ضربه بزرگی که صهیونیست‌ها دریافت کردند

گروه جهان الف،   4020230052 ۶۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

حضور سوریه و توجه به مسئله فلسطین ۲ نکته اصلی در اجلاس سران عربی در جده بود که فضای این نشست را با دوره‌های قبل متفاوت می‌کرد.

ضربه بزرگی که صهیونیست‌ها دریافت کردند

به گزارش الف، روز جمعه 19 مه برابر با 29 اردیبهشت، اجلاس سران کشورهای عربی در جده بعد از یک دهه با حضور سوریه برگزار شد و حاکمان عربِ حاضر در این اجلاس، یکی پس از دیگری با «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه دیدار و گفتگو کردند.  همچنین دیدار بشار اسد و «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در این نشست نیز یکی از صحنه‌های قابل توجه بود که بازتاب زیادی در رسانه‌ها داشت.

اما موضوعی که سی و دومین نشست سران عرب را با نشست‌های قبلی متفاوت می‌کرد، صرف حضور سوریه در آن نبود؛ بلکه پیش از برگزاری این اجلاس، تحولات سریعی در منطقه رخ داد که موجب شد دستور کار و پرونده‌هایی که کشورهای عربی اقدام به بررسی آنها کردند، فضای ویژه‌ای داشته باشد. 

کسانی که امور منطقه را دنبال می‌کنند به خوبی متوجه می‌شوند که همه این تحولات از توافقی که چند ماه قبل بین ایران و عربستان امضا شد، ناشی می‌شود و بعد از آن بود که روند بازگشت دمشق به اتحادیه عرب آغاز شد و کشورهای عربی قصد خود برای احیای رسمی روابط با دولت سوریه را اعلام کردند. البته سعودی‌ها چند هفته قبل از اجلاس سران عرب، خواستار بازگشت سوریه به اتحادیه عرب بودند و «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان رسما از بشار اسد برای سفر به این کشور دعوت کرد.

یکی از مهمترین نکات مثبت در تحولات اخیر منطقه آن است که بعد از سال‌ها اختلاف و رقابت‌های سیاسی عربی و منطقه‌ای که موجب شکل‌گیری یک موقعیت دشوار اجتماعی-اقتصادی-امنیتی در خاورمیانه شده بود، عربستان به عنوان رهبر کشورهای عربی بالاخره تصمیم به اتخاذ سیاست به صفر رساندن مشکلات گرفته و به سمت یک آشتی فراگیر عربی قبل از نشست جده حرکت کرد.

در عمل چشم‌انداز 2030 که توسط ولیعهد سعودی ترسیم شده، تنظیم‌کننده اصلی استراتژی‌های داخلی و خارجی عربستان بوده و سعودی‌ها متوجه شدند برای اجرای این چشم‌انداز در سطوح مختلف باید مشکلات سیاسی و نظامی و امنیتی و اقتصادی با همسایگان به ویژه ایران و ترکیه و سوریه را به صفر برسانند.

بر این اساس ریاض قبل از نشست جده و تاکید بر حضور شخص بشار اسد در آن، تلاش کرد تا سوریه را به اتحادیه عرب برگرداند و برای نخستین بار نشستی با ابعاد استراتژیک اقتصادی با حضور  همه کشورهای عربی برگزار کند. بنابراین نشست جده درواقع دو نشست بود: یکی اجلاس مشترک سران عرب و دیگری اجلاس دوجانبه عربستان و سوریه.

نقطه عطف اجلاس جده این بود که برای نخستین بار اعراب نشستی را بدون کنترل و نظارت غرب برگزار کردند و در این اجلاس پرونده بازسازی سوریه و بازگشت آوارگان این کشور مورد بررسی قرار گرفت؛ آن هم بعد از 12 سال تلاش محور آمریکایی برای نابودی اقتصاد سوریه و تسلیم کردن ملت این کشور. 

چند نکته مهمی که فضای سی و دومین اجلاس سران عرب در جده را متفاوت کرده بود، می‌توان به این شکل شرح داد:

-آشتی ایران و عربستان تحت حمایت چین.

-توافق مبادلات تجاری میان ریاض و تهران به ارزش بیش از 100 میلیارد دلار در مرحله اول.

-اصرار عربستان به حضور سوریه و شخص بشار اسد در اجلاس جده.

-رد پروژه عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی از جانب ریاض.

-آمادگی سوریه، عربستان، ترکیه و ایران برای پیوستن به بریکس و شانگهای.

-پیشرفت اقتصادی و سیاسی پکن و شمال آفریقا و تبدیل شدن چین به یک قدرت پویای جهانی و پیشی گرفتن از آمریکا.

-نقش فعال ائتلاف «اوپک پلاس» در نفت و گاز.

-درگیری مستقیم ترکیه با آمریکا در سطوح اقتصادی و سیاسی.

در سطح اقتصادی، اجلاس جده روند بازسازی سوریه را بعد از یک دهه ویرانی تسهیل می‌کند؛ جایی که همه کشورهای عربی و نیز قدرت‌های اقتصادی آسیا در تلاش برای مشارکت در روند بازسازی سوریه هستند. علاوه بر عربستان، بازسازی سوریه می‌تواند یکی از شاخص‌های موفقیت چشم‌انداز 2030 و عامل رشد و ثبات لبنان و اردن و عراق و نیز نقطه قوتی برای سازمان شانگهای و بریکس و ائتلاف اوپک پلاس نیز باشد. به همین ترتیب اگر صحنه آشتی اعراب تکمیل گردد و مصر نیز رسما به آن بپیوندد، بی تردید به یک قرن درگیری در منطقه عربی پایان داده می‌شود.

اما در سطح سیاسی، نکته حائز اهمیت در این دوره از اجلاس سران عربی، توجه ویژه به مسئله فلسطین بود؛ موضوعی که در ادوار قبلی به آن توجه نمی‌شد. همه نمایندگان کشورهای عربی که در اجلاس جده حضور داشتند در سخنرانی‌های خود به مسئله فلسطین و لزوم حمایت از آن اشاره کردند.ولیعهد عربستان سعودی در این اجلاس تاکید کرد که قضیه فلسطین، قضیه محوری عرب‌ها و مسلمانان است و در راس اولویت‌های عربستان قرار دارد.

محمد بن سلمان در این اجلاس تاکید کرد که قضیه فلسطین، قضیه محوری عرب‌ها و مسلمانان است و در راس اولویت‌های عربستان قرار دارد.همه تلاش خود را برای حمایت از قدس و مقدسات آن بکار خواهیم گرفت و مصمم به یکپارچه‌سازی تلاش‌های کشورهای عربی در این راستا هستیم.

سایر سران کشورهای عربی نیز در پایان نشست جده جامعه بین الملل و نهادهای حقوقی بین المللی را به اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی جهت آزادی فوری تمامی اسرای فلسطینی به ویژه اسرای بیمار و کودک و سالخورده، آزادی اجساد شهدا و ارسال کمیته ای برای تحقیق در مورد تجاوزات سازمان زندان های صهیونیستی علیه اسرا فراخواندند.

 با توجه به اتفاقاتی که در اجلاس جده بعد از تحولات اخیر منطقه رخ داد، می‌توان گفت که این نشست سرآغاز مرحله‌ای جدید در روابط کشورهای منطقه خواهد بود. این مرحله به همان اندازه که به نفع کشورهای منطقه است، در جهت خلاف منافع رژیم صهیونیستی و به ویژه پروژه عادی‌سازی می‌باشد. این روند می‌تواند امیدها را برای یک اتحاد جمعی عربی-اسلامی جهت محو اشغالگران از منطقه و بازگرداندن فلسطین به صاحبان اصلی آن بیشتر کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۵۴۲۹۲۰۵:۲۷:۰۸ ۱۴۰۲/۲/۳۱
بازگشت سوریه به مواضع 10 سال پیش، البته به علت نیازهای مالی جهت بازسازی این کشور که حدود 500 میلیارد دلار تخمین زده می شود، نشان دهنده این اصل است که هدف وسیله را توجیه می کند!
ناشناس۳۰۵۴۸۱۵۰۹:۵۴:۰۵ ۱۴۰۲/۲/۳۱
عرب ها دنبال رفتن اسد بودن الان شکست خوردن
ناشناس۳۰۵۵۲۷۸۱۲:۴۲:۳۸ ۱۴۰۲/۲/۳۱
3 کشور لبنان، سوریه و ایران که محور مقاومت خوانده می شوند دارای بالاترین میزان تورم در قاره آسیا و جزو 5 کشور نخست جهان از این لحاظ هستند.
ناشناس۳۰۵۵۷۴۲۱۵:۱۵:۵۱ ۱۴۰۲/۲/۳۱
آن وقت چرا عراق نیست؟ ترکیه چرا هست؟ آرژانتین چرا هست؟ مصر چرا هست؟ یا چرا در سوریه غرب دخالت کرد تورم بالا زد؟ یا در لبنان همینطور وقتی آمریکا بانک مرکزی آن را نابود کرد؟!! توحش غرب جایگاهی ندارد؟!!
ناشناس۳۰۵۶۰۳۸۱۸:۰۷:۴۸ ۱۴۰۲/۲/۳۱
مجید چنگی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران: عراق۸ میلیارد دلار بابت دریافت گاز به ایران بدهکار است. به طرف عراقی اعلام کرده‌ایم که باید بتوانیم پول گاز صادراتی را در هر زمان و مکانی دریافت کنیم!
ناشناس۳۰۵۶۲۳۳۲۰:۳۵:۱۲ ۱۴۰۲/۲/۳۱
سوریه تورم ندارد و با وجود جنگ 10 ساله ارزش پول ملی این کشور ثابت مانده است.
ناشناس۳۰۵۵۲۹۹۱۲:۴۷:۲۹ ۱۴۰۲/۲/۳۱
واقعیت این است که پولدارها دوستان زیادی دارند. البته تا موقعی که برای آنها پول خرج کنند.
ناشناس۳۰۵۵۴۴۱۱۳:۳۰:۲۷ ۱۴۰۲/۲/۳۱
خبرگزاری ایسنا 31 اردیبهشت 1402: ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اتهامات وارده و ادعاهای واهی درمورد 3 جزیره تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی در قطعنامه‌ صادره در اجلاس ۳۲ سران اتحادیه عرب در عربستان، ضمن ابراز تأسف عمیق، طرح ادعاهای مذکور را حرکت در مسیر نافرجام گذشته توسط این اتحادیه دانست.
ناشناس۳۰۵۵۰۱۲۱۱:۰۱:۱۸ ۱۴۰۲/۲/۳۱
سوریه از مواضع خود عقب نشینی نکرده بلکه عربستان از مواضع خود عقب نشینی کرده و از اسرائیل فاصله گرفته و با ایران و محور مقاومت همراه شده است.
ناشناس۳۰۵۵۰۵۰۱۱:۱۷:۱۰ ۱۴۰۲/۲/۳۱
ادعا، شعار و سخن بدون استدلال محکم خریداری ندارد.
ناشناس۳۰۵۵۱۶۹۱۲:۰۴:۲۸ ۱۴۰۲/۲/۳۱
امریکا و اسرائیل و برخی حکام عرب منطقه 10 سال بدنبال برکناری بشار اسد بودند اما حالا سوریه را مجددا به اتحادیه عرب برگرداندند و از بشار اسد دعوت و استقبال کردند.
مانی۳۰۵۵۶۶۵۱۴:۴۴:۰۸ ۱۴۰۲/۲/۳۱
در سیاست اسم مهم نیست،بلکه عملکرد مهم است.
ناشناس۳۰۵۵۲۴۷۱۲:۳۴:۲۵ ۱۴۰۲/۲/۳۱
دست از خیره سری و طایفه گری بردار و شکست را قبول کن
ناشناس۳۰۵۴۲۹۶۰۵:۲۹:۴۱ ۱۴۰۲/۲/۳۱
سوریه به علت خسارتهای فراوانی که در جریان جنگ داخلی و حضور نیروهای بیگانه دریافت کرده، چاره ای جز تعدیل مواضع سیاسی خود ندارد.
ناشناس۳۰۵۴۸۱۸۰۹:۵۴:۵۰ ۱۴۰۲/۲/۳۱
از فضای رسانه ای دشمن بیرون بیا تا بهتر نظر بدهی
ناشناس۳۰۵۵۴۳۰۱۳:۲۶:۳۴ ۱۴۰۲/۲/۳۱
وقتی گروه شبه نظامی را که هیچ کشوری به رسمیت نشناخته با افتتاح سفارتش در ایران به رسمیت میشناسیم، باد برشون میداره و الان خودشون را در موضع مسوولین قانونی یک کشور قرار میدن و به رییس جمهور قانونی یک کشور با ثبات منطقه توصیه و توهین میکنن!
ناشناس۳۰۵۵۷۶۶۱۵:۲۴:۰۱ ۱۴۰۲/۲/۳۱
شبه نظامی!!!! اولا فعلا حکومت افغانستان طالبان هست و ربطی به شبه و... هم ندارد و تا وقتی است نمی توانی بگویی نباید باشد در ضمن مردمان آنجا اگر نمی خواستند آنجا نبود برای بار دوم,
ناشناس۳۰۵۵۵۷۱۱۴:۰۳:۴۱ ۱۴۰۲/۲/۳۱
نشست سران کشور‌های عضو اتحادیه عرب با حضور بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه، روز جمعه در جده برگزار شد. درحالی که خبرگزاری العربیه روز گذشته مدعی شد «ادعای مالکیت امارات بر جزایر سه‌گانه» در بیانیه پایانی نشست سران اتحادیه عرب حذف شده بود، اما این ادعا‌ها در متن تفصیلی تصمیمات و مصوبات اجلاس تکرار شده است.
ناشناس۳۰۵۵۰۱۸۱۱:۰۳:۱۹ ۱۴۰۲/۲/۳۱
سوریه 10 سال با تروریست های تکفیری و داعش جنگ کرد اما هرگز تسلیم نشد و از مواضع خود عقب نشینی نکرد و همچنان در خط اول جبهه مقاومت قرار دارد.
ناشناس۳۰۵۵۳۴۸۱۳:۰۲:۰۳ ۱۴۰۲/۲/۳۱
بشار اسد خواست که در کاخ بماند، الان 500 میلیارد نیاز دارد تا باقی مانده کشور (آن قسمت که در اختیار ارتش ترکیه، یا ارتش روسیه یا نیروهای خود مختار نیست) را بتواند طی 10 سال آینده برگرداند به وضعیت 12 سال پیش، به عبارتی تا 2033 بشود همان که در 2010 بود! اسرائیل هر زمان که می خواهد هر مکان که می خواهد، را می زند، هر یک از این زدن ها با کشته شدن مردمان و هزاران دلار هزینه مادی از بودجه کشوری ویران و مردمی نیازمند، همراه است!
ناشناس۳۰۵۵۷۵۱۱۵:۱۸:۱۱ ۱۴۰۲/۲/۳۱
دوستان غرب چرا خواستار کنار رفتن ایشان بود و دخالت در امور داخلی سوریه کردن؟
ناشناس۳۰۵۴۳۰۲۰۵:۳۲:۳۰ ۱۴۰۲/۲/۳۱
اسراییل با بشار اسد مخالفتی ندارد. چون در طی سالهای متمادی ریاست جمهوری بشار اسد حتی یک گلوله خمپاره هم از این کشور به سوی اسراییل شلیک نشده است.
ناشناس۳۰۵۵۰۲۰۱۱:۰۴:۳۹ ۱۴۰۲/۲/۳۱
ساده لوح نباش امریکا و اسرائیل داعش را برای تجزیه کشورهای منطقه از جمله سوریه و عراق و ایران تاسیس کرده بودند.
ناشناس۳۰۵۴۳۱۶۰۵:۴۲:۰۹ ۱۴۰۲/۲/۳۱
نزدیکی بشار اسد به اعراب به منزله دوری او از ایران است. بشار اسد دیگر نیاز نظامی آنچنانی به ایران ندارد. بشار اسد نیاز به دلار دارد که در این زمینه از ایران کاری برایش بر نمی آید.
ناشناس۳۰۵۵۰۲۷۱۱:۰۷:۰۹ ۱۴۰۲/۲/۳۱
کشورهای عرب منطقه از جمله عربستان و امارات به ایران و سوریه و لبنان نزدیک شدند و از امریکا و اسرائیل و غرب فاصله گرفتند.
ناشناس۳۰۵۵۰۷۱۱۱:۲۲:۴۷ ۱۴۰۲/۲/۳۱
سلام سوریه در هشت سال دفاع مقدس خودشو به ایران وملت ثابت کرده و مردم به سوریه کمک کرد ومی کند چون تمام دنیا با ایران ستیز کرد اما سوریه در کنار مردم ایران بود مرکز مقاومت است
ناشناس۳۰۵۶۳۹۱۲۲:۲۴:۵۰ ۱۴۰۲/۲/۳۱
عمو جان سوریه با صدام حسین مشکل داشت مگر نه عاشق چشم ابرو شماها نبود!
ناشناس۳۰۵۴۳۱۸۰۵:۴۲:۵۰ ۱۴۰۲/۲/۳۱
سوریه چطور می تواند 30 میلیارد دلار بدهی هایش را با ایران تسویه کند؟
عشق منی سلیمانی۳۰۵۴۸۰۳۰۹:۴۹:۴۴ ۱۴۰۲/۲/۳۱
ایران در راه خدا و برای دفاع از حرم جنگید و برای رضایت خدا بود.
ناشناس۳۰۵۵۰۳۷۱۱:۱۱:۳۱ ۱۴۰۲/۲/۳۱
شما نماینده چه کسی هستی؟از طرف خودت صحبت کن.
ناشناس۳۰۵۵۱۱۵۱۱:۴۰:۳۴ ۱۴۰۲/۲/۳۱
مدافعان حرم نماینده مردم ایران هستن که برای دفاع از حرم اهل بیت پیامبر(ص) در سوریه و عراق حاضر شدند و از جان خود گذشتند.
داود۳۰۵۴۹۷۳۱۰:۴۹:۲۴ ۱۴۰۲/۲/۳۱
عراق تسویه کرد سوریه هم تسویه می کنه
ناشناس۳۰۵۵۰۵۹۱۱:۱۹:۵۷ ۱۴۰۲/۲/۳۱
عراق 12 میلیارد دلار بدهی گازی خود را به ایران بپردازد، 1000 میلیارد دلاری که بر اثر حمله صدام به ایران خسارت وارد کرد،جای خود!
ناشناس۳۰۵۵۱۷۸۱۲:۰۶:۴۳ ۱۴۰۲/۲/۳۱
با دیپلماسی فعال دولت طلب 2 میلیارد دلاری ایران از عراق وصول شد.
ناشناس۳۰۵۵۳۰۸۱۲:۵۰:۵۷ ۱۴۰۲/۲/۳۱
اولا پول غرامت برای روز مبادا هست که در صورت نیاز فشار به عراق گذاشته شود دوم هم اینکه پول مراوده اقتصادی آخرش تسویه می شود
ناشناس۳۰۵۵۰۵۱۱۱:۱۷:۲۳ ۱۴۰۲/۲/۳۱
امریکا چرا بیش از صدها میلیارد دلار دارایی ایران را بعد از انقلاب بلوکه کرده و تسویه نمی کند ؟!
محمد۳۰۵۶۷۴۱۰۶:۱۶:۲۸ ۱۴۰۲/۳/۱
سلام به نظر من همين که دست حرامی های داعش به شهرهای ایران عزیز و وزنان و دختران وکودکان قوم کُرد وعشایر نرسید چقدر میارزد؟
ناشناس۳۰۵۴۳۲۰۰۵:۴۴:۰۷ ۱۴۰۲/۲/۳۱
سیاست خارجی هر کشوری فقط و فقط باید بر اساس منافع ملی سازماندهی شود.
ناشناس۳۰۵۴۳۲۱۰۵:۴۴:۰۷ ۱۴۰۲/۲/۳۱
سوریه برگشت به آغوش عربستان .
ناشناس۳۰۵۴۳۳۳۰۵:۵۳:۰۳ ۱۴۰۲/۲/۳۱
متحدان و حامیان سنتی سوریه یعنی روسیه و ایران خودشان با مشکلات اقتصادی فراوانی دست و پنجه نرم می کنند. در چنین شرایطی سوریه چاره ای جز چرخش به سوی عربستان نداشته و ندارد.
ناشناس۳۰۵۵۰۶۵۱۱:۲۱:۱۳ ۱۴۰۲/۲/۳۱
ایران و روسیه و ترکیه در بازسازی سوریه نقش بسزایی ایفاء می کنند و از سرمایه گذاری در این کشور منتفع می شوند.
ناشناس۳۰۵۵۳۰۳۱۲:۴۹:۴۴ ۱۴۰۲/۲/۳۱
کدام سرمایه گذاری؟! در کدام حوزه؟ اصلاً تو می دونی درآمد سوریه چقدر است؟ حجم خسارات ناشی از جنگ داخلیش چه قدر است؟
ناشناس۳۰۵۵۳۹۹۱۳:۱۷:۰۱ ۱۴۰۲/۲/۳۱
باید دید متحد رسمی امارات، بحرین، سودان، مراکش، مصر، اردن، قطر، عمان که به طور غیر رسمی همکاری های با کویت و عربستان نیز دارد، مقصود اسرائیل است، حضور آقای اسد در بین کشور های عرب را نه در شعار بلکه در عمل چگونه استفاده می کند! به هر حال آقای اسد باید آبومان حضورش در این اتحادیه را بپردازد!
محمدرضا۳۰۵۴۴۰۱۰۶:۴۹:۱۴ ۱۴۰۲/۲/۳۱
آفرین به عربها این کار را باید خیلی قبل ترانجام میدادند ببینیم درعمل چه میکنن آیاغیرت اینودارن که پشت فلسطینیان بایستن یافقط درحدحرف است .
ناشناس۳۰۵۴۴۳۳۰۷:۰۸:۳۱ ۱۴۰۲/۲/۳۱
عضویت مجدد سوریه در اتحادیه عرب و سفر دیروز بشار اسد به عربستان و روبوسی او با ملک سلمان به این معنی است که با شعار و رویا نمی توان سیاستمداری کرد.
ناشناس۳۰۵۵۰۵۷۱۱:۱۹:۳۷ ۱۴۰۲/۲/۳۱
استقبال بسیار گرم مقامات کشورهای عربی از بشار اسد نشان از تغییر مواضع خصمانه دولت های عربی در قبال سوریه در 10 سال گذشته دارد.
جواد۳۰۵۴۵۹۱۰۸:۲۴:۰۲ ۱۴۰۲/۲/۳۱
آرزوها و رویاهای خود را تفسیر و تحلیل نام نهاده و برای خودتان هورا سر ندهید
ناشناس۳۰۵۴۷۵۲۰۹:۳۰:۰۹ ۱۴۰۲/۲/۳۱
جمهوری اسلامی خیلی زودتر از اینها باید در راستای برقراری ارتباطات برادرانه با دولتهای عربی اقدام میکرد من این پیشنهاد را بارها در همین سایت الف در بخش نظر مخاطبان پیش از به قدرت رسیدن ترامپ مطرح کردم .
ناشناس۳۰۵۴۸۲۴۰۹:۵۷:۴۳ ۱۴۰۲/۲/۳۱
عرب ها قمار کردن در سوریه و ضربه سنگینی خوردن که در صورت ادامه دادن خودشان قربانی می شدن و الان چرخش موضع دادن
ناشناس۳۰۵۵۴۱۰۱۳:۲۰:۲۹ ۱۴۰۲/۲/۳۱
چه ضربه ای؟! 12 سال پیش در آن اتاق سوریه بود که بین سایر عربها نظر می داد، حالا سوریه ای هست که به همان اتاق برگشته و اگر پول می خواهد، یا غذا می خواهد باید نظراتش را تعدیل کند، خصوصا اینکه هم خاکش و هم آسمانش شده زمین فوتبال گل کوچیک این و آن!
ناشناس۳۰۵۵۷۸۲۱۵:۳۰:۲۸ ۱۴۰۲/۲/۳۱
اساسا هر کشوری که در سیاست خارجی از نوع نظامی شکست بخورد دیر یا زود باید در داخل مرزهایش شکست را ببیند در ضمن سوریه و سرانش غیرت روی آب و خاکش داشتند که اجازه ندادن دیگران برایش تصمیم گیری کند چه کسی حکومت آن باشد همین مقدار برای کسانی که اهل تفکر هستند کافی هست
ناشناس۳۰۵۶۰۰۷۱۷:۴۷:۰۱ ۱۴۰۲/۲/۳۱
الان ارتش 3 کشور خارجی رسما در آن خاک هست، بخشی از خاک در اختیار جدایی طلبان داخلی است، آسمانش هم شده است زمین بازی اسرائیل، هر وقت که مایل است، هر جا که مایل است را می کوبد! شهر ها ویرانه هستند و میلیون ها آواره سوری در جهان پخش! فقط 10 میلیون سوری دارند سال هاست در اردگاه های ترکیه روزگار می گذرانند!
ناشناس۳۰۵۴۸۵۶۱۰:۰۸:۲۶ ۱۴۰۲/۲/۳۱
خب اینا که همه اش دستاورد برای عربها و سوریه است. چه دستاوردی برای ایران داره؟ عربها همیشه با هم متحد و برادرند. الان دیگه سوریه که ظاهرا متحد ایران بود را هم کشیدن سمت خودشون .
ناشناس۳۰۵۵۱۲۲۱۱:۴۲:۱۹ ۱۴۰۲/۲/۳۱
اتحاد اعراب منطقه و فاصله گرفتن اونها از اسرائیل به نفع ایران و جبهه مقاومت است.
ناشناس۳۰۵۵۴۲۵۱۳:۲۴:۳۹ ۱۴۰۲/۲/۳۱
مشکلی نیست، کمی صبر کنیم ببینیم طی دو سه هفته آینده که اسرائیل باز بخشی از خاک کشور آقای اسد یعنی سوریه را هدف گرفت و چند ده هزار دلار خسارت به بار آورد و چند هم میهن ایشان را کشت، سایر کشور های عرب که به تحلیل شما از اسرائیل فاصله گرفته اند، در عمل که پیشکش، در بیانیه نظری میدهند!
ناشناس۳۰۵۵۳۰۰۱۲:۴۷:۳۹ ۱۴۰۲/۲/۳۱
این که همکاری کنند اعراب با هم معنی آن این نیست که حتما از ایران فاصله گرفته می شود؟
ناشناس۳۰۵۴۹۱۲۱۰:۲۷:۴۲ ۱۴۰۲/۲/۳۱
همه این موارد به خاطر قدرت بازدارندگی ایران است وبس.واونها به قدرت بازدارندگی باریکه غزه نگاه می کنند چطوری میشه که یک گروه مقاومت جلو یک رژیم تا دندان مصلح با تجهیزات پیشرفته ایستادگی می کند. ترس عربها از اسرائیل ریخته. آنها می بینند که چطوری اسرائیل هرروز به نابودی نزدیک تر می شود
داود۳۰۵۴۹۷۹۱۰:۵۱:۲۴ ۱۴۰۲/۲/۳۱
بن سلمان فهمید برای برنامه۲۰۳۰ باید ابتدا مشکلاتشو با دیگران برطرف کند ؟!!
سنائی۳۰۵۵۰۸۴۱۱:۲۷:۴۵ ۱۴۰۲/۲/۳۱
ایران اسلامی به اعراب نشان داد که باید به خودت متکی باشی نه غرب بشار اسد مرکز مقاومت اعراب است عربستان امروز متوجه شده
ناشناس۳۰۵۵۵۸۲۱۴:۰۷:۲۷ ۱۴۰۲/۲/۳۱
خدارا شکر که برادران مسلمان باهم آشتی کردند،،،اسراییل وامریکا جز نابودی مسلمانان،،چیز دیگری نمیخواهند،،،،
احمدی۳۰۵۵۷۳۸۱۵:۱۴:۴۲ ۱۴۰۲/۲/۳۱
اینهمه بده بستون داریدمی برید ومیدوزید. چرابه دردمردم فقیرنمیخوریدمخصوصاکارگروبازنشسته ها
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  5. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  6. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  7. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  11. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  12. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  18. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  19. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  20. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  5. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  10. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین