پاسخی ساده به یک معمای اقتصادی در ایران

گروه تعاملی الف،   4020424021 ۱۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
 پاسخی ساده به یک معمای اقتصادی در ایران

حسین  زاده علی_گروه تعاملی

در این سال ها که اقتصاد ایران درگیر پدیده دلارزدگی شده است و از افزایش دلارهای خانگی سخن می رود یکی از موضوعاتی که در مجادلات کارشناسان اقتصادی به صورتی شبه معمایی درآمده و محل اختلاف شده این است که دلیل این امر و تورم ناشی از آن، رفتار مردم است یا تصمیمات کلان اقتصادی حکمرانان؟! 

آیا مردم با خرید و انباشت دلار به کمبود آن دامن می زنند و باعث گرانی و تورم ناشی از آن می شوند یا این تصمیمات اقتصادی مسئولان است که باعث می شود مردم برای حفظ قدرت اقتصادی خود به خرید و ذخیره کردن دلار روی آورند؟ 

طبیعی است پاسخی که به این پرسش داده می شود نقش تعیین کننده در راه حل های ارائه شده برای رفع مشکل تقاضای سیری ناپذیر دلار دارد. 

براساس اظهارات رئیس کل بانک مرکزی سرقت مشهور از بانک ملی شعبه انقلاب ، این برآورد نمونه ای را به دست داده است که چیزی حدود ۱۶ میلیارد  دلار در دست مردم است که با یک ضرب ساده در مبلغ ۴۱هزار تومان  معادل بیش از ۶۵۰ هزار تومان  می شود که عدد شگفت انگیزی است. 

چنانکه گفته شد در توضیح دلیل این امر برخی به رفتار اقتصادی مردم اشاره و از آن انتقاد می کنند و برخی دیگر به تصمیمات اقتصادی حاکمیت. در ظاهر امر نیز ،  بر اساس یک نگاه انتزاعی و مبتنی بر آموخته های نظری اقتصادی، هر دو این دیدگاه ها بهره ای از حقیقت دارند و مشکل بتوان انگشت اتهام را به یک طرف نشانه گرفت. اما اگر در توضیح دلیل این امر به جای مراجعه به کتاب ها و نظریه های اقتصادی ( که هر دو طرف این معادله را تایید می کند) به تاریخ و واقعیت مراجعه کنیم راه بیرون رفتن از این بن بست بهتر پیدا می شود. 

کافی است مقایسه ای بین رفتار مردم در دهه ۹۰ با دهه های پیشین صورت بدهیم و ببینیم در تمام سال های پیش از دهه ۹۰ آیا پدیده خرید و فروش دلار یا دلارهای خانگی از گستردگی امروز برخوردار بوده یا فقط بخش خاصی از جامعه مشغول به این کار بوده و حتی تعبیر «دلار فروشی» از بار منفی هم در میان عموم مردم برخوردار بوده است؟! 

اگر این مقایسه نشان دهد پدیده دلارزدگی و دلارخانگی در دهه های گذشته به وسعت امروز وجود نداشته پس باید عامل دیگری باعث روی آوردن مردم  به دلار باشد. 

حتی اگر این مقایسه نشان دهد درگذشته نیز این پدیده در میان مردم به میزان زیادی رایج بوده باز باید پرسید چرا در آن زمان آثار منفی و ویرانگر بی سابقه ای که امروزه در نتیجه آن شاهدش هستیم وجود نداشت؟! 

البته متقابلا ممکن است برخی با استناد به اظهارات مسوولان اقتصادی بگویند آن عامل کذایی بیرونی که به منزله یک واقعیت گریزناپذیر باعث روی آوردن مردم به ذخیره کردن دلار شده است یعنی « کمبود دلار» ، واقعیت ندارد چرا که مسوولان دایم از وجود کافی ذخایر ارزی خبر می دهند و این میل سیری ناپذیر مردم است که هر میزان دلار تزریقی به بازار را (که یقینا نامحدود نیست) می بلعد. 

اما حتی اگر روایت مسوولان را از میزان کافی دلار بپذیریم باید بپرسیم پس تعبیر « گشایش های ارزی» چیست که از زبان همین مسئولان به هنگام اعلام اخبار مربوط به آزادشدن دارایی های ایران استفاده می شود؟! 

تعبیر «گشایش» نشاندهنده یک انسداد یا دستکم محدودیت ارزی است که حالا قرار است رفع شود. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۴۳۸۷۰۱۲:۱۷:۵۱ ۱۴۰۲/۴/۲۴
دلار به ابزار سلطه امریکا تبدیل شده به همین دلیل حذف دلار از مبادلات تجاری در بین بسیاری کشورها صورت گرفته است .
ناشناس۳۱۴۳۹۵۰۱۳:۰۵:۴۵ ۱۴۰۲/۴/۲۴
دلار برای کشور هایی که حاکمیت با عرضه و سیاست بین المللی معقول و اقتصاد نسبتا پاک دارند صرفا ابزار تجارت است. بقیه هم اگر علت را درمان کنند معلول خود حذف می شود!
ناشناس۳۱۴۴۰۱۷۱۳:۵۱:۳۶ ۱۴۰۲/۴/۲۴
حذف دلار از مبادلات تجاری کشورها بهترین راهکار مقابله با سلطه جویی امریکاست.
ناشناس۳۱۴۴۱۶۱۱۵:۳۶:۴۳ ۱۴۰۲/۴/۲۴
وقتی چیزی برای صادرات ندارید جز پراید ! و پول صادرات هم به دلیل تحریم سیستم بانکی بر نمی گرده قیمت سایر ارزها چطور باید کم بشه ؟
ناشناس۳۱۴۴۴۲۹۲۰:۰۴:۱۹ ۱۴۰۲/۴/۲۴
سال گذشته رکورد صادرات غیرنفتی با رقم بی سابقه 53 میلیارد دلار شکسته شد و ارز حاصله به کشور اومد کاری که روحانی با وجود برجام نتوانست بکند.
ناشناس۳۱۴۴۱۸۷۱۶:۰۴:۳۸ ۱۴۰۲/۴/۲۴
بشین تا حذف کنن! حالا چون دو سه تا کشور تحریم شده که فقط قادرن بین خودشون معامله کنن تصمیم گرفتن دلار رو حذف کنن فکر کردی دلار در معاملات جهانی حذف میشه؟
ناشناس۳۱۴۴۴۳۱۲۰:۰۶:۰۳ ۱۴۰۲/۴/۲۴
غربگدایان چرا از دلار زدایی نگران و ناراحت می شوند ؟!
ناشناس۳۱۴۴۲۳۶۱۶:۴۱:۰۲ ۱۴۰۲/۴/۲۴
اگر حذف دلار به این راحتی بود تا الان باید انجام میشد،ضمنا اگر دلار حذف بشه چه ارزی میتونه جایگزین بشه که مورد اعتماد باشه ؟
ناشناس۳۱۴۴۲۷۳۱۷:۱۲:۴۷ ۱۴۰۲/۴/۲۴
خیلی وقت هست ارزهای دیگر در سبد تجارت جهانی آمدن
ناشناس۳۱۴۴۳۶۳۱۸:۳۹:۰۷ ۱۴۰۲/۴/۲۴
دلاریزه شدن و اصلاح اجباری قیمت بتزین و گازوییل، اقتصاد ونزوئلا را نجات داد.
ناشناس۳۱۴۴۰۲۲۱۳:۵۳:۲۹ ۱۴۰۲/۴/۲۴
وقتی صاحب ساخت آن خودش تروریست حقوق بشر جهانی است و با آن مردم جهان را اذیت می کند این ژست ها برای ساده لوحان جواب می‌دهد که محو آمریکا هستند!
ناشناس۳۱۴۴۲۳۸۱۶:۴۳:۱۷ ۱۴۰۲/۴/۲۴
ربطی به آمریکا ندارد هر کشوری که قدرت اول اقتصادی جهان باشد خود به خود پول آن کشور اعتبار پیدا می کند درآمد ناخالص ملی آمریکا در سال جاری 26 تریلیون دلار بوده است بعد از آن چین 19 تریلیون دلار . مسلم است که اعتبار دلار به اعتبار اقتصاد آمریکاست
اصولگرا۳۱۴۴۲۷۴۱۷:۱۴:۴۴ ۱۴۰۲/۴/۲۴
واقعا که خیلی حالیته
ناشناس۳۱۴۴۰۳۶۱۳:۵۹:۳۳ ۱۴۰۲/۴/۲۴
یعنی همیشه باید تابع آمریکا باشی ؟ کشورهای بزرگ این رو فهمیدن . کم کم فاصله میندازن با دلار
احمد۳۱۴۴۱۳۹۱۵:۲۳:۱۸ ۱۴۰۲/۴/۲۴
شما مثال تونستی دلار حذف کنی چی میخوای جاش بگذ اری یوآن روبل و ..... باز هم فقط اسم عوض شده داستان همونه یا باید با دلار کار کنی چون کل دنیا این کار میکنند.
ناشناس۳۱۴۴۲۷۵۱۷:۱۶:۴۶ ۱۴۰۲/۴/۲۴
وقتی دلار نباشد بانک مرکزی آمریکا نمی تواند حوالجات را مسدود یا رد کند چون برای همه پرداخت های دلاری اول دستور از وزارت خزانه داری یا بانک مرکزی آمریکا صادر می شود مانند شبکه شتاب که اول می‌رود بانک مرکزی بعد دستور پرداخت
ناشناس۳۱۴۴۲۹۹۱۷:۴۳:۴۸ ۱۴۰۲/۴/۲۴
بار ها عنوان شده است، ولی تا زمانیکه قصد شما بر ندانستن باشد، فرقی نمی کند چند بار دگر برایتان توضیح داده شود. به هر حال یکبار دگر برای آنها که قادر به درک علم هستند: اقتصاد آمریکا با شفافیت اطلاعات (یعنی ساخته حکومت نه، اطلاعات واقعی) 25.11 درصد اقتصاد جهان را تشکیل می دهد(با 350 میلیون نفر جمعیت)، رتبه بعدی اقتصاد چین است که از نظر رده صحت اطلاعات آماری در رده 2 قرار دارد (یعنی آماری که ارائه داده می تواند تا حدودی دستکاری شده باشد) و جمعیتی حدود 2 میلیارد. ضمن اینکه آن جمعیت 350 میلیون نفری آمریکا صاحب نزدیک به 60 درصد تمامی سهام های عرضه شده در تمامی صنایع در جهان هستند (از توریست و هنر و مد تا معدن و هوافضا). به عبارتی ارزش اقتصاد چین هرآنچه باشد بخش مهمی از آن به آمریکایی ها تعلق دارد، نمونه بارز که همه در ایران می شناسیم موبایل های برند اپل. حال شما و دوستان (روسیه و چین و کوبا و کره شمالی و ...) می خواهید با دلار مبارزه کنید، مسلما شدنی است ولی نه با سرودن شعر، باید به مبارزه با سنجه های بالا بروید نه از طریق تولید آمار فیک، از طریق بازسازی واقعی اقتصاد و روان سازی آن در یک گروه هم پیمان، در واقع دولت فدرال آمریکا متشکل از 51 ایالت همپیمان است، اتحادیه اروپا نیز سعی کرد به منظور بالابردن قدرت جمعی خود در زمینه های مختلف، چنان پیمانی ببندد. حال شما نیز به جای توهین به امثال من که صرفا پارامتر های علمی را توضیح می دهیم، بهتر است راهی به کسب علم و رقابت مشغول شوید.
ناشناس۳۱۴۴۴۳۴۲۰:۱۰:۰۰ ۱۴۰۲/۴/۲۴
ایران با عضویت در شانگهای اکنون به راحتی می تواند از طریق کانال های مالی این سازمان تجارت بین المللی داشته باشد و دلار را کنار بگذارد.
ناشناس۳۱۴۴۶۲۰۲۲:۵۹:۱۹ ۱۴۰۲/۴/۲۴
اینایک مشت سرمایه دارن که اینکاراروانجام میدنددولت بایدجلوی اینکاروبگیره
ناشناس۳۱۴۳۹۷۲۱۳:۲۵:۵۷ ۱۴۰۲/۴/۲۴
بدبختی مردم به خاطر بزرگ بودن دولت و فشل بودن اداره اقتصاد کشوره وقتی بی حساب و کتاب نقدینگی زیاد میشه و باعث تورم میشه باید یقیه کی رو گرفت مثلا میشه از دولتها به خاطر بی نظمی اقتصادی و افزایش پایه پولی به جایی شکایت کرد .
ناشناس۳۱۴۴۰۰۲۱۳:۴۴:۵۰ ۱۴۰۲/۴/۲۴
قدم اول شفای این بیمار توجه به خواست اکثریت مردم در اداره امور کشور و شایسته سالاری از طریق اجرای کامل قانون اساسی و مبارزه با هرگونه انحصار حکومت در دستان گروه خاص و رانت و فامیل بازی و قومگرایی و تبعیض و بی عدالتی وووووو.......
ناشناس۳۱۴۴۰۶۲۱۴:۱۵:۰۲ ۱۴۰۲/۴/۲۴
مردم اگر می خواهند ارزش پول خود را حفظ کنند اگر توانایی کار تولیدی ندارند حداقل چیزهایی بخرند که به بقیه مردم ضرر نزند. خرید دلار یعنی افزایش قیمت دلار و افزایش قیمت دلار یعنی گرانی همه چیز. به پدری فکر کنید که پول داروهای بچه خردسالش را ندارد و این ممکن است باعث مرگ فرزندش شود.
ناشناس۳۱۴۴۱۹۱۱۶:۰۶:۴۵ ۱۴۰۲/۴/۲۴
مثلا چی بخرن ؟!
ناشناس۳۱۴۴۳۷۷۱۸:۵۶:۰۱ ۱۴۰۲/۴/۲۴
طلا نه رو دلار تاثیر خاصی داره نه زمین و نه ما یحتاج مردمه ، طلا نه کالای اساسیه نه لازم و ضروری زندگی
ناشناس۳۱۴۴۳۸۲۱۹:۰۷:۱۰ ۱۴۰۲/۴/۲۴
مثلا طلا. درست است که برای مهریه بده ها سخت می شود ولی برای کل جامعه ضرر ندارد. شاید بتوان مثال بهتری هم پیدا کرد.
ناشناس۳۱۴۴۲۵۰۱۶:۵۱:۰۲ ۱۴۰۲/۴/۲۴
یا به قول شما این سلطه را باید پذیرفت یا کلا معامله با دلار رو حذف کنید
ناشناس۳۱۴۴۴۲۵۱۹:۵۸:۲۹ ۱۴۰۲/۴/۲۴
شما از فردا به جای دلار یوان کشور برادر و دوست چین را بعنوان ذخیره ارزی نگهداری کنید و با آن ارز خرید و فروش کنید چه اتفاقی می افتد. اینکه ارزش پول چین در مقابل دلار کاهش می یابد و ارزش ذخایر کشور کم می شود در ثانی باید کشوری را جز چین پیدا کنی که قبول کند به جای دلار و یورو یوان دریافت که که معمولا قبول نمی کنند. مثل پول ما که در هیچ کشوری قبولش ندارند
الف ر۳۱۴۴۸۵۰۰۶:۰۷:۱۴ ۱۴۰۲/۴/۲۵
تا کی فرافکنی ؟!هر چی خراب شد به امریکا نسبت میدن تواین کشور تبعیض و باند بازی و اختلاس سوء مدیریت بیداد میکنه همین بانک مرکزی اگر ادم با تجربه و شجاع مدیر بود و اگر بانک مرکزی استقلال به معنای واقعی داشت امروز حال روز ما این نبود
ناشناس۳۱۴۳۸۷۲۱۲:۱۸:۴۷ ۱۴۰۲/۴/۲۴
استدلال از پایه غلط است شما بگویید مردم برای حفظ سرمایه چه بکنند شما اگر پول چاپ نمی کردید و باعث این تورم وحشتناک نمی شدید کسی دلار و طلا نمی خرید حالا دنبال انداختن تقصیر گردن مردم هستید در صورتیکه مقصر دولت ها بودن و سیاست هایی که اجرا کردن.
ناشناس۳۱۴۳۹۲۹۱۲:۵۰:۳۹ ۱۴۰۲/۴/۲۴
دقیقا همین است. اینها برای آنکه زیر بار مسئولیت فاجعه اقتصادی که به وجود آورده و زندگی و عمر و حاصل زحمات چندین ساله مردم را به فنا داده اند نروند این استدلالهای مضحک را مطرح میکنند. الان مردم هیچ آینده ای پیش روی خود نمیبینند و حکومت را مسئول این وضع بی سابقه میدانند و به هر چیزی چنگ میزنند تا اندک سرمایه خود را در برابر ابرتورم شکل گرفته -نگویید ابرتورم نیست که هست زیرا تورم بالای 40 درصد به مدت چند سال معنایی جز ابرتورم ندارد- نجات دهند و درمانده تر از این نشوند.
ناشناس۳۱۴۳۹۳۵۱۲:۵۱:۵۸ ۱۴۰۲/۴/۲۴
جهت اطلاع شما کره جنوبی در طول 30 سال تقریبا 30 برابر رشد نقدینگی داشته ولی تورم 3 برابر در ایران همین مدت و تقریبا همین مقدار افزایش نقدینگی ولی تورم بیش از 20 برابر علت؟ دلالی در ایران آزاد هست که پول ها می‌رود به خرید و فروش کاذب مانند خرید ارز و نگه داری ان یا خانه یا ماشین که می شود تورم بالا ولی در کره جنوبی دلالی کاذب آزاد نیست و می شود تورم کم معادله خیلی ساده هست! خطاب به شما و هم این سایت و هم مسوولان
ناشناس۳۱۴۴۰۴۹۱۴:۰۸:۰۹ ۱۴۰۲/۴/۲۴
کره جنوبی تحریم نیست عمو جان و صادرات خوبی هم داره با ایران قابل مقایسه نیست !
ناشناس۳۱۴۴۱۳۶۱۵:۲۲:۲۳ ۱۴۰۲/۴/۲۴
عزیزم ربطی به تحریم ندارد
ناشناس۳۱۴۴۲۹۴۱۷:۳۹:۴۹ ۱۴۰۲/۴/۲۴
کره جنوبی کل تکنولوژی تولیدش و صادرات به غرب !
ناشناس۳۱۴۴۶۳۲۲۳:۰۹:۲۱ ۱۴۰۲/۴/۲۴
کنترل تورم ربطی به تکنولوژی ندارد
ناصر۳۱۴۴۶۸۵۲۳:۵۶:۴۹ ۱۴۰۲/۴/۲۴
ما هم می‌توانستیم تحریم نباشیم همانطور که الان پیگیر آن هستیم اما خیلی دیر شده است.
ناشناس۳۱۴۵۰۹۴۱۰:۱۳:۳۷ ۱۴۰۲/۴/۲۵
تا زمانی که رشد اقتصادی بالا نرود رشد پایه پولی باعث تورم میشود.
ناشناس۳۱۴۴۰۸۱۱۴:۳۴:۰۳ ۱۴۰۲/۴/۲۴
علت دلالی نیست تولید است شما تولیدات انجا را در نظر بگیر چند هزار برابر ماست از خودرو بگیر تا موبایل
ناشناس۳۱۴۴۱۴۰۱۵:۲۴:۰۹ ۱۴۰۲/۴/۲۴
حرف از کجا رفتن پول بود و نه تولید برود به تولید می شود رشد اقتصادی و جهش اقتصادی در کره اما در ایران می شود درجا زدن چون به تولید نمی رود و بیشتر به دلالی!
ناشناس۳۱۴۴۰۹۶۱۴:۴۶:۵۲ ۱۴۰۲/۴/۲۴
بالاخره درکره باافزایش نقدینگی وتورم چه میکنند؟رازش راهم بگو
ناشناس۳۱۴۴۱۴۲۱۵:۲۴:۵۴ ۱۴۰۲/۴/۲۴
در کره جنوبی اگر رشد نقدینگی است به دلیل تولید و صادرات است یعنی پیوسته داره دلار و سایر ارز ها وارد اون کشور میشه دولت هم میتونه معادل همون دلار و ارز پول ملی چاپ کنه بدون کاهش ارزش پول، ولی ایران رشد نقدینگی بدون پشتوانه است نه طلا و نه ارز معتبر جهانی پشتوانه ی پول چاپ شده نیستند فقط پول چاپ میکنن
ناشناس۳۱۴۴۲۰۷۱۶:۲۰:۲۴ ۱۴۰۲/۴/۲۴
سال ها هست که در اکثر کشورها پول بدون پشتوانه چاپ می شود و تورم کم هم دارند چون به جای پول با پشتوانه از مالیات بر دلالی استفاده می کنند، در ضمن مثلا وقتی در سال 10 درصد افزایش نقدینگی هست باید 10درصد پوشش آن درست شود آیا هست؟!!!!!
محمد۳۱۴۴۱۲۵۱۵:۱۳:۵۲ ۱۴۰۲/۴/۲۴
دلالی در ایران یک شغل قانونی است..یعنی واسطه گری بین دونفر
ناشناس۳۱۴۴۱۳۴۱۵:۱۹:۴۶ ۱۴۰۲/۴/۲۴
میزان تولید کجای این معادله قرار دارد؟
ناشناس۳۱۴۴۰۲۹۱۳:۵۵:۰۷ ۱۴۰۲/۴/۲۴
همتی چرا معادل 7 میلیارد دلار بلوکه شده در کره جنوبی پول بدون پشتوانه چاپ کرد ؟!
ناشناس۳۱۴۴۴۰۰۱۹:۲۶:۰۰ ۱۴۰۲/۴/۲۴
قطعا تصمیم شخصی نبوده
ناشناس۳۱۴۴۰۸۷۱۴:۳۹:۴۴ ۱۴۰۲/۴/۲۴
جای دیگر هم همین طور هست چین سالی 16 درصد افزایش نقدینگی اما تورم 3 درصدی
ناشناس۳۱۴۳۸۷۴۱۲:۲۰:۱۴ ۱۴۰۲/۴/۲۴
نگهداری دلار و سکه در منزل و یا صندوق بانکها توسط مردم مصداق بارز کنز کردن (گنج کردن) است که در قران مجید به عذاب شدید برای کنز کنندگان وعده داده شده است.
محمد طبیعی۳۱۴۳۹۷۸۱۳:۲۷:۵۵ ۱۴۰۲/۴/۲۴
با سلام قران خیلی چیزهای دیگر را نیز نهی کرده است اختلاس ارتشاء ربا خواری دزدی رانت خواری تبعیض همین تورم که باعث نابودی پس اندازهای ریالی مردم گردیده چرا کسی پاسخگو نیست عکس العمل مردم در قبال تورم قطعا یکی از روشهای زیر برای حفظ سرمایه است مثل خرید دلار زمین ملک ویا هر چیزی که همگام با تورم رشد می کند لذا نمی تواند مصداق کنز باشد در کنز انباشتن سرمایه وسکون ان مد نظر است در صورتیکه در این موارد برای حفظ ارزش دارایی دست به این کار میزنند
ناشناس۳۱۴۴۲۵۱۱۶:۵۱:۲۴ ۱۴۰۲/۴/۲۴
باسلام.دلیل را دوستان گفتند.تولید پایین.افزایش حجم پول.دلالی.تورم افسارگسیخته.ربا.رانت.عدم شایسته سالاری. از طرفی تحریم.مصرف بیش از تولید.توقعات و تجملات.بی اعتمادی به دولتها بدلیل عدم شناخت موقعیت کشور در جهان کنونی.لزوم قبول ضعف مدیریت در بخشهای اقتصادی.
ناشناس۳۱۴۴۰۸۹۱۴:۴۲:۰۸ ۱۴۰۲/۴/۲۴
چرا کسی که اروپا زندگی می‌کنه پول ملی کشورش را با دلار معاوضه و دلارها را در خانه خود نگهداری نمیکنه . پاسخ بسیار ساده هست ، چون فعلا اروپا ثبات اقتصادی داره . اگر ما هم ثبات اقتصادی داشتیم رنج این عمل را متحمل نمی شدیم
علی۳۱۴۴۱۵۹۱۵:۳۳:۱۸ ۱۴۰۲/۴/۲۴
آقا چرا موضوع ساده را میپیچونید.اگه من بدونم ۵ سال دیگه دلار همین ۵۰۰۰۰تومانه میرم دلار بخرم؟خوب چون میدونم تورم داریم دلار میخرم.دولت تورم را کنترل کنه هیچکس سراغ دلار و طلا نخواهد رفت.به همین سادگی. ولی همه میدونیم دولت‌های ما یا نمی‌خوان ویا نمیتونن تورم را کنترل کنن.
ناشناس۳۱۴۳۸۸۲۱۲:۲۴:۴۰ ۱۴۰۲/۴/۲۴
راه حل ارتباط مسالمت آمیز با کل دنیا غرب وحرفه.
ناشناس۳۱۴۴۱۳۵۱۵:۲۱:۴۴ ۱۴۰۲/۴/۲۴
مشکل اقتصاد ایران بیشتر به داخل مربوط هست را به دیگران ربط ندهید و به اندازه خودش ببینید و بیش از حد هم بزرگ نفرمایید
ناشناس۳۱۴۴۲۰۲۱۶:۱۶:۵۶ ۱۴۰۲/۴/۲۴
بله وهمون داخل به دلیل قطع ارتباط با غرب و درگیری ودشمنی چندین ساله وضع دلار و اقتصاد رو به این روز کشونده !
ناشناس۳۱۴۴۲۶۹۱۷:۰۵:۲۷ ۱۴۰۲/۴/۲۴
10 سال هست که تحریم هستید ولی 100سال هست دلار بالا می رود و 60 سال هست تورم دو رقمی دارید
ناشناس۳۱۴۳۸۸۵۱۲:۳۰:۰۴ ۱۴۰۲/۴/۲۴
البته یکبار هم که مردم خواستن از طریق بورس سرمایه گذاری کنند، چنان پدری ازشان سوزاندید که تا سالهای سال جرات برگشت نداشته باشند.
ناشناس۳۱۴۴۰۷۵۱۴:۲۸:۰۲ ۱۴۰۲/۴/۲۴
بورس برای بلند مدت هست و الان هم همگی در سود هست
ناشناس۳۱۴۴۱۴۴۱۵:۲۷:۲۳ ۱۴۰۲/۴/۲۴
از نظر ریالی بله تو سود هستند، ولی اگه همون پول اون زمان بجای سهام، دلار و یا سکه خریده بودند الان خیلی فراتر بودند
ناشناس۳۱۴۴۲۱۳۱۶:۲۵:۴۰ ۱۴۰۲/۴/۲۴
حرف عوض نکنید و برای آگاهی بیشتر قبل آن بورس رشد چند برابر کرده بوده ولی طلا و دلار خیر یعنی اگر از 10یا 20 سال قبل تا الان نگاه شود سود بورس از سود بقیه بازارها بیشتر بوده
ناشناس۳۱۴۳۸۸۸۱۲:۳۱:۱۰ ۱۴۰۲/۴/۲۴
زمین و خونه و طلا و ماشین همه سر به فلک گذاشته. شما بفرمایید در کدوم قسمت این پولها وارد بشه که از فلک هم رد کنه؟ بورس جای درستی بود که اون رو خراب کردید.
mostafa.kamali95@yahoo.com۳۱۴۳۸۹۳۱۲:۳۶:۲۰ ۱۴۰۲/۴/۲۴
تنها راه نجات اقتصاد کشور این است که ثروت های افسانه ای و گنج قارونی حرام و نامشروع ملی گردد و مفسدین اقتصادی به مجازات های لازم برسند و تعادل و توازن اقتصادی ایجاد گردد آنگاه خودبخود تمامی دلارهای خانگی هم وارد چرخه اقتصاد میشود و دیگر کسی تمایل به نگهداری و انباشت دلار نخواهد داشت
ناشناس۳۱۴۳۸۹۴۱۲:۳۶:۳۶ ۱۴۰۲/۴/۲۴
الان شما به اون معما چه پاسخی دادی ؟
ناشناس۳۱۴۳۹۱۴۱۲:۴۴:۳۴ ۱۴۰۲/۴/۲۴
اگر به خودت زحمت خواندن بدی متوجه می شی که پاسخ داده دلیل گرانی دلار رفتار مردم نیست تصمیمات کلان مسوولانه
ناشناس۳۱۴۳۹۵۴۱۳:۱۳:۰۰ ۱۴۰۲/۴/۲۴
قطعا به خاطر رفتار دولت است.مردم برای حفظ سرمایه در این چند دهه به جمع کردن دلار و طلا روی آوردند.تورم در واقع مالیات پنهانی است که دولت به دلیل ناتوانی خودش در حفظ ارزش پول ملی از مردم می گیرد و جالبتر اینکه دولت جدید از همین مالیات پنهان (تورم) هم می خواهد مالیات بگیرد!
ناشناس۳۱۴۳۸۹۷۱۲:۳۷:۵۷ ۱۴۰۲/۴/۲۴
اگر انقدر ساده بود، که دولتهای ما همگی گیر نمی افتادند. اقتصاد ایران بیمار است، فقط هم بحث دلار نیست، تورم، گرانی ، کمبود بودجه ، کسری بودجه .
ناشناس۳۱۴۳۹۰۴۱۲:۴۱:۲۸ ۱۴۰۲/۴/۲۴
به راحتی با تشویق مردم به باز کردن حساب ارزی با تضمین سود و اصل سرمایه میتوان دلارهای خانگی را جمع کرد این روش در بسیاری از کشورها انجام میشود و نتایج درخشانی داشته است.
ناشناس۳۱۴۳۹۴۳۱۲:۵۸:۵۹ ۱۴۰۲/۴/۲۴
تا زمانی که اقتصاد ما به حالت نرمال برنگردد وضع همین است. یادمان نرود که احمدی نژاد مملکت را با دلار 800 تومانی و تورم زیر ده درصد تحویل گرفت. اما با گلاویز شدن با بقیه دنیا و آغاز تحریمها اتفاقاتی افتاد که نباید میفتاد. حالا هم راه حل روشن است بجای درگیری با دنیا باید فکر حل مشکلات داخلی باشیم .
ناشناس۳۱۴۴۱۶۵۱۵:۴۱:۴۷ ۱۴۰۲/۴/۲۴
با این حساب تورم دوران جنگ هم خوب بود چون متوسط 18درصد بود و دوره خاتمی بدون جنگ و تحریم و حتی با آمریکا همراهی هم کرد در قضیه عراق و.. متوسط 15 درصد بود اولا گلاویز چی هست؟ همکان می دانند آشوب 88 و کلید زدن دولت اصلاحات در قضیه مذاکرات غیر قانونی هسته ای باعث تحریم بعد سال 88 شد چون دشمن گستاخ فکر می کرد... دوم هم اینکه 6 سال اول دولت احمدی نژاد سرکوب ارزی می کرد و 2 سال آخر همزمان با تحریم آن فنر آزاد می شود و تورم هم بیشتر می شود
ناشناس۳۱۴۴۰۱۶۱۳:۵۱:۲۳ ۱۴۰۲/۴/۲۴
تنها راه حل ارتباط با کل جهانه نه فقط روسیه و چین گرسنه که به فکر منافع خودشان هستن
ناشناس۳۱۴۴۱۴۳۱۵:۲۵:۱۸ ۱۴۰۲/۴/۲۴
برو در گمرک تا اطلاعاتت بیشتر شود
ناشناس۳۱۴۴۲۹۷۱۷:۴۲:۴۳ ۱۴۰۲/۴/۲۴
صادراتی که پولش بر نمیگرده توهم شماست !! پول بلوکه شده در عرلق و کره جنوبی و مبادله کالا به کالا !
ناشناس۳۱۴۴۶۳۷۲۳:۱۲:۱۴ ۱۴۰۲/۴/۲۴
آن پول صادرات نفت وگاز هست و نه تجارت بخش خصوصی حتی بخش خصوصی نفت هم می فروشد و پول آن را هم می گیرد
ناشناس۳۱۴۴۰۵۰۱۴:۰۸:۵۷ ۱۴۰۲/۴/۲۴
دوست عزیز اگر تورم زیر ۵ درصد باشد چرا مردم باید برای حفظ پول و سرمایه خود دلار و ملک و خودرو بخرند؟! پایین بودن تورم سالیانه احساس آرامش و امنیت اقتصادی به مردم خواهد داد و مردم با پس انداز خود از حقوق برای خود امنیت اقتصادی ایجاد می کنند
ناشناس۳۱۴۴۰۵۱۱۴:۱۰:۱۲ ۱۴۰۲/۴/۲۴
اقتصاد ایران تحریم صادرات کشور به درستی انجام نمیشه به دلیل تحریم های بانکی پول ها به کشور بر نمیگرده به مبادله کالا به کالا رسیدیم الان با این وضع باید اقتصاد کشور درست باشه ؟
ناشناس۳۱۴۴۱۴۹۱۵:۳۱:۵۳ ۱۴۰۲/۴/۲۴
جهت اطلاع شما آن هایی که بازرگان خارجی هستند به روش مختلف هم پول جابه جا می کنند و هم کالا به کالا در ضمن در کالا به کالا هزینه نقل و انتقال پول هم حذف می گردد یعنی سود دوطرفه یعنی چی یعنی اینکه شما به کالایی نیاز داری و طرف مقابل هم به کالاهایی و این وسط پایاپای می شود و هیچ ایرادی هم ندارد و فقط هم نفت نیست و این چیزها در جهان هم مرسوم هست و هنوز هم اجرا می شود
ناشناس۳۱۴۴۳۰۰۱۷:۴۳:۴۸ ۱۴۰۲/۴/۲۴
.. این صادرات کالا به کالا به درد ملت نمیخوره
ناشناس۳۱۴۴۸۷۱۰۶:۵۴:۲۳ ۱۴۰۲/۴/۲۵
مخصوصا مدل اینها. خاویار و برنج خوب و زعفران و میوه خوب چرم خوب صادر میکند و ابدا نمی‌زاره دست ملت خودش برسد در عوض لپ لپ و آدامس بادکنکی و یک سری چیز مسخره میاره
ناشناس۳۱۴۴۰۶۴۱۴:۱۶:۳۱ ۱۴۰۲/۴/۲۴
معما وجود نداره شما بلد نیستید تا وقتی کشور تحریم پول صادرات و نفت به اقتصاد بر نمی گرده (بخاطر تحریم سیستم بانکی کشور) اوضاع همینه ! دولت هم باید کوچکتر بشه که هزینه ها کم بشه که مجبور به چاپ اسکناس بیشتر نباشه
ناشناس۳۱۴۴۱۴۵۱۵:۲۸:۱۹ ۱۴۰۲/۴/۲۴
آن وقت با چی وارد می کنید عزیزم؟ یعنی همینطوری اجناس وارد می کنید؟!!! آیا میدانی خیلی از کشورها بیشتر وارد کننده هستند تا صادر کننده ولی تورم خیلی کمی هم دارند؟!!
ناشناس۳۱۴۴۳۰۲۱۷:۴۴:۳۷ ۱۴۰۲/۴/۲۴
فعلا که داره کالا به کالا وارد میشه
ناشناس۳۱۴۴۰۸۲۱۴:۳۵:۰۶ ۱۴۰۲/۴/۲۴
تورم و کنترل آن در اختیار دولت‌ها است. قسمت تاسف بار قضیه آنجا است که: ۱. تجار و کسبه وقتی که گران می‌خرند، طبیعتا گران می‌فروشند. پس تورم اثر کمتری بر دارایی آنها دارد. ۲. دولت با ابزار قدرت حاکمیتی، اصلاح قیمت و درآمد انجام میدهد تا جبران کند. ( افزایش قیمت بنزین،افزایش قیمت خودرو، حقوق نمایندگان و ... شاهد این مدعا است). ۳. تنها طبقه ای که نسبت به تورم کاری نمی‌تواند انجام دهد، کارمندان هستند، پس می‌توان گفت با فزایش تورم که در نرخ ارز بروز و ظهور دارد، تنها دستمزد ها کاهش یافته است. همه درصدد جبران و صیانت از دارایی خود هستند، با خرید طلا و ارز و ... تا وقتی اعتماد مردم به سیاست‌های اقتصادی بالا نرود مردم به دنبال روش‌های صیانت از دارایی خواهند بود. در واقع آن قسمتی از تورم که از انباشت دلارهای خانگی ایجاد شده در ادعای این مقاله، قیمت اعتماد مردم به دولت است (صرفنظر از اینکه رئیس دولت چه کسی باشد). هر گاه کالای اعتماد توسط دولت عرضه گشت، دلارهای خانگی روانه بازار خواهد شد.
ناشناس۳۱۴۴۰۹۰۱۴:۴۳:۳۱ ۱۴۰۲/۴/۲۴
تورم، برداشت غیر قانونی و آگاهانه پول توسط دولت از جیب ملته و ملت هم برای مقاومت در برابر این سرقت ناچار به پناه بردن به دارایی های کم ریسک تر و نقد شونده ترند. دلار نشد طلا، طلا نشد خودرو و ... معمایی نیست.
ناشناس۳۱۴۴۰۹۷۱۴:۴۷:۱۵ ۱۴۰۲/۴/۲۴
دولت رئیسی دولت کمرشکن قشر کارمند، بازنشسته و کارگر و هیچ فریادرس و جوانمردی هم در این مسئولان و نمایندگان پیدا نمی شود.
ناشناس۳۱۴۴۱۲۸۱۵:۱۷:۰۸ ۱۴۰۲/۴/۲۴
متاسفانه همواره در تحلیل های مسوولان از عبارت عوامانه دلار بجای ارز خارجی استفاده میشود مشکل اقتصاد ما دلار به معنی واحد پول امریکا نیست بلکه کاهش ارزش ریال در برابر تمامی ارز های خارجی با ثبات است چه فرانک سویس باشد چه یورو و چه درهم امارات و چه دلار و چه افغانی افغانستان از سوی دیگر اینکه دولت برای پس انداز دلاری مردم کیسه دوخته اینست که سالها است که با افزایش نقدینگی دست در جیب مردم کرده و ارزش پس انداز ریالی انها را کاهش داده و مردم برای کوتاه کردن دست دولت از جیبشان رو به دلار و سکه و مسکن و خودرو آورده اند که اخیرا دولت با مالیات سرمایه قصد دارد در اینجا هم بابت تورمی و کاهش ارزشی که خودش ایجاد کرده مالیات بگیرد و بنابر این باید شاهد فرار سرمایه از بخش مسکن ایران به بخش مسکن همسایگان و دلار و طلا باشیم.دولت بجای این کار ها افزایش نقدینگی را کنترل کند همه چیز خودش درست میشود .
Mohammad۳۱۴۴۱۲۹۱۵:۱۸:۵۱ ۱۴۰۲/۴/۲۴
بزودی وضعیت انشا الله خوب میشه..در حال مذاکره و ارتباط با کل دنیا هستیم
ناشناس۳۱۴۴۱۷۲۱۵:۴۷:۵۶ ۱۴۰۲/۴/۲۴
رفتار مردم دفاع از خود و از سرمایه های زندگیشان که با هزار مکافات بدست آورده اند محسوب میشود. و نمیتوان به آنها خرده گرفت.
محمد جواد۳۱۴۴۲۰۹۱۶:۲۱:۲۹ ۱۴۰۲/۴/۲۴
مردم برای حفظ ارزش دارایی شون یک روز سمت ملک هجوم میبرند یک روز سمت طلا یک روز سمت دلار و روزی دیگر سمت خودرو و اوضاع هر روز بدتر از دیروز.......
ناشناس۳۱۴۴۲۲۹۱۶:۳۶:۴۵ ۱۴۰۲/۴/۲۴
خدا مسببین این گرانیها واین وضعیت فلاکت بار اقتصادی ودلالها ی ارز وسکه ومسکن را به حق امام حسین ع بزودی رسوا ونابودگردان امین یا رب العالمین
موسی۳۱۴۴۲۴۰۱۶:۴۴:۵۰ ۱۴۰۲/۴/۲۴
اگر خرید و فروش دلار به غیر از صرافی ها قاچاق محسوب شود مثل مواد و جرم سنگینی داشته باشد و همچنین برای خرید دلار از صرافیها مالیات وضع شود این غائله جمع میشود و وضعیت عادی میشود به شرط اینکه دولت عزم جدی برای این کار داشته باشد و به فکر درآمد زایی از این راه نباشد
علی۳۱۴۴۲۴۴۱۶:۴۷:۰۴ ۱۴۰۲/۴/۲۴
بزرگترین تولید ناخالص ملی جهان متعلق به امریکا و جایگاه بعدی هم به چین می رسد که بزرگترین شریک تجاری امریکا هست ، شما هر ارزی دوست داری بخر ، ولی نهایت اکر سی پی یو میخوای ، اگر کربن هوشمند میخوای و… باید بری از امریکا بخری
ناشناس۳۱۴۴۳۳۷۱۸:۰۸:۲۱ ۱۴۰۲/۴/۲۴
دوم اروپاست
ناشناس۳۱۴۴۲۷۱۱۷:۰۷:۲۸ ۱۴۰۲/۴/۲۴
امروزه آنقدر ارزش پول ملی ایران پاین آمده که مردم و کارخانه دارها ومشاغل را برای از دست ندادن سرمایه اولیه خود ترقیب می‌شود اموال خود را که سا لها برای جمع‌آوری آن زحمت کشیده به دلار که پایه محکمی دارد تبدیل کنجون اوضاع حکم رانی افتصادی ایران لحضه ای تغمیر می‌کند ثبات ندا رد که مردم بدانند چه کا ر انجام دهند
علی۳۱۴۴۲۷۲۱۷:۰۹:۵۷ ۱۴۰۲/۴/۲۴
یعنی واقعا کارشناسی هست که علت تورم را رفتار مردم بدونه!!
ناساس۱۳۵۳۳۱۴۴۲۸۳۱۷:۲۳:۴۷ ۱۴۰۲/۴/۲۴
شما درست می گوید یک دلیل نا بسا مانی ارزی کشور ما حمایت از شوروی است که به آن اشاره نشد...... کشور جند سال دیگر تحریم شود تحریم یعنی همین اما چرا آنها یک عقب گرد سیاسی مانند عربستان نمی‌کنند برای غرب ؟؟
ناشناس۳۱۴۴۲۹۲۱۷:۳۷:۲۳ ۱۴۰۲/۴/۲۴
یعنی پولایی که دولت در بورس خودرو و....از جیب مردم برداشت تاثیری نداره ولی ۴تا دلال دلار میتونن اقتصاد کشور رو نابود کنن؟
ناشناس۳۱۴۴۳۱۶۱۷:۵۶:۳۲ ۱۴۰۲/۴/۲۴
بامحدود کردن جایگزین های ریال ، افراد نمی توانند براحتی و بدون دادن مالیات پول ملی را به ارزخارجی،طلا وسکه ،ماشین ومسکن تبدیل کنند.دراین صورت پول ملی ارزش پیدا میکند.یکی از علتهای بی ارزش شدن پول ملی بدون هزینه بودن و سود دهی جایگزین ها است.
ناشناس۳۱۴۴۳۲۸۱۸:۰۴:۱۳ ۱۴۰۲/۴/۲۴
این میل سیری ناپذیر مردم از کجا پدید آمد ، از تاسیس بانکهای خصوصی مربوط به نهادها و بنیادها که 30درصد سود می دادند و گوششان به هیچ کس پاسخگو نبوده ونیست
رضا۳۱۴۴۳۲۹۱۸:۰۴:۳۸ ۱۴۰۲/۴/۲۴
درکره جنوبی اگرکسی سرمایه رادراموردلالی بکار می برد منفور جامعه میشد
ناشناس۳۱۴۴۳۵۹۱۸:۳۴:۲۲ ۱۴۰۲/۴/۲۴
مشکل اقتصاد ما اینه که چیزی تولید نمی کنیم که دیگران بخوان. شما دلار داشته باشی باهاش می تونی تمامی نیازهاتو برآورده کنی ولی اگه ریال داشته باشی اینطور نیست.
علی۳۱۴۴۴۶۱۲۰:۴۴:۱۱ ۱۴۰۲/۴/۲۴
کشورهایی پیشرفت می کنند که با جهان تجارت کنند .
بنده خدا۳۱۴۴۴۶۸۲۰:۵۱:۱۴ ۱۴۰۲/۴/۲۴
رفتار مردم در قبال دلار و طلا یک امر کاملاً منطقی است.چون دولت در مدیریت اقتصاد کشور کاملاً ضعیف عمل کرده و مردم جهت حفظ ارزش داشته های خود مجبور هستند تبدیل به دلار و طلا کنند.
محمدرضا منصوری۳۱۴۴۴۷۴۲۰:۵۴:۲۷ ۱۴۰۲/۴/۲۴
آنقدر دلار فاصله گرفته که شما هم در پاسخ به حاصل ضرب اشتباه گرفته اید وپاسخ ششصد وپنجاه هزار میلیارد صحیح است.
ناشناس۳۱۴۴۴۹۹۲۱:۱۷:۴۲ ۱۴۰۲/۴/۲۴
تا صحبت از مذاکره و رفع تحریم‌ها میشه قیمت دلار نزولی می شه و زمانی که مذاکرات به بن‌بست می رسه و صحبت از تشدید تحریم‌ها میشه قیمت دلار افزایشی میشه و این یک واقعیت است و مردم برای از دست ندادن سرمایه خود رو به خرید دلار وملک و طلا و خودرو می آورند. این موضوع را همه می‌دانند پس چرا این مقاله را نوشتید
ایران۳۱۴۴۵۲۲۲۱:۲۷:۵۸ ۱۴۰۲/۴/۲۴
خلق پول بدون زحمت کار وتولید می‌شود تورم الان کدام کارخانه ویا معدن از طریق کار وارزش افزوده درآمد کسب میکنه خودرو گران میشه ولی چه تغییری در کیفیت آن بوجود آمده چرا باید برای خودرو دست دوم خارجی آنقدر عوارض گمرکی وضع بشه تا خودرو ساز داخلی هیچ تکانی بخود نده.
ناشناس۳۱۴۴۵۵۱۲۱:۵۳:۵۷ ۱۴۰۲/۴/۲۴
دقیقا دلیل این اشفتگی اقتصادی همین تحلیل های ضد علمی و تخیلی است
ناشناس۳۱۴۴۵۵۴۲۱:۵۶:۵۵ ۱۴۰۲/۴/۲۴
فقط نفرمودید این معما حاصل چه عواملی است ؟
ناشناس۳۱۴۴۵۷۰۲۲:۰۹:۵۲ ۱۴۰۲/۴/۲۴
مردم ۲ دسته هستند ،یک دسته پول اندوز ومال اندوز هستند وتوان خرید دلار ،زمین،سکه،خانه ویا هر چیز دیگه را دارند ودسته دوم کسانیکه شب و روز دارند کار میکنند نه میتونند خونه بگیرنند،نه ماشین نه دلار وهرگز به فکر جمع کردن پول ومال نیستند چون نمیتونند ،ما مردم اگه بخواهیم میتونیم با هم باشیم و به هم کمک کنیم تا کسی که ۵ تا خونه داره ونیازی به مال دنیا نداره یه خونه به جوانی بده که تازه ازدواج کرده یا کارگره یا مستاجره،هیچ چیزی شیرینتر از اعمال ورفتار وکردار نیک نیست
ناشناس۳۱۴۴۶۳۸۲۳:۱۲:۳۰ ۱۴۰۲/۴/۲۴
اقتصاد دلالی ایران تولید برای مصرف نیست برای احتکار است بصورت بزن در رویی کار می شود تا یک شبه ثروت نجومی به چنگ اورند.
ناشناس۳۱۴۴۶۴۶۲۳:۱۷:۴۹ ۱۴۰۲/۴/۲۴
اقتصاد ایران تنبل است اصطلاحات خسته نباشی و دستت درد نکنه بر امده چنین وضعی بوده است.
ناشناس۳۱۴۴۶۵۱۲۳:۲۰:۳۷ ۱۴۰۲/۴/۲۴
تولید دراقتصاد دلالی ایران برای عرضه نیست برای احتکار است.
ناشناس۳۱۴۴۶۸۲۲۳:۵۵:۳۶ ۱۴۰۲/۴/۲۴
اگر دولت با اهمیت دادن به تولید از سر دلسوزی و راهکار موثر اقدام کند آنوقت مردم انگیزه برای خرید دلار ودلال بازی ندارند.. ای کاش دولتمردان حرف چهار تا اقتصاد دانان با عرضه که تو مملکتمون هم کم نیست گوش میکردن
مهدی۳۱۴۴۸۲۹۰۵:۱۴:۲۲ ۱۴۰۲/۴/۲۵
علت اصلی تورم درایران دلار است و لاغیر جو روانی اخبار دلالی دلار فروشان .
ناشناس۳۱۴۴۹۴۳۰۸:۲۴:۰۰ ۱۴۰۲/۴/۲۵
چپاول و رباخواری از اقتصاد ایران حذف بشه و شفاف سازی واقعی انجام شه و نخبه گان و شایستگان در پستهای مهم بشینن اقتصاد مملکت درست میشه
محمد۳۱۴۴۹۴۷۰۸:۲۴:۵۱ ۱۴۰۲/۴/۲۵
برادر من ! دلارهای خانگی دودرصد کل دلارهای در گردش هم نمیباشد و کمتر است. مردمی که قادر به خرید و ذخیره طلا هستند کمتر از سه درصد میباشند و رقم دلاربی که میتوانند بخرند کمتر از دودرصد دلارهای واقعی میباشد.
علی۳۱۴۴۹۵۰۰۸:۲۷:۰۷ ۱۴۰۲/۴/۲۵
مسئله اصلی مجموعه دولت و بانک ها هستند که بدون زحمت حسابهایشان را هر مقدار که می خواهند شارژ می کنند و بلافاصله با این پول تقلبی کالا و خدمات می خرند خب ملت هم متوجه این موضوع شده اند و اگر از این پولهای تقلبی (همان ریال خودمان !!!)گیرشان بیاید فورا به کالا و دلار و طلا تبدیل می کنند و به نظرم وقتی به اندازه کافی دلار خانگی زیاد شود مطمئن باشید که بزودی مردم عادی و مغازه ها خدمات و کالای خود را به دلار عرضه خواهند کرد و دلار در جامعه بصورت پول اصلی تبادل خواهد شد.
علی۳۱۴۵۰۷۳۱۰:۰۰:۳۹ ۱۴۰۲/۴/۲۵
خرید دلار علتش نابسامانی اقتصادی است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

    1. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

    2. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

    3. تعطیلی روز شنبه مانعی ندارد

    4. آخرین تصمیم دولت برای حمایت از نهضت ملی مسکن

    5. برائت نامه محمدعلی رامین از پسرش یاسین و مهناز افشار

    6. تعطیلی شنبه‌ها در مجلس رأی آورد/ نمایندگان چه گفتند؟

    7. تعطیلی پنجشنبه در مجلس رأی نیاورد/ نمایندگان چه گفتند؟

    8. بازیچه های صهیونیسم

    9. رسول‌اف و ضرری که با خروجش به سینمای ایران زد!؟

    10. تعطیلی شنبه‌ها با تایید شورای نگهبان اواخر خرداد اجرا می‌شود

    11. CNN: ایران به بزرگ‌ترین قدرت موشکی و پهپادی منطقه تبدیل شده است

    12. گروسی: تهران تمایلش را برای گفت‌وگویی جدی با آژانس نشان داده است

    13. رییس جمهور: عقب‌ماندگی‌ها در اجرای عدالت را باید جبران کنیم

    14. دادگاه فرزندان معاون اول سابق قوه قضاییه غیر علنی نیست

    15. مرتضوی: دولت در کاهش نرخ بیکاری رکورد زد

    16. خاندوزی: تمام اصناف کشور موظف هستند به‌سمت شفافیت بروند

    پربحث‌های هفته

    1. این نامه دلسوزانه است؟!

    2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

    3. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

    4. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

    5. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

    6. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

    7. فردا دیر است...

    8. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

    9. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

    10. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

    11. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

    12. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

    13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

    14. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

    15. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

    16. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

    17. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

    18. مأمور خاطی بازداشت شد

    19. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

    20. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

    21. صادق زیباکلام روانه زندان شد

    22. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

    23. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

    24. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

    25. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

    آخرین عناوین