چرا سفرِ رئیس جمهور به قاره آفریقا مهم و راهبردی است؟

  4020418056 ۳۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

«قاره آفریقا میزبان بیش از ۵۰ کشور و البته شماری از اقتصادهایی است که با سرعتی قابل توجه در حال رشد هستند. مساله ای که در کنار ارائه برخی زمینه های اقتصادی به ایران و ملل آفریقایی جهت توسعه روابط دو جانبه، محرک های قابل تاملی را به تهران جهت استفاده از سبد رایِ کشورهای آفریقایی در قالب سازمان ها و نهادهای بین المللی ارائه می کند.»

چرا سفرِ رئیس جمهور به قاره آفریقا مهم و راهبردی است؟

به گزارش الف؛ "ابراهیم رئیسی"، رئیس جمهور کشورمان در روز سه شنبه هفته جاری، جهت بازدید از سه کشور کنیا، اوگاندا و زیمبابوه، عازم قاره آفریقا می شود. سفری که بسیاری از ناظران و تحلیلگران آن را در ادامه پیگیری سیاست چندجانبه گراییِ دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی و توسعه همکاری های سیاسی و مخصوصا تجاری کشورمان در عرصه بین المللی ارزیابی می کنند. با این همه، سفر رئیس جمهور به قاره آفریقا را بایستی به معنای واقعی کلمه یک سفر مهم ارزیابی کرد که از چند منظر از اهمیت راهبردی برخوردار است. 

اولا، بسیاری از افکار عمومی در اقصی نقاط جهان، همچنان تصویری سنتی و منسوخ از قاره آفریقا که این قاره را قاره عقب ماندگی، فقر و توسعه نیافتگی ارزیابی می کند، در ذهن دارند. این در حالی است که این تصویر و تصور، مدت هاست که انعکاس دهنده واقعیت‌های آفریقا نیست و بر اساس برخی برآوردهای نهادهای مهم اقتصادیِ بین المللی نظیر صندوق بین المللی پول و بانک جهانی، این قاره میزبان شماری از کشورهایی است که سریع ترین و قابل توجه ترین روندهای رشد و توسعه اقتصادی را به ثبت می رسانند. 

این روند به قدری چشمگیر است که برخی معتقدند زین پس بایستی قاره آفریقا را "قاره فرصت ها" دانست. در کنار این مسائل، باید توجه داشته باشیم که قاره آفریقا میزبان چیزی بیش از 50 کشور است و همین مساله سبب می شود که کشورهای این قاره از بلوک رایِ قابل توجهی در نهادها و سازمان های مهم بین المللی نظیر سازمان ملل متحد برخوردار باشند. 

مسائلی که در کنار یکدیگر حاکی از این هستند که توسعه روابط با کشورهای آفریقایی، جدای از مزایای اقتصادی که می تواند برای ایران داشته باشد و عرصه های صادراتی کشورمان را متنوع تر کند، در عین حال، حامل مزایای سیاسی قابل توجهی نیز برای کشورمان است و ایران می تواند روی حقِ رای بلوک کشورهای آفریقایی در مجامع بین المللی نیز حساب ویژه ای باز کند. 

دوم اینکه ظرفیت ها و مولفه های تاریخی از جمله پارامترهایی هستند که در ایجاد و توسعه روابط کشورها در عرصه بین المللی، نقش موثری را بازی می کنند. از این منظر، باید توجه داشته باشیم که ایران از ظرفیت ها و پیوندهای تاریخی قابل تاملی جهت توسعه روابط با کشورهای آفریقایی برخوردار است که آن ها در نوع خود می‌توانند بسترهای مناسبی را جهت توسعه روابط و مناسبات ایران با کشورها و ملت های آفریقایی فراهم کنند. 

در این رابطه به طور خاص می توان به مهاجرت اقوام شیرازی یا بلوچ کشورمان(در طول تاریخ) به کشور تانزانیا و یا دیگر نمودهای حضور تمدنی و مذهبی ایران در دیگر کشورهای آفریقایی اشاره کرد. در این فضا، اینکه ظرفیت های حضور تاریخی ایرانیان در کشورهای مختلف آفریقایی صرفا به مثابه یک موضوع تاریخی و منفعلانه نگریسته شود، به هیچ عنوان به نفع کشورمان نیست و باید تا جای ممکن این ظرفیت هایِ خفته را بیدار و از آن ها برای شرایط کنونی فرصت سازی کرد. 

