روحانی هرروز شبیه‌تر به احمدی‌نژاد/ پیروزی بایدن؛ دلیل محکم اصلاح طلبان برای ورود به انتخابات ۱۴۰۰/ روایت محسن رضایی از آغاز فعالیت هسته‌ای ایران

گروه سیاسی الف،   3990916097 ۴۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنانکه اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

روحانی هرروز شبیه‌تر به احمدی‌نژاد/ پیروزی بایدن؛ دلیل محکم اصلاح طلبان برای ورود به انتخابات ۱۴۰۰/ روایت محسن رضایی از آغاز فعالیت هسته‌ای ایران

آخرین آمار کرونا در ایران

دکتر سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت امروز ‌‌یک‌شنبه در خصوص آخرین وضعیت ویروس کرونا در کشور گفت: از دیروز تا امروز ۱۶ آذر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۵۶۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۳۳۳ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۴۰ هزار و ۵۴۷ نفر رسید.

او افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۹۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۰ هزار و ۳۱۰ نفر رسید.

دکتر مینو محرز - محقق اصلی پروژه تولید واکسن کرونای ایرانی و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره جزئیات تولید واکسن ایرانی کرونا به ایسنا گفت: واکسن کرونایی که تولید شده، درواقع ویروس ضعیف شده است که مانند واکسن‌هایی است که در کشورهایی مانند چین و روسیه ساخته شده است. ایمنی این واکسن در بخش حیوانی خوب بوده است و بالای ۷۰ درصد ایمنی داشته است.

محرز درباره شرایط داوطلبان تزریق واکسن در فاز مطالعاتی، گفت: داوطلبان باید بین ۱۸ تا ۵۰ سال بوده، سالم باشند، بیماری خاصی نداشته باشند، قبلا به کرونا مبتلا نشده باشند و تست کووید-۱۹ آنها هم منفی باشد.

وی درباره زمان احتمالی تولید انبوه و دسترسی به این واکسن، گفت: اگر خیلی خوشبینانه فکر کنیم، در سال جدید و اواخر بهار می‌توانیم این واکسن را داشته باشیم. واکسن‌های کرونایی هم که در دنیا آماده شده تا بخواهد به دست ما برسد، زودتر از تیر ماه نخواهد بود. ان شالله واکسن خومان هم تا همان زمان یعنی تا تیر ماه نتیجه خواهد داد.

بیشتر بخوانید: واکسن ایرانی کرونا مشابه چین و روسیه/ نتایج آزمایش واکسن ایران بر روی ۳ حیوان

***

دبیرخانه بر علیه رئیس

روز گذشته دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی درباره قانون «اقدام راهبردی برای رفع تحریم ها» بیانیه ای صادر کرد. آنچه در نگاه اول به نظر آمد تفاوت نظر دبیرخانه شورا با نظر رئیس جمهور و اعضای دولت بود.

اعتماد در این زمینه نوشت: «دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي از جمله نهادهاي وابسته به «شعام» است... مسووليت دبيرخانه برعهده دبير شوراي عالي امنيت ملي است. دبير اين شورا از سوي «مقام رهبري» انتخاب شده و با حكم رييس شوراي عالي امنيت ملي كه برعهده رييس‌جمهوري ايران است، مشغول به كار مي‌شود. عموما دبير و رييس شوراي عالي امنيت ملي چهره‌هايي هم‌نظرند اما سابقه اختلاف ميان آنان نيز وجود دارد.

يكي از روشن‌ترين اين اختلافات در دوران دبيري حسن روحاني در شوراي عالي امنيت ملي و رياست محمود احمدي‌نژاد بر اين شورا رقم خورد. جايي كه روحاني به‌ دليل مطالبات نه چندان قابل‌تحقق رييس‌جمهوري وقت ايران، عطاي اين شورا را به لقايش بخشيد و از مقام خود استعفاد داد. اين روزها اما از قرار معلوم و در ماه‌هاي پاياني دولت دوازدهم، در شرايطي ميان رييس «شعام» و دبير اين نهاد اختلافاتي ايجاد شده كه زمزمه‌ها درباره احتمال حضور علي شمخاني در انتخابات رياست‌جمهوري 1400 وجود دارد...

اينكه مقصود نهاد زيرنظر شمخاني از اقدامات چيست، مشخص نيست اما در روزهاي گذشته رييس ‌جمهوري، معاون اول و رييس ‌دفترش صراحتا به انتقاد از طرح مجلس پرداخته و آن را خلاف مصالح ملي معرفي كردند. انتقاداتي كه صريح‌ترين آنها به محمود واعظي اختصاص داشته است.»

