چرا تعطیلی هشتم ربیع الاول باید لغو شود؟

گروه اجتماعی الف،   3960901261 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

دیروز مجلس شورای اسلامی با بررسی یک فوریت طرح اصلاح تعطیلات رسمی با ۱۳۴ رای موافق، ۲۸ رای مخالف و چهار رای ممتنع از مجموع ۱۹۷ نماینده حاضر موافقت کرد.

چرا تعطیلی هشتم ربیع الاول باید لغو شود؟

در جریان تصویب احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور روز هشتم ربیع‌الاول به‌مناسبت آغاز امامت حضرت‌مهدی(ع) تعطیل رسمی تعیین شد. این اقدام «به منظور دستیابی به جامعه متمسک به قرآن و عترت(ع) و برخوردار از ایمان و عمل صالح و گسترش فرهنگ حیات بخش قرآن کریم و عترت(ع) در راستای اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی»  بود.

بعد از تائید مصوبه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور در شورای نگهبان و تبدیل آن به قانون، عملا از این به بعد هرسال چنین روزی تعطیل خواهد بود. البته به گفته عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در مهلت 20 روزه درباره تعطیلی هشتم ربیع‌الاول اعلام نظر نکرد که این امر طبق قانون به منزله تأیید مصوبه مجلس شورای اسلامی است. این قانون در فروردین ۹۶ توسط رئیس مجلس شورای اسلامی ابلاغ و در روزنامه رسمی منتشر شد. براین اساس هشتم ربیع الاول سالروز شهادت امام حسن عسگری و آغاز امامت حضرت ولی‌عصر (عج) تعطیل رسمی اعلام گردید. اما از آن‌جایی‌که تقویم رسمی موسسه «ژئوفیزیک دانشگاه تهران» به عنوان مرجع تقویم و سررسید رسمی در نیمه‌سال قبل(۹۵) تدوین شده، این تعطیلی در آن قرار نگرفته است.

به همین دلیل بود که حرف و حدیث هایی از روزها و هفته های گذشته درباره تعطیلی یا عدم تعطیلی این روز وجود داشت. در نهایت محمدباقر نوبخت ، سخنگوی دولت 30 آبان در نشست خبری هفتگی خود  در پاسخ به این سوال که چرا تعطیلی روز 6 آذر در تقویم نیامده است و موضع دولت نسبت به این تعطیلی چیست، تصریح کرد: دولت خودش این لایحه را به مجلس فرستاد و آن را هم ابلاغ کرد. وی همچنین افزود: این لایحه مخالفت‌هایی هم داشت اما  موضع دولت نسبت به تعطیلی 6 آذر صریح وشفاف است ولی باید بپرسم که چرا در تقویم نیامده است. سخنگوی دولت در ادامه گفت: روز ششم آذر تعطیل رسمی است.

موضوع مهمی که این تعطیلی را خاص کرده این است که دو مناسبت یکی شهادت و دیگری آغاز امامت در این روز مقارن شده‌اند. این تعطیلی به قدری عجیب است که علی مطهری نیز در این باره گفته است: «تعطیلی هشتم ربیع‌الاول که امسال مصادف با ۶ آذرماه است یک خطا و موجب وهن مجلس شورای اسلامی است. هشتم ربیع‌الاول سالروز شهادت امام حسن عسگری (ع) و طبعاً روز آغاز امامت حضرت ولیعصر (عج)  است. سؤال این است که چه ضرورتی برای تعـطیلی این روز هست؟ اولاً مردم در این روز باید عزا بگیرند یا شادی کنند؟ ثانیاً فلسفه تعطیلی یک روز آن است که مناسبت مربوط بزرگ داشته‌شود. آیا  این بزرگداشت با تعطیلی بهتر انجام می‌شود یا با دایر بودن ادارات و بخش خصوصی و مطبوعات که هر یک می‌توانند برنامه‌ای و مطلبی داشته باشند؟ ضمناً این روز مجاور نهم ربیع‌الاول است که برخی شیعیان تندرو برنامه‌هایی اجرا می‌کنند که مخالف وحدت اسلامی و مضر به حال دنیای اسلام است.»

موضوع دیگری که باعث شده مخالفت های با تعطیلی این روز افزایش یابد این است که با اوضاع اقتصادی نابسامان و آشفته کشور چه اصراری وجود دارد که با وجود تعطیل های رسمی بسیار روز دیگر به آنها افزوده شود و چرخ حرکت بخش خصوصی  و دولتی را با بیش از گذشته کند و کندتر کرد. این در حالی است که هر روز تعطیلی ضرر و زیان هنگفتی بر اقتصاد تحمیل می کند. این موضوع زمانی اهمیت دو چندان می یابد که بدانیم امسال از طرف رهبر انقلاب، سال «اقتصاد مقاومتی: تولید- اشتغال» نامگذاری شده و آیا واقعاً با چنین اقداماتی می توان گفت که به فرامین ایشان به قدر کافی توجه شده است.

دیروز حجت‌الاسلام پژمان‌فر، نماینده مشهد و کلات به عنوان موافق یک فوریت طرح حذف تعطیلی روز 8 ربیع‌الاول از فهرست تعطیلات رسمی کشور در صحن علنی گفت: تعطیلی هشتم ربیع‌الاول دارای بار مالی اقتصادی است. نماینده مردم مشهد و کلات گفت: پذیرش مصوبه تعطیلی هشتم ربیع الاول و بار مالی آن در برهه اقتصاد مقاومتی، جای سوال دارد.

وی ادامه داد: در مجلس نهم و در وسط احکام دائمی این موضوع بدون آنکه موافق و یا مخالفی درباره آن صحبت کند به صورت کلی رأی‌گیری شد، حتی توکلی در همان جلسه اخطار داد که رئیس جلسه با وارد ندانستن آن اجازه طرح نداد. نماینده مردم مشهد و کلات تأکید کرد: مجلس جلسات علنی و غیرعلنی را درباره مشکلات اقتصادی و کار برگزار می‌کند، اما یک نفر بگوید بار مالی یک روز تعطیلی و آسیب آن چیست؟

حجت‌الاسلام پژمان‌فر در نهایت گفت:عزاداری و بزرگداشت ائمه به معنای تعطیلی یک روز نیست و البته امکان دارد این تعطیلی به وحدت جهان اسلام هم آسیب بزند.

به همین دلایل است که به نظر می رسد لغو این تعطیلی از طرف مجلس شورای اسلامی لازم است و هر گونه تعلل در این باره  می تواند علاوه بر خسارت به اقتصاد ملی کشور باعث سوء استفاده دشمنان و اختلاف بین مذاهب اسلامی شود.

دیدگاه کاربران

احمد۱۴۹۷۳۸۰۹:۰۳:۱۴ ۱۳۹۶/۹/۲
اولا گناه برخی شیعیان تندرو را به پای باقی شیعیان ننویسید که این خود در فقه شیعه به نام سد ذرایع شناخته میشود و قابل اتکا نیست و استدلال فقهی وهابیهاست...چون یه عده کار خلاف مرتکب میشوند دلیل بر این نیست که باقی را محروم کنیم...نمایندگان .. یک روز برای مردم کار کنند به اندازه 100 روز تعطیل به مردم نفع میرسانند..
ناشناس۱۴۹۷۶۳۱۰:۳۷:۵۴ ۱۳۹۶/۹/۲
به جاي اين تعطيلي هاي بي برنامه و نابسامان لطفا در خصوص تعطيليها برنامه ريزي گردد تا هم مردم از تعطيلاتشان لذت ببرند و با انرژي مضاعف به كار برگردند و هم به اقتصاد لطمه وارد نشود. مدتهاست در خصوص تعطيلي دوروز در هفته صحبت مي شود كه جمعه و شنبه تعطيل باشد و به جاي آن اين تعطيليهاي بي برنامه حذف گردد متاسفانه هيچ اقدامي صورت نگرفته است. ضمن اينكه واقعا تعطيلي اين روز بسيار گيج كننده است نصف روز قرار است عزاداري كنيم و نصف روز جشن بگيريم. به جاي اين بي برنامگي ها فرهنگ سازي كنيد
ناشناس۱۴۹۷۸۵۱۱:۴۵:۴۵ ۱۳۹۶/۹/۲
اگر دوست داشتید لطفا نظرات اینجانب را منتشر نمایید: 1- نماینده محترمی فرموده اند: "سؤال این است که چه ضرورتی برای تعـطیلی این روز هست؟ اولاً مردم در این روز باید عزا بگیرند یا شادی کنند؟" برادر عزیز نماینده موضوع اصلی گرامیداشت و یادآوری شروع امامت حضرت ولی عصر(عج) است همانگونه که خود نیز به آن اذعان داشته اید و نه لزوماً شادی پیرامون آن که جنابعالی این موضوع را منافی تعزیت و تسلیت ایام سوگواری امام حسن عسگری (ع) میدانید. صدر و ذیل جملاتتان با یکدیگر در تناقض و تنافر است کمی بیشتر به کلمات خود بیاندیشیم و سپس اظهار نظر نماییم. 2- برادر عزیز نماینده ای فرموده اند: "تعطیلی هشتم ربیع‌الاول دارای بار مالی اقتصادی است. پذیرش مصوبه تعطیلی هشتم ربیع الاول و بار مالی آن در برهه اقتصاد مقاومتی، جای سوال دارد" واقعا جای بسی شگفتی وافر است که بازی دومینوی ادغام وزارتخانه ها و سازمان های دولتی گاهی رو به جلو و گاهی بر خلاف جهت اولیه آن توسط برادران و خواهران عزیز نماینده مجلس با آن همه بار مالی موجده در حال حرکت است و کسی از آن ایرادی نمیگیرد و حال در این همهمه و معضلات زلزله کرمانشاه به جای رسیدگی عاجل و گزارش فوری به مردم عزیز ایران پیرامون دلایل و مقصران این همه خسارات وارده نمایندگان عزیز بزرگترین و آنی ترین مشکل حال حاضر مملکت را حذف تعطیلی هشتم ربیع الاول دانسته و به بررسی معمول آن هم رضایت نداشته و به فوریت آن رای میدهند واقعا جای تاسف دارد. 3- اظهار نموده اند: "آیا این بزرگداشت با تعطیلی بهتر انجام می‌شود یا با دایر بودن ادارات و بخش خصوصی و مطبوعات که هر یک می‌توانند برنامه‌ای و مطلبی داشته باشند؟" خوب اگر این استدلال جنابعالی را بخواهیم به زور هم که شده است بپذیریم پس بر این مبنا چرا ایام دیگری مثل میلاد بعثت و رحلت پیامبر اکرم (ص) تعطیل شده اند؟ 4- فرموده اند: "عزاداری و بزرگداشت ائمه به معنای تعطیلی یک روز نیست و البته امکان دارد این تعطیلی به وحدت جهان اسلام هم آسیب بزند." خوب بر این مبنا عید غدیر خم را نیز باید از روز تعطیل رسمی خارج نمود چون ممکن است به وحدت جهان اسلام آسیب وارد نماید در این مورد چه توضیحی میتوانید ارائه نمایید؟ وا... اعلم.
سعید۱۴۹۷۹۲۱۱:۵۴:۵۷ ۱۳۹۶/۹/۲
حالا گیر دادن به یه تعطیلی. بی خیال شین دیگه
ناشناس۱۴۹۸۵۷۱۳:۴۵:۵۵ ۱۳۹۶/۹/۲
متاسفم برای این مجلس دیروز فقط 206 نفر از اقدامات سردار قدردانی کردند 90 نفر دیگه کجا بودن ؟!
عصبانی۱۴۹۹۰۵۱۴:۳۵:۴۸ ۱۳۹۶/۹/۲
کنگره و سنا رای میدن مجلس ما هم رای میده متاسفم
ناشناس۱۵۱۱۷۱۲۰:۲۷:۵۸ ۱۳۹۶/۹/۴
به پیشواز تعطیلی هشتم ربیع الاول رفته بودند
ناشناس۱۵۰۰۱۱۱۸:۳۸:۰۵ ۱۳۹۶/۹/۲
از نظر اقتصاد كه عملا فعاليت ها در ركود و تعطيلي است و در واقع رسمي كردن يك روز هيچ اتفاق خاصي نخواهد بود و خوابيدن تا ظهر هم تحولي ايجاد نمي كند
سعید۱۵۰۵۴۱۲۳:۱۶:۱۸ ۱۳۹۶/۹/۳
به نام خدا من با هر گونه تعطیلی مخالفم.به جای تعطیلی بیان برنامه های مناسبی برگزار کنن در دانشگاه ها مدارس محافل عمومی و... با تعطیلی دقیقا قراره چه اتفاقی بیفته؟
فاطمه۱۵۰۵۴۳۲۳:۱۷:۵۰ ۱۳۹۶/۹/۳
تورو خدا برنامه دو روز تعطیلی در هفته رو بذارید ب جای این تعطیلیا نمیکشیم دیگه بخدا شش روز کار در هفته امونمونو بریده
کمال۱۵۰۶۱۶۰۷:۴۳:۴۶ ۱۳۹۶/۹/۴
اگر واقعا یک روز تعطیلی در اقتصاد کشور اینقدر لطمه میزند؛ لطف کنید تعطیلی 5 شنبه های ادارات و سازمانهای تهران رو لغو کنید چون عملا 52 روز در سال تهران که قلب اقتصاد کشور هست تعطیلی هست؛ چرا کسی به این موضوع مهمی اشاره نمیکند.
ناشناس۱۵۱۱۵۸۲۰:۱۵:۵۹ ۱۳۹۶/۹/۴
به بار مالی و کند یا تند شدن کارها و امور کار نداریم . چرا مجلس و قانونگذاران ما دقت کافی ندارند کشور را به تعطیلی میکشانند بعد تازه به فکر میافتند. خیلی راحت هم یکدیگر را مقصر میدانند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین