نظرسنجی‌های پیش از انتخابات سراسری ترکیه/ احتمال رفتن اردوغان به دور دوم

گروه جهان الف،   3970316111

نظرسنجی‌های جدید پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه نشان می‌دهد رجب طیب اردوغان بیشترین آرا را به خود اختصاص خواهد داد اما احتمال کشیده‌شدن انتخابات به دور دوم قوّت گرفته است.

به گزارش فارس، در حالی که 17 روز به انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری ترکیه باقی مانده، نتایج نظرسنجی‌ها هم‌اکنون شانس «رجب طیب اردوغان» را برای پیروزی در آن بیشتر از رقبا تخمین می‌زنند.

در جدیدترین نظرسنجی برگزار شده توسط مرکز تحقیقاتی «اُ. آر. سی.» اردوغان حدود 53.4 درصد از رای شرکت‌کنندگان را در اختیار دارد اما هنوز معلوم نیست که انتخابات در دور اول پایان می‌پذیرد یا به دور دوم کشیده می‌شود.

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح» در این نظرسنجی که از تاریخ 28 مِی تا 1 ژوئن در 37 استان ترکیه با 3410 شرکت‌کننده برگزار شده، «محرم اینجه» نامزد حزب جمهوری‌خواه خلق (CHP) با 24 درصد در رتبه دوم قرار دارد.

بر این اساس، «مرال آکشنر» نامزد و رهبر حزب خوب (iYi) با 11.5 درصد، «صلاح‌الدین دمیرتاش» نامزد و رهبر حزب دموکراتیک مردمان (HDP) با 8 درصد و «تمل کرَمُلا اوغلو» نامزد و رهبر حزب سعادت (SP) با 2.1 درصد آرا در رتبه بعدی قرار دارند.

دیگر نظرسنجی انجام شده توسط موسسه تحقیقاتی «رِمرِس» پیش‌بینی می‌کند که اردوغان بیشتر از دیگر نامزدهای ریاست‌جمهوری رای کسب کند اما احتمالا کشیده شدن انتخابات به دور دوم نیز وجود دارد.

 

با توجه به نتایج این نظرسنجی، اردوغان 42.2 درصد، اینجه 24.6 درصد، آکشنر 16.9 درصد، دمیرتاش 12.3 درصد و کرملااوغلو 3.8 درصد آرا را به خود اختصاص می‌دهند و اگر چنین شود، انتخابات به دور دوم خواهد رفت.

از طرفی اما «عادل غور» مدیر کمپانی تحقیقاتی A&G معتقد است 55 تا 60 درصد از شرکت‌کنندگان در انتخابات سراسری ترکیه، از اردوغان حمایت خواهند کرد و انتخابات به دور دوم کشیده نخواهد شد.

البته هیچکدام از نظرسنجی‌های متعدد در ترکیه به این مسئله اشاره نمی‌کنند که در صورت کشیده‌شدن انتخابات به دور دوم، چه کسی رقیب اردوغان خواهد بود و چه کسی از آن پیروز بیرون می‌آید.

موسسه رِمرِس پیش‌بینی می‌کند در صورتی که اینجه در دور دوم انتخابات با اردوغان رودررو شود، 41.9 درصد آرا و اردوغان نیز 42.2 درصد آرا را کسب می‌کنند.

موسسه تحقیقاتی «گِزیچی» اما پیش‌بینی می‌کند که آکشنر با حدود 26 درصد و اردوغان با 46 درصد آرا، به دور دوم انتخابات خواهند رفت.

آکشنر و اینجه که هر دو از یک ائتلاف انتخاباتی هستند، گفته‌اند در صورت مسجل شدن احتمال حضور هر کدام از آنها در دور دوم انتخابات، به نفع دیگری کنار کشیده و از او حمایت خواهد کرد.


اینجه و آکشنر

 

نکته قابل توجه در نتایج این افکارسنجی، درصد بالای افراد تصمیم‌نگرفته است. 25 درصد از شرکت‌کنندگان می‌گویند هنوز گزینه شخص و حزب مورد نظر خود برای پست ریاست جمهوری و در دست گرفتن کنترل پارلمان را انتخاب نکرده‌اند.

انتخابات سراسری ترکیه (پارلمانی و انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری) بعد از برگزاری همه‌پرسی تغییر قانون اساسی و تغییر نظام پارلمانی به ریاستی در فروردین سال گذشته، قرار است در تاریخ 3 تیر 97 در 81 استان این کشور و همچنین سفارتخانه‌های ترکیه در کشورهای خارجی برگزار شود.

هشت حزب مختلف از جمله «عدالت و توسعه» (AKP) به رهبری اردوغان، «جمهوری‌خواه خلق» (CHP)، «حرکت ملی‌گرا» (MHP)، «حزب کُردی دموکراتیک مردمان» (HDP)، «حزب خوب» (iYi) و حزب «سعادت» (SP) علاوه بر انتشار لیست اعضای خود برای ورود به پارلمان، در تاریخ 21 می (31 اردیبهشت) نام نامزدهای خود را به شورای عالی انتخابات ترکیه (YSK) ارائه دادند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

آخرین عناوین