ایرلاین‌داری یا برندفروشی؟

حمید نجف، گروه اقتصادی الف،   4040531083 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
ایرلاین‌داری یا برندفروشی؟

اظهارات تازه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره راه‌اندازی مدل «ایر کریر» و «مارکت کریر» در صنعت هوایی ایران، بیش از آنکه نشان از یک سیاست‌گذاری نوین داشته باشد، شبیه به پوشاندن لباسی تازه بر همان مشکلات کهنه است.

رئیس سازمان می‌گوید: «دولت توان خرید مستقیم هواپیما را ندارد؛ همان‌طور که در ترکیه، قطر و امارات ایرلاین‌ها مالک مستقیم نیستند و از طریق لیزینگ و جذب سرمایه خرد فعالیت کرده‌اند.» اما این مقایسه بیش از هر چیز قیاس مع‌الفارق است. در کشورهایی چون ترکیه و قطر، پشتوانه مالی عظیم، ثبات بازار و دسترسی به شبکه جهانی لیزینگ فراهم است؛ در حالی که ایران، به دلیل تحریم‌ها، ناامنی سرمایه‌گذاری و ضعف نظام اعتباری، عملاً از چنین امکانی محروم است.

از سوی دیگر، معرفی مدل «ایر کریر» و «مارکت کریر» اگرچه در ظاهر یادآور الگوی آمریکا و برخی کشورهای پیشرفته است، اما در ایران خطر بازتولید همان مجوزدهی بی‌ضابطه گذشته را دارد. همان‌طور که طی سال‌های اخیر شاهد بودیم، ایرلاین‌هایی با یک یا دو هواپیما پا گرفتند و هیچ‌گاه نتوانستند استانداردها را رعایت کنند. حالا بیم آن می‌رود که به جای این ایرلاین‌های ضعیف، «مارکت کریر»هایی با یک دفتر و یک لوگو شکل بگیرند و صنعت هوایی را شلوغ‌تر، پراکنده‌تر و بی‌کیفیت‌تر کنند.

نکته دیگر سخن رئیس سازمان است که گفته: «اگر توان تضمین نرخ اشغال صندلی ندارید، وارد ایرلاین‌داری نشوید.» این حرف در شرایطی بیان می‌شود که زیرساخت‌های پروازی و خدمات پشتیبانی کشور پر از نواقص و محدودیت است. وقتی پروازها مرتب با تأخیر و لغو همراه است و کیفیت خدمات زمینی در سطح نازلی قرار دارد، چگونه سرمایه‌گذار می‌تواند تضمین بدهد؟ این دولت و نهادهای نظارتی‌اند که باید ثبات، شفافیت و اعتماد ایجاد کنند، نه اینکه همه مسئولیت را به گردن سرمایه‌گذار بیندازند.

در نهایت، آنچه بیش از همه از این سیاست استنباط می‌شود، تجاری‌سازی بی‌ضابطه صنعت هوایی است. مارکت کریرها اگر صرفاً به فروش بلیت فکر کنند و ایر کریرها هم در تامین مالی دست و پا بزنند، نتیجه‌ای جز افزایش واسطه‌گری، رشد قیمت بلیت و افت کیفیت خدمات در پی نخواهد داشت. استناد به مدل آمریکایی نیز نادرست است، چرا که در آن کشور بستر این الگو، اقتصاد رقابتی، شفافیت نهادی و حمایت جدی از حقوق مسافر است، نه فضای پر از رانت و محدودیت.

واقعیت این است که سازمان هواپیمایی کشوری به جای طرح این مدل‌های پر زرق و برق، باید یک‌بار برای همیشه به این پرسش پاسخ دهد، چرا به جای نوسازی ناوگان و تقویت ایرلاین‌های موجود، مسیر را به سمت صدور مجوزهای تازه، برندهای کاغذی و سیاست‌های مقطعی می‌برد؟

مسأله اصلی صنعت هوایی ایران نه «مدل مارکت کریر» است و نه «ایر کریر»، بلکه نبود دیپلماسی اقتصادی فعال و بی‌اعتنایی به حقوق مسافران است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۰۰۶۲۷۱۱۲:۱۴:۱۵ ۱۴۰۴/۶/۱
مسئله اصلی صنعت هوایی ایران این است که در دولت روحانی واردات هواپیما صورت نگرفت و ناوگان هوایی کشور فرسوده شد با اینکه در دولت رئیسی 100 فروند هواپیما وارد کشور شد اما همچنان 300 فروند کمبود داریم.
ناشناس۴۰۰۶۲۹۵۱۲:۵۲:۱۲ ۱۴۰۴/۶/۱
8 سال ریاست جمهوری روحانی حاصلی بجز تشدید تحریمها و بی برقی و ناترازی های جور واجور نداشت.
ناشناس۴۰۰۶۳۹۳۱۵:۳۸:۵۷ ۱۴۰۴/۶/۱
دولت بی تدبیر روحانی 22 هزار مگاوات کسری برق ایجاد کرد و تابستان های سخت برای مردم رقم زد.
ناشناس۴۰۰۶۲۹۶۱۲:۵۳:۳۸ ۱۴۰۴/۶/۱
روزی «هما» به عنوان تنها دارنده هواپیمای بوئینگ 747 بعد از شرکت پان آمریکن آمریکا، به عنوان امن ترین خط هواپیمایی جهان برگزیده شد.
ناشناس۴۰۰۶۳۰۳۱۳:۰۰:۱۳ ۱۴۰۴/۶/۱
در دهه 90 شاخص های اقتصادی منفی بود و کشور در تمام زمینه ها دچار عقب ماندگی شد .
فرناز۴۰۰۶۳۲۳۱۳:۲۰:۴۴ ۱۴۰۴/۶/۱
در دوران‌ روحانی هواپیما وارد نشد و در دوران مرحوم رئیسی هم وارد نشد؟!
ناشناس۴۰۰۶۴۲۴۱۶:۱۰:۰۸ ۱۴۰۴/۶/۱
در دوران شهید رئیسی 100 فروند هواپیما وارد شد اما هنوز 300 فروند کمبود داریم زیرا ناوگان هوایی در دولت روحانی فرسوده شده بود.
ناشناس۴۰۰۶۳۵۵۱۴:۴۵:۱۸ ۱۴۰۴/۶/۱
نکند واقعا باور کرده اید در دولت مرحوم رییسی ۱۰۰ هواپیما وارد شد؟ ضمنا بهترین دوران صنعت هوایی کشور همان دوران کوتاه پسابرجام بود که تعداد هواپیماهای فعال به حدود ۲۵۰ فروند رسید.
ناشناس۴۰۰۶۴۲۶۱۶:۱۳:۰۳ ۱۴۰۴/۶/۱
در دوران پسا برجام فقط 2 فروند ایرباس و 8 فروند ATR ملخی وارد شد که هواپیماهای ملخی بی کیفیت بدلیل نبود قطعه زمین گیر شدند.
ناشناس۴۰۰۶۴۳۱۱۶:۱۵:۳۴ ۱۴۰۴/۶/۱
اگر دولت شهید رئیسی 100 فروند هواپیما وارد نکرده بود الان صنعت هوایی کشور کلا تعطیل شده بود.
ناشناس۴۰۰۶۳۹۶۱۵:۴۱:۳۰ ۱۴۰۴/۶/۱
دولت نهم و دهم هواپیماهای توپولوف روسی را که دولت اصلاحات خریداری کرده بود از رده خارج کرد و حدود 200 فروند بوئینگ و ایرباس سالم کارکرده وارد کرد اما دولت روحانی هیچ اقدامی در جهت نوسازی ناوگان هوایی نکرد.
ناشناس۴۰۰۶۲۷۴۱۲:۲۰:۲۸ ۱۴۰۴/۶/۱
قرار بود با برجام بوئینگ و ایرباس نو بخریم ! اما قراردادهای بوئینگ و ایرباس کنسل شد هواپیمای دست دوم با عمر کمتر از 10 سال هم خریداری نشد 8 فروند هواپیمای ATR بی کیفیت ملخی هم که با برجام به ایران قالب کردند بدلیل عدم تامین قطعه زمینگیر شدند و اینگونه با ناترازی مسافر و صندلی در صنعت هوایی مواجه شدیم.
ناشناس۴۰۰۶۲۹۷۱۲:۵۴:۲۴ ۱۴۰۴/۶/۱
برجامیون پاسخگو باشند چرا قراردادهای بوئینگ و ایرباس و رنو و پژو و توتال ملغی شدند ؟!
Reza۴۰۰۶۳۹۷۱۵:۴۱:۳۷ ۱۴۰۴/۶/۱
ترامپ در دوره قبلی ریاست جمهوری ش، از برجام خارج شد و نتیجتا قراردادهاي ایرباس و بوئینگ...همگی منتفی شد. حالا مقصر کیه؟
ناشناس۴۰۰۶۴۲۷۱۶:۱۴:۰۱ ۱۴۰۴/۶/۱
مقصر اون کسانی بودند که میگفتند امریکا نمی تواند از برجام خارج شود !
ناشناس۴۰۰۶۴۴۰۱۶:۲۷:۱۸ ۱۴۰۴/۶/۱
برجامیون باید پاسخگو باشند چطور ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد و تحریمها را تشدید کرد ؟!
ناشناس۴۰۰۶۳۰۰۱۲:۵۸:۱۰ ۱۴۰۴/۶/۱
اگر تندروهای ایران و آمریکا می گذاشتند، برجام به نتیجه می رسید.
ناشناس۴۰۰۶۳۹۱۱۵:۳۶:۱۶ ۱۴۰۴/۶/۱
اون کسانی که میگفتن امضاء جان کری تضمین است !!! باعث شکست برجام شدند برجام بی فرجام شد زیرا ضمانت اجرایی نداشت.
ناشناس۴۰۰۶۳۱۴۱۳:۰۸:۲۲ ۱۴۰۴/۶/۱
لغو قرارداد خرید جنگنده های چینی در دولت روحانی نشان داد که برجامیون تهدید اصلی برای امنیت ملی کشور هستند.
ناشناس۴۰۰۶۲۷۵۱۲:۲۱:۵۵ ۱۴۰۴/۶/۱
زمانی نه چندان دور ایران دارای 3-4 شرکت هواپیمایی مسافربری نسبتاً کارآمد بود. اما اکنون دارای حدود 14 شرکت هواپیمایی با تعداد هواپیمای کم و قدیمی است. به استناد سایت فلایت رادار 24، شرکت هواپیمایی ملی ایران، هما بزرگترین شرکت بعد از هواپیمایی ماهان، دارای تنها 31 هواپیما است که 13 فروند آنها از نوع ملخ دار هستند. آیا بهتر نیست که این 14 شرکت در هم ادغام شده و 2-3 شرکت بزرگتر تشکیل شوند؟
ناشناس۴۰۰۶۳۸۶۱۵:۲۶:۵۱ ۱۴۰۴/۶/۱
به جز هواپیمایی ماهان که دارای 4 فروند هواپیمای ایرباس دورپرواز است، بقیه شرکت ها فاقد این نوع هواپیماها هستند. بنابراین ادغام آنها مشکلی را حل نمی کند.
ناشناس۴۰۰۶۲۷۹۱۲:۳۳:۱۴ ۱۴۰۴/۶/۱
در حالیکه شرکت هواپیمایی ملی کشورهای همسایه نظیر ترکیش ایرلاین 386 فروند، قطر ایرویز 265 فروند و امارات 271 فروند هواپیمای مسافربری تقریباً نو داشته و به تمام مقاصد جهان پرواز می کنند، شرکت هواپیمایی ایران ایر ایران با داشتن 31 فروند هواپیمای کهنه تنها به کشورهای همسایه و هند پرواز دارد. در این سالها تحریم ها بیشترین تاثیر را بر روی بخش حمل و نقل هوایی ایران داشته است.
yektanetتریبون

آخرین عناوین