راشاتودی: رسانه های غربی ذوق زده شدند؛ ایرانی‌ها امنیت و ثبات را به آشوب و اغتشاش ترجیح دادند

گروه جهان الف،   3980909031 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

شبکه راشاتودی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: تحلیل گران خارجی می توانند تحولات داخل ایران را آن گونه که می خواهند توصیف کنند، اما تاکنون ایرانی ها هر بار امنیت و ثبات را به آشوب و اغتشاش ترجیح داده اند.

راشاتودی: رسانه های غربی ذوق زده شدند؛ ایرانی‌ها امنیت و ثبات را به آشوب و اغتشاش ترجیح دادند

به گزارش الف شبکه راشاتودی یادآوری کرد دو نظرسنجی خارجی پیشین درباره اعتراضات مشابه اعتراضات اخیر در ایران نشان می دهد به رغم اوضاع سخت اقتصادی، اکثر ایرانی ها از اقدامات امنیتی دولت خود حمایت کرده، مخالف آشوب های داخلی هستند. 

راشاتودی با اشاره به اعتراضات ناشی از افزایش بهای بنزین در ایران و بازداشت عده ای از آشوب گران می نویسد تلاش تحلیل گران غربی برای سوء استفاده از ناآرامی های کوتاه مدت بی فایده بوده است. به گفته "سوزان مالونی" از موسسه بروکینگز، "معترضین ایرانی در بحبوحه مشروعیت حکومت، تظاهرات کردند." شبکه فرانسه 24 نیز در سوالی پرسید: "آیا این یک انقلاب جدید است؟" لوس آنجلس تایمز نیز از آنچه "سرکوب خشونت بار" علیه مردم ایران خواند، انتقاد کرد. آنها همچنین تلاش کردند اعتراضات در عراق و لبنان را علیه ایران جلوه دهند و مخالفان حکومت ایران هم در حساب های توییتری خود ویدئوهای غیرقابل تاییدی منتشر می کردند که در آن ادعا می شد مردم خواستار سرنگونی رژیم اند.

به نوشته راشاتودی، اعتراضات اولیه مردم در مخالفت با افزایش بهای بنزین واقعی بود، مساله ای که دولت هم بلافاصله پذیرفت، زیرا کاهش یارانه بنزین مساله ای بود که سالها در دستور کار سیاسی ایران بوده است، و این مساله به ویژه بعد از خروج آمریکا از برجام در سال گذشته و تشدید تحریم های اقتصادی، ضرورت بیشتری یافت. ولی برای درک واکنش ایرانی ها در روزهای اخیر نگاهی به نظرسنجی مشترک مرکز مطالعات امنیتی و بین المللی دانشگاه مریلند، و موسسه نظرسنجی ایران پل مستقر در تورنتو، می اندازیم که بلافاصله بعد از شورش ها و اعترضات 2017 و 2018 و همچنین در ماه های می، آگوست و اکتبر 2019 یعنی در اوج سیاست "فشار حداکثری" دولت آمریکا علیه ایران انجام شد. 

این گزارش می افزاید آنچه در نگاه اول به چشم می خورد اینکه ایرانی ها در نظرسنجی سال 2018 از اقتصاد راکد کشور مایوس بودند و 86 درصدشان مشخصا با افزایش قیمت بنزین مخالفت کردند. آن مخالفت ها عمدتا در پاسخ به شرایط اقتصادی و نه ابتکارات سیاسی خارجی ایران یا "سرکوب گسترده ای" بود که رسانه ها و سیاستمداران غربی آن را برجسته کردند. در نظرسنجی سال 2018 تنها 16 درصد ایرانی ها از این ادعا که مردم ایران خواستار تغییرات اساسی در سیستم سیاسی هستند، حمایت کردند و 77 درصد مخالف آن بودند. 

راشاتودی با اشاره به اقدام نیروهای امنیتی در مقابله با آشوب افزود به رغم سرخبر رسانه های خارجی که واکنش نیروهای امنیتی را "وحشی گری" می نامیدند، بیشتر ایرانی ها از واکنش دولت در قبال شورشیان حمایت کرده اند به گونه ای که 85 درصد ایرانی ها موافقت کرده اند که دولت برای مقابله با شورشیانی که به خشونت متوسل شده و یا به اموال عمومی آسیب می رسانند، باید سرسخت تر باشد. 

راشاتودی با اشاره به ناامنی در همسایگی ایران و همچنین تشدید فشارهای اقتصادی آمریکا در قالب "فشار حداکثری" می نویسد ایرانی ها خود را در حال جنگ با آمریکا می بینند که باید مقابل براندازی، خرابکاری، جاسوسی، توطئه چینی، نفوذ مرزی و غیره بایستند. 

نویسنده این مقاله با اشاره به قطع موقت اینترنت در ایران در دوران اغتشاشات می نویسد، ایران از جانب آمریکا و برخی متحدانش نظیر انگلیس، اسرائیل و عربستان هدف جنگ سایبری است و لذا جای تعجب ندارد که مقامات تهران در مدت شورش ها، اینترنت را قطع کردند. 

این گزارش با بیان آنکه از اعتراضات سال 2009 رسانه های غربی اتهامات فساد، سرکوب خشونت بار و مخالفت عمومی با جمهوری اسلامی را برجسته کرده اند، می افزاید این اعتراضات در اوایل سال 2011 موقتا بروز کرد یعنی زمانی که کشورهای غربی مایل بودند "بهار ایرانی" را به "بهار عربی" متصل کنند و در اعتراضات 2017 و 2018 نیز که رسانه های اجتماعی به آنها به صورت گسترده می پرداختند، باردیگر خودنمایی  کردند. در نوامبر امسال اما این قرائت ها بار دیگر  آشکار شد. 

راشاتودی با اشاره به نتایج دو نظرسنجی مشترک از ایرانی ها که بیشترشان از حکومت اسلامی اعلام حمایت کرده بودند، می افزاید با این نتایج می توان گفت که "انقلاب دوم" در افق ایران وجود ندارد و بین دولت و مردم نیز در خصوص مسایل کلی و مهم سیاسی، اقتصادی و امنیتی اختلاف ناگهانی جایگاهی ندارد. تحلیل گران خارجی می توانند تحولات داخل ایران را آن گونه که می خواهند توصیف کنند، اما تاکنون ایرانی ها هر بار امنیت و ثبات را به آشوب و اغتشاش ترجیح داده اند.

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۱۵۳۲۴۱۰:۱۶:۰۳ ۱۳۹۸/۹/۹
مردم از گرانی، تورم، فساد، ندانم کاری مسئولان، آلودگی هوا و ..... خسته و بی تحمل شده اند.
ناشناس۱۲۱۵۴۲۸۱۰:۴۴:۲۸ ۱۳۹۸/۹/۹
ترسم نرسی به کعبه، ای اعرابی که این ره که تو می روی به ترکستان است
ناشناس۱۲۱۵۴۵۷۱۰:۵۲:۱۵ ۱۳۹۸/۹/۹
دشمن خسته است
ناشناس۱۲۱۵۵۹۷۱۱:۳۳:۳۴ ۱۳۹۸/۹/۹
تو مردمی؟
مجتبی۱۲۱۶۸۳۶۲۱:۲۲:۲۳ ۱۳۹۸/۹/۹
شما چه طوری نمایندگی از مردم گرفتی؟ که از طرف اونها حرف می زنی.
ناشناس۱۲۱۵۳۳۱۱۰:۱۷:۳۷ ۱۳۹۸/۹/۹
این امنیت و ثبات است که تابعی از رضایتمندی مردم است.
ناشناس۱۲۱۵۳۵۵۱۰:۲۵:۱۰ ۱۳۹۸/۹/۹
روسیه بیشتر خوشحاله
ناشناس۱۲۱۵۳۶۰۱۰:۲۶:۱۶ ۱۳۹۸/۹/۹
کشوری که تا به حال80 درصد بودجه اش از فروش نفت تامین می شده، با محدود شدن فروش نفت، تا چه میزان می تواند با افزایش مالیاتها، قیمت فروش حامل های انرژی و خدمات و.. کمبود بودجه اش را جبران کند؟ مردم می پرسند چرا باید فروش نفت دچار محدودیت شود، در حالیکه مسئولان تا پیش از این با دادن انواع وعده ها و شعار ها می گفتند که چنین و چنان می کنیم، تنگه هرمز را می بندیم و ..؟؟؟ پس چه شد آن وعده ها و شعارها؟
ناشناس۱۲۱۵۳۶۵۱۰:۲۷:۱۹ ۱۳۹۸/۹/۹
عمده نارضایتی مردم از پاسخگو نبودن مسئولان به وعده ها و شعارهایشان است.
ناشناس۱۲۱۵۳۷۶۱۰:۲۹:۰۴ ۱۳۹۸/۹/۹
اگر نیست باید برای همه نباشد. چرا برای عده ای از ما بهتران همیشه همه چیز فراهم است؟
ناشناس۱۲۱۵۳۸۸۱۰:۳۲:۱۳ ۱۳۹۸/۹/۹
روسیه خودش در قطع اینترنت استاد است.
ناشناس۱۲۱۵۴۱۳۱۰:۳۹:۰۲ ۱۳۹۸/۹/۹
تا وقتی اراذل از حمایت امثال "بی بی سی" و "محمد خاتمی" برخوردار هستند باید انتظار باز گشت فتنه و آشوب را داشت - نمی دانم اگر اوباش به خانه .. خاتمی در آن محله اعیان نشین حمله کنند، باز هم وی برای آن ها سینه چاک می کند؟ و مثلا بیانیه می دهد حمله جزو حقوق مدنی اوباش است؟
ناشناس۱۲۱۵۴۱۵۱۰:۳۹:۵۱ ۱۳۹۸/۹/۹
این بیگانگان فقط نسبت به ما مردم بیگانه هستند نسبت به اقازاده های گرین کارتی دوست هستند!
ناشناس۱۲۱۵۴۵۱۱۰:۵۰:۱۲ ۱۳۹۸/۹/۹
همین که روسیه تعریف می کند معلوم است یک جای کار اشکال دارد
امل۱۲۱۵۴۹۹۱۱:۰۶:۴۵ ۱۳۹۸/۹/۹
مسئولان همگی درسخنرانی دم ازاعتراضات که حق مردم هست را میزنند البته حقی که دم میزنند صرفا جنبه رسانه ای واقناع افکارعمومی را دارد وتاامروز مسئولی نیومده بگه مردم من صدای شمادردشمارا شنیده ام دستور دادم نسبت به آنچه اعتراض دارید مسئولان رسیدگی کنند ومتعاقبا نتایج را به عرض مردم میرسانم و این کارنشد و..
ناشناس۱۲۱۵۷۰۲۱۱:۵۸:۱۵ ۱۳۹۸/۹/۹
ما همه چیز رو تحمل می کنیم جز لبخندهای بسیار تلخ .....
ناشناس۱۲۱۵۸۱۸۱۲:۳۸:۴۱ ۱۳۹۸/۹/۹
کاش یکی به این غربی ها حالی میکرد که قوم مغول با دوبار یورش یکی چنگیز و یکی تیمور به ما حمله کرد و داغون کرد نتونست مارو شکست بده، غرب بو گندو و بربر که از تمدن بویی نبرده عمرا بتونه :))
ناشناس۱۲۱۵۸۳۳۱۲:۴۴:۰۳ ۱۳۹۸/۹/۹
خیلی خوشان خوشانتون نشه ما از آشوب بدمون میاد ولی حقمون رو با آرامش به دست میاریم و حکومت باید به نیازهای جامعه توجه کنه .. خودتون رو باید اصلاح کنید :)
ناشناس۱۲۱۵۹۶۸۱۳:۳۹:۲۴ ۱۳۹۸/۹/۹
قیمت بنزین باید پلکانی افزایش مییافت و قاچاق آن کم میشدو دولت در این چند سال پوپولیستی عمل کرد. نقلیه های عمومی باپیمایش سهمیه بگیرند وگسترش یابند تاثیر 500 تومانی افزایش قیمت در حمل نقل عمومی بسیار کم است.بنزین آزاد قیمتش بیشتر باید باشد. دشمن همیشه مترصد است. بر موج نارضایتی سوار میشوند.لازم نیست بگوئیم.چرا مردم ناراضی اند(فساد وبی عدالتی وخالی شدن سفره هایشان به نفع زیاده خواهان).
ناشناس۱۲۱۶۲۵۱۱۵:۳۲:۰۳ ۱۳۹۸/۹/۹
مردم از فساد مسئولین که روزی نیست که قسمتی از آن برملا نشود ناراحت هستند و اینکه تحریم و فشارش مال مردم و راحتی و تامین راحتی و مفت خوری آقازاده ها و ژن خوبها مال مسئولین است اگر مسئولین یک سوزن به خودشان بزنند حق دارند از جوالدوز زدن به دیگران صحبت کنند
ناشناس۱۲۱۶۳۵۷۱۶:۳۰:۳۳ ۱۳۹۸/۹/۹
روسیه بزرگترین دشمن مردم ایران است
ناشناس۱۲۱۶۳۷۶۱۶:۳۷:۱۱ ۱۳۹۸/۹/۹
یعنی روسیه خیرخواه ما شده؟
ناشناس۱۲۱۶۶۳۹۱۸:۵۹:۳۹ ۱۳۹۸/۹/۹
وقتی نارضایتها جمع بشه و انباشته بشه ناگهان یک انفجار درست میشه و این نارضایتیها میتونه باعث خشونت زیاد بشه. یعنی حتی اگر بپذیریم که همه این خشونتها توسط معترضان انجام گرفته بازهم مسئولان باید پاسخگو باشند که چرا کار به اینجا رسیده .. به خشونت کشیده میشه.
ناشناس۱۲۱۶۶۴۹۱۹:۱۱:۰۱ ۱۳۹۸/۹/۹
زنده باد روسیه.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  5. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  6. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  7. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  11. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  12. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  18. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  19. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  20. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  5. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  10. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  13. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین