اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  4030210003 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

محسن مهدیان* در یادداشتی نوشت؛ این چند روز که عکس‌ها و فیلم‌های ضرب‌وشتم دانشجویان آمریکایی در رسانه‌های خارجی سانسور می‌شود، نخستین سؤالی که به ذهن می‌رسد این است که اگر این تصاویر مربوط به  ایران بود، روایت ماجرا چطور شکل می‌گرفت!
ضرب‌وشتم وحشیانه دانشجویان و حتی استادان دانشگاه در حالی است که مطالبه معترضان تنها توقف جنایت در غزه است اما همین را هم تحمل نمی‌کنند.
 600نفر را تا روز شنبه دستگیر و ده‌ها نفر را تحقیر كردند و زیر باد کتک گرفتند؛ تا آنجا که مجبور شدند خون‌های ریخته‌شده دانشجویان را با ماشین آبپاش شست‌وشو  ‌دهند بلکه آثار جنایت پاک شود. اما تمام رسانه‌های اصلی این خروش بی‌سابقه را سانسور کرده‌اند.

تا اینجا آزادی‌بیان به روایت آزادی آمریکایی است؛ اما بیایید فرض کنیم كه این ماجرا در ایران اتفاق می افتاد. آنگاه رسانه‌ها و سیاستمداران غربی و نهادهای حقوق بشری چطور رفتار می‌کردند؟ این در حالی است که کنشگری دانشجویان اعتراض به وحشی‌گری ناتمام و بی‌سابقه رژیم صهیونیستی است و نه اقدامی علیه امنیت ملی کرده‌اند و نه آسیبی به اموال عمومی زده‌اند و نه آدم کشته‌اند و نه کف خیابان مأموران را برهنه و سلاخی نموده‌اند و نه با گروه‌های آدمکش و تفرقه‌افکن و برانداز همکاری کرده‌اند و یا اجیر آنها شده‌اند.
با همه اینها فرض کنید این وقایع در ایران بود؛ آنگاه آنها چه رفتاری می‌کردند؟ 

یکم؛ تمام رسانه‌هایشان به‌خط می‌شدند تا شب و روز عکس‌ها و تصاویر را به کرات بازنشر و تحلیل کنند. اگر هم تصویری پیدا نمی‌کردند از عکس‌های گذشته یا ساختگی یا تصاویر تجمعات دیگر کشورها استفاده می‌کردند.

دوم؛ از فرصت استفاده و تمام گروه‌های آدمکش و تروریست و اراذل و اوباش را به‌صف می‌کردند تا وارد کشور شوند یا از گوشه و کنار شهر جمع‌شان می‌کردند تا تجمع دانشجویان را تبدیل به شورشی علیه امنیت کشور كنند.

سوم؛ تمام مسئولان و سیاستمداران در رده‌های مختلف در دیگر کشورها را رديف می‌کردند تا اين تصاویر را محکوم کنند. از دولت‌ها درخواست می‌کردند با ایران قطع‌رابطه کنند و نهادهای امنیتی ایران را تروریستی بنامند.

چهارم؛ تمام سلبریتی‌ها باید به‌صف مي‌شدند و موضع‌گیری مي‌كردند. هر سلبریتی‌اي هم اعلام موضع نمي‌كرد به‌صورت مجازی به او حمله ور می‌شدند تا از سر ترس سخن بگوید و ساکت نباشد. هر میزان  هم لازم بود پول خرج می‌کردند .

پنجم؛ هر زمان اعتراضات از دایره اخبار خارج مي‌شد و به سمت آرامش پیش مي‌رفت با ریختن خون چند بی‌گناه آن‌ را شعله‌ور می‌ساختند. حتي اگر لازم بود، در کف خیابان مامور امنیتی یا انتظامی یا آدم عادی را نيز سلاخی می‌کردند و خون می‌ریختند.

ششم؛ همه نهادهای حقوق بشری را به‌خط می‌کردند تا بیانیه دهند و محکوم کنند و قطعنامه دهند و تحریم جدید وضع کنند.

هفتم؛ از صفحات آشپزی و آرایشگری و پیج‌های فیتنسی و صفحات رقص و جادوگری و شومنی گرفته تا همه اینفلوئنسرها را به‌خط می‌کردند و سکه می‌دادند تا مطالب آنها را بازنشر کنند و این احساس ایجاد شود که تنها یک صدا بیشتر در جامعه وجود ندارد.

هشتم؛ عده‌ای ساده‌لوح و خودحقیرپندار را هم تحریک می‌کردند تا کاملا واداده، غرب را تشویق کنند و کشور را متهم به ناکارآمدی و فساد و تباهی کنند. البته برای این گروه خرج نمی‌کردند؛ آنها خودبه‌خود همراهند.

نهم؛ جهت تهییج بیشتر و تحریک احساسات، آثار هنری توليد می‌کردند و شعر می‌ساختند و موسیقی درست می‌کردند.  اما هیچ‌کس برای دختران و زنان دانشجوی آمریکایی شعر «برای خواهرم، خواهرت، خواهرامون» نمی‌خواند و با عکس‌های آنها فیلم و کلیپ نمی‌سازد.

دهم؛ و دست‌آخر تا می‌توانستند به اموال عمومی و دارایی شخصی مردم و کشور لطمه می‌زدند تا ترس و وحشت در شهر حاکم شود و مردم احساس کنند همه‌‌چیز از دست رفته است و به‌زودی انقلاب می‌شود. بعد هم تصاویر آن ‌را با ضریب بالا توزیع می‌کردند تا بگویند قدرت برتر در میدان آنها هستند.
این 10خط اصلی برایتان آشنا نیست؟ یقین بدانید نعل به نعل آن‌ را اجرا می‌کردند. اما امروز هتک حیثیت دانشجویان آمریکایی را نادیده می‌گیرند بلکه صدای‌شان آگاهی‌ساز و روشنگرانه نباشد.
دانشجوی آمریکایی امروز به برکت خون‌های پاک غزه در دل تاریکی علمی دانشگاه‌های نظام سرمایه‌داری روزنه‌های نور و روشنایی را می‌بیند و فریاد می‌زند و این فریاد‌ها به‌زودی برای مظلوم  عالمگیر و برای ظالم  دامنگیر خواهد شد.

