یک بحران جدی در اروپا

گروه جهان الف،   4020219011 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

پایگاه خبری مدرن دیپلماسی در گزارشی می نویسد: «اوایل سال جاری میلادی، یافته های یک مطالعه پژوهشی که از تصاویر ماهواره ای استفاده کرده است، تایید می کرد که قاره اروپا از سال ۲۰۱۸ میلادی تاکنون، از خشکسالیِ حاد رنج می برد. افزایش قابل توجه درجه حرارت هوا مانع از آن می شود که کسری بارش های قاره اروپا به خوبی جبران شود. مساله ای که اروپا را در چرخه ای خطرناکتر از حیث دسترسی به منابع آبی قرار می دهد».

یک بحران جدی در اروپا

به گزارش الف؛ پایگاه خبری "مدرن دیپلماسی" در گزارشی با اشاره به تشدید دوره های کم آبی در قاره اروپا و ارائه پیش بینی های هشدار دهنده از سوی نهادهای پژوهشی معتبر اروپایی مبنی بر اینکه این قاره در دهه آتی با تنش های جدی آبی رو به رو خواهد بود، مساله آب و کمبود دسترسی به آن در قاره اروپا را همزمان با تشدید پدیده هایی نظیر تغییرات اقلیمی و ذوب شدن سریع یخچال های طبیعی و پوشش های برفی اروپا، به مثابه یکی از اصلی ترین بحران های کنونی قاره اروپا و کشورهای اروپایی ارزیابی کرده است. 

پایگاه خبری مدرن دیپلماسی در گزارش خود می نویسد: «قاره اروپا بار دیگر پس از تجربه کردن فصل زمستانی که با بارش اندک باران و برف همراه بود، با دوره ای تازه از خشکسالی رو به رو است. هنوز در اواسط بهار هستیم که می بینیم قاره اروپا در وضعیت خشک به سر می برد. در این راستا، در مدت اخیر شاهد آن بوده ایم که درگیری ها در فرانسه بر سرِ آب بالا گرفته است. این درگیری ها به طور خاص معطوف به برخی روستاها بوده‌اند که در قالب آن ها دیگر امکان فراهم کردن آب لوله کشی کافی برای مردم وجود ندارد. 

بزرگترین رودخانه ایتالیا نیز به شدت با بحران کم آبی رو به رو است. بیش از یک چهارم از قاره اروپا در خشکسالی به سر می برد و بسیاری از کشورهای این قاره خود را آماده یک تابستان خشک و گرم نظیر آنچه کشورهای اروپایی در سال گذشته میلادی تجربه کردند، می کنند. 

اوایل سال جاری میلادی، یافته های یک مطالعه پژوهشی که از تصاویر ماهواره ای استفاده کرده است، تایید می‌کرد که قاره اروپا از سال 2018 میلادی تاکنون، از خشکسالی حادی رنج می برد. افزایش قابل توجه درجه حرارت هوا مانع از آن می شود که کسری بارش های قاره اروپا به خوبی جبران شود. مساله ای که اروپا را در چرخه ای خطرناکتر از حیث دسترسی به منابع آبی قرار می دهد. 

چند سال قبل، اینطور گفته می شد که اروپا آبِ کافی را در اختیار دارد. با این حال، اکنون این گزاره دیگر معتبر نیست و اروپا با چالش های جدی در این زمینه رو به رو است. "پدرو سانچز" نخست وزیر اسپانیا گفته است که "خشکسالی در اسپانیا یکی از موضوعات محوری و چالشی این کشور در سال های آتی خواهد بود". فرانسه نیز که به مدت بیش از 30 روز در فاصله میان ماه‌های ژانویه و فوریه، شاهد هیچگونه ریزش باران نبود، خشکترین زمستان خود را در 60 سال اخیر تجربه کرد. 

بنیاد پژوهشی CIMA در ایتالیا دریافته که این کشور تا اواسط ماه آپریل سال جاری میلادی، با 64 درصد کاهش ریزش برف رو به رو بوده است. رودخانه "پو"(بزرگترین رود ایتالیا) در ایتالیا نیز همچنان از مشکل کم‌آبی همچون تابستان سال گذشته رنج می برد. دریاچه "گاردا" هم کمتر از نصف ذخیره واقعی خود آب دارد. 

در کشور اسپانیا، منطقه کاتالونیا پس از 32 ماه خشکسالی، عملا در وضعیت هشدار قرار گرفته است. بر اساس گزارشی که انجمن کشاورزان اسپانیا منتشر کرده، کشت برخی غلات در بخش های قابل توجهی از اسپانیا در سال جاری باید متوقف شود. در این رابطه حتی برخی می گویند که اسپانیا باید با برداشت زیتون خود خداحافظی کند. 

شمال بارسلونا در اسپانیا به قدری با بارش های جوی کمی رو به رو بوده که مقام های این منطقه تصمیم گرفته‌اند سیاست های جدیدی را برای تامین منابع آبی این منطقه در پیش گیرند و محدودیت های خاصی را به اجرا گذاشته اند. در این راستا اینکه اغلبِ این مناطق در دوره های زمانی و طلایی شاهد بارش نبوده اند، عملا پیش بینی ریزش های جوی در آن ها را مشکل می کند. مساله ای که به ویژه با توجه به مساله تغییرات اقلیمی و تغییر الگوی ریزش های جوی در اقصی نقاط جهان ابعاد جدی تری را نیز به خود می گیرد. 

در این راستا، یکی از موسسات تحقیقاتی آلمان اینطور پیش بینی می کند که آلمان در دهه پیش رو، با ریزش‌های جوی به مراتب کمتری در قیاس با سال های اخیر رو به رو باشد. با این حال، حتی اگر میزان ریزش‌های جوی نیز ثابت بماند، تغییرات آب و هوایی میزان دسترسی به منابع آبی را در اقصی نقاط قاره اروپا کاهش خواهد داد. 

در نهایت باید گفت که یخچال های طبیعی و پوشش های برفی اروپا به سرعت به دلیلِ افزایش قابل توجه درجه حرارت هوا، ذوب می شوند. مساله ای که عملا موجب می شود تا رودخانه های بزرگ اروپایی نظیر راین، دانوب، روهن و یا پو، از منابع حیاتی که ذخیره آبشان را تغذیه می کند، محروم شوند. 

"آندرا تورِتی" پژوهشگر ارشد مرکز پژوهشی مشترک کمیسیون اروپایی می گوید: "امسال سهم آبِ ذوب شده از یخچال های طبیعی جهت تامین مخازن آب اروپا بسیار کم خواهد بود. لهستان و دیگر کشورها نظیر بلغارستان، رومانی و یونان عملا با شرایط هشدار آمیزی در زمینه خشکسالی رو به رو هستند. جالب است که حتی کشورهای منطقه اسکاندیناوی نیز بعضا با تنش های آبی رو به رو هستند". 

در این راستا، پایتخت های اروپایی که شدیدا از تاثیرات ویرانگر تابستان گرم سال گذشته بر حوزه هایی نظیر کشاورزی، انرژی و صنعت، هراسان هستند، در حال تهیه طرح هایی جهت آماده سازی خود برای مقابله با کاهش شدید منابع آبی خود و همچنین افزایش قالب توجه درجه حرارت هوا هستند. اوایل ماه جاری میلادی، ایتالیا هشدار خشکسالی در این کشور را صادر کرد و برخی موانع اداری جهت مقابله با پدیده مذکور را ملغی کرد. اسپانیا نیز در ماه ژانویه مجموعه جدیدی از طرح های مرتبط با مدیریت آب را تعریف و منتشر کرده است. 

راهبرد ملی جدید مدیریت آبِ امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه نیز سعی در کاهش مصرف آب در این کشور تا 10 درصد تا پایان دهه جاری میلادی دارد. بر اساس این طرح، هر بخش در فرانسه بایستی طرح‌هایی را جهت کاهش میزان مصرف آب توسط خود ارائه کند. 

راهبرد دولت آلمان که در ماه مارس سال جاری اتخاذ شده، در برگیرنده گام هایی است تا مصرف آب در این کشور در 10 منطقه آن تا سال 2050، ماهیتی پایدار و باثبات را به خود بگیرد. در عین حال، اینطور پیش بینی شده که 78 اقدام اساسی نیز در حوزه آب تا سال 2030 در آلمان اجرا شود. 

در این راستا مدیریت آب و اینکه چه کسی به آن دسترسی داشته باشد، عملا به یک مساله مهم سیاسی در بخش های مختلف قاره اروپا تبدیل شده است. تابستان گذشته، محدودیت های مصرف آب در انگلستان، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا به اجرا درآمدند. اقدامی که سوال های زیادی را در مورد اولویت بندی استفاده از آب برای مصرف در زیرساخت های توریستی، صنایع بزرگ و کشاورزی ایجاد کرد. 

به طور خاص در کاتالونیای اسپانیا، شاهد آن بوده ایم که اخیرا حکمی صادر شده و بر اساس آن از کاهش 40 درصدی استفاده از آب در مصارف کشاروزی سخن گفته شده است. در جنوب آلمان، مناقشات حقوقی در مورد آب در طی دو دهه، دو برابر شده اند. در فرانسه، تنش ها میان طرفداران محیط زیست و کشاورزان در مورد مصرف آب حتی به درگیری های خشونت بار نیز کشیده شده است». 

 

لینک: 

https://moderndiplomacy.eu/2023/05/06/europes-next-crisis-a-lack-of-the-water

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۰۳۸۱۹۲۰۰:۴۸:۴۹ ۱۴۰۲/۲/۲۱
برای من سوال شده است که چرا مدام ما روی اروپا متمرکز هستیم پاییز که بحث زمستان سخت بود الان هم برای یک قاره پرآب نگران تابستان سخت شده ایم خود ما بخدا خیلی مشکل آب داریم تمرکز ما چرا رو مشکلات ایران نیست اتفاقا منطقه خود ما مشکل آب داره و حادتر از اروپا هم هست تو رو خدا رو مشکلات خودمون متمرکز بشیم
ناشناس۳۰۳۸۲۲۸۰۱:۳۶:۱۸ ۱۴۰۲/۲/۲۱
اروپا با بهره‌گیری از دانش و متخصصین واقعی این بحران‌ها را با کمترین خسارت پشت سر می گذارد.
ناشناس۳۰۳۸۲۹۳۰۶:۰۸:۴۳ ۱۴۰۲/۲/۲۱
شما از خشکسالی اروپا خوشحال و ذوق زده شده ای؟!
ناشناس۳۰۳۸۲۹۴۰۶:۱۰:۱۷ ۱۴۰۲/۲/۲۱
وقتی «زمستان سرد اروپا» به واقعیت نه پیوست، حالا دل به خشکسالی اروپا بسته اید؟
ناشناس۳۰۳۸۲۹۶۰۶:۱۲:۵۷ ۱۴۰۲/۲/۲۱
اروپا ثروت و تکنولوژی داشته و مشکل کمبود آب را حل می کند. آنانی که نه سرمایه دارند، نه تکنولوژی و با خشکسالی و فرونشست ناشی از پایین رفتن آب های زیر زمینی هم روبرو هستند، چه کنند؟
ناشناس۳۰۳۸۳۳۶۰۷:۰۷:۳۲ ۱۴۰۲/۲/۲۱
کاش نگرانی برای منابع آبی را از اروپایی ها یادبگیریم. این نگرانی برای ما بسیار ضروری تر است.
ناشناس۳۰۳۸۳۶۳۰۸:۰۰:۵۹ ۱۴۰۲/۲/۲۱
گویا اروپا در بحران های عظیمی فرو رفته است زمستان که با بحران گاز مواجه شد و اکنون در فصل گرما هم دچار خشکسالی و نابودی شده است عجیب هم این است که قاره سبز نامیده میشود عجیب این است که اکثر کشورها می خواهند به اروپا مهاجرت کنند قاره ای که این همه مشکل دارد چرا مقصد مهاجرتی شده؟ الله اعلم
اینجا جایی برای خنده نیست۳۰۳۸۳۶۵۰۸:۰۱:۴۲ ۱۴۰۲/۲/۲۱
تمام این مطالب نوشته شد که به اینجا برسید که کشورهای اروپایی از مصرف آب میخواهند عوارض بگیرند تا بلافاصله طرح مالیات بر مصرف آب از مشترکان در اینجا اجرایی کنند!!!!!!
امیر۳۰۳۸۳۹۲۰۸:۳۲:۴۲ ۱۴۰۲/۲/۲۱
بحران گاز زمستان گذشته و با مدیریت و کفایت حل کردند ، اطمینان داشته باشین بقیه مشکلاتشون و حل میکنند بنظرم نگارنده یکمی هم در خصوص مسایل عدیده این کشور مثل بیکاری ، مشکلات تولید ، تحریم ، گرانی ، مشکلات آموزشی و..... این مملکت هم چیزی بنویسه بد نباشه...
ناشناس۳۰۳۸۴۰۷۰۸:۴۵:۲۵ ۱۴۰۲/۲/۲۱
با مدیریت درست خیلی مسائل به راحتی حل میشه. مشکل اینجاست که ما از مدیریت فقط پشت میز نشینیش رو بلدیم
ناشناس۳۰۳۸۴۴۱۰۹:۱۸:۵۲ ۱۴۰۲/۲/۲۱
الان می آیند می گویند به ایران بپردازید!
ناشناس۳۰۳۸۴۷۵۰۹:۴۳:۳۵ ۱۴۰۲/۲/۲۱
حالا این اروپاییان با این همه مشکل چکار می کنند؟
ناشناس۳۰۳۸۴۸۷۰۹:۵۴:۰۱ ۱۴۰۲/۲/۲۱
اروپایی های بدبخت اصلا هر روز یه بحران جدید ...
ناشناس۳۰۳۸۵۱۴۱۰:۱۱:۵۵ ۱۴۰۲/۲/۲۱
از دریاچه اورمیه و تالاب انزلی و میانکاله و یا هامون وحتی از زاینده رود چه خبر؟
ناشناس۳۰۳۸۵۴۹۱۰:۵۴:۴۱ ۱۴۰۲/۲/۲۱
شما نگران کم آبی اروپا نباش . در اروپا مبنای تصمیم گیری ها علم و عقل و منطق و تجربه است بنابراین بر این مشکل غلبه خواهند کرد .
ناشناس۳۰۳۸۶۹۸۱۳:۰۰:۴۵ ۱۴۰۲/۲/۲۱
تنها جایی که بحران نداره اروپاست
ناشناس۳۰۳۸۸۰۲۱۴:۲۵:۱۲ ۱۴۰۲/۲/۲۱
هیرمند رابیخیال اروپا را دریاب
ناشناس۳۰۳۸۸۲۸۱۴:۵۴:۲۲ ۱۴۰۲/۲/۲۱
از هور العظیم چه خبر؟؟
باهر۳۰۳۹۱۹۷۲۲:۱۴:۱۹ ۱۴۰۲/۲/۲۱
یعنی واقعا با مدیریت شما وضع محیط زیست ایران گل و بلبل هست؟!!!!
ناشناس۳۰۳۹۳۱۳۰۱:۱۲:۳۶ ۱۴۰۲/۲/۲۲
حالا ما تو ایران هندونه میکاریم با این وضعیت بارش.
ناشناس۳۰۳۹۳۷۷۰۷:۰۷:۰۴ ۱۴۰۲/۲/۲۲
مطمئنا اروپا برای خشکسالی خود برنامه هایی خواهد داشت اما ما چه برنامه ای داریم ؟امسال خطه سبز شمال هم با کم آبی شدید دست به گریبانند و بخشی از زمینهای برنج به زیر کشت نرفته . و این را بدانیم که ما نه تنها از خشکسالی درون کشور دچار خسارت خواهیم شد بلکه به علت وابسته بودن اقتصاد ما به بیرون از خشکسالی آنها هم متآثر خواهیم بود و هیچ برنامه ای هم برای صرفه جویی نداریم
ناشناس۳۰۴۰۴۰۰۲۲:۱۳:۳۹ ۱۴۰۲/۲/۲۲
بعداز زمستان سخت وحالا بحران جديد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  16. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  19. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

آخرین عناوین