انتقاد معاون حقوقی قوه قضاییه از دقت پایین گزارش‌های کارشناسی

  4020421107 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

  معاون حقوقی قوه قضاییه گفت: یکی از مواردی که در محاکم شیوع دارد دقت پایین گزارشات کارشناسی است.

انتقاد معاون حقوقی قوه قضاییه از دقت پایین گزارش‌های کارشناسی

به گزارش ایسنا، بهزاد پورسید در همایش شورای‌عالی و روسای کانون‌های کارشناسان ضمن تبریک ایام ماه مبارک ذی‌الحجه و تشکر از زحمات کارشناسان رسمی در کمک به دستگاه قضایی، کارشناسان رسمی را چشم بینای قضات خواند و گفت: اگر کارشناسان رسمی به طور دقیق به وظایف خود عمل کنند، ما نیز در قوه‌ قضاییه بهتر می توانیم از عدالت پاسداری کنیم.

معاون حقوقی قوه قضاییه ادامه داد: در جمع وکلای دادگستری نیز این موضوع را مطرح کرده ام که در دنیا برای نظام های حرفه ای مانند  وکالت و کارشناسی رسمی، کدهای اخلاقی یا نظام‌نامه‌های اخلاقی نوشته شده است. ما هم نیازمند این چنین نظام نامه‌هایی هستیم. اخلاق حرفه‌ای با رفتار حرفه ای ملازمه دارد و  موضوعاتی مانند انصاف ، عدم تبانی و .... را می‌توان به عنوان کدهای اخلاقی مطرح کرد لذا خود کارشناسان رسمی برای این مهم اقدام کنند.

 پورسید ادامه داد: در بازدیدهایی که از استان‌های مختلف کشور داشته ام متوجه شدم قضات از کمبود کارشناسان رسمی ناراضی هستند. در استان‌های مختلف بر اساس نیاز آن استان در برخی رشته های کارشناسی، با کمبود مواجه هستیم.  توزیع رشته های کارشناسی در استان‌ها مطابق با نیازها نیست و باید بر اساس نیازسنجی مشخص شود که مثلاً در یک استان کارشناس منابع طبیعی مورد نیاز است و در استان دیگر کارشناس امور ثبتی  نمی تواند برای کل کشور نسخه واحدی تهیه کند.

وی افزود: یکی از مواردی که در محاکم شیوع دارد دقت پایین گزارشات کارشناسی است. البته بنده در محکمه سعی می‌کردم در قرار کارشناسی سوالات خود را دقیق مطرح کنم که کارشناس بداند در چه اموری باید نظر بدهد. عدم دقت و جامعیت نظریه کارشناسی باعث اطاله دادرسی می‌شود. مشکل دیگری که باعث اطاله دادرسی می‌شود و ارجاع کار به کارشناسی است که پروانه خود را تودیع کرده و یا از کار کارشناسی انصراف داده است اما در قرعه کشی سامانه به عنوان کارشناس فعال به قاضی معرفی می شود البته ظاهرا اکنون مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه ترتیبی اتخاذ کرده که بانک اطلاعات مشخصات کارشناسان رسمی در دادگستری ها به روز باشد و امیدواریم اینگونه مسایل را نداشته باشیم.

پورسید ادامه داد:  از امور مهمی که به تحقق عدالت کمک می‌کند، ارجاع عادلانه امورکارشناسی بین کارشناسان رسمی دادگستری است. ما نباید به سلیقه قاضی تکیه کنیم بلکه سامانه باید این امکان را برای قاضی فراهم کند که بهترین کارشناس را از لحاظ حدود صلاحیت و تعداد کارهای کارشناسی در دست بررسی و دیگر شاخص های موثر انتخاب کند چراکه عدم ارجاع همان عدم عدالت است. آقای دکتر کاظمی فرد و همکارانشان نیز درصدد رفع این مشکل برآمده‌اند و امیدواریم نتایج آن را به زودی شاهد باشیم.

وی افزود: در قوه قضاییه با یک بحث جدی  مواجه هستیم و رئیس محترم دستگاه قضایی نیز چندین بار اشاره کردند که بین نظرات کارشناسی تفاوت بسیار زیادی وجود دارد. کارشناسی تک نفره یک نظری دارد که در هیأت کارشناسی سه نفره بسیار تغییر می‍ کند و اگر همین موضوع مثلا به کارشناسی پنج نفره ارجاع شود ممکن است تغییرات بسیار بیشتری نیز رخ دهد. به نظر می‌رسد در این زمینه نیازمند ضابطه هستیم. مجموعه شورای عالی ‌کارشناسان رسمی تدبیری کنند که نظرات کارشناسی ضابطه مند باشد و معلوم شود برچه پایه ای نظرات کارشناسی در مراحل مختلف تغییرات جدی و اساسی پیدا می‌کند.

وی افزود: مواردی که به هیاتهای کارشناسی ارجاع می‌شود، این است که برخی از کارشناسان، مشارکتی در فرآیند جمعی ندارند و فقط زیر گزارش را امضا می‌کنند، این انصاف نیست. وقتی موضوعی به هیأت کارشناسی ارجاع می‌شود، هدف قاضی این است که همه افراد حضور داشته باشند و نظر بدهند نه اینکه عده محدودی و گاهی یک نفر موضوع را از نزدیک بررسی می‌کند و بقیه فقط زیر گزارش را امضا می‌کنند.ضوابط همه این موارد را می‌توان در همان نظام نامه های اخلاقی لحاظ کرد.

وی با بیان اینکه مستندسازی نظرات کارشناسی بسیار مهم است، گفت: گاهی کارشناس نظری ارائه می‌کند که مبنای آن مشخص نیست و متأسفانه مستندسازی خوبی هم برای نظریه خود انجام نداده است و در نتیجه قاضی از نظریه کارشناسی نمی‌تواند بهره برداری لازم را کند. مورد بسیار مهم دیگر  انطباق نظریه کارشناسی با خواسته قاضی است که نتیجه آن کاهش اطاله دادرسی خواهد بود. اگر قاضی پاسخ سوالات و خواسته خود را نتواند از گزارش کارشناسی استخراج نماید باید مجدداً دستور گزارش تکمیلی بدهد و همه این موارد موجب اطاله دادرسی است.

وی درباره تعرفه های کارشناسی گفت: در ابن زمینه نظر ریاست محترم قوه قضاییه نیز اجرای دقیق قانون است، یعنی هر سه سال باید بازنگری در تعرفه های کارشناسی صورت بگیرد ولی در نظر داشته باشید که میزان رشد تعرفه علاوه بر تورم باید تابع شاخص‌های دیگری مانند رشته کارشناسی، تعداد امور ارجاعی و استان محل خدمت کارشناس نیز باشد.

وی درباره اصلاح قانون کارشناسان رسمی و سند تحول قضایی گفت: در بحث اصلاح قانون تردیدی نیست ابتدا باید نیازسنجی شود که آیا نیازمند تصویب و اصلاح قانون هستیم یا نه و در صورتیکه قانون نیازمند تغییر باشد قطعا باید از ذینفعان که بخشی از آن کارشناسان رسمی هستند کمک گرفت. پیرامون سند تحول قضایی نیز مدنظر داشته باشید که امسال این سند پایان می‌پذیرد و اکنون معاونت راهبردی قوه قضاییه در حال بازنگری مفاد سند برای دوره بعدی است؛ لذا مجموعه کانون‌ها و شورای‌عالی می‌توانند پیشنهادات خود را در زمینه تخصصی خود برای ما ارسال کنند تا در جلسات کارگروه‌های سند تحول به این پیشنهادات نیز رسیدگی شود.

وی افزود: یکی از ویژگی های سازمان های حرفه‌ای، غیرسیاسی بودن است. کانون های وکلا و کارشناسان در حال ارائه خدمت عمومی هستند و نباید کانون ها را وارد موضوعات سیاسی کنیم. باید ارتباطات کانون‌ها مبتنی بر تعامل با قوه قضاییه و کمک به دستگاه قضایی برای تحقق اهداف عالی آن باشد.

وی ادامه داد: در خصوص قانون تسهیل بنظر می‌رسد این قانون می‌توانست دقیق‌تر تصویب شود. هدف این قانون، تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار است اما به راحتی نمی‌توان آن را به نظام‌های حرفه‌ای نیز تسری داد. الآن وظیفه وکلا، کارشناسان و تمام مسئولان است که اگر مشکلی در اجرای این قانون مشاهده می کنند، نمایندگان را مطلع نمایند. نیاز است نمایندگان محترم مجلس را به این اقناع رسانند که تسری قانون تسهیل به نظام های حرفه ای متفاوت از دیگر صنوف است. همه ما موظف به اجرای قانون هستیم ولی باید اطلاعات صحیح از نتایج اجرای قانون را در اختیار نمایندگان قرار دهیم که آنها نیز مشکلات اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را در عمل بدانند. البته برای رفع دغدغه بجا و مهم مجلس جهت انحصارزدایی نیز باید راهکاری علمی و منطقی ارائه نمود.

معاون حقوقی و امورمجلس قوه قضاییه در پایان با "معین القضات" خواندن کارشناسان رسمی کشور از تمامی آنها بابت زحماتی که در خدمت به مردم و دستگاه قضایی در تحقق عدالت متحمل شده اند تشکر کرد.

دیدگاه کاربران

امیر۳۱۳۸۷۳۶۲۰:۴۸:۴۹ ۱۴۰۲/۴/۲۱
کمبود کارشناس ، کمبود کارشناس باسواد ، بالا رفتن سن کارشناسان ، سلامت اخلاقی و حرفه ای کارشناسان ، گزارش های چند پهلو و مبهم کارشناسان و .... از معدود مشکلات این نهاد هست گرچه معدود کارشناس بسیار باسواد و با اخلاق هم هستند که در مقابل بقیه واقعا بچشم نمیان
ناشناس۳۱۳۸۷۴۹۲۱:۰۵:۰۲ ۱۴۰۲/۴/۲۱
حق الزحمه کارشناسان را افزایش بدهید تا دقت نظر کارشناس نیز افزایش یابد. دلیلی ندارد برای یک پرونده ای با رقم های میلیاردی، حق الزحمه 500 هزار تومان باشد.
ناشناس۳۱۳۸۹۹۱۰۱:۴۸:۰۹ ۱۴۰۲/۴/۲۲
سلیقه ای عمل کردن بعضی از کارشناسان و نبود ملاکهای شفاف و همه جانبه باعث تضییع حق می شود. برای بنده جای سوال شده که بر اساس چه دستورالعملی حق غیر شرعی کسب و پیشه محاسبه می شود؟ به نظرم می روند و از بنگاهی قیمت مغازه را سوال می کنند و بر حسب میل خود کسر بزرگی از قیمت را به عنوان حق کسب و پبشه تعیین می کنند.
رضا۳۱۳۹۰۲۱۰۳:۴۱:۲۱ ۱۴۰۲/۴/۲۲
پدرم فوت کردن...گفتیم برای جلوگیری از حیف و میل سهم وراث کارشناس رسمی دادگستری از فردای روز فوت مالک که پدر مرحومم بودمبلغ اجاره بها را تعیین کند،،،ایشون هم زحمت کشیدن به یکباره اجاره ی مستاجر نگون بخت را 3 برابر اعلام نمودن!!!!دیگه خودتون تشخیص بدید چه خبره!!!
علی۳۱۳۹۳۱۹۱۰:۴۲:۰۵ ۱۴۰۲/۴/۲۲
من 27 ساله کارشناسم و موارد ایراد درکار کارشناسی شامل موارد زیر است: 1- عدم تطابق تعداد کارشناس با حجم کار موجود در استان بطوریکه در بعضی رشته ها در طی یکسال حتی یک پرونده هم به کارشناس ارجاع نمی شود. 2- عدم تطابق دستمزد کارشناسی با حجم کار و مسافت طی شده و ...بطوریکه برای کارشناسی در یک شهر با فاصله 400 کیلومتر دور تر بدون تامین وسیله ی نقلیه ،مبلغ 500 هزار تومان دستمزد را در نظر می گیرند. 3-عدم تعیین قرار کارشناسی یا وجود قرار یکسان برای کارشناسان در رشته های مختلف و استفاده از یک فرمت ثابت مبهم کلیشه ای در همه ی پرونده های با موضوعات مختلف 4-عدم ترمیم حق الزحمه ی کارشناسی توسط مراجع قضایی 5-عدم واریز حق الزحمه کارشناسی توسط مرجع درخواست کننده و نهایتاً عدم واریز حق الزحمه پس از ارائه ی گزارش کارشناسی و عدم حمایت مراجع قضایی از حقوق کارشناسان 6-عدم انتخاب صحیح کارشناس یا عدم دقت به صلاحیت های کارشناس و موضوع و کار خواسته شده از کارشناس 7-رفتار بعضاً خارج از عرف و ادب بعضی از مراجع قضایی با کارشناسان 8- عدم همکاری دستگاهها و وزارتخانه های مختلف با کارشناسان علی الاخصوص در به اختیار قرار دادن اسناد و مدارک حتی با وجود دستور صریح وشفاف محاکم و عدم وجودالزام قانونی برای اجبارهمکاری دستگاههای مختلف با کارشناسان 9-ناقص بودن مدارک در پرونده ها و اینکه بعضی از قضات می خواهند از کارشناس دادگستری به عنوان ضابط قضایی استفاده کنند 9- عدم برگزاری کلاسهای آموزسی یا بازآموزی فنی یا گزارش نویسی برای کارشناسان وبه روز کردن اطلاعات آنها 10-عدم اطلاعات حتی اندک اکثریت کارشناسان از علم حقوق 11-عدم دقت بعضی از قضات به وجود دلایل و امارات کافی در پرونده که می تواند منجر به صدور رای گردد و ارجاع بیهوده به کارشناس
ناصر۳۱۳۹۳۳۱۱۰:۴۵:۳۸ ۱۴۰۲/۴/۲۲
تعرفه ی حق الزحمه ی کارشناسان دادگستری چهار سال است که به روز نشده و حق الزحمه ها بسیار ناچیز است.حالا چه انتظاری دارید؟!ضمناً در اکثر پرونده ها اصلاً قرار کارشناسی صادر نمی شود و ...
منصور۳۱۳۹۳۳۵۱۰:۴۷:۴۸ ۱۴۰۲/۴/۲۲
معاونت حقوقی قوه قضاییه به جای انتقاد زحمت می کشیدند مسایل و مشکلات موجود کارشناسی را حل می کردند.وظیفه ی ایشان پیدا کردن راه حل و رفع موانع موجود است .
هادی۳۱۳۹۳۳۹۱۰:۴۹:۲۷ ۱۴۰۲/۴/۲۲
آقا تعرفه ی دستمزد مربوط به چهار سال پیشه که پراید بود 50 میلیون.الان پراید 350 میلیونه.نمی خواهید تعرفه را اصلاح کنید؟
حجت۳۱۳۹۳۵۴۱۰:۵۷:۳۳ ۱۴۰۲/۴/۲۲
من 32 ساله کارشناسم در استان تهران باصلاحیت کشوری.ابلاغ کارشناسی آمده برام از استان بوشهر.حدود 4 میلیون پول بلیط هواپیما و 2 میلیون پول هتل دادم رفتم شعبه ی درخواست کننده به من میگه که ببخشید خواهان مبلغ حق الزحمه را در موعد قانونی واریز نکرده و دادگاه هم کارشناسی را لغو کرده!میگم من 6 میلیون تومان خرج کردم و دو روزه گرفتارم میفرمایند با ما ربطی نداره!!! تمام تقصیرات را گردن کارشناس نندازید
ناشناس۳۱۳۹۳۶۱۱۱:۰۱:۰۱ ۱۴۰۲/۴/۲۲
بله تمام سیستم قضایی درست و دقیق کار می کنه و فقط مشکل از کارشناسه.اولیه ترین اسناد و مدارک مورد نیاز برای شروع شکایت در پرونده ها موجود نیست حالا میگن کارشناسان آرای متناقض و متعارض می دهند.!بابا این سیستم سرتاپا ایراده.من 2 ساله در یک پرونده کارشناسی کردم ولی هنوز حق الزحمه منو واریز نکرده اند.البته این چندمین پرونده است که منوسرکار گذاشته اند.
محمد۳۱۳۹۳۶۵۱۱:۰۳:۲۳ ۱۴۰۲/۴/۲۲
معاونت محترم قوه قضاییه لطفا یک روز با کارشناسان هر استان جلسه ی حضوری رودر رو بگذارند تا مشکلات بررسی شوند....
حسین۳۱۳۹۴۰۶۱۱:۲۳:۵۶ ۱۴۰۲/۴/۲۲
متاسفانه معاونت محترم بسیار کم لطفی فرموده اند وبدون شنیدن مشکلات و رفع آنها اینگونه اظهار نظر کرده اند.اگر هدف رفع مشکل هست چرااین موارد را با کانونهای کارشناسان درمیان نمیگذارند؟
حسن۳۱۳۹۴۱۳۱۱:۲۶:۴۱ ۱۴۰۲/۴/۲۲
برای من کارشناس که در یک پرونده دوهفته وقت گذاشته ام دادگاه حق الزحمه 800 هزار تومانی در نظر گرفته!!!درخواست ترمیم هم دادم که دادگاه مخالفت کرده.انتظار دارید چند نفر مثل من رایگان کار بکنند ؟؟؟
منوچهر۳۱۳۹۴۱۹۱۱:۳۰:۵۱ ۱۴۰۲/۴/۲۲
عمده ی کارشناسان باسواد و پاکدست و خبره هستند.ولی درعمده ی پرونده ها قرار کارشناسی معلوم نیست وکارشناسان مختلف برحسب سلیقه جنبه های مختلف دعوا را بررسی و اظهار نظر می کنند.قوه قضاییه خودش باید در اول صف رعایت قوانین باشه..
رحیم۳۱۳۹۴۴۳۱۱:۴۱:۳۰ ۱۴۰۲/۴/۲۲
من کارشناس با36 سال سابقه و مدرک دکتری ،یک پرونده لیست برداری و ارزیابی کارشناسی کرده ام به ارزش حدود 95 میلیارد تومان و حداقل یک ماه از بابت آن وقت صرف کرده ام.حالا به دستمزد که رسیده متاسفانه دادگاه فقط با 3 میلیون تومان از درخواست دستمزدمن موافقت کرده!!!باورکنید تو عمرم این قدر ناراحت و تحقیر نشده بودم.برای کار من روزی 100 هزار تومان دستمزد درنظر گرفته اند.یعنی پول یک همبرگر خالی بدون نوشابه
قانونی۳۱۳۹۴۴۷۱۱:۴۵:۲۷ ۱۴۰۲/۴/۲۲
قانون دستمزد کارشناسان چهار ساله که عوض نشده درحالیکه قیمت همه چی در این چهار سال حداقل 10 برابر شده.قابل توجه رییس قوه قضاییه ومعاون محترمشان
محمدی۳۱۳۹۵۶۴۱۳:۰۶:۱۸ ۱۴۰۲/۴/۲۲
واقعاً جفا در حق کارشناسان مظلوم است.اگر قاضی قرارکارشناسی دقیق و مشخص تنظیم و ارسال کنه این مشکلات پیش نمیاد.باورکنید من از 10 تا کارشناسی که میکنم یکی دوتاشون دارای قرار کارشناسی مشخص و معینه و الباقی فقط می نویسند در موضوع برق اظهار نظر فرمایید!حالا باید با رجوع به علم غیب منظور قاضی را متوجه بشیم!ا
مریم۳۱۳۹۵۷۱۱۳:۱۱:۴۲ ۱۴۰۲/۴/۲۲
من 10 ساله کارشناس شدم و محل کارم تهرانه.به من توی زابل کارشناسی معاضدتی دادند!کم مونده سکته کنم.حداقل 10 میلیون باید از جیب خودم خرج کنم.آخه این عین بی عدالتیه.با دادگاه مربوطه هم زنگ زدم گفتند قاضی قبول نمیکنه که منوبا یک کارشناس دیگه عوض کنه.آخه من خانم هم هستم چطور برم زابل و بیام؟
نامی۳۱۳۹۵۸۲۱۳:۱۸:۱۵ ۱۴۰۲/۴/۲۲
چرا بایدکارشناس برای قاضی سند جمع آوری و تکمیل مدارک بکنه؟!مگه دادگاه خودش ضابط قضایی نداره؟!مقصر جلوه دادن کارشناسان بعضا ظلم در حق نظام قضایی است.
ناشناس۳۱۳۹۵۸۳۱۳:۱۸:۴۶ ۱۴۰۲/۴/۲۲
قوه قضاییه بهتر است در مساله خودرو ورود می کردند که شش ماهه وزارت صمت و شورای رفاقت مردم را سرکار گذاشتندوتا بحال حتی یک ماشین هم به مردم ندادند.
هیات علمی۳۱۳۹۶۲۹۱۳:۴۴:۴۵ ۱۴۰۲/۴/۲۲
من23 ساله هیات علمی برق دانشگاه ارومیه ام و 17 ساله کارشناسم.کل کارکرد پارسال من بوده 26 میلیون تومان! یعنی دستمزد ماهانه من ازکارشناسی بوده حدود 2 میلیون تومان!در حالیکه برادرم که وکیل است پارسال فقط 11 میلیارد تومان داد به یک لندکروز!بخدا خجالت آوره.کدام صنف در ایران هست که الان با دستمزد چهارسال پیش کار کنه؟!
فاطمه۳۱۳۹۶۵۵۱۳:۵۵:۵۹ ۱۴۰۲/۴/۲۲
علت دقت پایین گزارشات کارشناسی (به فرض صحیح بودن این ادعا)ناقص بودن تحقیقات مراجع قضایی و عدم وجود اسناد و مدارک متقن در پرونده است.بعبارتی در اکثر پرونده ها قاضی به دلیل عدم وجود مدارک کافی در پرونده ، کار را به کارشناس واگذار میکنه ولی طرفین دعوی با کارشناس همکاری نمیکنند و مدارک یا محل یا شی مورد تنازع را در اختیار او قرار نمی دهند.حالا چطور انتظار دارید نظر کارشناس دقیق باشه؟
کارشناس۳۱۳۹۶۷۰۱۴:۰۴:۰۱ ۱۴۰۲/۴/۲۲
قطعاً ممکن است برخی ازنظرات کارشناسی با هم متفاوت باشند.دلیل آنست که تا بحال در عمر حدود 80 ساله کارشناسی در ایران ، هیچ آیین نامه یا دستور عمل اجرایی برای نحوه کارشناسی تدوین نشده است
توحید۳۱۳۹۶۸۰۱۴:۰۹:۱۶ ۱۴۰۲/۴/۲۲
مهمترین علت دقت پایین برخی از گزارشات ، عدم حمایت از کارشناس توسط مراجع قضایی است.علی هذا اکثر پرونده ها دارای مستندات ضعیف یا بسیار قدیمی اندو تمام آثار و دلایل کارشناسی از بین رفته است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

    1. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

    2. واکنش وزیر کشور به برخورد خشن برخی ماموران / نظر واعظی درباره نقاط ضعف و قوت دولت رئیسی

    3. تعطیلی روز شنبه مانعی ندارد

    4. آخرین تصمیم دولت برای حمایت از نهضت ملی مسکن

    5. برائت نامه محمدعلی رامین از پسرش یاسین و مهناز افشار

    6. تعطیلی شنبه‌ها در مجلس رأی آورد/ نمایندگان چه گفتند؟

    7. تعطیلی پنجشنبه در مجلس رأی نیاورد/ نمایندگان چه گفتند؟

    8. بازیچه های صهیونیسم

    9. رسول‌اف و ضرری که با خروجش به سینمای ایران زد!؟

    10. تعطیلی شنبه‌ها با تایید شورای نگهبان اواخر خرداد اجرا می‌شود

    11. CNN: ایران به بزرگ‌ترین قدرت موشکی و پهپادی منطقه تبدیل شده است

    12. گروسی: تهران تمایلش را برای گفت‌وگویی جدی با آژانس نشان داده است

    13. رییس جمهور: عقب‌ماندگی‌ها در اجرای عدالت را باید جبران کنیم

    14. دادگاه فرزندان معاون اول سابق قوه قضاییه غیر علنی نیست

    15. مرتضوی: دولت در کاهش نرخ بیکاری رکورد زد

    16. خاندوزی: تمام اصناف کشور موظف هستند به‌سمت شفافیت بروند

    پربحث‌های هفته

    1. این نامه دلسوزانه است؟!

    2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

    3. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

    4. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

    5. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

    6. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

    7. فردا دیر است...

    8. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

    9. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

    10. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

    11. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

    12. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

    13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

    14. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

    15. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

    16. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

    17. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

    18. مأمور خاطی بازداشت شد

    19. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

    20. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

    21. صادق زیباکلام روانه زندان شد

    22. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

    23. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

    24. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

    25. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

    پربحث‌های اخیر

      پربحث‌های هفته

      1. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

      2. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

      3. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

      4. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

      5. مأمور خاطی بازداشت شد

      6. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

      7. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

      8. اژه‌ای: توطئه دشمن در حوزه حجاب به جایی نمی‌رسد

      9. تعطیلی روز شنبه مانعی ندارد

      10. درخواست ابطال افزایش ۳۵ درصدی دستمزد کارگران به دیوان عدالت اداری

      11. تعطیلات آخر هفته و کاهش ساعت کاری ادارات همچنان بلاتکلیف ماند

      12. انتشار پیام مهم و معنادار نسرین به نیکا شاکرمی/ آتش چرا در شب مرگ نیکا او را از خانه بیرون کرده بود؟!

      13. رادان: پلیس در امنیت ملی اثرگذار است

      14. یاسین رامین به ۳ سال حبس محکوم شد

      15. تعطیلی شنبه‌ها با تایید شورای نگهبان اواخر خرداد اجرا می‌شود

      16. صدور "اعلان قرمز برای یاسین رامین" منتظر دستور قضایی

      17. کارگاه بزرگ تولید سلاح جنگی و شکاری در اندیمشک منهدم شد

      18. جزئیات دستگیری صادق زیباکلام

      19. وجود حدود ۱۸ میلیون « دختر» زیر۳۰ سال در کشور/ وضعیت «تجرد» زنان دهه ۵۰ و ۶۰

      20. اینکه می‌گویند بچه نیاورید اشتباه است/ فرزند نمی‌آورند چون نگهداری سگ و گربه راحت‌تر است

      21. توقف آهنگ رشد مصرف موادمخدر بین دانش‌آموزان

      22. دادگاه فرزندان معاون اول سابق قوه قضاییه غیر علنی نیست

      آخرین عناوین