*مدیر روزنامه همشهری

دیدگاه کاربران

مهدی۳۴۷۱۲۷۶۰۷:۵۲:۵۵ ۱۴۰۳/۲/۱۰
ایا الگوی ما جدیدا به امریکا تغییر کرده؟ و 100 سوال دیگر؟
ناشناس۳۴۷۱۵۰۴۱۱:۲۶:۴۴ ۱۴۰۳/۲/۱۰
این سوال رو غرب زده ها باید جواب بدهند و 100 سوال دیگر
ناشناس۳۴۷۱۲۹۶۰۸:۱۴:۳۱ ۱۴۰۳/۲/۱۰
تا بحال چند نفر از معترضین کشته شده یا کور شده اند؟
ناشناس۳۴۷۱۵۴۳۱۱:۵۶:۳۲ ۱۴۰۳/۲/۱۰
تا حالا چند نفر آتش زدند و حمله کردند و سنگ پرانی و زد و خورد؟ دقت کردید مثل ببعی میشینند تا پلیس دستگیر کنه؟ چون جرات درگیری با پلیس ندارند، و پلیس هم با سلاح جنگی سر اعتراض هست، لازم بشه، مثل چند سال قبل همه رو میکشن و کسی هم جرات اعتراض نداشته و نداره. مقداری برخورد های پلیس آمریکا در اعتراضات رو بررسی کنید، بعد اظهار نظر بفرمایید.
ناشناس۳۴۷۱۵۹۴۱۲:۳۷:۲۰ ۱۴۰۳/۲/۱۰
دانشجویان اونجا آمبولانس آتیش نمیزنن - و یا رگ ماموران پلیس رو نمیبرن - اما در ایران یک عده وحشی ریختن تو خیابون و همه جا رو اتیش زدن
ناشناس۳۴۷۱۳۰۱۰۸:۱۶:۵۷ ۱۴۰۳/۲/۱۰
خدا را شکر که این صحنه ها در ایران نیست .
ناشناس۳۴۷۱۳۵۳۰۸:۵۳:۲۰ ۱۴۰۳/۲/۱۰
وحشیگری و سرکوب محکوم است چه در آمریکا چه در هر جای دیگر دنیا
ناشناس۳۴۷۱۳۵۹۰۸:۵۹:۰۲ ۱۴۰۳/۲/۱۰
اين صحنه ها خط بطلان بر دموکراسی غرب کشید.
ناشناس۳۴۷۱۶۳۷۱۳:۰۷:۵۹ ۱۴۰۳/۲/۱۰
در صورت امکان دمکراسی وطنی را یک توضیح بدهید.. لطفا
مهران۳۴۷۱۳۶۳۰۹:۰۲:۵۴ ۱۴۰۳/۲/۱۰
نکته جالب اینکه این دانشجو ها هیچ کدوم قصدی برای انقلاب و براندازی و ... هم ندارند و شعار هم نمیدن که سران حکومت رو دار میزنیم و از تیر برق اویزون میکنیم و ... بعد رسما تک تیرانداز ها و گارد تکاوری و ... رو بردن در دانشگاه بعد اینجا پلیس تو حوادث 1401 پاش رو تو محوطه دانشگاه هم نذاشت چه دروغ هایی که نگفتن
دانشجو۳۴۷۱۳۷۰۰۹:۰۶:۱۲ ۱۴۰۳/۲/۱۰
600نفر را تا روز شنبه دستگیر و ده‌ها نفر را تحقیر كردند و زیر باد کتک گرفتند!!!!
ناشناس۳۴۷۱۳۷۳۰۹:۰۹:۴۴ ۱۴۰۳/۲/۱۰
تسلیت به غرب گدایان که این حرکت انسانی دانشجویان آمریکایی که نه توهینی داشت و نه تخریب اموالی اما توحش زن زندگی در برخی دانشگاه های ایران همه آن را داشت اما در کشور مدعی آزادی به بدترین شکل سرکوب شد اما اینجا کمترین برخورد شد.
ناشناس۳۴۷۱۳۷۶۰۹:۱۳:۰۷ ۱۴۰۳/۲/۱۰
بند هشتم عالی بود که بارها گوش زد کرده ام شست وشوی مغزی رسانه بین های فارسی زبان دشمن اعم سیاسی و فرهنگی آن
مصطفی۳۴۷۱۴۱۹۱۰:۰۶:۲۵ ۱۴۰۳/۲/۱۰
به نظرم عین حقیقت بود و باعث تاسف هست که ساده دلان تو این جور وقایع جو گیر می شوند ولی الان انگار فراموشی گرفتن و هیچ قدرت تحلیلی ندارند که بتونند از این وقایع آمریکا و وقایع ایران در سال 1401 درس گرفته و متوجه کلاهی که اون سال سرشون گذاشتن بشوند . حالا الان هم در بهترین حالت میگن آمریکا هم کارش اشتباه هست و سیستمش مشکل داره و مثل جمهوری اسلامی هست ولی به ما ربطی نداره !!! مشکلات ایران برای ما مهم هست !! ولی وقتی ایران تو همچنین موقعیتی قرار می گیره باز حرف این رسانه هایی که مزدور آمریکا هستن رو قبول می کنند و متوجه نیستن که این حرف هایی که تو این رسانه ها زده میشه رو خودشون در عمل قبول ندارن
امیر حسین سلطان/تهران۳۴۷۱۴۲۱۱۰:۰۷:۴۵ ۱۴۰۳/۲/۱۰
این صحنه ها در هر جا که باشد محکوم است و قابل دفاع نبوده، نیست و نخواهد بود. همین دقایقی پیش در شبکه خبر سیما شاهد پخش برخورد پلیس آلمان با دانشجویان معترض به آدمکشی در غزه بودم و بی اختیار متاثر شدم. برخورد با دانشجویان و هیات علمی دانشگاه ها بهیچوجه منطقی نیست و صرفا نشان از عدم تحمل و عدم داشتن ظرفیت لازم برخورد کنندگان در مواجهه با تظاهرات مردمی است. البته به نظر می رسد این تظاهرات چنانچه ادامه پیدا کند رسانه های دنیا ناچار به انعکاس و نشر آنها خواهند بود و برای همیشه نخواهند توانست با سکوت خبری و بی تفاوتی ساز خود را بزنند! «تعز من تشا و تذل من تشا»
ناشناس۳۴۷۱۷۵۲۱۴:۳۸:۱۱ ۱۴۰۳/۲/۱۰
هیچ عملی بدون نیت و بدون هدف قابل نتیجه گیری نیست. جایی که قتل بد هست، جایی دیگه حق هست. مثل اجرای حکم قصاص و یا در دفاع اما مشکل عمده مردم این هست که فقط قضاوت بر اساس ظاهر میکنند و کلی هم مدعی هستند بر اساس ظاهر قضاوت بده. اما ثانیه ای بررسی نمیکنند و مقهور رسانه میشن. اما قطعا حق بر باطل پیروز هست و هر کسی جا ماند، خودش ضرر میکنه.
ناشناس۳۴۷۱۴۲۹۱۰:۱۱:۵۲ ۱۴۰۳/۲/۱۰
حداقل معلوم هست چه کسی انها را دستگیر کرده و کجا برده است.
ناشناس۳۴۷۱۷۶۷۱۴:۵۳:۵۰ ۱۴۰۳/۲/۱۰
شما از کجا اینقدر مطمئنی؟
ناشناس۳۴۷۱۴۶۷۱۰:۴۲:۲۹ ۱۴۰۳/۲/۱۰
اروپا و آمریکا(غرب) مثل یک باغ هستش و بقیه دنیا یک جنگله، دولتمردان و پلیس آمریکا و اروپا وظیفه دارند از این باغ در مقابل هجوم وحوش محافظت نمایند!!! به همین سادگی!! این نهایت فلسفه غرب با تمام ادعاهاشونه!! حالا بیا خوش خیالان و متوهمان به فرهنگ غرب که براش سر و دست میشکنند رو توجیه کن، امکان نداره متوجه بشوند! با اینکه از زبان خودشون می شنوند و به چشم خودشون تمام این تناقضات رو می بینند!!
خود۳۴۷۱۵۹۲۱۲:۳۵:۳۴ ۱۴۰۳/۲/۱۰
اینها به دلیل کمک آمریکا به اسرائیل بازداشت شدند ؟
ناشناس۳۴۷۱۶۵۷۱۳:۲۲:۳۱ ۱۴۰۳/۲/۱۰
اینها نهایتاً به دادگاه معرفی می شوند
ناشناس۳۴۷۲۰۰۷۱۸:۳۵:۵۸ ۱۴۰۳/۲/۱۰
ته کار ببینید چند نفر محکوم میشن
ناشناس۳۴۷۲۰۸۰۱۹:۴۶:۰۲ ۱۴۰۳/۲/۱۰
حتی دانشجویان و مردمی که تحت سلطه نظام آمریکا پرورش یافته‌اند نمی‌توانند چشم بر نسل کشی در فلسطین ببندند خاک عالم بر سر کسانیکه ، طرفداری رژیم کودک کش صهیونیست بودن .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  2. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  3. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  4. مأمور خاطی بازداشت شد

  5. اژه‌ای: توطئه دشمن در حوزه حجاب به جایی نمی‌رسد

  6. تحریم‌های جدید استرالیا علیه ایران

  7. شباهت های عجیبِ قیمت و قدرت!

  8. مرده متحرک !

  9. حل يك ابرچالش نظام

  10. محکومیت‌وزیر‌سابق جهادبه ۳ سال حبس/ احضار ۲ وزیر ‌در چای‌دبش 

  11. واکنش الناز شاکردوست به جنایات اسرائیل

  12. صدور "اعلان قرمز برای یاسین رامین" منتظر دستور قضایی

  13. جزئیات دستگیری صادق زیباکلام

  14. گروسی: روابط با ایران می‌تواند وارد مرحله جدیدی شود

  15. خاندوزی: نرخ رشد نقدینگی به ۲۴ درصد رسیده است

  16. آبروریزی اپوزیسیون در شبکه‌های فارسی زبان؛ این‌بار آنتن زنده اینترنشنال!

  17. واکنش آمریکا به توافق ایران و هند در چابهار

  18. واکنش فدراسیون فوتبال به پرونده رشوه و تبانی؛ اجازه مطرح کردن اسامی را نداریم

  19. رئیسی: افزایش کیفیت اینترنت و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و اطلاعاتی در دستور کار قرار گیرد

  20. ارجاع پرونده تخلفات چهار دستگاه به قوه قضائیه 

  21. تحقیق و تفحص از بانک مرکزی باید انجام شود

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. کیهان: لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  4. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  5. امضای مردم گیلان پای طومار حمایت از طرح نور

  6. مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

  7. فردا دیر است...

  8. آقای رئیس جمهور خاطرجمع نباشید

  9. جریمه کشف حجاب ۴ و نیم میلیون تومان است

  10. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  11. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  12. نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب!

  13. سپاه برای مقابله با مواد مخدر مسئولیت گرفت‌

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  15. خودمان بیگناهان زیادی را کشتیم نمی توانیم از اسرائیل انتقاد کنیم

  16. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  17. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  18. در آستانۀ سکولارشدنِ زیارت؟

  19. مأمور خاطی بازداشت شد

  20. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  21. نتانیاهو: ‌صدها سرباز را از دست داده‌ایم

  22. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  23. بزرگ‌نمایی مشکلات به ضرر کشور است

  24. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  25. اعتراض بانوان به پوشش‌های نامناسب

پربحث‌های هفته

  1. این نامه دلسوزانه است؟!

  2. واکنش قوه قضائیه به شایعه ای درباره زیباکلام

  3. نامه روحانی به مردم ایران درباره دلایل رد صلاحیتش/ این دفاعیه‌ شخصی نیست، دفاع از جمهوریت نظام است

  4. فردا دیر است...

  5. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: مردم عملکرد دولت روحانی را فراموش نکرده‌اند/ گسترش مصرف مشروبات الکلی زنگ خطری برای مردم و مسئولین است

  7. محکومیت ساداتی‌نژاد به حبس/ روایت خاندوزی از کاهش تورم/ شانس قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم چقدر است؟

  8. واکنش روزنامه اصولگرا به زندانی‌شدن زیباکلام/ دستور اژه‌ای درباره پرونده چای دبش

  9. انتقاد روزنامه اصولگرا از وزیر ارتباطات/ واکنش فرزین به انتشار اطلاعات مالی موسسه رائفی‌پور

  10. صادق زیباکلام روانه زندان شد

  11. راه سخت قالیباف/ پیشنهاد جالب شریعتمداری درباره واکنش به اسرائیل

  12. تبلیغات پرحجم قدرت‌های بزرگ به وسیله دانشجویان غرب رنگ باخت

  13. کنایه زاکانی درباره واگذاری ودیعه مسکن دوره‌های پیشین/ واکنش وحیدی به احتمال صدور گواهینامه موتور برای بانوان

  14. شنبه‌ای که تکلیف تعطیلی شنبه‌ها را روشن کند هنوز نرسیده است!

  15. رئیسی: برخی به‌دنبال معامله بر سر موشک‌هایمان بودند/ به‌بهانه دورکردن سایه‌جنگ،برجام‌های ۲ و ۳ را دنبال می‌کردند

  16. سفیدشویی جنایت!

  17. دستور محسنی اژه‌ای درباره پرونده‌های فولاد مبارکه و چای دبش

  18. تعیین تکلیف اسرائیل در حج امسال

  19. ترکیه ای که من دیدم! 

  20. دستور ویژه رئیسی برای حل مشکل اشتغال استان‌های دارای نرخ بالای بیکاری

  21. کمال خرازی: اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم

  22. هر چقدر رأی بیشتر باشد، مجلس قوی‌تر است/ مرحلهٔ دوم انتخابات به‌اندازهٔ مرحلهٔ اول اهمیت دارد

  23. حل يك ابرچالش نظام

  24. محکومیت‌وزیر‌سابق جهادبه ۳ سال حبس/ احضار ۲ وزیر ‌در چای‌دبش 

  25. درخواست نمایندگان از رئیس جمهور برای حذف ارز ترجیحی واردات برنج

آخرین عناوین