حال در این فضا، سفر رئیس جمهور کشورمان به قاره آفریقا و انجام مانورهای هدفمند در حوزه قدرت نرم و دیپلماسی عمومی در مورد پیوندهای تاریخی ایران و ملل آفریقایی، می تواند فضای مساعدی را جهت توسعه نفوذ و همکاری های ایران و این دسته از کنشگران در عرصه بین المللی ایجاد کند و در نوع خود فرصت های قابل توجهی را پیش روی کشورمان قرار دهد. 

متاسفانه در سالیان اخیر دولت های مختلف کشورمان نسبت به پتانسیل های قابل توجه آفریقا در حوزه سیاست خارجی ایران غفلت کرده اند و این مساله سبب شده تا قاره آفریقا به یک جغرافیایِ گمشده در حوزه دیپلماسی بین المللی ایران تبدیل شود. در این راستا، سفر رئیس جمهور کشورمان به قاره آفریقا و به طور خاص نگاه مثبت دولت سیزدهم به توسعه روابط با ملل آفریقایی، می تواند فرصت های قابل ملاحظه ای را جهت توسعه مناسبات ایران و کشورهای آفریقایی فراهم کند. 

سوم اینکه قدرت های غربی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همواره نسبت به حضور و توسعه مناسبات ایران و کشورهای آفریقایی حساس بوده اند و در این رابطه چندین دهه است که این دسته از کنشگران، جنگ تبلیغاتی و روانی قابل توجهی را علیه کشورمان راهبردی کرده و می کنند و به نوعی سعی داشته اند تا هرگونه رابطه کشورهای آفریقایی با ایران را به یک خط قرمز برای این دسته از کشورها تبدیل کنند. 

حال در این فضا، سفر رئیس جمهور کشورمان به کشورهای آفریقایی و افزایش فعالیت های دیپلماتیک و اقتصادی ایران در قاره مذکور به همراه فعال سازی ظرفیت های قدرت نرم کشورمان در این قاره می تواند تا حد زیادی تصویرِ برساخته و غلطی را که جریان های  سیاسی و رسانه ای غربی از ایران نزد ملل آفریقایی ساخته اند را مخدوش کند و واقعیت های تازه ای را پیش روی آن ها جهت توسعه روابط با ایران قرار دهد. 

قاره آفریقا به قدری در چهارچوب معادلات بین المللی از اهمیت برخوردار است که اکنون بسیاری از ناظران و تحلیلگران حوزه سیاست بین المللی بر این باورند که این قاره را باید یکی از میدان های اصلی رقابت آمریکا و مجموعه کشورهای غربی با چین به شمار آورد. 

جالب است که کشور چین که در سال 2000 میلادی جز شرکای دسته چندمِ قاره آفریقا بود، به قدری این قاره و توسعه مناسبات با آن را مهم ارزیابی می کند که در سال 2009 میلادی توانست به شریک اول تجاری قاره آفریقا تبدیل شود. رتبه و جایگاهی که هم اکنون نیز آن را در اختیار دارد. البته که این مثالِ ساده تا حد زیادی خود حاکی از دلایل و محرکه های فراوانی است که کشورمان با توجه به آن ها بایستی توسعه روابط با کشورها و ملل آفریقایی را در دستورکار قرار دهد. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۳۳۷۸۵۰۱:۲۲:۰۲ ۱۴۰۲/۴/۱۹
والله هر روز از این دست اخبار و تحلیل ها می گذارید و سفرها و پیمان ها را مهم می شمارد ولی در زندگی مردم نه تنها اوضاع بهتر نشده که تورم بیشتر شده و دولت فقط مشغول مالیات گرفتن است!
مهران۳۱۳۴۱۲۳۰۸:۱۴:۲۸ ۱۴۰۲/۴/۱۹
دوست عزیز اینها برنامه های بلند مدت برای کشور هست حتی فروش نفت کشور که به مرز یک و نیم میلیون بشکه هم رسیده فعلا داره خرج بدهی و اوراق های سنگین میشه و حالا حالا ها کار داره تا کشور به روال نرمالش برگرده وقتی کشور از سال نود و نه به بعد تورم بالای پنجاه درصد داشته بدهی سنگین و اوراق فروشی و چاپ سنگین پول و بیکاری بالای پانزده درصد و ... داشته (تازه خدا رحم کرد مجلس جلوی فروش نفت به مردم توسط دولت قبل رو گرفت که میخواستن نفت به مردم بفروشند و امروز باید دولت با سودش به مردم بر میگردوند) نمیشه توقع داشت تورم حتی به مرز سی درصد هم برسه که اگر سی درصد هم بشه باید جشن گرفته بشه
ناشناس۳۱۳۴۲۹۲۰۹:۵۱:۳۴ ۱۴۰۲/۴/۱۹
ایران کمترین بدهی رو داره
ناشناس۳۱۳۴۲۵۱۰۹:۲۷:۳۱ ۱۴۰۲/۴/۱۹
با افزایش قدرت بازدارندگی ایران باید رابطه مستقیم با آمریکا هم مد نظر قرار گیرد هدف بهبود وضع معیشت مردم و رفاه مسلمانان است
ناشناس۳۱۳۴۵۱۴۱۲:۲۸:۰۸ ۱۴۰۲/۴/۱۹
کدخدایتان دنبال تجزیه هست
ناشناس۳۱۳۴۶۶۲۱۳:۵۶:۱۱ ۱۴۰۲/۴/۱۹
چند بار باید از سوراخ آمریکا گزیده بشی تا درس بگیری ؟ تو برجام سرمون رو کلاه گذاشت بس نیست ؟
ناشناس۳۱۳۴۵۲۴۱۲:۳۳:۲۷ ۱۴۰۲/۴/۱۹
اطلاعات خود را بیشتر کنید تا حرف کوچه بازاری که از این گوش به آن گوش باید در کرد و رد شد نفرمایید راستی چی شد ایشان که نمی توانست از مرز هم بیرون برود و رفتید رو فاز دیگر برای تخریب!!
ناشناس۳۱۳۴۰۰۳۰۶:۲۶:۵۰ ۱۴۰۲/۴/۱۹
باید با همه کشورها رابطه داشته باشیم خصوصا با غرب
ناشناس۳۱۳۴۲۵۷۰۹:۳۱:۲۰ ۱۴۰۲/۴/۱۹
خوبه ولی غربیها خیلی از شما خوششون نمیاد، رابطه زورکی که نمی‌شه!
ناشناس۳۱۳۴۵۶۴۱۲:۵۶:۲۲ ۱۴۰۲/۴/۱۹
لابد از شما خوششون میاد؟
ناشناس۳۱۳۴۰۵۴۰۷:۲۸:۰۶ ۱۴۰۲/۴/۱۹
موندن ایران در تحریم یعنی آمریکا و اروپا و مافیای جهانی به هدف خودشون رسیدن ..... به جای همه این سفرها که لازم است ولی کافی نیست ایران باید با زیرکی به توافق با آمریکا دست یابد تا وارد تجارت با جهان شده و اقتصاد کشور و مردم را نجات دهد و نفت را ارزان و پرهزینه نفروشد. والسلام.
مهران۳۱۳۴۱۲۷۰۸:۱۵:۵۳ ۱۴۰۲/۴/۱۹
با زیرکی وارد توافق با امریکا بشیم؟ اگر فکر میکنید امریکایی ها حاضر هستند توافقی بکنند که به ایران و مردم ایران ذره ای نفع برسه کاملا در اشتباه هستید
ناشناس۳۱۳۴۷۰۰۱۴:۱۳:۱۹ ۱۴۰۲/۴/۱۹
به ایران و ایرانی نفع وارد میشه ولی به کاسبان تحریم و تروریستها نه
ناشناس۳۱۳۴۲۵۹۰۹:۳۲:۴۵ ۱۴۰۲/۴/۱۹
بابا زیرکی! خوبیش اینه که اینا رو فقط شما متوجه می‌شید!!
ناشناس۳۱۳۴۰۶۵۰۷:۳۷:۲۲ ۱۴۰۲/۴/۱۹
آقا من یه سوال دارم چرا شما همش پیروزید اصلا اشتباه نمی کنید هرکاری می کنید راهبردی و مهم هست وضع مملکت هم مشخصه چطور هست .
ناشناس۳۱۳۴۲۶۲۰۹:۳۵:۳۷ ۱۴۰۲/۴/۱۹
آقا من یه سوال دارم چرا ما همش داریم اشتباه می کنیم هرکاری می کنیم کم اهمیت و نادرسته هست مملکت هم با اینهمه دشمن چهل و چند ساله قوی‌تر شده.
ناشناس۳۱۳۴۵۳۴۱۲:۴۰:۵۸ ۱۴۰۲/۴/۱۹
سفره ملت یه چیز دیگه میگه
ناشناس۳۱۳۴۶۳۵۱۳:۴۱:۰۴ ۱۴۰۲/۴/۱۹
قویتر شده؟ کمر مردم شکسته. به امید فردا و فردا و فردا رسیدیم به 50 سالگی هنوز سقفی بالا سرمون نیست. بچه هامون رو تو دنیایی بزرگ کردیم که فاصله طبقاتی توش بیداد میکنه . روح و روان خودمون و بچه هامون داغون شده.
ناشناس۳۱۳۴۶۸۱۱۴:۰۲:۱۲ ۱۴۰۲/۴/۱۹
همش دارین اشتباه میکنید چون ثروتمندترین کشور دنیا سرمایه هاش کاملا در اختیارتونه ولی حتی تو تامین اولیه های زندگی مردم ناتوانید.
ناشناس۳۱۳۴۰۶۹۰۷:۳۸:۳۵ ۱۴۰۲/۴/۱۹
اين سفر ها جنبه تبليغاتي دارد و دست آوردي نخواهد داشت البته نتايج اين سفرها را خواهيم ديد همانطور كه زمان احمدي نژاد ديديم منتظر خواهيم ماند اين گوي اين ميدان !!
ناشناس۳۱۳۴۱۰۴۰۸:۰۲:۵۵ ۱۴۰۲/۴/۱۹
بنده به عنوان یک ایرانی ایمان دارم که نه تاثیر گذاری در زندگی مردم داره و نه اصلا مهم هست.
ناشناس۳۱۳۴۲۶۳۰۹:۳۶:۴۵ ۱۴۰۲/۴/۱۹
ایمان شما هم قابل احترامه!
ناشناس۳۱۳۴۲۶۴۰۹:۳۷:۵۱ ۱۴۰۲/۴/۱۹
ایمان شما همون نیست که می‌گفت با برجام دلار می‌شه ۱۰۰۰ تومن!؟ راستی دولت روحانی دلار رو چند برابر کرد!؟
ناشناس۳۱۳۴۱۲۴۰۸:۱۴:۴۷ ۱۴۰۲/۴/۱۹
زیمباوه و رابرت موگابه در سابق خیلی بهمون خیر رسانده! کلی بهش کمک کردیم که بر نگشته!
ناشناس۳۱۳۴۱۴۳۰۸:۲۲:۴۴ ۱۴۰۲/۴/۱۹
از نطر غرب گداها فقط سفر به ملک چشم آبی ها خوب است
ناشناس۳۱۳۴۲۹۱۰۹:۵۰:۲۸ ۱۴۰۲/۴/۱۹
ملاک ما نه رنگ چشم و پوست و نه قد و هیکل است ملاک ما قدرت اقتصادی و صنعتی اون کشورهاست
ناشناس۳۱۳۴۵۱۹۱۲:۳۰:۳۵ ۱۴۰۲/۴/۱۹
مانند برجام که واگذاری منافع ملی بود که نفت خودتان را بفروشید؟!!
ناشناس۳۱۳۴۱۴۹۰۸:۲۵:۵۲ ۱۴۰۲/۴/۱۹
تودهنی خوبی برای غربگدایانی است که میگن ایران با هیچ جای دنیا ارتباط نداره. بهتر از اینست که 8 سال کشور رو معطل رابطه با کدخدا بکنی و آخرش هم یه لگد بهت بزنه و تحریم ها رو صد برابر کنه.
حسن۳۱۳۴۳۳۱۱۰:۱۳:۲۴ ۱۴۰۲/۴/۱۹
متاسفانه این ادبیات نه تنها در اینجا بلکه در صاحبان قدرت هم دیده میشود.شما مشکل تحریم را حل کنید بعدبا هرجا و هر کشوری دوست دارید رابطه برقرار کنید.ربطی به شرق گدایی یا غرب گدایی هم ندارد.فعلا ظاهرا حتی سریلانکا هم بجای پول میخواهد چای به ایران بدهد.فروش نفت زیر قیمت و در برابر غذا و دارو هنر نیست.فقط مردم یک چیز را میخواهند.رفع تحریم. بعد اگر خواستید همه غربگداها به دریا بریزید.والسلام
ناشناس۳۱۳۴۶۵۶۱۳:۵۳:۳۵ ۱۴۰۲/۴/۱۹
اینها به خاطر بدهی قبلی بوده حال برفرض باشد مثلا اشکال آن چی هست؟ شما اجناسی داری برای عرضه و آنها اجناسی دارند که شما را تامین کنند و این وسط هزینه انتقال پول هم درست نمی شود
ناشناس۳۱۳۴۲۳۲۰۹:۱۱:۲۲ ۱۴۰۲/۴/۱۹
برای توجیه کارهاشون یک استراتژیک و راهبردی بهش اضافه می کنند.
ناشناس۳۱۳۴۳۲۹۱۰:۱۲:۱۵ ۱۴۰۲/۴/۱۹
از این سفر چیزی عاید مردم ایران نمیشه.
ناشناس۳۱۳۴۴۴۳۱۱:۳۴:۳۲ ۱۴۰۲/۴/۱۹
شرقگدا و غربگدا را رها کنید تورم را مهار کنید
ناشناس۳۱۳۴۴۸۹۱۲:۱۰:۳۶ ۱۴۰۲/۴/۱۹
البته هر کاری رئیسی بکند مهم است چون مورد علاقه شماست
ناشناس۳۱۳۴۴۹۳۱۲:۱۳:۳۷ ۱۴۰۲/۴/۱۹
مشاورش میگه افریقا سرزمین فرصت ها است اما نگفت برای چه کسانی.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. فردا دیر است...

  2. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  3. صوت افشا شده مدیرعامل ایران خودرو: اگر پارس تا امروز آدم کشته بگذارید ۶ ماه دیگه هم بکشد!

  4. فراریان بزرگ مالیاتی را بشناسید

  5. توقف روند کاهش جمعیت در ایران

  6. واکنش کنعانی به اقدام ضد ایرانی کانادا

  7. درخواست رئیس‌جمهور کلمبیا برای بازداشت نتانیاهو

  8. وزیر کشور: مردم با حضور در انتخابات برگ زرین دیگری بر افتخارات این کشور افزودند

  9. هیلاری کلینتون: دانشجویان معترض تاریخ نمی‌دانند!

  10. تکلیف ۳۰ منتخب تهران در مجلس تعیین شد + گرایش سیاسی

  11. نتایج مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم

  12. چرا قیمت مسکن در تهران گران‌تر از بعضی شهر‌های بزرگ دنیاست؟

  13. اعتماد به نفس مقاومت

  14. ترکیب سیاسی مجلس دوازدهم به کدام سمت و سو می‌رود؟

  15. واکنش محسن رضایی به توهین نماینده صهیونیست‌ها به منشور ملل متحد

  16. دهه «رکود، عبرت، تجربه»/ ۱۰ میلیون فقیر حاصل ۱ دهه اقدام غلط

  17. مشارکت نصف شد!

پربحث‌های هفته

  1. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  2. چرا این همه بد اخلاقی؟

  3. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  4. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  5. درباره توبه تتلو

  6. فردا دیر است...

  7. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  8. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  9. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  10. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  11. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  12. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  14. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  15. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  16. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  17. امیر تتلو در مدح امام علی (ع) شعر سرود

  18. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  19. تنوری که هنوز سرد است...

  20. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  21. ایثارگران را بدنام نکنید !

  22. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  23. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

  24. تبلیغات پرحجم قدرت‌های بزرگ به وسیله دانشجویان غرب رنگ باخت

  25. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

آخرین عناوین