستگان این مهم رخ میدهد. اما خودتان قضاوت کنید! این مقاله نشان میدهد که به دور از دوراندیشی چرخش روزگار کرده ایم.خدا عاقبت آیندگان را به خیر کند.
ناشناس۳۰۳۵۰۸۷۰۸:۱۴:۱۵ ۱۴۰۲/۲/۱۹
بد نیست یه سوال بشود چرا مسیولین وقت سایپا و ایران خودرو، ماشین ساخت جمشید آرین را رد کردند،
محمد۳۰۳۵۱۲۷۰۹:۰۳:۰۱ ۱۴۰۲/۲/۱۹
فراموش نکنید که صنعت هسته‌ای کاربردهای فراوانی از جمله تولید مواد غدایی و درمان بیماران و تولید انرژی و .‌... دارد و موارد گفته شده هرچند مهم هستند ولی تولید باطری ابرچالش فعلی محسوب نمی‌شود. از طرف دیگر یک ملت باید دسترسی حداقلی به نیازهای اولیه، خوراک و پوشاک و مسکن، داشته باشد تا بعد بتواند به گامهای بعدی پیشرفت بیندیشد.
ناشناس۳۰۳۵۲۳۲۱۰:۳۱:۱۲ ۱۴۰۲/۲/۱۹
در سفری که دو هفته پیش به چین بعد از سه سال محدودیت کرونا داشتم دو موضوع به شکل بارزی جلب توجه میکرد 1- افزایش محسوس ماشین های ساخت چین با کیفیت بالا درخیابان ها 2- افزایش بسیار زیاد ماشین های برقی که بدلیل رنگ پلاک سبز متفاوت قابل تشخیص است. جالب اینکه عمده این ماشین های ساخت چین هستند
شاهین پهنادایان۳۰۳۵۳۵۰۱۱:۳۸:۰۸ ۱۴۰۲/۲/۱۹
با درود مقاله شما را خوانده ام و نظرات را بیشتر متوجه گفته نویسنده نشده اید اخطاری که سال 2011 در سر کلاس درس کرده و از آن موقع نتیجه تک صدایی مانند نویسنده این مطلب گردیده باز هم جای شکر دارد که می نویسید و تشکر می کنم از شما و اشاره های دقیقا شما بخصوص در باره ذغال سنگ
ناشناس۳۰۳۵۳۵۶۱۱:۴۱:۰۸ ۱۴۰۲/۲/۱۹
مقاله بسیار هشدار دهنده ای است، بخصوص در زمینه اتکا بیش از حد به انرژی فسیلی و هسته ای و غافل شدن از انرژی خورشیدی/جالب است بدنید که کشور ما بدلیل بیابانهای وسیع می تواند یکی از بزرگترین تولیدکنندگان انرژی خورشیدی باشد اگر بصورت فوری و ویژه این صنعت جدید ایجاد نشود،بدون شک از غافله تمدن عقب خواهیم ماند.شاید روزی اینترنت و اطلاعات مبنای قدرت بود، ولی امروزه انرژی خورشیدی می تواند مبنای قدرت باشد.
ناشناس۳۰۳۵۵۲۰۱۳:۳۷:۴۵ ۱۴۰۲/۲/۱۹
اگر همین امروز از شعارهای توخالی دست برنداریم و اولویت اول کشور را مانند همه دنیا منافع ملی قرار ندهیم در آینده به ملتی فقیر با اقتصادی نابود شده تبدیل خواهیم شد .
ناشناس۳۰۳۶۴۲۷۰۰:۵۷:۱۱ ۱۴۰۲/۲/۲۰
کاش عملکرد دولت‌ها در گذشته و بعدا قابلیت گره زدن داشت یا میشد اقتصاد بعداز جنگ جهانی دوم ایران اشغالی را با اقتصاد تمام و کمال بیش از چهار دهه ای اینک مقایسه کرد یا برنامه ریزی و اهداف را مثبت ارزیابی کرد. بعد شما چگونه فکر می کنی ده سال دیگر چکاره ایم وقتی دولت به هیچ کس پاسخگو نیست .
ناشناس۳۰۳۷۱۶۲۱۲:۴۷:۵۸ ۱۴۰۲/۲/۲۰
ایران خودرو سایپا در حال ثبت نام پراید و سمند و تحویل در سالهای اینده هستن
ناشناس۳۰۳۸۳۸۴۰۸:۲۶:۱۱ ۱۴۰۲/۲/۲۱
آنچه می‌تواند ایران را نجات دهد. حاکمیت اخلاق و ارتباط با کل کشورهای دنیا است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین