مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

گروه اقتصادی الف،   4030225123 ۱۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

تجربه‌ای که در مناقشه اخیر میان طلافروشان و دولت حاصل شد، نشان داد که با وجود تسهیلات مختلف و همکاری‌های لازمی که صورت می‌گیرد، الزام به شفافیت با مقاومت‌های بسیاری روبرو خواهد شد. اگر دولت بنا دارد منافذ فرار مالیاتی، معاملات غیرشفاف و قاچاق را ببندد و قدمی برای قرارگرفتن اقتصاد در مسیر صحیح بردارد، نباید از تصمیمی که گرفته منصرف شود و قطعاً در نیل به این اهداف، مردم هم همراهی لازم را خواهند داشت.

مقاومت بی‌مبنای طلافروشان در مقابل شفافیت/ دولت عدول نکند، مردم هم حمایت می‌کنند

به گزارش الف، حواشی ایجاد‌شده در روزها و هفته‌های اخیر پیرامون صنف طلافروشان و الزام به ثبت دارایی‌ و معاملات آن‌ها در سامانه جامع تجارت که منجر به تعطیلی و اعتصاب بسیاری از فعالین این صنف شد هنوز هم ادامه دارد و با وجود تعامل مقامات دولتی با این صنف و اطمینان‌بخشی به آنان، هنوز هم چالش‌هایی برای حل مناقشات اخیر وجود دارد. در این مدتی که صنف طلافروشان به اعتصاب دست‌زده و با دولت وارد مناقشه شده‌اند، دلایل زیادی پیرامون گلایه‌های آنان و همچنین الزامات و خواسته‌های دولت بیان شده که موجب سردرگمی بسیاری و شفاف‌نشدن ریشه‌های مناقشات اخیر شده است. برخی اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه را ریشه کشمکش‌های اخیر عنوان می‌کنند و عده دیگری هم معتقدند که الزام قانونی به ثبت دارایی‌ طلافروشان در سامانه جامع تجارت اختلافات کنونی را رقم زده است اما برای فهم مسئله و واکاوی دلایل مناقشات، باید ماجرا را دقیق‌تر روایت کرد.

*مسئله اصلی چیست؟

در این مناقشه آنچه که بیشتر محل اعتناست، الزامی‌شدن ثبت دارایی طلافروشان در سامانه جامع تجارت است که گلایه‌های بسیاری را موجب شده. طلافروشان مدعی‌اند که مبادرت به این کار، منجر به دریافت مالیات بر عایدی سرمایه از آنان می‌شود در حالی که اساساً این ادعا محلی از اعراب ندارد و چنین اظهاراتی بیشتر شبیه به بهانه‌‌تراشی است چون اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه که البته هنوز هم به سرانجام نرسیده و مجلس در هفته‌های اخیر با رفع ایرادات شورای‌نگهبان آن را دوباره به این نهاد ارسال کرده، ارتباطی با اشخاص تجاری ندارد.

براساس اظهارات مهدی موحدی بک‌نظر، سخنگوی سازمان امور مالیاتی، طلافروشان مشمول این طرح نمی‌شوند و نباید در این خصوص نگران بود. وی در این رابطه چندین بار تاکید کرده است: «طلافروشان خیالشان راحت باشد که اگر اطلاعات موجودی طلای خود را ثبت کنند، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نخواهند شد چون اصولاً آن قانون مربوط به افراد غیرتجاری است.»

همچنین جواد اسکندری، کارشناس مسائل اقتصادی هم در این‌باره می‌گوید: «یکی از دغدغه‌های طلافروش‌ها این است که خرید و فروش آن‌ها مشمول مالیات جدیدی نشود که مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی، اشخاص تجاری صاحبان مشاغل بابت فروش طلا مشمول مالیات عملکرد می‌شوند، لذا طلافروشان مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شوند. بررسی مصوبه مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد که این مصوبه بیشتر از آنکه به دنبال درآمدزایی باشد، به دنبال بهبود شفافیت اقتصادی و جلوگیری از اخلال در این بازار مهم و کلیدی است.»

متن طرح مجلس که در آن افراد غیرتجاری از تجاری تفکیک شده و همچنین اظهارات صریح سخنگوی سازمان امور مالیاتی، مؤید این مسئله است که طرح موجود ارتباطی به طلافروشان نداشته و مشخص نیست که به چه علتی چنین توجیهاتی حتی از سوی متولیان صنف طلافروشان که قاعدتاً باید از اطلاعات بیشتری هم برخوردار باشند، مطرح می‌شود.

اخیراً نادر بذرافشان،‌ رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر با تاکید بر نگرانی‌ طلافروشان گفته:‌ «از یک طرف می‌گویند اصناف از مالیات بر عایدی سرمایه معافند ولی از سوی دیگر صحبت‌های متضادی مطرح می‌شود و همین موضوع به نگرانی‌های این صنف دامن می‌زند.» 

رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر در حالی مدعی ایراد سخنان متضاد از سوی مسئولین است که چندین و چند بار مقامات دولتی درباره مشمول‌نشدن فعالین این صنف در طرح مالیات بر عایدی سرمایه توضیحاتی را بیان کرده‌اند. به علاوه موضوع ثبت دارایی های طلافروشان مانند سایر اصناف به قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مستند شده است نه مالیات بر عایدی سرمایه که هنوز تبدیل به قانون نشده است.

*مقاومتی آمیخته به منفعت‌طلبی

اما دلیل مقاومت طلافروشان نسبت به ثبت دارایی‌های خود در سامانه جامع تجارت چیست؟ در حالی که متن طرح مالیات بر عایدی سرمایه و توضیحات سازمان امور مالیاتی در این خصوص شفاف بوده و طلافروشان را جز رسته تجاری و عدم مشمولیت این قانون مصوب احتمالی می‌داند، چرا ثبت دارایی‌ها در سامانه تجارت تبدیل به یکی از چالش‌های مهم فعالین این صنف شده است؟

آنچه که محل اعتناست، ابلاغ ضوابط اختصاصی طلا ذیل ماده (۲) دستورالعمل تبصره (۴) الحاقی ماده (۱۸) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص گروه کالایی فلزات گران‌بها و گوهرسنگ‌ها به‌عنوان یکی از مصادیق کالای قاچاق است که طلافروشان را ملزم به ثبت دقیق دارایی‌ها و معاملات در سامانه تجارت می‌کند و بر این اساس فعالین صنفی باید تمام دارایی‌ و موجودی و معاملات خود را در این سامانه ثبت کنند. در ضوابط ابلاغی، شرایطی برای خرید و فروش طلا معین شده و هر گونه رفتاری خارج از ضوابط مصوبه، تخلف تلقی شده و مستوجب مجازات خواهد شد. 

همین مسئله که گامی بزرگ برای مشخص‌شدن معاملات، جلوگیری از قاچاق و حتی موجب دریافت عادلانه مالیات بر درآمد از طلافروشان به‌واسطه شفافیت حاصله است، موجب اعتراض این صنف شده و هر روز با بهانه‌هایی جدید از تن‌دادن به قانون خودداری می‌کنند.برخی از فعالین می‌گویند چه ضمانتی وجود دارد که اطلاعات محرمانه ثبت‌شده شخصی افراد و دارایی‌ آن‌ها در این سامانه به‌راحتی با هک‌شدن لو نرود و باعث سوءاستفاده‌ها و باج‌گیری‌ها و معضلات عدیده بعدی نشود؛ به‌ویژه اینکه در یکی، دو سال اخیر تعداد زیادی از اطلاعات نهادها و بانک‌های مختلف به همین شکل هک شد و حتی در دسترس عموم قرار گرفت!

*شفافیت تنها شامل صنف طلا نمی‎‌شود

نکته مهمی که در این بین وجود دارد، الزام قانونی برای شفافیت معاملاتی و دارایی‌ها در دیگر صنوف است و این مسئله تنها به طلافروشان مربوط نمی‌شود.

مرصاد شهرودی، کارشناس و پژوهشگر حوزه مبارزه با مفاسد اقتصادی در این خصوص به تسنیم می‌گوید: «مطابق با تبصره ۴ الحاقی ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، خرید، فروش، حمل یا نگهداری کالاهایی که موضوع قاچاق قرار می‌گیرند، به‌صورت تجاری خارج از ضوابط تعیینی دولت، تخلف محسوب می‌شود. مطابق با همین تبصره، دولت مکلف بود که ظرف مدت دو ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون، دستورالعمل موردنیاز را تصویب کند؛ اما تا به امروز هنوز این امر محقق نشده است.»

به گفته شهرودی، بر اساس ماده ۵ و ۶ این مصوبه که در مهر ماه سال ۹۷ اصلاح گردید، فروش کالاهای موضوع قاچاق صرفاً توسط اشخاصی کـه از مرجع ذی‌ربط مجوز دریافت کرده‌اند و در سامانه جامع تجارت ثبت شده‌اند مجاز است، همچنین خریداران کالاهای موضوع قاچاق اعم از تاجران و تولیدکنندگان موظفند هنگام خرید این کالاها، از فروشنده صورت حساب دریافت نمایند.

این کارشناس مبارزه با مفاسد اقتصادی در ادامه به تشریح گروه‌های کالایی تبصره ۴ پرداخت و اعلام کرد: «مطابق با قانون، گروه‌های کالایی لوازم‌خانگی، فرآورده‌های نفتی، دارو، دام زنده، کالاهای اساسی و طلا و جواهر موظف هستند که اطلاعات خود را در سامانه‌های معرفی شده، ثبت نمایند. به‌عنوان نمونه افرادی که در گروه شغلی لوازم‌خانگی مشغول به فعالیت هستند، باید اطلاعات خود را در سامانه جامع تجارت ثبت نمایند.»

به گفته شهرودی، در خصوص کالاهای اساسی نیز، حتی دولت به‌واسطه ثبت دقیق اطلاعات، قادر است، میزان موجودی انبار فروشگاه‌های زنجیره‌ای پیرامون اقلامی نظیر برنج و روغن را مشاهده کند، درواقع هر گونه تخطی توسط این فروشگاه‌ها قابل‌ رصد است.

کارشناس مبارزه با مفاسد اقتصادی علت مقاومت طلافروشان پیرامون ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت را ترس از شفافیت، دانست و اعلام داشت: «بازار سکه، طلا و جواهر کشور به‌واسطه کارت به کارت، سکه و طلای تقلبی و معاملات پنهانی شرایط عجیبی دارد، همین معاملات غیرشفاف سبب شده که برخی از اعضاء با تحریک کسبه، به اعتراضات دامن زنند.»

کارشناس مبارزه با مفاسد اقتصادی در خصوص برخی از شبهات مطرح شده توسط اعضای صنف طلا و جواهر گفت: «در سال گذشته مباحثی نظیر تعدد سامانه‌ای از سوی طلافروشان مطرح شد، در همین راستا وب‌سرویسی میان سامانه جامع تجارت و سامانه مودیان شکل گرفت، درواقع مطابق با اعلام نظر مسئولین، طلافروشان تنها باید اطلاعات خود را در سامانه جامع تجارت ثبت نمایند. در حال حاضر شاهد این هستیم که طلافروشان، مقاومت خود در برابر اجرای قانون را به مباحثی نظیر ترس از هک سامانه‌ای مرتبط دانسته‌اند، این در حالی بوده که اطلاعات سایر اصناف نیز در سامانه ثبت شده است، البته تمامی این بهانه‌ها به سبب ترس از شفافیت معاملات این حوزه بوده، حتی اتحادیه طلا و جواهر یزد با دست به دامان شدن به روایات اسلامی و تفسیر آن مطابق با منافع خود، به دنبال راهکاری برای عدم اجرای قانون است.»

وی تأکید داشت: «هیچ تفاوتی میان اصناف و شهروندان در اجرایی قانون وجود ندارد، درواقع مطابق با فرمایشات مقام معظم رهبری، همه باید قانون را فصل‌الخطاب قرار بدهند، از سوی دیگر دولت تا به امروز بیشترین همکاری را با صنف طلا و جواهر کشور داشته است.»

*یک تناقض عجیب 

در این کشمکش شاهد یک تناقض عجیب در اظهارنظر مسئولین هستیم و همین مسئله سبب شده بر ابهامات موجود افزوده شود. در ۲۳ اردیبهشت ماه، شاهد انتشار خبری مبنی بر کوتاهی وزارت صمت و عدم الزام طلافروشان به ثبت موجودی در سامانه جامع تجارت بودیم. حسن میرزایی، معاونت امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره صمت تهران در نامه ای به رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران، ثبت موجودی در سامانه جامع تجارت را صرفاً برای واردات، صادرات و تولید عنوان داشت. بخش مهم این نامه به تعریف تولید طلا مربوط می‌شود. درواقع این مقام مسئول تولید را تنها مرتبط به طلا در معادن دانسته و هرگونه فعالیت در کارگاه‌های ساخت، پرداخت و طلافروشی را بی‌نیاز از ثبت اطلاعات عنوان داشته است.

البته پس از بازنشر انبوه این خبر در فضای رسانه‌ای و مجازی، شاهد انتشار اظهارنظر سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبنی بر الزام ثبت معاملات طلا و جواهر در سامانه جامع تجارت بودیم. محمدمهدی برادران معاون وزیر صمت در گفت‌وگوی ویژه خبری سیما با رد عدم الزام طلافروشان ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت، گفت: «قانون ابلاغ شده و دستورالعمل ضوابط اجرایی تبصره ۴ ماده ۱۸ نیز ابلاع شده و لذا قانون لازم الاجراست. دستورالعمل وزارت صمت ناقض ثبت موجودی و دارایی در سامانه جامع تجارت نیست و ما مجری آن هستیم و باید انجام دهیم اما اگر اطلاعات در سامانه جامع ثبت شد دیگر نیازی به ثبت موجودی در سامانه مودیان نیست.»

همچنین حمیدرضا دهقانی نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این برنامه چرایی ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت را به شفاف‌سازی اقتصاد کشور مرتبط و اعلام داشت: «ما می‌توانیم به‌جای ریال در خرید از مصنوعات و طلا استفاده کنیم؛ ولی هیچ هویتی ندارد، آیا چنین چیزی ممکن است؟ به همین دلیل است که در سند تبصره ۴ ماده ۱۸ مشخصاً تأکید شده است که باید حلقه‌ زنجیره تأمین، تولید و توزیع نقش خود را از بابت شفاف‌سازی ایجاد کنند. اگر این شفاف‌سازی ایجاد نشود، قاعدتاً آن قدر فضا غبارآلوده است که هیچ‌کس نمی‌تواند اعمال حاکمیت کند. ما در مورد خریدوفروش کالایی به نام طلا صحبت می‌کنم که با کالایی مانند خودکار فرق می‌کند.»

وی ادامه داد: «بر اساس هماهنگی‌های صورت‌گرفته باید صادرات، واردات و تولید ثبت شود. بر اساس سند بالادستی (دستورالعمل تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز) این ثبت شامل رویه هایی انتقال، فروش و موجودی هم است و آنچه که مدنظر است موجودی است و شاید بهتر باشد به جای سرمایه از کلمه موجودی استفاده کنیم.»

به گفته دهقانی نیا، اگر کسی بر عدم اجرای قانون اصرار داشته باشد، حاکمیت باید از ابزار خودش استفاده کند تا این موضوع در مسیر قانونی طی شود و ضابطین بر اساس مواد قانونی می‌توانند ورود کنند و اگر کسی خودش را نمی‌خواهد شفاف کند باید توضیح دهد که بابت این عدم شفافیت چه سودی می‌برد؟

*عدول، ممنوع

تجربه‌ای که در این مناقشه حاصل شد، نشان داد که با وجود تسهیلات مختلف و همکاری‌های لازمی که با صنف فروشندگان طلا و جواهر صورت می‌گیرد، الزام به شفافیت با مقاومت‌های بسیاری روبرو خواهد شد. اگر دولت بنا دارد منافذ فرار مالیاتی، معاملات غیرشفاف و قاچاق را ببندد و قدمی برای قرارگرفتن اقتصاد در مسیر صحیح بردارد، نباید از تصمیمی که گرفته منصرف شود ضرورت دارد که مقابل هجمه‌ها، فضاسازی‌ها و مقاومت‌های بی‌مبنا ایستادگی کرده و منافع عمومی را بر عافیت‌طلبی عده‌ای قلیل ارجح بداند. قطعاً در نیل به این اهداف، جامعه هم همراهی لازم را خواهد داشت و دولت باید درنظر گیرد که آنچه که ابزاری برای برقراری عدالت تلقی شود رضایت عمومی را در پی دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۳۴۹۰۱۰۴۰۹:۱۷:۴۰ ۱۴۰۳/۲/۲۶
مماشات کردن دیگر با این ها بس هست
ناشناس۳۴۹۰۲۱۸۱۰:۴۰:۵۷ ۱۴۰۳/۲/۲۶
برخی طلا را که سرمایه مملکت است به خارج قاچاق می کنند تا دولت را زمین بزنند
ناشناس۳۴۹۰۵۲۹۱۵:۱۱:۰۶ ۱۴۰۳/۲/۲۶
کلا موافق اصل شفافیت هستیم فرقی نمی کند طلافروش باشد یا چیز دیگر اینکه کشور به سمت شفاف سازی اقتصادی و از نظر فرهنگی به سمت مطبوعات آزاد بره باعث پیشرفت میشه البته به شرطی که هیچ استثنائی نباشد و همه شاملش شوند
ناشناس۳۴۹۰۳۰۵۱۱:۴۶:۰۰ ۱۴۰۳/۲/۲۶
دولت و دیگر نهادهای قدرت هیچ شفافیتی ندارند همین چند روز پیش بعد از افشای بذل و بخشش موسسه رائفی پور از جیب ملت ,رییس بانک مرکزی افشا کننده ها را تهدید کرد ، قراردادهای شهرداری و دولت همه محرمانه است ،میزان فروش نفت و پول برگشتی و هزینه کردش نامشخص است .حقوق نماینده های مجلس و اعضای دولت محرمانه است،بزرگترین موسسات اقتصادی کشور معاف از مالیات هستند اما دولت باید بداند ما از کجا نان می خریم و در مغازه اصناف مختلف چقدر جنس وجود دارد و باید مالیات تورم که خود دولت باعث به وجود آمدنش است بپردازیم!
ناشناس۳۴۹۰۴۲۴۱۳:۳۲:۴۰ ۱۴۰۳/۲/۲۶
درد دل یک طلا فروش!!
ناشناس۳۴۹۰۵۰۲۱۴:۳۸:۱۸ ۱۴۰۳/۲/۲۶
دولت قبل چرا از راه اندازی شفافیت حقوق و مزایای مدیران امتناع می کرد ؟!
ناشناس۳۴۹۰۷۸۷۱۹:۱۸:۲۴ ۱۴۰۳/۲/۲۶
هر کاری که دولت قبل کرده مگه این دولت هم باید بکنه؟
ناشناس۳۴۹۰۵۳۳۱۵:۱۲:۰۴ ۱۴۰۳/۲/۲۶
دستگاههای مسئول از قرارداد شهرداری با چین خبر دارند و در جریان کامل این خریدها هستند.
ناشناس۳۴۹۰۹۹۴۰۲:۱۸:۲۰ ۱۴۰۳/۲/۲۷
سالهاست طلا فروشها از ملت مالیات می‌گیرد و به دارایی نمی‌دهد.. اکنون که سر پل قرار گرفته اند شده اند مظلوم .. اگر قرار باشد هر کس بگوید از دیگری بگیرید که هیچ شفافیت وجود نخواهد داشت .. بنظر فقط سیاست متخلف را تنبیه کنید جواب می‌دهد چون همه سود و درآمد را در افزایش قیمت ها میبینند و تا زمانی ک مسئول گرفتار صندلیش باشد نتیجه ندارد ..
ناشناس۳۴۹۰۳۰۹۱۱:۵۹:۰۵ ۱۴۰۳/۲/۲۶
شفافیت برای همه. اول از همه هم کارکنان دولت و بخصوص مدیران ارشد.
ناشناس۳۴۹۰۳۷۹۱۲:۵۳:۱۱ ۱۴۰۳/۲/۲۶
حرف طلافروشان کاملا درست و منطقی هست.اگر قرار بر شفافیت هست نخست باید از بنیادهای معاف از مالیات و کارتل های بزرگ اقتصادی ،مالیات گرفته شود نه از یک طلافروش خرده پا که تمام سرمایه آن امانی بوده و صاحب یک دکان چند متری در بازار هست.آیا در شرکت های نفت و خودروسازی و شرکت های پتروشیمی و... شفافیت وجود دارد و حساب دخل و خرج آنها به طور دقیق و شفاف به مردم اعلام می شود؟آیا سهامداران این شرکت ها نیز مشمول عایدی بر سرمایه و مالیات بر درآمد می شوند؟
ناشناس۳۴۹۱۱۱۵۰۹:۳۵:۰۲ ۱۴۰۳/۲/۲۷
حرفی بی ربط و نادرست
ناشناس۳۴۹۱۷۷۱۰۹:۰۴:۳۲ ۱۴۰۳/۲/۲۸
بله کاملا صحیح است
ناشناس۳۴۹۰۶۲۴۱۶:۱۸:۵۹ ۱۴۰۳/۲/۲۶
شما نگران نباش بیشترین میزان مالیات در کشور توسط کارمندان پرداخت میشود مشاغل آزاد هستن که از دادن مالیات فراری هستن
ناشناس۳۴۹۰۴۱۱۱۳:۲۵:۴۵ ۱۴۰۳/۲/۲۶
بی تردید چون پول حسابی دارند خیلی راحت مماشات را خواهند خرید !
ناشناس۳۴۹۰۴۲۲۱۳:۳۰:۵۹ ۱۴۰۳/۲/۲۶
تمام دنیا برای حفظ و جذب نخبه های علمی و اقتصادی قوانین تسهیل گر میزارن. اینجا اما تمامی قوانین در جهت فرار نخبه های علمی و اقتصادی است. وقتی کشور به نخبه اقتصادی هیچ خدماتی نمی دهد و فقط به دنبال گرفتن مالیات و سنگ اندازی است نخبه اقتصادی به راحتی مهاجرت می کنه و با خودش میلیون ها دلار سرمایه رو می بره. مثل تمامی کارخانه ها و شرکت هایی که تعطیل شدن و مهاجرت کردن رفتن ترکیه و چین و امارات و...
ناشناس۳۴۹۰۴۸۱۱۴:۲۲:۳۹ ۱۴۰۳/۲/۲۶
فقط تو این مملکت میشه از این پولها درآورد . تو هیچ کشوری از این خبرها نیست.
1۳۴۹۰۴۷۷۱۴:۲۰:۳۸ ۱۴۰۳/۲/۲۶
با وضعیت فعلی ، هرگونه خرید و فروش طلا سکه و ارز یعنی سوداگری . عنقریب است که کارخانه داران و صاحبان کسب و کار ، کارخانه و کسب و کار را تعطیل کنند و طلا فروشی بزنند . نه مالیاتی نه عوارضی نه جوابی نه سوالی ... سود خالص!!!!!!
ناشناس۳۴۹۰۴۹۴۱۴:۳۴:۳۸ ۱۴۰۳/۲/۲۶
چطور طلافروشان میلیاردها تومان از افزایش سکه آنهم براحتی درآمد کسب می‌کنند حاضر نیستند مالیات این درآمد بی‌زحمت را بدهند فقط کارمندان بیچاره باید قبل از پرداخت حقوق مالیات ایشان کسر شود کدام عدالت
جواد۳۴۹۰۵۲۷۱۵:۰۹:۰۷ ۱۴۰۳/۲/۲۶
بی ارزش شدن ریال درآمد نیست طلا فروش با وزن و گرم موجودی را حساب میکند نه با قیمت ریالی
ناشناس۳۴۹۱۰۵۳۰۷:۲۵:۵۹ ۱۴۰۳/۲/۲۷
باید از حاشیه سود خود بواسطه هر عامل اقتصادی مالیات بدهد
ناشناس۳۴۹۱۰۵۵۰۷:۲۷:۵۱ ۱۴۰۳/۲/۲۷
سود سود است و باید حاشیه سود شما ثابت باشد نه آنکه بر موج عوامل اقتصادی سوار شوید.
ناشناس۳۴۹۳۰۲۳۱۳:۱۴:۰۷ ۱۴۰۳/۲/۲۹
اره ولی به رایفی پور میرسه شفافیت چیز بدی میشه افشا کننده رو ریس بانک مرکزی تهدید میکنه
ناشناس۳۴۹۰۱۰۵۰۹:۱۷:۴۴ ۱۴۰۳/۲/۲۶
برخی طلا فروشان با کارت به کارت کردن مبلغ خرید ، مالیات طلا را از مشتری کسر کرده و ان را به جای دولت به جیب خود می گذارندباید با این نوع سو استفاده برخورد شود
ناشناس۳۴۹۰۱۷۲۱۰:۰۷:۰۲ ۱۴۰۳/۲/۲۶
حسابها چک می شود حتی به دیگران هم ارسال کنند
ناشناس۳۴۹۰۳۰۰۱۱:۴۲:۴۸ ۱۴۰۳/۲/۲۶
در ضمن مانند نانوا که میزان تولید و میزان گاز مصرفی و کارت کشیده معلوم می شود چقدر سو استفاده هست اینجا هم باید ثبت کنند ورود و خروج طلا و سواستفاده ها به کمترین حد می رسد
ناشناس۳۴۹۰۴۳۵۱۳:۴۲:۵۱ ۱۴۰۳/۲/۲۶
مملکت جوک شده! کلا از بعد از عید تقریبا هر بار بنزین زده ام نگذاشته رو دستگاه جایگاه کارت بکشم و یک کارت خوان وایرلس از تو جیبش درآورده! از اونطر می رم نان سنگک بخرم میگم دو نان کنجدی بده، میگه 5 تا 5 بزن ،4 تا 4 بزن ... کارت رو می دم دست خودش هر شکلکی که می خواد هر چند بار که می خواد بزنه، من دو تا نان می خواهم او هم قیمت داده دانه ای 20 تومان! دکتر زنگ می زنه وقت رو باهات نهایی کنه، میگه اگر میشه پول نقد یا دلار بیارید، اگه مانده داشت به دلار مانده بهتون میدیم! رفتم بیمارستان لاله، تعدادی ATM گذاشته تو اتاق میگه برو اینقدر نقد بگیر، اینقدر هم بزن به این حساب، فیش رو بیاد!! از همه خنده دار تر آزمایش چشم تمدید گواهینامه بود، که 126 هزار تومان نقد می خواست!!
ناشناس۳۴۹۰۴۸۲۱۴:۲۲:۵۸ ۱۴۰۳/۲/۲۶
نانوایی دولتی اینجوریه چون آرد یارانه ای می گیرد ولی نانوایی خصوصی نیاز به این ندارد.طلافروش و دیگر اصناف اگر از دولت برای واردات جنسشان یارانه می‌گیرند حق با شماست ولی اگر آزاد هستند به دولت مربوط نیست.
ناشناس۳۴۹۰۱۱۰۰۹:۲۳:۳۲ ۱۴۰۳/۲/۲۶
کدام مردم!!!
ناشناس۳۴۹۰۲۶۲۱۱:۰۹:۱۱ ۱۴۰۳/۲/۲۶
آنجا که می رسد کدام مردم؟!!!!!!!
ناشناس۳۴۹۰۲۶۵۱۱:۰۹:۲۰ ۱۴۰۳/۲/۲۶
اینجا که می رسد کدام مردم؟!!!!!!!
ناشناس۳۴۹۰۳۸۳۱۲:۵۹:۲۵ ۱۴۰۳/۲/۲۶
مردم دار و دسته شما نیستن
ناشناس۳۴۹۰۲۹۰۱۱:۳۴:۱۸ ۱۴۰۳/۲/۲۶
اینجا می شود کدام مردم؟!!! بله برای مردم هست چون فرار مالیاتی کم می شود و درآمد دولت بیشتر می شود و تورم کم
ناشناس۳۴۹۰۱۱۹۰۹:۳۲:۲۶ ۱۴۰۳/۲/۲۶
الکی پای مردم رو وسط نکش .. مردم کارایی که خود دولت باید بکنه و وعده داده رو میخان بهشون میگین فریب خورده
ناشناس۳۴۹۰۱۷۶۱۰:۰۸:۱۷ ۱۴۰۳/۲/۲۶
آخی اینجا به شما برخورد؟!!!
ناشناس۳۴۹۰۱۲۵۰۹:۳۴:۳۲ ۱۴۰۳/۲/۲۶
طلا فروشان سالها فرار مالیاتی داشتن حالا در مقابل شفافیت و دادن مالیات ایستادند دولت نباید کوتاه بیاد مردم هم حمایت می کنند.
ناشناس۳۴۹۰۴۳۱۱۳:۳۷:۲۰ ۱۴۰۳/۲/۲۶
یه زمانی در مقابل واکسن آبله هم یه عده مقاومت می‌کردن، الان فریاد می‌زنن واکسن بخرین!!!!
ناشناس۳۴۹۰۴۴۱۱۳:۵۰:۰۰ ۱۴۰۳/۲/۲۶
اول اینکه من اگر بتوانم جلو این پول هایی که به زور به اسم حجاب میلیون میلیون ازمردم گرفته میشه رو میگیرم!! دوم اینکه آقایان مشخص بفرمایند مالیاتی که از ملت جمع آوری می کنند کجا هزینه می شود، تا متوجه شویم پول این پولدارها دست خودشان باشد ما طبقه سابقا متوسط بیشتر آسیب می بینیم یا دست سیستم باشد!
ناشناس۳۴۹۰۱۲۶۰۹:۳۴:۵۷ ۱۴۰۳/۲/۲۶
آیا بزرگترین بنگاه های اقتصادی ایران با ثروت های چند صد میلیارد دلاری که اسمشون رو هم نمیشه برد شفاف هستند؟ مالیات میدن؟ چرا فقط زور شما به مردم می رسد؟
ناشناس۳۴۹۰۱۷۸۱۰:۰۹:۲۸ ۱۴۰۳/۲/۲۶
همه می‌دهند اما میزان مالیات و تورم درست کردن بخش طلا....
ناشناس۳۴۹۰۲۳۲۱۰:۵۰:۲۷ ۱۴۰۳/۲/۲۶
ما مردم نیستیم که مالیات میدیم.اونوقت طلا فروشی که میلیاردها تومن سرمایه و ملک و ماشین و ویلا دارد اندازه یک کارمند هم مالیات ندهد آیا این انصاف است.
ناشناس۳۴۹۰۲۷۵۱۱:۱۴:۵۹ ۱۴۰۳/۲/۲۶
واقعا حرف درستی زدی مافیای طلا وارز خون مردم‌ کردن توشیشه دولت نباید از تصميم خود کوتاه بیاید
م ل اراکی آلمان۳۴۹۰۳۵۷۱۲:۴۰:۴۸ ۱۴۰۳/۲/۲۶
طلا فروشی که در منزلش ۵تا خودروی میلیاردی داره و ویلا خارج کشور داره که جزء مردم نیست.
ناشناس۳۴۹۰۱۲۹۰۹:۳۶:۱۴ ۱۴۰۳/۲/۲۶
هیچ فرقی با بقیه ندارند محکم و با جریمه پیگیر باشید
حسام۳۴۹۰۱۳۲۰۹:۳۷:۵۶ ۱۴۰۳/۲/۲۶
مگر خود نمایندگان تن به مصوبه شفافیت داده اند که از مردم توقع دارند ؟ به کسی چه مربوط که مردم چقدر و چه چیزی دارایی دارند ؟ دولت به جای انجام مسئولیت خود در قبال اقتصاد کشور دنبال سرک کشی به مال ملت افتاده است !
ناشناس۳۴۹۰۷۱۷۱۷:۴۵:۴۰ ۱۴۰۳/۲/۲۶
سرکشی به مال ملت خیر، سرکشی به مال قشر زحمت کش و خدوم طلا فروشی.
ناشناس۳۴۹۰۸۱۳۱۹:۵۰:۳۵ ۱۴۰۳/۲/۲۶
مجلس خیلی وقت پیش قانون شفافیت را امضا کرد. در مجمع هم سر بعضی نهادها که مشکل امنیتی می‌توانست داشته باشد بحث بود که آنهم بالاخره تصویب شده است
ناشناس۳۴۹۰۱۳۸۰۹:۴۳:۳۲ ۱۴۰۳/۲/۲۶
دولت بجای تصمیم گیری در مورد تولید و اشتغال می خواهد کسری بودجه را از جیب مردم تامین کند و از جیب خوردن زود تمام میشود بعدش چکار می خواهند بکنند
ناشناس۳۴۹۰۲۱۱۱۰:۳۷:۳۷ ۱۴۰۳/۲/۲۶
اطلاعات خود را بیشتر کن
ناشناس۳۴۹۰۱۴۳۰۹:۴۶:۰۹ ۱۴۰۳/۲/۲۶
-- جناب جواهري ! عدالت داشته باش ! انصاف داشته باش ! در قبال اين همه طلا و جواهر كه داري ، شكرانه بده ! يكي از شكرانه ات هم دادن ماليات باشه ، ... عينهو كارمندان و حقوق بگيران ! ... خدا را خوش نمياد كه خوش حساب ترين ماليات دهندگان ، كارمندان و حقوق بگيران باشند ! ...جناب جواهري ! شفافيت داشته باش ! در حساب وكتاب مالياتي چنان شفاف باش ،كه چون شفافيت آب چشمه ساران در كوهساران ! ... ماليات را پرداخت كن ... جاي دوري نميره ... خرج مُلْك و ملّت ميشه ! ... محض خدا ... شفافيت ... جناب جواهري شفا فيــــــــت يادت نره ! -- خب ... البته فرمايشت صحيحه جناب مامور مالياتي ! ... اما به شرطي كه با يك گل بهار بشه ... به شرطي كه شفافيت در همه جا برقرار باشه ،....اين طور نباشه كه به عنوان مثال يك جا « شفا فيت » باشه و در جاي ديگر نباشد ! بدهي مالياتي فقط شامل ما جواهريان و كارمندان نباشه . ! . ... در « شفافيت » مالياتي هيچ جا نقطه كور و تاريك و غير شفاف نباشه ! ... درست مي فرمايي ! ... ما كه -- يعني بنده حاج نعمت جواهر فروش -- كه حرفي ندارم ... اميد است كه كه با يك گل و دو گل و سه گل و حتي ده گل و بلكه صد گل و هزار گل بهار بشه ! ... انشا الله تعالي !
ناشناس۳۴۹۰۱۵۴۰۹:۵۵:۵۲ ۱۴۰۳/۲/۲۶
بهتره طلا فروشا فریب سلاطین شمش باز رو نخورن و دست از زیاده خواهی و لجاجت بردارن و به شفافیت ملحق بشن
اینجا جایی برای خنده هست۳۴۹۰۱۵۶۰۹:۵۶:۳۳ ۱۴۰۳/۲/۲۶
شهرداری جزئیات قرارداد خرید با چینی ها رو منتشر نمیکنه و علت این عدم شفافیت به خاطر تحریم ها می داند.و چه فسادهایی که در این سال‌ها به خاطر همین موضوعات اتفاق افتاد حالا همگی معتقدند شفافیت خوبه ولی فقط برای مردم!!!!!!!!!
ناشناس۳۴۹۰۲۱۴۱۰:۳۹:۰۵ ۱۴۰۳/۲/۲۶
در دولت قبل قراردادهای رنو و پژو و بوئینگ و ایرباس و قراردادهای نفتی با امریکا و اروپا محرمانه بود ! محرمانه بودن خرید اتوبوس برقی از چین چیز عجیبی نیست.
ناشناس۳۴۹۰۲۷۶۱۱:۱۵:۴۹ ۱۴۰۳/۲/۲۶
عزیزم تو دولت قبل برجام که یک سند مهم امنیتی سیاسی بود رو ظریف دقیقا نمیدونست چی رو داره امضا میکنه فرق تعلیق و توقف رو نخونده امضا کرد و یک کشور را با لجبازی به زحمت انداختن. تو گیر دادی به اتوبوس چینی.
ناشناس۳۴۹۰۳۸۴۱۳:۰۱:۱۰ ۱۴۰۳/۲/۲۶
هر دولت و مسئولی در قبال ارتقا جامعه وظیفه دارد و تعصب بیجا و نادیده گرفتن اشتباهات انها،نتیجه ای جز عقب ماندگی جامعه ندارد.
ناشناس۳۴۹۰۵۳۵۱۵:۱۴:۵۰ ۱۴۰۳/۲/۲۶
تعلل دولت قبل در خرید خودروهای برقی و ساخت نیروگاههای هسته ای دلایل اصلی الودگی هواست.
ناشناس۳۴۹۱۴۷۰۱۸:۴۱:۲۱ ۱۴۰۳/۲/۲۷
دولت کنونی یه طرح واردات خودرو رو دوسال عقب انداخته حالا هی دولت قبل و فلان کن
ناشناس۳۴۹۰۱۶۲۰۹:۵۹:۲۵ ۱۴۰۳/۲/۲۶
امان از عادت یکعده به راحت طلبی
علی۳۴۹۰۱۶۶۱۰:۰۴:۰۵ ۱۴۰۳/۲/۲۶
بنده نه طلا فروشم و نه خریدار، اما: اتفاقاً تمام مناقشات بین دولت و اصناف تنها به دلیل عدم وجود شفافیت دولت با مردم می باشد. چرا که بر فرض این دولت یک رویه ای را در پیش می گیرد و دولت بعدی آن رویه را مردود اعلام می کند. چنانکه متاسفانه تمام دولت هایی که بعد از انقلاب روی کار آمدند، نه تنها رویه های قبلی را ادامه ندادند، بلکه تمام دستاوردهای دولت های قبلی را هم زیر سوال بردند. حالا شما تمام آسمان و ریسمان را به هم ببافید، نمی توانید اعتماد از بین رفته را جلب کنید. بهترین نمونه عدم شفافیت دولت با مردم همین عدم تعیین تکلیف بنزین خودروها می باشد که هنوز مردم نمی دانند که قرار است چه اتفاقی بیفتد، قیمت ارز، و بی ارزش شدن روزانه پول ملی، و معیشت و مسکن و ... هم پیشکش.
ناشناس۳۴۹۰۱۶۷۱۰:۰۴:۴۱ ۱۴۰۳/۲/۲۶
مجلسي كه شفافيت آراي خودشو تصويب نميكنه، بنگاههاي متصل به دولت كه خودشون در فرار مالياتي پيشگام هستند و نهادهاي مشخص كه ماليات نميدن نميتونن براي بقيه تصميم بگيرن كه شفاف باشيد. مردم هم مادامي كه مشخص نشه ماليات پرداختيشون صرف چه چيزي ميشه حمايت نخواهند كرد
ناشناس۳۴۹۰۱۷۳۱۰:۰۷:۳۹ ۱۴۰۳/۲/۲۶
اول دولت لازم است اعتماد مردم را جلب کند چون هیچ طرحی که یک طرفش دولت باشد مورد حمایت مردم نخواهد بود حتی اگر به زیانشان باشد
شادمهر۳۴۹۰۱۷۴۱۰:۰۸:۰۲ ۱۴۰۳/۲/۲۶
نویسنده محترم... اول از بالا باید شفاف باشندو ساکن در اتاق شیشه ای! بعد برای شفاف بودن دیگران مطلب بنویسید
ناشناس۳۴۹۰۱۹۰۱۰:۲۱:۲۷ ۱۴۰۳/۲/۲۶
مگر همین مسئولین دارایی های خودشون رو در جایی ثبت و اعلام می کنن که از این صنف می خوان
ناشناس۳۴۹۰۱۹۵۱۰:۲۸:۱۲ ۱۴۰۳/۲/۲۶
دولت شفافیت رواز خودش شروع کنه بعد توقع ازکسبه داشته باشد .
ناشناس۳۴۹۰۲۰۳۱۰:۳۱:۵۶ ۱۴۰۳/۲/۲۶
اول خود مسئولان مثل مدیران ارشد قوه قضاییه و نمایندگان مجلس و وزرا و معاونین وزرا دارایی های خود و خانواده هایشان را شفاف کنند. رطب خورده منع رطب می کند؟
عبدالله۳۴۹۰۲۱۳۱۰:۳۸:۵۷ ۱۴۰۳/۲/۲۶
متاسفانه در فضایی که اکنون شکل گرفته و برخی هم عمداً و سهواً به آن دامن می زنند، هر کاری که دولت انجام می دهد چه درست و چه غلط مردم با آن مخالفت می کنند زیرا اعتمادشان را -به علت وعده های بی سرانجام و تخریب های ناجوانمردانه عملکرد گذشتگان- از دست داده اند.
جواد۳۴۹۰۲۲۲۱۰:۴۲:۴۱ ۱۴۰۳/۲/۲۶
تورم خود مالیات پنهان است بعد حکومت میخواهد از تورم و بی ارزش شدن ریال مالیات بر عایدی سرمایه هم بگیرد.
سعید۳۴۹۰۲۳۸۱۰:۵۶:۲۱ ۱۴۰۳/۲/۲۶
اینا فقط زورشون به کارمند و قشر حقوق بگیر می رسه.
ناشناس۳۴۹۰۲۶۸۱۱:۱۰:۳۶ ۱۴۰۳/۲/۲۶
عده ای همه چی رو بهش ضریب سیاسی میدن و سیاسی می کنن. دوران مفت خوری و مفت بری و ویلا و خونه و ماشین خریدن مفتی و تیکه انداختن به نظام و حکومت تمام شده است . باید مالیات هر اندازه پولی که درمیارید را پرداخت کنید.
ناشناس۳۴۹۰۲۷۸۱۱:۱۸:۲۶ ۱۴۰۳/۲/۲۶
دوران پول مفت درآوردن تو این کشور تمام شده است.
ناشناس۳۴۹۰۶۰۳۱۶:۰۷:۵۹ ۱۴۰۳/۲/۲۶
کاش واقعا یک روزی دوران مفتخوری تموم بشه. مفتخوری یک عده باقی مردمو بیچاره کرده.
ناشناس۳۴۹۰۲۸۰۱۱:۱۹:۰۶ ۱۴۰۳/۲/۲۶
بعضی طلا فروشها به ثروت‌های قارونی دست پیدا کردند ‌دارند خون مردم را با دلالی وبساز ‌بفروشی مسکن ودلالی ارز وسکه میمکند وبه اندازه یک کارمند هم مالیات نمیدهند دولت باید جلوی این رانتخوارها را بکیرد مستضعفین نان شب ندارند انوقت این رانتخوارها با دلالی مملکت را میچاپند.
ناشناس۳۴۹۰۲۸۸۱۱:۳۲:۵۷ ۱۴۰۳/۲/۲۶
مالیات باید برای همه باشه بدون استثنا .
ناشناس۳۴۹۰۳۰۱۱۱:۴۳:۳۱ ۱۴۰۳/۲/۲۶
واقعیت این است که اقشار ثروتمندی مانند طلافروشان هیچ تمایلی به پرداخت مالیات ندارند. شاید گفتن این حرف کمی سنگین باشد اما کارایی این قشر برای جامعه و کشور (خرید و فروش طلا در یک اقتصاد بیمار) نسبت به بسیاری از شغل های دیگر اندک است اما با زحمت کم سود زیادی هم نصیبشان می شود.
ناشناس۳۴۹۰۳۱۴۱۲:۰۵:۳۱ ۱۴۰۳/۲/۲۶
چرا باید از پس انداز مردم مالیات بگیرن این پول برای اینده و خودش و بچه هاشه اونم تو این شرایط اقتصادی که اگه پول دارو نداشته باشی کسی به دادت نمیرسه
ناشناس۳۴۹۰۳۱۹۱۲:۱۱:۲۵ ۱۴۰۳/۲/۲۶
بعضی اصناف همچون طلا فروش ها سالها پول مفت بی زحمت به دست آوردند و زندگی لاکچری خودشون رو به رخ کارمند جماعت میکشند.
ناشناس۳۴۹۰۳۲۷۱۲:۲۱:۲۵ ۱۴۰۳/۲/۲۶
شفافیت اقتصادی بسیار پسندیده و ضروری است بخصوص در مورد اموال مسئولین و بستگانشان قبل و بعد از قبول مسئولیت! اما اینکه دولت بخواهد پیش از ایجاد ارزش افزوده و ارتقای سطح درآمدی در سطح میانگین کشوری فشار مالیاتی را بر اصناف و مشاغل مختلف تحمیل کند تا بتواند هزینه‌های خود را تامین کند نه تنها غلط است بلکه نشان‌دهنده عمق ناکارآمدی و ناتوانی است.
ناشناس۳۴۹۰۴۲۵۱۳:۳۳:۰۶ ۱۴۰۳/۲/۲۶
اسم دلالی رو گذاشتید اقتصاد. مگه زمان قاجاریه است. دوران دلالی و پول بی حساب درآوردن در کنج حجره ها تمام شده. باید مالیات چیزی که دارید و پولی که درمیارید را بدهید.
ناشناس۳۴۹۰۳۲۹۱۲:۲۱:۵۷ ۱۴۰۳/۲/۲۶
اول خود دولت عضو fatf بشود و کارهای بانکی و بین المللش شفاف بشه بعد بره سراغ مردم
ناشناس۳۴۹۰۸۳۰۲۰:۲۴:۰۶ ۱۴۰۳/۲/۲۶
FATF مانع دور زدن تحریم ها می شود و پیوستن به اون به صلاح نیست.
صمصام۳۴۹۰۳۵۲۱۲:۳۷:۰۹ ۱۴۰۳/۲/۲۶
به نظر من دولت باید از اول از خودش شروع کند مجلس باید از خودش شروع کند هر وقت مجلسی ها اموالشون رو اظهار کردند هر گاه دولتی ها اموالشون رو اظهار کردند انوقت اصناف هم باید اظهار کنند
ناشناس۳۴۹۰۳۵۴۱۲:۳۸:۵۰ ۱۴۰۳/۲/۲۶
چرا بی مبنا؟ مبنای روشنی داره؟ وقتی ثبت بشه داراییها معلوم میشه ظرف چند سال اینهمه دارایی اضافه کرده پس چطور از مالیات دادن فرار کنه. باید هم مخالف این بحث باشن
ناشناس۳۴۹۰۳۶۵۱۲:۴۶:۵۰ ۱۴۰۳/۲/۲۶
حکومت حق ندارد از پس انداز مردم مالیات بگیره چه پول باشه چه طلا !
ناشناس۳۴۹۰۳۶۸۱۲:۴۷:۵۹ ۱۴۰۳/۲/۲۶
مردم از طرح های مالیاتی شما حمایت نخواهند کرد
ناشناس۳۴۹۰۳۷۴۱۲:۵۱:۳۱ ۱۴۰۳/۲/۲۶
والا من که طلا میخرم هیچ معلوم نیست اجرت رو چطور برمیدارند...اگر شفاف بشود و ثبت بشود آدم خیالش راحت است
علی۳۴۹۰۴۰۵۱۳:۱۹:۵۸ ۱۴۰۳/۲/۲۶
همه موافق دادن مالیات هستن ولی زمانی که بفهمن مالیاشون کجا خرج میشه ، شفافیت فقط برای مردم شدنی نیست، دولت و شهرداری و،، هم شفاف باشن ، مالیات برای فرار از کسری بودجه مناسب نیست
مهرداد۳۴۹۰۴۸۷۱۴:۲۵:۵۷ ۱۴۰۳/۲/۲۶
این ظاهرا مالیات بر طلا فروشان است اما در واقعیت موجودی طلای مردم ثبت خواهد شد
ناشناس۳۴۹۰۵۱۲۱۴:۵۱:۵۷ ۱۴۰۳/۲/۲۶
حضرات خودشان که قانونا بایستی لیست اموال و دارایی شان را علام کنند نمی کنند .
باهر۳۴۹۰۵۲۵۱۵:۰۸:۳۰ ۱۴۰۳/۲/۲۶
به یک مغازه طلافروشی مراجعه کردیم و گوشواره دست دوم با یک‌گوشواره دست دوم دیگر معامله کردیم که قبمت جدید دوازده میلیون ونیم تومان گردید ولی گوشواره ما ده ونیم‌میلیون تومان و تفاوت انها دو میلیون تومان گردید .ایشان بیش از یازده درصد از ما سود دریافت کرد یعنی در مجموع چهارده میلیون تومان حساب کردو وقتی اعتراض کردیم گفت ماهانه از من پانصد میلیون تومان سود دریافت می کنند!!!!
ناشناس۳۴۹۰۷۷۳۱۸:۵۳:۱۶ ۱۴۰۳/۲/۲۶
شما اگر درخرید و فروش هر جنسی با آگاهی قبلی وارد معامله شوید واز افراد وکسبه با انصاف که هنوز هم در همه اصناف کم و بیش وجود دارند خریدکنیدگول افرا د بی انصاف را نمیخورید.
سام۳۴۹۰۵۵۷۱۵:۳۷:۲۰ ۱۴۰۳/۲/۲۶
همه در برابر قانون یکسان هستند . چطور بقیه مردم باید ثبت کنن و مالیات بدن ولی وقتی به طلا فروشا رسید برای جیب خودشون اعتصاب میکنن و جلوی قانون می ایستند. خواهشا کوتاه نیایید.شما باید مالیات بدین و باید در سامانه ثبت کنید .
ناشناس۳۴۹۰۶۱۰۱۶:۱۲:۰۳ ۱۴۰۳/۲/۲۶
اگر در قانون مالیات بر عایدی سرمایه نقش تورم هم دیده بشه حرف شما درسته. وگرنه این قانون واقعا برای همه ناعادلانه خواهد بود. مثلا سه سال قبل پارسال یک ماشین ایرانی صفر رو خریدم 300 م تومان که الان با وجود 3 سال کارکرد شده 600 تومان. حالا در حالیکه صفر همین ماشین 800 تومانه و عملا 200م تومان استهلاک سرمایه داشتم اگر این ماشبن رو بقروشم یاسد 75 م مالیات بدم. خوب معلومه مردم دنبال ندادن همچین مالیاتی هستن. بعلاوه وقتی پول مالیات معلوم نیست کجا خرج میشه چه توقعی دارید که مردم همکاری کنن؟
ناشناس۳۴۹۰۶۳۲۱۶:۲۹:۴۲ ۱۴۰۳/۲/۲۶
حرفا در این زمینه بخشی درست است اما نگرانی از لو رفتن اطلاعات در نتیجه هک شدن سامانه‌های دولتی هم نگرانی درستی است. همه میدونیم اگر قرار باشه دارایی منقول ما اطلاعاتش لو بره، امنیت ما به خطر میفته. نگرانی طلافروشها در این زمینه به حق هست
عمو اراکی۳۴۹۰۶۹۱۱۷:۱۳:۴۵ ۱۴۰۳/۲/۲۶
بشترین درامد جامعه مربوط به طلا فروشان است همه زندگی لا کچری ویلا مسافرت های خارجی در طول سال دارند دولت اصلا با این قشر مرفه مماشات نکند محکم بایستد
مشهدی،شمسعلی۳۴۹۰۶۹۸۱۷:۱۸:۰۹ ۱۴۰۳/۲/۲۶
۹۹ درصد طلا فروشان موقع خرید وفروش مردم را می پیچند وسر انها کلاه می گذارند
مرادی۳۴۹۰۷۰۰۱۷:۲۱:۰۳ ۱۴۰۳/۲/۲۶
هر طلا فروش جز اندازه حداقل ۱۰ کارمند عالیرتبه در امد دارد
عمو شیرازی۳۴۹۰۷۰۴۱۷:۲۴:۱۴ ۱۴۰۳/۲/۲۶
قاطع می گویم‌ اگر دولت قشر طلا فروش را کنترل کند خیلی از مشکلات ارزی هم‌کم می شود شک نکنید
ایرانی۳۴۹۰۷۲۵۱۸:۰۴:۵۳ ۱۴۰۳/۲/۲۶
به طلا فروشان توصیه میکنم اصلا این کارو نکنید چون این کار فقط و فقط برای گرفتن مالیاتهای کلان هست..من دستگاه پوز داشتم سال ۱۴۰۱ هیچ گردشی ایجاد نکردم و حساب پوز رو همون ماه اول سال بستم ولی برام مالیات زدن هیچ گزارشی هم بهم ندادن که بابت چی هست
ناشناس۳۴۹۱۰۳۸۰۶:۳۵:۴۵ ۱۴۰۳/۲/۲۷
پیشنهاد میکنی طلا فروشها این کار رو نکنند چون خودت از همون ها هستی .
ناشناس۳۴۹۰۷۳۸۱۸:۲۱:۳۶ ۱۴۰۳/۲/۲۶
اگر یک کار درست ایم دولت کرده باشد همین است جلوی طلا فروشان اصلا کوتاه نیایید
بنده خدا۳۴۹۰۷۶۶۱۸:۴۳:۲۷ ۱۴۰۳/۲/۲۶
مردم اگر درست فکر کنند می‌فهمند که آخر کلاه سر خودشان میرودچون هیچ تولید کننده وفروشنده ای از جیب خودش مالیات نمی دهد بلکه مجموع مالیات‌ها از نفر آخر یعنی مشتری گرفته میشودوآنوقت بعد از یکی دومرتبه خرید و فروش طلا وتعویض آن قسمت اعظم سرمایه خود را از دست میدهند.برای گرفتن مالیات از فروشنده راههای دقیق‌تری هم وجود دارد
حمیدرضا۳۴۹۰۷۶۷۱۸:۴۳:۴۶ ۱۴۰۳/۲/۲۶
من کارمند هستم،میدونید مشکل از کجاست ؟...از اونجایی که طلا فروشان اطمینانی به دولت ندارند،،،اگر قراره شفاف سازی صورت بگیره اول از دولت و مجلس و امور مالیاتی،اون هم به درست صورت بگیره..این بنده خدا ها هم زحمت کشیدن ،،دولت و.....خودشون هزار و یک در آمد دارن و مالیات نمیدن و شفاف سازی نمی‌کنند ،بعد توقع دارن اینها شفاف سازی کنند
ناشناس،۳۴۹۰۷۷۵۱۸:۵۵:۲۱ ۱۴۰۳/۲/۲۶
دولت باید بداند در مناقشه با طلا فروشان مردم به هیچ‌وجه ار طلا فروشان حمایت نخواهند کرد
ناشناس۳۴۹۰۸۲۲۲۰:۰۶:۴۸ ۱۴۰۳/۲/۲۶
این شفافیت را مسئولان باید از خودشان شروع کنند. قانون فراموش شده: چرا مسئولان رده بالا قبل از مسئولیت دارایی هایشان را اعلام نمی کنند؟
ناشناس۳۴۹۰۸۷۷۲۱:۵۰:۵۴ ۱۴۰۳/۲/۲۶
این صنف بخش مهمی از التهابات اقتصادی کشورند. باید تمکین کنند.
ناشناس۳۴۹۱۰۳۵۰۶:۲۸:۲۴ ۱۴۰۳/۲/۲۷
آقای رئیسی کم نیارین در مقابل این طلا فروش‌ها با اون سود های نجومی که از مردم میگیرند.
ناشناس۳۴۹۱۰۵۲۰۷:۲۳:۲۷ ۱۴۰۳/۲/۲۷
وقتی سامانه قوه قضایه هم هک میشه. چه تضمینی هست که سامانه ای که سرمایه شون رادر آن ثبت می کنند هک نشه. مسائل امنیتیش را در نظر گرفتید. اگر من ثبت کنم 50 کیلو طلا دارم وسامانه هک شده چه تضمین جانی دارم ؟
ناشناس۳۴۹۱۰۵۹۰۷:۵۲:۰۸ ۱۴۰۳/۲/۲۷
خیر ما حمایت نمی کنیم.
ناشناس۳۴۹۱۰۶۴۰۸:۰۷:۲۶ ۱۴۰۳/۲/۲۷
اعلام دارایی فرد باید از مقامات بالاو نمایندگان مجلس انجام شود و سپس به دیگر اقشار جامعه برسد . اولین گروهی که مقاومت کردند خود نمایندگان مجلس بودند
میم۳۴۹۱۲۱۴۱۱:۲۵:۱۷ ۱۴۰۳/۲/۲۷
وقتی کشور اینهمه منابع ملی نفت و گاز و طلا و مس و... داره اصلا مالیات معنی نداره بعد کشور مگر تو وضعیت اقتصادی خوبیه که اینهمه فشار اقتصادی و مالیات به مردم وارد شه
تورمی۳۴۹۱۲۴۶۱۲:۱۰:۳۶ ۱۴۰۳/۲/۲۷
مردم چرا باید در خرید و فروش طلا بابت افزایش قیمت یا همان تورم که باعثش سیاست‌های غلط حکومت است مالیات پرداخت کنند !؟ تورم و گرانی را خود حکومت ایجاد می‌کند چرا باید سودش را حکومت و ضررش را ملت تحمل کنند!؟ این را توضیح دهید تا ملت قانع و توجیه شوند و الا مقاومت و لجاجت می‌کنند.
علی۳۴۹۱۲۷۴۱۲:۵۶:۵۶ ۱۴۰۳/۲/۲۷
بدبخت تر از قشر کارمند و کارگر خودشان هستند که مالیاتشان فورا کسر میشود ولی دیگران با هزاران ترفند و خلاف از زیر بار مالیات فرار می کنند مگر طلا نون و اب شده که دولت با زرگران مماشات کرده که انها مالیات ندهند مردم نخرند و دولت هم مصر باشد باید تمکین کنند چه بروز مملکت امده
ناشناس۳۴۹۱۲۹۶۱۳:۳۱:۳۰ ۱۴۰۳/۲/۲۷
بسمه تعالی. دولت باید ابتدائا به خود طلافروشان و اینکه این اشخاص آیا اصالت و تخصص این کار را دارند یا نه؟رسیدگی کند.چون الان حدود چند سال است که عده ای با ورود به این بازار و اجاره مغازه در این صنف،مدتی که کار را شروع کردند، آهسته،آهسته، با همکاری کارگاه های تولید مصنوعات و سکه های تقلبی و با عیار کم طلا،اقدام به فروش آنها کرده و پس از مدتی اقدام به تحویل فروشگاه به صاحبش و با مبالغ معتنابهی، اقدام به فرار از کشور میکنند.در بسیاری از موارد کلاهبرداری پولی و مالی نیز گزارش شده است.و اقدام مهم دیگری که مسئولین باید انجام دهند،اینست که اخیرا کاسبان ارز و طلا با دراختیارگرفتن چندین کارت بانکی متعلق به آشنایان خود،اقدام به معامله و واریز و برداشت با این کارت‌ها نموده که بیشتر آنها با همکاری بانک‌های مختلف صورت میپذیرد،تا در هنگام مفاصا حساب مالیاتی،آن اداره را دچار ابهام و گیجی کرده و از زیر بار مالیات فرار کنند.که تجمیع کارتهای مختلف افراد در بانکها،و استفاده از کدملی افراد،تا حدود زیادی ممکن است این مشکل را رفع کند.که می‌شود با نظر کارشناسان،راهکار و چاره ای جهت جلوگیری از سوءاستفاده اندیشید.دیگر اینکه طلافروشان پس از ثبت هویت فوق الذکر که عرض کردم،باید ملزم به ارائه گواهی صحت عیار حک شده بر روی مصنوعات خود را به مشتریان بدهند.شما باید از این روش ورود کرده تا به نیت و مقصود خود که حفظ سرمایه و ثروت کشور میباشد،اقدام نمایید. نه اینکه جو و فضا را برای سوءاستفاده دشمنان و جاعلان و متقلبان این بازار با ثبت موجودی طلای طلافروشان متشنج کنید.چون عده ای واقعا مثل طلافروشان یزد مردمانی سالم و حلال هستند که چند نسل آنها در این رشته کار می‌کنند و همیشه همراه دین و کشور و نظام بوده اند.والسلام
رضا۳۴۹۱۳۸۹۱۶:۰۸:۳۴ ۱۴۰۳/۲/۲۷
من طلایی اگر بخرم به هیچ وجه تمایلی ندارم کسی از آن مطلع شود . حتی دولت !!! دولت با سازوکارهای دیگر میتواند گردش مالی طلا فروش را برای مالیات کنترل کند . خرید طلا بهتر از خرید ارز و دلار است . با این سیاست نقدینگی بالایی به سمتهای کاذب روانه میشود
امید۳۴۹۱۴۰۲۱۶:۲۸:۴۰ ۱۴۰۳/۲/۲۷
چرا شفافیت دولت همیشه سمت جیب مردمه چرا سمت اختلاس و رانت و نوع قرادادهای دولت نمیره .
مجید۳۴۹۱۴۳۷۱۷:۲۹:۲۶ ۱۴۰۳/۲/۲۷
دولت اصلا نباید کوتاه بیاید این صنف با درآمد بیش از اندازه سالیان سال است که مالیاتی نمیدهند باید همه درجهت آبادانی کشور عزیزمان بکوشیم نیازی نیست نگران تعطیلی طلافروشها باشیم فردا پس فردا خودشان میان مغازه هاشونو باز میکنن .
ناشناس۳۴۹۳۵۹۵۰۰:۱۱:۳۷ ۱۴۰۳/۲/۳۰
مشکل اصلی اینه که منفعت این شفاف سازی به جیب دولت سرازیر میشه و طبق معمول سر ملت بی کلاه خواهد ماند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. لطفاً شوق خدمت نداشته باشید!

  2. حماس با دمپایی، اسیر اسرائیلی می‌گیرد

  3. "محسن هاشمی" کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود

  4. قالیباف مجدد بر کرسی ریاست مجلس نشست

  5. حسین شریعتمداری: آن روز دیده بودم این فتنه‌ها که برخاست

  6. اوباش عامل درگیری در بیمارستان خاتم الانبیاء زاهدان دستگیر شدند

  7. معترضان در استانبول کنسولگری رژیم صهیونیستی را به آتش کشاندند

  8. کافه سگ‌ها پلمب شد

  9. هاشمی: در اخبار دیدم که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شده‌ام

  10. خاندوزی: ایران به رشد اقتصادی پایدار رسیده است

  11. پیشنهاد عجیب شریعتمداری به شورای نگهبان/ ابقای قالیباف در ریاست مجلس / آخرین گمانه‌زنی‌های انتخاباتی

  12. گردشگر آلمانی از اهرام ثلاثه مصر بالا رفت

  13. اعتراف مهم بایدن در مورد ایران

  14. انصاری: حسن خمینی تصمیمی برای کاندیداتوری در انتخابات ندارد

  15. فعلا امکان تک نرخی کردن ارز وجود ندارد/ فاصله بین نرخ های ارز باید به حداقل برسد

  16. نتانیاهو: حمله به اردوگاه آوارگان رفح «اشتباه غم‌انگیزی» بود

  17. بزرگراه بعثت و خیابان پاستور شرقی به نام شهید رییسی نامگذاری شد

  18. واکنش آمریکا به گزارش فصلی آژانس انرژی اتمی درباره ایران

پربحث‌های هفته

  1. بی‌بی‌سی: پهپاد ترکیه در شناسایی محل سقوط بالگرد رئیس‌جمهور ایران اشتباه کرد

  2. ابلاغ قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تا دو هفته دیگر

  3. شهادت رئیسی و خودفرهیخته پنداری برخی از ما !

  4. پاسخی که شهید رئیسی به امانوئل مکرون داد

  5. رئیس‌جمهور بعدی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  6. ۶ نکته کلیدی درباره سقوط بالگرد رئیس جمهور/ یک کارشناس خبره صنعت هوایی توضیح می‌دهد

  7. برای مقاصد خود، از شهادت رئیس‌جمهوری هم نمی‌گذرند!

  8. گمانه‌زنی‌ها درباره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری/ انتقاد رسانه اصولگرا از سوءاستفاده انتخاباتی از شهادت رئیسی

  9. چرخش راهبردی یک کشور عربی در مقابل ایران

  10. بازخوانی یک جنجال قابل‌تامل در ماجرای یافتن بالگرد رئیس جمهور

  11. سعید جلیلی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود

  12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: شورای نگهبان درباره ردصلاحیت‌ها باید پاسخگو باشد/ قدرت نظامی بالا باعث نتیجه‌دادن مذاکرات می‌شود

  13. لطفاً شوق خدمت نداشته باشید!

  14. اطلاعیه ستاد کل درباره حضور ناموفق پهپاد ترکیه در ایران 

  15. او این چنین جاودانه شد

  16. «بیژن زنگنه» با این کارنامه رویش می‌شود نسخه هم بپیچد؟!

  17. بی‌تفاوتی به فقدان رئیس‌جمهور و تلقی فانتزی از امر ملّی

  18. سانحه بالگرد شهید رئیسی و احتمالات/ «موج کوهستان» یعنی چه؟

  19. جنایتکاری که حتی ظاهرسازی هم نمی کند!

  20. حماس با دمپایی، اسیر اسرائیلی می‌گیرد

  21. "محسن هاشمی" کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود

  22. تشکیل جلسه شورای عالی امنیت ملی با حضور تمام اعضا

  23. صدای پرقدرت صداقت 

  24. تردید علی لاریجانی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری 

  25. آنچه دشمن درباره "شهیدِ جمهور" نمی فهمد

آخرین عناوین