راشاتودی: رسانه های غربی ذوق زده شدند؛ ایرانی‌ها امنیت و ثبات را به آشوب و اغتشاش ترجیح دادند

گروه جهان الف،   3980909031 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

شبکه راشاتودی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: تحلیل گران خارجی می توانند تحولات داخل ایران را آن گونه که می خواهند توصیف کنند، اما تاکنون ایرانی ها هر بار امنیت و ثبات را به آشوب و اغتشاش ترجیح داده اند.

راشاتودی: رسانه های غربی ذوق زده شدند؛ ایرانی‌ها امنیت و ثبات را به آشوب و اغتشاش ترجیح دادند

به گزارش الف شبکه راشاتودی یادآوری کرد دو نظرسنجی خارجی پیشین درباره اعتراضات مشابه اعتراضات اخیر در ایران نشان می دهد به رغم اوضاع سخت اقتصادی، اکثر ایرانی ها از اقدامات امنیتی دولت خود حمایت کرده، مخالف آشوب های داخلی هستند. 

راشاتودی با اشاره به اعتراضات ناشی از افزایش بهای بنزین در ایران و بازداشت عده ای از آشوب گران می نویسد تلاش تحلیل گران غربی برای سوء استفاده از ناآرامی های کوتاه مدت بی فایده بوده است. به گفته "سوزان مالونی" از موسسه بروکینگز، "معترضین ایرانی در بحبوحه مشروعیت حکومت، تظاهرات کردند." شبکه فرانسه 24 نیز در سوالی پرسید: "آیا این یک انقلاب جدید است؟" لوس آنجلس تایمز نیز از آنچه "سرکوب خشونت بار" علیه مردم ایران خواند، انتقاد کرد. آنها همچنین تلاش کردند اعتراضات در عراق و لبنان را علیه ایران جلوه دهند و مخالفان حکومت ایران هم در حساب های توییتری خود ویدئوهای غیرقابل تاییدی منتشر می کردند که در آن ادعا می شد مردم خواستار سرنگونی رژیم اند.

به نوشته راشاتودی، اعتراضات اولیه مردم در مخالفت با افزایش بهای بنزین واقعی بود، مساله ای که دولت هم بلافاصله پذیرفت، زیرا کاهش یارانه بنزین مساله ای بود که سالها در دستور کار سیاسی ایران بوده است، و این مساله به ویژه بعد از خروج آمریکا از برجام در سال گذشته و تشدید تحریم های اقتصادی، ضرورت بیشتری یافت. ولی برای درک واکنش ایرانی ها در روزهای اخیر نگاهی به نظرسنجی مشترک مرکز مطالعات امنیتی و بین المللی دانشگاه مریلند، و موسسه نظرسنجی ایران پل مستقر در تورنتو، می اندازیم که بلافاصله بعد از شورش ها و اعترضات 2017 و 2018 و همچنین در ماه های می، آگوست و اکتبر 2019 یعنی در اوج سیاست "فشار حداکثری" دولت آمریکا علیه ایران انجام شد. 

این گزارش می افزاید آنچه در نگاه اول به چشم می خورد اینکه ایرانی ها در نظرسنجی سال 2018 از اقتصاد راکد کشور مایوس بودند و 86 درصدشان مشخصا با افزایش قیمت بنزین مخالفت کردند. آن مخالفت ها عمدتا در پاسخ به شرایط اقتصادی و نه ابتکارات سیاسی خارجی ایران یا "سرکوب گسترده ای" بود که رسانه ها و سیاستمداران غربی آن را برجسته کردند. در نظرسنجی سال 2018 تنها 16 درصد ایرانی ها از این ادعا که مردم ایران خواستار تغییرات اساسی در سیستم سیاسی هستند، حمایت کردند و 77 درصد مخالف آن بودند. 

راشاتودی با اشاره به اقدام نیروهای امنیتی در مقابله با آشوب افزود به رغم سرخبر رسانه های خارجی که واکنش نیروهای امنیتی را "وحشی گری" می نامیدند، بیشتر ایرانی ها از واکنش دولت در قبال شورشیان حمایت کرده اند به گونه ای که 85 درصد ایرانی ها موافقت کرده اند که دولت برای مقابله با شورشیانی که به خشونت متوسل شده و یا به اموال عمومی آسیب می رسانند، باید سرسخت تر باشد. 

راشاتودی با اشاره به ناامنی در همسایگی ایران و همچنین تشدید فشارهای اقتصادی آمریکا در قالب "فشار حداکثری" می نویسد ایرانی ها خود را در حال جنگ با آمریکا می بینند که باید مقابل براندازی، خرابکاری، جاسوسی، توطئه چینی، نفوذ مرزی و غیره بایستند. 

نویسنده این مقاله با اشاره به قطع موقت اینترنت در ایران در دوران اغتشاشات می نویسد، ایران از جانب آمریکا و برخی متحدانش نظیر انگلیس، اسرائیل و عربستان هدف جنگ سایبری است و لذا جای تعجب ندارد که مقامات تهران در مدت شورش ها، اینترنت را قطع کردند. 

این گزارش با بیان آنکه از اعتراضات سال 2009 رسانه های غربی اتهامات فساد، سرکوب خشونت بار و مخالفت عمومی با جمهوری اسلامی را برجسته کرده اند، می افزاید این اعتراضات در اوایل سال 2011 موقتا بروز کرد یعنی زمانی که کشورهای غربی مایل بودند "بهار ایرانی" را به "بهار عربی" متصل کنند و در اعتراضات 2017 و 2018 نیز که رسانه های اجتماعی به آنها به صورت گسترده می پرداختند، باردیگر خودنمایی  کردند. در نوامبر امسال اما این قرائت ها بار دیگر  آشکار شد. 

راشاتودی با اشاره به نتایج دو نظرسنجی مشترک از ایرانی ها که بیشترشان از حکومت اسلامی اعلام حمایت کرده بودند، می افزاید با این نتایج می توان گفت که "انقلاب دوم" در افق ایران وجود ندارد و بین دولت و مردم نیز در خصوص مسایل کلی و مهم سیاسی، اقتصادی و امنیتی اختلاف ناگهانی جایگاهی ندارد. تحلیل گران خارجی می توانند تحولات داخل ایران را آن گونه که می خواهند توصیف کنند، اما تاکنون ایرانی ها هر بار امنیت و ثبات را به آشوب و اغتشاش ترجیح داده اند.