کودکان کم‌تحرک در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی!

  4030223007

درحالی که کودکان ساعت‌های زیادی را پای تلفن همراه می‌نشینند محققان اعلام کرده‌اند کم‌تحرکی کودکان خطر ابتلا به سکته قلبی در آنها را افزایش می‌دهد.

کودکان کم‌تحرک در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی!

به گزارش فارس، بیماری قلبی اولین عامل مرگ و میر ایرانیان است و بر اساس آخرین آمار سازمان بهداشت ۴۰ درصد از مرگ‌های سالانه در کشور به علت مشکلات قلبی رقم خورده است.

به تازگی نتایج یک مطالعه جدید که در نشریه کاردیولوژی اروپا منتشر شده است نشان می‌دهد که کم‌تحرکی و نشستن طولانی از کودکی موجب بزرگ شدن پیش رونده قلب می‌شود و «خطر حمله قلبی، سکته و مرگ زودرس را در بزرگسالی بالا می‌برد.» 
این درحالی است که آمارهای غیررسمی نشان می‌دهد اغلب کودکان ایرانی وابستگی بسیار شدیدی به تلفن همراه دارند و بیشتر اوقات فراغت‌شان را پای تلفن همراه و تلویزیون می‌نشینند.
پیش‌تر نیز محققان دانشگاه سیمون فریزر کانادا در رابطه با نشستن طولانی مدت هشدار داده و اعلام کرده بودند که نشستن و عدم تحرک می‌تواند به اندازه سیگار کشیدن خطرناک باشد و منجر به مرگ شود.
به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران «سالانه ۳۰۰ هزار نفر به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی جان خود را از دست می‌دهند.» یعنی بیماری‌های قلبی هر سال تقریبا نزدیک به ۹ برابر آمار جان‌باختگان زلزله بم تلفات می‌گیرد. از طرفی سن سکته قلبی که سابقاً ۶۰ و ۷۰ سالگی بود نیز در حال حاضر به ۳۰ الی ۴۰ سال رسیده است. 
این درحالی است که فقط سه تا چهار ساعت فعالیت فیزیکی سبک روزانه خطر افزایش جرم و توده قلب را به میزان ۴۹ درصد کاهش می‌دهد و فعالیت فیزیکی بیشتر باعث عملکرد قلبی بهتر خواهد شد.
متخصصان می‌گویند نشستن طولانی مدت و کم‌تحرکی در افراد غیر از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی عوارض دیگری را هم به همراه دارد. منجر به چاقی، دیابت نوع 2 و برخی از سرطان‌ها از جمله سرطان روده بزرگ، سینه و رحم می‌شود. دستگاه گوارش، هضم غذا و سلامت روده‌ها دچار اختلال می‌کنند. واریس،ضعیف شدن عضلات و پوکی استخوان را به همراه دارد و این خطرات به دلیل نشستن های طولانی مدت و سرگرم شدن با گوشی همراه ممکن است سلامت کودکان را هم به خطر بیندازد.
متخصص کودک علیرضا تبریزی علت کم تحرکی کودکان را جذابیت تلفن همراه می‌داند و می‌گوید که «تصاویر رنگارنگ، بازی‌های مختلف، فیلم‌های جذاب، اینترنت و... تلفن همراه  را به یک سرگرم‌کننده جذاب برای کودکان تبدیل کرده است.» 
اما متخصص آسیب‌شناسی حمید مساعدیان معتقد است که کودکان قبل از آشنایی با جذابیت بازی‌های حرکتی به تشویق خانواده گوشی به دست می‌‍شوند و می‌گوید که«والدین با یک گوشی، کودک را ساکت می‌کنند تا خانواده احساس آرامش کند.»
متخصصان کودک معتقدند که والدین نباید برای رسیدگی به کارهای روزانه‌شان و سرگرم‌کردن کودکان تلفن همراه به دست آنها بدهند. بلکه باید روزانه برای بچه‌ها وقت بگذارند و با آنها بازی‌های حرکتی انجام بدهند. شرکت در کلاس‌های ورزشی، تفریحات خانوادگی، خرید وسایل بازی‌های حرکتی و....می‌تواند تا حدی از خطر بی‌تحرکی بچه‌ها جلوگیری کند. 
همچنین بردن کودکان  به پارک و مکان‌های تفریحی کودکانه و تشویق آنها به بازی‌هایی مثل دوچرخه‌سواری، توپ‌بازی و... از دیگر راهکارهای پیشنهادی کارشناسان کودک است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. قالیباف: آمدم تا رکود دهه ۹۰ در کشور حاکم نشود

  2. همه چیز برای فروش !

  3. سردار رادان: رسیدگی به وضعیت حجاب مطالبه مردمی بود

  4. ثبت نام تکراری احمدی‌نژاد/ نتایج یک نظرسنجی درباره میزان مشارکت در انتخابات

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آیا برخورد با زورگیران و سارقان مطالبه مردمی نیست؟/ ترکیه فقط برای پهپاد خودش تبلیغ کرد

  6. آرایش انتخاباتی جناح‌های سیاسی در آستانه انتخابات/ اصلاح‌طلبان به موقعیت ۹۲ برمی‌گردند؟!

  7. احساس تکلیف کافی نیست

  8. عصر تحریم نفت ایران به سر آمده است؟

  9. وقتی اپوزیسیون هم همان جمله امام خمینی را درباره «سپاه» تکرار می کند!

  10. سخنی با این همه نامزد انتخابات

  11. علی لاریجانی اعلام کاندیداتوری کرد

  12. مشاهده اوضاع اقتصادی تاب تحمل را از هر انسان مسوول سلب کرده است

  13. کیهان خطاب به لاریجانی: افتادن در تله برجام و برجامیزاسیون آمریکا و انگلیس، ارتفاع پست بود؛ پست‌ترین ارتفاع

  14. یک عکس و یک دنیا حرف!....

  15. علی لاریجانی: زمانی برای از دست دادن نداریم / مشکلات کشور حل‌ شدنی است

  16. فرانکنشتاین خاورمیانه!

  17. زاکانی: رای می‌آورم

  18. تهران ۲۰۰۰ مسجد کم دارد

  19. عبدالحمید خیرخواه اسرائیل شد!

  20. سعید جلیلی داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری شد

  21. توضیح لاریجانی درباره استفاده از یک هشتگ شائبه‌برانگیز

  22. مانع عبور و‌ مرور غیرمجاز در استان سیستان‌و‌بلوچستان هستیم

  23. پرده هایی که ترامپ کنار می زند

  24. و باز هم اعتبارنامه تاج گردون‌!

  25. سقف اجاره بها در تهران تعیین شد/ بخشنامه جدید در راه است؟

آخرین عناوین