هندی‌ها روی سیب ایران ۵۰ درصد تعرفه می‌بندند

گروه اقتصادی الف،   3960903106 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی گفت: روز شنبه صادرکنندگان محصولات کشاورزی برای پیگیری و حل مشکلات صادراتی سیب و موانع تعرفه‌ای که کشورهای همسایه به صورت یک‌سویه فقط برای ایران اعمال می‌کنند با حجتی جلسه دارند.

سید رضا نورانی در گفت‌وگو با فارس، از مشکلات پیش‌ روی صادرات سیب ایرانی به کشورهای همجوار گفت و اظهار داشت: در همین راستا و با توجه به نامه‌ای که این اتحادیه به وزیر جهاد کشاورزی ارسال کرده است قرار است تا فردا شنبه جلسه‌ای با وزیر جهاد کشاورزی در راستای بررسی مشکلات صادرات سیب ایرانی برگزار شود.

وی با اشاره به حجم تولید بالای سیب در ایران و اینکه ایران کشوری سیب‌خیز است، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی ما 3.5 میلیون تن سیب در کشور است که با احتساب سیب درجه 3 صنعتی که تبدیل به کنسانتره و آبمیوه می‌شود نزدیک به یک میلیون تا یک میلیون و 200 هزار تن سیب در داخل مصرف می‌شود و برای بقیه آن باید به فکر بازارهای صادراتی باشیم. 

رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی با اشاره به پروتکل‌های یک‌جانبه برخی کشورهای همسایه از جمله هند و پاکستان با ایران، گفت: جالب اینجاست که ما تعرفه واردات برنج از هند را از 90 درصد به 25 درصد کاهش داده‌ایم اما هندی‌ها 50 درصد برای واردات سیب از ما تعرفه گذاشته‌اند که به اضافه ارزش افزوده این رقم به 70 درصد می‌رسد و همین مسأله باعث شده که جلوی صادرات سیب ایران به هندوستان گرفته شود.

نورانی گفت: هند سالانه 510 هزار تن سیب درختی از کشورهای دیگر وارد می‌کند که تعرفه‌اش با کشورهایی همچون پاکستان و افغانستان با توجه به پروتکلی که بین یکدیگر دارند صفر است. 

وی اضافه کرد: جالب‌تر اینجاست که هند تا سال گذشته 210 هزار تن سیب از چین وارد می‌کرد که امسال این واردات را قطع کرده است و ما از آقای حجتی می‌خواهیم که با مقامات هندی وارد مذاکره شده تا بتوانیم با کاهش تعرفه واردات سیب به هند محصولمان را صادر کنیم. 

رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی همچنین به تعرفه بالای صادرات سیب به پاکستان هم اشاره‌ای کرد و گفت: به ازای صادرات یک کانتینری 20 تنی سیب درختی به پاکستان باید کیلویی هزار تومان تعرفه گمرکی بپردازیم در صورتی که این مسأله برای افغانستان و هند وجود ندارد. 

نورانی همچنین به موانع صادرات به روسیه هم اشاره کرد و گفت: شرکت‌های زنجیره‌ای روسیه از ایران سیب می‌خواهند ولی این کشور علاوه بر آنکه تعرفه 35 درصدی برای سیب ما وضع کرده بازپرداخت پول توسط مشتریان این کشور 45 تا 60 روزه است که برای صادرکنندگان ما با توجه به حجم گردش مالی پایین امکانپذیر نیست. 

وی در مورد بازار عراق هم به عنوان یکی از کشورهای مقصد صادراتی ایران، گفت: این کشور هم هر روز یک داستان عجیب و غریب برای واردات میوه از ایران در می‌آورد و گاهی واردات سیب از ایران را باز کرده و گاهی ممنوع می‌کند. از طرف دیگر کویت هم مشکلاتی برای ما ایجاد کرده که وقتی محموله صادراتی از خرمشهر قرار است به مبدأ این کشور حمل شود تأیید سفارتخانه خود در تهران را می‌خواهد که هزینه سنگینی را به علاوه زمان به صادرکننده ما تحمیل می‌کند که از کیفیت کار هم می‌کاهد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی از سازمان توسعه تجارت و وزارت امور خارجه خواست تا در کنار وزیر جهاد کشاورزی مشکلات کشورها و مراکز صادراتی را پیگیری کرده و با رایزنی آن را حل کنند.

به گزارش خبرنگار فارس، طی سال‌های گذشته همواره سیب تولیدشده توسط باغداران ایرانی به دلیل نبود مقاصد صادراتی و قیمت بالای تمام شده همواره روی دستشان مانده و گاهی به هدر می‌رود. این در حالی است که مهرفرد قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی هفته گذشته در مورد صادرات سیب ایران گفته بود مشکلی در این زمینه نداریم و خرید تضمینی سیب درجه 3 توسط سازمان تعاون روستایی به قیمت هر کیلوگرم 350 تومان از یک ماه پیش آغاز شده است. 

 

دیدگاه کاربران

محمد۱۵۰۴۲۲۱۸:۴۸:۳۸ ۱۳۹۶/۹/۳
پس چرا قیمتش اینقدر گرون هستش ؟
ایرانی۱۵۰۴۴۱۱۹:۵۰:۱۳ ۱۳۹۶/۹/۳
بهترین کار اینست مسئولین ..محصولات مازاد را از کشاورزان خریداری و آنرا بین نیازمندان و محرومین تقسیم نمایند...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین