• خشکسالی در کشور تا ۲ سال آینده به پایان می‌رسد  

    خشکسالی در کشور تا ۲ سال آینده به پایان می‌رسد  

    رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در پنج ساله دوم خشکسالی هستیم و پیش بینی می‌شود این وضعیت تا یک یا ۲ سال آینده به پایان برسد.

  • آیا نیروگاه حرارتی روی بارش‌ها اثر دارد؟

    آیا نیروگاه حرارتی روی بارش‌ها اثر دارد؟

    نیشابور که زمانی به دلیل بلندترین قله شرق کشور، بینالود شهر ابر و برف و باران نام گرفته بود و حتی در سال ۱۳۵۰ داخل شهر تا سه متر برف گزارش شد، اما متأسفانه طی ۳۰ سال اخیر به دلیل آنچه گفته می‌شود احداث نیروگاه حرارتی در دامنه قله بینالود مشکلات بسیاری برای بارش‌های این منطقه ایجاد شده است.

  • دیدگاه متفاوت رئیس مرکز استراتژیک ریاست‌جمهوری درباره مهاجرت/ روایت وزیر دفاع از فروش دستاوردهای وزارت دفاع

    دیدگاه متفاوت رئیس مرکز استراتژیک ریاست‌جمهوری درباره مهاجرت/ روایت وزیر دفاع از فروش دستاوردهای وزارت دفاع

    هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

  • تداوم خشکسالی در ایران

    کاهش ۲۷ درصدی بارش‌های پاییز نسبت به دوره بلندمدتتداوم خشکسالی در ایران

    پیش‌بینی شده بود که پاییز امسال میزان بارش‌ها در حد نرمال و حتی فراتر از نرمال باشد اما نه‌تنها پیش‌بینی‌ها محقق نشد بلکه میزا بارش‌ها در پاییز امسال نسبت به سال گذشته کاهش ۶ درصدی را ثبت کرد که این موضوع نشان دهد سایه خشکسالی ۲۰ ساله بر منابع آب این کشور همچنان پابرجا است

  •   کم بارشی ۳ سال اخیر معادل بارندگی یکسال در برخی مناطق بود  

      کم بارشی ۳ سال اخیر معادل بارندگی یکسال در برخی مناطق بود  

    رئیس مرکز ملی اقلیم و خشکسالی سازمان هواشناسی با بیان اینکه کم بارشی ۳ سال اخیر معادل بارندگی یکسال در برخی مناطق بود، گفت: تداوم کم‌بارشی‌ها باعث شد که برخی از مناطق، رطوبت خاک از بین برود.

  • خزانِ تابستانه

    خزانِ تابستانه

    تغییرات اقلیمی، خشکسالی، تنش دمایی و نبود جریان آب در بستر رودخانه زاینده‌رود، منجر به پیداش پدیده کُلُروز (زرد شدن برگ درختان) و خزان زودرس درختان چنار در سال‌های اخیر در اصفهان شده است و با برگ‌ریزان، شاهد خزان در تابستان هستیم. بسیاری از درختان کهنِ ۷۰ تا ۸۰ سال در حاشیه زاینده‌رود که ریشه آن‌ها در خاک اطراف رودخانه بوده است.

  • ترس فرانسه از بحران خشکسالی در تابستان

    ترس فرانسه از بحران خشکسالی در تابستان

    در حالی که فرانسه سال گذشته با خشکسالی و کم آبی و آتش سوزی‌های جنگلی کم سابقه‌ای مواجه شد، مجددا نگران است که خشکسالی تابستانی مجددی را تجربه کند.

  • یک بحران جدی در اروپا

    یک بحران جدی در اروپا

    گروه جهان الف،

    پایگاه خبری مدرن دیپلماسی در گزارشی می نویسد: «اوایل سال جاری میلادی، یافته های یک مطالعه پژوهشی که از تصاویر ماهواره ای استفاده کرده است، تایید می کرد که قاره اروپا از سال ۲۰۱۸ میلادی تاکنون، از خشکسالیِ حاد رنج می برد. افزایش قابل توجه درجه حرارت هوا مانع از آن می شود که کسری بارش های قاره اروپا به خوبی جبران شود. مساله ای که اروپا را در چرخه ای خطرناکتر از حیث دسترسی به منابع آبی قرار می دهد».