پایگاه خبری "دیلی بیست" بررسی می کند؛ ۱۱ سناریوی جنون‌آمیز در مورد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

گروه جهان الف،   4020607097 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

پایگاه خبری دیلی بیست در گزارشی می نویسد: «شاید این ایده که ترامپ از آمریکا فرار کند، چندان واقع‌بینانه نباشد. حتی خودِ ترامپ نیز در شبکه اجتماعی‌اش یعنی TRUTH با این سناریو شوخی کرده است. با این حال، باید از خودمان بپرسیم که اگر ترامپ به صورت قطعی محکوم شود و برای او حکم زندان بُریده شود، آیا باز هم گزینه فرار او از آمریکا، غیرواقع بینانه است؟»

۱۱ سناریوی جنون‌آمیز در مورد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

به گزارش الف؛ پایگاه خبری "دیلی بیست" در گزارشی با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا به بررسی 11 سناریو و پیشامدِ احتمالی جنون‌آمیز با محوریت رویداد مذکور پرداخته است. سناریوهایی که در صورت تحقق می توانند آثار و تبعات سیاسی، اجتماعی و امنیتی قابل توجهی را برای آمریکا داشته باشند. 

1: عدم تایید صلاحیت ترامپ برای شرکت در انتخابات

«در مدت اخیر، شمار قابل توجهی از پژوهشگران و فعالان حقوقی بر شدت تلاش های خود افزوده اند تا با استناد به این گزاره که ترامپ اقدام به تحریک شورش ششم ژانویه کرده، صلاحیت ترامپ جهت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا را زیر سوال  ببرند. این طیف ها به طور خاص جهت پیشبرد استدلال خود، (از حیث حقوقی) به بند سوم اصلاحیه 14 قانون اساسی آمریکا اشاره دارند. در این میان، فعالان سیاسی نیز در حال تلاش هستند تا استدلال هایی از این دست را در حوزه سیاسی به پیش برند. 

حال اینکه تا چه میزان اعتراض ها علیه کاندیداتوری ترامپ، در میدان عمل ماهیت عملیاتی به خود گیرند و مانع از حضور وی در انتخابات شوند، چندان مشخص نیست. با این حال، تردیدی نیست که حامیان آن ها، ایده های خود را در دادگاه ها و مجامع قضایی آمریکا به آزمایش خواهند گذاشت. در این میان، نکته قابل تامل این است که امکانِ تحقق تلاش هایی از این دست کم هم نیست و اگر چنین شود، حزب جمهوری‌خواه، شخص ترامپ و البته کلیت معادلات سیاسی و انتخاباتی در آمریکا با یک زلزله بزرگ رو به رو خواهند شد. 

2: چالش سلامتی جسمی نامزدهای انتخابات آمریکا

در صورت نهایی شدن مبارزه انتخاباتی ترامپ و بایدن جهت کسب کرسی ریاست جمهوری آمریکا در جریان انتخابات سال 2024 آمریکا، ما شاهد رقابت دو تن از سالخورده ترین کاندیداها در کل تاریخ سیاسی آمریکا خواهیم بود. هر دو نامزد، در محدوده سنی حدودا 80 سال قرار دارند و این بدان معناست که هر دو نسبت به مسائل مرتبط با سلامتی خود، به شدت آسیب پذیر هستند و امکان دارد که هر آن با یک چالش جدی در این حوزه رو به رو شوند. 

ترامپ از چاقی رنج می برد و و البته که عصبانیت و استرس بالای وی در جریان مشکلات حقوقی که برایش مطرح شده و می شوند نیز می توانند تا حد زیادی سلامتی وی را تحت تاثیر قرار دهند. بایدن نیز وضعیت بهتری ندارد و بعید نیست که در روزها و ماه های آتی شاهد ایجاد چالش های سلامتی جدی و قابل توجه برای وی باشیم. از این رو، مساله سلامتی فیزیکی و جسمی دو کاندیدای اصلی انتخابات 2024 آمریکا، موضوعی کاملا جدی است. مسئله ای که چه در بحبوحه کارزارهای انتخاباتی و چه حتی پس از آن، می تواند آثار و تبعات منفی قابل توجهی را با خود به همراه داشته باشد. 

3: محکوم شدن قضایی ترامپ به یک یا چند جرم

شاید یکی از محتمل ترین گزینه هایی که در فهرست کنونی می تواند در بحبوحه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حادث شود، این است که امکان دارد ترامپ به یک یا چند جرم، از سوی دستگاه قضایی آمریکا محکوم شود. در این رابطه برخی به طور خاص به این مساله اشاره می کنند که هیچ بعید نیست ترامپ به ویژه به دلیل اقداماتش در زمینه تحریک شورش ششم ژانویه که با پیگیری مامور قضایی ویژه این کشور یعنی "جک اسمیت" همراه است، در نهایت محکوم شود و حکم قضایی بگیرد. 

آمریکا هیچگاه شاهد آن نبوده که یک رئیس جمهور سابق آن محاکمه شود. البته که این کشور هیچگاه شاهد این نبوده که یک رئیس جمهور سابق در این کشور با ده ها اتهام قضایی رو به رو باشد و با این شرایط، بخواهد بار دیگر در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز شرکت کند. اگر ترامپ از نظر قضایی محکوم شود، شاید حامیان دوآتشه اش همچنان به وی رای دهند با این حال، نیمی از جمهوری‌خواهان و اغلب رای دهندگان مستقل و دموکرات ها، چنین نخواهند کرد. 

4: ترامپ تهدیدات قضایی علیه خود را وخیم تر خواهد کرد

کسانی که ترامپ را می شناسند خوب می دانند که هیچ بعید نیست وی در جریان طی شدن فرآیند قضایی محاکمه خود و یا در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا، وضعیت را برای خودش بدتر کند و مرتکب جرایم جدیدی شود. در واقع، ترامپ می تواند شرایط جاری برای خودش را که به هیچ عنوان خوب نیست، با در نظرگرفتن اهداف سیاسی و انتخاباتی، بدتر و وخیم تر کند. 

رفتارهای خاص ترامپ در بحبوحه طرح اتهامات قضایی اخیر علیه او، تا حد زیادی این فرضیه که او در ماه های آتی تنش آفرینی بیشتر را در دستورکار دارد و سعی در تحریک شورش و هرج و مرج های بیشتر در کشورش دارد را تا حد زیادی تایید می کند. 

5: چالش معرفی یک رقیب جدی برای ترامپ

اینکه مشاهده می‌کنیم ترامپ سیاستمدار بلامنازع کنونی در حزب جمهوری‌خواه است، چندان مرتبط با صلاحیت سیاسی و یا مهارت‌های او نیست. بلکه باید به این مساله توجه داشت که او رقبای قدرتمندی را پیش روی خود نمی بیند. در این راستا، باید این سوال را پرسید که اگر وضعیت علیه ترامپ به شدت وخیم شود و حزب جمهوری‌خواه به این جمع بندی برسد که شکست او قطعی است، آیا باز هم از ترامپ حمایتی خواهد کرد؟ 

تردیدی نیست که حزب جمهوری‌خواه خود را برای این سناریو نیز آماده می کند و اگر ببیند وضعیت برای ترامپ بحرانی می شود، قطعا کارت جدید را رو خواهد کرد که البته این رویکرد حزب جمهوری خواه می تواند واکنش‌های منفی را از سوی ترامپ نیز برانگیزد. 

6: ترامپ از آمریکا فرار کند

بله شاید این ایده که ترامپ از آمریکا فرار کند، چندان واقع بینانه نباشد. حتی خودِ ترامپ نیز در شبکه اجتماعی‌اش یعنی TRUTH با این سناریو شوخی کرده است. با این حال، باید از خودمان بپرسیم که اگر ترامپ به صورت قطعی محکوم شود و برای او حکم زندان بریده شود، آیا باز هم گزینه فرار او از آمریکا، غیرواقع بینانه است؟ 

او هواپیمای شخصی و دوستان خودش را در خارج از آمریکا دارد. او پول هم دارد. اگرچه که وی پیشتر به نوعی به این نکته اشاره کرده که بدش هم نمی آید که در کشوری غیر از آمریکا نیز حضور داشته باشد. مجموع این مساله ما را به سمت این نکته هدایت می کنند که اگر شرایط علیه ترامپ وخیم شود، هیچ بعید نیست که او سناریوی خروج از آمریکا و یا بهتر بگوییم فرار از این کشور را در دستورکار قرار دهد. 

7: احتمال انفجارِ رویدادهای خشونت آمیز در آمریکا

در ماه های گذشته حرف و حدیث های زیادی در مورد عملکرد حزبیِ بسیاری از نهادهای حکمرانی در آمریکا مطرح شده است. در این چهارچوب، برخی ابراز نگرانی می کنند که خطرناک خواهد بود اگر افراط گرایان  آمریکایی و افراد نزدیک به ترامپ کنترل نهادهای مهم در این کشور را به دست بگیرند. البته که حامیان جریان های افراطی در آمریکا نیز هر لحظه می توانند خشونت و انفجارهای بزرگی را در این کشور رقم بزنند. 

توجه داشته باشیم که با حرکتِ روند محاکمه قضایی ترامپ به سمت جلو، امکان وقوع سناریوهای ناشناخته نیز بیشتر و بیشتر می شود. مساله ای که در صورت تحقق، پیامدهای سیاسی و اجتماعی قابل توجهی را برای آمریکا به دنبال خواهد داشت. 

8: وقوع مداخلات خارجی گسترده در انتخابات آمریکا 

برخی در غرب معتقدند که دولت روسیه و شخص پوتین انگیزه های جدی را برای پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دارند. در این راستا، بسیاری این احتمال را می دهند که دولت روسیه بر  شدت مداخلات خود در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا بیفزاید. تحلیلگران غربی معتقدند که اگر ترامپ رئیس جمهور آمریکا شود، روسیه وضعیت بهتری را در چهارچوب جنگ اوکراین پیدا خواهد کرد و دیگر خبری از ارائه کمک های گسترده مالی و تسلیحاتی واشینگتن به اوکراین نیست. 

9: تغییر  فاحش در روند جنگ اوکراین و یا رهبریِ روسیه

برخی بر این باورند که اگر روند جنگ اوکراین به نحوی پیش رود که روسیه بتواند پیشرفت ها و دستاوردهای قابل توجهی را در قالب آن کسب کند، جمهوری خواهان عرصه ای مناسب پیدا خواهند کرد تا با استناد به آن، کارآمدی سیاست های دولت بایدن در قالب جنگ مذکور را زیر سوال ببرند. 

در عین حال، با توجه به تحولات اخیر در روسیه و وقوع برخی هرج و مرج ها در این کشور، اگر در سطح رهبری این کشور تغییری رخ دهد، بدون تردید، این موضوع به ضرر ترامپ خواهد بود و می تواند راه را برای تقویت دستِ بایدن در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا هموار کند. نباید فراموش کرد که دولت کنونی روسیه بیش از آنکه بایدن را گزینه ای مطلوب برای خود ببیند، ترامپ و طیف افراطی متحد وی در قدرت را گزینه‌های مطلوب خود می داند. 

10: وقوع یک فاجعه طبیعی

در روزها و ماه های گذشته، شاهد وقوع فجایع طبیعی زیادی به ویژه در آمریکا بوده ایم. به طور خاص افزایش قابل توجه درجه حرارت هوا و همچنین آتش سوزی مرگبار هاوایی از جمله این فجایع طبیعی هستند. از این رو، هیچ بعید نیست که در بحبوحه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا نیز شاهد وقوع یک فاجعه بزرگ طبیعی باشیم که هم بر موضع و جایگاه نامزدهای اصلی و هم وضعیت رای دهندگان آمریکایی اثرگذاری منفی قابل توجهی داشته باشد. 

11: وقوع تحولات غیرقابل پیش‌بینی 

وقوع تحولات منفی یا مثبت جدید در فضای اقتصادی آمریکا، می تواند اثرگذاری قالب توجهی را بر روند انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا داشته باشد. در عین حال، وقوع یک بحران نظامی در مورد مسائلی نظیر ایران و یا تایوان هم می تواند اثرگذاری مشابهی را داشته باشد. به بیان ساده تر، وقوع رویدادهای ناخواسته اما مهم(در حوزه های اقتصادی و سیاسی)، می توانند تا حد زیادی جریان و روند انتخابات سال 2024 آمریکا را تغییر دهند.»

 

لینک: 

https://www.thedailybeast.com/11-wild-things-that-could-happen-in-the-2024-election?ref=home

 

 

دیدگاه کاربران

عمران۳۲۰۶۲۰۴۰۲:۲۴:۵۷ ۱۴۰۲/۶/۸
در مورد بند یک و مساله رد صلاحیت یا disqualification بعد از جنگ داخلی در امریکا و دوران بازسازی در اواخر قرن نوزدهم (یعنی بیش از صد و پنجاه سال پیش) هیچ مقام سابق امریکایی در هیچ انتخاباتی تا کنون رد صلاحیت نشده است. حتی یک سوسیالیست که به اتهام جاسوسی در زمان جنگ جهانی اول رد صلاحیت شده بود با طرح دعوی در دادگاه موفق شد رد صلاحیتش در انتخابات کنگره را ابطال کند. بکارگیری اصلاحیه ی چهاردهم قانون اساسی امریکا در مورد ترامپ از لحاظ حقوقی بسیار دشوار است چون معنی «شورش» که شرط لازم برای اِعمال آن بند است دقیقا در قانون اساسی مشخص نشده و سابقه ی تاریخی واضحی هم ندارد که بر اساس آن بتوان عمل کرد.
ناشناس۳۲۰۶۴۰۸۰۹:۱۲:۴۱ ۱۴۰۲/۶/۸
شما نگران انتخابات خودمان باش
ناشناس۳۲۰۶۴۳۷۰۹:۳۰:۲۵ ۱۴۰۲/۶/۸
ای کاش وضعیت نامزدهای ریاست جمهوری خودمون هم با این دقت تو یک مقاله بررسی میکردید قبل از انتخابات
ناشناس۳۲۰۶۶۴۰۱۲:۰۳:۱۰ ۱۴۰۲/۶/۸
الان همه ی این 11 گزینه جنون آمیز بود ؟
بیطرف۳۲۰۷۰۹۲۱۶:۲۰:۲۰ ۱۴۰۲/۶/۸
یه مقدار هم راجع به انتخابات روسیه و چین بنویسید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  16. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  17. من عجله ندارم!

  18. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  21. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  24. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  25. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

آخرین عناوین