جدیدترین خبر از افزایش مجدد دستمزد کارگران

  4020407107 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

دبیر کانون عالی انجمن های صنفی کارگران کشور گفت: ما در این کانون،‌ درصدد تهیه یک نامه به ریاست جمهوری هستیم که از محل آزادسازی پوهای بلوکه شده یا مولدسازی‌ها، برای تامین معیشت کارگران فکری کنند، چرا که مسئله معیشت کارگران دغدغه رئیس جمهور نیز هست.

جدیدترین خبر از افزایش مجدد دستمزد کارگران

همشهری‌آنلاین نوشت: طی هفته‌های اخیر چند تن از اعضای شورای عالی کار طی نامه ای خطاب به وزیرکار خواستار برگزاری جلسه شورای عالی کار و اصلاح مزد شدند. گویا سال گذشته در تعیین حداقل دستمزد کارگران، دولت وعده داده که تورم را کنترل کند و همین موضوع موجب شده تا نمایندگان کارگری رضایت به حداقل دستمزد تعیین شده بدهند. البته در مصوبه حداقل دستمزد کارگران این بند آورده شده که افزایش دوباره دستمزد کارگران منوط به افزایش حقوق کارمندان است. اما باید دید تلاش نمایندگان کارگری به کجا ختم خواهد شد و آیا خروجی آن در نهایت موجبات رضایت کارگران را فراهم خواهد کرد یا خیر؟

هادی ابوی، نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت و گو با همشهری آنلاین در خصوص اصلاح دستمزد کارگران گفت: اصلاح دستمزد همواره دغدغه هم نمایندگان کارگران در شورای عالی کار هم تشکلات کارگری که همواره در جلسات تعیین دستمزد کارگران حضور دارند، بوده است و همیشه پیگیری های لازم انجام می شود اما در نهایت تاکنون نتیجه مطلوب حاصل نشده است. اواخر اسفندماه که جلسات تعیین دستمزد برگزار می شد دولت با وعده اینکه تورم را کنترل خواهد کرد موجب شد تا نمایندگان کارگری علی رغم میل باطنی به میزان افزایش ۲۷ درصدی حداقل دستمزد رضایت دهند. اما یکی از شروط اصلی که وزیر کار نیز به عنوان رئیس شورای عالی کار بر آن اصرار داشت قیدی بندی با این عنوان بود که؛ اگر نرخ تورم بالاتر رفت و حقوق کارمندان را افزایش دادیم حقوق کارگران نیز افزایش یابد. البته آوردن این بند در مصوبه تعیین حداقل دستمزد ۱۴۰۲، خواسته نمایندگان کارگری نیز بود. 

وی ادامه داد: سال گذشته که حقوق کارمندان افزایش مجددی یافت سر کارگران بی کلاه ماند و ما نمی خواهیم این اتفاق برای امسال هم بیافتد به همین علت بود که قید شد، اگر چنانچه حقوق کارمندان دولت به هر دلیلی در طول سال افزایش پیدا کرد ما نیز جلسه شورای عالی کار را تشکیل دهیم و برای اصلاح دستمزد کارگران اقدامات لازم را انجام دهیم. 

نماینده کارگران در شورای عالی کار به واکنش هایی که گاه نمایندگان مجلس در حقوق اصلاح دستمزد کارگران نشان می دهند و می گویند هم اشاره کرد و افزود: آنها نیز می دانند که حقوق ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی پاسخگوی همه حداقل هزینه ها نیست آنهم در شرایط امروز که خط فقر ۱۹ میلیون است. برای بدست آوردن خط فقر نیازی به محاسبات آماری و علمی خاصی نیست، شما ببینید که اجاره ها و هزینه های حمل و نقل و خوراک و پوشاک چند درصد افزایش پیدا کرده است؟ 

ابوی در پاسخ به این سوال که چرا اساسا باید شرایط کارمندان و کارگران در تعیین حداقل دستمزدها با هم قیاس شوند در حالی که سختی کار و نوع کار و مدت زمان کار این دو با هم متفاوت است، گفت: این دو هیچ ارتباط موضوعی با هم ندارند. اما یکی از مواردی که ما به عنوان نمایندگان کارگری در جلسات عنوان می کردیم این بود که چرا دولت در طول سال حقوق کارمندان را افزایش می دهد؟ چون می داند که کارمندانش با حقوقی که تعیین کرده نمی توانند زندگی کنند و به همین علت به تناسب شرایط روز حقوقشان را افزایش می دهد. مهر تایید این موضوع هم این است که حقوق کارمندان دولت در سال گذشته دوباره افزایش داشته است، این افزایش حقوق ها جدا از کارانه ها و دورکاری است که حقوق شان را تعدیل می کند. از طرفی حجم کاری که کارمندان دولت انجام می دهند به هیچ عنوان قابل قیاس با سختی کار کارگران نیست. 

وی ادامه داد: همین مسئله موجب می شود که ما از دولت بپرسیم که چرا باید حقوق کارمندانش در سال را چند نوبت افزایش دهد اما به حقوق کارگران که می رسد بگوید یک بار در سال. لذا همین تمایز قائل شدن جای ایستادگی و مقاومت دارد که ما بخواهیم بگوییم که چرا ما باید با کارمندان به لحاظ دریافت حقوق تفاوت کنیم که علت اضافه شدن بند اصلاح دستمزد در مصوبه ۱۴۰۲ نیز به همین علت بود. 

نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: یکی از ایراداتی که می توان به ساختار شورای عالی گرفت این است که هیچ نماینده ای از مجلس در این شورا وجود ندارد. حضور یک نماینده قطعا موثر واقع خواهد بود و موجب می شود تا حقوق واقعی به کارگران داده شود یا حداقل نزدیک به واقعیت باشد. ساختار این شورا طوری چیده شده که کارگران مظلوم واقع می شوند. ترکیب شورای عالی کار از دولت و کارفرما و نمایندگان کارگری تشکیل شده است در حالی که ما معتقدیم دولت خودش بزرگ ترین کارفرمای کشور است. ما در گروه کارگری ۳ عضو اصلی داریم و ۳ نفر از نمایندگان تشکلات کارگری به عنوان مشاور داریم که این ۳ مشاور حق رای ندارند. دولت متشکل از وزارت صمت و استاندارد و وزارت کار است و ۵ نفر هم نمایندگان کارفرمایی هستند که ۳ عضو اصلی و ۲ مشاور دارند. حال شما در نظر بگیرید در چنین فضایی وقتی ما می خواهیم دستمزد را تعیین کنیم رای ها دو به یک است. یعنی کارفرما و دولت هم رای هستند و نظرتشان به هم نزدیک است. موضوعات در شورا با اکثریت آرا به تصویب می رسد اگر دولت با نمایندگان کارگری همراه شوند می توانند بدون امضای کارفرما مصوبه ای را به تصویب برسانند که البته تاکنون این کار اتفاق نیافتاده است. اگر کروه کارفرما با دولت با هم توافق کنند و کارگران امضا نکنند هیچ اشکالی پیش نمی آید، کاری که دو سال قبل انجام شد و لیست حقوق با اکثریت اعضا به امضا رسید. البته اگر کارفرما و کارگر به یک توافقی برسند و دولت راضی نباشد بخشنامه ای به امضا نمی رسد. در کل ترکیب این شورا جوری چیده شده که آرا اکثریتی است در حالی که نباید اینگونه باشد و تمام گروه ها در کنار هم باید رضایت داشته باشند و آن را تصویب کنند. 

ابوی اظهار کرد: مصوبه افزایش دستمزد برای سال ۱۴۰۱ تنها مصوبه ای بود که دولت با ما همراه شد و در جلسات شورا مصوبه طوری رقم خورد که دستمزدها کمی نزدیک به واقعیت تعیین شد و دستمزد کارگران یک جهشی داشت که درآمد او را برای خرید  سبد معیشت افزایش می داد. اما متاسفانه اتفاقات تورمی ناخوشایندی بعد از آن رخ داد که این همراهی را نیز بی‌اثر کرد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار در خصوص اینکه کارگران، نمایندگانش را در تعیین حداقل دستمزد مقصر می دانند، اظهار کرد: کارگران حق دارند. امسال گروهی از کارگران به دیوان عدالت اداری شکایت و دادخواست بردند که متاسفانه درخواست شان رد شد. ما تمام تلاش مان را در شورای عالی کار برای افزایش حداقل حقوق کارگران انجام می دهیم اما حقیقت این است که گاهی ناچار می شویم رضایت دهیم اما رضایت دادن مان به معنای رضایت داشتن از شرایط موجود نیست. 

یکی از پیشنهادات ما این است که جایگزین وجه کمک هزینه خوار و بار، بن کارگری بدهند که کارگر بتواند با آن کالا بخرد. ابوی افزود: متاسفانه تاکنون با این موضوع موافق نکرده اند. 

وی گفت: ما در تلاشیم همچون گذشته درخواست ها و انتظارات کارگران را به گوش مسئولان برسانیم که کارگر با این حقوق نمی تواند زندگی کند. ما در کانون انجمن های صنفی کارگران کشور درصدد تهیه یک نامه به ریاست جمهوری هستیم که از محل آزادسازی پول های بلوکه شده یا مولدسازی ها، برای تامین معیشت کارگران فکری کنند. امیدواریم یک هیات اندیشه ورزی در سطح عالی ایجاد شود چرا که مسئله معیشت کارگران دغدغه رئیس جمهور نیز هست. جناب رئیسی دغدغه های کارگران را قبول دارد و قبول دارد حداقل دستمزد جوابگوی هزینه های زندگی کارگران نیست و ما امیدواریم که بتوانیم یک گفتمانی ایجاد کنیم که خروجی مثبتی داشته باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۱۱۷۰۱۳۱۸:۵۱:۰۹ ۱۴۰۲/۴/۷
بیچاره کارگر
ناشناس۳۱۱۸۷۰۳۱۸:۰۶:۲۳ ۱۴۰۲/۴/۸
واقعاکارگرمظلوم بخدافکری کنیدکمترصدمه ببین
کارمند ساده۳۱۱۷۱۰۹۲۰:۱۲:۰۷ ۱۴۰۲/۴/۷
لطفاً به فکر ما هم باشید چون ما و کارگران ساده تقریبا در یک پله قرار داریم
ناشناس۳۱۱۷۳۲۱۲۲:۴۵:۵۴ ۱۴۰۲/۴/۷
همه برای کارمندان شاخ و شانه میکشیدند فقط نماینده کارگران باقی مانده بود که این نیز خدا را شکر حل شد. یکی نیست به این آقای نماینده کارگران بگوید که سال گذشته در ابتدای سال حقوق کارگران بیش از 50 درصد افزایش یافت ولی حقوق کارمندان 20 درصد افزوده شد. سپس برای نیمه دوم سال حقوق کارمندان 10 درصد دیگر افزایش داشت که چون برای 6 ماه بود در واقع در سال گذشته حقوق کارمندان 25 درصد افزایش داشت در صورتی که حقوق کارگران بیش از 50 درصد افزایش داشت. نوش جانتان!! فقط حرف ناحق نفرمایید.
ناشناس۳۱۱۷۵۵۰۰۲:۲۷:۵۸ ۱۴۰۲/۴/۸
سایر مزایای دریافتی کارمندان را هم بگو
ناشناس۳۱۱۸۳۶۱۱۴:۰۵:۵۷ ۱۴۰۲/۴/۸
سال گذشته حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان کشوری اول سال ده درصد وسط سال هم ده درصد در مجموع بیست درصد ولی کارگران قانون کار و بازنشستگان مشمول تامین اجتماعی حدوداً پنجاه درصد افزایش حقوق داشتند .
کوچک همه۳۱۱۸۵۸۲۱۶:۲۴:۱۰ ۱۴۰۲/۴/۸
کارمند ده برابر کارگر حقوق میگیره تمام زندگیش توسط دولت محترم تامین میشه
ناشناس۳۱۱۷۳۷۳۲۳:۲۳:۴۹ ۱۴۰۲/۴/۷
آقای گرامی اکثریت کارمندان دولت زیر خطر فقر زندگی می کنند، چرا شما نماینده کارگرها دیوار کوتاه تر از کارمندان پیدا نکردید
ناشناس۳۱۱۷۳۹۷۲۳:۴۳:۱۲ ۱۴۰۲/۴/۷
بیچاره کارمندان دانشگاه های وزارت علوم، که هیچ مزایای ندارند و حقوقشان کمترین میزان است.
ناشناس۳۱۱۷۸۷۳۰۹:۵۶:۳۹ ۱۴۰۲/۴/۸
حقوق هیچ قشر حقوق بگیر مثل معلمها اسفبار نیست.
علی۳۱۱۷۴۱۶۰۰:۰۸:۵۹ ۱۴۰۲/۴/۸
کارگران واقعا ستون های محکم هر کشوری هستند، کارگران باارزشترین افراد جامعه هستند، عدم وجودشان ، صددرصد موحب نابودی و هلاکت هرجامعه ای میشه، اگه کارگران صنایعی مثل آب ، برق ، گاز ، مخابرات ، شهرداریها مثل رفتگران عزیز ، پالایشگاهها ، پمپ بنزینها و..... نباشند ، آیا میتوان حتی یکروز زنده ماند؟ آقای رییس جمهور گرامی ، بداد زندگی کارگران عزیز برسید.
ج۳۱۱۹۰۰۰۲۳:۳۹:۲۲ ۱۴۰۲/۴/۸
آقای محترم واقعا شیرمادر حلالت کاارگران قشری ضعیف هستن خداوند متعال پشت وپناهت
رسول۳۱۱۷۵۰۳۰۱:۳۵:۵۹ ۱۴۰۲/۴/۸
لبنیات سی درصد مرغ نود تومن همه اغلام سی درصد کم کم افزایش داشته بعد از کاهش تورم میگن دقیق بگید چی کم شده همه بدونن موردی لطفا
آهنگ۳۱۱۷۵۴۸۰۲:۲۳:۲۸ ۱۴۰۲/۴/۸
فقط موقع افزایش حقوق کارگران مور ازماست می‌کشند
ناشناس۳۱۱۷۶۷۴۰۷:۳۲:۴۶ ۱۴۰۲/۴/۸
اگر حقوقهاترمیم نشود خود نمایندههای مجلس ضرر میکنند
ناشناس۳۱۱۷۷۸۳۰۹:۰۴:۱۴ ۱۴۰۲/۴/۸
مردم از دولت انقلابی جهادی انتظار دارند مسولان معاونین و وزیران در سایتهای دولت ارتباط مستقیم با مردم خارج از سامانه111 داشته باشند به دغدغه مردم رسیدگی نمایند اقدام جهادی صورت گیرد
اسماعیل۳۱۱۷۸۵۳۰۹:۴۵:۲۹ ۱۴۰۲/۴/۸
سلام این وضع گرانی یقه همه را گرفته کارمند کارگر بازنشسته بجز کارمندان وکارگران رسمی شرکت نفت
مهدی۳۱۱۷۹۲۵۱۰:۲۱:۳۲ ۱۴۰۲/۴/۸
باسلام و درود امیدوارم روزی برسه که با همت دولت و مجلس فرمایشات مقام معظم رهبری به خوبی اجرا بشه و همه ی کارمندان و کارگران عزیز کشورم با رضایت صددرصدی به کارشون ادامه بدن و هیچ کس شرمنده ی همسرو فرزندانش نباشه زنده باد ایران
ابراهیم۳۱۱۸۱۴۶۱۲:۰۵:۵۶ ۱۴۰۲/۴/۸
اثر بی رضایتی و بی انگیزگی کارگران منجر به کار بی کیفیت و بدون راندمان و درنهایت نارضایتی عمومی جامعه میشه ، منظور از کارگر که فقط کارگرهای عزیز روزمزد و بیل و کلنگی که نیست ، تمام جامعه مهندسین و پرستاران و شرکتهای خدمات رسان میشه
بازنشسته۳۱۱۸۶۳۱۱۷:۰۱:۰۴ ۱۴۰۲/۴/۸
اردوغان امسال دوبار حقوق کارگران ترکیه رو افزایش داده جهت اطلاع آقایان مسئول
ناشناس۳۱۱۸۸۷۹۲۱:۳۵:۰۵ ۱۴۰۲/۴/۸
کارگر ۸تومن حقوق میگیره ۵ تومنشو میده کرایه خانه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. فردا دیر است...

  2. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  3. صوت افشا شده مدیرعامل ایران خودرو: اگر پارس تا امروز آدم کشته بگذارید ۶ ماه دیگه هم بکشد!

  4. فراریان بزرگ مالیاتی را بشناسید

  5. توقف روند کاهش جمعیت در ایران

  6. واکنش کنعانی به اقدام ضد ایرانی کانادا

  7. درخواست رئیس‌جمهور کلمبیا برای بازداشت نتانیاهو

  8. وزیر کشور: مردم با حضور در انتخابات برگ زرین دیگری بر افتخارات این کشور افزودند

  9. هیلاری کلینتون: دانشجویان معترض تاریخ نمی‌دانند!

  10. تکلیف ۳۰ منتخب تهران در مجلس تعیین شد + گرایش سیاسی

  11. نتایج مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم

  12. چرا قیمت مسکن در تهران گران‌تر از بعضی شهر‌های بزرگ دنیاست؟

  13. اعتماد به نفس مقاومت

  14. ترکیب سیاسی مجلس دوازدهم به کدام سمت و سو می‌رود؟

  15. واکنش محسن رضایی به توهین نماینده صهیونیست‌ها به منشور ملل متحد

  16. دهه «رکود، عبرت، تجربه»/ ۱۰ میلیون فقیر حاصل ۱ دهه اقدام غلط

  17. مشارکت نصف شد!

پربحث‌های هفته

  1. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  2. چرا این همه بد اخلاقی؟

  3. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  4. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  5. درباره توبه تتلو

  6. فردا دیر است...

  7. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  8. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  9. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  10. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  11. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  12. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  14. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  15. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  16. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  17. امیر تتلو در مدح امام علی (ع) شعر سرود

  18. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  19. تنوری که هنوز سرد است...

  20. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  21. ایثارگران را بدنام نکنید !

  22. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  23. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

  24. تبلیغات پرحجم قدرت‌های بزرگ به وسیله دانشجویان غرب رنگ باخت

  25. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

پربحث‌های دیروز

    پربحث‌های هفته

    1. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

    2. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

    3. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

    4. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

    5. امیر تتلو در مدح امام علی (ع) شعر سرود

    6. نرخ رشد جمعیت با روند فعلی در سال ۱۴۰۹ به صفر می‌رسد

    7. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

    8. درخواست ابطال افزایش ۳۵ درصدی دستمزد کارگران به دیوان عدالت اداری

    9. دستورالعمل دادستانی کل کشور درباره طرح نور به زودی ابلاغ می‌شود

    10. واکنش چمران به ودیعه میلیاردی به برخی مدیران شهرداری تهران

    11. ورود بانوان به ورزشگاه تصمیم نظام بوده است

    12. انتشار پیام مهم و معنادار نسرین به نیکا شاکرمی/ آتش چرا در شب مرگ نیکا او را از خانه بیرون کرده بود؟!

    13. امیر تتلو آزاد می‌شود؟/ وکیل مدافع تتلو : موکلم توبه کرده/ نوجوانان برای آزادی اش دعا می کنند

    14. وجود حدود ۱۸ میلیون « دختر» زیر۳۰ سال در کشور/ وضعیت «تجرد» زنان دهه ۵۰ و ۶۰

    15. ماجرای روغن‌های خام آفتابگردان/ خط قرمز سازمان غذا و دارو سلامت مردم است

    16. تعطیلات آخر هفته و کاهش ساعت کاری ادارات همچنان بلاتکلیف ماند

    17. اینکه می‌گویند بچه نیاورید اشتباه است/ فرزند نمی‌آورند چون نگهداری سگ و گربه راحت‌تر است

    18. با حکم رئیس‌جمهور سرپرست سازمان ملّی سنجش منصوب شد

    19. سردار رادان: دشمن به دنبال کارزارهای خیابانی است

    آخرین عناوین