گروسی: تهران تمایلش را برای گفت‌وگویی جدی با آژانس نشان داده است

  4030226043 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت ایران برای اولین بار در بیش از یک سال گذشته تمایلش را برای شرکت در «گفت‌وگویی جدی» با ناظر هسته‌ای سازمان ملل نشان داده است؛ اقدامی که بیانگر کاهش تنش‌ها میان تهران و واشنگتن می‌باشد.

گروسی: تهران تمایلش را برای گفت‌وگویی جدی با آژانس نشان داده است

به گزارش ایسنا، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال تایمز با اشاره به مذاکراتی که در ایران داشته است، عنوان کرد: «پس از برگزاری مذاکرات، تهران و ناظر هسته‌ای سازمان ملل که ماه‌ها روابط پرتنشی را پشت سر گذاشته‌اند، احتمالا وارد مرحله متفاوتی شوند.»

وی افزود: «ظاهرا تهران مشتاق است تا درباره مسائل ملموسی گفت‌وگو و رایزنی کند.»

روزنامه فایننشال تایمز دلیل این تغییر رویه را احتمالا سفر «رافائل گروسی» به تهران و دیدارش با «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دانست؛ دیداری که تقریبا در اوایل اردیبهشت ماه و در اوج تنش میان ایران، رژیم صهیونیستی و ایالات متحده انجام شده بود.

گروسی در ادامه اظهاراتش گفت که حس می‌کند فرصتی برای حل‌وفصل برخی از اختلافات از جمله «بهبود توانایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جهت نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران» وجود داشته باشد.

او با تاکید بر اینکه آمریکا و ایران همچنان به باز نگه‌داشتن یک «کانال دوجانبه» ادامه می‌دهند، افزود: «من چنین درکی را از آنها می‌بینم که بهتر است تا حدی تعامل داشته باشیم تا اینکه بخواهیم به مسیر کاملا متفاوتی ادامه دهیم که منجر به تشدید بیشتر تنش‌ها و حتی شاید موقعیت خطرناک‌تر مثل جنگ شود. این مسئله بسیار مهم است که ما دوباره پس از چند ما گفت‌وگو، مجددا با هم ارتباط برقرار کرده‌ایم.»

روزنامه فایننشال تایمز در ماه ژانویه ادعا کرد که مقامات ارشد آمریکا و ایران «گفت‌وگوهای غیرمستقیم محرمانه‌ای» را در عمان برگزار کرده‌اند زیرا هر دو طرف به دنبال جلوگیری از گسترش جنگ منطقه به یک درگیری تمام‌عیار بودند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۹۰۳۳۴۱۲:۲۵:۱۱ ۱۴۰۳/۲/۲۶
ایشان یک مقدار هم درمورد زرادخانه اتمی اسراییل و تهدیدات مستمر هسته ای وزرای آن هم صحبت کند ،حداقل دیگران متوجه اقدامات جانبدارانه ایشان نمیشود .
ناشناس۳۴۹۰۳۳۷۱۲:۲۵:۳۸ ۱۴۰۳/۲/۲۶
آنچه که قدرتهای جهانی بر آن اتفاق نظر دارند ضعیف نگاه داشتن کشورهای دیگر علی الخصوص همسایه و مانع از قدرت گیری و دستیابی آنها به فناوری ها بازدارنده نظامی و غیر نظامی است شرق و غرب هم ندارد
ناشناس۳۴۹۰۳۳۹۱۲:۲۶:۴۰ ۱۴۰۳/۲/۲۶
چرا به کشوری که دارد به نسل کشی در غزه ادامه داده و زنان و کودکان را در بیمارستانها و مدارس و پناهگاه ها قتل عام میکند و مدام دگر کشورها و حتی زنان و کودکان غزه را به حمله هسته ای تهدید می‌کند نمی‌گویند خلع سلاح شود انموقع ایران را که از حقوق خود در زمینه تکنولوژی هسته ای استفاده میکند مورد هجمه قرار میدهند و هر چه بازرس و مأمور اطلاعاتی بازرس نما دارند برای یافتن نقاط ضعف تخریب تجهیزات و حملات سایبری و ...به ایران میفرستند ‌...انچه در غزه دیدیم نشان داد حقوق بشر و کنوانسیون های ژنو و شعار یونیسف صرفا شعار هستند و دنیا دنیای زور است لذا رو قوی شو گر راحت جهان طلبی ....با این تناقض بین شعار و عمل در غزه باید کشورها خود را به تمام تجهیزات بازدارنده متعارف و نامتعارف دفاعی تجهیز کنند وگرنه شبیه آنچه در غزه دیدیم آماج حملات آتی نسل کشی قرار خواهند گرفت ...تعامل با داشتن قدرت و تجهیز بروز میتواند منجر به حفظ منافع شود در غیر اینصورت چیزی جز زورگویی گرگ بر میش نخواهد بود ....نکند باز عده ای بدنبال پاسپورت ...جا هستند
ناشناس۳۴۹۰۳۴۲۱۲:۲۷:۲۱ ۱۴۰۳/۲/۲۶
ایران بایستی به سریعا پیش از به قدرت رسیدن جمهوری خواهان به قدرت نامتعارف بازدارنده مجهز شودو آنها را با واقعیت قدرتمند قراردهد .... آنهم پیش از قدرت گیری جمهوری‌خواهان
ناشناس۳۴۹۰۳۴۳۱۲:۲۸:۲۶ ۱۴۰۳/۲/۲۶
بازدارندگی هسته‌ای نظریه‌ای است که از سوی کنت والتز در سال ۱۹۸۱ مطرح شد. در این نظریه، ابزار بازدارنده در حد سلاح‌های اتمی و امکانات رساندن آنها به دشمن است. والتز با ارائه این نظریه بیان کرد که هراس از خرابی‌های سلاح هسته‌ای پایدارترین ویژگی نظم بین‌المللی است و بنابراین هیچ دلیلی برای نگرانی در مورد گسترش این سلاح‌ها در نظام بین‌الملل وجود ندارد. همان گونه که در طول جنگ سرد بازدارندگی هسته‌ای به جای خلع سلاح به ویژگی مسلط روابط قدرت‌های بزرگ تبدیل شد و ثبات را پدید آورد، بعد از جنگ و در شرایط بحرانی نیز می‌تواند ثبات‌بخشروابط میان دولت‌ها باشد. به نظر والتز در محیط آنارشیک بین‌المللی که امکان همکاری میان دولت‌ها محدود است و آنها را به خودیاری برای تأمین بقا و امنیت وامی‌دارد، سلاح‌های هسته‌ای هم به دلیل قدرت بازدارندگی که در مقابل تهدیدات بیرونی دولت‌ها ایجاد می‌کنند و هم به دلیل افزایش هزینه جنگ، باعث کاهش وقوع آن شده و امنیت فیزیکی و سرزمینی دولت‌ها را حفظ می‌کنند؛ بنابراین قدرت بازدارندگی این سلاح‌ها باعث ایجاد امنیت برای دولت و کاهش فشارهای رقابتی میان آنها و رقبای منطقه‌ای و ایجاد ثبات استراتژیک برای نظام بین‌الملل می‌شود.از نظر والتز افزون بر کشورهای هسته‌ای موجود اگر کشور دیگری نیز به سلاح هسته‌ای دست یابد، نباید چندان نگران بود. برعکس؛ آن چه نگران کننده و باعث احتمال وقوع جنگ می‌شود گسترش سلاح‌های متعارف است؛ زیرا امکان استفاده از آنها توسط دولت‌ها زیاد است. به نظر او در جهان با سلاح‌های متعارف، دولت‌ها در مورد برد و باخت خود نگران‌اند؛ حال آن که در جهان با سلاح‌های هسته‌ای نگرانی دولت‌ها، بقا و یا نابودی آنها است. در مجموع بازدارندگی هسته‌ای والتز بر سه پیش‌فرض استوار است: ۱- احتمال وقوع جنگ عمده میان دو دولت دارای سلاح هسته‌ای، کم است؛ ۲- احتمال جنگ، بحران و استفاده محدود از نیرو بین دو دولت بی‌بهره از تقارن هسته‌ای در یک منطقه زیاد است؛ ۳- احتمال جنگ و بحران دو دولتی که دارای سلاح هسته‌ای نباشند، بسیار زیاد است.
ناشناس۳۴۹۰۳۴۴۱۲:۲۹:۰۳ ۱۴۰۳/۲/۲۶
مدیریت منازعه میان دو کشور هند و پاکستان در سال های پس از 1998 از عوامل مختلفی اثر پذیرفته است. تغییر در ساختار بین المللی دوران پساجنگ سرد، تحول در سیاست خارجی هند و تلاش این کشور در نقش آفرینی در حوزه های اقتصادی و دیپلماتیک از آن جمله اند. در کنار این عوامل می توان نقش بازدارندگی هسته ای میان این دو کشور را نیز اضافه کرد. با توجه به مهم بودن این عامل نسبت به سایر عوامل گفته شده هدف اصلی این پژوهش برررسی منازعه هند و پاکستان براساس نظریه «بازدارندگی هسته ای کنت والتز» و مفهوم «موازنه قدرت» می باشد
ناشناس۳۴۹۰۳۴۶۱۲:۲۹:۴۷ ۱۴۰۳/۲/۲۶
لو رفتن همه اطلاعات دانشمندان هسته ای که ترور شدند از طریق بازرسان آژانس انجام شد
ناشناس۳۴۹۰۶۲۳۱۶:۱۸:۱۹ ۱۴۰۳/۲/۲۶
ایران همیشه مایل بوده این شما هستید که بعد از حمله موشکی ایران کوتاه اومدید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. لطفاً شوق خدمت نداشته باشید!

  2. حماس با دمپایی، اسیر اسرائیلی می‌گیرد

  3. "محسن هاشمی" کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود

  4. کافه سگ‌ها پلمب شد

  5. پیشنهاد عجیب شریعتمداری به شورای نگهبان/ ابقای قالیباف در ریاست مجلس / آخرین گمانه‌زنی‌های انتخاباتی

  6. قالیباف مجدد بر کرسی ریاست مجلس نشست

  7. حسین شریعتمداری: آن روز دیده بودم این فتنه‌ها که برخاست

  8. توضیحات مدیرعامل اسبق بهشت زهرا درباره کفن ۲.۵ میلیونی

  9. اوباش عامل درگیری در بیمارستان خاتم الانبیاء زاهدان دستگیر شدند

  10. معترضان در استانبول کنسولگری رژیم صهیونیستی را به آتش کشاندند

  11. هاشمی: در اخبار دیدم که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شده‌ام

  12. خاندوزی: ایران به رشد اقتصادی پایدار رسیده است

  13. گردشگر آلمانی از اهرام ثلاثه مصر بالا رفت

  14. اعتراف مهم بایدن در مورد ایران

  15. انصاری: حسن خمینی تصمیمی برای کاندیداتوری در انتخابات ندارد

  16. فعلا امکان تک نرخی کردن ارز وجود ندارد/ فاصله بین نرخ های ارز باید به حداقل برسد

  17. هرگونه خدمت به اتباع خارجی مجاز، منوط به داشتن بیمه درمان و حوادث است

  18. نتانیاهو: حمله به اردوگاه آوارگان رفح «اشتباه غم‌انگیزی» بود

  19. آمریکا: به فشار برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ادامه می‌دهیم

  20. بزرگراه بعثت و خیابان پاستور شرقی به نام شهید رییسی نامگذاری شد

  21. واکنش آمریکا به گزارش فصلی آژانس انرژی اتمی درباره ایران

پربحث‌های هفته

  1. بی‌بی‌سی: پهپاد ترکیه در شناسایی محل سقوط بالگرد رئیس‌جمهور ایران اشتباه کرد

  2. ابلاغ قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تا دو هفته دیگر

  3. شهادت رئیسی و خودفرهیخته پنداری برخی از ما !

  4. پاسخی که شهید رئیسی به امانوئل مکرون داد

  5. رئیس‌جمهور بعدی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  6. ۶ نکته کلیدی درباره سقوط بالگرد رئیس جمهور/ یک کارشناس خبره صنعت هوایی توضیح می‌دهد

  7. برای مقاصد خود، از شهادت رئیس‌جمهوری هم نمی‌گذرند!

  8. گمانه‌زنی‌ها درباره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری/ انتقاد رسانه اصولگرا از سوءاستفاده انتخاباتی از شهادت رئیسی

  9. چرخش راهبردی یک کشور عربی در مقابل ایران

  10. بازخوانی یک جنجال قابل‌تامل در ماجرای یافتن بالگرد رئیس جمهور

  11. سعید جلیلی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود

  12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: شورای نگهبان درباره ردصلاحیت‌ها باید پاسخگو باشد/ قدرت نظامی بالا باعث نتیجه‌دادن مذاکرات می‌شود

  13. لطفاً شوق خدمت نداشته باشید!

  14. اطلاعیه ستاد کل درباره حضور ناموفق پهپاد ترکیه در ایران 

  15. بی‌تفاوتی به فقدان رئیس‌جمهور و تلقی فانتزی از امر ملّی

  16. حماس با دمپایی، اسیر اسرائیلی می‌گیرد

  17. او این چنین جاودانه شد

  18. «بیژن زنگنه» با این کارنامه رویش می‌شود نسخه هم بپیچد؟!

  19. سانحه بالگرد شهید رئیسی و احتمالات/ «موج کوهستان» یعنی چه؟

  20. جنایتکاری که حتی ظاهرسازی هم نمی کند!

  21. "محسن هاشمی" کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود

  22. تشکیل جلسه شورای عالی امنیت ملی با حضور تمام اعضا

  23. صدای پرقدرت صداقت 

  24. کافه سگ‌ها پلمب شد

  25. تردید علی لاریجانی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری 

آخرین عناوین