رشوه اقتصادی نتانیاهو به بن سلمان در مسیر عادی‌سازی

گروه جهان الف،   4020518042 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

نتانیاهو بعد از شکست در مسیر گسترش توافق‌های عادی‌سازی با کشورهای عربی این بار قصد دارد از یک تله اقتصادی برای کشاندن عربستان به قطار سازش استفاده کند.

رشوه اقتصادی نتانیاهو به بن سلمان در مسیر عادی‌سازی

به گزارش الف، درحالی که بحث عادی‌سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی‌ و گمانه‌زنی‌ها در این زمینه تبدیل به یکی از سوژه‌های اصلی رسانه‌ها طی چند هفته گذشته شده، اما منابع و محافل عبری هنوز از موانع و چالش‌هایی صحبت می‌کنند که به روند توافق سازش ریاض و تل‌آویو آسیب می‌زند. شروطی که عربستان به این منظور مطرح کرده از جمله دستیابی به فناوری هسته‌ای یکی از عواملی است که ذهن اسرائیلی‌ها را به خود مشغول و آنها را نگران کرده است.

در همین چارچوب کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که در بازاریابی برای گسترش توافق‌های سازش از خلال «دیپلماسی» شکست خورد، با اطلاع از علاقه «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی به پروژه‌های اقتصادی بین‌المللی، قصد دارد برای کشاندن عربستان به معاملات عادی‌سازی، یک تله اقتصادی برای این کشور بگذارد.

به همین منظور نتانیاهو در نشست هفته قبل کابینه خود از آغاز اجرای پروژه جدید «راه آهن» خبر داد که می‌تواند فلسطین اشغالی را به کشورهای حوزه خلیج فارس پیوند دهد. نتانیاهو گفت که اسرائیل به زودی پروژه راه آهن جدید را که 27 میلیارد دلار بودجه نیاز دارد آغاز خواهد کرد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در این زمینه اعلام کرد که اسرائیل از طریق این خط آهن جدید می‌تواند کالاهای خود را از بندر ایلات در دریای سرخ به دریای مدیترانه منتقل کند. این راه آهن همچنین می‌تواند امکان ایجاد خطوط قطار از اسرائیل (فلسطین اشغالی) به عربستان و شبه جزیره عربی را فراهم کند. 

بندر ایلات که در ساحل خلیج عقبه و دریای سرخ قرار دارد، تنها راه رسیدن صهیونیست ها به دریای سرخ است و در صورت احداث این راه آهن به طول 350 کیلومتر، کشتی‌هایی که از خلیج فارس و شرق آسیا به اروپا و غرب سفر می‌کنند در بندر ایلات پهلو می‌گیرند و محموله آنها با قطار از ایلات به بندر اسدود و از آنجا به اروپا منتقل می‌شود.

رژیم اشغالگر پروژه افتتاح خط آهن ایلات به بنادر حیفا و اسدود را در سال 2013 که در آن زمان هم نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم بود مطرح کرد اما این طرح تصویب نشد. نتانیاهو در آن زمان گفت که ایجاد این خط آهن می‌تواند به تسریع تجارت بین‌النللی اسرائیل کمک کند. 

قرار بود ساخت این راه آهن به شرکت‌های چینی سپرده شود تا در کمترین زمان آن را آغاز کنند که البته این اتفاق نیفتاد. اما به نظر می‌رسد این بار کابینه  راست افراطی نتانیاهو مصمم است این پروژه را در سریع ترین زمان ممکن اجرا کند؛ زیرا تصمیم‌گیری‌ها اکنون در دست وزرای تندروی کابینه نتانیاهو بوده و هیچ مانعی برای تصویب بودجه پروژه مذکور وجود ندارد.

اما صرف نظر از منافع تجاری و اقتصادی مورد ادعای تل‌آویو در مورد خط راه آهن جدید خود، اهداف دیگری پشت این پروژه نهفته است که برخی از آنها به کشورهای عربی ختم می‌شود. عادی‌سازی روابط با عربستان بزرگترین هدفی است که نتانیاهو از زمان بازگشت به عرصه قدرت رژیم صهیونیستی در چند ماه گذشته دنبال می‌کند و حتی محافل عبری هشدار می‌دهند که ممکن است نتانیاهو به خاطر عطش خود برای امضای قرارداد سازش با عربستان، منافع اسرائیل را نیز به خطر انداخته و شروط غیرممکن ریاض به ویژه در زمینه هسته‌ای را بپذیرد.

به همین منظور، تل‌آویو در صدد تحریک کشورهای عربی برای پیوستن به پروژه خط آهن جدید اسرائیل هستند و به آنها اطلاع داده‌اند که از طریق این راه آهن، این کشورها می‌توانند کالاهای خود را در کوتاه ترین زمان ممکن از دریای سرخ به دریای مدیترانه منتقل کنند. به عبارت دیگر این خط آهن می‌تواند جایگزین کانال سوئز شود که پیشتر کشورهای عربی کالاهای خود را از طریق آن به اروپا منتقل می‌کردند.

در نوامبر 2018 «یسرائیل کاتس» وزیر حمل و نقل سابق رژیم صهیونیستی در خلال سفر به اردن از طرحی به نام «راه‌آهن صلح» صحبت کرد که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را به فلسطین اشغالی متصل می‌کند. چند ماه قبل نیز نتانیاهو در دیدار با پادشاه اردن همین موضوع را مطرح کرد که از خلال آن خطوط قطار بین اراضی اشغالی تا عمق عربستان می‌تواند راه‌اندازی شود.

رژیم صهیونیستی مقدمات انتقال کالا از ایلات به دریای مدیترانه را در سال‌های اخیر آغاز کرد و در سال 2021 این رژیم و امارات برای انتقال نفت این کشور به اروپا از طریق خط لوله ایلات - عسقلان به توافق رسیدند و درحال حاضر امارات محموله‌های نفتی خود را از این طریق به اروپا منتقل می‌کند. روزنامه عبری هاآرتص اعلام کرد که تعداد نفتکش‌هایی که از بندر ایلات به دریای مدیترانه منتقل می‌شوند بعد از توافق اسرائیل و امارات پنج برابر شده است.

رسانه‌های عبری همچنین گزارش دادند که اگر دیگر کشورهای عربی هچون قطر و عربستان از خطوط راه‌آهن جدیدی اسرائیل برای انتقال نفت خود به اروپا استفاده کنند، راه برای گسترش توافق‌های سازش با تل‌آویو باز می‌شود و این امر کابینه نتانیاهو را تشویق به افتتاح راه‌آهن ایلات-اسدود در سریع‌ترین زمان ممکن می‌کند.

علاوه بر آن، درآمدهای زیادی از این راه نصیب صهیونیست‌ها می‌شود. روزنامه اقتصادی گلوبز در این زمینه گزارش داد که پروژه خط آهن جدید اسرائیل به بهبود گردشگری در ایلات کمک می‌کند و تل‌آویو می‌تواند بخشی از خسارات اقتصادی ناشی از خروج سرمایه‌های خارجی در سال گذشته را جبران کند.

از سوی دیگر، اگرچه هدف طرح جدید کابینه نتانیاهو بهبود روابط با کشورهای عربی است، اما این پروژه اساساً کانال سوئز را که دهه‌هاست دریای سرخ و دریای مدیترانه را به هم متصل می‌کند دور می‌زند و شریان حیاتی اقتصاد مصر را از بین می‌برد. بنابراین اگر پروژه راه آهن رژیم صهیونیستی اجرا شود و کشورها از این مسیر برای حمل کالاهای خود به اروپا استفاده کنند، مصر خسارت سنگینی متحمل خواهد شد.

همچنین اسرائیل مدت‌هاست برای ترغیب ریاض جهت پیوستن به قطار سازش، در تلاش برای انتقال حاکمیت دو جزیره راهبردی «تیران و صنافیر» از مصر به عربستان است. این اقدامات رژیم صهیونیستی قطعا موجب بروز تنش در روابط تل‌آویو و قاهره خواهد شد.

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۸۳۰۴۲۰۸:۴۹:۰۱ ۱۴۰۲/۵/۲۰
شیخ نشینان خلیج فارس تا زمانی که سطح سیاسی شان پیشرفت نکند به همین صورت هستند.مزدوران صهیونیستی هیچ تعهدی نسبت به هیچ کس ندارند و به راحتی سر آنها را زیر آب می کنند. مانند صدام قذافی
ناشناس۳۱۸۳۰۵۲۰۸:۵۸:۴۲ ۱۴۰۲/۵/۲۰
رشوه به نام شیرینی معامله نامگذاری میشه .
مجتبی۳۱۸۳۰۵۳۰۸:۵۸:۵۹ ۱۴۰۲/۵/۲۰
همه منطقه تلاش می‌کنند که ایران را از مسیر ترانزیت خارج کنند
ناشناس۳۱۸۳۰۶۲۰۹:۰۹:۰۱ ۱۴۰۲/۵/۲۰
به فکر سرزمین های از دست رفته ایران باشید که روسیه آن سرزمین ها را از مام میهن ایران جدا کرد.
ناشناس۳۱۸۳۰۷۲۰۹:۱۷:۳۵ ۱۴۰۲/۵/۲۰
امروز قدرت یعنی قدرت نظامی و اقتصادی با هم . اگر قدرت نظامی ایران (منهای نیروی هوایی) بر فرض 20 برابر عربستان باشد قدرت اقتصادی عربستان دهها برابر ایران است . عادی سازی روابط کشورهای عربی با ایران به منظور جلوگیری از تنش به منظور توسعه سرمایه گذاری در کشورهایشان است.
ناشناس۳۱۸۳۰۷۷۰۹:۲۵:۲۱ ۱۴۰۲/۵/۲۰
برای رفاه مردمش همه کار میکنه
ناشناس۳۱۸۳۱۱۹۱۰:۰۷:۲۳ ۱۴۰۲/۵/۲۰
جالبه مگه حاکمان عربستان دست نشانده آمریکا نبودند ؟؟
ناشناس۳۱۸۳۱۴۳۱۰:۳۵:۳۳ ۱۴۰۲/۵/۲۰
غده سرطانی جایی در آینده جهان ندارد چون محو شدن آن حتمی هست و هرکی هم با آنها راه بیاید روسیاهی برای آن ها خواهد بود
ناشناس۳۱۸۳۱۵۸۱۰:۵۰:۲۶ ۱۴۰۲/۵/۲۰
مهم این هست که حاکم یک کشور برای رفاه ملتش تلاش کند .
علی۳۱۸۳۲۲۰۱۱:۵۱:۱۲ ۱۴۰۲/۵/۲۰
شخص بن سلمان نیازی به پول هیچ کشوری ندارد ، تمام این پروژه ها برای آینده کشورش است
ناشناس۳۱۸۳۳۱۶۱۳:۴۸:۵۸ ۱۴۰۲/۵/۲۰
بن سلمان نباید حقه و گول این کافر حربی را بخورد نتانیا هو حرام زاده می خواهد عربستان را در تله و دام گرفتار نماید که رژیم موقت صهیو نیستی برای عرب های منطقه پهن کرده است ....
محمد قاسمی۳۱۸۳۳۱۸۱۳:۴۹:۲۷ ۱۴۰۲/۵/۲۰
خاورمیانه در حال پوست اندازیست مراقب باشیم آلمان شرقی یا اروپای شرقی نشیم
ناشناس۳۱۸۳۳۳۰۱۴:۰۱:۲۷ ۱۴۰۲/۵/۲۰
به این میگن اقتدار که برای برقراری ارتباط پیشنهادات عالی بهت بدن .
ناشناس۳۱۸۳۳۳۲۱۴:۰۲:۳۰ ۱۴۰۲/۵/۲۰
عربستان اردن و امارات نباید حقه این مردک صهیونیست را بخورند عمر رژیم موقت صهیو نیستی رو به پایان وتمام هست با این رژیم صفاک وغاصب سرمایه گذاری نکنند ....
ناشناس۳۱۸۳۴۹۶۱۶:۵۴:۳۹ ۱۴۰۲/۵/۲۰
بن سلمان خودش به پول و رشوه نیاز ندارد. این اسراییله که محتاج کمکهای امریکاست. هرچی شرکت امریکایی یه سهامش مال عربستانه، تنها چیزی که لازم نداره سرمایه
ناشناس۳۱۸۳۵۴۵۱۷:۴۳:۵۸ ۱۴۰۲/۵/۲۰
عربستان باید فلسطین را ببیند و اصلا با اسرائیل دست همکاری ندهد
ناشناس۳۱۸۳۷۱۶۲۱:۱۸:۴۰ ۱۴۰۲/۵/۲۰
در جهانی که اعراب با اسرائیل کنار بیان برنامه ما چیه ؟ چطوریه که عربستان با همین برگه اسرائیل داره بازی میکنه چطوره که رقیب منطقه ای ما پرچمدار نشست جنگ اوکراین شده و اینچنین اثرگذاریش در جهان بالا رفته .
محمد۳۱۸۳۸۰۶۲۲:۵۹:۴۷ ۱۴۰۲/۵/۲۰
عربها به فکر ملت و پیشرفت تکنولوژی جدید دنیا هستند
ناشناس۳۱۸۳۹۴۴۰۷:۰۶:۰۵ ۱۴۰۲/۵/۲۱
عربستان هم مطمئن باشد با دریافت تسهیلاتی از سوی امریکا و اسرائیل ارتباط خود با اسرائیل را شروع خواهد کرد. علاوه بر امکانات صنعتی پیشرفته ای که اسرائیلی ها دارند دوستی با اسرائیل حمایت امریکایی ها را هم بدنبال دارد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  16. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  17. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  18. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین