بی‌ثباتی در سیاست‌گذاری آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی هر سال یک ساز جدید؛ بازی با سرنوشت داوطلبان کنکور

گروه فرهنگی الف،   4040709041 ۵۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

کنکور، آزمون سرنوشت‌ساز میلیون‌ها دانش‌آموز، در سال‌های اخیر قربانی بی‌ثباتی شورای عالی انقلاب فرهنگی شده است. تغییرات مداوم در شیوه برگزاری و معیارهای پذیرش، خانواده‌ها را سردرگم و داوطلبان را در فشار روانی و مالی شدید قرار داده است. این بی‌ثباتی آشکار، ضعف کارشناسی و عدم قاطعیت سیاست‌گذاران را نمایان می‌کند.

هر سال یک ساز جدید؛ بازی با سرنوشت داوطلبان کنکور

به گزارش الف، آزمونی که قرار بود معیار شفاف و عادلانه ورود به دانشگاه‌ها باشد، در سال‌های اخیر به نماد بی‌ثباتی و سردرگمی سیاست‌گذاری تبدیل شده است. شورای عالی انقلاب فرهنگی، نهادی که مسئول تعیین چارچوب‌های آموزشی و آزمونی کشور است، با تغییرات مداوم در مصوبات مربوط به کنکور، مسیر دانش‌آموزان و خانواده‌ها را به یک مسیر پرابهام و پراسترس تبدیل کرده است. سالانه بیش از یک میلیون داوطلب در کنکور سراسری شرکت می‌کنند و میلیون‌ها نفر دیگر، خانواده‌ها و مدارس نیز مستقیماً تحت تأثیر تصمیمات این شورا هستند. تغییرات مداوم در قوانین و شیوه برگزاری آزمون، نه تنها برنامه‌ریزی آموزشی و زندگی خانوادگی را مختل کرده، بلکه اعتماد عمومی به نهادهای سیاست‌گذار را نیز کاهش داده است.

در طول پنج سال گذشته، شورای عالی انقلاب فرهنگی بارها شیوه برگزاری کنکور را تغییر داده است. نمونه‌هایی از این تغییرات شامل تصمیم به دو مرحله‌ای کردن آزمون، حذف یا بازگرداندن دروس عمومی، اعمال تأثیر قطعی معدل در رتبه‌بندی و تغییرات در نحوه گزینش رشته‌های دانشگاهی است. به‌عنوان مثال، در سال ۱۴۰۱ مصوبه‌ای مبنی بر تأثیر قطعی معدل تصویب شد، اما تنها یک سال بعد این تصمیم بازنگری شد و دوباره مدل قبلی تأثیر نسبی معدل بازگشت. همچنین در سال ۱۴۰۲ تغییراتی در حذف یا بازگشت دروس عمومی اعمال شد که باعث شد دانش‌آموزان و خانواده‌ها، منابع آموزشی خود را بارها تغییر دهند و برنامه‌ریزی سالانه برای آمادگی آزمون را به‌طور کامل دچار اختلال کند.

این تغییرات پیاپی موجب سردرگمی شدید داوطلبان شده است. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد بیش از ۷۰ درصد داوطلبان و خانواده‌ها در سال‌های اخیر به دلیل تغییرات مداوم، احساس اضطراب و بی‌اطمینانی کرده‌اند و بسیاری از آن‌ها مجبور شده‌اند منابع آموزشی را چند بار تغییر دهند، هزینه‌های مالی سنگینی متحمل شوند و زمان زیادی از برنامه‌ریزی تحصیلی خود را از دست بدهند. این موضوع نشان می‌دهد که تغییرات تصمیم‌گیری‌ها صرفاً یک اختلاف نظری اداری نیست، بلکه پیامدهای ملموس و گسترده‌ای بر زندگی میلیون‌ها نفر دارد.

از دو مرحله‌ای شدن تا پشیمانی: هزینه آزمون و خطا با آینده جوانان

یکی از مهم‌ترین نمونه‌های آزمون و خطا در تصمیمات شورا، مدل دو مرحله‌ای شدن کنکور بود. هدف اولیه این تصمیم، کاهش فشار آزمون و امکان سنجش دقیق‌تر توانایی‌ها اعلام شد. با این حال، اجرای این مدل به دلیل ضعف کارشناسی و تغییرات مکرر، نه تنها فشار داوطلبان را کاهش نداد، بلکه هزینه و استرس آن‌ها را افزایش داد. بسیاری از مدارس و مؤسسات آموزشی مجبور شدند برنامه‌های آموزشی خود را دوباره بازنویسی کنند، و دانش‌آموزان مجبور شدند منابع جدید تهیه کنند یا آزمون‌های آزمایشی متعدد شرکت کنند.

بر اساس گزارش‌های رسمی، در سال ۱۴۰۲ حدود ۱.۱ میلیون داوطلب در کنکور سراسری شرکت کردند و بیش از ۴ میلیون نفر دیگر در خانواده‌ها، مدارس و مؤسسات آموزشی درگیر اثرات تغییرات مکرر بودند. هزینه اقتصادی مستقیم برای خانواده‌ها شامل خرید منابع جدید، کلاس‌های خصوصی و آزمون‌های آزمایشی، به‌طور میانگین به ۵ تا ۷ میلیون تومان برای هر داوطلب رسید. این اعداد تنها بخش مالی ماجرا را نشان می‌دهند؛ فشار روانی و اضطراب تحصیلی، اثرات طولانی‌مدت بر عملکرد تحصیلی و سلامت روان دانش‌آموزان را نیز به همراه داشته است.

این واقعیت نشان می‌دهد که هر تغییر غیرکارشناسی در سیاست‌گذاری کنکور، پیامدهای ملموس و گسترده‌ای دارد و با آینده تحصیلی و حرفه‌ای میلیون‌ها جوان ارتباط مستقیم دارد. زمانی که تصمیمات به صورت آزمون و خطا اتخاذ می‌شوند، داوطلبان و خانواده‌ها نه تنها قربانی بی‌ثباتی، بلکه قربانی عدم برنامه‌ریزی کارشناسی در سطح ملی می‌شوند.

چرا شورا نمی‌تواند یک تصمیم پایدار بگیرد؟

سؤال اصلی این است که چرا شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی‌تواند تصمیمات پایدار و کارشناسی شده‌ای اتخاذ کند؟ پاسخ تا حد زیادی به ضعف نظام تصمیم‌گیری، نبود تحلیل‌های علمی کافی و فشارهای اجتماعی و صنفی بازمی‌گردد. روند تصمیم‌گیری شورا در سال‌های اخیر نشان داده است که بدون بررسی عمیق داده‌ها و مطالعات اثرگذاری، تصمیمات کلان اتخاذ می‌شوند و در مواجهه با فشارها یا نقدها، بارها تغییر می‌کنند.

ضعف در کارشناسی و عدم قاطعیت شورا باعث شده است که تغییرات مداوم در سیاست‌های کنکور، نه تنها راهبرد بلندمدتی برای آموزش عالی ایجاد نکند، بلکه زندگی میلیون‌ها دانش‌آموز را تحت تأثیر مستقیم قرار دهد. این بی‌ثباتی، به‌ویژه برای خانواده‌هایی که سرمایه‌گذاری مالی و زمانی سنگینی روی آموزش فرزندان خود انجام داده‌اند، تبعات جدی دارد و اعتماد عمومی به شورا را به شدت کاهش داده است.

همچنین، عدم تصمیم‌گیری پایدار نشان‌دهنده فقدان یک نظام منسجم برای ارزیابی اثرات تصمیمات است. در حالی که شورا بارها بر لزوم عدالت آموزشی، کاهش فشار داوطلبان و بهبود کیفیت نظام آموزشی تأکید کرده است، عملکرد عملی آن نشان می‌دهد که میان هدف‌گذاری‌ها و اجرای سیاست‌ها فاصله معناداری وجود دارد. این فاصله موجب می‌شود که کنکور، آزمونی که قرار بود معیار شفاف و منصفانه ورود به دانشگاه باشد، به نماد سردرگمی و بی‌اعتمادی در سیاست‌گذاری تبدیل شود.

تغییرات مداوم و بی‌ثبات در مصوبه کنکور، نمونه‌ای آشکار از ضعف کارشناسی و عدم قاطعیت شورای عالی انقلاب فرهنگی است. سالانه بیش از یک میلیون داوطلب و میلیون‌ها نفر در خانواده‌ها و مدارس تحت تأثیر مستقیم این تصمیمات قرار دارند و پیامدهای آن تا سال‌ها ادامه خواهد داشت. بی‌ثباتی در تصمیمات نه تنها عدالت آموزشی را تحت تأثیر قرار داده، بلکه اعتماد عمومی به سیاست‌گذاری‌های کلان کشور را نیز کاهش داده است. تا زمانی که شورا نتواند تصمیمات پایدار، مبتنی بر تحلیل کارشناسی و اثرسنجی دقیق اتخاذ کند، کنکور همچنان قربانی سردرگمی و آزمون و خطای سیاست‌گذاران خواهد بود و زندگی میلیون‌ها جوان و خانواده آن‌ها را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۰۳۴۸۶۳۱۲:۲۴:۲۲ ۱۴۰۴/۷/۹
دقیقا در سال ۷۵ با سرنوشت صدها هزار نفر بازی شد و خیلی ها سرنوشتشون جابجا شد سال ۷۵ اولین سالی بود که نطام جدید کنکور میداد، رتبه اولیه من ۲۵۰۰ منطقه یک اعلام شد ولی طرف یک هفته مجددا بازنگری شد و گفتند چون نطام جدید سال اولش هست کنکور میده ۱۰ درصد به امتیازشون اضافه بشه رتبه من به ۵۰۰۰ رسید حالا با اون رتبه من مکانیک تهران و برق شهرستان قبول میشدم ولی با اون کاری که کردند من معدن شهرستان قبول شدم و علاقه هم نداشتم پول دانشگاه آزاد هم نداشتم و دیگه اصلا مسیر تحصیل رو رها کردم
ناشناس۴۰۳۴۹۸۷۱۴:۳۹:۱۵ ۱۴۰۴/۷/۹
تازه می خواهند از 5 سالگی بچه های مردم وارد کلاس اول شوند! بیش از 4 دهه آزمون و خطا کافی نیست؟
ناشناس۴۰۳۶۰۱۲۰۸:۳۶:۰۵ ۱۴۰۴/۷/۱۱
تحصیلی که فقط پول تو جیب اینهاست چه فایده ای داره کاری کردن به بچه نمیتونین بگیم درس بخون تا کسی بشی
ناشناس۴۰۳۴۸۸۰۱۲:۴۸:۴۹ ۱۴۰۴/۷/۹
هر سال يك ساز جديد ، بازي با سر نوشت داوطلبان كنكور ! ----------------------------------------------------------------------- بازي با سر نوشت داوطلبان كنكور ؟! ....عجب ... هر سال با سر نوشت داوطلبان كنكور بازي مي شود ! ... اين كنكور چه بازي ها كه با سر نوشت داوطلبان نكرده است ؟ « سهميه » ها را عرض مي كتم ... چه استعدادها و نخبه ها و خبره ها را كنار مي زنيم تا آن سهميه دار وارد دانشگاه شود ! البته بايد انصاف داشت در بين سهميه داران هم افراد با استعداد و خبره و لايق كم نيستند ، اما همه اين طور نيستند ! ... جندي قبل كسالتي عارض شد -- اول خدمت تان عرض كنم كه همان طور حافظ شيرازي فرموده : تنت به ناز طبيبان نيازمند مباد وجود نازكت آزرده گزند مباد ! برادرم شما باشي رفتيم دكتر ، جناب دكتر كلي دارو نوشت ، اما افاقه نكرد ... مجبور شديم برويم مركز استان پيش دكتر متخصص تر ! آن دكتر وقتي نسخه داروهاي پزشك قبلي را ديد ، قاه قاه خنديد ، و بعد گفت : اين داروها كي نوشته ؟ عرض كرديم دكتر محل خودمان ! بعد دكتر متخصص سرش را به علامت تاسف تكان داد و مختصر دارويي نوشت كه از بركت دعاي شما رفع كسالت شد بحمد الله ! ... حالا غرض از اين روده درازي ها آن است كه اين كنكور با سرنوشت شايستگان ، نخبه ها ، استعداد ها ، خبره ها بازي نكند !
ناشناس۴۰۳۴۸۸۴۱۲:۵۱:۳۹ ۱۴۰۴/۷/۹
علی جعفریان، قائم‌مقام وزیر بهداشت، اعلام کرد حدود ۶۰ درصد ظرفیت پذیرش دانشجویان در دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه‌های علوم پزشکی از طریق سهمیه‌ها تکمیل می‌شود.
ناشناس۴۰۳۴۹۲۰۱۳:۴۱:۵۴ ۱۴۰۴/۷/۹
حرف بی اساس و پایه محض بدون سند و مدرک فقط برای فرافکنی از پاسخگویی...
ناشناس۴۰۳۵۰۹۳۱۶:۳۶:۰۲ ۱۴۰۴/۷/۹
امروز الف و تابناک و خبر آنلاین که من سر زدم از سهمیه 60 درصدی مطلب کار کرده اند شما روی چه حسابی منکر می شوی ؟
ناشناس۴۰۳۵۲۵۲۲۰:۰۳:۴۳ ۱۴۰۴/۷/۹
دفترچه انتخاب رشته را نگاه کن.
کاوه۴۰۳۵۱۸۱۱۸:۳۵:۴۱ ۱۴۰۴/۷/۹
من تهشو درآوردم دروغه. موضوع سوءمدیریت هاست ا
ناشناس۴۰۳۵۲۱۰۱۹:۱۴:۵۸ ۱۴۰۴/۷/۹
صحیح اش هم همین است دانشگاهها باید از افرادی پر بشود که به نطام و انقلاب علاقه و اعتقاد دارند اگر همین عزیزان نباشند دانشگاهها به مرکز ترویج غرب زدگی و کانون توطئه و پایگاه امریکا تبدیل میشود ، شایستگی عقیدتی مهم تر است.
ناشناس۴۰۳۵۲۳۶۱۹:۴۹:۰۲ ۱۴۰۴/۷/۹
منظورش، سهمیه ها مثل سهمیه مناطق،هم هست،وگرنه عمده سهمیه رزمندگان و ایثارگران هست که کلش میشه ۳۰ درصد تازه اگه بتونند شرایط احرازش را بدست بیارند حالا ایشون باید توضیح بده اون ۳۰ درصد دیگه چی هست
ناشناس۴۰۳۶۷۸۲۱۲:۵۰:۰۸ ۱۴۰۴/۷/۱۲
۳۰ درصد مگه کمه
محمدی۴۰۳۷۲۴۲۰۰:۰۴:۱۱ ۱۴۰۴/۷/۱۳
بی عدالتی ،بی قانونی، اینا همه باعث نارضایتی از نظام میشه سهمیه دانشگاه ندن به فرزندان ایثارگران عزیز و جانبازان محترم بجاش کمک مالی کنن
ناشناس۴۰۳۴۸۹۳۱۳:۱۰:۳۶ ۱۴۰۴/۷/۹
ایین همه سهمیه هم بازی با اعصاب و روان مردم است شما می خواهید به رزمندگان یا خانواده شهدا و ایثار گران به حق امتیاز بدهید چرا از زمین و خانه و ماشین و پول نقد و وام بی بهره و .... شروع نکردین ؟ چرا سهمیه کنکور ؟؟ سهمیه یعنی کسانی که کمتر درس خوانده اند و تلاش کرده اند و از هوش کمتر برخوردار هستند با مدد سهمیه به جایگاهی تکیه می زنند که حق دیگران است همین افراد کم تلاش و کم هوش با مدد سهمیه بعدها می شوند مدیر و رییس و اوضاع مملکت چنان شد که می بینید این یعنی تبعیض و بی عدالتی.
ناشناس۴۰۳۵۰۱۲۱۵:۱۲:۰۵ ۱۴۰۴/۷/۹
خوب گفتي برادر ... خوووووو ب ! رحمت به شيري كه خوردي !
ناشناس۴۰۳۵۰۸۸۱۶:۲۷:۰۷ ۱۴۰۴/۷/۹
خانم هستم !
ناشناس۴۰۳۵۳۰۲۲۱:۰۶:۲۱ ۱۴۰۴/۷/۹
سلامت باشی بانو
ناشناس۴۰۳۵۱۶۶۱۸:۲۷:۴۸ ۱۴۰۴/۷/۹
اگه دلت به حال جوون این مملکت میسوزه چرا به سهمیه فرزندان اساتید ودکترا گیر نمیدی که اغلب بیسواد و متکبرن وراحت میان ودانشگاه هر رشته ای دلشون بخواد از اونا بنویس
ناشناس۴۰۳۵۲۰۶۱۹:۰۹:۳۶ ۱۴۰۴/۷/۹
رحمت به شما
امین۴۰۳۵۳۰۱۲۱:۰۵:۲۵ ۱۴۰۴/۷/۹
ظرفیت ناچیز دوره های روزانه کفاف خود سهمیه دارهارو هم نمی ده انتظار داری من حاشیه نشین قبول بشم؟؟؟
ناشناس۴۰۳۵۴۲۲۰۶:۲۷:۴۹ ۱۴۰۴/۷/۱۰
سهمیه مناطق،سهمیه اساتید،ایثارگران و...اصل سهمیه در ورود به مراکز علمی یعنی تضعیف جایگاه علم فرقی نمی کند سهمیه چه باشد.
ناشناس۴۰۳۸۹۹۹۲۳:۵۲:۰۹ ۱۴۰۴/۷/۱۴
واقعا حقيقت رو گفتی ولی افسوس
ناشناس۴۰۳۴۹۰۶۱۳:۲۵:۲۷ ۱۴۰۴/۷/۹
آقا چه خبره ؟خوب مگه چی شده ؟چهل و چندسال هست در همه عرصه‌ها با همین آزمون وخطا پیش رفتیم .
پدر۴۰۳۶۲۶۰۱۷:۵۳:۰۳ ۱۴۰۴/۷/۱۱
آزمون و خطا ❌️ اشتباهات محض دنباله دار✅️
ناشناس۴۰۳۵۱۷۷۱۸:۳۲:۲۵ ۱۴۰۴/۷/۹
کنکور را بکنید پنجاه ،پنجاه،( پنجاه درصد. ازمون ،پنجاه درصدسوابق تحصیلی)،که کسی ضرر نکنه.وهمه فرصت جبران داشته باشند.لطفا ،اینده کودکان این سرزمین را با نظریات غیر کارشناسی،( که سال تحصیلی ،از پنج سالگی آغاز،شود)،خراب نکنید.
رضا۴۰۳۵۲۵۳۲۰:۰۳:۵۴ ۱۴۰۴/۷/۹
تاثیر یازدهم در کنکور اشتباه محض است، چون عده زیادی پشت کنکور می مانند و عملا در عرض یک ماه دروس دو پایه را آزمون دادن بسیار سخت است و نتایج در هر دو پایه نامطلوب خواهد شد، فشار و اضطراب زیادی به ازای هر آزمون به دانش آموز و خانواده وارد می شود، با این مصوبه جدید اگر دانش آموزی یک آزمون را به خاطر بیماری غیبت کند عملا سایر آزمونها را که شرکت کرده بی تاثیر می شود، بهترین راه ورود به دانشگاه همان کنکور است و در نهایت نمرات سال دوازدهم ملاک عمل باشد
ناشناس۴۰۳۵۲۵۹۲۰:۰۶:۱۳ ۱۴۰۴/۷/۹
هدف از این بی ثباتی ها، خالی کردن پشت کنکوری ها و بالابردن هزینه پشت کنکور ماندن و استقبال از آینده ای است که آموزش عالی رایگان دیگر وجود ندارد. در هر بی نظمی نظمی است که مردم عادی نمی بینند.
مریم۴۰۳۵۲۶۹۲۰:۱۶:۲۰ ۱۴۰۴/۷/۹
حتما دنبال رانت بیشتر برای سهمیه ای ها هستند پول وشغل و وام و...دانشگاه همه برای انهاست .
ناشناس۴۰۳۵۲۷۳۲۰:۲۰:۱۰ ۱۴۰۴/۷/۹
گروه های فشار روی تصمیمات شورا تاثیر میگذارند؛ مثال میزنم دوره دولت قبل تصمیم بر تاثیر معدل در سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم بترتیب ۱۰ درصد، ۲۰ درصد و ۳۰ درصد گرفته و تصویب شد فقط تعداد دورس با تاثیر قطعی از دهم کمتر تا به ۱۲هم افزایش میافت. و دانش اموزان هم ناچار بودندتلاش کنند.
محپد۴۰۳۵۲۹۴۲۰:۵۸:۰۴ ۱۴۰۴/۷/۹
درکل نمرات دانش اموزان واقعی نیستند سیستم آموزش و جوری است نمرات را غیر واقعی و خیلی بالاتر واقعیت بخاطر درصد قبولی بالا و مدیران بخاطر نشان دادن درصد قبولی بیشتر و دلایل دیگر بحثش مفصل است. سند این بحث را میتوانید از میانگین نمرات با تاثیر قطعی در دوره یازدهم و دوازدهم با نمرات آموزش و پرورش مقایسه کنید دقیقا میانگین نمرات آموزش و پرورش برگزار میکند و نظارت درستی نیست این میانگین دوبرابر است چون خودم دبیر آموزش و پرورش هستم؛ نمرات واقعی دانش اموزان همین نمراتی است که با درصد قطعی معدل در پایه های یازدهم و دوازدهم برگزار میشود چون نظارت هست و برگه ها جای دیگر تصحیح میشود و نمرات واقعی هستند؛ خب حالا دانش اموزی که ده سال از ابتدایی تا پایه دهم مفت و با نمرات غیر واقعی و راحت بالا امده حالا برایش دوسال پایه یازدهم و دوازدهم که باید امتحانات با تاثیر قطعی معدل بدهد برایش سخت است و مقاومت می کند و بعضی خانواده های طبقه بالا هم تلاش میکنند این دانش اموز از مسیر قانونگریزی و لابی و پارتی بازی عبور دهد .
....۴۰۳۶۹۲۷۱۵:۲۳:۰۰ ۱۴۰۴/۷/۱۲
شما میگین که نمرات واقعی هستن ما از خود اموزش پرورش شنیدم که معلمی ۲۰۰۰ برگه تصحیح کرده مگه این امکان وجود داره معلمون گفت من با تمام تلاشی که کردم ۳۰۰ تا برگه تصحیح کردم مگه غیر از این بوده معلمه همینطوری سر سری برگه ها رو فقط رد میکرده برن بخاطر مقدار پولی که برا تصحیح بهتون میدن با اینده چندین هزار دانش اموز بازی میکنین وقتی سر امتحان بعضی دروس زمان کم میاد ما مجبوریم تند تند بنویسم خطمون بد میشه برامون در حد پاس رد میکنن اینجا مقصر کیه من دانش اموز که یکسال درس خوندم یا جامعه که وقتی زیر بنای چیزی فرام نیست ازش استفاده میکنن چرا تو بالا شهر تهران بخش شنیداری زبان چاپ کردن برا بچه ها اونا چه تفاوتی با مایی که تو روستا زندگی میکنیم دارن حالا به بهونه نبود برقی که هیچ وقت قطع نمیشده از قضا تو روز امتحان انگلیسی قطع شده چاپ کرده گذاشتن جلوشون و شمایی که سر سهمیه منطقه ای بحث میکنین ما با شمایی که تو پایتخت زندگی میکنین تفاوت داریم ما اینجا کلاسی تقویتی نیست که بخوایم شرکت کنیم مدرسه تیز هوشان نمیدونم فرزانگان نداریم
حسنا۴۰۳۷۶۴۲۱۱:۱۴:۵۴ ۱۴۰۴/۷/۱۳
سهمیه منطقه ای چیزیه برای گول زدن جایی مثل بچه های بلوچ و کرد کی امکانات آنچنانی دارن که حتی سهمیه منطقه ای کارشون بیاد ؟
کیانا۴۰۳۵۲۹۷۲۱:۰۱:۰۰ ۱۴۰۴/۷/۹
به همه‌ی آنهائی که سهمیه دارن خونه بدن ماشین بدن ولی سهمیه دانشگاه ندهند. این تاثیر حذف معدل هم بردارن مثل زمانهای قدیم
امر۴۰۳۵۳۰۰۲۱:۰۵:۰۷ ۱۴۰۴/۷/۹
این تصمیمات آزمون و خطا که همه فرزندان و خانواده های معظم را عصبی کرده است.
303۴۰۳۵۳۵۶۲۳:۳۶:۱۳ ۱۴۰۴/۷/۹
مدرکی که تحویل می‌دهند هیچ ارزشی در مقابل هزینه ها و سختی های ندارد..
ناشناس۴۰۳۵۳۵۹۲۳:۴۴:۴۹ ۱۴۰۴/۷/۹
اعضای شورای انقلاب فرهنگی شورای عالی آموزش و پرورش متاسفانه هیچ اشرافی به مسائل آموزشی ندارند . در حالی مشکلات نظام آموزشی عیان هست نسخه های غلط می نویسند .اما راهکار:در دوره دوم متوسطه، پایه دهم امتحانات در تمامی رشته منطقه ای در پایان آزمون یک امتحان تستی پایه یازدهم استانی سپس آزمون تستی امتحانات پایه دوازدهم کشوری سپس تستی تمامی ارگان ها بعنوان مبنا مورد ملاک قرار گیرد و تمامی آزمونها لغو گردد کاملترین و جامع ترین آزمونها
ناشناس۴۰۳۵۳۶۳۲۳:۵۱:۲۱ ۱۴۰۴/۷/۹
عزیزان داوطلب قصد ناامیدی تان را ندارم ولی با این سهمیه های عجیب و غریب و تصمیمات عجیب و غریب خیلی کار سختی دارید .
ناشناس۴۰۳۵۳۶۹۰۰:۰۳:۵۰ ۱۴۰۴/۷/۱۰
واقعا جای تأسف داره فقط اقشاری که در رفاه مالی هستن و درآمد مالی خوبی دارن در کنکور رتبه میشن چون پولدار هستن این روزها فقط فاصله طبقاتی داره در همه عرصه ها من جمله کنکور بیشتر و بیشتر میشه .
فرزانه۴۰۳۵۳۹۷۰۱:۵۴:۲۱ ۱۴۰۴/۷/۱۰
هیچ وقت نفهمیدم اگر هدف کسب دانش و گسترش آن است ، این همه تغییر در نظام درسی ،کتاب درسی و انواع کتاب های کمک درسی و سیستم نمره دهی و امتحان پر اضطراب به جای امتحان شاد و آرام ، ارزش ندادن به خیلی رشته ها در حالی که هر رشته جایگاه خود را دارد و ... برای چیست ؟ امیدوارم یک روز این ها اصلاح شود .
ناشناس۴۰۳۵۴۳۷۰۸:۰۵:۰۵ ۱۴۰۴/۷/۱۰
اشکال این است که کار باید به وزارتخانه های مربوطه یعنی آموزش عالی که کارشناسان و متخصصان مربوط به آن را دارند سپرده شود . نه اینکه چند نفرغیر متخصص در شورای انقلاب فرهنگی در مورد آن تصمیم بگیرند. آنها یک ارگان موازی هستند که در کار وزارتخانه های دیگر دخالت می کنند و این بلبشو را ایجاد کرده‌اند. متاسفانه حذف دوره پیش دانشگاهی که به همه داوطلبان کمک میکرد باعث ایجاد موسسات مافیای کنکور شد. اعمال تاثیر معدل در کنکور به نفع مدارس غیر انتفاعی شد. واین وسط دانش آموزان مدارس دولتی که از اقشار کم‌درآمد هستند ضرر کردند.
ع م ق۴۰۳۵۴۷۶۰۹:۲۸:۵۸ ۱۴۰۴/۷/۱۰
خب گفتن کنکوررا می خوان حذف کنن که اضطراب کم بشه ولی علنا باتصویب تاثیرمعدل بجای یک کنکور (۴=۱+۳)امتحانات نهایی دهم یازدم دوازدهم وخودکنکور یک اضطراب ۳ساله تمام عیار به همه مردم تحمیل کردند.
محسن۴۰۳۵۵۳۴۱۱:۱۹:۲۳ ۱۴۰۴/۷/۱۰
لطفاً طرح ترمیم فقط از دروس خاص انتخابی گرفته شود ما خانواده ها از اضطراب داغون شدیم
ناشناس۴۰۳۵۸۳۱۲۰:۴۲:۰۸ ۱۴۰۴/۷/۱۰
این تغییر و دستکاری کنکور نه استرس را رو کم کرد( که بیشترو چند برابر کرد)نه مفید تر بود مگه روش کنکور قبل چش بود که اومدید این همه تغییر بد و ناکارآمد دادی من از این قانون گذاران یه سوال دارم آیا اونا از نزدیک زندگی یه دانش‌آموز کنکوری و خانواده رو دیدن که شب میخوابن صبح یه قانون جدید میارن و این همه با روان اونا بازی می کنند
سارا پویا۴۰۳۵۸۶۸۲۱:۴۱:۱۸ ۱۴۰۴/۷/۱۰
وقتی افرادی که درک درستی از کنکور ندارند راجع بهش تصمیم گیری میکنند همین میشه وزیر علوم و تمام کارشناسان مخالف این مصوبه تاثیر معدل هستند .
طراح۴۰۳۶۰۰۲۰۷:۵۹:۲۵ ۱۴۰۴/۷/۱۱
شاید هم این دیدگاه ها هر بار تغییر می‌کند تا اطرافیان من نوعی وارد دانشگاه شوند وگرنه چرا برای همیشه یک تصمیم درست گرفته نمی شود
بابادی۴۰۳۶۰۰۶۰۸:۱۴:۳۷ ۱۴۰۴/۷/۱۱
ای کاش تاثیر قطعی و ترمیم معدل و...را ابطال کنند .
فرهنگی۴۰۳۶۰۰۷۰۸:۲۰:۰۸ ۱۴۰۴/۷/۱۱
با سلام از ریس جمهور انتظار میرود جلوی اشتباهات سمی و نابود کننده شورای عالی انقلاب فرهنگی را برا کنکور دانش آموزان گرفته و ابطال فرمایند نقش تاثیر معدل بر کنکور و ترمیم را ...
ناشناس۴۰۳۶۰۱۱۰۸:۳۳:۳۸ ۱۴۰۴/۷/۱۱
یعنی واقعا نمیدونید هر بار تغییر میلیاردها تومن به نفع مافیای کنکور هست .
ناشناس۴۰۳۶۰۴۰۰۹:۲۳:۲۴ ۱۴۰۴/۷/۱۱
اقا هرکاری میکنید بکنید فقط سهمیه ها رو بردارید .
ناشناس۴۰۳۹۰۰۶۲۳:۵۹:۱۲ ۱۴۰۴/۷/۱۴
واقعا ظلم در حق نخبه هاست..
ناشناس۴۰۳۶۳۰۵۱۹:۵۵:۵۶ ۱۴۰۴/۷/۱۱
آقای پزشکیان فرمودید عدالت آموزشی برقرار میکنید پس این عدالت رو کی می‌بینیم؟ امتحانات نهایی، سهمیه های مختلف! اینها نشانی از عدالت نمی‌دهند!
نرگس۴۰۳۶۳۱۰۲۰:۳۲:۴۷ ۱۴۰۴/۷/۱۱
تاثیر یازدهم رو مثبت کنید و آرامش رو به دانش آموزان برگردانید چه گناهی کردیم که باید تو خرداد همه درس های یازدهم و دوازدهم رو امتحان بدیم اگه شدنی بود که پارسال میشد !!!! چیزی که پارسال نشد رو چرا فکر میکنید امسال میشه انجام داداا
فاطمه۴۰۳۶۶۵۵۱۰:۴۰:۳۱ ۱۴۰۴/۷/۱۲
واقعا مقاله عالی بود فقط ای کاش زیرساختی بود و واقعا میشد شکایت کرد و به صورت کاملا قضایی حلش کرد من خودم متولد 82 هستم از این نظام آموزشی هیچ خیری ندیدم زمان دبستان که سال ششم رو آوردن برامون باز الان میخوان حذفش کنن راهنمایی انتخاب رشته توسط معدل و آوردن اونم درست سال نهم دبیرستان نصف دهم به بعد کرونا اومد تا 11هم هیچ زیر ساخت آموزش نبود .
ناشناس۴۰۳۶۷۱۶۱۱:۴۸:۵۶ ۱۴۰۴/۷/۱۲
این سهمیه های ناعادلانه کنکور حق الناس است
رقیه ناصری۴۰۳۶۹۱۵۱۵:۰۳:۰۶ ۱۴۰۴/۷/۱۲
سلام من با سوابق تحصیلی ۱۴۰۳ رشته زیست جانوری دانشگاه دولتی قبول شدم امسال بدون انصراف از رشتم میتونم کنکور وامتحان های نهایی رو دوباره بدم
ناشناس۴۰۳۷۱۹۲۲۲:۲۷:۴۷ ۱۴۰۴/۷/۱۲
من میخوام کنکور مجدد بدم و نظام قدیم بودم این امتحان نهایی ها اصلا به نفع من نیست.
حسنا۴۰۳۷۶۱۸۱۰:۵۷:۰۴ ۱۴۰۴/۷/۱۳
من خودم اولین سالیه که پشت کنکور می مونم و همش به این خاطر بود که مسئولین گفته بودن یازدهم ۲۰ درصد در کنکور تاثیر دارد و هیچی عوض نمی شود بماند که در طول سال ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۴ صد تا لایحه و مصوبه ... بیرون دادن تاریخ ۲۰ فروردین سال ۱۴۰۴ یعنی ۲۰ روز فاصله با کنکور نوبت اول و یک ماه فاصله با امتحانات نهایی یهو اومدن و گفتن یازدهم مثبت شده . من واقعا موندم بازی با روح و روان ما کنکریا آنقدر چیز جالبیه واستون ؟ من هم یازدهم از دستم رفت هم کنکورم و هم خودم و افسرده شدنم . حالا بازم برای امسال که باید دوباره کنکور بدم دارن همون بازی های پارسال رو در میارن . با بازی کردن با کنکوری ها مسائل کشور مدیریت نمیشه آقایون فقط وضع بحرانی تر میشه . سه تا از همکلاسی های نخبه خودمم به همین خاطر افتاد پشت کنکور
حسنا۴۰۳۷۶۲۶۱۱:۰۳:۴۳ ۱۴۰۴/۷/۱۳
کاش یه کارزار درست و حسابی راه بندازن.
محمد۴۰۳۷۹۸۰۱۷:۲۶:۱۳ ۱۴۰۴/۷/۱۳
البته با تمام وجود این سهمیه ها اگر کسی درست واصولی درس بخونه حتما نتیجه میگیره .دخترمن بدون داشتن هیچ سهمیه ای با تلاش وکوشش خودش بدون رفتن به هیچ کلاسی تونست رشته ی مورد علاقش رو توی دانشگاه دولتی قبول بشه.از اول هم مدرسه دولتی رفت.و به امید خدا درآینده خانم دکتر میشه..
yektanetتریبون

آخرین عناوین