ادبیات وقیحانه ترامپ در شرم الشیخ /حملات تند اصلاح‌طلبان به عراقچی/ بازگشت همتی

گروه سیاسی الف،   4040722087 ۹۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال‌کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند‌ ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی «الف» با رصد اخبار، رویدادهای مهم و همچنین تحلیل‌های صورت‌گرفته، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

ادبیات وقیحانه ترامپ در شرم الشیخ /حملات تند اصلاح‌طلبان به عراقچی/ بازگشت همتی

حملات تند اصلاح‌طلبان به عراقچی

شرکت‌نکردن ایران در اجلاس شرم‌الشیخ و اظهارات وزیر خارجه در ارتباط با دلایل عدم حضور در این نشست، موجب وارد‌شدن موجی از هجمه‌ها توسط اصلاح‌طلبان به عباس عراقچی شده است. وزیر خارجه در پاسخ به دعوت مصر برای حضور در نشست شرم‌الشیخ گفته بود: «ایران از دعوت رییس ‌جمهور  سیسی برای حضور در نشست شرم‌الشیخ سپاس‌گزار است. با وجود تمایل به تعاملات دیپلماتیک، نه رییس‌جمهور پزشکیان و نه من نمی‌توانیم با کسانی وارد تعامل شویم که به مردم ایران حمله کرده‌اند و همچنان ما را تهدید و تحریم می‌کنند».

آنچه در شرم الشیخ گذشت جز تحقیر شرکت کنندگان توسط ترامپ حاصلی نداشت و کارشناسان تصمیم ایران را ستودند.   

اما عباس عبدی در انتقاد به موضع عراقچی در روزنامه هم‌میهن نوشت:

«ابتدا تصور می‌شد که منطق دقیق و متینی پشت این رد دعوت وجود دارد؛ ولی توضیحات آقای عراقچی نشان داد که نه‌تنها منطق دیپلماتیک از ادبیات وزارت متبوع غیب شده است، بلکه دلایل مطرح‌شده کمتر کسی را می‌تواند قانع کند. اولین استدلال ایشان چنین است: با وجود تمایل به تعاملات دیپلماتیک، نه رئیس‌جمهور پزشکیان و نه من، نمی‌توانیم با کسانی وارد تعامل شویم که به مردم ایران حمله کرده‌اند و همچنان ما را تهدید و تحریم می‌کنند.اگر چنین است، چرا در سازمان ملل دنبال نشست و ملاقات با آنان بودید؟ آیا این گزاره، به معنای نقد رفتار فلسطینیان هم هست که می‌نشینند و برای حل مسئله و‌ جنگ تعامل می‌کنند؟ به‌علاوه، آیا  می‌خواهید تا ابدالدهر گفت‌وگو و تعامل نکنید؟ سپس نوشته‌اند: ایران همواره نیرویی کلیدی برای صلح در منطقه بوده و خواهد بود. اگر ممکن است، توضیح داده شود که در غیاب حضور در چنین نشست‌هایی، مصداق این نقش مهم در کجا متجلی می‌شود؟ آیا ایران توانست در سوریه و لبنان اقدامی که معرف این ادعا باشد، انجام دهد؟ یا منتظر ماندیم که دیگران برای آنجا تعیین‌تکلیف کردند؟»

سایت عصر ایران هم طی یادداشتی به قلم مهرداد خدیر نوشت:

«فارغ از درستی رفتن یا نرفتن  به نظر می‌رسد نه توجیه وزیر و نه سخن‌گوی او قابل قبول نیست. چرا که همین رییس جمهور سیسی که عراقچی از او تشکر می‌کنند مطابق ادبیات دیپلماتیک قبلی ما به خاطر استمرار قرارداد کمپ دیوید و کشتار اخوان‌المسلمین شایان سرزنش است نه سپاس و هنوز رابطۀ سیاسی خود را هم رسما از سر نگرفته‌ایم! جدای این نخواسته بودند با کسی یا کسانی وارد تعامل شویم بلکه گفتند بیایید و پایان جنگ را نظاره کنید.

بامزه‌تر از خود وزیر توجیه آقای بقایی سخنگوست که گفته‌اند: بازیگری در تحولات منطقه‌ای با مشارکت فیزیکی و یا عدم مشارکت در رویداد شکل نمی‌گیرد. خوب است بفرمایند اگر بازیگری در تحولات منطقه‌ای نه با مشارکت فیزیکی شکل می‌گیرد و نه با مشارکت نکردن پس دقیقا با چی شکل می‌گیرد؟ با بیانیه‌های تکراری؟ با تکذیب‌های ایشان یا شاید با حضور وزیر در مراسم پیش‌کسوت تیم فوتبال؟! آقای عراقچی البته سخنان خوبی هم بیان کرده از جمله گفته  فلسطینیان کاملاً محق‌اند حق اساسی تعیین سرنوشت خود را به دست آورند و همه کشور‌ها بیش از هر زمان دیگری وظیفه دارند در حمایت از این خواسته قانونی و مشروع به آنان کمک کنند و نیز این که ایران به دنبال جنگ‌های بی‌پایان نیست، به‌ویژه به هزینه متحدان ادعایی، بلکه در پی صلح پایدار، شکوفایی و همکاری است.

با این همه ذهنیتی که در افکار عمومی شکل گرفته دو موضوع است: اول این که اگر اختیار دست خود عراقچی بود بعید نبود به شرم‌الشیخ برود. این همه جا می‌رود این جا هم روی همۀ آنها و صرف حضور هم به معنی تأیید تمام محتوا نیست و می‌توانستند بگویند به درخواست طرف‌های فلسطینی قبول کرده‌اند. بنا براین لابد اجازه نداشته و نرفته. دوم این که ایران انگار کاسۀ داغ‌تر از آش است و در حالی که حماس هم کوتاه آمده ما ول‌کن نیستیم. قبلا توجیه این بود که ساف (‌دولت خودگردان و میراث عرفات) همۀ فلسطین نیستند و حماس (‌حرکت مقاوم اسلامی) را هم باید لحاظ کرد.

حالا که دیگر این توجیه هم وجود ندارد جناب عراقچی به تهدید و تحریم ربط داده. خوب، میهمانی فدایت شوم که نمی‌رفتی به خاطر کاهش همین تهدیدات و تحریم‌ها بود دیگر. پس دو انتظار از رفتار و گفتار آقای وزیر خارجه بود که با این توضیحات برآورده نشده. در رفتار نشان دهد کاسۀ داغ‌تر از آش نیستیم و در گفتار می‌گفت اجازه نداشتم یا اگر کسر شأن بود صریح و محکم می‌گفتند در شویی که ترامپ ترتیب داده شرکت نمی‌کنیم».

******

ادبیات وقیحانه ترامپ و سرشکستگی دوباره غربگرایان ایران

روزنامه کیهان نوشت:

کمتر از 24 ساعت پس از آنکه عناصر غربگرا در اقدامی زنجیره‌ای خواستار حضور در نشست شرم‌الشیخ و استفاده از فرصت مذاکره با آمریکا شدند، ترامپ با ادبیاتی موهن درباره ایران سخن گفت. عناصر غربگرا ادعا می‌کردند که آقای پزشکیان نباید فرصت حضور در نشست شرم‌الشیخ و ملاقات با ترامپ را از دست بدهد. اما چند ساعت پس از این داستان‌سرایی‌ها، ترامپ از سوی نتانیاهو مورد استقبال گرم قرار گرفت. نتانیاهو در حضور ترامپ و با تمجید از اقدامات تروریستی وی گفت: «کشتن قاسم سلیمانی، معمار مرگ، موازنه قدرت در جهان را تغییر داد».

نتانیاهو افزود: «از تصمیم ترامپ برای آغاز عملیات چکش نیمه شب (شروع جنگ ۱۲ روزه) تشکر می‌کنم چون واقعاً ایرانی‌ها بعد از نیمه شب کوبیده شدند. به لطف ترامپ برنامه هسته‌ای و موشک‌های بالستیک ایران دود شد و به عقب افتاد با کمک ترامپ ما توانستیم دست‌های ایران را در منطقه قطع کنیم».

ادبیات ترامپ در این ملاقات در کنست هم وقاحت این شریک جنایات رژیم صهیونیستی را نشان می‌دهد. او گفت: «با وجود آنکه رژیم ایران عامل مرگ و ویرانی‌های بسیاری در خاورمیانه بوده است، ما همچنان دست دوستی و همکاری را به سوی ایران دراز می‌کنیم. عالی خواهد بود اگر بتوانیم با ایران توافق صلحی امضا کنیم. ایرانی‌ها آنها خسته شده‌اند، می‌خواهند زنده بمانند. آنها هیچ کاری را شروع نمی‌کنند. دست دوستی و همکاری همیشه به روی ایران باز است، اسرائیل دست دوستی خود را به سوی ایران دراز کند! ایران دست از تهدید همسایگان بردارد، از تأمین مالی گروه‌های مسلح نیابتی دست بکشد و در نهایت حق موجودیت اسرائیل را به رسمیت بشناسد. آن‌ها باید این کار را انجام دهند. ما آماده‌ایم هر وقت شما آماده ‌باشید و این بهترین تصمیمی خواهد بود که ایران تاکنون گرفته است».

با عنایت به همدستی آشکار ترامپ و نتانیاهو در زنجیره‌ای از جنایات تروریستی (از ترور سردار سلیمانی تا جنگ 12 روزه اخیر) و استفاده مشترک آنها از مذاکره به عنوان پوششی فریبکارانه برای حمله به ایران، باید بررسی کرد که برخی عناصر سیاسی و رسانه‌ای چرا در نقش کارچاق‌کن ترامپ ظاهر شده‌اند؟! این نکته هم گفتنی است که ترامپ و نتانیاهو با وجود ‌هارت و هورت فراوان، از اقتدار ایران خبر دارند و به همین علت هم بود که پس از مغلوبه شدن پروژه حمله به ایران و دریافت ضربات کمرشکن، خواستار آتش‌بس شدند. او روز دوازدهم جنگ و قبل از اعلام آتش‌بس گفته بود: «اسرائیل ضربه خیلی سختی خورد. خصوصاً در روزهای آخر، اسرائیل واقعاً ضربه سختی خورد. وای پسر، اون موشک‌های بالستیک خیلی از ساختمان‌ها رو نابود کردند».

******

هر فرصتی مغتنم نیست! 

روزنامه جوان نوشت:

غلامحسین کرباسچی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، پیرامون اینکه دولت حاضر به شرکت در  نشست شرم‌الشیخ نشده ترامپ را با صدام مقایسه کرده و پرسیده است: «صدام بیشتر حمله و جنایت نکرد؟ زینب (ع) در مجلس ابن زیاد نرفت و رسواش نکرد؟» او به وزیر خارجه گفته «شما می‌رفتید افشاگری می‌کردید و مظلومیت ملت ایران را فریاد می‌زدید. بهتر نبود؟»

اینکه صدام و ترامپ با ملت ایران چه کردند، نیازمند تهیه سیاهه‌ای از اقدامات جنایتکارانه آنها علیه ملت ایران است که البته موضوع این نوشته نیست و صدالبته این قیاس از اساس مغالطه‌ای آشکار است. اما برای آنها که همواره نه خدا که دل در گرو «کدخدا» دارند، هر فرصتی ولو به قیمت تحقیر ملی مغتنم است! همان کدخدایی که وقتی توافق برجام را پاره کرد و «مزاحم» نامیده شد که با خروجش مشکلات حل خواهد شد و نشد؛ و ایضاً همان ترامپی که هنگام مذاکره نماینده‌اش با ایران در عمان، دستور حمله رژیم صهیونیستی به ایران را صادر کرد و هزاران نفر از ایرانیان را به خاک و خون کشید و خود هم به این معرکه ماجراجویانه پیوست.

آیا نشنیدید که روزگذشته در پارلمان رژیم صهیونیستی چگونه از موضع خودشیفتگی و تبختر، علیه جمهوری اسلامی ایران موضع گرفت؟ رفتار زینبی رئیس‌جمهور یا وزیرخارجه‌اش همان بود که در صحن سازمان ملل و در مقابل میلیون‌ها بیننده تلویزیونی، امریکا و رژیم صهیونیستی را به چالش کشیدند و بسیاری از هیئت‌های نمایندگی کشورها، هنگام سخنرانی نخست وزیر رژیم صهیونیستی، صحن سازمان ملل را به نشانه اعتراض و بی‌اعتنایی به او ترک کردند.  با این حال باید از کرباسچی‌ها پرسید، ‏آیا صدام از جهت قدرت، جایگاه جهانی و مطالبه با ترامپ قابل مقایسه است؟ اکنون قطعنامه‌ای به نفع ما درجریان است؟ صدام در پایان جنگ تحمیلی هیچ مطالبه‌ای از ایران نکرد و قبل از هر مذاکره‌ای اسرا را آزاد کرد و در نامه رسمی حق ما در اروند را به رسمیت شناخت. آیا صدام گفت ایران باید تسلیم شود؟ مذاکرات هم غیر مستقیم- با سازمان ملل- بود. با خود صدام هم نبود. ‏آیا فریاد مظلومیت مردم ایران را با رفتن فیزیکی به گوش می‌رسانند (مثل ۱۴۰۰ سال پیش در شام). 

آقای کرباسچی، شما به عنوان یک فعال سیاسی که سلسله‌ای از روزنامه‌ها در اختیار داشته و دارید، برای رساندن پیام مظلومیت ملت ایران به عنوان یک رسالت حرفه‌ای چه کرده‌اید؟ آیا همچنان علاقه‌مندی لوگوی روزنامه‌ات را با رنگ کراوات و پوشش فلان دیپلمات غربی ست کنی؟ آیا شد یک بار با رفتار زینبی مورد ادعای خود، مناسبات ظالمانه غرب و اربابان غربی را به چالش بکشید؟ آیا نمی‌دانید شرم الشیخ قرار است صحنه صلح تحمیلی امریکا به دولت‌های اسلامی منطقه باشد، نشنیدید ترامپ در سخنرانی دیروزش چگونه سران عربی را به تمسخر گرفت؟ آیا انتظار داشتید در نشست شرم الشیخ منافع ایران و منطقه تأمین شود که این‌گونه برای حضور در آن غش و ضعف می‌روید؟ آیا انتظار داشتید پزشکیان شریک کسانی باشد که پرچم صلح‌طلبی را به گردن ترامپ می‌اندازند؟ تا او را قهرمان صلح کند؟ اف بر این وادادگی و روشنفکری بیمار. بگذارید سالگرد ۶۸ هزار شهید فلسطینی و ۱۱۰۰ شهید ایرانی سپری شود، بعد با مدال صلح ترامپ همراهی کنید!

******

آیا برخی  می‌خواهند نقش گورباچف را بازی کنند؟

محمد جواد ظریف اخیراً طی اظهاراتی مدعی شده: «موشک مهم است اما مردم مهم‌تر هستند». این اظهارات واکنش‌های متعددی را در فضای رسانه‌ای به دنبال داشت و پس از مطرح‌شدن انتقادات به سخنان ظریف، روزنامه اصلاح‌طلب هم‌میهن در دفاع از سخنان ظریف نوشت: «کسانی که به حرف‌های ظریف در باره موشک انتقاد می‌کنند، نمی‌دانند موشک‌های اتحاد جماهیر شوروی نتوانست از فروپاشی‌اش جلوگیری کند؟»

روزنامه سیاست‌روز در واکنش به یادداشت روزنامه هم‌میهن و دفاع این رسانه از اظهارات ظریف نوشت:

«باید ببینیم که اتحاد جماهیر شوروی چرا از هم فروپاشید. به این نکته مهم باید توجه داشته باشیم که پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، حضرت امام (ره) این واقعه را پیش بینی کرده بود. حضرت امام(ره) در نامه به گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی چنین نوشته بود؛ «جناب آقای گورباچف، برای همه روشن است که از این پس کمونیسم را باید در موزه‌های تاریخ سیاسی جهان جستجو کرد؛ چرا که مارکسیسم جوابگوی هیچ نیازی از نیازهای واقعی انسان نیست.»

با وجود این هشدارها و پیش بینی‌ها، اما گورباچف به آنچه که باید عمل نکرد و خود را در دامن آمریکا و غرب انداخت. یکی از مهمترین عوامل فروپاشی شوروی سیاست‌های میخائیل گورباچف بود. آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی با برنامه‌هایی که از سوی غرب به او دیکته شده بود راه فروپاشی را هموارتر کرد در کنار آن حضور یلتسین رئیس جمهور شوروی نیز مزید بر علت شد، هر چند کمونیسم خود در مسیر فروپاشی قرار داشت اما آمریکا این راه را برای نابودی و تجزیه شوروی مهیا ساخت. میخائیل گورباچف، آخرین رهبر شوروی از سال ۱۹۸۵، به ظاهر با هدف نجات نظام کمونیستی دست به دو اصلاحات بزرگ گلاسنوست و پروستریکا زد که جایگزینی برای آن از سوی گورباچف جز سرمایه داری غربی در نظر گرفته نشده بود باعث سرعت بیشتر فروپاشی شد. به واقع گورباچف با تبعیت از آمریکا و توصیه‌ها و نسخه‌هایی که ایالات متحده تجویز می‌کرد هدف آمریکا برای نابودی یک رقیب بزرگ و قدرتمند را راحت کرد.

ایجاد دوگانه، تقابل و تضاد بین توانمندی موشکی و مردم که از سوی محمد جواد ظریف پیگیری می‌شود و رسانه‌های همسو نیز به آن دامن می‌زنند، چه هدفی را دنبال می‌کند جز آن که به تضعیف ایران می‌انجامد؟ دنیای امروز دنیای اقتدار است، دنیای موشک است که بخش مهمی از آن را توان نظامی تشکیل می‌دهد که استقلال سیاسی و اقتصادی کشورها را محقق می‌سازد و در این میان اراده دولتمردان نیاز است تا از این امنیت ایجاد شده برای بهره گیری از ظرفیت‌های داخلی و توان خارجی برای حل مشکلات کشور بهره گیرند و دست از رویاپردازی حل مشکلات با دل بستن به سلطه گرانی که هیچ پایبندی به تعهداتشان ندارند، بردارند.

تاریخ را درست به مردم بازگو کنید، فروپاشی شوروی ربطی به موشک نداشت. غش کردن گورباچف در دامن آمریکا عامل اصلی فروپاشی بود. آیا برخی می‌خواهند نقش گورباچف را در ایران بازی کنند؟»

******

چرا شمخانی پرونده هواپیمای اوکراینی را باز کرد؟

روزنامه سازندگی نوشت:

پس از گذشت حدود ۶ سال از سقوط تلخ هواپیمای اوکراینی در آسمان تهران، روایت تازه‌ای از چگونگی مطلع شدن حسن روحانی، رئیس‌جمهور وقت از حادثه از زبان علی شمخانی، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی منتشر شده است؛ روایتی که در ظاهر قصد روشنگری دارد اما در عمل بیشتر به بازتعریف یک پرونده بسته می‌ماند. شمخانی در سخنان اخیر خود مدعی شده است که حسن روحانی، رئیس‌جمهور وقت از همان ساعات اولیه از ماجرا آگاه بوده و با وجود این اطلاع سه روز سکوت کرده تا شورای عالی امنیت ملی تصمیم به اطلاع‌رسانی بگیرد. در مقابل، محمود واعظی، رئیس‌ دفتر روحانی، در شرح آن روزها گفته است که «رئیس‌جمهور صبح جمعه از حادثه باخبر شد و همان روز دستور داد، حقیقت هرچه سریع‌تر اعلام شود».

نکته پرسش‌برانگیز، زمان انتشار این سخنان است. چرا شمخانی با وجود گذشت سال‌ها از آن حادثه، اکنون تصمیم گرفته، جزئیاتی را مطرح کند که می‌داند بازتاب سنگینی خواهد داشت؟ پاسخ احتمالی را باید در شرایط کنونی سیاست داخلی جست‌وجو کرد. در ماه‌های اخیر، فضای سیاسی کشور شاهد بازآرایی قدرت میان جناح‌های مختلف بوده و شمخانی نیز پس از کناره‌گیری از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در موقعیتی تازه قرار گرفته است. طرح چنین روایتی می‌تواند در ظاهر نوعی روشن‌سازی تاریخی تلقی شود اما در عمل، نشانه‌ای از یک جابه‌جایی روایی است؛ تلاشی برای کاستن از بار مسئولیت نهادی که در آن زمان تحت ریاست او بوده است.

حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی فقط یک تراژدی انسانی نبود؛ آزمونی برای صداقت و شفافیت ساختار تصمیم‌گیری کشور بود. سه روز تأخیر در اعلام علت واقعی سقوط به اعتماد عمومی ضربه‌ای سنگین وارد کرد. در آن مقطع، شورای عالی امنیت ملی، ستاد کل نیروهای مسلح و دولت هر کدام نقش و مسئولیتی در روند اطلاع‌رسانی داشتند. اگر اکنون یکی از ارکان آن شورا می‌گوید، رئیس‌جمهور از روز نخست در جریان بوده، معنایش این است که تصمیم به تأخیر، تصمیمی جمعی و در سطح کلان بوده است. روایت شمخانی در واقع حلقه‌ای از همان چرخه‌ قدیمی انتقال مسئولیت است؛ چرخه‌ای که هر بار در مواجهه با بحران‌ها تکرار می‌شود و در نهایت، پاسخ روشنی به افکار عمومی نمی‌دهد. شمخانی در روایتش کوشیده است تا با تمرکز بر نقش روحانی، خود را از بار آن تصمیم سنگین جدا کند، در حالی که جایگاه حقوقی او در همان زمان به هیچ‌وجه این امکان را نمی‌داد.

سکوت سه ‌روزه‌ پس از سقوط هواپیمای اوکراینی به یکی از مباحث ماندگار تاریخ سیاسی ایران بدل شد. در آن سه روز، دولت و رسانه‌های رسمی تلاش کردند، فرضیه نقص فنی را تقویت کنند، در حالی که بسیاری از خانواده‌های قربانیان و کارشناسان مستقل، نشانه‌هایی از اصابت موشک را مطرح می‌کردند. وقتی در نهایت سپاه مسئولیت شلیک را پذیرفت، افکار عمومی نه‌فقط از خطای انسانی بلکه از پنهان‌کاری سیستماتیک خشمگین شد. حالا روایت تازه شمخانی با بیان اینکه روحانی از ابتدا از واقعیت باخبر بوده عملا آن خشم را دوباره زنده می‌کند و گویی می‌خواهد نشان دهد، بی‌اعتمادی آن روزها بی‌دلیل هم نبوده است. اما در این میان غایب بزرگ ماجرا همچنان خود شمخانی است، کسی که باید توضیح دهد در جایگاه دبیری نهادی که مسئول امنیت ملی کشور است، چه نقشی در تصمیم‌سازی یا تأخیر اطلاع‌رسانی داشته است.

******

بازگشت همتی؟

سایت رجانیوز نوشت:

شنیده‌ها حاکی از آن است که پزشکیان قصد دارد مهدی سنایی و عبدالناصر همتی را به‌عنوان سفرای جمهوری اسلامی در روسیه و ایتالیا منصوب کند. انتشار این خبر در حالی صورت گرفته است که سنایی یک دوره شش ساله سفارت روسیه را در کارنامه خود دارد.

علی‌رغم آن‌که مشخص نیست پس از سنایی چه کسی جایگزین او در معاونت سیاسی ریاست جمهوری خواهد شد؛ اما پرسش اصلی این‌جاست که او با اتکا به چه دستاوردی در مدت زمانی طولانی سفارت خود در مسکو برای بار دوم به این سمت منصوب خواهد شد؟ به استناد آمار، دوره ۸ ساله ریاست جمهوری حسن روحانی از ضعیف‌ترین مقاطع زمانی روابط میان تهران-مسکو ارزیابی می‌شود و مشخص نیست که مهدی سنایی بعنوان متولی سابق سفارت ایران در این کشور قرار است چه تحولی در روابط دوجانبه با روسیه ایجاد کند؟ آیا محفل تصمیم‌گیران سیاست‌خارجی دولت پزشکیان بنا دارند تا در را بر همان پاشنه زمان روحانی بچرخانند و روابط استراتژیک امروز جمهوری اسلامی با روسیه را به همان وضعیت بی‌رونق دولت دوازدهم بازگردانند؟

از سوی دیگر عبدالناصر همتی نیز سوابق قابل دفاعی در حوزه‌های مدیریتی پیشین خود نداشته است. کارنامه همتی در وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سفارت چین با هیچ دستاورد  قابل بحثی همراه نبوده است. قابل ذکر است که همتی در اواخر سال گذشته بعلت ناتوانی در کنترل تورم و نرخ فزاینده ارز، توسط نمایندگان مجلس از سمت خود برکنار شد.

اخبار موجود از انتصابات قریب‌الوقوع همتی و سنایی در کنار اعطای استوارنامه‌های سفارت چین و بنگلادش به رحمانی فضلی و رحیمی جهان‌آبادی مشخص می‌کند که وضعیت امیدوارکننده نیست.  در حالی که سفرای ایرانی باید در صف اول فضاگشایی برای دور زدن تحریم‌ها، گسترش دایره تعاملات بین‌المللی و تحکیم وحدت با شرکای استراتژیک قرارداشته باشند؛ اما متاسفانه نگاه موجود به ماهیت سفارتخانه و سفیر در دولت چهاردهم افق امیدوارکننده‌ای از طرح پزشکیان و تصمیم‌سازان سیاست‌خارجی او ترسیم نمی‌کند. 

******

روحانی همچنان از لزوم مذاکره می‌گوید

حسن روحانی، رئیس دولت اعتدال در دیدار اخیری که با استانداران دولت‌های یازدهم و دوازدهم داشته باز هم از لزوم مذاکره و تعامل با جهان گفته؛ آن هم پس از جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران و کلید‌زدن مکانیسم ماشه توسط اروپایی‌ها! وی همچنین نیش و کنایه‌هایی همیشگی‌اش را هم نصیب مجلس کرده است. بخش‌هایی از اظهارات وی به شرح زیر است:

* ما باید کاری کنیم که برگردیم به قدرت بازدارندگی. در بخش نظامی، در بخش اطلاعاتی و یک بخش دیگر هم که به نظر من مهم است و آن بخش دیپلماسی و سیاست خارجی است. درست است که مذاکره الان سخت‌تر و مشکل‌تر شده و پیدا کردن راه یک مقدار پیچیده است ولی به هر حال نمی‌توانیم بگوییم ما در شرایط فعلی نمی‌توانیم با دنیا مذاکره کنیم. این حرف درست نیست که یا جنگ است یا تسلیم. این دوگانه غلطی است که یا باید بجنگیم و اگر نجنگیم باید تسلیم شویم. ما می‌توانیم هم نجنگیم هم تسلیم نشویم و راه دیگری را پیدا کنیم، یعنی راه تعامل را پیدا کنیم، در پی بحث برد - برد باشیم که اساس سیاست خارجه و توافقات خارجی دولت تدبیر و امید بود. امروز هم امکان‌پذیر است که با دنیا مذاکره و مسائل‌مان را با دنیا حل کنیم البته کمی پیچیده و سخت است.

* همه می‌دانند که در مذاکره با دیگر کشورها هیچ‌وقت به هدف صد درصد خود نمی‌رسید طرف مقابل هم به هدف صد درصد نمی‌رسد، اگر شما بخواهید به صد درصد برسید یعنی مذاکره بی‌مذاکره. یعنی همان کاری که دولت قبل از ما انجام می‌داد که دنبال صد درصد بود و به هیچ کجا نرسیدند و مرتب قطعنامه علیه کشور گرفتند. اگر کشور مقابل هم بخواهد به صد درصد برسد او هم راه به جایی نمی‌برد. ما باید صد درصد را قبول کنیم که به ۸۰ یا۷۰ درصد می‌رسیم، او هم باید قبول کند به جای صد درصد به ۳۰ یا ۴۰ درصد می‌رسد.

* ما باید در برابر ملت تواضع کنیم و سر فرود بیاوریم. حالا می‌گویند فلان چیز، فلان مسأله را مجلس تصویب کرده است. مگر مجلس رأی چند درصد مردم را دارد؟ حالا اگر رأی هم داشته باشند. کار آن‌ها هم قانونی باشد. اگر یک موضوعی برای ما روشن باشد که ۸۰ درصد مردم مخالف آن هستند، قانونگذاری در مقابل نظر ۸۰ درصد مردم یعنی چه؟ این که قانون نیست. اصلاً وقتی یک چیزی را ۹۰ درصد مردم مخالفند، می‌شود بگوییم چون در مجلس رأی داده و شورای نگهبان هم امضا کرده پس همه باید مطیع باشند؟ چه ارزشی دارد کار شما؟ بله یک وقتی است که ۵۰ درصد این طرف ۵۰ درصد آن طرف، حتی ۴۰ درصد این طرف، ۶۰ درصد آن طرف هستند قابل قبول است اما اگر ۹۰ درصد این طرف و ۱۰ درصد آن طرف هستند، اینکه قانون نمی‌شود. البته ظاهرش نمی‌توانیم ایراد بگیریم. به ظاهر قانونی است چون مجلس رأی داد و شورای نگهبان امضا کرده، بله ظاهرش قانونی است اما روح آن هم قانونی است؟! مثل یک گردویی است که مغزش فاسد است و پوستش خیلی قشنگ است ولی وقتی باز می‌کنید مغزی وجود ندارد.

******

برای توجیه ادامه حضور افاغنه در ایران، پای قرآن را وسط نکشید

روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی به انتقاد از سیاست‌های کشور درباره اتباع غیرمجاز پرداخت و نوشت:

استفاده ابزاری از مفاهیم ناب و متعالی اسلامی، این روز‌ها به حرکتی ناشیانه توسط افرادی که می‌خواهند اتباع افغانستانی را به هر شکل که شده در ایران ماندگار کنند تبدیل شده است. این افراد که معلوم نیست دچار توهم شده‌اند یا اهداف خاصی را دنبال می‌کنند، از عنوان ارزشمند «امت‌گرائی» برای توجیه نقطه نظر خود استفاده می‌کنند و ذیل این عنوان تلاش فوق‌العاده‌ای برای جلوگیری از اخراج اتباع غیرمجاز از یکطرف و صاحب حق جلوه دادن آنها جهت اقامت در ایران و برخوردار شدن از انواع امتیازات از طرف دیگر، به عمل می‌آورند.

علاوه بر این، با روشی بسیار ناشیانه به بعضی آیات قرآن کریم متوسل شده و با تفسیر غلط آیات، درصدد موجه جلوه دادن تفکر انحرافی خود برمی‌آیند. متأسفانه این افراد که بعضی از آنها در کسوت روحانیت نیز هستند، مطالب نادرست خود را در قالب «کلیپ» در سطح گسترده‌ای منتشر می‌کنند که پیداست از حمایت محافل مخفی صاحب امکانات وسیع مادی برخوردارند.

آنها می‌گویند مکتب اسلام مرز نمی‌شناسد و تمام مسلمانان از هر نقطه جهان که باشند اعضای امت اسلامی هستند و به هر کشور اسلامی بروند آنجا وطنشان محسوب می‌شود و کسی حق ندارد آنها را از اقامت در جایی که مایل هستند منع کند. این مغالطه آشکار برای اینست که این افراد می‌خواهند نتیجه بگیرند اتباع افغانستان باید بدون محدودیت به ایران سرازیر شوند و در هر نقطه از ایران که بخواهند و تا هر زمان که اراده کنند بمانند و براساس مساوات اسلامی از تمام امتیازات نیز برخوردار باشند.آیه شریفه «یا اَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَی وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوباً وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أکْرَمَکُمْ عِنْدَ‌الله اَتْقَاکُمْ» (سوره حجرات، آیه ۱۳) را نیز پشتوانه ادعای خود قرار می‌دهند و نتیجه می‌گیرند ما باید درصدد تشکیل امت اسلامی باشیم و برای رسیدن به این آرمان، باید مرز‌ها را نادیده بگیریم و به نظریه «جهان‌وطنی» برسیم.

مطرح کنندگان این ادعا اگر اهل سواد قرآنی و دارای بینش دینی و اجتماعی باشند، قطعاً با این واقعیت آشنا هستند که شکل‌گیری «امت اسلامی» و تحقق آرمان وحدت امت به هیچ وجه با وجود کشور‌های مختلف با مرز‌های مشخص و مقررات و قوانین اختصاصی هر کشور منافاتی ندارد. تمام مسلمانان می‌توانند از هر ملت و قوم و رنگ و مذهب و گرایش که باشند در تفکر وحدت امت اسلامی شریک و همراه و همدل باشند و در عین حال به قوانین و مقررات کشور‌های خود و سایر کشور‌ها پای‌بندی نشان بدهند. آیه شریفه‌ای که می‌فرماید شما را زن و مرد آفریده‌ایم و به ملت‌ها و قبیله‌ها تقسیم کرده‌ایم تا با همدیگر تعامل داشته باشید و گرامی‌ترین‌هایتان باتقواترین‌هایتان هستید، اولاً درصدد اعلام فضیلت معنوی شخصی انسان‌هاست و ثانیاً دارای هیچ نکته‌ای که به معنای نفی مرز‌ها و مقررات کشور‌ها باشد نیست.

کسانی که با استناد به این آیه و رفتن زیر پرچم «امت اسلامی» مرتکب مغالطه بزرگ جایز دانستن ورود بی‌حساب و کتاب اتباع افغانستانی به ایران هستند در خوشبینانه‌ترین فرض می‌توان آنها را دچار توهم دانست هرچند در میان آنان افرادی هم وجود دارند که می‌خواهند با این قبیل مغالطه‌ها تشکیلات سازمان ملی مهاجرت را با ساختاری به تصویب مجلس شورای اسلامی برسانند که ایران به جولانگاه اتباع افغانستانی تبدیل و هویت ایران و ایرانی بطور کلی نابود شود.

سؤال مهمی که این مغالطه‌گران باید به آن پاسخ بدهند اینست که آیا حکومت خودخوانده طالبان در افغانستان و سایر دولت‌ها به ایرانیان اجازه نادیده گرفتن مرز‌ها و مقررات کشور‌های خود را می‌دهند که شما این پیشنهاد خلاف عقل و منطق را به دولت ایران می‌دهید؟! این البته جدای از عوارض منفی امنیتی، اجتماعی، اخلاقی، اقتصادی و… است که مثنوی هفتاد من کاغذ شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۰۴۴۳۳۸۲۰:۳۷:۱۱ ۱۴۰۴/۷/۲۲
همش خیمه شب بازی و آزادی اسرا برای کاهش فشار داخلی روی نتانیاهو بود ....رژیم صهیونیستی به بهانه عدم تحویل چند جسد اسیر صهیونیست، کارشکنی‌های گسترده‌ای را در توافق غزه مبنی بر کاهش گسترده کمک‌ها و عدم گشودن گذرگاه رفح آغاز کرده است.شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی نقل کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی توصیه‌های دستگاه امنیتی این رژیم در مورد کاهش کمک‌ها و عدم گشودن گذرگاه رفح را تایید کرده است.
ناشناس۴۰۴۴۳۸۷۲۱:۵۶:۲۱ ۱۴۰۴/۷/۲۲
حرف ظریف خنده دار است مثل اینکه بگوئیم اب و برق و گاز مهم هستند اما مردم مهم تر هستند ! یعنی طرف نمی داند که اب و برق و گاز برای رفاه مردم است و موشک ها برای تامین امنیت مردم مهم و ضروری است ؟!
ناشناس۴۰۴۴۴۰۸۲۲:۲۵:۲۹ ۱۴۰۴/۷/۲۲
مذاکره در مورد برنامه موشکی و پهپادی و خلع سلاح کشور مطالبات نتانیاهو و ترامپ است غربگداها چرا خواسته های دشمن را مطرح می کنند ؟!
ناشناس۴۰۴۴۵۸۲۰۷:۴۸:۴۷ ۱۴۰۴/۷/۲۳
محمد جواد ظریف درست می گوید.
ناشناس۴۰۴۴۶۰۹۰۸:۱۸:۴۵ ۱۴۰۴/۷/۲۳
حسن روحانی، ناطق نوری و آخوندی هم درست می گویند.
ناشناس۴۰۴۴۶۴۶۰۹:۰۲:۳۴ ۱۴۰۴/۷/۲۳
ظریف درست نمی گوید مذاکره در مورد موشک سبب تضعیف و تجزیه کشور می شود .
ناشناس۴۰۴۴۷۰۴۰۹:۳۳:۲۹ ۱۴۰۴/۷/۲۳
تفکر کسانی که بدنبال مذاکره موشکی و نظامی و خلع سلاح ایران هستند برای کشور خطرناک است.
ناشناس۴۰۴۴۷۳۱۰۹:۵۲:۲۴ ۱۴۰۴/۷/۲۳
حسین فریدون و مهدی اخوندی و مهدی جهانگیری و مهدی هاشمی غلط می گویند.
ناشناس۴۰۴۴۵۸۵۰۷:۵۳:۲۵ ۱۴۰۴/۷/۲۳
ایران چه سودی از عدم رابطه با آمریکا در این چند دهه برده است؟
ناشناس۴۰۴۴۶۷۷۰۹:۲۲:۰۶ ۱۴۰۴/۷/۲۳
در دوران هاشمی رفسنجانی آمریکا دو بار دست رد به سینه حسن نیتی که ایران نشان داده بود زد در دوران خاتمی هم دو بار در زمان روحانی یک بار در زمان پزشکیان هم یک بار
ناشناس۴۰۴۴۷۰۸۰۹:۳۵:۱۱ ۱۴۰۴/۷/۲۳
در شرایطی که دور تا دور کشور را پایگاههای نظامی دشمن فرا گرفته هرکس حرف از مذاکره در مورد موشک بزند یا خائن است یا جاهل !
ناشناس۴۰۴۵۴۹۲۰۸:۱۰:۳۲ ۱۴۰۴/۷/۲۴
اگر سیاست التماسی اصلاح طلبان نبود مشکل ایران و غرب حل میشد اصلاحات دنبال منافع ملی نیست دنبال اسم حزبش هست ولی ۹۰,/,دیگر منافع ملی و حاکمیت ایران براشون مهم هست تا زمانیکه زانو زدنها و خیانت در کار باشد موفق نمی شویم اسرائیل علنی از اصلاحات بنام نیروهای خودی نام می برد
ناشناس۴۰۴۵۴۸۷۰۸:۰۳:۱۲ ۱۴۰۴/۷/۲۴
برخی اصلاح طلبان دو پهلو حرف میزنند سیاست برد برد روحانی را دیدیم که آمریکا ۱۰۰/, در صد برد و ایران ۲۰۰/,درصد باخت با هنر ظریف
ناشناس۴۰۴۵۶۱۲۱۰:۵۹:۴۰ ۱۴۰۴/۷/۲۴
تو سیاست بلدی یا دکتر ظریف؟
ناشناس۴۰۴۴۳۹۴۲۲:۰۳:۱۸ ۱۴۰۴/۷/۲۲
تندروهای غربگدا که مواضع شون با امریکا و اسرائیل همسو و هماهنگ است با اونها منافع مشترک دارند.
ناشناس۴۰۴۴۵۸۶۰۷:۵۶:۳۲ ۱۴۰۴/۷/۲۳
کاسبان و سو استفده کنندگان از تحریم ها همواره در راه مذاکره و گفتگو با کشورهای غربی به ویژه آمریکا سنگ اندازی کرده اند.
ناشناس۴۰۴۴۶۴۴۰۹:۰۰:۰۷ ۱۴۰۴/۷/۲۳
کاسبان تحریم همان تندروهای غربگدا هستند که در سال 88 گرای تحریم به دشمن می دادند.
ناشناس۴۰۴۴۶۵۷۰۹:۰۸:۴۶ ۱۴۰۴/۷/۲۳
اول بگو مذاکره بابت چی!!!!!
ناشناس۴۰۴۵۵۴۹۰۹:۴۴:۵۶ ۱۴۰۴/۷/۲۴
خوب آمریکا آمد بمبارانت کرد... اینجا که آلبانی نیست اینجا ایرانه افهم
ناشناس۴۰۴۴۴۲۳۲۲:۴۸:۱۴ ۱۴۰۴/۷/۲۲
ظریف و روحانی پاسخگو باشند چرا برجام چالش هسته ای ایران با غرب را به چالش موشکی و نظامی تعمیم و گسترش داد ؟!
ناشناس۴۰۴۴۶۱۱۰۸:۲۱:۰۸ ۱۴۰۴/۷/۲۳
نماینده هایی که همتی را استیضاح و او را به خاطر بالا رفتن نرخ ارز از وزارت پایین کشیدند، چرا اکنون که نرخ ارز دوباره اوج گرفته است، ساکتند؟
ناشناس۴۰۴۴۷۲۶۰۹:۴۹:۳۷ ۱۴۰۴/۷/۲۳
اگر همتی برکنار نشده بود الان قیمت ارز 200 هزار تومان بود او از عمد قیمت ارز را گران می کرد.
ناشناس۴۰۴۴۷۹۳۱۰:۲۹:۵۴ ۱۴۰۴/۷/۲۳
نرخ دلار در آن زمان همتی کاذب بالا رفت به خاطر سیاستی که وزارتخانه در پیش گرفته بود الان کاذب نیست و فرقش همین هست
ناشناس۴۰۴۵۷۰۲۱۳:۴۵:۵۵ ۱۴۰۴/۷/۲۴
نرخ دلار از رمان رئیسی تاج گرفت
ناشناس۴۰۴۴۴۲۸۲۲:۵۴:۱۵ ۱۴۰۴/۷/۲۲
برخی با ساده لوحی هرچه تمام تر ماشه را بدست دشمن دادند حالا میگن باید در مورد موشک مذاکره کنیم !!!
ناشناس۴۰۴۴۴۷۹۰۰:۴۹:۱۲ ۱۴۰۴/۷/۲۳
اولا فعال شدن ماشه تقصیر دوستان شماست که با کمک آمریکا و رژیم اسرائیل ، برجام را زمین زدید. ثانیا فعال شدن ماشه یا اسنپ بک موجب برگشت تحریم‌های سازمان ملل شد که برجام مانعش شده بود. تحریم‌هایی که حاصل قطعنامه‌های سازمان ملل علیه ایران بود.
ناشناس۴۰۴۴۶۴۳۰۸:۵۷:۵۵ ۱۴۰۴/۷/۲۳
اولا اون کسانی که میگفتند امضاء جان کری تضمین است!!! باعث نابودی برجام شدند زیرا برجام ضمانت اجرایی نداشت ثانیا ملت ایران بعد از امضای برجام به مدت 10 سال تحریمهای امریکا و اتحادیه اروپا را تحمل کرد که حتی از محتوای قطعنامه های پیشین نیز سنگین تر بود.
ناشناس۴۰۴۴۶۷۲۰۹:۱۸:۲۰ ۱۴۰۴/۷/۲۳
اروپا در هر صورت مکانیسم ماشه را اجرا می کرد آژانس 15 بار گزارش داد ایران به تعهدات خود عمل کرده ولی غرب به تعهدات خود عمل نکرد شما از این بدعهدها انتظار چه کاری داشتید؟
ناشناس۴۰۴۴۷۰۹۰۹:۳۵:۱۸ ۱۴۰۴/۷/۲۳
برجام که دودستی نگه داشته بودید چه در دوسال که آمریکا خارج نشده بود ولی نصف تعهدات را انجام نمیدادند ولی شما کامل اجرا می کردید و بعد خروج آن شیطان هم باز توازن درست نمی کردید چه برسد به این که برجام و مذاکره همگی خیانت در قبال این کشور بود و دست دشمن را در کشور باز کرد که فضولی کنند و فشار بیشتر بیاورند
ناشناس۴۰۴۵۹۲۹۲۰:۴۵:۴۵ ۱۴۰۴/۷/۲۴
حالا شما بفرمایید ماچکاری انجام دهیم
محمود۴۰۴۵۵۱۷۰۹:۱۹:۱۸ ۱۴۰۴/۷/۲۴
افراد نفوذی هستپد این رابطه ایجادشده نیم بند با روسیه را این ادم خراب میکند همتی که اصلا تکلیفش معلوم است.
ناشناس۴۰۴۴۳۷۰۲۱:۲۸:۱۳ ۱۴۰۴/۷/۲۲
طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور توسط نمایندگان مجلس کلید خورده است
ناشناس۴۰۴۴۶۱۶۰۸:۲۴:۰۳ ۱۴۰۴/۷/۲۳
استیضاح همتی یک اقدام سیاسی از طرف تندروهای اصولگرا بود.
ناشناس۴۰۴۴۸۹۲۱۱:۵۵:۰۷ ۱۴۰۴/۷/۲۳
هر کس دیگه ای مثل همتی دلار رو بالا می برد انتقاد می کردین ولی امان از تعصب و جناح بازی که باعث میشه از همتی دفاع کنین
Xc۴۰۴۵۷۵۲۱۴:۵۲:۱۹ ۱۴۰۴/۷/۲۴
چرا در زمان دولت های دیگه و ادم های دیگه استیضاح خبری نبود؟ فقط همتی ؟
ناشناس۴۰۴۴۹۱۲۱۲:۱۲:۰۵ ۱۴۰۴/۷/۲۳
استیضاح و برکناری همتی اقدام درستی بود.
ناشناس۴۰۴۴۳۷۳۲۱:۳۹:۴۶ ۱۴۰۴/۷/۲۲
غربگدا کاریش نمی شود کرد...
ناشناس۴۰۴۴۳۹۰۲۱:۵۸:۲۶ ۱۴۰۴/۷/۲۲
ادبیات وقیحانه ترامپ و نتانیاهو نشان داد که حضور نیافتن پزشکیان یا عراقچی در اجلاس شرم الشیخ کار درستی بود.
ناشناس۴۰۴۴۳۹۲۲۲:۰۱:۳۷ ۱۴۰۴/۷/۲۲
روحانی و ظریف فعلا در مورد خروج بی هزینه ترامپ از برجام و اسنپ بک و ماشه و تحریمهای دوبله و سوبله بعد از برجام پاسخگو باشند بعدا در مورد مذاکره مجدد فکر می کنیم !
ناشناس۴۰۴۴۳۹۷۲۲:۰۶:۲۳ ۱۴۰۴/۷/۲۲
ظریف باید بداند موشک ها ابزار دفاع از مردم و کشور در مقابل متجاوز است بحث موشکی بحث امنیت ملی ما است و قابل مذاکره و معامله نیست.
ناشناس۴۰۴۴۳۹۸۲۲:۰۹:۱۷ ۱۴۰۴/۷/۲۲
اتحاد جماهیر شوروی وقتی دچار فروپاشی و تجزیه شد که گورباچف با غرب توافق کرد غربگداها چرا بدنبال مذاکره موشکی و تضعیف و تجزیه کشورند ؟!
ناشناس۴۰۴۴۴۴۵۲۳:۳۷:۱۰ ۱۴۰۴/۷/۲۲
در راس هم می‌آورند
ناشناس۴۰۴۴۴۰۲۲۲:۱۵:۰۶ ۱۴۰۴/۷/۲۲
اقای روحانی و ظریف تشدید تحریمها و فشار حداکثری دشمن و ماشه و دلار 110 هزار تومانی و سکه 110 میلیونی و برنج 400 هزار تومانی حاصل دیپلماسی التماسی شما در 10 سال گذشته است چرا عبرت نمی گیرید ؟!
ناشناس۴۰۴۴۴۱۱۲۲:۲۸:۰۸ ۱۴۰۴/۷/۲۲
ظریف و روحانی باید بدانند که با مذاکره درباره مسائل موشکی و نظامی و خلع سلاح کشور به سرنوشت لیبی و سوریه و اوکراین دچار می شویم وقتی رهبری می فرمایند مسیر مذاکره با دشمن بن بست هی مذاکره مذاکره نکنند.
ناشناس۴۰۴۴۴۲۶۲۲:۴۹:۴۲ ۱۴۰۴/۷/۲۲
درس عبرت برجام این بود که هرگز نباید به مذاکره و تعامل با دولتهای بدعهد و خبیث اعتماد کنیم.
ناشناس۴۰۴۵۸۷۰۱۷:۵۲:۱۱ ۱۴۰۴/۷/۲۴
الآن ضریف چه کار ست توایران بااون همه افتضاحات که برآوردن توکشورچراجلواینارانمی گیرید
ناشناس۴۰۴۴۵۵۹۰۶:۵۸:۵۹ ۱۴۰۴/۷/۲۳
جناب عبدی، مذاکره ای که طرف از پیش نتیجه آن را به نفع خودش تعیین کرده مذاکره نیست خفت است شما اصلاح طلبان هم بهتر است با توجه به تحمیل مسایلی چون تحریم و برجام به ملت ایران خاموش شوید و از خداوند به خاطر اعمال و حرفهایتان طلب مغفرت کنید.
ناشناس۴۰۴۴۵۸۹۰۸:۰۰:۱۸ ۱۴۰۴/۷/۲۳
تو قهرمان ملت ایرانی ای ظریف
ناشناس۴۰۴۴۶۶۹۰۹:۱۴:۰۵ ۱۴۰۴/۷/۲۳
کسی که به دروغ گفت مکانیسم ماشه نیست
ناشناس۴۰۴۵۵۹۵۱۰:۴۷:۵۶ ۱۴۰۴/۷/۲۴
قهرمان غربگرا
ناشناس۴۰۴۵۵۹۸۱۰:۴۸:۴۴ ۱۴۰۴/۷/۲۴
قهرمان غربگرایی
ناشناس۴۰۴۴۵۹۶۰۸:۰۷:۰۳ ۱۴۰۴/۷/۲۳
جناب عبدی ، سازمان ملل را با شرم الشیخ یکی نکن . در شرم الشیخ قرار بود صلحی برقرار شود که یک سمتش اسراییل بود که به ایران حمله کرده . ...
ناشناس۴۰۴۴۷۷۳۱۰:۱۶:۲۱ ۱۴۰۴/۷/۲۳
عراق به ما حمله کرده و ۳۰۰ هزار جوان غیور مارو به شهادت رسوند و هزاران نفر دیگه رو معلول و اسیر کرد و خیلی هارو بی خانمان الان رو چه حسابی برادر خطابشون میکنید؟
خسرو۴۰۴۵۴۸۹۰۸:۰۵:۳۴ ۱۴۰۴/۷/۲۴
اسرائیل از قبل انقلاب مسئله اصلی ایران بوده و هست حالا بهانش سر حمله به ایرانه که شرکت نکرده اصلا ایران اسرائيل را به رسمیت نمشناسذ که بخواهد با او سر یک میز بنشیند
ناشناس۴۰۴۴۶۱۷۰۸:۲۴:۴۷ ۱۴۰۴/۷/۲۳
نه اینکه ادبیات کیهان خیلی فاخر است .
ناشناس۴۰۴۴۶۵۴۰۹:۰۷:۵۸ ۱۴۰۴/۷/۲۳
قابل ذکر است که همتی در اواخر سال گذشته بعلت ناتوانی در کنترل تورم و نرخ فزاینده ارز، توسط نمایندگان مجلس از سمت خود برکنار شد.
ناشناس۴۰۴۴۷۷۱۱۰:۱۴:۱۷ ۱۴۰۴/۷/۲۳
غیر ممکنه کیهان بخونی و خبری از حرفهای ناجور به آمریکا نشنوی بنده قاضی نیستم بفهمم حق با کیه ولی همین کیهان صبح تا شب به ترامپ و امریکا بده و بیراه میگه درسته؟
ناشناس۴۰۴۴۸۱۴۱۰:۴۷:۰۱ ۱۴۰۴/۷/۲۳
قاضی نیستی پس چرا درمورد کیهان قضاوت میکنی ؟ آیا از خودت پرسیدی که چرا کیهان به امریکا به قول خودت بد و بیراه می گوید و آیا تماما حرفهایش را تا به آخر خوانده ای ؟ منطقش را درست متوجه شدی ؟
ناشناس۴۰۴۵۱۸۸۱۷:۴۹:۳۷ ۱۴۰۴/۷/۲۳
نه فقط شماها متوجه میشین خودتونو عقل کل میدونید
ناشناس۴۰۴۴۸۶۴۱۱:۲۸:۴۹ ۱۴۰۴/۷/۲۳
ترامپ چرا صبح تا شب به ایران بد و بیراه میگه ؟!
ناشناس۴۰۴۴۸۱۹۱۰:۴۸:۵۸ ۱۴۰۴/۷/۲۳
یکی از مزایای ترامپ این هست که شما به وقیح بودن سخنان وقیحانه پی بردید. انصافا اگر فقط در یک چیز کم نیاره اون وقیحانه حرف زدن هست.
ناشناس۴۰۴۴۹۴۵۱۲:۵۲:۴۷ ۱۴۰۴/۷/۲۳
دوستان رجانیوز پیشنهادات خود را نفرمودند اگر افراد شایسته ای سراغ دارند معرفی نمایند تا دولت دکتر پزشکیان از وجود آنها بهره ببرد
امید۴۰۴۵۴۲۸۰۳:۰۲:۵۰ ۱۴۰۴/۷/۲۴
چقدر رو دارید شما که قرار بود دولتتون رو کارشناسان تشکیل بدن
زن ایرانی۴۰۴۵۳۸۳۲۳:۱۶:۰۷ ۱۴۰۴/۷/۲۳
عراقچی در این مورد خوب کاری کرد به جلسه مذخرف میمون زشت نرفت غرور ایران وایرانی رو حفظ کرد
مرتضی۴۰۴۵۳۸۹۲۳:۳۲:۴۰ ۱۴۰۴/۷/۲۳
اینهایی که با این حرفها که چرا پزشکیان ویا عراقچی به مسر نرفتن تا ترامپ جلوی دوربین پزشکیان و یا عراقچی بنشینند و ترامپ ایران را مقصر کند تمام ملت ایران بدانند که اینها با اسراعیل وامرایکا بسته بودن تا مردم ایران را تسلیم کنند و حالا که دیدن مردم ایران تسلیم نمیشود میخواهند با آمریکا همکاری میکن و اینها با آمریکا دستشون تو ی کاسه ملت ایران بدانند
ناشناس۴۰۴۵۸۸۴۱۸:۳۳:۵۸ ۱۴۰۴/۷/۲۴
داداش کلی غلط املایی و انشایی داری کمی فکر کن بعد نظر بده با سوات . مسر؟! مصر
ناشناس۴۰۴۵۴۰۳۰۰:۰۵:۰۵ ۱۴۰۴/۷/۲۴
اشتباه بود بنظرم به مهمانی موقعی دعوت میشیم میرفتیم
سهراب۴۰۴۵۴۲۰۰۱:۲۸:۰۲ ۱۴۰۴/۷/۲۴
واقعا متاسفم با اینکه حضرت امام سطح مذاکره با آمریکا را با اعلام مثل صلح گرگ و میش برای فهم غرب زدگان این همه تنزل داد متاسفانه هنوز بعد از اینهمه فجایع و حق کشی و ترور و زورگویی‌ها هنوز عاشق سینه چاک آنها هستند نوکری غرب مگر شاخ و دم دارد همین چیزها است دیگر .
جاوید پوریان۴۰۴۵۴۳۰۰۳:۰۴:۳۷ ۱۴۰۴/۷/۲۴
روی صحبتم با اصولگرایانی است که اصرار شرکت در این خیمه شب بازی اخیر را داشتند. بشنوید وببینید که ترامپ و نتانياهو در این اجلاس راجب ایران که بعد عملیات چکش نیمه شب حسابی کوبیده شد و گفته شد که بعد از کشته شدن حاج قاسم سلیمانی موازنه قدرت تغیر کرد و هزاران بار ایران را ضعیف و مقصر نشان دادند، آیا می‌خواستید بروید و حقارت برایمان سوغاتی بیاورید
هشمت۴۰۴۵۴۳۵۰۳:۱۴:۳۵ ۱۴۰۴/۷/۲۴
تنها چیزی که مستقیم روی زندگی ما تاثیر داره بین همه اخبار ، خبر اخراج افغانی هاست . بقیه اخبار مثل نسیه می مونه در مقابل نقد
مسلمان ایرانی۴۰۴۵۴۳۸۰۴:۳۹:۱۶ ۱۴۰۴/۷/۲۴
کی می خواهندبفهمندغرب معجزه که نمی کندهیچ بلکه شرمطلق است.
ناشناس۴۰۴۵۴۴۲۰۶:۰۱:۳۸ ۱۴۰۴/۷/۲۴
اینهایی که با ادعای پایین بودن آرای نمایندگان مجلس می خواهند اعتبار قوه مقننه را زیر سوال ببرند بدانند که نظریه باصطلاح دمکراسی نه تنها از لحاظ نظری گرفتار تناقض است بلکه عملا در سراسر جهان با تزاحم و ناکامی مواجه می باشد. به گفته استاد شهید مرتضی مطهری دمکراسی( مردمسالاری) راه حق نیست راه حلی نسبی از روی ناچاری است.(قریب به مضمون)
مجتبی۴۰۴۵۴۵۵۰۶:۴۷:۳۳ ۱۴۰۴/۷/۲۴
آمریکا نه تنها با ایران بلکه با دوستان قدیمی خودش هم روراست نیست .حتی آلمانی ها هم به امریکا شیطان بزرگ گفتند.امریکا فقط با صهیونها که فرزند نامشروع خودش است روراست است .آقایان غربگرا دوستی با شیطان هزینه اش بیشتر است.....
محمد۴۰۴۵۴۶۹۰۷:۲۶:۰۹ ۱۴۰۴/۷/۲۴
اقتدار وابهت سیاسی ایران در عدم شرکت در جلسه شرم الشیخ ستودنی است ...‌‌ خوب شد شرکت نکردیم اقتدار باید حفظ شود
یا الله۴۰۴۵۴۹۳۰۸:۱۰:۵۰ ۱۴۰۴/۷/۲۴
مرگ بر آمریکا لعنت بر آمریکا مرگ بر اسرائیل لعنت بر اسرائیل
ناشناس۴۰۴۵۵۰۲۰۸:۲۴:۱۱ ۱۴۰۴/۷/۲۴
درود بر عراقچی با موضع سالم ودرستش .
ع ج ط۴۰۴۵۵۱۸۰۹:۲۰:۰۰ ۱۴۰۴/۷/۲۴
کسانی که حرف ازحضوردرشرم الشیخ میزدندبایدبفهمندالف بای سیاست نمدانند،این تراژدی ترامپ بودهرکسی رابه نوعی تحقیرکرد،احسن به رئیس جمهورووزیرخوارجه برای حفظ عزت ایران
ناشناس۴۰۴۵۵۲۲۰۹:۲۶:۲۲ ۱۴۰۴/۷/۲۴
ترامپ عین جبارسینگ هست . مزاکره ممنوع .
ناشناس۴۰۴۵۵۸۳۱۰:۲۵:۳۵ ۱۴۰۴/۷/۲۴
باید شرکت میکردن البته صحبت در این خصوص زیاد است ...
سید۴۰۴۵۵۹۷۱۰:۴۸:۳۸ ۱۴۰۴/۷/۲۴
آقایان مگر ترامپ با پوتین درآلاسکا دیدار نکرد نتیجه چه شد نابودی روسیه ..
سید۴۰۴۵۶۰۴۱۰:۵۲:۰۴ ۱۴۰۴/۷/۲۴
آقای عراقچی درسیاست از کل ل اصلاح طلبان قوی تراست
سرباز وطن۴۰۴۵۶۱۴۱۱:۰۲:۰۵ ۱۴۰۴/۷/۲۴
پزشکیان وعراقچی اگه یک کار درست انجام دادند همین عدم شرکت در جلسه شرم الشیخ بود مگه متلکهای ترامپ شما را هم قلقل میده
یاس۴۰۴۵۶۲۹۱۱:۲۱:۳۹ ۱۴۰۴/۷/۲۴
اتفاقا ایران کار خیلی خوبی کرده در شرم الشیخ شرکت نکرده.واقعا جز تحقیر و توهین هیچی نصیب ایران نبود
ناشناس۴۰۴۵۶۳۶۱۱:۳۴:۲۹ ۱۴۰۴/۷/۲۴
اینکه اصلاح طلبها اعتراض کردند یعنی رفتار،رفتار درستی بوده که صداشون درآمده، البته باید توجه کرد که اصلاح طلبها استاد وارونه زدن هستند و عراقچی هم وزیر اصلاح طلبها هست
علی۴۰۴۵۶۴۰۱۱:۴۹:۳۴ ۱۴۰۴/۷/۲۴
بهترین کار عدم حضور در این جلسه تحقیر آمیز بود. تمام غرب پرستان نوکران آمریکا از این کار درست وزارت امور خارجه سوختند. دمتون گرم ارزش کشور ما را حفظ کردید
حقیقت۴۰۴۵۶۵۹۱۲:۴۳:۴۳ ۱۴۰۴/۷/۲۴
یکنفرنیست به این اصلاح طلبهابگه ماسرمیزمذاکره بودیم که بمباران شدیم ..
عباسی۴۰۴۵۶۷۲۱۳:۱۰:۳۹ ۱۴۰۴/۷/۲۴
آقایون اصلاح طلبان اگرملت ایران نوکری آمریکا را قبول میکردکه اصلا انقلاب نمیکردشاه نوکرخوبی بودبهترازگاوشیرده بود رب پهلویهم همانطور است صفت نوکری همان است که حاظران درشرمالشیخ دیدند پس گردنی هم ترامپ به هرکس زد بگه دست شما ردنکنه قربان
جعفری۴۰۴۵۶۸۱۱۳:۲۱:۳۲ ۱۴۰۴/۷/۲۴
فقط می توان گفت غرب پرستان اصلاحاتی
علی عباسی۴۰۴۵۷۳۰۱۴:۲۶:۱۵ ۱۴۰۴/۷/۲۴
نرفتن به شرم شیخ عاقلانه بود کسانی که نظری غیر ازاین دارند باید بفهمند که میهمانان احترام دارند دیدیم ضایع کردن نمایندگان کشورها توسط یک بی ادب لمپهن
واقعیت۴۰۴۵۷۳۶۱۴:۳۳:۱۰ ۱۴۰۴/۷/۲۴
باسلام فقط باید همین را بگم که بهترین رهبر حکیم و قدرتمند را داریم که هیچ کشوری از این نعمت برخوردار نیست،،واین رفتار حکیمانه رهبریست که مسیر هدایت را به ملت بزرگ ایران نشان می دهد ،ورهبر ما افتخار ماست، ضمنا بعد از رهبری ایران اگه بخواهیم به سه رهبر قدرتمند جهان اشاره کنیم رهبران چین، روسیه وکره شمالی ست و افرادی مثل ترامپ دروغگویی ضعیف و ظالم هستند که در جهان منفورند و به جنگ طلبی و فساد و خونریزی و قتل و عام مشهورند
رضا۴۰۴۵۸۸۲۱۸:۳۱:۴۲ ۱۴۰۴/۷/۲۴
دعوا نکنید مگر میزان رای ملت نیست .برقراری ارتباط با آمریکا را به رفراندم بگذارید مردم خودشان تصمیم بگیرند. اجازه بدهید من شما و همه؛ خودمان تصمیم بگیریم اگر به عقل و شعور خود احترام میگذاریم .
م۴۰۴۵۹۰۲۱۹:۲۹:۵۲ ۱۴۰۴/۷/۲۴
ادبیاتش نشون میده که وعده های کوچک شما دیگه خلاقانه به حساب نمیاد واسه ی ترامپ.
yektanetتریبون

آخرین عناوین