روحانی هرروز شبیه‌تر به احمدی‌نژاد

فرهیختگان اما از زاویه‌اس دیگر به موضوع پرداخته و نوشته است: «اولین و مهم‌ترین سوال این است که آیا واقعا رئیس‌جمهور مخالف این مصوبه مجلس است و اصلا از جلسات و هماهنگی‌های شورای عالی با مجلس خبر ندارد؟ اگر پاسخ منفی است که طبعا دلیلی برای ابراز مخالفت، آن هم در رسانه باقی نمی‌ماند و احتمالا برای فهم این کنش باید به دلایل و ‌انگیزه‌های دیگر ماجرا فکر کنیم.

اما اگر پاسخ مثبت است باید از دولت بپرسیم چطور ممکن است مجموعه زیردست شما مصوبه‌ای بدهد و شما خبر نداشته باشید؟ ضمن اینکه اظهارنظرهای اینچنینی آن هم در رسانه به‌جز تخریب وجهه کشور چه کمکی به جامعه خواهد کرد؟ و آیا به غیر از این است که اعتماد عمومی را مورد هدف قرار خواهد داد؟  سوال دوم این است که اگر واقعا دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی (آنطور که واعظی می‌گوید) چند کارمند هستند و هیچ‌شأنی ندارند، اساسا چرا حسن روحانی با استفاده از روزمه حضور در آنجا برای رسیدن به جایگاه ریاست‌جمهوری حرکت کرد؟ یا اینکه چرا برای سال‌های متمادی مسئولیت مستقیم پرونده هسته‌ای چه در دوره اصلاحات (به دبیری حسن روحانی) و چه در دوره دولت‌های نهم و دهم ( به دبیری علی لاریجانی و سعید جلیلی) برعهده دبیر شورای عالی امنیت ملی بود؟

سوال سوم اما درمورد کنش روحانی و تیمش در قیاس با مصوبات قانونی کشور است، به این معنا که چه تفاوتی میان محمود احمدی‌نژاد در مواجهه با مجلس در چندسال آخر دولت دهم با عملکرد این روزهای حسن روحانی است؟ آیا امروز بیشترین شباهت میان قانون‌گریزی احمدی‌نژاد به عملکرد دولت دوازدهم نیست؟ بالاخره امروز همه مردم و اخص فعالان سیاسی و رسانه‌ای به خاطر دارند که احمدی‌نژاد در مخالفت با بدیهی‌ترین امور که حتی برخی از آنها به‌لحاظ قانونی هیچ‌ربطی هم به دولت نداشت، قوانین مجلس را اجرا نمی‌کرد و حتی در اواخر دولت از ابلاغ آنها هم خودداری می‌کرد.

اتفاقاتی که نهایتا باعث شد هیات حل اختلاف قوا به دستور رهبر انقلاب در سال 90 ایجاد شود تا مسئول رسیدگی به درگیری و چالش‌های میان قوای سه‌گانه باشد. آن هیات در چندین مقطع مسئول رسیدگی به چالش‌هایی بود که بعضا بی‌دلیل و تنها به‌خاطر عدم هماهنگی و گفت‌وگو میان قوا ایجاد شده بود و البته درمواردی مستقیما به‌خاطر قانون‌گریز دولت بود، ویژگی منفی بزرگی که حسن روحانی با استفاده از آن دولت قبل را نقد می‌کرد و البته در سال 92 توانست با همان ابزار به پیروزی برسد.»

گفتنی است امروز خبر ابلاغ قانون الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی توسط قالیباف منتشر شد که در پی استنکاف رئیس جمهور از ابلاغ قانون رخ داده است. روحانی هر روز به احمدی‌نژاد شبیه‌تر می‌شود. گویی عدم اجرای کامل قانون در سال آخر، سرنوشتی است که روسای جمهور برای خود برگزیده اند. 

***

روحانی: بودجه 1400 وقع بینانه است!

حسن روحانی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت گفت: بودجه ارایه شده از سوی دولت با نگاه واقع بینانه نسبت به شرایط پیش رو در سال آینده و با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی کشور و منطبق بر نیازهای جامعه و مردم تدوین و تنظیم شده است.

روحانی با تاکید بر ضرورت آمادگی برای رساندن تولید نفت کشور به ظرفیت طبیعی برای صادرات گفت: به دلیل تحریم های قبل از برجام، تولید و فروش نفت با محدودیت ها روبرو شد ولی با عملی شدن برجام و رفع تحریم ها، توانستیم در مدت کوتاهی فروش نفت را به بیش از دو میلیون بشکه برسانیم و با وجود ابزار های عملیاتی و تجربه های ارزنده، امروز هم این آمادگی برای افزایش سریع تولید نفت بیشتر وجود دارد.

این سخنان رئیس جمهور در حالی است که همه کارشناسان اقتصادی از از برآوردهای اشتباه در بودجه 1400 به‌خصوص در بخش درآمدها سخن می‌گویند.

حسین راغفر، اقتصاددان در گفتگو با ایلنا با تاکید بر اینکه بدهی بزرگی در بودجه 1400 وجود دارد، تصریح کرد: دولت امروز به راحتی می‌گوید اگر نفت به فروش نرود منابع را از طریق فروش اموال دولت تامین می‌کنیم حال اینکه کجای دنیا با این روش کشور را اداره می‌کنند و اساساً چه کسی قرار است این اموال دولتی را خریداری کند و متقاضی این اموال در این شرایط اقتصادی چه کسانی هستند؟

وی ادامه داد: معتقدم بودجه 1400 بدهی بزرگی برای دولت بعد باقی می‌گذارد.

وی با بیان اینکه دولت در این شرایط اقتصادی و روابط بین‌الملل چگونه می‌خواهد 200 هزار میلیارد تومان منابع از محل فروش نفت را محقق کند، گفت: قاعدتاً این اعداد و ارقام استقراض است و به معنی بدهکار کردن دولت آینده است حال اینکه دولت آینده گویا قرار نیست پاسخگوی مردم باشد.

بیشتر بخوانید: بودجه ۱۴۰۰ دامی است برای دولت سیزدهم

***

واکنش جدید وزارت خارجه به قانون هسته ای مجلس

«سعید خطیب‌زاده» در گفت و گو با ایرنا در خصوص مشورت مجلس با وزارت امور خارجه برای تدوین طرح راهبردی لغو تحریم‌ها گفت: در موضوع قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران نظرات و ملاحظات جدی وزارت امور خارجه مورد توجه قرار نگرفته است.  

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: از نماینده وزارت امور خارجه برای شرکت در آخرین جلسه هماهنگی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در روز دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ دعوت به عمل آمد، اما ناگهان در آخر وقت روز یکشنبه اطلاع داده شد که جلسه ملغی شده است. البته متعاقبا اطلاع حاصل شد که جلسه مزبور عصر همان روز (یکشنبه) برگزار شده و تصمیمات لازم بدون حضور وزارت امور خارجه اتخاذ شده است.

***

جامعه روحانیت با کارگزاران ائتلاف نمی‌کند
 
حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در گفتگو با تسنیم با بیان اینکه جامعه روحانیت مبارز بعد از تشکیل کمیته انتخابات و بررسی شرایط و گفتگو با دیگر گروه های انقلابی، به بحث انتخابات ورود مصداقی خواهد داشت، گفت: هنوز هیچ بحث مصداقی درباره انتخابات 1400 در جامعه روحانیت مبارز مطرح نبوده است.

وی درپاسخ به سوالی درباره اینکه گفته می شود جامعه روحانیت مبارز ممکن است کاندیدای مشترکی با جبهه کارگزاران سازنذگی داشته باشد، گفت: اصلا ما درباره افراد هیچ ورودی نداشته ایم و برای تخریب دست به دروغ پراکنی می زنند.

***

روایت محسن رضایی از آغاز فعالیت هسته‌ای ایران

به گزارش تسنیم، سرلشکر محسن رضایی در آیین گرامیداشت شهید محسن فخری‌زاده گفت: «شهید فخری زاده به همراه آقای فریدون عباسی و چند تن دیگر جزو اولین کسانی بودند که بعد از انقلاب از سوی سپاه مأمور شدند به سمت دانش‌های جدیدی که وارد ایران نشده بود، بروند و اولین نسل دانشمندان هسته‌ای ما از پاسدارها بودند و کار را از صفر شروع کردند و اگر دولت‌های گذشته کمک می‌کردند ما امروز در قله‌های بسیار بلندی از انرژی هسته‌ای در ایران بودیم.

زمانی‌که من فرمانده سپاه بودم، به کره شمالی رفتم و قرارهایی گذاشته شد ولی از داخل برخی با عنوان کردن کمبود ارز، از این اقدامات جلوگیری کردند و ما می‌توانستیم در انرژی هسته‌ای جلوتر از موشکی باشیم. با این محدودیت‌ها، دانشمندان هسته‌ای ما چه از نوع پاسداران آنها مانند شهید فخری زاده و چه جوانان دانشمندی که به شهادت رسیده و تعدادی زیادی که وجود دارند، این راه را ادامه داده و ادامه خواهند داد.»

بیشتر بخوانید: 

محسن رضایی: برای انتقام خون شهید فخری‌زاده به اسرائیل یک لحظه هم نباید فرصت داد

***

احتمال برگزاری انتخابات شوراها در پروسه سه‌ماهه

محمدصالح جوکار عضو هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها به تسنیم گفت: حتماً نباید انتخابات شوراها در یک روز برگزار شود و می‌توان در یک پروسه سه‌ماهه این انتخابات را برگزار کنیم.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نیازی نیست در انتخابات شوراها تمرکز بر برگزاری در یک روز داشته باشیم می‌توان به هر استان بر حسب شرایط این اجازه را داد که در طول سه ماه انتخابات را برگزار کنند.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، اضافه کرد: برای طولانی شدن زمان برگزاری انتخابات شوراها منعی وجود ندارد و تنها باید سازوکار قانونی آن را فراهم کنیم.

***

مشارکت بالا تضمین پیروزی اصلاح‌طلبان است؟

علی صوفی فعال سیاسی اصلاح طلب، در این باره که آیا لزوماً با مشارکت حداکثری، همواره اصلاح‌طلبان برنده انتخابات  خواهند شد یا خیر؟ به برنا گفت: خیر، مشارکت حداکثری شرط لازم است اما کافی نیست؛ بدین معنا که برای برنده شدن اصلاح طلبان لزوماً باید مشارکت بالا باشد اما تاکتیک اصلاح طلبان نیز مهم است.

او افزود: اگر اصلاح طلبان تکثر کاندیدا هم داشته باشند مانند سال ۸۴ که در عین حال که میزان مشارکت بالا بود، باختند در حالی که در سال ۹۲ و در سال ۹۶ اصلاح طلبان، کاندیدای اصلاح طلب نداشتند اما روی یک کاندیدا اجماع کردند و پیروز انتخابات شدند چرا که مشارکت بالا بوده است.

او با تاکید بر این که شرط لازم این است که مشارکت مردم در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری بالا باشد،  اظهار کرد: در عین حال اصلاح طلبان نیز باید با یکدیگر اجماع کنند و کاندیدای واحد معرفی کنند بنابراین در این صورت شانس پیروزی با اصلاح طلبان خواهد بود.

***

پیروزی بایدن؛ دلیل محکم اصلاح طلبان برای ورود به انتخابات 1400

محمود میرلوحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اظهارات بایدن برای حل مناقشات با ایران و بازگشت به برجام به ایسنا گفت: حالا وقتی آقای بایدن سرکار آمده است می توان انتظار داشت حداقل دیگر یک رویه شرورانه ای را پیش نمی برد. ترامپ  علاوه بر ایران با همه دنیا درگیر شد. توافق نامه های منطقه ای را زیر سوال برد؛ حتی با چین، ناتو و مرکل، اتحادیه اروپا، یونسکو، دادگاه لاهه و پیمان پاریس هم در گیر شد.همچین آدمی که همه ویژگی های شاه دیکتاتور مستبد را داشته، سرنگون شده است و باید از این فرصت استفاده کرد.

این عضو حزب اتحاد ملت گفت: نمی گوییم بایدن همه چی تمام است اما وقتی همچین کسی می رود و شخصیت با سابقه ای مثل بایدن رئیس جمهور می شود، همه شرایط را متفاوت می کند. از زمانی که انتخابات آمریکا مطرح شده است؛ همه فراز و فرود هایش نشانه ها و آثارش در داخل کشور ما هم قابل رد یابی بوده است. این موضوع بدی است اما چه می شود کرد که فعلا واقعیت است و متاسفانه شاخص های اقتصادی کشور ما به دلار و ارز گره خورده و مسکن، سکه، طلا و بورس تحت تاثیر قرار می گیرد.

میرلوحی تصریح کرد: حالا امروز اصلاح طلبان برای ورود به انتخابات دلایل محکمی دارند؛ باید از فرصت پیش آمده برای پیش برد استراتژی صلح گفت و گو و تعامل و تنش زدایی استفاده کرد.

وی افزود: اصلاح طلبان پیش بینی می کنند همین که ترامپ برود معاملات اقتصادی ایران با دنیا روال عادی پیدا می کند و این موضوع خیلی به نفع مردم است. در داخل نیز باید گروهی باشد که بتواند با زبان آرامش ، دوستی و مدیریتی با دنیا سخن بگوید.

***

آقای روحانی خودت مقصری

عصرایران که از رسانه های حامی دولت به حساب می آید در یادداشتی ریاست جمهوری ترامپ و مجلس یازدهم را دو بدشانسی حین روحانی نامیده و نوشته است: «البته در به پیروزی رسیدن ترامپ، روحانی نقشی نداشت اما در بوجود آمدن مجلسی مثل مجلس یازدهم، نقش روحانی انکار ناپذیر است. اگر نبود انفعال رییس جمهور در زمینه‌های مختلف، شاید مردم با صندوق‌های رای قهر نمی‌کردند و شاهد مشارکت 42 درصدی در انتخابات نبودیم.

شاید اگر روحانی، صبح‌های جمعه از وقایع کشور خبر دار نمی‌شد، وضع‌مان بهتر از امروز بود. در مسائل اقتصادی تحریم بودیم، اما رییس دولت در مسائل اجتماعی و فرهنگی هم تنها نظاره‌گر بود. متاسفانه او به عنوان رییس جمهور به بسیاری از وعده‌های خود عمل نکرد. مهم‌ترین دلیل این بی‌تحرکی هم شوکی بود که خروج آمریکا از برجام به او و تیمش وارد کرده بود.

روحانی تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد برجام گذاشته بود و وقتی ترامپ این سبد را دزدید، روحانی به تاجری ماند که تمام سرمایه‌اش را از دست داده است. اگر رییس جمهور با وجود تمام تحریم‌ها کمی فعال‌تر بود و حداقل در مسائل دیگر در کنار بخش اعظمی از مردم می‌ایستاد، باز شاهد حضور امید به آینده، پای صندوق‌های رای بودیم.

عملکرد روحانی در 4 سال دوم، تیر خلاصی به امید کسانی بود که به او رای دادند. تقریبا هرکاری که فکر نمی‌کردیم از او سر بزند، سر زد و این برای مردم قابل قبول نبود. روحانی اگر می‌خواهد خود را احیا کند، فرصت زیادی ندارد. در این مدت باقی مانده تا پایان دولت هم می‌شود هزار کار نکرده کرد.»

***

بیادی: اختلاف دولت و مجلس دهن‌کجی به مردم است

حسن بیادی در گفتگو با نامه نیوز درباره بالاگرفتن دعواها بین دولت و مجلس و کنایه های این روزهای رئیس مجلس و رئیس جمهور به همدیگر گفت: مجلس و دولت سطح شئونات جامعه و مردم را پایین آوردند، به طور مشخص اتفاقی که در روز ارائه لایحه بودجه افتاد اصلا شایسته نظام ما نبود. چنانچه رئیس جمهور محترم نمی توانست به مجلس برود، پس چرا معاون اول خود را برای ارائه لایحه بودجه نفرستاد؟

 وی افزود: وقتی رئیس جمهور معاون پارلمانی خود را برای تقدیم لایحه بودجه به مجلس می فرستد، در مقابل رئیس مجلس هم از نایب رئیس دوم میخواهد که بودجه را تحویل بگیرد. فلذا معتقدم رئیس جمهور و رئیس مجلس با این رفتارشان شئونات جامعه و مردم را پایین آورده و و حقوق آنان را نادیده پنداشتند و در واقع به مردم دهنکجی نموده و بطور واقع، با مردم مبارزه نابرابر را شروع نمودند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه از حق نگذریم مجلس نیز راه درستی را پیش نگرفته، اظهار کرد: حالا که مجلس تصمیم گرفته است که رئیس جمهور و وزرا را در این دوران باقی مانده از عمر دولت استیضاح نکند، پس باید عواقب و نتایج حاصل از آنرا هم بپذیرد. امروزه شاهد آن هستیم که غالب نمایندگان مجلس فقط داد می زنند و در نطق‌های خود فقط اعتراض می کنند. واقعا جای سئوال دارد که معلوم نیست مجلس به چه کسی اعتراض می کند؟ نمایندگان مجلس باید به خودشان اعتراض کنند چون نمی توانند نظارت کنند و پاسخگوی انتظارات مردم باشند. امروز جامعه از مجلس انتظار پاسخگویی دارد ولی فقط جیغ و داد و اعتراض و گله آنان را می شنوند.

بیادی با بیان اینکه مردم کلا از مجریان امور ناراضی هستند و ثباتی را در برنامه‌های آنان مشاهده نمی کنند، تأکید کرد: چنانچه قوای سه‌گانه به دور از فعالیتهای انتخاباتی زود هنگام و پوپولیستی رویه خود را در جهت منافع مردم و کشور اصلاح نکنند قطعا این مسئله اثرش را در میزان مشارکت عمومی مردم در انتخابات ریاست جمهوری نشان خواهد داد و متاسفانه تعداد شرکت کنندگان در انتخابات آتی از انتخابات ضعیف مجلس نیز کمتر خواهد شد. البته خدا کند بعضی از اخبار و اطلاعات در زمینه اینکه بعضی بخاطر پیروزی بادآورده در انتخابات راضی به حضور حداقلی مردم هستند درست نباشد چون این تفکر مسموم مخالف جدی با نظرات حکیمانه رهبر معظم انقلاب میباشد چرا که همیشه حضور حداکثری مردم در همه انتخابات‌ها از مطالبات حتمی معظم‌له بوده و میباشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۱۹۸۵۷۲۰:۴۴:۲۹ ۱۳۹۹/۹/۱۶
بودجه 1400 بدهی بزرگی برای دولت بعدی باقی می گذارد و واقع بینانه نیست.
ناشناس۱۷۱۹۸۶۱۲۰:۴۵:۲۵ ۱۳۹۹/۹/۱۶
در دوران احمدی نژاد جزو 8 کشور هسته ای و فضایی دنیا بودیم اما حالا تقریبا"هیچ !
ناشناس۱۷۱۹۸۶۲۲۰:۴۶:۲۳ ۱۳۹۹/۹/۱۶
لج بازی دولت با مجلس دودش به چشم ملت می رود.
ناشناس۱۷۱۹۸۶۷۲۰:۵۰:۰۷ ۱۳۹۹/۹/۱۶
آقای روحانی خودت مقصری اگر هم تخم مرغ هایت را توی سبد برجام نمیگذاشتی و به امضاء جان کری اعتماد نمی کردی مردم و کشور را اینقدر گرفتار نمی کردی.
ناشناس۱۷۱۹۸۷۱۲۰:۵۰:۵۱ ۱۳۹۹/۹/۱۶
جهت شفاف سازی از عملکرد بانک مرکزی در دوره احمدی نژاد و روحانی باید طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی از حد اقل ده سال گذشته تا حال توسط نمایندگان مجلس یازدهم تا عمر این دولت به پایان نرسیده انجام شود طبری های زیادی در سیستم و شبکه بانکی کشور و بانک مرکزی از گذشته های دور وجود داشته که الان در سیستم نیستند و تعدادی هم هستند که باید همه آنها شناسایی شوند و افراد در سایه و پشت پرده آنها نیز مشخص و همگی به مجازات های لازم برسند
عبدالحق۱۷۲۱۰۳۲۱۱:۴۴:۳۶ ۱۳۹۹/۹/۱۷
سلام در سالهای گذشته که این همه در ادوار قبلی مجلس تحقیق و تفحص صورت گرفت ، شما تاکنون نتیجه ایی از این تحقیق و تفحص به گوشت رسیده و تذتیب اثری داده شده که حالا دو باره انجم بدهند...
ناشناس۱۷۱۹۸۷۲۲۰:۵۲:۴۴ ۱۳۹۹/۹/۱۶
رئیس جمهور یک کشور دیگه (امریکا) عوض شده اینا دارند می زنن به پای دستاوردهای دولت !
ناشناس۱۷۱۹۸۷۴۲۰:۵۴:۱۷ ۱۳۹۹/۹/۱۶
احمدی نژاد شبانه روز کار می کرد و امیدش به خدا بود اما روحانی کار نمی کند و امیدش فقط به کدخداست !
ناشناس۱۷۱۹۸۷۸۲۰:۵۵:۴۷ ۱۳۹۹/۹/۱۶
بایدن آمده تا اجماع جهانی علیه ایران ایجاد کند و تحریم ها را تشدید نماید دیگه دلخوش مذاکره با امریکا نباشید.
ناشناس۱۷۱۹۸۹۲۲۱:۰۲:۰۴ ۱۳۹۹/۹/۱۶
طرح راهبردی مجلس برای لغو تحریمهای ظالمانه و صیانت از منافع ملی است و دولت موظف است مصوبه مجلس را اجرایی کند.
ناشناس۱۷۱۹۸۹۵۲۱:۰۳:۰۵ ۱۳۹۹/۹/۱۶
حاضرم بقیه عمرم بدم فقط یک روز تو دوران احمدی نژاد زندگی کنم تورم ۱۵۰ درصد داره خفمون میکنه
ناشناس۱۷۲۲۸۱۹۱۱:۱۲:۰۲ ۱۳۹۹/۹/۱۸
خیلی اشتباه میکنی
ناشناس۱۷۱۹۸۹۶۲۱:۰۴:۰۱ ۱۳۹۹/۹/۱۶
شانس اصلاح طلبان و کارگزاران برای انتخابات آینده تقریبا"هیچ است آزموده را دوباره آزمودن خطاست.
ناشناس۱۷۱۹۹۰۰۲۱:۰۴:۳۲ ۱۳۹۹/۹/۱۶
بایدن فسیل خودش لرزونه اصلا نمیتونه به اصلاح طلبا فکر کنه
ناشناس۱۷۱۹۹۰۴۲۱:۰۶:۱۲ ۱۳۹۹/۹/۱۶
فقط یه دو قطبی تمام عیار اونم شاید مشارکت واقعی رو بالای 50 درصد بکنه
ناشناس۱۷۲۰۷۰۶۰۹:۲۱:۵۹ ۱۳۹۹/۹/۱۷
مردم دیگه فریب دو قطبی جنگ و صلح رو نمی خورند.
زنو نابین شتر دیدی ندیدی۱۷۱۹۹۰۷۲۱:۰۷:۱۱ ۱۳۹۹/۹/۱۶
محمود و حسن دو دسته گل از خطه زیبای سمنان
ناشناس۱۷۱۹۹۱۷۲۱:۱۲:۰۵ ۱۳۹۹/۹/۱۶
روحانی در 10 ماه گذشته از ترس کرونا از دفتر کارش خارج نشده و این مایه تاسف و شرمساری است.
ناشناس۱۷۱۹۹۱۹۲۱:۱۲:۳۶ ۱۳۹۹/۹/۱۶
احمدی نژاد مردمی کجا و این فرد کجا
ناشناس۱۷۱۹۹۲۱۲۱:۱۳:۰۴ ۱۳۹۹/۹/۱۶
روحاني بعد از پايان رياست جمهوري خيلي شبيه تربه احمدي نژاد،خاتمي،مرحوم هاشمي،مير حسين موسوي خواهد بود ظاهرا درايران سر نوشت همه روساي جمهور در پايان٨سال سرانجام مشابه داردكه بايد مورد تحقيق وتفحص حقوق دانان قرار گيرد چرا چنين ميشود ايا مشكل از افراد است يا از قانون اساسي
ناشناس۱۷۱۹۹۷۵۲۱:۴۲:۵۶ ۱۳۹۹/۹/۱۶
کاش شبیه محمود احمدی نژاد میشد شبیه محمود افغان شده ایران رو ویران کرده
ناشناس۱۷۲۲۸۶۵۱۱:۳۵:۲۷ ۱۳۹۹/۹/۱۸
دمت گرم
ناشناس۱۷۲۰۰۰۴۲۱:۵۴:۴۳ ۱۳۹۹/۹/۱۶
دبیر شورای عالی امنیت ملی را رهبری انتخاب نمیکند، چرا روزنامه اعتماد دروغ نوشته؟! رییس جمهور گزینه انتخابی خودش رو به رهبری معرفی میکنه و پس از تایید رهبری، رییس جمهور دبیر شورای عالی امنیت ملی را منصوب میکند.
ناشناس۱۷۲۱۵۲۳۱۵:۲۹:۵۴ ۱۳۹۹/۹/۱۷
یعنی فکر می‌کنی لاریجانی گزینه‌ی احمدی‌نژاد بوده که دبیر شورای عالی امنیت ملی شده؟!
ناشناس۱۷۲۰۰۳۵۲۲:۰۵:۰۳ ۱۳۹۹/۹/۱۶
روحانی هر روز شبیه تر به احمدی نژاد : دروغ چرا . ما همه شبیه هم شدیم
ناشناس۱۷۲۰۰۹۰۲۲:۳۰:۱۷ ۱۳۹۹/۹/۱۶
کاش روحانی از لحاظ خدمت به مردم به اندازه سر سوزنی به احمدی نژاد شباهت داشت
ناشناس۱۷۲۰۱۲۳۲۲:۴۷:۵۴ ۱۳۹۹/۹/۱۶
اصلاح طلبا بجای ورود به انتخابات قیمت پای مرغ پایین بیارند از ۵۰ مرغداری تهران فقط ۱۰ تا مرغداری نیمه فعاله
ناشناس۱۷۲۰۱۳۲۲۲:۵۲:۴۱ ۱۳۹۹/۹/۱۶
اگر یه اصلاح طلب دیگه رییس جمهور بشه قشنگ دلار تا ۳۰۰۰۰۰ تومن میره الان روغن خوراکی دیگه گیر نمیاد
ناشناس۱۷۲۰۱۴۴۲۲:۵۶:۲۰ ۱۳۹۹/۹/۱۶
سال ۹۲ باترساندن مردم به کره شمالی شدن و جنگ عده ای رای اوردند الان ارزوی مردم اینه که تورم کره شمالی داشته باشند الان هم با برجام که افتخار تاریخ بشریت و فتح و الفتوح اکبر هست سایه جنگ بیشتر محسوس شده
ناشناس۱۷۲۰۱۹۵۲۳:۲۸:۱۶ ۱۳۹۹/۹/۱۶
شباهت احمدی نژاد و روحانی دیگه هیچ جوره نمیگنجه. احمدی نژاد عملگرا بود. روحانی اهل حرف باد هوا.
ناشناس۱۷۲۰۲۵۳۲۳:۵۵:۲۶ ۱۳۹۹/۹/۱۶
اندر حكايت دو رئيس جمهوري كه هرروز به هم شبيه تر مي شوند !! --------- چنان شنيدم كه زني با زنان همسايه به زيارت رفت ، شوي او در خانه ماند ، قرار شد عروسش هر روز ناهار پدر شوهر را به خانه او ببرد ، ظهر اول ناهار دمپختك بود ، ناهار ظهر دوم دلمه برگ انگور بود ، آن مرد با ديدن دلمه گفت : غذاي امروز همان غذاي ديروز است ، با اين تفاوت كه امروز چادر به سر كرده است !!
ناشناس۱۷۲۰۲۵۶۲۳:۵۵:۴۶ ۱۳۹۹/۹/۱۶
رفسنجانی و خاتمی و روحانی و اون موسوی با تمام قبیله و اعوان و انصارشون در عمران و آبادانی و رونق تولید و بیمه و مسکن و در خدمت به ملت ایران هرگز به گَرد پای دکتر احمدی نژاد نرسیدند البته اینجماعت انصافاً در تحمیل خسارت به‌ملت و ویرانی و نابودی تولید و مسکن گوی سبقت رو از قاجار و تاتار هم ربودند
عوام۱۷۲۰۳۵۴۰۱:۰۱:۳۹ ۱۳۹۹/۹/۱۷
لااقل احمدی نژاد تو دوره خودش، چندتا کار مثبت نصفه و نیمه انجام داد و دوزار به وعده‌های انتخاباتیش عمل کرد. این آقا نه تنها به هیچ وعده و عیدش عمل نکرد، تمام وقت منت برجامی رو بر سر ما مردم گذاشت که تنها دستاوردش هدر دادن اون همه سرمایه‌ای بود که در ساختن تاسیسات هسته و غنی‌سازی انجام شده بود وگرنه اول ترامپ پاره‌اش کرد، بعد اروپاییها از زیرش شونه خالی کردند، الان هم اروپا و امریکا میگن که باید برنامه موشکی رو هم بهش اضافه کرد
ناشناس۱۷۲۰۴۴۸۰۲:۲۴:۲۰ ۱۳۹۹/۹/۱۷
هم مجلس زمان احمدی نژاد وهم این مجلس هردو رای حداقلی هستند !!
ناشناس۱۷۲۰۵۰۹۰۶:۳۹:۰۴ ۱۳۹۹/۹/۱۷
الف عقده ایی؛روحانی خاک پای احمدی نژادم نمیشه؛اون جرات و شجاعت و حمایت از مردم‌مستضعف کجا و این دل به خارج بسته کجا؛اون اول میرفت جلو بعد میگفت بیایید این خودش از اول کرونا پنهان شده و مدارس و بازار و ادارات و...حضوری باز میکنه
شهروند۱۷۲۰۵۱۵۰۶:۵۴:۱۸ ۱۳۹۹/۹/۱۷
...روحانی شبیه احمدی نژاد؟!....بایدباچراغ بگردیددنبال کسی مثل احمدی نژاد! خاک پایش راسرمه چشمتان کنید!دولت اشرافی خودش ‌یارانش راچه به احمدی نژاد؟!؟!
ناشناس۱۷۲۱۰۶۲۱۲:۰۰:۱۲ ۱۳۹۹/۹/۱۷
دولت اشرافی احمدی نژاد رو یادت رفته ؟؟؟ توی روزنامه عکس مینداخت با نان و پنیر توی پاستور کدو حلوایی بخار پز میخورد
صمصام۱۷۲۰۵۸۷۰۸:۰۹:۳۵ ۱۳۹۹/۹/۱۷
سوال سوم اما درمورد کنش روحانی و تیمش در قیاس با مصوبات قانونی کشور است، به این معنا که چه تفاوتی میان محمود احمدی‌نژاد در مواجهه با مجلس در چندسال آخر دولت دهم با عملکرد این روزهای حسن روحانی است؟ آیا امروز بیشترین شباهت میان قانون‌گریزی احمدی‌نژاد به عملکرد دولت دوازدهم نیست؟ و چند سوال دیگر آیا روزنامه های اصولگرا همانطور که به قانون گریزی های احمدی نژاد در سالهای پایانی اش نگاه میکردند به قانون گریزی های امروز روحانی نگاه میکنند ؟؟؟ آیا روحانی دقیقا مثل احمد نژاد به مسئولان نظام تهمت میزند؟
ناشناس۱۷۲۰۷۰۳۰۹:۲۰:۳۹ ۱۳۹۹/۹/۱۷
روحانی بیش از 50 بار به منتقدین دلسوز کشور توهین کرد و آنها را به جهنم حواله کرد.
ناشناس۱۷۲۱۰۵۶۱۱:۵۸:۱۹ ۱۳۹۹/۹/۱۷
اقای محسن رضایی هنوز دست از سر این صنعت هسته ای برنمیداری سال 82 شما گفتی ما الان غنی سازی میکنیم و .....
ناشناس۱۷۲۱۴۸۱۱۵:۱۱:۴۲ ۱۳۹۹/۹/۱۷
آقای احمدی نژاد از جنس مردم بود
ناشناس۱۷۲۲۸۳۵۱۱:۱۷:۱۷ ۱۳۹۹/۹/۱۸
با توحه به پیروزی بایدن در امریکا اگر رئیس دولت اینده میانه رو باشدبهتر است در صورتیکه محلس و بقیه نهادها همکاری کنند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  5. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  6. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  7. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  11. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  12. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  18. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  19. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  20. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  10. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  11. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  14. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  15. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  16. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  17. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  18. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  21. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  22. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  23. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  24. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  25. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

آخرین عناوین